فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعریف سکانس، پلان و سکانس-پلان از زبان فریدون فرهودی
📌 فیلم 1917 به روش «سکانس-پلان» کارگردانی و فیلمبرداری شده است.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سکانسی دیدنی و محوری در فیلم #دیده_بان از #ابراهیم_حاتمی_کیا
⁉️ آیا به نظر شما فیلم #1917 کپی برداری از فیلم #دیده_بان است؟
✅ برای گرفتن پاسخ این سوال و دیگر سوالات خود جلسه تحلیل و بررسی با استاد خواجه زاده را از دست ندهید!
🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه تحلیل فیلم ۱۹۱۷
(بعنوان میهمان وارد شوید):
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز
🌿 @GeraFekr
💬 #دیالوگ
💠جبر و اختیار ...
💠مورفیوس:
نئو، تو به سرنوشت اعتقاد داری؟
👈نئو: نه
💠مورفیوس:
چرا نه؟
👈نئو: چون دوست ندارم این فکر رو کنم که اختیار زندگیم دست خودم نیست.
🎞The Matrix (1999)
🌿 @Gerafilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_7⃣
✅پرسشهای تعیینكننده
📌 هیچ فرمول واقعی در مورد سینمای كلاسیك وجود ندارد؛ سینمایی كه هیچ وقت از تماشایش خسته نمیشویم. سینمای كلاسیك حس درست بودن فضاسازی و داستان را در زمانه ی خود در ما ایجاد میكند و هر بار كه فیلمی كلاسیك را تماشا میكنیم؛ این حس وجود دارد.
📌 بدین ترتیب با گذشت زمان، توان چنین آثاری از بین نمیرود یا كم نمیشود بلكه عملاً رشد كرده و زیاد میشود كه دلیلش را باید در نقشمایهها و درونمایههایی جستجو كرد كه مربوط به مكان یا فرهنگ خاصی نیستند و همهگیر و جهانیاند. البته چنین سخنی به این معنا نیست كه ما برای آثاری كه درونمایههای جهانی و كلی ندارند؛ ارزشی قائل نیستیم. حتی اگر داستان فیلمی محدود به اقلیمی خاص و زمان بهخصوصی باشد، چه بسا ممكن است به تجربهی زندگی ما ربطی پیدا كند.
📌 با این حال بهطور طبیعی، درونمایهای توجه ما را جلب میكند كه نكتهی مهمی را برای ما بازگو كند. چنین فیلمهایی برای ما الویت بیشتری پیدا میكنند تا آثاری كه فاقد چنین درونمایههایی هستند. به عبارت دیگر اگر فیلمی تلاش میكند تا چیز مهمی را برای ما بازگو كند؛ موضوع و درونمایهاش نباید كسلكننده یا بدیهی باشد، بلكه می بایست توجه ما را جلب كرده یا ما را به تردید انداخته و باعث شود در آن كنكاش كنیم.
🌿 @GeraFilm1
🔴 تجزیه و تحلیل درونمایه
به نظر شما اولین چیزی كه در یك فیلم باعث میشود چهارچشمی به فیلم خیره شویم چیست؟ طرح داستانی، تأثیر عاطفی فیلم یا حالوهوا، شخصیت، سبك، بافت یا ساختار و یا ایدهها و افكاری كه مطرح میسازد؟ برای این كه بتوانید از همان ابتدا بدانید كه كدامشان است، به یكی از پرسشهای زیر پاسخ بدهید:
۱- اگر دلمشغولی ابتدایی شما در فیلمی، طرح داستانی آن است، طرز عمل آن را در یك جملهی واحد یا پاراگراف كوتاهی از مابقی فیلم جدا كرده و خلاصهاش را بنویسید.
۲- اگر فیلمی هست كه از نظر تأثیر عاطفی یا حالوهوایش ذهن شما را به خودش مشغول كرده، این حالوهوا یا حسی را كه فیلم سعی دارد منتقل سازد؛ تشریح كنید.
۳- اگر فیلمی روی یك شخصیت منحصربهفرد تمركز دارد، وجوه نامعمول این شخصیت را شرح دهید.
۴- اگر به نظرتان میرسد كه فیلمی با یك سبك خاص و یا بافت و ساختار بهخصوصی ساخته شده، آن ویژگیهایی را شرح دهید كه حس میكنید در فیلم وجود دارند یا آنها را در فیلم مشاهده میكنید.
۵ - اگر فیلمی روی یك ایده یا فكر متمركز است، به این پرسشها پاسخ بدهید:
الف- موضوع اصلی فیلم چیست؟ چكیدهی آنچه كه واقعاً در فیلم میبینید، چیست؟ اصل موضوعی را كه تشخیص دادهاید؛ در یك جمله یا یك عبارت بنویسید.
ب- خود فیلم دربارهی موضوعش چه میگوید؟ جملهای را تنظیم كنید كه به طرز دقیقی، چكیده و خلاصهی ایدهای را كه فیلم به شكلی دراماتیك ارائه كرده، بیان كند.
🌿 @GeraFilm1
🔴 تشخیص درونمایه
۱ - اگرچه ممكن است كارگردان فیلمی، تلاش كند كه چندین چیز را با هم بگوید، اما معمولا ًیك هدف كلی هست كه از همه مهمتر است. ببینید كه كدام یك از اهداف زیر، قصد و هدف«اولیه» بوده و دلایل خود را هم در انتخاب هر یك بنویسید.
الف- فقط و فقط سرگرم كردن؛ یعنی موقتاً گریختن از جهان واقعی
ب- فراهم ساختن حالوهوایی نافذ یا خلق یك اثر عاطفی
پ- فراهم آوردن شخصیتی جذاب و منحصربهفرد
ت- ایجاد حسی بیهمتا و استوار یا بافتی كه عناصر پیچیدهی فیلم را به اتفاق هم به تجربهای سینمایی بدل سازد
ث- انتقاد از جامعه یا نهادهای اجتماعی و ازدیاد آگاهی بییندهها از معضلی اجتماعی و نیاز به اصلاح
ج- تبدیل درونیات به ماهیتی انسانی (فیلم، نشان بدهد كه انسانها بهطور كلی شبیه به هم هستند)
چ- ارائهی تفسیری اخلاقی یا فلسفی برای بینندهها تا به فكر فرو بروند
ح- ارائهی مفهومی اخلاقی تا بر روی ارزشها یا رفتارهای بینندهها تأثیر بگذارد
خ- دراماتیزه كردن تلاشهای یك یا چند فرد در مقابل نابرابریهای بزرگ، برای به دست آوردن كرامت انسانی
د- كاوش معضلات پیچیده و لذتهایی كه در ارتباطات انسانی وجود دارند
ذ- فیلم میخواهد نشان دهد كه چگونه درونبینی میتواند باعث رشد بشود و انواع خاصی از موقعیتها یا تضادها باعث میشوند تغییرات مهمی در یك یا چند شخصیت به وجود بیاید
۲- كدام یك از بخشهایی كه در پرسش قبلی ارائه شدند؛ به آن اندازه مهم هستند كه به عنوان مقاصد و اهداف فرعی تعیین شوند؟
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_8⃣
✅ تجزیه و تحلیل فیلم و ادبیات
📌 آلفرد هیچكاك گفته است: «دوست ندارم فیلم تكهای از زندگی باشد چون مردم با چنین چیزی توی خانهشان، توی خیابان یا حتی جلوی یك سالن سینما روبهرو میشوند... ساختن یك فیلم یعنی اول از همه تعریف كردن یك داستان. احتمال وقوع چنین داستانی ممكن است اندك باشد اما هرگز نباید پیشپا افتاده و معمولی باشد. درام، به هر جهت همان زندگی است كه لحظات خستهكنندهاش را درآوردهایم.»
📌 سینما خصوصیاتی دارد كه آن را از نقاشی، مجسمهسازی، رمان و نمایشنامه مجزا میکند. البته چیزی كه در سینما یافت میشود كه خواستاران زیادی دارد و خیلی هم قدرتمندانه عمل میكند، قصهگویی آن است كه از خیلی جهات شبیه همان كاری است كه داستان كوتاه و رمان انجام میدهد. چون سینما داستانهایش را به شكلی دراماتیك ارائه میكند، حتی میشود گفت كه نزدیكی بیشتری به نمایش و تئاتر دارد. هم یك نمایش و هم یك فیلم به گونهای دراماتیك، بیش از آن كه بگویند چه شده، نشان میدهند كه چه اتفاقی رخ داده است.
📌 البته بر خلاف رمان، داستان كوتاه یا نمایش، سینما را به راحتی نمیشود بررسی كرد؛ سینما را نمیشود روی صفحههای كاغذ آورد. بررسی رمان و داستان كوتاه، نسبتاً راحتتر است چون آنها را مینویسند تا خوانده شوند. بررسی و تجزیه و تحلیل نمایش كمی دشوارتر است چون نوشته میشود تا اجرایش كنند. اما از آنرو نمایشنامه -که متكی به كلام است- منتشر میشود چون خوانندههایی كه از ذهنی قوی برخوردارند، دستكم میتوانند طرح كمرنگی از آنچه گفته شده را در ذهن مجسم كنند كه شاید روزی روی صحنه بیاید. این را در مورد فیلمنامه نمیتوان گفت، چون بخش اعظمی از یك فیلم متكی به عناصر بصری و دیگر عناصر غیركلامی است كه به راحتی نمیشود آنها را روی كاغذ آورد. تنها وقتی میتوانیم فیلمنامهای را بخوانیم و آن را بفهمیم كه فیلمی از رویش ساخته شده باشد. بنابراین خیلی از فیلمنامههایی كه منتشر میشوند، قرار نیست خوانده شوند و بلكه بناست كه یادآور فیلمی باشند. فیلمنامههای آثاری مانند پاپیون (۱۹۷۳) یا دوندهی ماراتن (۱۹۷۶) اینگونهاند.
📌 از طرفی چون مطالعه و بررسی سینما نیاز به تلاش مضاعفی دارد، نباید آن را نادیده بگیریم. اگر عموماً سینما را مورد بررسی و مطالعه قرار نمیدهیم به این معنا نیست كه وقتی فیلمی را تماشا میكنیم، باید قواعد تجزیه و تحلیل دراماتیك و داستانی آن را نادیده بگیریم. سینما و ادبیات در عناصر فراوانی با هم مشترك هستند. تجزیه و تحلیل قابل فهم یك فیلم مبتنی بر قواعدی است كه در نقد ادبی به كار گرفته میشوند. بنابراین پیش از آن كه سراغ عناصر منحصربهفرد سینما برویم لازم است نگاهی به آن دسته عناصری بیندازیم كه سینما از آن استفاده میكند تا داستان خوبی را روایت كند...
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_9⃣
✅چه فيلمی تماشا كنيم؟
📌 یك داستان خوب باورپذیر است
برای این كه بتوانیم بهطور كامل، درگیر یك داستان بشویم، معمولاً باید متقاعد شویم كه این داستان میتواند واقعی باشد. یك فیلمساز میتواند با استفاده از روشهای گوناگونی توهم حقیقی بودن را ایجاد كند.
☑️ حقایق قابل مشاهدهی بیرونی:
رخدادها، آنچنان كه هستند. آشكارترین و رایجترین كیفیت حقیقی در یك فیلم داستانی، نزدیكی و شباهت آن به زندگی است. از عبارت ارسطو استفاده كرده و بگوییم كه این داستانها «ممكن است اتفاق افتاده باشند و ظرفیت این را دارند كه بر اساس قواعد احتمالات یا مقتضیات به وقوع بپیوندند.» چنین حقیقتی مبتنی بر به هم ریختن شواهدی است كه در جهان اطراف ما رخ میدهند. آنهایی كه ازدواج كردهاند لزوماً همواره خوشبخت نیستند و رخدادهای تراژیك، بیماریهای حاد و بدبختیهای بزرگی، اغلب برای كسانی اتفاق میافتند كه انتظار ندارند چنین بلایی سرشان بیاید. اما ما چنین حقایقی را میپذیریم چون با تجاربی كه از زندگی كسب كردهایم، همخوانی دارند. فیلمهایی مانند كشتیگیر (2008) یا گرینبرگ (2010) باورپذیر هستد چون با آنچه در زندگی تجربه كردهایم، مطابقت دارند.
☑️ حقایق درونی فطرت انسانی:
آنچه كه قرار است بشود. دستهی دیگری از حقایق هستند كه به دلیل خواسته یا نیاز ماست كه حقیقی به نظر میرسند. برخی از بزرگترین آثار سینمای كلاسیك، حتی وانمود نمیكنند كه بناست حقایق زندگی واقعی را نشان بدهند؛ بلكه به جای این كار یك افسانهی پریان یا داستانی با پایان خوش را به ما نشان میدهند. آدمهای خوب همیشه پیروز میشوند و عشق حقیقی بر همه چیز غلبه میكند. اما چنین داستانهایی به یك نوع خاصی باورپذیر هم هستند یا دستكم طوری ساخته میشوند كه اینگونه به نظر برسد، چون به چیزهایی میپردازند كه شاید بتوان نام حقایق درونی بر آنها گذاشت. حقایقی كه عملاً قابل مشاهده نیستند اما انگار به چشم ما حقیقی به نظر میرسند چون میخواهیم یا لازم داریم كه این گونه باشند. در واقع، مفهوم مجازات عادلانه (این كه پرهیزگاری پاداشی دارد و بدی جزایی دارد) به نوعی نمونهای از یك چنین حقیقت درونی است. ما به ندرت در یك داستان به دنبال مجازات عادلانه هستیم چون بنا هست كه چنین چیزی اتفاق بیفتد. بنابراین خیلی از فیلمهای داستانی به این دلیل متقاعدكننده هستند چون با یك حقیقت درونی همخوانی دارند و قانع میشویم كه نیازهای بشری را بپذیریم. البته، چنین حقایقی به چشم آنهایی كه نمیخواهند مسائلی از این دست را پذیرفته یا باور كنند، این چیزها قلابی و غلط است. فیلمهایی مانند آقای اسمیت به واشنگتن میرود (1939) به كارگردانی فرانك كاپرا یا مناظرهكنندههای بزرگ (2007) ساختهی دنزل واشنگتن، تصاویر باورپذیری از جهان ارائه میكنند كه شاید خیلی شبیه به جهان خود ما باشد...
🌿 @GeraFilm1
چنگیز جلیلوند، صدای ماندگار دوبله در سن ۸۰ سالگی درگذشت.
او پس از به جای گذاشتن یک کارنامه بینظیر کاری پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت.
جلیلوند در مصاحبهای گفته بود: «من فکر میکنم این بیستسالی که اینجا نبودم، بیست سال خواب بودم و بعد از بیست سال دوباره بیدار شدم و چشمام را باز کردم دیدمای وای! من جایی نبودم، اینها که بوده همهاش تو خواب بوده. من الآن توی وطن خودم هستم و دارم لذت میبرم. از رانندگیاش لذت میبرم، از کارش لذت میبرم، از آدمهاش، از خیابانهاش از خاکاش از دودش لذت میبرم. به هرحال، چون وطنام است دوست دارم. معترض هم نیستم میگویم هم اینی که هست، اگر ایران را دوست داری ایران این است، دوست نداری؟ خوش آمدی!»
روحش شاد 🍀
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوبله_های_ماندگار_آقای_دوبله
به مناسبت درگذشت «چنگیز جلیلوند» مدیر دوبلاژ، دوبلور و بازیگر
زادروز: ۶ آبان ماه ۱۳۱۷
درگذشت: ۲ آذرماه ۱۳۹۹
🌿 @GeraFilm1
#آموزش
#نقد_فیلم
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸تنوع روشهای نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلمها را تحلیل و ارزش گذاری میکند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشهها دقیقتر صورت گیرد.
البته علی رغم این مرزبندیها، باز هم نمیتوان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، میتوان سر نخ ها و شاهدهایی از سبکها و انواع گوناگون به دست آورد.
🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد.
🔸براسـاس نظـر “ اصغر قره باغـی” نویسنده کتاب #هنر_نقد_هنری، گونههـای نقـد هنـری عبارتانـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی» و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا».
#ادامه_دارد
#سینما
#فیلم
#نقد_فیلم
🌿 @GeraFilm1
#معرفی
📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور نموده است.
حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت درگذشت «کامبوزیا پرتوی» فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران
زادروز : ۱۸ اسفند ۱۳۳۴
درگذشت: ۴ آذر ۱۳۹۹
کامبوزیا پرتوی در دهه شصت با فیلمهای «گلنار»، «ماهی» و «گربه آوازهخوان» سهم به سزایی در رونق سینمای کودک و نوجوان ایفا کرد.
جدا از مقوله کارگردانی او در آثاری نظیر «شیرک» (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۶)، «خانه در انتظار» (منوچهر عسگرینسب، ۱۳۶۷)، «گروهبان» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۹)، «برخورد» (سیروس الوند، ۱۳۷۰)، «دایره» (جعفر پناهی، ۱۳۷۹)، «من ترانه پانزده سال دارم» (رسول صدر عاملی، ۱۳۸۰) و «فراری» (علیرضا داوودنژاد، ۱۳۹۵) به عنوان طراح ایده فیلمنامه، فیلمنامهنویس مشترک و سناریست، فعالیت مستمر و چشمگیری در سینمای ایران داشت.
یاد و خاطرهاش گرامی باد.
#کامبوزیا_پرتوی
🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند
▫️تحلیل و بررسی فیلم "اعجوبه"
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 جمعه ۷ آذر ماه
🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تریلر فیلم سینمایی "اعجوبه"
🎬 به کارگردانی استیون شباسکی
❇️ محصول سال ۲۰۱۷ آمریکا
🥇 برنده بهترین فیلم انگیزشی در جشنواره فیلم هیدرلند
🌿 @GeraFilm1
#دیالوگ_ماندگار
_شاید اگه ما می فهمیدیم که تو سر دیگران چی میگذره، متوجه میشدیم که هیچکس معمولی نیست و همگی ما در زندگیمون شایسته ی حداقل یکبار ایستاده تشویق شدنیم...
🎥 wonder / 2017
🌿 @GeraFilm1
📲 لینک ورود به جلسه
تحلیل فیلم «اعجوبه»:
https://www.skyroom.online/ch/gerafekr1/gerafilm
(بعنوان میهمان وارد شوید)
👤 با حضور آقای #نادر_خواجهزاده
⏱ شروع راس ساعت ۱۶، امروز
🌿 @GeraFilm1
بسم رب الشهداء و الصدیقین
یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ ...
موسسه چشمه جاری آسمان شهادت دانشمند هسته ای استاد محسن فخری زاده را به امت شهید پرور ایران اسلامی و اصحاب فرهنگ و هنر کشور تبریک و تسلیت عرض می کند.
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
📌 معضل اصلی امروز سینمای ایران کمبود فیلم هایی با موضوع جدید و مبتلابه است. اکثر تماشاگران حرفه ای دیگر تصور نمیکنند فیلمی ایرانی وجود داشته باشد که بتواند آنها را جذب کند.
جذابیت، گمشده سینما و تلویزیون شده است و ایدههای تکراری از دنیای امروز مخاطب فاصله دارد. برای مثال مردم این روزها در کوچه و بازار از مذاکرات و توافق و مذاکره هستهای صحبت میکنند اما در زمینه فیلم و آثار سینمایی بسیار ضعیف عمل نموده ایم.
📌 درحالی که توانمندیهای ایران در دانش صلحآمیز هستهای که یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در میان کشورهای منطقه و حتی در سطح چند کشور اول این حوزه در دنیا به حساب میآید، موجب شده است سطح توجه بینالمللی به این توانمندی ایرانی بیشتر شود.
📌 در این بین کینهتوزیهای دشمنان در نخستین گام موجب پروندهسازیهای جعلی و اتهامزنیهایی مانند تلاش برای ساخت سلاح هستهای بهرغم فتوای رهبر انقلاب در حرمت تولید این نوع از تسلیحات، نتوانست افکار عمومی دنیا را علیه ایران تحریک کند. در ادامه اما دشمنان تلاش کردند با ترور دانشمندان هستهای، تلاشهای علمی در این زمینه را با محدودیت مواجه کنند.
📌 در این میان شهیدان علیمحمدی، شهریاری، رضایینژاد و احمدیروشن و فخری زاده در این مسیر از سوی افراد وابسته به دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ترور شدند. ترور دانشمندان هستهای نه تنها از توجه به موضوع هستهای کم نکرد بلکه «انرژی هستهای» و «دانش صلحآمیز هستهای» را به یکی از کانونهای اصلی توجه مردم در سالهای اخیر تبدیل کرد.
📌 در سینما، اگرچه در مجموع پروژههای خاص و حرفهای درباره این موضوع مهم و «پرونده هستهای ایران» که یکی از طولانیترین پروندههای بینالمللی در قرن اخیر است، به عدد انگشتان یک دست هم نمیرسد اما اشارههایی در برخی فیلمهای سینمایی شده است.
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
#ادامه_دارد
🌿 @GeraFilm1
#چگونه_فیلم_ببینیم
#قسمت_🔟
✅ تعلیق
📌 یك فیلمساز برای این كه نگذارد میل و توجه ما نسبت به فیلمش از دست برود از چند تمهید و تكنیك استفاده میكند كه بیشتر آنها به تعلیق ربط پیدا میكنند. این عناصر كنجكاوی ما را تشدید میكنند و این كنجكاوی یا به این شكل تحریك میشود كه پیشاپیش از مسائلی در فیلم باخبر هستیم و یا ممكن است كه ناگهان در پایان شگفتزده شویم. فیلمساز اطلاعاتی را از ما پنهان میسازد كه ممكن است جوابگوی پرسشهای دراماتیك داستان فیلم باشند یا برخی پرسشها را بیجواب میگذارد و به این ترتیب به ما انگیزه میدهد تا دائماً با جریان فیلم همراه باشیم.
📌 كوئنتین تارانتینو در حرامزادههای بیآبرو (۲۰۰۹) با شروع خارقالعادهی فیلم، كاری میكند كه تماشاگر چشم از فیلم برندارد و درگیر تعلیق چند جانبهی آن بشود.
✅ پویایی
📌اگر داستانی قرار است جذاب باشد، باید عناصر پویایی در آن به چشم بخورد. داستانها هیچگاه ایستا نیستند و اگر بنا باشد داستانی ارزش روایت كردن را داشته باشد، به نوعی پویایی و تغییر باید به آن راه پیدا كند. البته پویایی صرفاً محدود به كنشهای فیزیكی مانند پرواز كردن، تعقیب و گریز، جدال دونفره و مبارزههای بزرگ نیست. پویایی میتواند در فیلمی درونی، روانشناسانه یا عاطفی باشد. در مجموعه فیلمهای جنگ ستارگان، آخرین بازماندهی موهیكانها (۱۹۹۲) و مجموعه فیلمهای ایندیانا جونز پویایی بیرونی و فیزیكی است. مثلاً در ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸) عملاً نمیتوانیم فكر كنیم كه چه اتفاقی رخ میدهد. در سرتاسر فیلم مبهوت هستیم و تحت تأثیر تنشهای شدید فیلم قرار داریم. در فیلم در حالوهوای عشق (۲۰۰۰) ساختهی وونگ كاروای و ستارهی سوزان (۲۰۰۹) به كارگردانی جین كمپیون، پویایی داستان ذهنی و عاطفی است. در هر دو نوع یاد شده شاهد تغییر و حركت و پویایی هستیم. داستانهایی با پویایی درونی نیاز به تمركز بیشتری از سوی مخاطبان دارند و از نظر سینمایی، دشوارتر میشود با آنها روبرو شد اما موضوع ارزشمندی دارند و نسبت به فیلمهایی كه بر كنشهای بیرونی و فیزیكی تأكید میكنند؛ آثار هیجانانگیز و جذابی هستند.
📌 یك داستان خوب، هم ساده است و هم پیچیده. داستان یك فیلم خوب، باید آنچنان ساده باشد كه بتوان به زبان سینما بیان و جمعوجورش كرد. نظر ادگار آلنپو این بود كه داستان كوتاهی را میتوان به فیلم برگرداند كه ظرفیت خوانده شدن در یك نشست را داشته باشد. تجربهی تماشای یك فیلم، كمتر از خواندن یك كتاب ما را خسته میكند و نهایت زمان نشستن در یك سالن برای تماشای یك فیلم حداكثر دو ساعت است. تنها فیلمهای درجه یك از این قاعده مستثنی هستند و تماشایشان ما را خسته نكرده و حواسمان را پرت نمیكند. بنابراین، كنش داستانی یا درونمایه معمولاً باید آنچنان فشرده شده و وحدت ساختاری واحدی پیدا كند كه در حدود دو ساعت همه چیز داستان روایت شود.
📌 در بسیاری موارد، درونمایهی ساده و محدودی مانند آن چه كه در فیلم ۸ مایل (۲۰۰۲) میبینیم كه بخشی از زندگی شخصی یك فرد را زیر ذره بین میگذارد؛ برای سینما مناسب تر است تا داستانی كه دورههای مختلفی را مثل تعصب (۱۹۱۶) ساختهی دیوید گریفیث در بر میگیرد و در جستوجوی درونمایه هایی است كه انتها ندارد. عموماً یك داستان باید آنقدر ساده باشد كه بتوان آن را در وقت معینی روایت كرد...
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
#ادامه_مبحث_فیلم_های_هسته_ای
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند:
📌 برای مثال در فیلم سینمایی بادیگارد، شخصیتی که از سوی «حیدر»، نقش اول فیلم- که پرویز پرستویی آن را ایفا میکند- محافظ میشود و جانش را برای حفظ جان یک دانشمند هسته ای به خطر میاندازد و در این راه شهید میشود.
📌 او به تعبیر حاتمیکیا و از زبان مسئول سازمان انرژی اتمی «شخصیت دهه 90» است. حاتمیکیا در یک گفتوگو، درباره این نقش این طور توضیح میدهد: «اصلا موضوع ترور دانشمندان هستهای هم هنوز مطرح نبود. این حرف مربوط به 8 سال قبل است. من در جریان تحقیقات متوجه شدم چه نیروهای جوانی و با چه روحیههایی در این مراکز حضور دارند. در این مرحله با خودم فکر میکردم اگر من به عنوان محافظی باشم که دلم نخواهد جانم را فدای یک شخصیت سیاسی که دیگر به او اعتقادی ندارم، کنم، به جای او باید از چه کسی دفاع کنم؟ این دانشمندان هستهای و این جوانان دهه 90 میتوانستند همان کسانی باشند که محافظ من میتوانست جانش را فدای آنها کند.
حاتمیکیا میافزاید: از نظر افکار عمومی، این حقیقت دارد که پیشگامان هستهای اعتماد به نفس از بین رفته جوانان ایرانی را به آنها بازگرداندند. حتی مخالفان نظام، حتی سلطنتطلبهای خارج از کشور نیز به این توانایی جوانان ایرانی مباهات کردند. خب اینجا بهترین جا بود برای اشاره کردن به بابک حمیدیان که این نقش دانشمند هستهای را ایفا کرده است. وی نیز درباره این نقش میگوید: این نقش ادای احترام به دانشمندان هستهای است چرا که معتقدم باید بیشتر به آنها پرداخت؛ آنها همواره در شرایط سخت و خطرناک زندگی میکنند، نقش من در بادیگارد نقش یک نخبه علمی هستهای است.
نکتهای که بابک حمیدیان به آن اشاره میکند، غفلتی است که از سوی سینما صورت گرفته است.
📌 در این 15 سال، سهم سینما و تلویزیون ایران در پرداختن به یکی از ملتهبترین و بهروزترین مسائل درگیرکننده جامعه ایران چه بود؟ سینمای ایران آنقدر به دوردستها خیره شده است که جلوی چشمترین ایدهها را نمیبیند و نسبت به آن بیتفاوت است.
📌 «روباه» از جمله دیگر فیلمهای معدود سینمای ایران است که در گونه جاسوسی واقعگرا پرداخت شده است و به ترور شهدای هستهای اشاره می کند. این فیلم اشارهای مستقیم به این سوژه دارد.
🔴 همه این ها بدین معنا است که باید کارهای بیشتری درباره «دانشمندان هستهای» صورت گیرد.
#ادامه_دارد
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
🌿 @GeraFilm1
📣 گرافیلم (کارگروه فیلمِ مجموعهٔ چشمه جاری آسمان) برگزار میکند
▫️تحلیل و بررسی فیلم "یک روز زیبا در محله"
▫️با حضور استاد نادر خواجهزاده
▫️#مجازی | #رایگان
🗓 جمعه ۱۴ آذر ماه
🕰 ۱۶ الی ۱۷:۳۰
اطلاعات تکمیلی راجع به فیلم و
جلسه را در پُستهای بعدی کانال گرافیلم ببینید.
اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید...
اگر نیت دهساله دارید درخت غرس کنید...
اگر نیت صدساله دارید آدم تربیت کنید... سینماتوگراف آدم تربیت میکند!
🌿 @Gerafilm1
#a_beautiful_day_in_the_neighborhood_2019
❇️ ژانر: بیوگرافی، درام
❇️ محصول: آمریکا، چین
❇️ IMDb: 7.5 / 10
🎞 داستان فیلم: یک روز زیبا در محله ، فیلمی بیوگرافی و خانوادگی محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی ماریل هلر و با هنرنمایی تام هنکس است. این فیلم داستان یک روزنامهنگار خبره به نام لوید ووگل را به تصویر میکشد که موافقت کرده است تا مصاحبهای را برای مجله اسکوایر با شخصیت محبوب تلویزیونی به نام فرد راجرز انجام دهد ، اما دیدگاه لوید از زندگی بعد از رویارویی با راجرز تغییر میکند و…
#abeautifuldayintheneighborhood
🔴 فیلم " یک روز زیبا در محله" را میتوانید از لینکهای زیر تماشا نمایید:
🖥 نماوا
(تماشای تمامی فیلمهای نماوا با اینترنت رایتل و ایرانسل، نیازی به خرید اشتراک ندارد.)
🖥 آپ تی وی
(حجم مصرفی در آپ تی وی نیمبها محاسبه میشود)
🌿 @GeraFilm1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تریلر فیلم " یک روز زیبا در محله "
🎬 A Beautiful Day In The Neighborhood (2019)
🌿 @GeraFilm1
#یادداشت
#ادامه_مبحث_فیلم_های_هسته_ای
✅ نمونه های سینمایی از فیلم هایی که به موضوع دانشمندان هسته ای پرداخته اند:
📌 در نمونه ای دیگر فیلم «ترمینال غرب» که به جهت کیفی فاصله زیادی با آثار عنوان شده در موارد قبل دارد، درباره موضوع مذاکرات هستهای و نقش دانشمندان هستهای در پیشبرد صنعت هستهای ایران ساخته شده است. یوسف مرادیان که در «ترمینال غرب» نقش دانشمند هستهای را ایفا میکند معتقد است که با دانشمندان هستهای نامهربانی شده است. او میگوید: در این فیلمنامه شخصیتی به من پیشنهاد شد که به نظرم قهرمانان واقعی ما هستند اما بیادعاتر و خالصتر، انسانهایی که فقط به وظیفه خودشان عمل میکنند.
📌 «تعبیر وارونه یک رویا» سریالی از فریدون جیرانی، هم با محوریت ماجرای دانشمندان هستهای ساخته شد که به نظر نمیرسید توانسته باشد در جذب مخاطب عام موفق عمل کند.
📌 چند سال پیش مسعود آبپرور، کارگردان سریال تلویزیونی «هوش سیاه» از ساخت مجموعه تلویزیونی «کایدون» خبر داد و گفت: این سریال با موضوع امنیت ملی تولید میشود. وی با بیان اینکه «با خود وعده کردم مدتها در زمینه تولید آثاری با موضوع امنیت ملی کار کنم»، افزود: چون بشدت احساس میکنم به این موضوع نیاز است و فیلمسازان ایرانی هم بسیار از آن غافل هستند و بهسمت آن نمیروند. برای همین بهنظرم باید روی این موضوعات فعالیت کنم.
📌 از این منظر تولید فیلمهایی با مضمون انرژی هستهای کشور که از دستاوردهای علمی با اهمیت فرزندان برومند ایران است ضرورتی انکارناپذیر است؛ دستاوردی که باعث شده برای به دست آوردن آن جوانان دانشمند و فعال در این عرصه در یک جنگ تمامعیار ناعادلانه جان خود را نثار کنند.
📌 چندی پیش نیز یکی از مسؤولان سازمان انرژی اتمی برای حمایت از ساخت و تولید فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی مرتبط با انرژی هستهای اعلام آمادگی کرده بود. سخنگوی این سازمان درباره کمتوجهی سینمای ایران به موضوع انرژی هستهای گفته بود: متاسفانه کمتوجهی هنرمندان عرصههای مختلف به موضوع بااهمیتی چون انرژی هستهای ایرادی است که مورد توجه مسؤولان این سازمان نیز هست.
📌 مساله انرژی هستهای طی چند ساله اخیر بشدت وارد زندگی مردم شده و این موضوع دیگر تبدیل به امری عادی و همیشگی شده و شاید دلیل کمتوجهی هنرمندان به این موضوع نشأت گرفته از همین فضا باشد که آنقدر موضوع عادی شده که کمتر توجهها را به خود جلب میکند.
وی به این مضوع اشاره کرده بود: من به جرأت میتوانم بگویم انرژی هستهای دارای ابعاد فراوانی است که میتواند سوژه خوبی برای فیلمسازان باشد. از سوی دیگر من بر این باورم که سازمان نیز باید در این حوزه گامهای موثرتری بردارد و در زمینه تهیه و تولید آثاری از این دست از جمله شهدای هستهای و مسائل انسانی فعالیتهایی را انجام دهد و از همین رو آماده دریافت ایده و پیشنهادهای سینماگران حرفهای کشورمان برای ساخت و تولید آثاری در زمینه انرژی هستهای هستیم و مطمئن باشید در صورت توافق با هنرمندان از هرگونه حمایت و پشتیبانی دریغ نخواهیم کرد.
#انرژی_هسته_ای
#شهدای_هسته_ای
#سینمای_هسته_ای
🌿 @GeraFilm1
💬 #دیالوگ
عجییه اما بعضی وقت ها سخت ترینش، بخشیدن کسیه که دوستش داریم.
🎬 A Beautiful Day in the Neighborhood (2019)
🌿 @GeraFilm1