eitaa logo
✍️قلم زنی✒️
203 دنبال‌کننده
589 عکس
110 ویدیو
3 فایل
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم ذره ای بودم و مهـــر تو مـرا بالا برد اینجا محفلی است، برای قلم زنی در عرصه‌ی نگارش دل‌نوشته‌های تحلیلی، تاریخی و ناگفته‌هایی از جنس افکار زن نگار ارادتمند #فاطمه_شکیب‌رخ دکتری تاریخ تشیع @Shakibrokh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
《هر که با آل علی (ع) در افتاد ور افتاد》 حمله به مکتب اباعبدالله علیه السلام در طول تاریخ یدی طولانی دارد و این حقیقت گفتنی است که دشمنان کور دل برای حذف معنوی این مکتب، اقدامات بسیاری از جمله تخریب بقاع و حرم های مطهر انجام داده اند ؛ منصور عباسی اولین مهاجمی بود که در سال ۱۴۶ ق، بر بارگاه مطهر امام حسین (ع) حمله برد و سقف و بنایی که در سال ۶۵ ق. ساخته شده بود را ویران ساخت. هارون‌الرشید نیز در سال ۱۹۳ ق. دستور تخریب کامل کربلا را به همراه بناهای موجود بر مزار امام حسین (ع) و برادر بزرگوارش حضرت ابالفضل عباس (ع) صادر کرد و زمین مزار مبارک امام (ع) را شخم زد و خانه‌های اطرافش را با خاک یکسان نمود. متوکل عباسی هم چهار مرتبه اقدام به تخریب قبر حضرت امام حسین (ع) نمود: در مرتبه اول در سال ۲۳۲ ق. خانه‌های اطراف حرم را ویران کرد و زمین آن را شخم زد. دومین بار در سال ۲۳۶ ق. تمام خانه‌های شهر کربلا را ویران ساخت و آنجا را به صحرایی تبدیل نمود و شهر را زیر آب برد. برای سومین بار در سال ۲۳۷ ق. مجددا دستور قبر مطهر را صادر کرد و با شخم زدن زمین، قبر امام حسین (ع) را محو گرداند و از رفتن مردم به زیارت و تجمع در آنجا ممانعت کرد. چهارمین اقدام متوکل نیز در سال ۲۴۷ق. مصادف با زیارت نیمه شعبان، انجام شد. ادامه چنین اقداماتی مانند حمله و غارت حرمین کربلای معلی، توسط عثمانی ها، آل سعود و در نهایت صدام، در سطور تاریخ ثبت شده است. خلاصه کلام آنکه حمله و تخریب به مبانی و آثار مکتب امام حسین علیه السلام، قدمتی دیرنیه دارد، اینکه هر سال با آغاز محرم الحرام، معاندین سیاه دل با اقدامات سخفیف خویش در تلاش برای تخلیه اعماق نا آرام خویش هستند، پدیده ای تازه نیست و نخواهد بود! هرچند که خطوط تاریخ، گواه ناکامی امثال آنان است و به قول سعدی شاعر فرهیخته ایرانی، آدمی را بَتَر از علت نادانی نیست! فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
《هر که با آل علی (ع) در افتاد ور افتاد》 @Ghalamzaniii
فریاد یا محمدا زینب (س) رسید به کربلا... روز ورود امام حسین علیه‌السلام به سرزمین کربلا مصادف بود با روز پنج‌شنبه، دوم محرم سال ۶۱ هجری قمری (الارشاد (شیخ مفید)، ص ۴۱۶) @Ghalmzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
Roghayeh-Karimi-01.mp3
4.13M
نگاش به سمت آسمون! ستاره ها رو میشمرد… خسته میشد بلند میشد… زخمای پا رو میشمرد! من را ببخش اگر که لکنت زبان گرفتم… @Ghlamzaniii
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: ‏نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ ‏نَفَس شخص اندوهگين به خاطر ظلمی كه بر ما رفته، به منزلۀ تسبيح (سبحان اللَّه گفتن) است، اندوه او به خاطر ما عبادت است🏴 ‏السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام @ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الهی به حق آن کودک شیرخوار عطشان کربلا و به حق آن مادر دل سوخته در خیمه ابا عبدالله و به حق آن دست بزرگواری که فرزند شیر خوار خویش را بالا گرفت تا بلکه با نظاره این چهره معصوم، دل های خفتگان را به تلنگر آخر بیدار کند! آنان شیعیانی را که از موهبت فرزند صالح محرومند امروز صاحب اولاد و نسل با برکت بفرما. آمین یا رب العالمین @ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUDIO-2022-07-29-19-34-37.mp3
8.78M
دوباره حالِ قلبمو نگات عوض کرد! مسیر زندگیموُ؛ روضه هات عوض کرد…… @Ghalamzaniii
«محرم محفل زیبایی هاست» با آمدن محرم هر سال رنگ مهربانی حسین (ع) شهر را غرق نظم شور انگیز و نوینی می کند، مسبب این تغییر مثل آمدن بهار پس زمستان، پیوند محبان را در محافل اشک، به عرضه نمایش می آورد. همه با هر عقیده، سن و سال، نژاد، پوشش و امثال آن در زیر یک سقف، بخاطر یک عشق مشترک گرد می آیند، خود را محتاج به نگاه صاحب خانه می دانند، خدمت و شرکت در این محافل را رزق می شمارند، زیرا که دل های محبان متصل به محبتی خالص گشته که اشک و آه و سوز، حاصل تراوش آن شده است… محرم با تمام زیبایی هایش، تمرینی مقدماتی برای دوران ظهور است، همان روزگاری که در آن قلوب جمیع مومنان، به قلب قطب عالم امکان متصل می شوند، با عشق او روزگار را سپری می کنند، برای رضایت محبوب، بی ادعا و بی منت تمام لحظه های خویش را خرج می کنند و شهادت در رکاب ایشان را التماس می کنند. محرم زیباست چراکه، نمایش بخشی از آموزه های اسلام ناب در پیوندهای معنوی و مالی بین مسلمانان است! لحظه های ناب این ماه سرخ، گوارای وجودتان! در این شبها برای ظهور مولایمان دعا کنیم، باشد که محرمی را با صاحب الزمانمان (عج) به عزا بنشینیم. فاطمه شکیب رخ @ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شیعه با عشق حسین اخذ شرافت می کند♥️ @ghalamzaniii
در سیستان چه خبر است؟! عبد الشیطان خطبه می خواند و عوامل اطاعت می کنند؟! هر چند وقت یکبار خبر شهادت خادمان این ملت شنیده می شود! آیا تامین امنیت حقوقی و انسانی خادمان ملت در قانون اساسی تعبیه نشده است؟! تجربه های همسان گواه آنست که اگر داستان تعرض به نیروهای امنیتی در همین استان حادثه خیر حل نگردد، در آینده ای نزدیک دامن گیر شهرهای مستعد نیز خواهد شد! نگران فرزندان این خاکیم! اقتدار را فدای مصلحت نکنید! @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لیبرالیسم اخلاقی | تعریف لیبرالیسم به زبان ساده 🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠عاشورا؛در صیغه مونث 🔹مثنی مونث غایب 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🕙هرشب ساعت: ۲۲:۳٠ | تکرار: ساعت ۱۴ و ۱۷:۳٠ 🔸شبکه دو سیما
AUDIO-2022-07-31-14-30-30.mp3
3.04M
▪️نماهنگ دنیای منی حسین(ع) ▪️با نوای مجتبی رمضانی @Ghalamzaniii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«نوجوان کربلا» ششم محرم الحرام را به یاد نوجوان کربلا قاسم بن حسن(ع)، عزاداری می کنیم چرا که در مکتب تشیع نوجوان، دارای جایگاه بلند و رفیعی است که می تواند مانند قاسم بن الحسن(ع) صاحب دل دریایی و عقل و عشقی ماورایی باشد، وقتی یادگار امام حسن(ع)، از عمو اذن میدان خواست! امام حسین(ع) نپذيرفت، زیرا منابع عاشورا وی را نوجوانى معرفی کرده اند که هنوز به سنّ بلوغ نرسيده بود. اما او آنقدر دست و پاى امام را بوسه زد تا رضايت امام را جلب كرد و در حالى كه اشك مى ريخت به ميدان رفت. چهره مباركش همانند پاره ماه مى درخشيد و با آنکه سنّ كمی داشت پیکار سختی کرد و سى و پنج نفر را بر زمين افكند، تا این که عمرو بن سعد أزْدى، فرق سرش را شکافت و قاسم(ع) با صورت به زمين افتاد و فرياد زد: عموجان! مرا درياب. قاسم بعد از رسیدن امام حسین(ع) به شهادت رسید. بیشتر نیز در شب عاشورا، هنگامی كه امام حسين (علیه‌السلام) خطبه می خواند و به ياران خود فرمود: «فردا من و شما همه كشته خواهيم شد»، قاسم پنداشت که اين افتخار از آنِ مردان و بزرگسالان است و شامل نوجوانان نمى‌شود. از اين‌رو پرسيد: «آيا من هم فردا كشته خواهم شد؟» امام (ع) با مهربانى پرسيد: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» عرض كرد «احلى من العسل» (شيرين‌تر از عسل). سپس حضرت فرمود: عمو به فدايت، به خدا سوگند، تو از آنان هستى كه پس از گرفتار شدن به بلايى سخت كشته خواهى شد . این سوال حضرت نشان می دهد که امام (ع) وقتی رشد عقل و فکری و روحی قاسم را مشاهده کرد، بشارت شهادت در رکاب خویش را به وی مژده داد، به راستی که در مکتب اسلام، نوجوان و جوان، جوانه ای قوی با توانایی رشد بالا است که می تواند مانند قاسم بن الحسن(ع)، به حقیقت زندگی اخروی دست یابد و دنیا و مظاهر فریبنده ی آن را فدای عشق حقیقی نکند. منبع: «عاشورا ريشه ‏ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد‏، ص 482؛ قمی، شیخ عباس، نفس المهموم، ص ۲۰۸. فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
✍ | عاشورا، گفتمانی شیعی یا رخدادی تاریخی؟ گاه فکر می کنم که سخن گفتن و یا نوشتن از عاشورای امام حسین علیه‌السلام به آسانی که دیگران می گویند و یا می نویسند نیست. چرا که نه عاشورا را می توان به همان سادگی تعریف کرد و نه وجود مقدسی چون حسین بن علی بن ابیطالب علیهم السلام را. نه توان بسط عاشورا به مثابه گفتمان شیعه را دارد نه توان انعکاس واقعیت تاریخی عاشورا را... تاریخ عاشورا خود محوری در هم پیچیده و سنگین است که آثار برجای مانده را یارای انعکاس آن نیست. تاریخ نویسانی چون عروة، هشام کلبی، ابن اسحاق، ابومخنف، طبری، دینوری و ابن سعد و بلاذری و... نه می توانند فهمی صحیح از حقیقت امام و امامت داشته باشند و نه توانستند آنگونه که باید عمق فاجعه عاشورا را به آیندگان برسانند. تحلیل عاشورا نه عنوان یک رخداد تک بعدی تاریخی همچون دیگر رخدادهای سیاسی و نظامی، بلکه به عنوان یک واقعه با ویژگی های انحصاری مثل رهبری، اهداف، چگونگی رخداد و پیامدها و‌ بسامدها باید انجام گیرد. بی تردید پرداختن به عاشورا بدون توجه به جنبه های وحیانی وجود مقدس حسین بن علی ابن ابیطالب علیهم‌السلام اشتباهی عمیق است. همانگونه که بی توجهی به این بعد صدها سال است تاریخ نویسان را به ورطه گمراهی کشانده و علی رغم زحمات فراوان اما مسیر را به خطا پیمودند. تاریخ عاشورا با حسین علیه‌السلام مقدس شد و از این رو هم سنجه های بررسی و تحلیلش و هم معلومات تاریخی اش باید با مقتضای موضوع و محور اصلی این رخداد هماهنگ باشد. چرا که در غیر اینصورت تحلیل ها به همان نتایجی منتهی خواهد شد که از حسین بن علی علیه‌السلام یک قیام کننده علیه حاکم مشروع و اختلاف او با یزید ملعون را نزاع بر سر یک زن دانسته اند. وجود این ابعاد است که سبب این نکته مهم می شود که بگوییم عاشورا یک رخداد در بستر معین نیست. چرا که اگر چنین بود حتما همانند هزاران نبرد و قیام نظامی و سیاسی که در تاریخ، اثری از آن نماند، رنگ می باخت. شاید گفتن از این مطلب که عاشورا قبل از جنبه تاریخی اش، در لایه های کلامی و اندیشه ای پیچیده شده، بحث بر انگیز باشد اما ناچاریم بپذیریم که شخصیت و جایگاه امامت امام حسین بن علی علیه السلام است که بر پایه آن عاشورا حقیقتی ماندگار و قوه محرکه ای برای تاریخ شیعه شده است. تاریخی که کوشید از روزهای پس از وقوع عاشورا تا کنون به گونه های مختلف در قالب آیین ها، مراسمات و آداب مذهبی خود را در تمدن شیعی و در سطحی عمیق تر در فرهنگ شیعه ماندگار کند و بسامد آن در طول تاریخ عامل تداوم و استمرار باشد. پس باید با قاطعیت گفت که بی تردید عاشورا در چنین فضای، کلامی و اندیشه ای، تاریخی و اجتماعی و آیینی و سیاسی، قابل فهم است. در واقع به تعبیری واضح تر باید گفت عاشورا گفتمان فعال شیعه در مواجهه با جریان های رقیب بود و هست و خواهد بود که بر مفهوم امامت و هدایت‌گری و جایگاه ویژه امامت به عنوان دال مرکزی آن و مهمترین و اساسی ترین مبنای مذهبی در شیعه تاکید کرده است. در این میان همه عناصر مؤثر بر تحلیل عاشورا همچون ایثار، شهادت، رشادت و حماسه، عزا و ماتم، عطش و ... مفاهیمی وابسته به تبیین عاشورا و برای فهم بهتر دال مرکزی بوده و خواهد بود‌. بنابراین بزرگداشت عاشورا در حقیقت بزرگداشت اندیشه امامت و مسایل وابسته به آن در قامت رشادت، شهادت، مظلومیت و ایثار است. ✍️ دکتر سید محمد حسینی ‌🆔 @facultyofhistort | دانشکده تاریخ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
MirzaMohammadi 1402 shab06 b.mp3
12.82M
◾️ 🎤حجت الاسلام 🔊 روضه 📆 شب ششم محرم الحرام ۱۴۴۵ 🕌 هیـــئت رزمـــندگان اســـلام قــم
«محفل بال ملائک» این روزها که بی آنکه بدانیم چرا به بهشت روضه حسین علیه السلام سرازیر می شویم، نه به دنبال دعوت رسمی از جانب کسی هستیم و نه منتظر اذن ورود به مجلس اباعبدالله نشسته ایم، این روزها که اشک های جاری مان، گواه دل های پیوند خورده ما به عزای آسمان و زمین است و پلک های ورم کرده مان نمایان داغ جگر سوز قیام عاشورا است، با تمام اشک هایمان شکر گذار نان حلال پدران و شیر پاک مادرانمان باشیم! که اذن ورود گام های ما را به روی بال ملائک، همان خلوص و عشق به میراث رسیده، رقم زده است. چقدر حال این روزهایمان خریدنی ست. چقدر این غصه عاشقانه بر دل مان خواستنی ست. و در این شبها که قطرات اشک بر سوز حسین (ع) آرام آرام ما را به سوی گودال می رساند و همان لحظه و شمر جالس علی صدرک را به اوج اندوه جان هایمان می کشاند، به یاد آن قلب داغداری باشیم که به جای اشک، خون در عزای «اشرف اولاد آدم» می گرید، برای غربتش دعا کنیم، تا به محضرشان برسانند که شیعیانتان در این شبها به داغ شما نیز داغدارند و به اشک شما نیز به اندوه دچارند، باشد که نام ما را در شمار دعاگویان حضرت یار بنویسند! فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii
MirzaMohammadi 1402 shab07 b.mp3
16.49M
🎤حجت الاسلام 🔊 بفرمایید روضه 📆 شب هفتم محرم الحرام