eitaa logo
گنجینه تسنیم
147 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
520 ویدیو
34 فایل
📍 معرفی فعالیت های فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه‌الله) شعبه یزد ارتباط با ادمین: @mohammad_mahdi14
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
محو فقر
🔹 فرمود رسیدگی به امور فقرا بر شما لازم است؛ ولو بت پرست هم هستید، باید به فقرا کمک کنید! ولو کافر هم باشید، به فقرای خود باید برسید؛ منتها اگر مسلمان بودید باید یک داشته باشید. 🔹 به فقیر رسیدگی کردن به نَدار رسیدگی کردن، یک امر عاطفی است، عقلانی نیست. بخشی از مردم کافرند، بخشی یهودی اند، بخشی مسیحی اند، بخشی مُلحدند، بخشی بت پرست اند، اینها را شما ببینید، تمام این کشورها حمایت از فقرا را دارند؛ شما هیچ کشوری بر روی زمین پیدا نمی کنید که کمیته امداد نداشته باشد؛ اما اساس کار ما این است که فقر را برطرف کنیم نه اینکه به فقیر کمک کنیم. 🔹 اگر اسلامی می زنیم، باید اسلامی کنیم! کمک کردن به فقیر و جشن عاطفه گرفتن، در تمام مردم روی زمین هست؛ هر کشوری برای خودش یک کمیته امداد دارد؛ اما اساس کار ما این نیست که به فقرا کمک کنیم، اساس کار ما تولید شغل است و برطرف کردن فقر. 🔹 حضرت امیر فرمود: «لَو تَمَثَّلَ لِی الفَقرُ رَجلاً لَقتَلتَهُ»؛ او که به فقرا کمک می کرد اما فرمود من اگر ببینم که فقر کجاست، گردنش را می زنم! این فکر علوی است؛ این همان تولید است، این همان است. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 1 تاریخ: 1393/12/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸امروزه بازی با شطرنج و ورق ( پاسور ) بدون برد و باخت و به عنوان سرگرمی و ورزش ، نه به عنوان قمار ، در بین جوانان متداول است . حکم خرید و فروش و نگهداری این آلات و بازی با آن چیست ؟ ۱. اگر چیزی ابزار قمار باشد ، بازی با آن جایز نیست ، هرچند بدون برد و باخت باشد . ۲. اگر چیزی در زمان گذشته ابزار قمار بود؛ ولی فعلاً ابزار قمار نیست ، بازی با آن ، بدون برد و باخت ، جایز است . ۳. اگر چیزی در یک منطقه ، اصلاً ابزار قمار نیست ، هرچند در بعضی منطقه ها ابزار قمار است ، بازی با آن بدون برد و باخت ، در منطقه اول جایز است . ۴. خرید و فروش ابزاری که بازی با آن ها بدون برد و باخت ، جایز است ، حلال است . ۵. نگهداری ابزاری که از آلات قمار نیست ، جایز است . 🔹نظر شما درباره شطرنج چیست ؟ اگر مخصوص قمار نباشد و به قصد برد و باخت بازی نشود ، بلکه به منظور تقویت نیروی فکری باشد ، اشکالی ندارد . 📙استفتائات،ص104. 🔶 واحد فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله)- شعبه یزد https://eitaa.com/Ghanjinehtasnim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابو بصير می‌گوید بر امام باقر و امام صادق(سلام الله علیهما) وارد شدم و گفتم: آيا شما ورثه پيامبر اكرم(صلّی الله عليه وآله وسلّم) هستيد؟ امام(سلام الله علیه) فرمود: آری. پرسيدم: آيا رسول خدا(صلّی الله عليه وآله وسلّم) وارث انبيا بود و آنچه آنها می دانستند، رسول‌ اكرم(صلّی الله عليه وآله وسلّم) می‌دانست؟ فرمود: آری. گفتم: آيا شما می‌توانید مردگان را زنده كنيد و كورهای مادرزاد و مبتلايان به برص را بهبودی بخشيد؟ فرمود: آری به اذن الهی می‌توانیم. آنگاه فرمود: نزديك بيا! وقتی جلو رفتم، دستی بر چشم و صورتم كشيد، ديدگانم باز شد و خورشيد، آسمان، زمين، خانه‌ها و آنچه در خانه بود را ديدم. سپس فرمود: آيا دوست داری به همين صورت بينا باشی و در قيامت مانند ديگران حساب پس بدهی يا اينكه مثل سابق، نابينا باشی و بهشت از آن تو باشد؟ «أُدنُ منّی يا أبامحمد ـ فمسح يده علی عينی و وجهی و أبصرتُ الشمس و السماء و الأرض و البيوت و كلّ شي ءٍ في الدار قال: ـ أتحبّ أن تكون هكذا و لك ما للناس و عليك ما عليهم يوم القيامة أو تعود كما كنت و لك الجنّة خالصاً»؟گفتم: دوست دارم به حال سابقم برگردم؛ آنگاه دستی به چشمم كشيد و به حالت اوليه ام برگشتم. بصائرالدرجات ص۲۸۹ ادب فنای مقربان ج۲ ص۹۰،۹۱ 🔶 واحد فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله)- شعبه یزد https://eitaa.com/Ghanjinehtasnim
21.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صهیونیست با اصل اسلام مخالف است / جنگ او در برابر مسلمانان، جنگ حق و باطل است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حوادث اخیر و جنایات اسرائیل در و ، در پیامی با بیان اینکه اسرائیل صهیونیست با اصل اسلام مخالف است اظهار داشتند: ◀️ جریان کنونی که اسرائیل در برابر مسلمانها قرار گرفت نه جنگ طائفه ای است و نه جنگ مذهبی، بلکه یعنی جنگ اسلامی است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
صهیونیست با اصل اسلام مخالف است / جنگ او در برابر مسلمانان، جنگ حق و باطل است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حوادث اخیر و جنایات اسرائیل در و ، در پیامی با بیان اینکه اسرائیل صهیونیست با اصل اسلام مخالف است اظهار داشتند: ◀️ جریان کنونی که اسرائیل در برابر مسلمانها قرار گرفت نه جنگ طائفه ای است و نه جنگ مذهبی، بلکه یعنی جنگ اسلامی است. چون جنگ اسلامی است همه کشورهای اسلامی یک طرف و صهیونیست یک طرف. او با اصل اسلام مخالف است زیرا اسلام می گوید گروهی که آمدند سرزمین کشوری را غصب کردند باید از آن بیرون بروند. 🔹 اینجا سخن از مذهب و شیعه و سنی و ایران و لبنان و عرب و عجم و اینها نیست، سخن از قرآن است. تنها چیزی که الآن در میدان است قرآن است و تنها چیزی که در برابر قرآن تیراندازی می کند است و . 👈 اگر امروز به داد این نهضت نرسند فردا گرفتار همین اسرائیل خواهند بود. این طور نیست که الآن این گروه را یاری نکنند فردا خودشان در امان باشند، چون خودشان هم زیر چتر اسلام دارند زندگی می کنند. 🔹 اسرائیل تا آنجا که ممکن است می ایستد برای اینکه نه تنها شخص، بلکه ! کل اسرائیل رخت بر می بندد، جایی ندارد؛ نه کشورهای دیگر اینها را راه می دهند و نه اینها در سرزمین اشغالی می توانند زندگی بکنند. بنابراین اسرائیل با تمام موجودیتش الآن احساس خطر می کند. 🔹 نه ایران نه لبنان نه حزب الله طرف اینها نیست، فقط دین طرف اینهاست. اگر دین در یک طرف است هرگز نباید بگوییم ما ضعیف هستیم یا قدرت ما ضعیف است یا توان آن را نداریم چون فرمود: ﴿هوَ مَعَکُمْ﴾. اگر چه اینکه هست، هیچ احتمال شکست نیست. ↙️ آپارات: https://www.aparat.com/v/vjcqdza ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/4879765 📚 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی حوادث اخیر و جنایات اسرائیل در غزه و لبنان تاریخ: 1403/07/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 آیت‌الله جوادی آملی: کوشش رهبر انقلاب در نماز آبرویی برای اسلام بود ▫️آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی درباره حوادث اخیر لبنان و فلسطین: امیدواریم که ذات اقدس اله طولی نکشد که نصرت الهی را شامل همه شما بنماید و کوششی که رهبر محترم مخصوصاً در آن نماز باشکوه انجام دادند که واقعاً در آن روز آبرویی بود برای اسلام، مأجور باشد! خدا رحمت کند فردوسی را! می‌گوید: «فلک گفت احسنت ملک گفت زه» که ما این را درباره وعده صادق دوم گفتیم! این یک چیز عادی نبود؛ همه ماندند. تنها اسرائیل که نیست؛ شما می‌بینید که پشت سر هم، هم آمریکا است، هم انگلیس است، هم فرانسه است؛ همه هستند. این جنگ احزاب است؛ کدام کشور بود که به اینها کمک نکرد؟! هیچ نگرانی‌ای نیست در پیروزی اسلام و اینها! سلام را به رهبر می‌رسانید، تشکر می‎کنید! امیدواریم که ذات اقدس اله سعی شما را مشکور بکند! ▪️ منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء 📱 بله | ایکس | اینستاگرام | @resane_negar
💠
محبّت نجات بخش
🔹 اینکه فرمود: ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾، به معنای حال نه به معنی ملکه، این نه مقصود قرآن است نه اجر رسالت است. مگر ممکن است کسی حضرت امیر را بشناسد یا حسین بن علی (سلام الله علیهما) را بشناسد و به اینها علاقه مند نباشد؟! شما می بینید ایام تاسوعا و عاشورا این کلیمی‌ها صف می ‌بندند برای اینکه نذری بگیرند. 🔹 اینکه فرمود: ﴿إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾، معنایش این نیست که صِرفِ دوستی این خاندان باعث نجات است. سرّش این است که این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾، مفعول واسطه برای مودت نیست. اگر این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت بود، خب صرف دوستی کافی بود؛ اما این ظرف لغو نیست که مفعول واسطه برای مودت باشد، این ظرف مستقر است. 🔹 این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به مستقر است یعنی «قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ المستقِرَّةَ فِی الْقُرْبَی». این می ‌شود، وگرنه وجود مبارک حضرت امیر را هر کس شناخت دوست داشت؛ اما دوستی که تابع او نباشد که دوستی نیست. 🔹 هر کس اینها را شناخت دوست داشت؛ اما این دوستی کافی نیست. اگر این ظرف، ظرف لغو بود، بله؛ اما این ظرف، ظرف مستقر است؛ یعنی در عقیده، ایمان، عمل، ، من تابع اینها هستم. این محبت است؛ این فرد نجات پیدا می ‌کند. 📚 سوره مبارکه قلم جلسه 8 تاریخ: 1397/09/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
منابع دین
🔹 چه در مسائل فقهی چه در مسائل اخلاقی چه در مسائل حقوقی، ما حداقل سه مرحله را باید طی كنیم. ◀️ چه در مسئله فقهی چه در مسئله اخلاقی چه در مسئله حقوقی، ما یك مسئله و فرع و ماده داریم، بعد یك قاعده و مبنا داریم، بعد هم یك منبع؛ یعنی ما وقتی یك فرع فقهی را بررسی می كنیم، سوال می كنیم كه این فرع فقهی از كدام مبنا و كدام قاعده به دست آمد، می گویند بر اساس قاعده «لا تعاد» است یا بر مبنای اصل استصحاب است یا اصل برائت است یا اصل اشتغال است و مانند اینها، پس فروع فقهی را از قواعد و اصول می گیریم. 🔹 آن گاه اگر از ما سوال كنند كه این قواعد و اصول را از چه می گیرید این مبانی را از چه می گیرید، می گوییم از منابع می گیریم. بگویند منابع شما چیست، می گوییم است و اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است و است و که بعد از ارجاع اجماع به سنت، منابع می شود سه مورد یعنی از قرآن می گیریم از سنت معصومین (علیهم السلام) می گیریم و از عقل. 👈 پس جزء منابع قوی دین است و علم شریف اصول عهده دار این مسئله است كه عقل یكی از منابع قوی دین است. 🔹 وقتی ثابت شد عقل، منبع دین است، آن گاه معلوم می شود كه عقل در مقابل نقل است نه در مقابل دین. عقل، خودش منبعی از منابع دین است؛ ، بلکه ركنی از اركان دین است كه دین از آن استنباط می شود. دین یك پایه اش روی عقل است یك پایه اش روی نقل و نقل هم یا ظاهر قرآن است یا ظاهر سنت. 📚 سخنرانی موضوعی انسان و دین جلسه 42 تاریخ: 1373 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra