eitaa logo
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
19.6هزار دنبال‌کننده
29.7هزار عکس
5.5هزار ویدیو
431 فایل
✳️جهت ارسال شبهات، انتقادات و پیشنهادات: 🤝 جهت تبادلات: 🆔 @ جهت تبلیغ به لینک زیر مراجعه کنید: http://eitaa.com/joinchat/3871539209C854a9b5d53 آرشیو مطالب گذشته قرارگاه: https://eitaa.com/joinchat/342097931Cd6c0018429 .
مشاهده در ایتا
دانلود
😊 تنگه هرمز؟ خیر. تنگه‌های دیگری هم برای کنترل داریم! (( رئیس جمهور ایران)) 📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
♨️تناقضات_قران ♨️ #بخش_اول 【➊】 منشا شر 🔰آيا شر از خدا سرچشمه مي گيرد؟ 🔻بين دو آيه ي پشت سرهم
🔰 ✅ 【➊】 منشـا شـر 🔰ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ{آیات ۷۸و۷۹ سوره نساء} ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺳﺆﺍﻟﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺍﻭﻝ، ﻫﻤﻪ ﻧﻴﻜﻴﻬﺎ ﻭ ﺑﺪﻳﻬﺎ (ﺣﺴﻨﺎﺕ ﻭ ﺳﻴﺌﺎﺕ) ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺁﻳﻪ ﺩﻭم ﻓﻘﻂ ﻧﻴﻜﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﺪﻳﻬﺎ ﻭ ﺳﻴﺌﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم؟!{آیا این نیست و آیا این کار میتواند سهوی باشد یا است؟} ﻗﻄﻌﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﻯ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ❓❓ ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ: 🔻1- ﺍﮔﺮ ﺳﻴﺌﺎﺕ ﻭ ﺑﺪﻳﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻨﻴﻢ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﺩﻭ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ[۱] ...ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻇﻠﻢ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺟﺒﺎﺭﺍﻥ ﺭﺥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﻛﻮﺗﺎﻫﻰ ﻭ ﻧﺪﺍﻧﻢ ﻛﺎﺭﻯ، ﻭ ﻳﺎ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﺧﻠﺎﻑ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ؟! ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺁﻳﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﺮ ﺩﻭﮔﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ: ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺑﺸﺮ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺗﺎﺛﻴﺮﻯ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻣﻴﺮ ﻭ ﻗﺴﻤﺘﻰ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﻃﺒﻴﻌﻰ. ﺩﻭم ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﺤﻮﻯ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻘﺸﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﻭﻯ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻗﺴﻢ ﺩﻭم ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺩﺍﻣﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ! ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺴﻰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﺳﻜﻮﺕ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺮﻧﺨﻴﺰﺩ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﻬﺎ ﻭ ﺁﻓﺎﺕ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻓﻘﺮ ﻭ ﺟﻬﻞ ﺑﺮﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﻴﺰ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺣﺘﻰ ﺩﺭ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻘﺸﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ{ به انسان اختیار داده و انسان میتواند در راه رساندن شر به خودش استفاده کند ویا میتواند در راه رساندن خیر به خودش استفاده کند}[۲] 🔎👈 ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺍﻭﻝ ﺗﻤﺎم ﺣﺴﻨﺎﺕ ﻭ ﺳﻴﺌﺎﺕ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻗﺪﺭﺕ ﺣﺘﻰ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ{یعنی انسان از قدرت و اختیارش در راه شر استفاده میکند}، ﺍﺯ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ (...) ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺩﻭم" ﺳﻴﺌﺎﺕ" ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ" ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻨﻔﻰ" ﻗﻀﻴﻪ ﻭ ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﻭ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎ {و اختیار} ﺧﺪﺍﺩﺍﺩﻯ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﭘﺪﺭﻯ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺍﻯ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭﻟﻰ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﻯ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺍﺋﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﺮﻛﺰ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﺷﻜﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺻﻞ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻣﺪﻳﻮﻥ ﭘﺪﺭ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﻮء ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ.[۱] 🔻2- {وحتی}ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ" " ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺤﺚ ﺟﺒﺮ ﻭ ﺗﻔﻮﻳﺾ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﻬﺎﻥ ﺣﺘﻰ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻩ ﺣﺴﻨﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺳﻴﺌﻪ، ﺧﻮﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﺪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻧﻈﺮ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻋﻤﻞ، ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻋﻤﺎﻟﻤﺎﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻢ، ﻭ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺳﻠﺐ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺟﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ. 🔎👈 ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﺣﺴﻨﺎﺕ" ﻭ" ﺳﻴﺌﺎﺕ" ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻓﺎﻋﻠﻴﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ، ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺳﻴﺌﺎﺕ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﺖ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻓﺎﻋﻠﻴﺖ ﻣﺎ ﻭ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ، ﻣﺴﺌﻠﻪ" ﺍﻣﺮ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺎﻣﺮﻳﻦ" ﺭﺍ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ[۱] 📝تهـیه وتنظیم: @Amir_H313zb 📚✍منـابـع: تفسیر نمونه آیات ۷۹نساء و ۱۱تغابن با اندکی تغییر _____________ 📌 :‌ ➖تغییرات و اضافات به متن تفسیر داخل { } قرار گرفته حذفیات نیز با علامت (...) نشان داده شده ➖[۱]: تفسیرآیه ۷۹ نساء ➖[۲]: تفسیرآیه ۱۱ تغابن ادامـه دارد .... 🎀 👇دعوتید 👇 🎀 http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
🔴شبهه: برخی ادعا میکنند که قرآن شهادت زن را نصف مرد میداند، چون عقلش را ناقص میداند!! 🔵پاسخ: 🔹اگر عقل کسی ناقص باشد شهادتش هم قابل قبول نیست، حالا چه مرد باشد چه زن. 🔹شهادت چه برای مرد و چه برای زن، یک حق و یک ارزش نیست که اگر به کسی داده نشد یا کمتر داده شد، معترض شود؛ بلکه یک است، یک بار مسئولیتی است. 🔹اگر کسی از اداء شهادت اجتناب ورزد، دادگاه می تواند او را «جلب» نماید. کاملا روشن است جرم بودن عدم شهادت و گناه بودن آن در جایی معنا دارد که مسئولیت باشد، نه حق. پس اگر تکلیفی از دوش برداشته شد باید خوشحال شوند، نه این که معترض گردند و بگویند چرا تکلیف مرا شاق‌تر نکرده‌اند؟! 🔹خداوند بسیاری از تکالیفی سنگینی که بر عهده‌ی مردان گذاشته، بر عهده‌ زنان نگذاشته است یا کمتر گذاشته، مثل شرکت در جنگ، قضاوت، شهادت و ... پس باید بسیار ممنون هم باشند و اگر جای اعتراض باشد، مردان باید اعتراض کنند که چرا برخی تکالیف‌شان شاق‌تر از زنان است؟ 🔹اسلام در زمانی که اصولا برای زن چندان ارزشی قایل نبودند، برایش شٱن انسانی قایل شده و شهادت زن عادل را پذیرفته است. 🔷🔷 اما آیا همیشه آن طور که شبهه افکنان می گویند شهادت دو زن در برابر یک مرد لازم است؟! 🔹خیر. هميشه اين طور نيست که در مقابل شهادت يک مرد، شهادت دو زن پذيرفته شود؛ کساني که بر اين مسئله اعتراض دارند بخاطر آنست که فقه اسلامي نمي دانند، حال آنکه حکمي عام و مطلق نيست که همواره شهادت دو زن درمقابل يک مرد باشد، اين حکم فقط درباره برخی مسائل، مانند قتل و مسائل مالي هست، مسائل زيادي هستند که احکام شاهدان در آنها لزوما شهادت دو زن در مقابل شهادت يک مرد نيست. 🔹به علاوه عدم کفایت شهادت یک زن در برخی موارد، اختصاص به زنان نداشته، بلکه متقابلا در مواردی هم شهادت مردان مورد قبول نیست. به عنوان مثال در مورد اثبات زنده متولد شدن طفل یا اثبات بکارت، شهادت مرد چیزی را ثابت نمی کند ولی شهادت زنان شرط است. 🔷🔷اما علت چیه؟ 🔹در برخى وقایع اجتماعی و رخدادهاى کوچه و بازار، مردان بیشتر از زنان شاهد هستند. 🔹فرض کنیم در خیابان دو نفر با هم دعوا مى کنند و با چاقو به جان یکدیگر افتاده اند. این جا اگر قتلى یا جراحتى واقع شد مردان چون شاهد و ناظر بوده اند بهتر مى توان از آنان شهادت را پذیرفت. در این جور وقایع یا اصلاً زنان حضور ندارند یا اگر حضور دارند مردان آنها را کنار می برند. از این رو پذیرفتن شهادت مردان و نپذیرفتن شهادت یک زن مسئله طبیعى است و ربطى به نقص ندارد. 🔹برابرى شهادت دو زن با شهادت یک مرد در امورى مانند قتل و زنا کاملاً متناسب با روانشناسى زن مىباشد، زیرا: 🔹زن نسبت به مرد بسیار با حیاتر است و به خاطر حجب و حیایى که دارد در برخورد با صحنه هایى چون زنا معمولاً رو برمىگرداند و خیره نمىشود، برخلاف مرد که حساسیت و تجسس در او تحریک مىشود. شیوه مواجهه زن با چنین منظرههایى نقصى براى او نیست ، ولی به طور طبیعى امکان اشتباه در تشخیص افراد و چگونگى مسأله در او بیشتر است و افزون شدن تعداد شاهد از احتمال خطا میکاهد. 🔸از طرفی بر اساس نظر روانشناسان زنان ازروحیه لطیف تربرخوردارند و احساسی تر هستند بنابراین سریعتر مطالبی را قبول می کنند و زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند. 🔹در بسیارى از حقوق مرد و زن با هم تفاوت دارند مثلاً اگر مردى مرتد شود با شرایطى حکم او قتل است ولى اگر زنى مرتد شود حکم او قتل نیست یا وظایفى که بر دوش مرد قرار داده شده بر زن نیست. مکانیسم خلقى زن و مرد با هم متفاوت است. روحیات و اخلاق زن و مرد با هم یک جور نیست. توقعى که خداوند از زن دارد با توقعى که از مرد دارد یکى نیست. خداوند زن را براى امرى خلق کرده و مرد را براى هدف دیگرى آفریده است. این دو گرچه از یک جنس اند امّا با هم مساوى نیستند. برگرفته از: کتاب فلسفه حقوق 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از رویترز
⚠️هشدار پلیس به مشتریان «دیوار» و «شیپور» 🔸رئیس اداره اجتماعی پلیس فتای ناجا: سودجویان با هدف تهییج در خریداران، اجناس را با قیمت‌های پایین‌تر از عرف ارائه می کنند و مبالغی را تحت عنوان بیعانه از طریق واریز به شماره کارت دریافت می‌کنند و پس از اخذ مبالغ، دیگر پاسخگوی تلفن نیستند. و از قرار گذاشتن با فروشندگان این کالا‌ها در اماکن خلوت و کم تردد جداً خودداری کنید. @GhararGahShayeat
‍ شماره شبهه:2456 🔆متن شبهه: «گناه یکی از قدیمی ترین ترفندها برای سلطه بر مردم است. آنها در تو احساس گناه ایجاد می‌کنند. آنها ایده‌هایی بس احمقانه به خوردت می‌دهند که قادر به محقق ساختن آنها نیستی سپس گناه به وجود می‌آید و همین که گناه به وجود آمد تو به دام افتاده ای. گناه راز کاسبی همه به اصطلاح ادیان تثبیت شده است». (الماس‌های اوشو، ص258) 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣تعالیم عرفانی اوشو مصداقی از عرفان های منهای شریعت است. عرفان سکولار در بستر جهان غرب با سابقه آموزه های سکولاریسم پدید آمدند. عرفانی که براساس جامعه از دین گریخته غرب زاده شده. از این رو محال است که عرفان اوشو را یک عرفان سکولار نامید. البته اگر تعریف ما از عرفان سکولار صرفاً عرفان حاصله در جامعه سکولار غرب باشد . 2⃣اما از آن جهت که عرفان اوشو هم عصر عرفان های سکولار غربی است. و شباهت هایی بین موازین عرفانی اوشو و مولفه های عرفان سکولار وجود دارد. مسلک اوشو را به جهت نیل به اهداف عرفان سکولار می توان زیر مجموعه این پدیده دانست . 3⃣حال به سراغ اعتقاد اوشو و سانیاسین ها در مورد ادیان و مذاهب می رویم. وی در این موضع معتقد است. مذهب سرکش است و انسان مذهبی عصاینگر. او برضد همه راست دینی ها، برضد همه سنت ها برضد همه ایدئولوژی ها به عصیان برمی خیزد. تنها عشق او، عشق به حقیقت است. همه عشق او برای دستیابی به حقیقت. فقط چنین انسانی آن را می یابد. 4⃣وی به تمام انسان های مذهبی می گوید درون مایه جستجوگری شما نیکو است اما کیشی را که برگزیده اید نادرست است او می گوید : «همه آئین ها برپایه دستاویزی ساختگی بنا شده است. همه شیوه ها دروغین اند. آنها تنها یک موقعیت را پدید می آورند و انگیزه نیستند. می توان دستاویزهای تازه ای به بار آورده و دین های تازه ای پدید آورد. دستاویزهای کهنه فرسوده می شوند. دروغ های کهنه از رنگ و بو می افتند و به دروغ های نوتری نیاز خواهد بود. اما اینکه مکتب اوشو مصداقی از دروغ نوین است یا خیر برعهده خواننده بماند . 5⃣اوشو در مورد ادیان می گوید : از آن زمان که دین دل مشغولی بوده است همگان دارند دروغ می گویند : مسیحیان، یهودیان، جنین ها همگان در حال دروغ گفتن هستند. همگی آنان از خدا می گویند. از بهشت و از دوزخ، فرشتگان بدون آنکه هیچ چیزی را در کل شناخته باشند. 6⃣وی در مورد اسلام و صوفی گری می گوید: «نیازی نیست که صوفی مسلمان باشد. صوفی می تواند به هر صورتی و به هر شکلی باشد به دلیل اینکه صوفی گری هسته اصلی همه ی مذاهب است. صوفی گری به طور خاص با اسلام کاری ندارد. صوفی گری می تواند بدون اسلام هم وجود داشته باشد. اما اسلام بدون صوفی گری نمی تواند وجود داشته باشد. بدون صوفی گری». 7⃣او تمام تعالیم عمیق اعتقادی - شریعتی اسلام را، ماحصل تلاش و جهد هزارساله عالمان اسلامی را رها می کند و از دریای عمیق آموزه های اخلاقی - عرفانی اسلام تنها صوفیگری باطله را می بیند و کار را به جایی می کشاند که اسلام را بدون صوفی گری فاقد حیات و ارزش می پندارد . 8⃣اوشو می گوید : "محمد در قرآن می گوید که حتی موسی نیز وقتی با خدا ملاقات می کرده ردای پشمی می پوشید وقتی او با خدا سخن می گفت ردای پشمی به تن می کرد. اما چرا ؟ اینجا یک نماد گرایی عمیق وجود دارد. و آن این است که پشم لباس حیوانات است و صوفی باید به بی گناهی یک حیوان برسد. باید به بی گناهی اولیه برسید. باید همه انواع مدنیت را کنار بگذارد. او باید هرگونه آداب و رسوم و فرهنگی را کنار بگذارد. باید هرنوع شرطی شدن را به فراموشی بسپارد. او باید دوباره حیوان بشود. در این صورت این نماد معنای خودش را پیدا می کند. وقتی انسان حیوان بشود نه تنها سقوط نمی کند بلکه به مرتبه ی بالاتری رسد. وقتی انسان حیوان می شود واقعاً حیوان نیست. وجود دیگری است شما سقوط نمی کنید. وقتی انسان حیوان شد قدیس می شود." 9⃣اما در قرآن کریم هیچ آیه ای صراحتا دال بر پوشیدن ردای پشمی توسط حضرت موسی هنگام ملاقات با خدا دیده نمی شود و اگر هم این چنین باشد این سوال مطرح است که آیا قصد حضرت رسیدن به بی گناهی حیوان بوده است و بنابر عبارات اوشو هدف متعالی حضرت حیوان شدن است. زیرا وقتی انسان حیوان می شود قدیس می شود! 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🗓 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ میلادی: Friday - 27 July 2018 قمری: الجمعة، 13 ذو القعدة 1439 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه) - یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن 🗞 وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️16 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️23 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️25 روز تا روز عرفه ▪️26 روز تا عید سعید قربان ▪️31 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2457 🔆متن شبهه: اگر امام زمان (عج) ظهور کنند، از کجا بفهمیم که ایشان همان فرزند امام حسن عسکری (ع) است که مدتی در پرده‌ی غیبت بوده‌اند، یا خدای نکرده مدعی دروغینی است البته با در نظر گرفتن علائم حتمی ظهور چگونه این کار را انجام بدهیم؟ 🔆پاسخ شبهه: از همان جایی که تا کنون مدعیان دروغین را شناخته‌ایم؛ مگر کم بوده‌اند کسانی که ادعای مهدویت، حتی نبوت و حتی الوهیت کردند؟! کار ابلیس و سایر شیاطین انس و جنّ، "بدل‌سازی" و جایگزین کردن القایی و زوری "بدل به جای اصل" است. خدای دروغین به جای خدای حقیقی – رسول دروغین به جای رسول حق – امام و پیشوای دروغین، به جای امام حق – کتاب، جهان‌بینی و ایدئولوژی کذب و مبتنی بر اهداف نفسانی و تخیلات روانی و منافع شیطانی، به جای کتاب وحی ...، و خلاصه زندگی دروغین با تمام شئونش در فضای مجازی، به جای زندگی حقیقی و واقعی. تا آنجا که انسان مشغول عشق، ازدواج، تجارت، جنگ، صلح، ارتباط، تعامل با دیگران و حتی بچه‌داری مجازی (POU  )بشود. ❗️اما دست انسان نیز خالی بسته نیست و به جبر مقهور و مغلوب شیاطین نمی‌باشد؛ چرا که این انسان است که ابلیس یا شیاطین جنّ و انس را بر خود مسلط می‌کند و خودش نیز از دسته شیاطین می‌شود؛ پس قدرت دست انسان است و می‌تواند به راحتی شیاطین را مغلوب نماید. 🔶خداوند منّان به انسان "عقل و فطرت" داده است. بد و خوبش را نیز به او الهام می‌کند (فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا – الشمس، 8) – اضافه بر اینها، نبی، رسول، وحی و کتاب فرستاده است، بینه و دلیل و حجّت‌های خود را برای هر امری بسیار آشکار تبیین کرده است و اضافه بر این خودش هر کسی را که در راه او گام بر می‌دارد، به شیوه‌های بسیار بسیار گوناگون هدایت می‌نماید، این وعده خواست و خدا در وعده‌اش تخلف نمی‌کند: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» (العنکبوت، 69) ترجمه: و كسانى كه در راه ما كوشيدهاند، به يقين راههاى خود را بر آنان مىنماييم و در حقيقت، خدا با نيكوكاران است. 🔷پس نه [العیاذ بالله]، توان خدا در معرفی حجتش کم شده و نه دست انسان از ملاک‌های تمیز حق از باطل، خالی و کوتاه شده است. اگر چنین نبود که هیچ وقت فرق خدای حقیقی با خدای کاذب، یا کلام وحی با سخن شخص، یا امام حق با امام باطل ... را نمی‌فهمید و کلاً هیچ حق و باطلی را از هم تشخیص نمی‌داد. ♦️مردمان در زمان ظهور حضرت حجّت عج الله تعالی فرجه الشریف، چندین دسته هستند، چنان چه امروز یک پارچه و واحد نیستند. 1⃣سبقت گیرندگان، کسانی هستند که قبل از ظهور ایمان آورده و ایشان را شناخته‌اند. کسانی که دین و ایمان‌شان به واسطه شناخت و اتصال به ولایت در سلسله مراتبش، جاهلانه نمی‌باشد؛ نه جاهلانه زندگی می‌کنند و نه جاهلانه می‌میرند. ❇️پس، ضرورت شناخت فقط مختص بعد از ظهور نمی‌باشد. «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً – هر کس بمیرد و امام زمانش را نشاخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است» شخصی به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: خیلی دوست دارم بدانم اگر در زمان ظهور بودم، چگونه بودم؟ ایشان فرمودند: همان گونه که الان هستی؟ خب، امام صادق علیه‌السلام امام زمان او بود و او باید می‌شناخت و ... . 2⃣گروهی دیگر، شخص او را نمی‌شناسند، اما طبق احادیث، مؤمن و اهل ولایت و فقه هستند، آنها به دنبال کسی هستند که او را می‌شناسند و به علم، تقوا و بصیرت او ایمان دارند، به واسطه‌ی تأیید و بیعت او، امام را می‌شناسند بیعت می‌کنند. چنان چه در احوال سید حسنی (یا خراسانی) آمده است که او با اصحاب نزد حضرت (ع) می‌رود و نشانه‌های امامت را می‌خواهد و امام به او نشان می‌دهد و او بیعت می‌نماید و مردم نیز به دنبال او. البته در حدیث با ذکر قسم تأکید شده که او خودش امام را می‌شناخت، بلکه برای اطمینان قلبی مردم و اتمام حجّت این نشانه‌ها را درخواست نمود و سپس بیعت کرد. 3⃣گروهی عقب‌تر هستند و بینه‌های بیشتر و یا حتی عجیب و غریب‌تر می‌خواهند، به آنها نیز ارائه می‌شود. 🔸برخی عقب‌تر هستند و حتی تا مدتی عناد و لجاج می‌کنند، حتی برای آن حضرت آیه و حدیث و احکام شرعی می‌خوانند، ولی بالاخره آنها نیز تکبر جاهلانه و نگاه متعصبانه را کنار گذاشته و وصل می‌شوند. 4⃣اغلب مسیحیان عالَم، حضرت مسیح علیه‌السلام را با دلایل، بینه‌ها و معجزه‌ها و مشخصاتی که از پیش می‌شناختند، در پشت سر آن حضرت می‌بینند و می‌گروند. 🔆ادامه در پست بعدی👇 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🔆ادامه پاسخ به شبهه شماره :2457 5⃣عده‌ای (شاید توده مردم) شناخت خاصی ندارند، اما چون "نصر و فتح" را با این جناح و جریان می‌بییند، به این سیل وصل می‌شوند (مثل امروز که عده‌ای به جریان قدرت و مکنت متصل می‌شوند) تا آن که بالاخره رشد کرده و ایمان بیاورند و یا در همان حد پایین، یعنی تسلیم (اسلام) زندگی کرده و از دنیا بروند. « إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» (النّصر، 1 و 2) ترجمه: چون يارىِ خدا و پيروزى فرا رَسَد * و مردمان را ببينى كه گروه گروه در دين خدا در آيند. 6⃣و عده‌ای نه تنها نمی‌شناسند، ایمان نمی‌آورند و تسلیم نیز نمی‌گردند، بلکه مقابل ایشان صف‌آرایی کرده و به جنگ می‌پردازند و مغلوب می‌شوند. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از رویترز
خب، الحمدالله که در ایران چنین مشکلی نداریم. 😁 🇯🇵 🇨🇭 🇺🇸 🇬🇧 🇬🇳 🇨🇦 📢 اگر چنین مسئله ایی در ایران بود واکنش شایعه پردازان خفقان بود. 🙊 🗣 به شایعه پرداز بپیوندید http://eitaa.com/joinchat/3019177996C3ad03ad362
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
🔰 ✅ #پاسخ #تناقضات_قران #بخش_اول【➊】 منشـا شـر 🔰ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺁﻳﻪ{آیات ۷۸و۷۹ سوره نساء} ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ
【➋】 🔰آيا خدا به كار زشت امر مي كند؟ 🌀يكي از تناقضات ديگر قرآن اينست كه هم گفته شده كه خدا امر به كار زشت نمي كند و هم گفته شده كه خدا امر به كار زشت مي كند. 🔻خدا به كار زشت امر نمي كند ➖وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿۲۸ اعراف﴾ ترجمه: و چون كار زشتى كنند میگويند پدران خود را بر آن يافتيم و خدا ما را بدان فرمان داده است بگو قطعا خدا به كار زشت فرمان نمیدهد آيا چيزى را كه نمیدانيد به خدا نسبت مىدهيد 🔻خدا به كار زشت امر مي كند. ➖وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا ﴿۱۶ اسرا﴾ ترجمه:و چون اراده كنيم كه شهرى را هلاك كنيم به ثروتمندانش امر ميكنيم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر]لازم گردد پس آن را [يكسره]زير و رو ميکنیم ادامه دارد ........ 🍃 🌹👇 عقیق 👇 🌹🍃 http://eitaa.com/joinchat/1366032390C8fbb147e93
هدایت شده از "عقیق"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮شکایت مردم از گرانی میوه در سال 1355 42 سال قبل و 2 سال قبل از انقلاب و تحریم و نخریدن میوه توسط برخی از مردم @GhararGahShayeat
در محضر امام روح الله ( ٣٠۶) ✍ وقتی قرار گذاشتیم که به اسلام خدمت کنیم، خدای تبارک و تعالی هم ما را تنها نمی گذارد و نمی گذارد گرفتار شویم. برای اینکه گرفتاری از خود انسان است، از خارج نیست.تا در داخل ملت یک کرم زدگی پیدا نشود خارجی ها نمی توانند کاری انجام دهند. 📚 منبع: صحیفه نور،جلد 17،صفحه 119 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 https://eitaa.com/gharargahshayeat در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat