eitaa logo
قرارگاه منتظران
489 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.3هزار ویدیو
69 فایل
موکب قرارگاه منتظران (جمعی از خادمان صحن حضرت زهرا سلام الله علیها) که هرساله اربعین در نجف اشرف خدمت می‌کنند.😍 شمارا باحال وهوای آن بهشت برین وفعالیت هاو خدماتشان در ایران آشنا می‌کنند. ارتباط با ما جهت شنیدن نظرات شما 😇 @fadaye_hosein
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (ق/۲۲) {معرفت النفس} آن روز سید محمد حسین طباطبایی پیش از درس به خدمت استادش در حجره مدرسه هندی ها آمده بود و مؤدبانه سؤالات مهمی درباره طریقه معرفت النفس از او می پرسید: آقا در سیر فکری و توجهات معرفت النفس انسان وقتی در خویش واکاوی می کند متوجه میشود خودخواهی و طمعی در وجودش نهفته که هرچه پیش می رود خودش را بیشتر نشان میدهد. استاد سرش را پایین انداخت و در حالی که دوزانو نشسته بود به ادامه کلام سید محمد حسین گوش فراداد در واقع هرچه در خویش کاوش میکنم خودی را می یابم که در نهایت در طمع میل به کمالات و حتی طماع به فنای خویشتن است و حقیقتاً برایم سؤال است که وصول الى الله و لقاء او چطور با وجود انانیت و خودخواهی و این طمع جمع میشود؟! استاد پس از سکوتی :گفت حل این مسئله با طریقه احراق ممکن است. سید محمد حسین پس از مکث کوتاهی پرسید: «احراق؟ ممکن است توضیح بفرمایید؟ برای آن مقدمه ای باید گفت سالک در ابتدا با پای محبت قدم بر می دارد. پس از مدتی که به کمال و مرتبه ای رسید متوجه میشود که محبت امری مغایر با محبوب است؛ به همین دلیل، محبت را رها می کند و می توان را در نظر می گیرد و این را از آن جهت که محبوب است عبادت می کند. اگر قدمی فراتر نهد، متوجه خواهد شد که این نوع هم خالی از شرک نیست؛ زیرا خود را عاشق محبوب دانسته است. در حالی که انیت و حب به محبوب، هر دو مغایر با ذات یگانه الهی است؛ پس عشق او را هم فراموش می کند و از کثرت می گذرد و وارد وحدت می شود. اینجاست که انیت از سالک منتفی می شود؛ چراکه در وجود او خودبینی نمانده و چشم دلش از دیدن مکاشفات و ندیدن و رسیدن و نرسیدن و دانستن و ندانستن و رد و قبول و هر آنچه غیر ذات معشوق است پوشیده خواهد شد وحدت کرمانشاهی می گوید: بر سر بازار عشق کس نخرد ای عزیز از تو به یک جو هزار کشف و کرامات را خواجه حافظ هم میگوید: با خرابات نشینان از کرامات ملاف هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد سید محمد حسین که سرشار از هوش و ذکاوت بود گفت: «آیا این همان مرحله ترک ترک در زبان اهل معرفت است؟ استاد به آرامی سری تکان داد و گفت: از بایزید بسطامی نقل شده که گفته است. روز اول دنیا را ترک کردم روز دوم آخرت را روز سوم از ماسوی الله گذشم و روز چهارم پرسیدند: «ما ترید؟» گفتم: «أريد أن لا أريد. این داستان اشاره به همان مطلبی است که بعضی در تبیین منازل اربعه سیر الی الله متذکر شده اند ترک دنیا، ترک آخرت ، ترک خود و ترک ترک و قطع طمع که از آن پرسیدید در نزد سالکان عبارت از این مرحله است؛ هر چند قطع طمع به کلی بسیار صعب و دشوار است؛ زیرا پس از مدت ها می توان فهمید که سالک در هیچ مرحله خالی از قصد نبوده و به نحوی غایتی را در نظر داشته است؛ هر چند این غایت آسمانی و وصول به کمالات و مشاهدات توحیدی باشد. ناگهان در حجره به صدا درآمد سید محمد علی فرزند استاد در را باز کرد و وارد شد و کلام پدر را قطع کرد و با عجله گفت: سلام پدر جان مادرم وضع حمل کرده و قابله کار را به اتمام رسانده و الحمد لله بچه سلامت است. مبلغی بدهید تا به قابله بدهیم استاد لبخندی زد و از آنجا که تنگناهای اخیر بیش از پیش باعث فقرش شده بود گفت:سلام آقا محمد علی وجهی ندارم تا بدهم... ادامه دارد... 🔖قسمت: شصت و هشتم 👈قسمت : شصت و نهم 📚 برای رفتن به قسمت اول کتاب روی لینک👈 قسمت_اول بزنید. 🍃 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 (س) ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۶روزتا عید غدیر خم فرمودند: بار الها ! دوست بدار هرکس را که علی را دوست بدارد و دشمن علی را دشمن بدار یا علی گفتم ، دلم ، دستم ، زبانم جان گرفت یا علی گفتم ، چه شیرین شعر من پایان گرفت!   ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (ق/۲۲) {معرفت النفس} سید محمد علی نگاهی به پدر کرد و در را بست و دوان دوان از مدرسه بیرون رفت. سید محمد حسین از ته قلب دوست داشت خودش بتواند کاری کند، اما رضاخان مرزها را بسته بود و عواید زمینهای زراعی مدتی بود از تبریز به عراق نرسیده بود؛ از این رو مشکلات فراوانی برای طلبه های ایرانی به وجود آمده بود و قمر السادات و سید محمد حسین نیز در تنگنای بسیار قرار گرفته بودند. سید محمد حسین، همچون استادش بحث را به مسیری که در آن بودند بازگرداند و گفت: «شیوه از میان بردن کامل این طمع در انسان چگونه است؟» استاد که گویا به شیوه حل این معما در منازل وجودی انسان همچون انگشتری در مشت احاطه داشت، گفت: طریقه احراق آن را حل میکند. سالک باید درک کند طمع او از این باب است که ایزد متعال وجود او را طماع قرار داده و به همین جهت طمع میورزد. البته درک این معنا نظری نیست؛ بلکه ذوقی است و با ممارست در توجه و تعمیق در آن ملکه انسان خواهد شد. اگر کسی یک مرتبه این معنا را درک کند خواهد فهمید این درک مطابق تمام لذات دنیا و مافیها است. سید محمد حسین که برق عطش برای فنای خویشتن در چشمانش هویدا بود گفت: «آقا اما انسان هر چه در وهله اول به خویش توجه میکند این طمع را در خود می یابد. برای دسترسی به شیوه احراق چه باید کرد؟ استاد پاسخ داد در اصل طریقه احراق از آیات قرآن کریم استفاده می شود؛ اما برای اینکه نتیجه بخش باشد استاد در توجهات معرفت النفس، شاگرد را متوجه حقیقتی در وجودش میکند که با پیگیری و ممارست به ناگاه تمام خودخواهی ها تبدیل به نفی انانیت میشود. اگر کسی به طریقه احراق سیر کند، راه چند ساله را درمدت کمتری خواهد پیمود ناگهان دو مرتبه در حجره به صدا درآمد. سید محمد علی آمد و گفت: پدر، خانواده برای قابله صابون و وسایلی برای تشکر میخواهند. پدر گفت: «پسرم، چیزی نیست که بدهم پسر دو مرتبه در را بست و به سرعت از مدرسه بیرون دوید. سید محمد حسین با تمام توجه به چشمان استاد خیره شده بود و دلش میخواست از این رنج فقر و درد استاد بکاهد. اخیراً به دستور سید ابوالحسن اصفهانی شهرية ماهيانه طلایی را که به درس استاد میآمدند هم قطع کرده بودند و سید محمد حسین نمیدانست چه کاری از دستش برمی آید؛ اما استاد که انگار نه انگار اتفاقی افتاده با تسلط کامل ادامه داد: ا ایک بخش طریقه احراق، دستور عملی آن است که سالک باید تحت نظر استاد خبیران را طی کند؛ اما تبیین نظری آن از آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» استفاده می شود. بشر در ابتلائات و مشکلات میتواند خود را به شیوه های مختلف تسلا دهد. اما خداوند به طریقه احراق راه را آسان کرده و با آیه مذکور فرموده است کسی که طلب سوزاندن این طمع و به تعبیری این من» خودخواه، را در وجودش دارد، باید متذکر شود که خود او با تمام تعلقاتش همه و همه مربوط به خداوند و ملک اوست. که روزی آنها را به انسان به امانت سپرده و روزی نیز همه را پس خواهد گرفت. انسان وقتی درک کند که از ابتدا مالک نیست و برای خویش هیچ گونه مالکیت استقلالی قائل نباشد، با از دست دادن متعلقات و هر آنچه آنها را مربوط به خویش می داند. دچار تأثر نمی گردد. توجه به این معنا راه را برای سالک آسان و هموار می سازد. سید محمد حسین که کم کم داشت تحقق شیوه احراق در وجود استاد را با ماجرای صبوری او در نداری اش برای پول قابله تطبیق میداد یاد ماجرایی افتاد که یکی از شاگردان استاد برایش تعریف کرده بود. وقتی فرزند استاد به خاطر برق گرفتگی از دنیا رفته بود، آن شاگرد نزد استاد میرود تا تسلیت بگوید وی آن چنان آرام و بی تعلق بوده که آن شاگرد میگفت: «من برگشتم و به جای اینکه من به استاد تسلیت بگویم، او به من تسلیت گفت توحید عملی مگر چیزی جز همین قطع توجهات است از آنچه انسان گمان میکند مالک آن است؟ ادامه دارد... 🔖قسمت: شصت و نهم 👈قسمت : هفتاد 📚 برای رفتن به قسمت اول کتاب روی لینک👈 قسمت_اول بزنید. 🍃 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 (س) ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸 پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): هر کس دوست دارد که عمرش طولانی و روزی اش زیاد شود، پیشه کند و صله رحم نماید. 📚 کنزالعمال/ج16/ص475 ✍🏼 انسان نباید از احوال خویشان و نزدیکان خود بی اطلاع باشد. صله رحم، راهی برای مطلع شدن از مشکلات زندگی نزدیکان، همدردی با آنان و تلاش در جهت رفع آن مشکلات است. 🍃🍃🍃🍃 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 (س) ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
📢 هر روز بخوانیم 🔹️امروز؛ صفحه سی و سه قرآن کریم سوره مبارکه البقرة ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 هر روز بخوانیم 🔹️صفحه سی و سه قرآن کریم، سوره مبارکه البقرة با صدای عبدالباسط محمدعبدالصمد بشنوید. ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۵روزتا عیدغدیر خم 🌹 فرمودند:صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده . و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او ، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند یا علی ! داری دو تیغ و کرده ای با آن دو کار تیغ ابرو کشته یار و دشمنت را ذوالفقار ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠كاشى به كاشى و آجر به آجر صحن حضرت زينب(س) در كربلاى معلى به عشق وارادت شما دلدادگان حسينى كنار هم چيده مى شوند کاش میشد بشوم کاشی بین الحرمین .. که ز دوری حرم سخت گرفتار شدم ... نوکری بر در این خانه لیاقت خواهد که ز لطف و کرمش باز بدهکار شدم ... برای مشارکت در طرح کاشی حرم 💎شما می‌توانید هزینه یک کاشی را به مبلغ 200 هزار تومان پرداخت کنید و جزو واقفان حرم ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) قرار گیرید. بنا به سنتی قدیمی نام شما به عنوان متولی ساخت این کاشی پشت کاشی نوشته خواهد شد. لطفا در صورت تمایل برای مشارکت، نام خود را روی فیش واریزی به شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۰۲۱۸۲۸ ستاد بازسازی عتبات استان تهران ثبت کنیدو برای آیدی زیر ارسال کنید @Fadayzahra (واحد خواهران) ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 مهدی باوران درهمه حال به یاد بقیه الله ...  یکی از ویژگی مهم مهدی باوران و علاقمندان حضرت بقیه الله ارواحنا له الفدا، فراموش نکردن او، و همیشه به یاد و ذکر او بودن است، ازهمین روست.که امام کاظم علیه السلام درباره غیبت امام زمان علیه السلام فرمود:  ((یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ:(کمال الدین، ج2، ص 221): خودش از دیدگان مردم پنهان می شود ولی یاد او از دل های مؤمنان مخفی نمی شود.)) دعای ندبه نمونه ای ازهمان زمزمه ای عاشقانه ای است که مهدی باوران در آن هر صبح جمعه با معشوق خود ارتباط برقرار می کنند و به یاد او سرشک از دیدگانان جاری می‌کنند وچه زیباست نغمه های عاشقان مهدی آنجا که می گویند: عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَ لا تُرَى وَ لا أَسْمَعَ [أَسْمَعُ‏] لَكَ حَسِيسا وَ لا نَجْوَى عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ [لا تُحِيطَ بِي دُونَكَ‏] الْبَلْوَى وَ لا يَنَالَكَ مِنِّي ضَجِيجٌ وَ لا شَكْوَى بِنَفْسِي أَنْتَ مِنْ مُغَيَّبٍ لَمْ يَخْلُ مِنَّا: من سخت است كه مردم را می بينم،ولى تو ديده نمی شوى،و از تو نمی شنوم صداى محسوسى و نه رازونيازى،بر من سخت است‏ كه تو را بدون من گرفتارى فرا گيرد،و از من به تو فرياد و شكايتى نرسد،جانم فدايت،تو پنهان شده اى هستى‏ كه از ميان ما بیرون نیستی. 🍃🌹🍃 برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، صلواتی قرائت بفرمایید🙏 🍃🌹🍃 (س) ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ اینگونه دختر عالمه تربیت کنیم 🌹🔹 ویژگی های گفته نشده شهید جمهور، در بیان دختر فاضله ی ایشان در سوگواره شهیدان پرواز اردیبهشت ▪️ مراسم گرامیداشت شهدای خدمت، جامعه بانوان مشهد 🔰 حسینیه آیت الله شیرازی مشهد 🔸 پنجشنبه ۱۰خرداد ۱۴۰۳ ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (ق/۲۲) {معرفت النفس} سید محمد حسین از افکارش بیرون آمد و به ادامه کلام استاد گوش فراداد: «معنای طماع بودن انسان این است که غنی علی الاطلاق بنده را به حسب ذات، فقیرآفریده و فقیر طبعاً تقاضا و خواهش دارد. کسی نمیتواند بگوید چرا سؤال میکنی؛ زیرا ذات فقر، سؤال و گدایی است. سالک در حین سیر اگر طمع ورزد، باید متوجه باشد که خلقت و هستی او را خداوند از ابتدا بر طمع بنا نهاده است؛ بنابراین نمی تواند به کلی دندان طمع را بکشد. این طمع در دعایی که سید بن طاووس در اقبال الاعمال ذکر کرده، در خور توجه است يا مولاي بذكرك عاش قَلْبِي وَ بِمُناجَاتِكَ بَرَّدْتُ أَلَمَ الْخَوْفِ عَنِّي فَيا مَوْلايَ وَ يَا مُؤمِلِي، وَ يَا مُنْتَهى سُولِي صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ فَرِّقُ بَيْنِي وَبَيْنَ ذَنْبِيَ الْمَانِعِ لِي مِنْ لُزُومِ طَاعَتِكَ، فَإِنَّمَا أَسْأَلُكَ لِقَدِيمِ الرَّجَاءِ فِيكَ وَ عَظِيمِ الطَّمَعِ مِنْكَ الَّذِي أَوْجَبْتَهُ عَلَى نَفْسِكَ مِنَ الرَّافَةِ وَ الرَّحْمَةِ ، فَالْأَمْرُ لَكَ وَحْدَكَ لا شَرِيكَ لَكَ ، وَ الْخَلْقُ كُلُّهُمْ عِبَادُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ ، وَكُلُّ شَيْءٍ حَاضِعٌ لَكَ ، تَبَارَكْتَ يَا رَبُّ الْعَالَمِينَ . سید محمد حسین که غرق چهره و کلام استاد بود گفت: «آقا در این قطع طمع و رفع تعلق نقش مقام ولایت اهل بیت چیست؟ استاد پاسخ داد: «انسان در هر حال سیرش در مراتب نورانیت امام است و به هر حال و منزلتی که دست یابد امام آن مقام را داشته و از آن منزل گذشته است؛ حتی در حال وصول به مقصد نیز بر آن وجود مقدس مقدم نخواهد شد و در تمام ممالک والی آن مملکت امام است؛ بلکه با آن وجود مقدس و به او و در او سیر میکند؛ از این رو برای سالک مرافقت استاد خاص، یعنی امام از اهم شرایط و از اعظم لوازم است. وحدت سیر الی الله با سیر در اسما و صفات منافاتی ندارد با سیر در مراتب اسما و صفات الهیه که مقام امام است بلکه اینها بسیار به هم نزدیک اند. در واقع در سیر عملی توجه سالک به نورانیت امام ، حلقه مفقوده ربط او به خداوند تبارک و تعالی است و این نوع توجه با تمرکز و تمرین مدام در شهود انسان مؤثر و نتیجه بخش خواهد بود. سید محمد حسین گفت: «آیا هیچ گونه دوئیتی میان توجه به نورانیت امام و خداوند نخواهد بود؟ - سیر الی الله منافات ندارد با سیر در مراتب اسما و صفات الهیه که مقام امام است؛ بلکه اینها بسیار به هم نزدیک اند. در این مرحله، اثنینیت و دوگانگی یافت نمی شود؛ بلکه هر چه هست وحدت است اما به این معنا نیست که نعوذ بالله امام خداست یا خدا امام است؛ بلکه امام مخلوق خداوند است و به وجود استقلالی خویش، همچون دیگران هیچ از خود ندارد یکی از بزرگان در دوره سلوکش نزد استادی رفت و از کثرت ظلم و عصیان شکایت کرد. استاد فرمود: «عليك بربك» پس از چندی نزد استاد دیگری رفت و شکایت کرد و وی گفت: «عليك بنفسك.» او شروع به گریه کرد و گفت: «شما هر دو استاد طریق هستید؛ اما من را به اختلاف دعوت میکنید استاد گفت: «ای نور دیده جوابها یکی است او تو را به رفیق دعوت میکند و من به طریق استاد این کلام را گفت و مدت نسبتاً طولانی ای لب از سخن بست. سید محمد حسین در حالی که پاسخ سؤالش را گرفته بود گفت: «آقا، فرمایش هایتان بسیار راهگشا بود. امیدوارم با تأمل و تفکر بتوانم آنها را به کار بندم، - بله آقا محمد حسین این حرفها رفتنی است؛ دانستنی نیست، الحمد لله موفق هستید. ان شاء الله تفکر و توجهی را که حداقل روزی نیم ساعت در معرفت النفس دارید، ادامه دهید. ان شاء الله مراتب بعدی را خدمتتان عرض خواهم کرد؛ اما اش و من این راه همان مراقبه است. این توجهات هم در راستای مراقبه و در مراحل عالی مراقبه مطرح می شود. سید محمد حسین که سپاسگزاری از کلامش پیدا بود گفت: «آقا، خداوند سایه شما را کم نکند! در همان لحظه صدای کوبیده شدن در حجره به گوشش رسید. استاد اجازه ورود داد. شاگردان بودند که برای جلسه آمده بودند و تک تک با سلام و احترام وارد اتاق می شدند: سید محمد حسن ، سید هاشم حداد سید احمد کشمیری، شیخ محمدرضا مظفر، شیخ علی قشام، شیخ علی اکبر مرتدی شیخ عباس قوچانی حاج محمد تقی لاری، شیخ محمد تقی بهجت سید ابوالقاسم خویی سید علی نوری، شیخ حسین خراسانی شیخ ابوالفضل نجفی سید هاشم رضوی شیخ محمد شریعت، میرزا حسن مصطفوی و... همگی گرد استاد نشستند و منتظر کلامش شدند... ادامه دارد... 🔖قسمت:هفتاد 👈قسمت: هفتاد و یکم 📚 برای رفتن به قسمت اول کتاب روی لینک👈 قسمت_اول بزنید. 🍃 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 (س) ━━━━⊱♦️⊰━━━━ @gharargahemontazeran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا