eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
380 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
854 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
به روایت سوسی از ابوعمرو بصری
به روایت خلف از حمزه کوفی
🔄 فهرست :
45.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حافظ و مقری ؛ استاد حاج مهدی حسنی 🔰 شرح اختلاف طرق در روایت : حفص از عاصم کوفی 💠 جلسه نهم 🌐 Eitaa.com/eqrah_hassani +++++ ♦️ موضوع : قرائت کلمات «آتَانِيَ» و «سَلَاسِلَ» 🔹 کلمه «آتَانِيَ» در وصل و وقف : فَلَمَّا جَاءَ سُلَيْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتَاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ (نمل ۳۶) الف ) در وصل : 🔺 در وصل این کلمه «فَمَا آتَانِيَ اللَّهُ» ؛ بین طرق چهارگانه هیچگونه اختلافی نیست. ب ) در وقف : 🔻 اما در وقف به کلمه «آتَانِيَ» ؛ آن را به دو وجه خوانده اند : ۱_ به اثبات یاء : آتَانِي ۲_ به حذف یاء : آتَان 🔸 روایت طرق چهارگانه در وقف کلمه «آتَانِيَ» : ۱_ طریق شاطبیه : 🔺 به هر دو وجه (با مد متوسط) خوانده است. ۲_ طریق طیبة النشر : 🔺 (هر سه طریق : مصباح ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذرعان) ؛ فقط به حذف یاء ( با مد قصر) ، «آتَان» خوانده اند. 🔹 کلمه «سَلَاسِلَ» در وصل و وقف : إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا ( انسان ۴) الف) در وصل : 🔺 در وصل این کلمه «سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا» ، هیچگونه اختلافی بین طرق چهارگانه نیست . ب ) در وقف : 🔻 در وقف ، این کلمه را به دو وجه خوانده اند : ۱_ به اثبات الف : سَلَاسِلا ۲_ به حذف الف : سَلَاسِل 🔸 روایت طرق چهارگانه در وقف کلمه «سَلَاسِلَ» : ۱_ طریق شاطبیه : 🔺 به هر دو وجه خوانده است. ۲_ طریق طیبة النشر : 🔺 در هر سه طریق (مصباح ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذرعان) ؛ به حذف الف ، «سَلَاسِل» خوانده اند. https://eitaa.com/GheraateQuran/3014
در تلاوت ذیل ، کلمه «آتَانِيَ» با قاعده حذف «ی» به روایت حمزه کوفی که موافق روایات طرق سه گانه شاطبیه از حفص است ، قرائت شده است 👇
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحقیق : شیخ شکری حسن البرعی تلاوت آیات ۳۶ تا ۴۶ سوره مبارکه نمل ▪️ تلاوت ترکیبی ▪️ به روایات : ۱_ خلف از حمزه کوفی (آیات ۳۶ تا ۳۸) ۲_ حفص از عاصم کوفی (آیات ۳۹ تا ۴۵) ۳_ قنبل از ابن کثیر مکی (آیات ۴۵ و ۴۶) 🔻 اصول قراءات این تلاوت : ▪️ خلف از حمزه کوفی: 🔸 اماله کبری : ۱_ جَاءَ (ج) _ آتَاكُمْ (ت) 🔸 ادغام بلاغنه : ۱_ أَذِلَّةً وَهُمْ _(أَذِلَّةً وَّهُمْ) ۲_ أَنْ يَأْتُونِي (أَنْ يَّأْتُونِي) 🔸 همزه مفرده : ۱_ تسهیل : فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ ، الْمَلَأُ ۲_ ابدال (وقفاً) : يَأْتِينِي (يَاتِينِي) _ يَأْتُونِي (يَاتُونِي) ۳_ نقل و ادغام : 🔸 سکت : الف _ طریق شاطبیه : ۱_ موصول : ۲_ مفصول : بَلْ أَنْتُمْ ، ارْجِعْ إِلَيْهِمْ ، ب _ طریق طیبة النشر: ۳_ مد منفصل : فَمَا آتَانِيَ ، مِمَّا آتَاكُمْ ، مِنْهَا أَذِلَّةً ، يَا أَيُّهَا ، ۴_ مد متصل : جَاءَ 🔸 یاءات زواید: ۱_ اثبات یاء : أَتُمِدُّونَنِ (أَتُمِدُّونَنِ ی) ۲_ حذف یاء : آتَانِيَ اللَّهُ (فَمَا آتَانِ اللَّهُ) 🔺تبصره : حمزه کوفی در وصل و وقف ؛ کلمه : اَتُمِدّوُنَنِ (نمل) را به اثبات «ى» و کلمه : اتِينِ اللهُ (نمل) را به حذف «ى» خوانده است . 🔸 ضم هاء میم جمعی: ۱_ إِلَيْهِمْ (إِلَيْهٌمْ) +++++ ▪️ ابن کثیر مکی : 🔸 صله هاء ضمیر: ۱_ رَأَتْهُ _ (رَأَتْهُو) ۲_ حَسِبَتْهُ _ (حَسِبَتْهُو) 🔺 تبصره : در مواردى که ماقبل هاء ضمير ساکن و مابعدش متحرک باشد ابن کثير در مضموم آن صله واوى و در مکسورش صله يائى داده است. 🔸 حرف یا حرکت مخالف حفص : ۱_ سَاقَيْهَا _ (به فتح «س» و سکون «همزه» _ «سَأقَيْهَا» ) https://eitaa.com/GheraateQuran/3016
فرش الحروف آیات ۳۶ تا ۴۶ سوره مبارکه نمل به روایت خلف از حمزه کوفی ، حفص از عاصم کوفی و قنبل از ابن کثیر مکی (شاطبیه) 👇
به روایت خلف از حمزه کوفی
به روایت حفص از عاصم
به روایت قنبل از ابن کثیر مکی