eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
357 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
720 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ سُوَرِ مُسَبَّحَات 🟢 قسمت اول (۱ _ ۲) 🔹نامگذاری :سوره‌هایی که با کلمه‌ای از مصدر « سبح » آغاز می‌شوند «سُوَرِ مُسَبَّحَات» نام دارند. ➖سُوَرِ مُسَبِّحات با تسبیح خداوند آغاز می‌شوند. 🔺 تسبیح به معنای تنزیه و تسبیح خدا به معنای مُبرّا دانستن او از هر گونه نقص است. ➖هفت سوره «إسراء ، حدید ، حشر ، صف ، جمعه ، تغابن و أعلی» سوره‌هایی هستند که با یکی از مشتقات واژه «سبح» آغاز می‌ شوند. ➖ البته درباره اینکه مُسَبِّحات شامل همه این سوره‌ها می‌شود، اختلاف‌نظر وجود دارد. 🔹 مصادیق : ◾️ در روایات، به اسامی سوره‌های مُسَبَّحات اشاره نشده است؛ از این رو درباره تعداد آنها دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد: ➖پنج سوره : 🔻« حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن» که با «سَبَّحَ» یا «یسَبِّحُ» آغاز می‌شوند. ➖شش سوره :  🔻«حديد، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلى» ؛ چرا که در این سوره‌ها پس از «بسم‌الله الرحمن الرحیم» ، یکی از افعال «سَبَّحَ» ، «یُسَبِّحُ» و «سَبِّح‏» آمده است.  🔺سید علی قاضی طباطبایی به شاگردانش سفارش می‌کرد که این شش سوره‏ را هر شب به عنوان مُسَبَّحات بخوانند. ➖ هفت سوره :  🔻«إسرا، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن، اعلی» 🔺این سوره‌ها با یکی از مشتقات ریشه (س ب ح) آغاز می‌شوند. ➖ نُه سوره : 🔻محمد هادی معرفت محقق علوم قرآنی (۱۳۸۵_۱۳۰۹ ه‍.ش) سوره های «فرقان» و «مُلک» را نیز که با «تبارک» آغاز می‌شوند؛ به هفت سوره ضمیمه کرده است. ادامه دارد.... https://eitaa.com/GheraateQuran/7950
❇️ سُوَرِ مُسَبَّحَات 🟢 قسمت دوم (۲ _ ۲) 🔹 مضامین : سوره‌های مُسَبَّحَات دارای خصوصیات و مضامین مشترکی هستند که عبارتند از: ۱_ دربرداشتن اصول دین : 🔺مضامین سوره‌های مُسَبَّحَات توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت است. ۲_ نقش محوری اسراء : 🔺برخی معتقدند با توجه به مضامین مُسَبَّحات رابطه خاصی میان آنان وجود دارد و سوره «اسراء» محور سوره‌های دیگر است. 🔺بر اساس این دیدگاه ؛ «مُسَبَّحات» مانند یک کتاب هستند که مقدمه آن سوره «اسراء» ، فصل‌های آن پنج سوره دیگر و نتیجه‌اش سوره «اعلی» است. ۳_ گستره زمانی : 🔺این سوره‌ها تقریباً تمام مدت نبوت پیامبر را دربرگرفته‌اند؛ 🔺سوره «اعلی» هشتادوهفتمین، «اسراء» پنجاهمین سوره نازل شده در مکه و سوره‌های «حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن» در مدینه نازل شده و در ردیف نود و چهارمین تا صد و دهمین سوره‌های نازل شده قرآن قرار دارند. 🔹 فضیلت :آیه‌ای بهتر از هزار آیه : 🔻 طبق روایتی، پیامبر(ص) هر شب پیش از خواب سوره‌های مُسَبَّحَات را قرائت می‌کرد و می‌فرمود: 🔺 «درمسبحات آیه‌ای است بهتر از هزار آیه». ➖ درک کردن امام زمان : 🔻در روایتی از امام محمدباقر(ع) نقل شده است: 🔺«کسی که مُسَبَّحَات را پیش از خواب قرائت کند نمی‌میرد تا آنکه امام مهدی(عج) را درک کند و اگر بمیرد در کنار رسول خدا(ص) خواهد بود.» مأخذ : ویکی شیعه https://eitaa.com/GheraateQuran/7951
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 نشید مُصَوَّر سُوَرِ مُسَبَّحات 🎥 تصویری ⏰ یک دقیقه و ۰۷ ثانیه ◾️ سوره های : «إسراء ، حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن» 🔻 همراه با خلاصه ای از موضوعات مهم در این سوره ها https://eitaa.com/GheraateQuran/7953
78.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی حافظ و مقری قراءات عشر 🎙 صوتی ٫ تصویری ⏰ ۴ دقیقه و ۳۱ ثانیه ▪️ اجرا : بیستمین جلسه قراءات مشهد ۱۴۰۳٫۰۸٫۲۶ ▪️ تلاوت : آیات ۱۱۹ تا ۱۲۵ سوره بقره ▪️ به روایات : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : شاطبیة ٫ الأزرق 🔺 به توسط مدّ بدل 🔺 تقلیل ذات الیاء ها : بِلاخلاف https://eitaa.com/GheraateQuran/7956
بقره ۱۱۹تا۱۲۵ ص۱۹ ورش حسنی.mp3
4.34M
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی حافظ و مقری قراءات عشر 🎙 صوتی ⏰ ۴ دقیقه و ۳۱ ثانیه ▪️ اجرا : بیستمین جلسه قراءات مشهد ۱۴۰۳٫۰۸٫۲۶ ▪️ تلاوت : آیات ۱۱۹ تا ۱۲۵ سوره بقره ▪️ به روایات : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : شاطبیة ٫ الأزرق 🔺 به توسط مدّ بدل 🔺 تقلیل ذات الیاء ها : بِلاخلاف https://eitaa.com/GheraateQuran/7956
◾️آیات ۱۱۹ تا ۱۲۵ سوره مبارکه بقره ◾️ به روایت : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : الشاطبیة ٫ الأزرق وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلِ اِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلا نَصِیرٍ ﴿١٢٠﴾ الَّذِینَ ءآتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِٓ أُولَٓئِکَ یُومِنُونَ بِهِ وَمَنْ یَکْفُرْ بِهِ فَأُولَٓئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿١٢١﴾ یَا بَنِیٓ إِسْرَآئِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِیٓ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ ﴿١٢٢﴾ وَاتَّقُوا یَوْمًا لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْٓئًا وَلا یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلا هُمْ یُنْصَرُونَ ﴿١٢٣﴾ وَإِذِ ابْتَلَیٓ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لا یَنَالُ عَهْدِیَ الظَّالِمِینَ ﴿١٢٤﴾ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَ‌اتَّخَذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنَآ إِلَىٓ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّآئِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ ﴿١٢٥﴾ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدَنَ _آمِنًا وَارْزُقَ اَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنَ _آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الَآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُٓ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَ بِیسَ الْمَصِیرُ ﴿١٢٦﴾ 🔸 اختلاف در إعداد آیات سوره مبارکه بقره (و در این مورد) :حفص : ۱۲۰ تا ۱۲۶ ➖ ورش : ۱۱۹ تا ۱۲۵ 🔸 فرش الحروف : ➖ حفص : وَ‌اتَّخِذُوا (کسر خاء) ➖ ورش : وَ‌اتَّخَذُوا (فتح خاء) 🔸 نقل و حذف : ۱_ موصولی : الآخِرِ (الَآخِرِ) ۲_ مفصولی : قُلْ إِنَّ (قُلِ اِنَّ) ، بَلَدًا ءآمِنًا (بَلَدَنَ _آمِنًا) ، وَارْزُقْ أَهْلَهُ (وَارْزُقَ اَهْلَهُ) ، مَنْ ءآمَنَ (مَنَ آمَنَ) 🔸 ترقیق راء : الْخَاسِرُونَ ، طَهِّرَا ، الَآخِرِ ، الْمَصِیرُ 🔸 تغلیظ لام در برابر‌ حروف (ص _ ط_ ظ) : مُصَلًّى 🔸 تقلیل (اماله صغری) : الف : وقفاً و وصلاّ ۱_ ذات الیاء ها (تابع مدّ بدل) : تَرْضَى(ض) ، النَّصَارَى(ر) ، الْهُدَى(د) ، ابْتَلَی(ل) ، مُصَلًّى(ل)(وقفاً تقلیل) ۲_ ذات راء ها : _ ۳_ سایر : النَّارِ(ن) ب) وقفاً : هُدَى(د) 🔸 همزه مفرده ساکن در مقام فاء الفعل : ۱_ ابدال به الف خالص : _ ۲_ ابدال به واو خالص : یُؤْمِنُونَ (یُومِنُونَ) ۳_ ابدال به یاء خالص : بِئْسَ (بِیسَ) 🔸 یاءات زوائد وصلاً :حفص : عَهْدِی ➖ ورش : عَهْدِیَ 🔸 مدود : ۱_ مدّ متصل (طول) : أَهْوَآءَهُمْ، جَآءَکَ ، أُولَٓئِکَ ، إِسْرَآئِیلَ ، فَأُولَٓئِکَ ، لِلطَّآئِفِینَ ، ۲_ مد عارضی (تثلیث) : ۲٫۱_ مدّ لین (توسط٫طول) : شَیْٓئًا ۳_ مد منفصل (طول) : بَنِیٓ إِسْرَآئِیلَ ، الَّتِیٓ أَنْعَمْتُ ، ابْتَلَیٓ إِبْرَاهِیمَ ، عَهِدْنَآ إِلَىٓ ، إِلَىٓ إِبْرَاهِیمَ ، ۳٫۱_ صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع (طول) : تِلاوَتِهِٓ أُولَٓئِکَ ، أَضْطَرُّهُٓ إِلَى ۳٫۲_ صله میم جمعی در برابر همزه قطع (طول) : _ ۴_ مد بدل (تثلیث: قصر توسط طول) : ۴٫۱_ صدای آ بعد از همزه قطع : ءآتَیْنَاهُمُ ، الَآخِرِ ، آمِنًا ، آمَنَ ۴٫۲_ صدای اوٓ بعد از همزه قطع : _ ۴٫۳_ صدای ایٓ بعد از همزه قطع :_ https://eitaa.com/GheraateQuran/7961
🔹ترتیل آموزشی استاد مهدی حسنی ♦️ سوره مبارکه بقره ▪️ رسم الخط عثمان طه ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : شاطبیة الأزرق 🔻 با مد بدل : به توسط ۴ 🔺 ذات الیاء ها : تقلیل (بلا خُلف) ➖➖➖➖➖ 🔸لینک دروس (جلسات قراءات مشهد ۱۴۰۳) 👇 ➖صفحه (۳) آیات ۱ تا ۹ https://eitaa.com/GheraateQuran/5406صفحه (۳) آیات ۹ تا ۱۶ https://eitaa.com/GheraateQuran/5407صفحه (۴) آیات ۱۶ تا ۲۳ https://eitaa.com/GheraateQuran/5408صفحه (۵) آیات ۲۴ تا ۲۸ https://eitaa.com/GheraateQuran/5421صفحه (۶) آیات ۲۹ تا ۳۶ https://eitaa.com/GheraateQuran/5499صفحه (۷) آیات ۳۷ تا ۴۷ https://eitaa.com/GheraateQuran/5632صفحه (۸) آیات ۴۸ تا ۵۶ https://eitaa.com/GheraateQuran/5729صفحه (۹) آیات ۵۷ تا ۶۰ https://eitaa.com/GheraateQuran/5785صفحه (۱۰) آیات ۶۱ تا ۶۸ https://eitaa.com/GheraateQuran/5935صفحه (۱۱) آیات ۶۹ تا ۷۵ https://eitaa.com/GheraateQuran/6048صفحه (۱۲) آیات ۷۶ تا ۸۲ https://eitaa.com/GheraateQuran/6613صفحه (۱۳) آیات ۸۳ تا ۸۷ https://eitaa.com/GheraateQuran/6778صفحه (۱۴) آیات ۸۸ تا ۹۲ (ورش و خلف) https://eitaa.com/GheraateQuran/7268صفحه (۱۵) آیات ۹۳ تا ۱۰۰ https://eitaa.com/GheraateQuran/7276صفحه (۱۶) آیات ۱۰۱ تا ۱۰۴ https://eitaa.com/GheraateQuran/7625صفحه (۱۷) آیات ۱۰۵ تا ۱۱۱ https://eitaa.com/GheraateQuran/7725صفحه (۱۸) آیات ۱۱۲ تا ۱۱۸ https://eitaa.com/GheraateQuran/7840صفحه (۱۹) آیات ۱۱۹ تا ۱۲۵ https://eitaa.com/GheraateQuran/7956 ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دکتر محمد علی انصاری (مشهد) مفسر قرآن و شارح نهج‌البلاغه 🎥 تصویری ⏰ یک دقیقه و ۰۷ ثانیه 🔸 موضوع : حلم در ارتباطات اجتماعی https://eitaa.com/GheraateQuran/7965
76.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی حافظ و مقری قراءات عشر 🎙 صوتی و‌تصویری ⏰ ۴ دقیقه ▪️ اجرا : بیستمین جلسه قراءات مشهد ۱۴۰۳٫۰۸٫۲۶ ▪️ تلاوت : آیات ۱۲۰ تا ۱۲۶ سوره بقره ▪️ به روایات : خلف از حمزه کوفی 🔻 از طریق : شاطبیة 🔺 به سکت موصولی و‌مفصولی ساکن قبل از همزه قطع https://eitaa.com/GheraateQuran/7968
بقره ۱۲۰تا۱۲۶ ص۱۹ خلف حسنی.mp3
6.74M
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی حافظ و مقری قراءات عشر 🎙 صوتی ⏰ ۴ دقیقه ▪️ اجرا : بیستمین جلسه قراءات مشهد ۱۴۰۳٫۰۸٫۲۶ ▪️ تلاوت : آیات ۱۲۰ تا ۱۲۶ سوره بقره ▪️ به روایات : خلف از حمزه کوفی 🔻 از طریق : شاطبیة 🔺 به سکت ساکن قبل از همزه قطع https://eitaa.com/GheraateQuran/7969
وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَّلِیٍّ وَّ لا نَصِیرٍ ﴿١٢٠﴾ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِٓ أُولَٓئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ یَّکْفُرْ بِهِ فَأُولَٓئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿١٢١﴾ یَا بَنِیٓ إِسْرَآئِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِیٓ أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ ﴿١٢٢﴾ وَاتَّقُوا یَوْمًا لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَّ لا یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَّ لا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَّ لا هُمْ یُنْصَرُونَ ﴿١٢٣﴾ وَإِذِ ابْتَلَىٓ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ ﴿١٢٤﴾ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَّ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَّ عَهِدْنَآ إِلَىٓ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِی لِلطَّآئِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ ﴿١٢٥﴾ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا ءآمِنًا وَّ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ ءآمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ کَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِیلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُٓ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ ﴿١٢٦﴾ 🔸فرش الحروف: حفص : بَیْتِیَ (به فتح یاء متکلم) ➖ خلف : بَیْتِی (به سکون یاء متکلم) 🔸 سکت بر ساکن قبل از همزه قطع به منظور تحقیق یا نَبْرِ همزه : ۱_ موصولی : شَیْئًا، الآخِرِ ۲_ مفصولی : قُلْ إِنَّ، بَلَدًا آمِنًا، وَارْزُقْ أَهْلَهُ، مَنْ آمَنَ 🔸 اماله کبری :وقفاً و وصلاّ : تَرْضَى(ض)، النَّصَارَى(ر)، جَآءَکَ(ج)، ابْتَلَى(ل)، ➖ وقفاً : هُدَى(د)، مُصَلًّى(ل) 🔸 ادغام بلا غنه تنوین و نون ساکنه در برابر حروف واو و یاء :حرف واو : مِنْ وَّلِیٍّ، وَلِیٍّ وَّ، شَیْئًا وَّ، عَدْلٌ وَّ، شَفَاعَةٌ وَّ، وَأَمْنًا وَّ، مُصَلًّى وَّ، آمِنًا وَّ ➖ حرف یاء : مَنْ یَّکْفُرْ 🔸 همزه مفرده (تخفیفات همزه) : ۱_ تسهیل بین بین : لَئِنِ، أَهْوَآءَهُمْ، جَآءَکَ، أُولَٓئِکَ، فَأُولَٓئِکَ، إِسْرَآئِیلَ، وَأَنِّی، وَإِذِ، فَأَتَمَّهُنَّ، وَأَمْنًا، وَإِسْمَاعِیلَ، لِلطَّآئِفِینَ، فَأُمَتِّعُهُ ۲_ وقفاً ؛ ابدال : ۲٫۱_ ابدال به الف خالص : ۲٫۲_ ابدال به واو خالص : یُؤْمِنُونَ(یُومِنُونَ۲٫۳_ ابدال به یاء خالص : بِئْسَ(بِیسَ) ۳_ وقفاً ؛ نقل و حذف : شَیْئًا(شَیَا) ۴_ وقفاً ؛ نقل و ادغام : شَیْئًا (شَیَا)،الآخِرِ (الَآخِرِ)، قُلْ إِنَّ(قُلِ اِنَّ)، بَلَدًا آمِنًا(بَلَدَنَ آمِنًا)، وَارْزُقْ أَهْلَهُ(وَارْزُقَ اَهْلَهُ)، مَنْ ءآمَنَ(مَنَ آمَنَ) ۵_ وقفاً ؛ حذف همزه : _ ➖ وقف بر کلمه «شَیْئًا» دو وجه دارد : ۱_ نقل و حذف : شَیَا ۲_ ابدال همزه به یاء خاص و سپس ادغام دو یاء در یکدیگر : شَیَّا 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (طول) : أَهْوَآءَهُمْ، جَآءَکَ، أُولَٓئِکَ، فَأُولَٓئِکَ، إِسْرَآئِیلَ، لِلطَّآئِفِینَ، ۲_ مد منفصل (طول) : بَنِیٓ إِسْرَآئِیلَ، الَّتِیٓ أَنْعَمْتُ، ابْتَلَىٓ إِبْرَاهِیمَ، عَهِدْنَآ إِلَىٓ، إِلَىٓ إِبْرَاهِیمَ، أَضْطَرُّهُٓ إِلَى ۲٫۱_ صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع (طول) : تِلاوَتِهِٓ أُولَٓئِکَ https://eitaa.com/GheraateQuran/7972