eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
356 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
715 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ اختلاف در کلمه «فَمَکَثَ» سوره النمل : فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ ... ﴿۲۲﴾ ◾️ عاصم : «فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ» به فتح کاف قرائت کرده است ➖ و باقی قاریان به ضمّ کاف [فَمَکُثَ] خوانده اند. 🔺 و این دو ، دو لغت با دو لهجه است : («مَکَثَ و مَکُثَ» ، و «کَمَلَ و کَمُلَ» ، و «حَمَض و حَمُض») و فاعل آن «ماکث» و «کامل» می شود ، 🔻 و «مَکَثَ» به فتح بهتر است ، زیرا : ➖ فَعُل به ضمّ اکثراً اسم از آن بر وزن فعیل می آید مانند (ظَرُفَ و کَرُم ، ظریف و کریم) ➖ و از فَعَلَ به فتح اکثراً اسم از آن بر وزن فاعل می آید مثل مکث و ماکِث. 🔻 خداوند بزرگ فرموده است : «ماکثین فیه أبدا»(آیه ۳ کهف) 🔻و از (فَعُلَ) فاعل نمی آید مگر در مورد یک واژه : (فرُه ، فارِه) 🔺و اصمعی جز این مورد را رد کرده و مردود شمرده است. ◾️ در کشف الاسرار (ج۷ص۲۰۳) آمده است: ➖ «فمکث» بفتح الکاف ، قرائة عاصم ➖ و الباقون بضمّ الکاف و هما لغتان . ◾️ و در مجمع البیان (چاپ صیدا ج ۴ص ۲۱۶) آمده است : ➖ عاصم و یعقوب «فمکَث» به فتح کاف ➖ و باقی قاریان به ضمّ کاف قرائت کرده اند. 🔸 مأخذ : «چهارده روایت در قرائت قرآن مجید»٫دکتر محمد جواد شریعت٫ص ۵۰۵ و ۵۰۶ https://eitaa.com/GheraateQuran/8309
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ترتیل : بانوی میانسال اهل کشور مغرب 🎥 تصویری ⏰ یک دقیقه ۱۴ ثانیه ◾️ تلاوت : آیات ۱ تا ۴ سوره السبأ ◾️ به روایت : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : الشاطبیة ٫ الأزرق 🔺 به توسط مدّ بدل 🔻 تقلیل ذات الیاء ها : بِلاخلاف https://eitaa.com/GheraateQuran/8312
◾️ آیات ۱ تا ۴ سوره مبارکه السبأ ◾️ به روایت : ورش از نافع مدنی 🔻 از طریق : الشاطبیة ٫ الأزرق بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الَاَرْضِ وَلَهُ الْحَمْدُ فِی الَآخِرَةِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ ﴿١﴾ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الَاَرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَآءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا وَهُوَ الرَّحِیمُ الْغَفُورُ ﴿٢﴾ وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لا تَاتِینَا السَّاعَةُ قُلْ بَلَى وَرَبِّی لَتَاتِیَنَّکُمْ عَالِمُ الْغَیْبِ لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَلَا فِی الأرْضِ وَ لَآ أَصْغَرُ مِنْ ذَلِکَ وَ لَآ أَکْبَرُ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ ﴿٣﴾ لِیَجْزِیَ الَّذِینَ ءآمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٓئِکَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿٤﴾  🔸 فرش الحروف : ➖ حفص : عَالِمِ (به فتح میم) ➖ ورش : عَالِمُ (به ضمّ میم) 🔸 نقل و حذف : ۱_ موصولی : الأرْضِ (الَاَرْضِ) ، الآخِرَةِ (الَآخِرَةِ) ۲_ مفصولی : _ 🔸 ترقیق راء : الَآخِرَةِ ، الْخَبِیرُ ، مَغْفِرَةٌ 🔸 تقلیل : ۱_ ذات الیاء ها (تابع مدّ بدل) : بَلَى ۲_ ذات راء ها : _ ۳_ سایر : _ 🔸 ابدال همزه مفرده ساکن در مقام فاء الفعل: ۱_ ابدال به الف خالص : تَأْتِینَا (تَاتِینَا) ، لَتَأْتِیَنَّکُمْ (لَتَاتِیَنَّکُمْ) ۲_ ابدال به واو خالص : _ ۳_ ابدال به یاء خالص : _ 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (طول) : السَّمَآءِ ، أُولَٓئِکَ ۲_ مد منفصل (طول) : لَآ أَصْغَرُ ، لَآ أَکْبَرُ ۳_ مد بدل (تثلیث: قصر توسط طول) : ۳٫۱_ صدای آ بعد از همزه قطع : الَآخِرَةِ ، ءآمَنُوا ۳٫۲_ صدای اوٓ بعد از همزه قطع : _ ۳٫۳_ صدای ایٓ بعد از همزه قطع : _ https://eitaa.com/GheraateQuran/8315
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دکتر إیمن رشدی سوید (سوریه) Dr. Ayman Rochdi Swed مقری قراءات چهارده گانه (العشرة و الشاذة) ◾️ علم التجوید ◾️ آموزش المخارج الحروف 🔺 حرف الراء https://eitaa.com/GheraateQuran/8319
مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ﴿٤١﴾ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مِنْ شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٤٢﴾ وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یَعْقِلُهَا إِلا الْعَالِمُونَ ﴿٤٣﴾ https://eitaa.com/GheraateQuran/8324
اختلاف قراءات در این آیه مبارکه ، لفظی است.👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ﴿٤١﴾ 🔹 تحقیق : استاد عبدالباسط عبدالصمد 🎥 تصویری ⏰ یک دقیقه و ۰۴ ثانیه ◾️ تلاوت : آیه ۴۱ سوره آل عنکبوت ◾️ به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 موافق با : طُرُق چهارگانه مشهور حفص در الشاطبیة و طیبة النشر (مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذُرعان) 🔸 مد متصل (توسط) : أَوْلِیَآءَ https://eitaa.com/GheraateQuran/8327
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دکتر احمد البصیلی الأزهری استاد ادیان و مذاهب دانشگاه جامعة الأزهر مصر 🎥 تصویری ⏰ ۱۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه 🔸 موضوع : «سر عجیب ذکره الله فی سورة العتکبوت» https://eitaa.com/GheraateQuran/8328
💠 ترجمه تفسیر المیزان ، علامه سید محمد حسین طباطبایی ، جلد ۳۱ _ صفحات ۲۰۸ تا ۲۱۰ ◾️ آیه ۴۱ سوره مبارکه آل عنکبوت مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ﴿٤١﴾ ♦️ قسمت اول : ➖ كلمه عنكبوت معنايش معلوم است، اين كلمه هم بر يك عدد از آن حشره اطلاق مى شود، و هم بر جمع آن، هم در مذكر به اين صورت مى آيد، و هم در مونث، يعنى عنكبوت ماده را هم عنكبوت مى گويند. ➖ از آنجايى كه در جمله (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا) عنايت همه در اين است كه مشركين بغير از خدا اوليايى براى خود گرفته اند، لذا همين معنا را در قالب صله و موصول آورد، و نفرمود: مثل مشركين مثل عنكبوت است، بلكه فرمود مثل كسانى كه بغير از خدا اولياء مى گيرند مثل عنكبوت است، كه براى خود خانه مى گيرد. همچنان كه در جمله (كمثل العنكبوت اتخذت بيتا)، نيز عنايت در اتخاذ عنكبوت بيت مزبور است، 🔻 در نتيجه برگشت معنا به اين مى شود كه ؛ صفت مشركين در گرفتن اوليايى به غير از خدا، چون صفت عنكبوت است در گرفتن خانه اى كه چنين و چنان است و كلمه (بيتا) را نكره آورد تا دلالت كند بر اينكه خانه عنكبوت خبرى درباره اش هست، و آن خبر را بعدا خواهيم گفت... ادامه دارد ... https://eitaa.com/GheraateQuran/8331
💠 ترجمه تفسیر المیزان ، علامه سید محمد حسین طباطبایی ، جلد ۳۱ _ صفحات ۲۰۸ تا ۲۱۰ ◾️ آیه ۴۱ سوره مبارکه آل عنکبوت ♦️ قسمت دوم : ➖ آن وقت جمله (وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ) بيان آن خبر، و صفت آن بيت است، و اگر نفرمود (و ان اوهن البيوت لبيتها _ سست ترين خانه ها خانه اوست ) براى اين است كه خواست جمله مذكور را به عنوان يك مثل رايج به كار برده باشد، و مثل را كسى تغيير نمى دهد. 🔻و معناى آيه اين است كه : اتخاذ مشركين اوليايى به غير از خدا، مثل اتخاذ عنكبوت است خانه اى را، خانه اى كه سست ترين خانه ها است، چون هيچ يك از آثار خانه به جز اسم بر آن صادق نيست، زيرا خانه را براى اين مى سازند كه صاحبش را از سرما و گرما حفظ كند، و چيزى كه اين خواص را ندارد و صاحبش را از هيچ مكروهى حفظ نمى كند خانه نيست. ➖ اوليايى هم كه مشركين براى خود گرفته اند تنها از ولايت، اسمى دارند، براى اينكه نه نفعى مى رسانند و نه ضررى، نه مالك مرگى هستند و نه حياتى، و نه نشورى. 🔻مورد مثل، همان مساله اتخاذ آلهه است، پس اگر در آيه مورد بحث به جاى كلمه آلهه اولياء را آورد، براى اين است كه بفهماند كه اصولا داعى مشركين در پرستش خدايان مساله ولايت است، زيرا مشركين مى پنداشتند كه بت ها در كار آنان ولايت دارند، و امور آنان را تدبير مى كنند، خير را به سوى آنان جلب نموده و شر را از ايشان دور مى سازند، و درباره آنان شفاعت مى كنند. ادامه دارد... https://eitaa.com/GheraateQuran/8332
💠 ترجمه تفسیر المیزان ، علامه سید محمد حسین طباطبایی ، جلد ۳۱ _ صفحات ۲۰۸ تا ۲۱۰ ◾️ آیه ۴۱ سوره مبارکه آل عنکبوت ♦️ قسمت سوم : ➖ در آيه مورد بحث علاوه بر نكته اى كه گذشت، نكته ديگرى هست، و آن اين است كه : با اطلاقى كه دارد تمامى اقسام شرك را شامل مى شود، و روى سخنش با تمامى كسانى خواهد بود كه حتى در يك امرى از امور خود به غير از خدا وليى بگيرند و به آن تكيه كنند، و آن را مستقل در اثر خود بدانند، البته آن اثرى كه از وى توقعش را دارد، هر چند كه آن ولى بت نباشد. 🔻بلكه آيه شريفه شامل ولايت كسى نمى شود كه برگشت ولايتش به ولايت خدا باشد، مانند ولايت رسول، و امام و مؤمنين، چون اگر كسى رسول و يا امام و يا مومنى را ولى خود بداند، در حقيقت خدا را ولى خود خوانده، براى اينكه ولايت آنان در طول ولايت خدا است، و خود خدا ايشان را ولايت داده، و آيه (و ما يومن اكثرهم بالله الا و هم مشركون ) اين اطلاق را تأييد مى كند. ➖ (لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ) ؛ بعضى گفته اند: يعنى اگر مى دانستند كه مثلشان در گرفتن اولياء مثل عنكبوت است پایان https://eitaa.com/GheraateQuran/8333