eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
356 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
723 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب) 🎥 تصویری ⏰ ۲۴ ثانیه ▪️ آموزش عمومی قرآن (رایگان) ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی ▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش https://eitaa.com/GheraateQuran/7893
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب) 🎥 تصویری ⏰ ۲۵ ثانیه ▪️ آموزش عمومی قرآن (رایگان) ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی ▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش https://eitaa.com/GheraateQuran/7894
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب) 🎥 تصویری ⏰ ۲۱ ثانیه ▪️ آموزش عمومی قرآن (رایگان) ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی ▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش https://eitaa.com/GheraateQuran/7895
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب) 🎥 تصویری ⏰ ۲۴ ثانیه ▪️ آموزش عمومی قرآن(رایگان) ▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی ▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش https://eitaa.com/GheraateQuran/7896
33.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ ﴿١٢٦﴾ وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلا بِاللَّهِ وَلا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ ... ﴿١٢٧﴾ 🔹 تحقیق : دکتر سعید بیژنی (مشهد) 🎥 تصویری ⏰ یک دقیقه و ۵۲ ثانیه ▪️اجرا : مشهد _ جلسه کارگاه تلاوت کلام وحی _۲۶ آبان ۱۴۰۳ ▪️تلاوت : آیات ۱۲۶ و ۱۲۷ سوره النحل ▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 موافق با : ➖ طُرُق چهارگانه مشهور حفص در شاطبیة و طیبة النشر (مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذُرعان) ➖ وجه بدون صله میم جمعی قالون(نافع) ، هشام و ابن ذکوان (ابن عامر) ، شعبه راوی اول عاصم ، اسحاق و ادریس (خلف العاشر) https://eitaa.com/GheraateQuran/7900
▪️سورة النحل 🔻 وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ﴿١٢٦﴾وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلا بِاللَّهِ وَلا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ ...﴿١٢٧﴾ 🔹🔹قراءات عشر صغری 🔹🔹 الف) الشاطبیة فی قراءات السبع 1⃣ نافع مدنی ۱_قالون 🔺میم جمعی را به دو وجه؛ بدون صله و با صله(قصر): عَاقَبْتُمُُو، عُوقِبْتُمُو، عَلَیْهِمُو ۲_ورش 🔺ترقیق حرف راء: خَیْرٌ 2⃣ ابن کثیر مکی ۳_ البزّی ۴_ قنبل 🔺هر دو راوی؛ مانند قالون صله میم جمعی به قصر 3⃣ ابوعمرو بصری ۵_دوری ۶_سوسی 🔺هر دو راوی؛ هاء ضمایر منفصل(هُوَ٫ هِیَ) که ابتدای آنها حروف (ل٫ف٫و) را به اسکان می خوانند: لَهوَ 4⃣ ابن عامر دمشقی ۷_هشام ۸_ابن ذکوان 🔺هردو راوی؛ موافق با حفص 5⃣ عاصم کوفی ۹_شعبه 🔺موافق با حفص ۱۰_حفص 🔺 موافق با طُرُق چهارگانه مشهور حفص در شاطبیة و طیبة النشر(مصباح شهرزوری، روضة المعدل فیل و ذُرعان) 6⃣ حمزه کوفی ۱۱_خلف ۱۲_خلّاد 🔺هر دو راوی؛ کلمات«وَإِنْ» و «وَلَئِنْ» به تسهیل همزه و کلمه«عَلَیْهُمْ» به ضمّ هاء ضمیر جمعی 7⃣ کسائی کوفی ۱۳_ابوحارث ۱۴_دوری 🔺هر دو راوی؛ موافق با قالون در اسکان هاء ضمیر منفصل: لَهوَ ب) الدُّرَّةُ فی قراءات الثلاث 8⃣ ابوجعفر مدنی ۱۵_ابن وردان ۱۶_ابن جمّاز 🔺هر دو راوی؛ موافق با قالون در اسکان هاء ضمیر منفصل:«لَهوَ» و صله میم جمعی 9⃣ یعقوب حضرمی بصری ۱۷_رویس ۱۸_رَوح 🔺هر دو راوی؛ وقفاً ضمایر منفصل به هاء سکت«لَهُوَه‍» و ضمّ هاء ضمیر جمعی «عَلَیْهُمْ» 🔟 خلف العاشر ۱۹_اسحاق ۲۰_ادریس 🔺هر دو راوی موافق با حفص https://eitaa.com/GheraateQuran/7904
▪️ مقایسه «اختلاف در قراءات» بر مبنای «روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیة» است. 🔻دلیل این مقایسه نیز ، شهرت روایت حفص در قرون اخیر است که محققان و پژوهشگران، آن را به دوران خلافت عثمانی نسبت می دهند. 🔻روایت حفص از عاصم به دلایل نامشخصی و از سوی خلافت عثمانی و عموما توسط مبلغین و مروجین وقت، ابتداً در بین مسلمانان حوزه آسیای صغیر؛ از استانبول تا شامات ،شبه جزیزه عربستان، عراق، قفقاز، مناطق غربی ایران و از طریق خطابه و منابر جمعه و جماعت اجباری شده و به تدریج دامنه آن تا جنوب آسیا و آسیای مرکزی نیز گسترش پیدا کرده است. 🔻اما این تبعیت و اجبار حکومتی عثمانی در بین مسلمان حوزه قاره آفریقا به علت عدم سلطه سرزمینی ، تقریبا بی نتیجه بوده و تنوع قراءات مختلف قرآنی در روایات و طُرق مختلف آن سالم و دست نخورده باقی مانده و امروزه نیز قرآن به روایات مختلف همچنان در بین جامعه مسلمانان آفریقا جاری و ساری است. 🔻اما شهرت روایت حفص از عاصم کوفی سبب شد تا اختلاف سایر روایات قراءات تا به امروز با آن مقایسه شود و کلمه «اختلاف» را به «قراءات» ضمیمه نمایند. 🔺فلذا ؛ منظور کلی از «اختلاف قراءات»، همان «اختلاف روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیة با سایر قراءات و روایات » است، 🔻و گرنه، تفاوت در قراءات و روایات عموماً مبتنی بر برداشت های نحوی و یا لفظی قاریان و راویان قرن اول ه‍.ق و در انطباق با رسم الخط مصحف عثمانی وقت است و اختلاف چندانی بین قاریان و راویان مشهور مشاهده نشده است. https://eitaa.com/GheraateQuran/7905
51.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 شصت و یکمین دوره ختم قرآن کریم 🌸 🔹 مدیریت : استاد حاج محمد جواد پناهی 🎥 تصویری ⏰ ۴ دقیقه و ۰۵ ثانیه ▪️اجرا : مشهد _ جلسه محبان عترت مشهد _ ۱۴۰۳٫۰۸٫۲۶ ▪️ترتیل و هم خوانی : سُوَر الإخلاص، الفلق، النّاس ▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 از طریق : مصباح شَهْرَزُوری _ الطیبة النشر 🔺 با روش : تکبیر قبل از سُوَر الفلق، النّاس https://eitaa.com/GheraateQuran/7911
🔹 ملاحظه : ۱_ ختمة القرآن بر مبنای قراءات باید به همان روایتی انجام شود ، که قرآن خوانده می شود. 🔻 مثلاً ، اگر قرآن بر مبنای روایت ورش خوانده می شود ، بر مبنای همان روایت باید ختم شود. ۲_ در ختمة القرآن به روایاتی که تکبیر دارند ، باید ۲۲ سوره پایانی قرآن در یک جلسه خوانده شوند. ۳_ در ختمة القرآن به روایت حفص از طریق مصباح که با تکبیر خوانده می شود ، باید به «مدّ منفصل به قصر» در ۲۲ سوره پایانی قرآن توجه شود. 🔻خوشبختانه در ۲۲ سوره پایانی قرآن بین طُرُق چهارگانه مشهور حفص در شاطبیة و طیبة النشر اختلاف فرش الحروفی نحوی و لفظی وجود ندارد. ۴_ در ختمة القرآن به روایت البزّی از طریق شاطبیة که با تکبیر خوانده می شود ، باید به «مدّ منفصل به قصر» ، «صله میم جمعی به قصر» ، «صله هاء ضمیر» و «فرش الحروف ها» در ۲۲ سوره پایانی قرآن توجه شود. https://eitaa.com/GheraateQuran/7919