فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تحقیق : شیخ مصطفی اسماعیل
🎙 صوتی ٫ تصویری
⏰ ۵۹ ثانیه
▪️ تلاوت : آیات ۱۵ تا ۱۸ سوره الذاریات
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
🔻 از طریق : شاطبیة _ الأزرق
🔺 به طول مدّ بدل
🔺 تقلیل ذات الیاء ها : بِخُلفِ عَنْهُ
https://eitaa.com/GheraateQuran/7881
إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ ﴿١٥﴾ ءآخِذِینَ مَآ ءآتَاهُمْ رَبُّهُمْوٓ إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُحْسِنِینَ ﴿١٦﴾ کَانُوا قَلِیلا مِنَ اللَّیْلِ مَا یَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ وَبِالأسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ ﴿١٨﴾
🔸 نقل و حذف :
➖ موصولی : _
➖ مفصولی : عُیُونٍ ءآخِذِینَ (عُیُونِ نَ آخِذِینَ)
🔸 ترقیق راء : وَبِالأسْحَارِ ، یَسْتَغْفِرُونَ
🔸 صله واوی میم جمعی قبل از همزه قطع به اشباع(۶) : رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ (رَبُّهُمْوٓ إِنَّهُمْ)
🔸 مدود :
۱_ مدّ متصل (طول) : _
۲_ مد عارضی (تثلیث) :
۲٫۱_ مدّ لین (توسط٫طول) : _
۳_ مد منفصل (طول) : مَآ ءآتَاهُمْ
۳٫۱_ صله هاء ضمیر قبل از همزه قطع (طول) : _
۳٫۲_ صله میم جمعی در برابر همزه قطع (طول) : رَبُّهُمْوٓ إِنَّهُمْ
۴_ مد بدل (تثلیث: قصر توسط طول) :
۴٫۱_ صدای آ بعد از همزه قطع : ءآخِذِینَ ، ءآتَاهُمْ
۴٫۲_ صدای اوٓ بعد از همزه قطع : _
۴٫۳_ صدای ایٓ بعد از همزه قطع :_
https://eitaa.com/GheraateQuran/7883
❇️ علم قراءات
🔹 جمع و تدوین قرآن :
لینک قسمت اول :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7110
لینک قسمت دوم (مقدمه) :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7153
لینک قسمت سوم(حفظ آیات قرآن _ ۱) :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7180
لینک قسمت چهارم (حفظ آیات قرآن _ ۲) :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7222
لینک قسمت پنجم (إقرأ) :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7308
لینک قسمت ششم (حُفّاظ قرآن (۱)) :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7478
لینک قسمت هفتم (حُفّاظ قرآن (۲)) :
https://eitaa.com/GheraateQuran/7611
لینک قسمت هشتم(مُقری و معلم قرائت (۱)):
https://eitaa.com/GheraateQuran/7697
لینک قسمت نُهُم(مُقری و معلم قرائت (۲)):
https://eitaa.com/GheraateQuran/7887
ادامه دارد...
❇️ علم قراءات (۹)
▪️حُفّاظ قرآن؛ مُقرِیٔ و معلم قرائت(۲):
🔻صحابه پیغمبر (ص) پس از آنکه کاملاً و با دقت ، قرآن را از بر می کردند به نشر قرآن می پرداختند و آن را به فرزندان خود و کودکان و همچنین کسانی که به هنگام نزول آیات قرآن ، شاهد نزول آنها نبودند (اعم از مردم مکه و مدینه یا نواحی مختلف این دو شهر) تعلیم می دادند ، و یک یا دو روز پس از نزول آیات و سوره ها نمی گذشت مگر آنکه عدۀ قابل ملاحظهای از صحابه ، آنها را بخاطر می سپردند و آنها را بر پیغمبر اکرم (ص) عرضه می داشتند و آن مقدار از قرآن را که بر رسول خدا (ص) نازل می شد نزد آن حضرت ختم می کردند.
🔻رسول خدا (ص) پس از اِقْراء برخی از بزرگان صحابه و اطمینان نسبت به قرائت آنها ، آنان را به مدینه گسیل می داشت تا قرآن را به مردم آن سامان تعلیم دهند
▪️و طبق روایت بخاری ، نخستین کسانی که به همین منظور وارد مدینه شدند : مصعب بن عمیر و عبدالله بن اُمِّ مکتوم بوده اند که بعدها عمّار و بلال برای تعلیم قرآن به مدینه رفتند.
🔻پیامبر اسلام (ص) پس از فتح مکه معاذ بن جبل را برای تعلیم قرآن در آنجا گماشت .
🔻و نیز هر کسی که از مکه به مدینه مهاجرت می کرد رسول خدا (ص) وی را برای فرا گرفتن قرآن به یکی از قُرّاء و حُفّاظ قرآن می سپرد.
▪️باری ، همزمان با حیات پیغمبر (ص) مرکزی شبیه به کانون تعلیم قرائت قرآن و حفظ و تمرین آن بوجود آمد که آن حضرت بر آن نظارت می کرد و مردم را به آن تشویق و ترغیب می فرمود و صحابه نیز ....
(ص ۲۴۱)
ادامه دارد...
https://eitaa.com/GheraateQuran/7887
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 دکتر محسن امامی (مشهد)
متخصص صوت و لحن
، مبانی موسیقی تلاوت و قراءات
🎙 صوتی و تصویری
⏰ ۴۰ ثانیه
🎼 آنالیز تلاوت
▪️ آیات ۲۲ تا ۲۶ سوره المطففین
▪️ به روایت : خلف از حمزه کوفی
🔻 از طریق : الشاطبیة
https://eitaa.com/GheraateQuran/7890
▪️ آیات ۲۲ تا ۲۶ سوره مبارکه المطففین
▪️ به روایت : خلف از حمزه کوفی
🔻 از طریق : شاطبیة
إِنَّ الأبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ ﴿٢٢﴾ عَلَى الأرَائِکِ یَنْظُرُونَ ﴿٢٣﴾ تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ ﴿٢٤﴾ یُسْقَوْنَ مِنْ رَحِیقٍ مَخْتُومٍ ﴿٢٥﴾ خِتَامُهُ مِسْکٌ ... ﴿٢٦﴾
🔸 سکت بر ساکن قبل از همزه قطع به منظور تحقیق یا نَبْرِ همزه :
۱_ موصولی (در یک کلمه) : الأبْرَارَ ، الأرَائِکِ
۲_ مفصولی (در دو کلمه) : _
🔸 همزه مفرده :
۱_ تسهیل بین بین : الأرَائِکِ
https://eitaa.com/GheraateQuran/7891
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب)
🎥 تصویری
⏰ ۲۴ ثانیه
▪️ آموزش عمومی قرآن (رایگان)
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش
https://eitaa.com/GheraateQuran/7893
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب)
🎥 تصویری
⏰ ۲۵ ثانیه
▪️ آموزش عمومی قرآن (رایگان)
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش
https://eitaa.com/GheraateQuran/7894
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب)
🎥 تصویری
⏰ ۲۱ ثانیه
▪️ آموزش عمومی قرآن (رایگان)
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش
https://eitaa.com/GheraateQuran/7895
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 استاد سعید مسلم (مغرب)
🎥 تصویری
⏰ ۲۴ ثانیه
▪️ آموزش عمومی قرآن(رایگان)
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
▪️ مسجد الهدی _ دارالبیضاء _ مراکش
https://eitaa.com/GheraateQuran/7896
33.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ ﴿١٢٦﴾ وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلا بِاللَّهِ وَلا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ ... ﴿١٢٧﴾
🔹 تحقیق : دکتر سعید بیژنی (مشهد)
🎥 تصویری
⏰ یک دقیقه و ۵۲ ثانیه
▪️اجرا : مشهد _ جلسه کارگاه تلاوت کلام وحی _۲۶ آبان ۱۴۰۳
▪️تلاوت : آیات ۱۲۶ و ۱۲۷ سوره النحل
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔻 موافق با :
➖ طُرُق چهارگانه مشهور حفص در شاطبیة و طیبة النشر (مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذُرعان)
➖ وجه بدون صله میم جمعی قالون(نافع) ، هشام و ابن ذکوان (ابن عامر) ، شعبه راوی اول عاصم ، اسحاق و ادریس (خلف العاشر)
https://eitaa.com/GheraateQuran/7900
▪️سورة النحل
🔻 وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ﴿١٢٦﴾وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلا بِاللَّهِ وَلا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ ...﴿١٢٧﴾
🔹🔹قراءات عشر صغری 🔹🔹
الف) الشاطبیة فی قراءات السبع
1⃣ نافع مدنی
۱_قالون
🔺میم جمعی را به دو وجه؛ بدون صله و با صله(قصر): عَاقَبْتُمُُو، عُوقِبْتُمُو، عَلَیْهِمُو
۲_ورش
🔺ترقیق حرف راء: خَیْرٌ
2⃣ ابن کثیر مکی
۳_ البزّی ۴_ قنبل
🔺هر دو راوی؛ مانند قالون صله میم جمعی به قصر
3⃣ ابوعمرو بصری
۵_دوری ۶_سوسی
🔺هر دو راوی؛ هاء ضمایر منفصل(هُوَ٫ هِیَ) که ابتدای آنها حروف (ل٫ف٫و) را به اسکان می خوانند: لَهوَ
4⃣ ابن عامر دمشقی
۷_هشام ۸_ابن ذکوان
🔺هردو راوی؛ موافق با حفص
5⃣ عاصم کوفی
۹_شعبه
🔺موافق با حفص
۱۰_حفص
🔺 موافق با طُرُق چهارگانه مشهور حفص در شاطبیة و طیبة النشر(مصباح شهرزوری، روضة المعدل فیل و ذُرعان)
6⃣ حمزه کوفی
۱۱_خلف ۱۲_خلّاد
🔺هر دو راوی؛ کلمات«وَإِنْ» و «وَلَئِنْ» به تسهیل همزه و کلمه«عَلَیْهُمْ» به ضمّ هاء ضمیر جمعی
7⃣ کسائی کوفی
۱۳_ابوحارث ۱۴_دوری
🔺هر دو راوی؛ موافق با قالون در اسکان هاء ضمیر منفصل: لَهوَ
ب) الدُّرَّةُ فی قراءات الثلاث
8⃣ ابوجعفر مدنی
۱۵_ابن وردان ۱۶_ابن جمّاز
🔺هر دو راوی؛ موافق با قالون در اسکان هاء ضمیر منفصل:«لَهوَ» و صله میم جمعی
9⃣ یعقوب حضرمی بصری
۱۷_رویس ۱۸_رَوح
🔺هر دو راوی؛ وقفاً ضمایر منفصل به هاء سکت«لَهُوَه» و ضمّ هاء ضمیر جمعی «عَلَیْهُمْ»
🔟 خلف العاشر
۱۹_اسحاق ۲۰_ادریس
🔺هر دو راوی موافق با حفص
https://eitaa.com/GheraateQuran/7904
▪️ مقایسه «اختلاف در قراءات» بر مبنای «روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیة» است.
🔻دلیل این مقایسه نیز ، شهرت روایت حفص در قرون اخیر است که محققان و پژوهشگران، آن را به دوران خلافت عثمانی نسبت می دهند.
🔻روایت حفص از عاصم به دلایل نامشخصی و از سوی خلافت عثمانی و عموما توسط مبلغین و مروجین وقت، ابتداً در بین مسلمانان حوزه آسیای صغیر؛ از استانبول تا شامات ،شبه جزیزه عربستان، عراق، قفقاز، مناطق غربی ایران و از طریق خطابه و منابر جمعه و جماعت اجباری شده و به تدریج دامنه آن تا جنوب آسیا و آسیای مرکزی نیز گسترش پیدا کرده است.
🔻اما این تبعیت و اجبار حکومتی عثمانی در بین مسلمان حوزه قاره آفریقا به علت عدم سلطه سرزمینی ، تقریبا بی نتیجه بوده و تنوع قراءات مختلف قرآنی در روایات و طُرق مختلف آن سالم و دست نخورده باقی مانده و امروزه نیز قرآن به روایات مختلف همچنان در بین جامعه مسلمانان آفریقا جاری و ساری است.
🔻اما شهرت روایت حفص از عاصم کوفی سبب شد تا اختلاف سایر روایات قراءات تا به امروز با آن مقایسه شود و کلمه «اختلاف» را به «قراءات» ضمیمه نمایند.
🔺فلذا ؛ منظور کلی از «اختلاف قراءات»، همان «اختلاف روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیة با سایر قراءات و روایات » است،
🔻و گرنه، تفاوت در قراءات و روایات عموماً مبتنی بر برداشت های نحوی و یا لفظی قاریان و راویان قرن اول ه.ق و در انطباق با رسم الخط مصحف عثمانی وقت است و اختلاف چندانی بین قاریان و راویان مشهور مشاهده نشده است.
https://eitaa.com/GheraateQuran/7905