eitaa logo
قراءات (اساتید و قاریان)
356 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
723 ویدیو
9 فایل
در این کانال تلاش بر این متمرکز است تا در حوزه علم قراءات ، موارد و مسائل مرتبط از منابع و مآخذ موثق و فعالیت اساتید معزز در این زمینه و همچنین منتخب تلاوت قاریان در این موضوع برای علاقمندان باز نشر گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لا یَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الأکْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَآئِکَةُ هَذَا یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمُو تُوعَدُونَ ﴿١٠٣﴾ یَوْمَ نَطْوِی السَّمَآءُ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَانَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ .... ﴿١٠٤﴾ 🔹 تحقیق ؛ دکتر احمد نعینع (مصر) 🎥 تصویری ⏰ ۵۷ ثانیه ▪️ تلاوت آیات ۱۰۲ و ۱۰۳ الأنبیاء (ع) ▪️ به قرائت : ابوجعفر مدنی ▪️ به روایت : ابن وردان و ابن جمّاز 🔻 از طریق : الدُّرَّة فی قراءات الثلاث 🔸 اختلاف در إعداد آیات سوره مبارکه الأنبیاء (ع) (در این مورد) : ➖ حفص : ۱۰۳ و ۱۰۴ ➖ ابوجعفر : ۱۰۲ و ۱۰۳ 🔸 فرش الحروف : ➖ حفص : یَحْزُنُهُمُ ، نَطْوِی ، السَّمَآءَ ➖ ابوجعفر : یُحْزِنُهُمُ (ضم یاء و کسر زاء)، تُطْوِی (ضم تاء) ، السَّمَآءُ (ضم همزه) 🔸 صله میم جمعی (قصر) : کُنْتُمُو ، 🔸 همزه مفرده ساکن : ۱_ ابدال به الف خالص : بَدَأْنَا (بَدَانَا) ۲_ ابدال به واو خالص : _ ۳_ ابدال به یاء خالص : _ 🔸 مدود : ۱_ مد متصل (توسط) : الْمَلَآئِکَةُ ، السَّمَآءُ ۲_ مد منفصل (قصر) : بَدَانَا أَوَّلَ https://eitaa.com/GheraateQuran/7098
فرش الحروف آیات ۱۰۲ و ۱۰۳ سوره مبارکه الأنبیاء ع به روایت ابوجعفر مدنی از طریق الدرة فی قراءات الثلاث 👇
📗 قرآن پژوه : دکتر محمد جواد شریعت و مؤلف کتاب : چهارده روایت در قرآن مجید ▪️ سوره الأنبیاء (ع) : یَوْمَ نَطْوِی السَّمَآءُ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَانَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ .... ﴿١٠٤﴾ ♦️ علل اختلاف در کلمات «نَطْوِی» ، «السَّمَآءُ» ، «لِلْکُتُبِ» 📜 صفحه : ۴۴۴ _ ۴۴۵ ➖➖➖➖ ➖ حمزه و کسایی و حفص : «کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ» به ضمّ کاف و تاء خوانده اند 🔺و دلیل آنها روایتی است از ابن عباس که گفته است : « السجل ملک ، و هو الذی یطوی کتب بنی آدم اذا رفعت الیه» . ➖ و باقی قاریان : «لِلْکِتابِ» قرائت کرده اند ، 🔺 و دلیل آنها این است که (کتاب) در معنی مصدری است و تأویل آن این است که : (کطی الصحیفه للکتْب فیها کما یطوی الکاتب الصحیفة عند ارادته الکَتب) . ▪️ مجاهد گفته است که (سجل) صحیفه ای است که در آن می نویسند. 🔻 و اگر کسی بپرسد که چگونه صحیفۀ نامه درهم پیچیده می شود در حالی که سجل صحیفه است؟ 🔺 باید گفت که معنی چنین نیست ، بلکه معنی این است که روزی که آسمان درهم می پیچیم ، همانگونه که صحیفه نوشته شده در هم پیچیده می شود. آنگاه بجای (در هم پیچیده می شود . = یُطوٰی) مصدر می آید و می فرماید : «کَطَیِّ السِّجِلِّ». 🔺 و لام در «لِلْکِتابِ» به معنی (علی) است . ➖ و گروه دیگری که از جمله آنها ابن عباس است می گویند : (که سجل) نام مردی است که برای رسول خدا صلی الله علیه و آله نامه می نوشت 🔺 و اگر این موضوع صحیح باشد ، (طیّ) به کاتبش اضافه شده و معنی چنین می شود که : (کطی المَلک أو الکتاب الکتاب). 🔺 و این قرائت بهتر از قرائت پیشین است ، زیرا (کتاب) هم معنی مصدر می دهد ، هم مفرد است و می تواند معنی جمع بدهد. ▪️ در کشف الاسرار (ج ۶ ص ۳۱۶) آمده است : «کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ» ، ➖ قرأ حمزه و الکسائی و حفص و عاصم «لِلْکُتُبِ» علی الجمع ، ➖ و قرأ الآخرون للکتاب علی الواحد ، ▪️ علماء تفسیر در معنی سجلّ مختلفند : ➖ ابن عباس گفت و جماعتی مفسران که : سجل صحیفه است مشتق من المساجلة ، و هی المکاتبة و لام به معنی علی است ، و کتاب به معنی کتابت است ، ای : نطوی السماء علی ما فیها من النّجوم کما تطوی الصحیفة علی ما فیها من الکتابة . و قیل الّلام زائدة للتؤکید ، و الکتاب بدل من السجلّ و المعنی ، نطوی السماء کطیّ الکتاب. و قیل الّلام لام العلّة ، ای : کطی الصحیفة لاجل الکتاب الذی فیها کی لا یطلع علیه ... ▪️ و در مجمع البیان (چاپ صیدا ج ۴ ص ۶۵) آمده است : ➖ ابوجعفر «تطوی» به تاء و ضمُ و «السماء» به رفع خوانده است ➖ و باقی قاریان «نطوی» به نون و «السماء» به نصب قرائت کرده اند . ➖ و اهل کوفه بجز ابوبکر [شعبه] «للکتب» به جمع ➖و باقی قاریان «للکتب» به صورت مفرد خوانده اند. https://eitaa.com/GheraateQuran/7104
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ ﴿١٧﴾ حَتَّىٓ إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَآ أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ ... ﴿١٨﴾ 🔹 تحقیق : شیخ ممدوح عامر (مصر) 🎥 تصویری ⏰ ۵۹ ثانیه ▪️ تلاوت : آیات ۱۷ و ۱۸ سوره النمل ▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 از طریق : شاطبیة ٫ التیسیر 🔸 مدود : ۱_ مدُ متصل (توسط ٫ فوق توسط) : _ ۲_ مدّ منفصل (توسط ٫ فوق توسط) : حَتَّىٓ إِذَا ، یَآ أَیُّهَا https://eitaa.com/GheraateQuran/7106
❇️ علم قراءات (۱) 🔹 شاید برای شما هم این سئوال پیش آمده است که : ❓ هدف و فایده دانستن علم قراءات چیست ؟ ➖ پاسخ کلی آن است که: « علم قراءات ؛ تلاش عالمانه مسلمانان در راستای حفظ و صیانت قرآن از تحریف و تحریک و هرگونه دستبردی به این مصحف شریف است.» 🔻 از دوران ظهور اسلام و نزول آیات الهی بر پیامبر اکرم (ص) تا اکنون ، بیش از ۱۴ قرن است که مسلمانان اجازه ندادند که آیات الهی قرآن از سوی ناآگاهان و دشمنان مورد تهاجم و تحریف قرار گیرد. 🔻 در ادامه به مرور ، مطالب منتخبی را در این زمینه از کتاب « پژوهشی در تاریخ قرآن کریم » ، نوشته دکتر سید محمد باقر حجتی منتشر خواهد شد ..‌‌. https://eitaa.com/GheraateQuran/7110
إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَآءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِکَ إِلا بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿٥﴾ إِنَّ فِی اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ ﴿٦﴾ 🔹 ترتیل : شیخ حسن صالح (مصر) 🎥 تصویری ⏰ ۴۵ ثانیه ▪️ تلاوت : آیات ۵ و ۶ سوره یونس ▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی 🔻 موافق با : طُرُق چهارگانه مشهور حفص (شاطبی ، مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذُرعان) و ابن کثیر مکی (بزی و قنبل) 🔻 از طریق : شاطبیة و طیبة النشر 🔸 مد متصل (توسط) : ضِیَآءً https://eitaa.com/GheraateQuran/7113
فرش الحروف آیات ۵ و ۶ سوره مبارکه یونس علیه‌السلام به روایت حفص از عاصم کوفی از طریق شاطبیة و طیبة النشر 👇
حکمرانی قرآنی (۳) : ضرورت تقویت هرم زیر ساخت های علمی و آموزشی قرآن کریم « استقرار نظام سنت إقرأ »روبناهای حکمرانی قرآنی : ▪️ در سنوات اخیر سلسله نشست ها و گفتگوهای مختلفی پیرامون حکمرانی قرآنی در سطوح علمی و حکومتی با موضوعات‌و عناوین گوناگونی همچون : ➖ حکمرانی قرآنی در حوزه فرهنگ ➖ حکمرانی قرآنی در حوزه اجتماعی سازی... ➖ حکمرانی قرآنی در حوزه نظام ارتباطی و نظام مسائل کشور ➖ حکمرانی قرآنی در تقابل با حکمرانی سکولار ➖ حکمرانی قرآنی در استفاده از تدبّر در ساخت حکمرانی کشور ➖ حکمرانی قرآنی و نظام مسائل امنیتی و اطلاعاتی کشور ➖ حکمرانی قرآنی و ضرورت رسیدن به سند تجویزی و فهم منطق قرآن ➖ حکمرانی قرآنی و مسائل جوانان ➖ و .... تشکیل و برگزار شده است. 🔺 اما در گزارش این نشست ها و گفتگوها ، عموماّ به رو بناهای حکمرانی قرآنی اشاره شده و در مورد برآورد و چگونگی کمّیّت و کیفیّت وضعیت هرم زیرساخت ها و زیربناهای دانشی و تعلیم و تربیتی موجود و مورد نیاز برای اجرای این حکمرانی مطالبی منتشر نشده است. 🔺 اینکه قرار است این رو بناهای مهم حکمرانی قرآنی بر روی کدام سازه موجود مستحکم و مهندسی شده و از پیش ساخته قرآنی بنا شود ؛ دارای ابهاماتی است که نیازمند نگاه دقیق پژوهشی کارشناسان است.... ادامه دارد ... لینک قسمت اول(مقدمه ، نظام حکمرانی قرآنی) : https://eitaa.com/GheraateQuran/7033 لینک قسمت دوم (وضعیت سنت إقرأ در ایران) : https://eitaa.com/GheraateQuran/7096 https://eitaa.com/GheraateQuran/7118
🧕حکم قرآن خواندن خانمها درمقابل نامحرم🧕 فتوای مراجع عظام را در همین کانال و در لینک ذیل مطالعه نمایید ... : https://eitaa.com/GheraateQuran/7080
🔹 برنامه های آموزش حفظ قرآن بانوان در کشور اندونزی (۱) ▪️ مؤسسه خانه قرآن راه مخلصین Mencetsk Generasi Qur'an 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 برنامه های آموزش حفظ قرآن بانوان در کشور اندونزی (۲) ▪️ مؤسسه خانه قرآن راه مخلصین Mencetsk Generasi Qur'an 🎥 تصویری ⏰ ۵۹ ثانیه https://eitaa.com/GheraateQuran/7126