📗 قرآن پژوه : دکتر محمد جواد شریعت
و مؤلف کتاب :
چهارده روایت در قرآن مجید
▪️ سوره الأنبیاء (ع) : یَوْمَ نَطْوِی السَّمَآءُ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَانَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ .... ﴿١٠٤﴾
♦️ علل اختلاف در کلمات «نَطْوِی» ، «السَّمَآءُ» ، «لِلْکُتُبِ»
📜 صفحه : ۴۴۴ _ ۴۴۵
➖➖➖➖
➖ حمزه و کسایی و حفص : «کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ» به ضمّ کاف و تاء خوانده اند
🔺و دلیل آنها روایتی است از ابن عباس که گفته است : « السجل ملک ، و هو الذی یطوی کتب بنی آدم اذا رفعت الیه» .
➖ و باقی قاریان : «لِلْکِتابِ» قرائت کرده اند ،
🔺 و دلیل آنها این است که (کتاب) در معنی مصدری است و تأویل آن این است که : (کطی الصحیفه للکتْب فیها کما یطوی الکاتب الصحیفة عند ارادته الکَتب) .
▪️ مجاهد گفته است که (سجل) صحیفه ای است که در آن می نویسند.
🔻 و اگر کسی بپرسد که چگونه صحیفۀ نامه درهم پیچیده می شود در حالی که سجل صحیفه است؟
🔺 باید گفت که معنی چنین نیست ، بلکه معنی این است که روزی که آسمان درهم می پیچیم ، همانگونه که صحیفه نوشته شده در هم پیچیده می شود. آنگاه بجای (در هم پیچیده می شود . = یُطوٰی) مصدر می آید و می فرماید : «کَطَیِّ السِّجِلِّ».
🔺 و لام در «لِلْکِتابِ» به معنی (علی) است .
➖ و گروه دیگری که از جمله آنها ابن عباس است می گویند : (که سجل) نام مردی است که برای رسول خدا صلی الله علیه و آله نامه می نوشت
🔺 و اگر این موضوع صحیح باشد ، (طیّ) به کاتبش اضافه شده و معنی چنین می شود که : (کطی المَلک أو الکتاب الکتاب).
🔺 و این قرائت بهتر از قرائت پیشین است ، زیرا (کتاب) هم معنی مصدر می دهد ، هم مفرد است و می تواند معنی جمع بدهد.
▪️ در کشف الاسرار (ج ۶ ص ۳۱۶) آمده است : «کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ» ،
➖ قرأ حمزه و الکسائی و حفص و عاصم «لِلْکُتُبِ» علی الجمع ،
➖ و قرأ الآخرون للکتاب علی الواحد ،
▪️ علماء تفسیر در معنی سجلّ مختلفند :
➖ ابن عباس گفت و جماعتی مفسران که : سجل صحیفه است مشتق من المساجلة ، و هی المکاتبة و لام به معنی علی است ، و کتاب به معنی کتابت است ، ای : نطوی السماء علی ما فیها من النّجوم کما تطوی الصحیفة علی ما فیها من الکتابة . و قیل الّلام زائدة للتؤکید ، و الکتاب بدل من السجلّ و المعنی ، نطوی السماء کطیّ الکتاب. و قیل الّلام لام العلّة ، ای : کطی الصحیفة لاجل الکتاب الذی فیها کی لا یطلع علیه ...
▪️ و در مجمع البیان (چاپ صیدا ج ۴ ص ۶۵) آمده است :
➖ ابوجعفر «تطوی» به تاء و ضمُ و «السماء» به رفع خوانده است
➖ و باقی قاریان «نطوی» به نون و «السماء» به نصب قرائت کرده اند .
➖ و اهل کوفه بجز ابوبکر [شعبه] «للکتب» به جمع
➖و باقی قاریان «للکتب» به صورت مفرد خوانده اند.
https://eitaa.com/GheraateQuran/7104
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ ﴿١٧﴾ حَتَّىٓ إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَآ أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ ... ﴿١٨﴾
🔹 تحقیق : شیخ ممدوح عامر (مصر)
🎥 تصویری
⏰ ۵۹ ثانیه
▪️ تلاوت : آیات ۱۷ و ۱۸ سوره النمل
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔻 از طریق : شاطبیة ٫ التیسیر
🔸 مدود :
۱_ مدُ متصل (توسط ٫ فوق توسط) : _
۲_ مدّ منفصل (توسط ٫ فوق توسط) : حَتَّىٓ إِذَا ، یَآ أَیُّهَا
https://eitaa.com/GheraateQuran/7106
❇️ علم قراءات (۱)
🔹 شاید برای شما هم این سئوال پیش آمده است که :
❓ هدف و فایده دانستن علم قراءات چیست ؟
➖ پاسخ کلی آن است که:
« علم قراءات ؛ تلاش عالمانه مسلمانان در راستای حفظ و صیانت قرآن از تحریف و تحریک و هرگونه دستبردی به این مصحف شریف است.»
🔻 از دوران ظهور اسلام و نزول آیات الهی بر پیامبر اکرم (ص) تا اکنون ، بیش از ۱۴ قرن است که مسلمانان اجازه ندادند که آیات الهی قرآن از سوی ناآگاهان و دشمنان مورد تهاجم و تحریف قرار گیرد.
🔻 در ادامه به مرور ، مطالب منتخبی را در این زمینه از کتاب « پژوهشی در تاریخ قرآن کریم » ، نوشته دکتر سید محمد باقر حجتی منتشر خواهد شد ...
https://eitaa.com/GheraateQuran/7110
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَآءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِکَ إِلا بِالْحَقِّ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ ﴿٥﴾ إِنَّ فِی اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ ﴿٦﴾
🔹 ترتیل : شیخ حسن صالح (مصر)
🎥 تصویری
⏰ ۴۵ ثانیه
▪️ تلاوت : آیات ۵ و ۶ سوره یونس
▪️ به روایت : حفص از عاصم کوفی
🔻 موافق با : طُرُق چهارگانه مشهور حفص (شاطبی ، مصباح شهرزوری ، روضة المعدل فیل ، روضة المعدل ذُرعان) و ابن کثیر مکی (بزی و قنبل)
🔻 از طریق : شاطبیة و طیبة النشر
🔸 مد متصل (توسط) : ضِیَآءً
https://eitaa.com/GheraateQuran/7113