eitaa logo
گلچین مداحی و سخنرانی
2.1هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
10.4هزار ویدیو
185 فایل
بسم رب الحسین علیه السلام @golchine_maddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا معرفتم ده تا حسینی شوم و حسینی قربانی ات...😭 🌷 : چرا شهیدحججی را (هنگام رفتن به قتلگاه) گریان ندیدید؟ چرا در او این آرامش را دیدید؟ اصلا به زمین نگاه نمی کرد.... امام حسین علیه السلام به مدافع حرم گفت: نترس سر مرا هم بریدند درد نداشت...😭
چگونه ممکن است بهشت و جهنم که باید همه انسان‌ها و ... را در خود جای دهد در درون همین دنیای مادی باشد؛ حال آنکه دنیای مادی محدود است؟ و آیا مادی بودن با جاودانه بودن سازگار است؟ ✍️پاسخ 1️⃣مقصود از دنیای مادی، صرفاً کرۀ زمین نیست. بلکه تمام عوالم مادی را در بر میگیرد. 2️⃣قرآن کریم در توصیف بهشت می فرماید: «... جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقينَ» (آل عمران، 133) بدین معنا که وسعت بهشت به اندازه آسمانها ـ نه صرفاً آسمان دنیای زمینی ـ و زمین است. 3️⃣تحقیقات ستاره شناسان نشان می دهد که صدها میلیارد کهکشان در نظام مادی وجود دارد و هنوز تعداد دقیق آنها مشخص نیست (سایت نجوم ایران) و البته بشر امروز نمی‌تواند ادعا کند که تمام عوالم مادی را شناخته است. 4️⃣بنابراین، هرچند نظام مادی، محدودیت دارد، ولی نظام مادی منحصر به کرۀ زمین نیست تا این محدودیت برای وجود بهشت و جهنم _ که باید گنجایش تمام انسان‌ها و باغها و ... را داشته باشد _ در آنها، مشکل ساز شود. 5️⃣ مادی بودن، به این معنا نیست که حتماً عمر محدودی داشته باشد و جاودانه نباشد. بنابراین، مشکلی نیست اگر بگوییم که بهشت و جهنم در عین حالی که مادی هستند، ولی جاودانه هستند. 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی
چرا دنیا اینجوریه که ادمای خوب تو این دنیا بیشتر گرفتارند؟؟ 🌷🌾🌷🌾🌷 ✅ آیات متعددی از قرآن کریم پاسخگوی این شبهه و سؤال هستند، کسانی که با مفاهیم آیات قرآن آشنا و مأنوس باشد خودش بهترین پاسخ ها را در برابر این سؤال دارد. بر اساس منطق قرآن کریم👇 1⃣ اساس خلقت انسان و زندگی دنیایی او در رنج و سختی است نه راحتی و آسایش و مسیر کمال انسان آمیخته با دشواری هاست. تمام ابتلائات دنیایی زمینه ساز رشد انسانند و سعادتمند کسی است که این سختی ها را تبدیل به پله های سعادت کند. 🔺لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ. (بلد/٤) 🔺يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺑﺎ ﻛﻮﺷﺶ ﻭ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﺳﺨﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺘﻲ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻲ. (انشقاق/٦) 2⃣ دنیا فقط محل آزمایش است نه بهره مندیش دلیل مقرب بودن است و نه محرومیتش دلیل مطرود بودن دارایی و نداری اش همه آزمایش و امتحان است و هرکس به طریقی امتحان میشود. 🔺فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﺍﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩﺵ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺑﺨﺸﺪ ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم [ ﭼﻮﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺑﻮﺩم]ﻣﺮﺍ ﮔﺮﺍﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ. وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﻭ ﺍﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻨﮓ ﮔﻴﺮﺩ ، ﮔﻮﻳﺪ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺯﺑﻮﻥ ﻛﺮﺩ .(فجر/١۵و١٦) 3⃣ دنیا و ظواهرش در منطق الهی بسیار بی ارزشتر از آن است که عمل مؤمن با آن سنجیده شود و معادل آن قرار بگیرد. ارزش حقیقی عمل و زندگی مؤمن فقط پاداش و رضوان الهی است. 🔺وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﻛﻔﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺳﺒﺐ ] ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﻔﺮ ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥِ ﺑﻪ[ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﻧﺮﺩﺑﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ. وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭﻫﺎ ﻭ ﺗﺨﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﻜﻴﻪ ﺯﻧﻨﺪ ، وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ﻭ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺯﺭ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ [ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﻢ ] ، ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺟﺰ ﻛﺎﻟﺎﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ ;(زخرف/٣٣تا٣٥) 4⃣ سختی ها و دشواری ها همه باعث رشد مؤمنین و بالا رفتن درجات آن هاست و کفاره گناهانشان، تا در همین دنیا پاک شوند و بعد به دیدار پروردگار بروند اما بدکاران و کافران به ظاهر در راحتی و آسایشند و این خود باعث غفلت روزافزون آن ها و سنگینتر شدن بار گناهانشان میشود (سنت املاء و استدراج) 🔺وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ، ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻣﻬﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﺩﺷﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻬﻠﺘﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻨﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. (آل عمران /١٧٨) 5⃣ بسیاری از گرفتاری ها حاصل عمل خود ما هستند، اگر عملکرد خود را اصلاح کنیم نتیجه درست هم دریافت میکنیم. 🔺وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ ﻭ ﻫﺮ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ [ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﻢ ] ﺩﺭﻣﻰ ﮔﺬﺭﺩ. (شوری/٣٠) 6⃣ دشمن قسم خورده بشر قطعا برای بیرون راندن انسان از مسیر قرآن و صراط مستقیم(اهل بیت علیهم السلام)بی کار نمینشیند و از هر حربه ای استفاده میکند تا او را از بودن در این راه مأیوس و دلسرد کند. اما بندگان خالص خداوند هرگز در برابر او تسلیم نمیشوند. 🔺قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ [ابلیس] ﮔﻔﺖ : ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺑﻴﺮﺍﻫﻪ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻲ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﺮ ﺳﺮ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻧﺸﺴﺖ .(اعراف/١٦) این آیات شریفه تنها بخشی از مطالب قرآنی در پاسخ به این پرسش هستند که در این مجال میگنجند. 🌹حق یارتان 🌹
🔸خواص عاشورایی: حسن بن حسن (حسن مُثَنّیٰ) 💠حسن مُثَنّیٰ، فرزند امام حسن مجتبی(علیه السلام)، همسر فاطمه دختر امام حسین(علیه السلام) و از بزرگان علویان بود. او در واقعه کربلا در لشکر امام حسین(ع) بود و مجروح شد ولی نهایتا از معرکه نجات یافت و در کوفه تحت درمان قرار گرفت. او پس از بهبودی، از کوفه به مدینه بازگشت. 🔹شیخ مفید در مورد او می نویسد: «حسن مثنی شخصیتی جلیل القدر، سرآمد خوبان روزگار، اهل فضل و تقوا و پارسایی و متولی صدقات و امور خیریه جدش امیرمؤمنان علی علیه السلام در عصر خود بود». 🔻حسن مثنی، روز عاشورا از حریم عموی بزرگوارش با تمام وجود دفاع کرد؛ اما دست تقدیر و شدت جراحات وارده موجب شد که او بعد از آن همه جانبازی، از آن پیکار سهمناک جان سالم بدر برد و بعد از بازیابی سلامت خود، به عنوان شاهد صادقی، دیده ها و شنیده های خود را به دیگران بازگو کرد. 🔻او بعد از مبارزات سختی که با تمام وجود در مقابل لشکر یزید انجام داد، به شدت زخمی شده و به اسارت دشمن درآمد. یکی از سربازان عمر بن سعد به نام اسماء بن خارجه فزاری، که از بستگان مادرش بود، او را از اسارت دشمن نجات داد و در منزل خود در کوفه برد و او را مداوا کرد و پس از بهبودی، او را به مدینه روانه کرد.
🌷 خیر یعنی رفته باشی رحم کن بر من گم کرده ام 💔 تا 🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ثواب عجیب کمک به زوار کربلا ♻️ حتما ببینید و نشـر بــدیــد تــا در ثوابش سهیم باشید
💎 سه دسته خوشبخت در روز قيامت 🔻 امام موسی کاظم عليه‌السلام: ثَلاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللّه ِيـَوْمَ لاظـِلَّ اِلاّ ظـِلُّـهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ اَخاهُ الْمُسْلِمَ، اَوْ اَخْـدَمـَهُ، اَوْكَتَمَ لَهُ سِرّا. ❇️ سه دسته در روز قيامت، روزى كه سايه و پناهى جز سايه خداوند نيست، در سايه و پناه خدا هستند: ◻️ ۱. مردى كه زمينه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نمايد. ◻️۲. مردى كه خدمتگزارى به برادر مسلمانش بدهد. ◻️۳. كسى كه سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند. 📚 بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۷۰ ‌ ‌
🔸خواص عاشورایی: حَجّاج بن مَسروق جُعْفى 💠حجّاج بن مسروق از شیعیان مشهور امیرمومنان ع است. او يكى از ياران باوفاى سيّد الشهدا ع است كه در عاشورا ، به شرف شهادت ، نائل آمد. وی مردی کثیرالصلوة و کثیرالصوم، قاری و حافظ قرآن بود. وى ، همان كسى است كه امام حسين عليه السلام ، او را نزد عبيد اللّه بن حُرّ جُعْفى فرستاد تا از او بخواهد كه به يارى امام بيايد ،اما اوامتناع کرد. 🔹در جريان برخورد سپاه حُرّ بن يزيد با امام ع ، به دستور امام عليه السلام ، اذان ظهر را گفت و منابع ، او را به عنوان مؤذّن حسين عليه السلام معرّفى كرده اند. ♦️حجاج در روز عاشورا وارد میدان شد و دلاورانه جنگید و به قولی بیست و پنج تن را به هلاکت رساند. سرانجام خودش نیز به افتخار شهادت نایل شد.
❤️ جسم و روحم با حرم گشتہ عَجین حال و روزم با غمٺ گشتہ غَمین این سہ جملہ خواب شبهاے من اسٺ ڪربلا پاے پیاده أربعین تا 🏴
مداحی_آنلاین_کاشکی_اربعین_با_دست_ساقی_محمد_فصولی.mp3
8M
کاشْکی اَربَعینْ با دَسْتِ ساقی مهمونَمْ کُنی چایِ عَراقی محبوبی حسین ... 🔊 تا 🏴 🎙
🔸 خودش برایم تعریف می کرد، برای اینکه پسرش سید محمد را با مسجد و نماز آشنا و علاقه مند کند، او را به مسجدی می برد که در نزدیکی اش پارک یا محل بازی باشد. 🔹 خوب که بازی می کرد و از بازی سیر می شد، به او می گفت: " سیدمحمد جان! حالا بیا بریم مسجد. من با تو آمدم پارک، حالا تو با من بیا مسجد." 🔸 دیدم روش خوبی است؛ حالا بچه ام با عشق و علاقه با من به مسجد می آید. 📚 طاهر خانطومان 🌷 برای شادی روح همه شهداء بالاخص این شهید عزیز
✍از امام رضا(ع) سوال شد. بهترين بندگان خدا چه کسانی هستند فرمودند: کسانی هستند که وقتی کارهای نيک انجام می دهند، خوشحال می شوند، و زمانی که کارهای بد انجام می دهند، طلب مغفرت می کنند، و زمانی که به آنها نعمتی عطا می شود، شکرگزارند، و هنگامی که گرفتار می شوند، صبر می کنند، و زمانی که خشمگین می شوند، عفو می کنند. 📚 تحف العقول؛ صفحه۳۳٢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام صادق علیه السلام: تعجب می‌کنم از چهار دسته از مسلمانان که هنگام مشکلات و گرفتاری‌ها به این ۴ ذکر پناه نمی‌برند 🎤
مرگ فرشتگان به هنگام قیامت چگونه اتفاق می افتد؟ ✍️پاسخ (قسمت اول: حقیقت مرگ) 1️⃣قرآن می فرماید: «کل شیء هالک الا وجهه؛ جز ذات او همه چيز نابودشونده است.» (قصص، 88) همچنین می فرماید: «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ؛ هر چه بر [زمين‏] است فانى ‏شونده است.» (الرحمن، 26) 2️⃣در عین حال، مقصود از «هالک» و «فانی» آن است که هر موجودی(مادی و مجرد، انسان، فرشته و ...) که واجب الوجود نیست، به خودی خود، وجودی از خود ندارد و از این جهت، وجودشان، هیچ است یا آنکه، هلاکت و فنا به معنای انتقال از یک سرا و حالت به سرا و حالتی دیگر است. (تفسیر المیزان، ذیل آیات شریفه) 3️⃣سوال: آیا بهشت و جهنم هم فناپذير هستند؟ پاسخ: اولاً منظور از هلاكت، نابودى مطلق نيست، بلكه انتقال به نشئه و حالت ديگر، است، ثانیاً این انتقال به خواست خداوند متعال است و اگر خداوند نخواهد این انتقال از نشئه و حالت به نشئه و حالت دیگری دربارۀ برخی موجودات مانند بهشت و جهنم، صورت نمی گیرد. 4️⃣حاصل آنکه، مرگ نیز به معنای نابودی و فنای مطلق نیست؛ چنان نیست که شیء موجود، نیست شود؛ خواه آن شیء مادی باشد یا مجرد و غیرمادی. 5️⃣مرگ دربارۀ موجودات، ممکن است به گونه های مختلف باشد. برای نمونه وقتی گفته می شود «انسان می میرد» به این معنای جدایی روح از بدن است. 6️⃣به تعبیر قرآن کریم، انسان دو بار می میرد و دو بار زنده می شود. «قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْن» (غافر، 11) مرگ اول، یعنی جدایی روح از جسم دنیوی. احیای اول، یعنی تعلق روح به جسم برزخی. مرگ دوم یعنی جدایی روح از جسم برزخی. احیای دوم یعنی تعلق روح به جسم عنصری اخروی. 7️⃣‌بنابراین، هنگام جدایی روح از جسم، مرگ اتفاق افتاده است. در آن لحظه، روح حالت تعطیلی به خود گرفته تا زمانی که به جسم مثالی در عالم برزخ یا جسم عنصری در قیامت تعلق گیرد. 🔰بیانات استاد دکتر محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی
✍️اگر قفلی در زندگیت می‌بینی شک نکن اون قـفل کلیدی داره... هیچکس قفل بدون کلید نمی‌سازد اگر قفلی در زندگیت می‌بینی شک نکن اون قـفل ڪلیدی هم دارد... ✅کلید خیلی از قضاوتهای زندگی پـنج چیز است: ➊صـبر ➋توکل ➌تـلاش ➍آرامـش ➎ایمان به خدا
مراقبت، بذر سعادت است 🔻 در توحید، باید را تقویت کرد. مراقبت، بذر است که در مزرع دل کاشته می‌شود و سایر آداب و اعمال، پروراندن آن است. مراقبت، کشیکِ نفسْ کشیدن و همواره در حضور بودن است. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۲۵
🔴 غفلت و جهل مهمترین منشأ نافرمانی خدا مهم ترین منشأ گناه و نافرمانی خداوند غفلت و جهل انسان است. اگر شیطان بتواند کسی را از مقام خود،  عظمت، علم، حکمت و لطف خداوند، نعمت های بی شمار او، مضرات و عواقب گناه و… غافل کند، او را به آسانی به وادی گناه و نا فرمانی می کشاند. همچنین جهل و نادانی به ارزش‌های وجودی انسان، جهل به آثار ارزندۀ پاک دامنی و عفت، جهل به عواقب گناه و بالاخره جهل به اوامر و نواهی الهی باعث ارتکاب بسیاری از گناهان است.
💠 لطف الهی 🔸 اگر کسی گناهی انجام بدهد، حالا یا روی سهو است یا روی نسیان است یا روی اکراه است، الجاء است، اضطرار است و مانند آن، اینها که با [1] برداشته می‌ شود. اگر کسی واقعاً معصیت می‌کند یعنی چه؟ یعنی علم دارد، عذر ندارد، جهل و سهو و نسیان نیست، اضطراری هم ندارد، الجائی هم ندارد، اکراهی هم در کار نیست و علم دارد. معنای آن این است که خدایا من می‌دانم تو گفتی این کار را نباید بکنی، ولی من انجام می دهم! شما هر گناهی را تحلیل بکنید یک شرک مستور و ضعیفی داخل آن هست. ▫️ پرسش: کسی که با اتّکا به رحمت الهی دارد و گناه می‎ کند ... . ▫️ پاسخ: اتّکای کاذب است، یک است؛ «غرّته نفسه» این است، در آیات هم هست که اینها استغفار را به استهزا گرفتند.[2] به چه کسی امیدواری؟ صریحاً در برابر او داری می‌ ایستی! 🔸 بنابراین این یک شرک ضعیفی است که در پایان سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾،[3] این است که حضرت فرمود اگر کسی زبانش باز باشد در قیامت بتواند بگوید «لا اله الا الله»، «دَخَلَ الْجَنَّة»،[4] چون عمده این است که ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾؛[5] کسی حسنه دستش باشد، نه «من فَعل الحسنه»! چنین چیزی را که قرآن وعده نداد، نفرمود هر کسی در دنیا کار خوبی کرده درب بهشت روی او باز است! فرمود وقتی می‌ آید دستش پُر باشد. اگر وعده داده بود که اگر کسی در دنیا کار خوبی کرده، بعد هر کاری مثلاً کرده باشد، ما درب بهشت را به روی او باز می ‌کنیم، بله چنین چیزی خوب است؛ اما چنین وعده ‌ای را که نداد. فرمود وقتی می ‌آیی، باید دستش پُر باشد، ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾، آن وقت ما بررسی می‌ کنیم، ده برابر هم می دهیم و درب بهشت را هم باز می‌ کنیم؛ البته لطف خدا حساب دیگری دارد، ولی این شخص نمی ‌تواند مغرور باشد. این استغفار را به گرفته، در روایات هم هست. ▫️ خدا سیدنا الاستاد را غریق رحمت کند! این را هم در یکی از جاهای المیزان[6] بیان کردند کسی از همان اوّل قصدش این است که معصیت بکند بعد بگوید من استغفار می کنم این دو تا گناه کرده: یکی اینکه معصیت کرده؛ دیگر اینکه استغفار را به استهزا گرفته است. چگونه شما در برابر مولا می ‌ایستی و بعد می‌گویی من عذرخواهی می ‌کنم! این مگر بشر عادی است؟ این دو تا گناه کرده! بکند کار خویش ٭٭٭ نکته سربسته چه گویی خموش! [7] کسی درباره ذات اقدس الهی که نمی‌ تواند تصمیم بگیرد، ولی ما از آن نظر که بنده‌ هستیم وظیفه ما این است. [1]. وسائل الشیعة، ج‌15، ص369. [2]. سوره روم، آیه10. [3]. سوره یوسف، آیه106. [4]. التوحید (للصدوق)، ص27. [5]. سوره انعام، آیه160. [6]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج1، ص166. [7]. دیوان حافظ، غزل284.
💎 راهکاری برای دستیابی به آسایش 🔻امام صادق علیه‌السلام: طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ؛ ❇️ آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم. 📚 مستدرك الوسائل: ج۱۲، ص۱۷۴، ح۱۳۸۱۰ ‌ ‌
با ما چه کرده دوری‌ات! ای بهتر از بهشت💚 تا 🏴 ❤️