حوزه دانشجویی شریف
💠 اقتصاد در دولت اسلامی و راه تحول 💠 ✅ نشست سوم گفتگوهای صمیمی خانواده حوزه شریف پیرامون انتخابات و
#آزاداندیشی
💠 اقتصاد در دولت اسلامی و راه تحول 💠
◀️ مسائل اقتصادی همیشه مهم بوده اند. اتفاقات بعد از انقلاب هم نشان داده که اتخاذ مبناهای متفاوت در فهم دین، نسخههای متفاوتی از راهکارهای اقتصادی را مطرح میکند.
به همین جهت عالمی دینی که درگیر مسائل اجتماعی سیاسی است، مجبور است با اقتصاد مواجه شود؛ و اقتصادکاران و اقتصاددانانی که دغدغه اسلام دارند، لاجرم باید مبانی دینی فکر و علم خود را منسجم کنند.
✅ در این برنامه به چند سوال خاص خواهیم پرداخت:
❓۱. منابع ثروت دولت و حاکمیت اسلامی چه چیزهایی هستند و چه چیزهایی نیستند؟
موارد مصرف انفال و مالیات و... اساساً چیست؟
❓ ۲. دخالت دولت در تنظیم گری اقتصاد در چه سطوحی است؟
❓ ۳. راه تحول در حوزه اقتصاد آیا از مسیر تقنینی و سیاستگذاری عبور میکند؟ یا مسئله اقتصاد ایران، پیچیدگیهای سیاسی و فرهنگی دارد و در بستری از تحلیل اقتصاد سیاسی و فرهنگی قابل فهم و مواجهه است؟
💠 معرفی مدعوین! 💠
🔸 آقای مجتبی حمیدیان 🔸
فارغالتحصیل رشته مهندسی برق MBA از دانشگاه صنعتی شریف، فعال اقتصادی
🔹 آقای طاهر رحیمی 🔹
دانشجوی دکتری سیاستگذاری و مشاور کنونی مدیریت خبرگزاری مهر
🔸 آقای سیدحسین قریشی 🔸
مدیر اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس
🔹 حجتالاسلام حسین وظیفه عالی 🔹
از اساتید سابق حوزه شریف
⏱ زمان: امروز، یکشنبه ۲ خرداد، ساعت ۲۱
📲 مکان: شبستان مجازی مسجد دانشگاه شریف به آدرس
https://vclass.ecourse.sharif.edu/ch/shabestan
اطلاعات بیشتر در:
@Azadandishi_hd
@hdsharif
🔷️کلاس #روش_مبانی_و_اخلاق_سیاستورزی_انقلابی
🔶 #استاد_تهرانی
۱۴۰۰/۲/۳۰
💠 سه حوزه اساسی بحث "روش، مبانی و اخلاق است"، معمولا آنچه مطرح و به آن تکیه میشود، مبانی سیاست ورزی انقلابی است در جریان شناسی جریانهای موجود نهایتا بیان میشود که چه کسانی با چه مواضعی درصحنه بودهاند و هستند، اما هیچگاه توضیح داده نمیشود که روش سیاستورزی انقلابی چگونه است. در خصوص اخلاق سیاست ورزی انقلابی هم معمولاً صحبتی نمیشود.
در حالیکه بسیاری از خطاهای مهمی که در فضای کشور صورت گرفته ناشی از روشهای نادرست است، خیلی از اختلاف نظرها و تفکیکهایی که بین جریانهای مختلف سیاسی کشور شکل میگیرد هم ناشی از این است که در واقع راجع به روش بحث جدی صورت نگرفته است.
فرض شود در بحث مکتب امام (ره) معمولاً از اصول و مبانی مکتب امام مطرح و توضیح داده شود اما اگر روش امام(ره) مطرح نشود بحث کامل نیست.
بحث این درس از خاستگاه هیچ یک جریانهای سیاسی سخن نمیگوید بلکه از جایگاه و خاستگاه آینده سخن میگوید و از جایگاه سیاست ورزی مطلوبی که الان نداریم سخن میگوید.
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #خرمشهرها_در_پیش_است
🔹 خرمشهر با تقوا به دست آمد.
به وسیله تقوا و اتکال به خدا بود که دشمن در جنگ هشت ساله شکست خورد.
مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای (مدظله العالی)
۱۳۶۹/۳/۲
🌸🍃 سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی باد 🌸🍃
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
📚 فرش قرمزی برای کتاب
💠 تصمیم گرفتیم برآیندی از میزان ارتباطمان با کتابخوانی داشتهباشیم، تا بتوانیم با برگزاری طرحی هر چه بهتر فاصلهمان را با کتاب کم کنیم.
اگر به این دلیل که خود را جزو افراد کتابخوان نمیدانید و تا به حال ارتباط خوبی با کتاب نداشتهاید، قصد عبور از این پرسشنامه را دارید، بدانید که قطعاً یکی از گروهمخاطبان اصلی این پرسشنامه شما هستید.
قطعا جامعه آماری بزرگتر، اطلاعات دقیقتری به ما خواهد داد.
ممنون میشویم زمان کوتاهی گذاشته و در تکمیل و انتشار این پرسشنامه شرکت نمایید تا با کمک هم بتوانیم فرش قرمزی برای حضور پررنگتر کتاب در زندگیمان پهن کنیم.
🌐 https://survey.porsline.ir/s/vyiOkHE/
حوزه شریف
@HDsharif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پای_درس_استاد
🎥 ببینید:
امروز نظام معیشتی مردم مبتنی بر نهادهای آموزشی است
🔸 کلاس #عدالت_در_نظریه_و_عمل
با ارائهی استاد قنبریان
۱۴۰۰/۲/۳۰
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🔹 کلاس #معجزه_خاتم۱
🔸 #استاد_سلامت
۱۴۰۰/۲/۳۰
💠 تواصو بالحق و تواصو بالصبر که همان امر به معروف است، نیز جزء عمل صالح میباشد، اما در سورهی عصر به طور جداگانه به آن تاکید شدهاست. چرا؟
این دو مورد عطف خاص به عام هستند، یعنی از عمل صالح دو چیز را خاص میکنیم که این کار دلالت بر تاکید دارد. در این سوره احتمالا تاکید روی این دو کار به خاطر این بوده که این دو امر خیلی مهم هستند و احتمال غافل شدن از آنها نیز محتمل است. از طرفی باتوجه به روایات، اگر این دو امر محقق نشود، بسیاری از نیکیها محقق نمیگردد.
🔹 #هفته_نهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🔷️ بسم الله الرحمن الرحیم 🔷️
🔸هم اکنون
#هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
#گزارش_روز
۱۴۰۰/۳/۶
🔷️ کلاس عقاید اصیل۲ با ارائهی استاد تقی زاده
🔷️ کلاس عدالت در نظریه و عمل با ارائهی استاد قنبریان
🔶کلاس قرآن کریم با ارائهی استاد مخبری
#هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
#گزارش_روز
۱۴۰۰/۳/۶
🔷️ کلاس قرآن کریم با ارائهی استاد صفاریان
🔷️ کلاس انقلاب های جهان با ارائهی استاد کدخدایی
🔶کلاس معجزه خاتم۱ با ارائهی استاد سلامت
#هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
#گزارش_روز
۱۴۰۰/۳/۶
🔶کلاس مکتب حیات بخش با ارائهی استاد سیفایی
🔷️ کلاس گام دوم انقلاب با ارائهی استاد بیک محمدلو
#هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🔷️کلاس #اخلاق
🔶 #استاد_جلالی
۱۴۰۰/۳/۶
💠 یکی از شایعترین بیماریهای روحی انسان بیماری قساوت است.
ریشه قساوت از نظر قرآن این است که به دلیل گذر زمان آیات و نشانهها نزد انسان طبیعی میشود و انسان تضرع خود را نسبت به خداوند از دست میدهد، غافل میشود و نشانههای خدا برایش عادی میشود. قساوت قلب از آنجا میآید که خدا را برای جایی که تحلیل نداریم میدانیم. علم نوین بشر را وارد یک قساوت تمدنی و از سویی دیگر دچار تکبر تاریخی نمود. در حالی که در قرآن آمده آنچه ساخته بشر است مثل کشتی آن هم نشانه خدا است.
انسان باید خود را در مقابل خدای متعال ناچار و ناگزیر بداند و حال تضرع داشته باشد و همواره شکرگذار نعمات الهی باشد. اوج معنویت آن است که در هر آنچه که انسان مینگرد خدا را بیبیند.
#هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
💠 شورای نگهبان؛ چالش "جمهوریت" و "اسلامیت"؟ 💠
✅ نشست ویژه گفتگوهای صمیمی خانواده حوزه شریف پیرامون انتخابات و راه آینده
💠 گفتگوی آزاد به همراه ارائههایی کوتاه از:
🔷 دکتر جواد درویش
🔶 حجتالاسلام فرهاد شیرمحمدی
🔷 حجتالاسلام وحید طراوت
🔶 حجتالاسلام مجتبی عرب
🔷 مهندس عباس عسکری ساری
🔶 دکتر محمدحسن نیلی
⏱ زمان: جمعه ۷ خرداد، ساعت ۲۱
📲 مکان: شبستان مجازی مسجد دانشگاه شریف به آدرس
https://vclass.ecourse.sharif.edu/ch/shabestan
◀️ اطلاعات بیشتر در:
@Azadandishi_hd
@hdsharif
حوزه دانشجویی شریف
💠 شورای نگهبان؛ چالش "جمهوریت" و "اسلامیت"؟ 💠 ✅ نشست ویژه گفتگوهای صمیمی خانواده حوزه شریف پیرامون
#آزاداندیشی
💠 شورای نگهبان؛ چالش "جمهوریت" و "اسلامیت"؟ 💠
✅ نشست ویژه گفتگوهای صمیمی خانواده حوزه شریف پیرامون انتخابات و راه آینده
💠 فرایند احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در این دوره، بهانهای است تا به موضوع "نسبت جمهوریت و اسلامیت در ساختارهای جمهوری اسلامی" پرداخته و به طور خاص جایگاه #شورای_نگهبان و نقاط ضعف و قوتش را بررسی کنیم.
🔹 در این نشست به این سوالات می پردازیم:
❓شورای نگهبان با چه هدفی و با چه ساز و کاری در قانون اساسی تدارک دیده شده است؟
آیا در حال حاضر همان غایات پیگیری و اجرا میشود؟
❓ اندیشه اسلامی اجازه تحدید انتخاب مردم توسط حاکمیت را می دهد؟ در چه حدودی؟ در واقع این نسبت جمهوریت و اسلامیت آیا توسط شورای نگهبان باید حراست شود؟
❓ آیا خواست مردم و تشخیص مردم درباره برخی معیارهای صلاحیت نامزدها، برای شورا حجیتی در احراز صلاحیت باید داشته باشد؟
❓ وضعیت امروز چه آینده ای را در پی دارد؟
◀️ ارائه دهندگان این جلسه، هر یک در زمانی ده دقیقه ای به این مسائل میپردازند و سپس گفتگوی آزاد میان حضار برقرار می شود.
🔴 منتظر جلسهای چالشی باشید 🔴
⏱ زمان: جمعه ۷ خرداد، ساعت ۲۱
📲 مکان: شبستان مجازی مسجد دانشگاه شریف به آدرس
https://vclass.ecourse.sharif.edu/ch/shabestan
◀️ اطلاعات بیشتر در:
@Azadandishi_hd
@hdsharif
🔷️کلاس #انقلابهای_جهان
🔶 #استاد_کدخدایی
۱۴۰۰/۳/۶
💠 نکاتی درباره انقلاب کوبا
🔹 نوع جنبش نهضت آزادیخواهی است. اما نکته مهم آن جنگ چریکی است که در کوبا آغاز شده.
🔹 هدف از انقلاب یکی کسب حقوق قومی و نژادی و دیگری به دست آوردن استقلال است.
🔹 گروه حاکم در آنجا آمریکا است، که قبل از آن اسپانیاییها در دورهای طولانی حکومت داشتند. پس انقلاب کوبا، انقلابی علیه استعمار آمریکاست.
🔹 دو شخصیت در کوبا خیلی مهم هستند؛ فیدل کاستروی کوبایی و ارنستو چگوارای آرژانتینی که هر دو از خانوادهای مرفه آمدند، که انتظار نمیرود آن شرایط را رها کنند و انقلابی شوند.
🔹 نمیتوانیم بگوییم انقلاب کوبا، انقلابی مردمی است. اما شهرنشینها و روستاییان در این انقلاب همراه شدند.
🔹 خروجی انقلاب هم چندان قابل توجه نیست. استقلال پیدا میکنند، اما چون استراتژی نداشتند، انقلاب احساسی است. برای همین وقتی انقلاب شد، دیدند مدلی برای حکومت ندارند و دست به دامن کمونیسم شدند.
#هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🎙 #چرا_جنگیدم
پادکستهایی داستانی از زبان آنانی که در سوریه، روبروی هم جنگیدند.
🔸 روایتهایی که تا به حال، نشنیدیم ...
قسمت اول: از افغانستان تا شام ۱
قسمت دوم: از افغانستان تا شام ۲
💠 کاری از بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف
▶️@HDsharif
🕋https://t.me/OmatVahedeh
حوزه دانشجویی شریف
🎙 #چرا_جنگیدم پادکستهایی داستانی از زبان آنانی که در سوریه، روبروی هم جنگیدند. 🔸 روایتهایی که تا
#چرا_جنگیدم
🔻کمتر دانشجویی در دانشگاه شریف پیدا میشود که راجع به سلفیها و نوسلفیها، اطلاعاتی فراتر از همین کلیشههای همیشگی و بعضا بسیار غلط، داشته باشد. همین تصویر یک خطی همیشگی.
🔻منتها دروس «جهان اسلام» حجتالاسلام سیفایی و همینطور حجتالاسلام قطرانی در حوزهی شریف، بسیاری از معرفتجویان را برای اولین بار با واقعیتِ غیرِ کارتونی این گروهها بیشتر در تماس قرار داد. بسیاری از معرفتجویان در همان دروس از فرصتهایی که به خاطر همین عدم شناخت از دست رفته بود، حسرتها خوردند.
🔶 حال با دغدغهی ایجاد شده در آن دروس، عزیزانی در واحد بینالملل بسیج دانشگاه شریف تصمیم گرفتند تا برای فراهم آوردن بستری مناسب برای شناخت پیچیدگیهای جهان اسلام و اسلامگرایان، به موضوع سوریه بپردازند. شاید هیچ موضوعی مانند جنگ سوریه، در اینباره به ما اطلاعاتی جامع و فهمی گسترده ندهد. عصارهی حوادث گذشته از جنگ شوروی با افغانستان بگیرید تا جنگ رژیم بعثی عراق با جمهوری اسلامی ایران، و همینطور عصارهی مهمترین مکاتب اسلامگرا در این میدان جمع شده است.
🔶در سلسله پادکستهای #چرا_جنگیدم که تا به حال دو قسمت آن منتشر شده، میتوانید باری به افغانستان رفته و از دیدگاه یک عضو القاعده به داستان این منطقه و جنگ سوریه نگاه کنید. بار دیگر عضو داعش شوید و حوادث عراق و سوریه را بنگرید. بار دیگر به سراغ سه عضو زندانی اخوان المسلمین رفته و در نهایت نیز به روایت رسمی دولت سکولار سوریه و سپس مقاومت اسلامی از حوادث منطقه برسید.
🔶 برای نوشتن این روایتها، به اعضاء و منابع اصیل خود این گروهها نیز مراجعه شده و سعی شده تا سانسور و پنهانکاریهای معمول در رسانههای داخلی و خارجی نسبت به آراء و تفکرات این گروهها، کنار گذاشته شود؛ هرچند کلمات و استدلالهایشان آزردهمان سازند.
▶️@HDsharif
🕋 https://t.me/OmatVahedeh
🔷️کلاس #روش_مبانی_و_اخلاق_سیاستورزی_انقلابی
🔶 #استاد_تهرانی
۱۴۰۰/۳/۶
💠 بحث مهمی که در اینجا مطرح میشود این است که تفاوت در روش چگونه تفاوت در جریانها را ایجاد میکند و تا چه اندازه روش مهم است.
یکی از مباحث مهمی که امام (ره) را متفاوت و متمایز از سایر جریانات انقلابی آن زمان نمود روش امام و صبر انقلابی در روش امام است. امام صبر انقلابی و یک کل نگری داشتند و از فراز تاریخ میتوانستند نگاه کنند امام معتقد بودند من آمدهام مردم را رشد بدهم.
باید صبر انقلابی داشت و بسیاری از مسائل را بر اساس صبر انقلابی حل نمود، انسانی که صبر انقلابی دارد میتواند تفکر کند، انسانی که ذهن عمیق دارد انقلابی است، آدمی که بیحوصله است و زود میخواهد به مقصد برسد نمیتواند انقلابی باشد.
رهبر معظم انقلاب در این خصوص میفرمایند: "صبر انقلابی لازم و بیصبری مانع پیشرفت است".
نکته مثبت بحث این است که از فراز همه جریانها نگاه میکنیم، همه جریانها را نقد کنیم، از همه جریانها یاد بگیریم، اشتباهات همه جریانها را ببینیم.
برای سیاستورزی انقلابی باید زمین بازی را شناخت و زمین بازی را ساخت، اصلی فرعی نمود، کلنگر بود و از بالا نگاه کرد و صبر انقلابی داشت و در میان مردم و مردمی بود.
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🔹 کلاس #معجزه_خاتم۱
🔸 #استاد_سلامت
۱۴۰۰/۳/۶
💠 چیزی که این روزها باب شده این است که روحانیون و سخنرانان فقط از لطف و رحمت خدا سخن میگویند و این ویژگی خداوند را آنقدر در ذهن مردم پررنگ کردهاند، که باعث فراموشی مردم از قیامت و آخرت و تلاش برای آن شدهاست. این تصور برای فرد ایجاد میشود که جهنم برای او نیست و این باعث میشود انسانها خود را به غلط غیرجهنمی بدانند. در حالی که اینگونه نیست و این تصور غلط باعث میشود تلاشی برای بهشتی شدن نکنند.
🔹 #هفته_دهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پای_درس_استاد
🎥 ببینید:
سلسلهی تبعیض ساز در جامعه، ۸۵ درصد سپرده بانک ها مربوط به ۵ درصد مردم ایران است
🔸 کلاس #عدالت_در_نظریه_و_عمل
با ارائهی استاد قنبریان
۱۴۰۰/۳/۶
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
کلاس عقاید اصیل2.mp3
2.39M
#پای_درس_استاد
🔉 بشنوید:
💠 علت انکار روز قیامت از دید قرآن: بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ
کلاس #عقاید_اصیل۲، استاد تقیزاده
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🔷️ بسم الله الرحمن الرحیم 🔷️
🔸هم اکنون
#هفته_یازدهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
#هفته_پایانی
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
#گزارش_روز
۱۴۰۰/۳/۱۳
🔷️ کلاس زن در نگاه اندیشمندان انقلاب با ارائهی استاد طائب
🔷️ کلاس عقاید اصیل۲ با ارائهی استاد تقی زاده
🔶کلاس قرآن کریم با ارائهی استاد مخبری
#هفته_یازدهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
#گزارش_روز
۱۴۰۰/۳/۱۳
🔷️کلاس معجزه خاتم۱ با ارائهی استاد سلامت
🔶کلاس انقلاب های جهان با ارائهی استاد کدخدایی
🔷️ کلاس قرآن کریم با ارائهی استاد صفاریان
#هفته_یازدهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
🔷️کلاس #اخلاق
🔶 #استاد_جلالی
۱۴۰۰/۳/۱۳
💠وقتی پدیدههای تمدنی، یعنی اعتقادات، باورها و این چنین مواردی را که جنس نرم دارند، میخواهید در جامعه پرورش دهید، چهره سخت به آن میدهید.
مثلا ولایت ائمه و حب اهل بیت چهره نرم دارد؛ لکن همین ولایت را اگر در روضه ترویج کنند، چهره سخت به آن دادهاند.
یا هدایت توسط ائمه، یک پدیده تمدنی است. وقتی پدیده تمدنی خلق میشود و رواج پیدا میکند و آهسته آهسته در تاریخ جلو میآید، به عناصر سخت تبدیل میشود و میبینید مردم را تغییر میدهد.
پس شخصیتهای تمدنساز در تاریخ، عناصر اندیشهای را به عناصر سخت و اجتماعی تبدیل میکنند و این عناصر در بین مردم جا میافتد.
از پدیدههای تمدنی، نماز، زیارت، تسبیحات حضرت زهرا و... است، که اگر قرار بود با زبان ساده رواج یابد، اتفاقی که باید نمیافتاد.
پیامبر اکرم (ص) اولین و برترین شخصیت تمدنساز هستند و به نوعی حضرت امام صادق (ع) دومین آنها هستند.
#هفته_یازدهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif
#گزارش_روز
۱۴۰۰/۳/۱۳
🔶کلاس مکتب حیات بخش با ارائهی استاد سیفایی
🔷️ کلاس گام دوم انقلاب با ارائهی استاد دوباشی
#هفته_یازدهم_نیمسال_دوم_سال_تحصیلی_١۴۰۰_١٣۹۹
حوزه شریف 🔻
@HDsharif