eitaa logo
حوزه دانشجویی شریف
463 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
355 ویدیو
46 فایل
حوزه شریف، پایگاهی برای تبیین اسلام ناب واقع در دانشگاه صنعتی شریف طبقه منفی دو ساختمان ریاست تلفن: 66164010-021
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠💠نهراسیدن از قدرت ها در مبارزه توحیدی 💠💠رهبر الهی باید از شجاعت برخوردار باشد. بسیار دیده ایم کسانی را که علم و آگاهی کافی نسبت به مسیر رشد و صلاح ملت ها داشته اند، اما به وقت عمل، ملاحظه کاری ها و ترس ها و ضعف ها و مصلحت اندیشی های نابجا آنها را از اقدام موثر بازداشته است. 💠ابراهیم (ع) پس از آنکه حرف توحیدی خود را روشن و بی شائبه مطرح کرد و استدلال های خود مبنی بر بی فایده بودن خواندن بت های بی ارزش را به همه رساند، شجاعانه بر انکارهای لجوجانه مشرکان بانگ زد و آنها را نفی کرد. 💠ابراهیم (ع) در روز عید در شهر ماند و در حالی که او را به یکتاپرستی می شناختند و طبیعتاً می دانست که اتهام متوجه او خواهد شد، بت های بتخانه بزرگ را شکست. و شجاعانه بی اراده بودن بت بزرگ را در مقابل دیدگان کسانی که سالیان سال با اعتقاد تقدس این سنگ و چوب ها گذرانده بودند، فریاد زد. و او نه تنها در این موقعیت، بلکه حتی وقتی آزر او را از عاقبت سخت این کارهایش انذار داده بود، جواب شجاعانه داد و از سنگسار نترسید. 💠 حال نیز، در مقابل نمرود ستمگر هراس به خود راه نداد و مصداق آیه (من یتّق الله یجعل له مخرجاً) شد. او در مقابل آتش بزرگ قرار گرفت، لکن نه پشیمان شد، و نه ترسید. ناامیدی او را زمین گیر نکرد. بلکه اراده استوار او، نظر لطف الهی را جلب کرد. و قول الهی به آتش، گلستانی آفرید بر ابراهیم (ع)، باشد که یادآور باغها و بستان های اخروی پایان ناپذیر باشد. 💠قَالُواْ حَرِّقُوهُ وَ انصُرُواْ ءَالِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَعِلِينَ. قُلْنَا يَنَارُ كُونىِ بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلىَ إِبْرَاهِيم گفتند اگر مرد عمل هستید، او را بسوزانید و به خدایگان خود نصرت برسانید. ما گفتیم ای آتش، بر ابراهیم سرد و امنیت بخش باش... 9
💠💠💠پیروی از آیین ابراهیم (ع)، عین عقلانیت 10
💠💠💠پیروی از آیین ابراهیم (ع)، عین عقلانیت 💠💠گاهی برخی تدین را در نقطه مقابل عقلانیت قرار می دهند. برخی نیز از آن طرف بام می افتند و خردورزی و عقلانیت را به اسم دینداری و تعبد نفی می کنند. 💠اما در منطق قرآن، انبیاء الهی برای احیای عقل آمده اند. نه تنها نگفته اند که اندیشه نورزید، بلکه در مقابل واضح ترین باورهای تعبدی زمانه با ساده ترین استدلالات ایستاده اند و دعوتشان را بر تعقل بنا کرده اند. 💠ابراهیم (ع) افول و غروب ستاره و ماه و خورشید را دلیلی بر عدم شایستگی پرستیده شدن قرار می دهد و عقول و فطرت های مردم را هدف می گیرد. 💠او حتی در تندترین مبارزات خود علیه بت های مشرکان، تمام جهد خود را بر بیان منطقی حرف توحید بذل می کند. هنگامی که بت ها را می شکند، تبر را بر دوش بت بزرگ می نهد و هنگامی که بازخواست می شود که چرا این کار را کرده است، زیرکانه مسبب این کار را بت بزرگ می شمارد. سپس ... 💠فَرَجَعُواْ إِلىَ أَنفُسِهِمْ فَقَالُواْ إِنَّكُمْ أَنتُمُ الظَّلِمُونَ ثمّ نُكِسُواْ عَلىَ رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤُلَاءِ يَنطِقُونَ قَالَ أَ فَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لَا يَضُرُّكُمْ پس به خود آمدند و گفتند شما خودتان ستمکارید. سپس شرمسارانه سر پایین انداختند و گفتند که تو خود می دانی که آنها سخن نمی گویند. ابراهیم ع فرمود آیا غیر از خدا کسانی را می پرستید که سود و ضرری برایتان ندارند؟ و می فرماید: اف بر شما و آنچه غیر از خدا می پرستید. آیا عقل نمی ورزید؟ 💠و خدای متعال هم در قرآن، رویگردانی از راه دینداری را سفاهت می نامد. آنجا که می فرماید “و من یرغب عن ملّة ابراهیم الّا من سفه نفسه”. چه کسی روی برمی گرداند از آیین ابراهیم ع جز کسی که عقلش را سبک کند. پیروی از ابراهیم ع عاقلانه ترین راه است. 10
💠💠💠برائت ابراهیم ع از مشرکین، الگوی راه ما #ابراهیم_رسول_الله پایانی #عید_قربان #حج #یادداشت_استاد #استاد_شيرمحمدي
💠💠💠برائت ابراهیم (ع) از مشرکین، الگوی راه ما 💠💠پیشتر گفتیم که ابراهیم ع در دعوت خود عمیقاً دلسوز بود. تا جایی که می شد با مردم همراهی می کرد. دارای اخلاقی کریمانه در برخوردهای خود بود. اما این را نیز نباید از قلم انداخت، که ابراهیم (ع) پس از طی همه این مراحل، به هیچ وجه با مشرک و کافری که از سر عناد پیام الهی را انکار می نمود کنار نمی آمد. 💠قرآن در سه جا از لفظ اسوه استفاده کرده است. یکی لزوم الگوگیری از رسول اکرم ص که در میان آیات مقاومت مومنین در ماجرای جنگ احزاب آمده است. اما دو جای دیگری که از این لفظ استفاده شده است، هر دو در آیات سوره مبارکه ممتحنه در ماجرای تبری ابراهیم (ع) از مشرکین آمده است. 💠قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ ... لَقَدْ كانَ لَكُمْ فيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ ... 💠همانا برای شما الگویی نیکوست در ابراهیم و کسانی که با اویند، هنگامی که به قومشان گفتند، ما از شما و آنچه غیر خدا می پرستید بیزاریم، به شما کافریم و بین ما و شما دشمنی و کینه مستقر شده است الی الابد، تا جایی که ایمان بیاورید تنها به خدای متعال... همانا برای شما در آنها الگویی نیکوست، برای هرکسی که امید لقای خدا و روز قیامت دارد... و بدانیم، هر کسی که از این آموزه محکم دین سر باز زند، ناچار روزی همین تبری را از دوستان خدا خواهد جست. چون در این رویارویی بالاخره روزی منافع مان به یک طرف این جدال گره خواهد خورد. 💠در این ایام مبارک حج، خدای متعال، ما را به خاطر نیات قلوبمان، شریک در برائت حاجیان از مشرکین قرار دهد. پایانی
🔷با نظر لطف خداوند پرونده‌ی با موضوع بررسی ابعاد زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام به پایان رسید. 🔷از امروز انشاءالله کانال حوزه شریف با پرونده که بررسی سیره رهبران انقلاب در مسئله ی اقتصاد است، به روز رسانی خواهد شد . 🔷تیم رسانه‌ی حوزه شریف پذیرای پیشنهادات و نظرات ارزشمند شما همراهان گرامی در خصوص ارتقای پرونده‌های این مرکز می‌باشد. جهت ارتباط با مدیر کانال می‌توانید به کاربری زیر پیام دهید. @hdsharif
💠💠💠عمامه مشروعيت نيست... 💠💠حكايت جامعه توحيدى حكايت جامعه ايست كه می‌خواهد در مقابل ظلم و استكبار بايستد. پيامبران الهى هم آمده بودند كه مردم به قدرى الهى شوند كه خودشان قسط را برپا كنند. 💠در واقع مشروعيت حكومت الهى، "عدالت اجتماعى" است.اگر ولىّ فقيه مجرى عدالت نباشد مشروعيت ندارد. 💠به صرف اينكه ما يك عده آخوند هستيم اين حكومت مشروع نمی‌شود. عمامه مشروعيت حكومت نيست، "شرط" حاكميت است. دين خدا نبايد ابزار توجيه ظلم باشد،بايد ابزار اجراى عدالت باشد. مهمترين بخش تأمين كننده عدالت هم، نظام اقتصادى حاكم بر جامعه است. 💠به نظر شما امام بعد از انقلاب براى برقرارى عدالت اجتماعى چه نظام اقتصادى را برميگزيند؟ 1
💠💠💠جای خالی! 💠💠مسئله اى كه بعد از شكل گيرى انقلاب، امام با آن مواجه می‌شود، فقدان يك نظام اقتصاد اسلامى براى اجراى عدالت اجتماعى است. 💠تا قبل از انقلاب قشر حوزوى جامعه دغدغه هاى ديگرى داشتند و فكرى براى اقتصاد اسلامى نكرده بودند و قشر دانشگاهى خارج تحصيل كرده هم مشخص است که می‌خواستند چه مدلى را پياده كنند. 💠از هنرمندی‌هاى رهبر انقلاب ما اين بود كه در فضاى ابهام تئوريك، مصاديقى را كه با اصول راهبردى نظام اسلامى، منطبق است تشخيص دهد. همه می‌گويند عدالت اجتماعى، ولى اوست كه می‌داند در فضاى فعلى جامعه مصاديق درست عدالت چيست. 💠در نبود تئورى اقتصاد اسلامى كدام نظام اقتصادى موجود به اجراى عدالت می‌انجامد؟ 2
🔹الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه عیدسعيد غدير مبارک🌹