eitaa logo
حوزه دانشجویی شریف
466 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
353 ویدیو
46 فایل
حوزه شریف، پایگاهی برای تبیین اسلام ناب واقع در دانشگاه صنعتی شریف طبقه منفی دو ساختمان ریاست تلفن: 66164010-021
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر علیه السلام: به فراگیری دانش بپردازید؛ زیرا تحصیل دانش حسنه و طلب علم عبادت و گفت وگو درباره مسائل علمی تسبیح و تلاش برای یافتن معرفت، جهاد و تعلیم و آموزش آن به دیگران صدقه و قرار دادن آن در اختیار دیگران، مایه تقرب به خداوند است.
🔷🔷نتیجه ی اعتماد به شیطان #کودتای_28_مرداد #مصدق #مرکز_اسناد_انقلاب_اسلامي
🔷🔷🔷 نتیجه ی اعتماد به شیطان 1 محمد مصدق که در دوران نخست‌وزیری خود به دلیل اشتباهات سیاسی و عدم آشنایی با معادلات جهانی، بارها کوشید خود را به امریکا نزدیک کند اما هر بار توسط امریکا تحقیر شده و مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت.در ادامه اسنادی از این تعاملات آورده می‌شود. 🔷🔷 دکتر مصدق در روز چهاردهم مهرماه1330 طی سفری که به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پاسخگویی به شکایت انگلیس داشت، ‌به ترومن، رئیس‌جمهور امریکا اظهار داشت: «ما سیصد-چهارصد میلیون تومان کسر بودجه داریم؛ شما چگونه انتظار دارید ملتی با این کسر بودجه بتواند امنیت و نظامات را در کشور خود حفظ کند» ترومن با بی‌توجهی به اظهار مصدق به او گفت:«اچسن با شما صحبت خواهد کرد!» در طول مدت اقامت مصدق در امریکا، وی کوشید تا نظر مقامات امریکایی را به خود جلب کند اما هر بار که درخواستی می‌کرد با بی‌توجهی آنان مواجه می‌شد. 🔷 یکی دیگر از درخواست‌های مصدق که نه تنها با بی‌اعتنایی امریکا مواجه شد، بلکه در تاریخ ایران به عنوان سند حقارت‌ مصدق در برابر امریکا شناخته می‌شود، نامه مصدق به رئیس‌جمهور امریکا برای دریافت وام بود. مصدق پیش از ترک امریکا در نامه‌ای به ترومن، درخواست وام را تکرار کرده و نوشته بود: «مقصود گرفتن هدیه و کمک بلاعوض نیست و هر کارگشائی که بفرمایید از اولین برداشت عایدات نفت ما استرداد خواهد شد.» این نامه به قدری خفت‌بار بود که روزنامه "داد" در شماره 23 آبان 1330، پس از اولین نامه مصدق به ترومن نوشت: «دکتر مصدق شخصا نامه‌ای خصوصی برای ترومن فرستاده و در آن تقاضای کمک مالی امریکا به ایران را داده است. گفته می‌شود شاید متن این نامه از طرف رئیس جمهور امریکا منتشر شود و یک نامه "خفت‌آور" برای ملت ایران محسوب شود.» 🔷 مصدق هنگام تسلیم این نامه‌ها به هندرسون، سفیر امریکا، گفته بود: «اگر امریکا مایل باشد، ایران آماده و علاقمند است در ازای کمک امریکا، تمام نفتی را که در حال حاضر موجود دارد با 50 درصد تخفیف به امریکا بفروشد.» اما امریکایی‌ها در پاسخ به درخواست مصدق، اظهار داشتند: «ایران می‌تواند با راه‌اندازی صنعت نفت خود نیازهای مالی کشورش را تأمین کند.» 🔷 او در آخرین تلاش‌ها برای جلب نظر امریکا و دریافت وام، در اواخر سال 1331، از هندرسون، سفیر آمریكا در ایران خواست تقاضا برای خرید 100 هزار تن شکر را به دولت امریکا اطلاع دهد، اما پاسخ هندرسون منفی بود. مصدق وقتی جواب منفی را دریافت کرد، عاجزانه از سفیر آمریکا پرسید: «به عقیده شما من چه باید بکنم؟» پی نوشت: نگاهی به کارنامه سیاسی دکتر محمد مصدق، جلال متینی، شرکت کتاب. چاپ اول 1384. ص 266 هندرسون به آ چسون، تلگراف، 2848، 29 ژانویه 1952 نگاهی به کارنامه سیاسی دکتر محمد مصدق،ص 267 پیشین، ص 273 هندرسون به دالس. تلگراف شماره، 3898. 4 اوریل 1953
🔷🔷🔷 نتیجه ی اعتماد به شیطان 2 مصدق در 7 خرداد 1332، باز هم درخواست وام از امریکا را مطرح کرده و در نامه‌ای به آیزنهاور نوشت: «ملت ایران امیدوار است كه با مساعدت و همراهی دولت آمریكا موانعی كه در راه فروش نفت ایجاد شده برطرف شود و چنانچه رفع موانع مزبور برای آن دولت مقدور نیست كمک‌های اقتصادی موثری فرمایند تا ایران بتواند از سایر منابع خود استفاده كند. در خاتمه توجه موافق و اثربخش آن حضرت را به وضع خطرناک فعلی ایران جلب نموده و یقین دارم كه تمام نكات این پیام را با اهمیتی كه شایسته است تلقی خواهند فرمود.» 🔷🔷 آیزنهاور در 12 تیر 1332 طی نامه‌ای به درخواست مصدق جواب منفی داد . روز 25 ژوئن یعنی یک هفته قبل از این‌که رئیس جمهور امریکا، به نامه مصدق پاسخ دهد، جان فوستردالس، وزیر خارجه در جلسه بررسی نهایی عملیات مربوط به ایران، طرح کرمیت روزولت را برای براندازی دولت مصدق تصویب کرده بود. 🔷 مقامات امریکا با توجه به ضعف مصدق در برابر آن‌ها و نامه‌های توام با خواهش او به امریکاییان، درصدد برآمدند تا موضوع این نامه‌ها را علنی کنند. از این‌رو سفارت امریکا به وزارت امورخارجه ایران اطلاع داد از آنجا که خبرگزاری آسوشیتدپرس خلاصه‌ای از این نامه‌ها را به دست آورده است، بهتر است اصل نامه‌ها به طور همزمان در تهران و واشنگتن منتشر شود. مصدق چاره‌ای جز پذیرفتن این پیشنهاد نداشت. از این‌رو در 20 تیر 1332 متن نامه‌های تبادل شده بین مصدق و آیزنهاور در دی ماه 1331 و خرداد و تیر 1332 منتشر شد و انتشار این نامه‌ها ضربه سنگینی بر حیثیت سیاسی مصدق وارد کرد. 🔷 مصدق بعد از این جریان، در روز 19 مرداد 1332 با ارسال تلگرافی به اللهیار صالح، سفیر ایران در ایالات متحده، درخواست ملاقات با کفیل یا معاون امور خارجه امریکا برای مذاکره را داد. اما مقامات مذکور حاضر به مذاکره با نماینده مصدق نشدند. در نهایت او در تاریخ 20 مرداد 1332 سعی کرد تا با قائم مقام بایرود معاون وزارت خارجه امریکا دیدار و گفتگو کند که در این گفتگو نیز مقامات امریکایی اهمیتی به درخواست مصدق ندادند. 🔷 روز 27 مرداد 1332، هندرسن به ملاقات مصدق رفت و او را تهدید كرد که اگر خیابان‌ها از تجمع مردم خالی نشود، تمام آمریكائیان به كشورشان بازخواهند گشت. مصدق به سفیر آمریكا گفت: «جناب آقای سفیر من از شما می‌خواهم این كار را نكنید. اجازه بدهید رئیس پلیس را بخواهم. من ترتیبی خواهم داد كه هم‌میهنان شما را كاملا محافظت كنند.» اما هندرسون در جواب مصدق گفته بود: «دولت امریکا دیگر نمی‌تواند حکومت او را به رسمیت بشناسد و به عنوان یک نخست‌وزیر قانونی با وی معامله کند.» 🔷 پی نوشت : رفتارشناسی آمریكا در قبال نهضت ملی ایران، محمد حسین جمشیدی تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص 242. خاطرات و تأملات دکتر محمد مصدق، به کوشش ایرج افشار. انتشارات علمی. ص 183 كرمیت روزمان، كودتا در كودتا، تهران: جاما، ص 197. رفتارشناسی آمریكا در قبال نهضت ملی ایران، محمد حسین جمشید، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی،ص 174
⭕️ حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی مدیر اسبق حوزه شریف و مدیر فعلی حوزه علمیه و عملیه نهضت با حکم رهبر معظم انقلاب به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی منصوب شدند. 🌐 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=40291 #استاد_قمي #حوزه_شریف
💠💠💠دلسوزی ابراهیم ع در دعوت به حق 💠💠گفتیم انبیاء الهی اصلی مسامحه ناپذیر در دعوت خود دارند و آن توحید است. ولی نکته جالب توجه در مورد ایشان این است که حتی در مورد منکران توحید، با نهایت دلسوزی و همراهی عمل می کردند. و البته در جای خود، پس از ناامیدی از دعوت آنها، برائت می جستند. 💠ابراهیم ع در مواجهه با آزر، هم مسامحه را کنار گذاشته و ملاحظه نسبتش را نمی کند، و هم در عین حال دلسوزانه و بدون درشتی او را نصیحت می کند و از فایده پرستش این بت ها سوال می کند. 💠"ابراهیم ع به آزر می گوید: پدرم، چرا چيزى را كه نمی شنود و نمی بيند و نمی تواند هيچ گزندى را از تو برطرف كند، می پرستى!؟ پدرم! همانا براى من [از طريق وحى] دانشى آمده كه تو را نيامده؛ بنابراين از من پيروى كن تا تو را به راهى راست راهنمايى كنم. پدرم! شيطان را مپرست؛ زيرا شيطان همواره نسبت به خدا نافرمان است. پدرم! به يقين می ترسم كه عذابى از سوى [خداى] رحمان به تو برسد، و در نتيجه همنشين شيطان شوى." در این کلمات اوج دلسوزی ابراهیم ع موج می زند. آزر می گوید: اى ابراهيم! آيا تو از معبودهاى من روى گردانى؟ اگر باز نايستى، قطعاً سنگسارت مىكنم. 💠اما ابراهيم در پاسخ اوج مهربانی خود را بذل می کند: سلام بر تو، به زودى از پروردگارم براىت آمرزش می خواهم؛ زيرا او همواره نسبت به من بسيار نيكوكار و مهربان است. 💠اما هنگامی که دیگر این دلسوزی ها به حال آزر افاقه نمی کند، و دشمنی او با خدای متعال برای ابراهیم (ع) محرز می شود، ابراهیم (ع) به جای استغفار، سبیل برائت پیش می گیرد. و این برای ما نیز درسی آموزنده است که برائت و درشتی با کسی رواست که امید خدایی شدنش نرود. وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ إِنَّنىِ بَرَاءٌ مِّمَّا تَعْبُدُون من از آنچه می پرستید بیزارم و برائت می جویم. 8
💠💠💠نهراسیدن از قدرت ها در مبارزه توحیدی #ابراهیم_رسول_الله 9 #عید_قربان #حج #یادداشت_استاد #استاد_شيرمحمدي
💠💠💠نهراسیدن از قدرت ها در مبارزه توحیدی 💠💠رهبر الهی باید از شجاعت برخوردار باشد. بسیار دیده ایم کسانی را که علم و آگاهی کافی نسبت به مسیر رشد و صلاح ملت ها داشته اند، اما به وقت عمل، ملاحظه کاری ها و ترس ها و ضعف ها و مصلحت اندیشی های نابجا آنها را از اقدام موثر بازداشته است. 💠ابراهیم (ع) پس از آنکه حرف توحیدی خود را روشن و بی شائبه مطرح کرد و استدلال های خود مبنی بر بی فایده بودن خواندن بت های بی ارزش را به همه رساند، شجاعانه بر انکارهای لجوجانه مشرکان بانگ زد و آنها را نفی کرد. 💠ابراهیم (ع) در روز عید در شهر ماند و در حالی که او را به یکتاپرستی می شناختند و طبیعتاً می دانست که اتهام متوجه او خواهد شد، بت های بتخانه بزرگ را شکست. و شجاعانه بی اراده بودن بت بزرگ را در مقابل دیدگان کسانی که سالیان سال با اعتقاد تقدس این سنگ و چوب ها گذرانده بودند، فریاد زد. و او نه تنها در این موقعیت، بلکه حتی وقتی آزر او را از عاقبت سخت این کارهایش انذار داده بود، جواب شجاعانه داد و از سنگسار نترسید. 💠 حال نیز، در مقابل نمرود ستمگر هراس به خود راه نداد و مصداق آیه (من یتّق الله یجعل له مخرجاً) شد. او در مقابل آتش بزرگ قرار گرفت، لکن نه پشیمان شد، و نه ترسید. ناامیدی او را زمین گیر نکرد. بلکه اراده استوار او، نظر لطف الهی را جلب کرد. و قول الهی به آتش، گلستانی آفرید بر ابراهیم (ع)، باشد که یادآور باغها و بستان های اخروی پایان ناپذیر باشد. 💠قَالُواْ حَرِّقُوهُ وَ انصُرُواْ ءَالِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَعِلِينَ. قُلْنَا يَنَارُ كُونىِ بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلىَ إِبْرَاهِيم گفتند اگر مرد عمل هستید، او را بسوزانید و به خدایگان خود نصرت برسانید. ما گفتیم ای آتش، بر ابراهیم سرد و امنیت بخش باش... 9
💠💠💠پیروی از آیین ابراهیم (ع)، عین عقلانیت 10
💠💠💠پیروی از آیین ابراهیم (ع)، عین عقلانیت 💠💠گاهی برخی تدین را در نقطه مقابل عقلانیت قرار می دهند. برخی نیز از آن طرف بام می افتند و خردورزی و عقلانیت را به اسم دینداری و تعبد نفی می کنند. 💠اما در منطق قرآن، انبیاء الهی برای احیای عقل آمده اند. نه تنها نگفته اند که اندیشه نورزید، بلکه در مقابل واضح ترین باورهای تعبدی زمانه با ساده ترین استدلالات ایستاده اند و دعوتشان را بر تعقل بنا کرده اند. 💠ابراهیم (ع) افول و غروب ستاره و ماه و خورشید را دلیلی بر عدم شایستگی پرستیده شدن قرار می دهد و عقول و فطرت های مردم را هدف می گیرد. 💠او حتی در تندترین مبارزات خود علیه بت های مشرکان، تمام جهد خود را بر بیان منطقی حرف توحید بذل می کند. هنگامی که بت ها را می شکند، تبر را بر دوش بت بزرگ می نهد و هنگامی که بازخواست می شود که چرا این کار را کرده است، زیرکانه مسبب این کار را بت بزرگ می شمارد. سپس ... 💠فَرَجَعُواْ إِلىَ أَنفُسِهِمْ فَقَالُواْ إِنَّكُمْ أَنتُمُ الظَّلِمُونَ ثمّ نُكِسُواْ عَلىَ رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤُلَاءِ يَنطِقُونَ قَالَ أَ فَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لَا يَضُرُّكُمْ پس به خود آمدند و گفتند شما خودتان ستمکارید. سپس شرمسارانه سر پایین انداختند و گفتند که تو خود می دانی که آنها سخن نمی گویند. ابراهیم ع فرمود آیا غیر از خدا کسانی را می پرستید که سود و ضرری برایتان ندارند؟ و می فرماید: اف بر شما و آنچه غیر از خدا می پرستید. آیا عقل نمی ورزید؟ 💠و خدای متعال هم در قرآن، رویگردانی از راه دینداری را سفاهت می نامد. آنجا که می فرماید “و من یرغب عن ملّة ابراهیم الّا من سفه نفسه”. چه کسی روی برمی گرداند از آیین ابراهیم ع جز کسی که عقلش را سبک کند. پیروی از ابراهیم ع عاقلانه ترین راه است. 10