🔷🔷🔷 نتیجه ی اعتماد به شیطان 2
مصدق در 7 خرداد 1332، باز هم درخواست وام از امریکا را مطرح کرده و در نامهای به آیزنهاور نوشت: «ملت ایران امیدوار است كه با مساعدت و همراهی دولت آمریكا موانعی كه در راه فروش نفت ایجاد شده برطرف شود و چنانچه رفع موانع مزبور برای آن دولت مقدور نیست كمکهای اقتصادی موثری فرمایند تا ایران بتواند از سایر منابع خود استفاده كند. در خاتمه توجه موافق و اثربخش آن حضرت را به وضع خطرناک فعلی ایران جلب نموده و یقین دارم كه تمام نكات این پیام را با اهمیتی كه شایسته است تلقی خواهند فرمود.»
🔷🔷 آیزنهاور در 12 تیر 1332 طی نامهای به درخواست مصدق جواب منفی داد .
روز 25 ژوئن یعنی یک هفته قبل از اینکه رئیس جمهور امریکا، به نامه مصدق پاسخ دهد، جان فوستردالس، وزیر خارجه در جلسه بررسی نهایی عملیات مربوط به ایران، طرح کرمیت روزولت را برای براندازی دولت مصدق تصویب کرده بود.
🔷 مقامات امریکا با توجه به ضعف مصدق در برابر آنها و نامههای توام با خواهش او به امریکاییان، درصدد برآمدند تا موضوع این نامهها را علنی کنند. از اینرو سفارت امریکا به وزارت امورخارجه ایران اطلاع داد از آنجا که خبرگزاری آسوشیتدپرس خلاصهای از این نامهها را به دست آورده است، بهتر است اصل نامهها به طور همزمان در تهران و واشنگتن منتشر شود. مصدق چارهای جز پذیرفتن این پیشنهاد نداشت. از اینرو در 20 تیر 1332 متن نامههای تبادل شده بین مصدق و آیزنهاور در دی ماه 1331 و خرداد و تیر 1332 منتشر شد و انتشار این نامهها ضربه سنگینی بر حیثیت سیاسی مصدق وارد کرد.
🔷 مصدق بعد از این جریان، در روز 19 مرداد 1332 با ارسال تلگرافی به اللهیار صالح، سفیر ایران در ایالات متحده، درخواست ملاقات با کفیل یا معاون امور خارجه امریکا برای مذاکره را داد. اما مقامات مذکور حاضر به مذاکره با نماینده مصدق نشدند. در نهایت او در تاریخ 20 مرداد 1332 سعی کرد تا با قائم مقام بایرود معاون وزارت خارجه امریکا دیدار و گفتگو کند که در این گفتگو نیز مقامات امریکایی اهمیتی به درخواست مصدق ندادند.
🔷 روز 27 مرداد 1332، هندرسن به ملاقات مصدق رفت و او را تهدید كرد که اگر خیابانها از تجمع مردم خالی نشود، تمام آمریكائیان به كشورشان بازخواهند گشت. مصدق به سفیر آمریكا گفت: «جناب آقای سفیر من از شما میخواهم این كار را نكنید. اجازه بدهید رئیس پلیس را بخواهم. من ترتیبی خواهم داد كه هممیهنان شما را كاملا محافظت كنند.»
اما هندرسون در جواب مصدق گفته بود: «دولت امریکا دیگر نمیتواند حکومت او را به رسمیت بشناسد و به عنوان یک نخستوزیر قانونی با وی معامله کند.»
🔷 پی نوشت : رفتارشناسی آمریكا در قبال نهضت ملی ایران، محمد حسین جمشیدی تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص 242.
خاطرات و تأملات دکتر محمد مصدق، به کوشش ایرج افشار. انتشارات علمی. ص 183
كرمیت روزمان، كودتا در كودتا، تهران: جاما، ص 197.
رفتارشناسی آمریكا در قبال نهضت ملی ایران، محمد حسین جمشید، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی،ص 174
#کودتای_28_مرداد
#مصدق
#مرکز_اسناد_انقلاب_اسلامي
💠💠💠دلسوزی ابراهیم(ع) در دعوت به حق
#ابراهیم_رسول_الله 8
#عید_قربان #حج
#یادداشت_استاد #استاد_شيرمحمدي
💠💠💠دلسوزی ابراهیم ع در دعوت به حق
💠💠گفتیم انبیاء الهی اصلی مسامحه ناپذیر در دعوت خود دارند و آن توحید است. ولی نکته جالب توجه در مورد ایشان این است که حتی در مورد منکران توحید، با نهایت دلسوزی و همراهی عمل می کردند. و البته در جای خود، پس از ناامیدی از دعوت آنها، برائت می جستند.
💠ابراهیم ع در مواجهه با آزر، هم مسامحه را کنار گذاشته و ملاحظه نسبتش را نمی کند، و هم در عین حال دلسوزانه و بدون درشتی او را نصیحت می کند و از فایده پرستش این بت ها سوال می کند.
💠"ابراهیم ع به آزر می گوید: پدرم، چرا چيزى را كه نمی شنود و نمی بيند و نمی تواند هيچ گزندى را از تو برطرف كند، می پرستى!؟ پدرم! همانا براى من [از طريق وحى] دانشى آمده كه تو را نيامده؛ بنابراين از من پيروى كن تا تو را به راهى راست راهنمايى كنم. پدرم! شيطان را مپرست؛ زيرا شيطان همواره نسبت به خدا نافرمان است. پدرم! به يقين می ترسم كه عذابى از سوى [خداى] رحمان به تو برسد، و در نتيجه همنشين شيطان شوى."
در این کلمات اوج دلسوزی ابراهیم ع موج می زند.
آزر می گوید: اى ابراهيم! آيا تو از معبودهاى من روى گردانى؟ اگر باز نايستى، قطعاً سنگسارت مىكنم.
💠اما ابراهيم در پاسخ اوج مهربانی خود را بذل می کند: سلام بر تو، به زودى از پروردگارم براىت آمرزش می خواهم؛ زيرا او همواره نسبت به من بسيار نيكوكار و مهربان است.
💠اما هنگامی که دیگر این دلسوزی ها به حال آزر افاقه نمی کند، و دشمنی او با خدای متعال برای ابراهیم (ع) محرز می شود، ابراهیم (ع) به جای استغفار، سبیل برائت پیش می گیرد. و این برای ما نیز درسی آموزنده است که برائت و درشتی با کسی رواست که امید خدایی شدنش نرود.
وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ إِنَّنىِ بَرَاءٌ مِّمَّا تَعْبُدُون
من از آنچه می پرستید بیزارم و برائت می جویم.
#ابراهیم_رسول_الله 8
#عید_قربان #حج
#یادداشت_استاد #استاد_شيرمحمدي
💠💠💠نهراسیدن از قدرت ها در مبارزه توحیدی
💠💠رهبر الهی باید از شجاعت برخوردار باشد. بسیار دیده ایم کسانی را که علم و آگاهی کافی نسبت به مسیر رشد و صلاح ملت ها داشته اند، اما به وقت عمل، ملاحظه کاری ها و ترس ها و ضعف ها و مصلحت اندیشی های نابجا آنها را از اقدام موثر بازداشته است.
💠ابراهیم (ع) پس از آنکه حرف توحیدی خود را روشن و بی شائبه مطرح کرد و استدلال های خود مبنی بر بی فایده بودن خواندن بت های بی ارزش را به همه رساند، شجاعانه بر انکارهای لجوجانه مشرکان بانگ زد و آنها را نفی کرد.
💠ابراهیم (ع) در روز عید در شهر ماند و در حالی که او را به یکتاپرستی می شناختند و طبیعتاً می دانست که اتهام متوجه او خواهد شد، بت های بتخانه بزرگ را شکست. و شجاعانه بی اراده بودن بت بزرگ را در مقابل دیدگان کسانی که سالیان سال با اعتقاد تقدس این سنگ و چوب ها گذرانده بودند، فریاد زد.
و او نه تنها در این موقعیت، بلکه حتی وقتی آزر او را از عاقبت سخت این کارهایش انذار داده بود، جواب شجاعانه داد و از سنگسار نترسید.
💠 حال نیز، در مقابل نمرود ستمگر هراس به خود راه نداد و مصداق آیه (من یتّق الله یجعل له مخرجاً) شد. او در مقابل آتش بزرگ قرار گرفت، لکن نه پشیمان شد، و نه ترسید. ناامیدی او را زمین گیر نکرد. بلکه اراده استوار او، نظر لطف الهی را جلب کرد.
و قول الهی به آتش، گلستانی آفرید بر ابراهیم (ع)، باشد که یادآور باغها و بستان های اخروی پایان ناپذیر باشد.
💠قَالُواْ حَرِّقُوهُ وَ انصُرُواْ ءَالِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَعِلِينَ.
قُلْنَا يَنَارُ كُونىِ بَرْدًا وَ سَلَامًا عَلىَ إِبْرَاهِيم
گفتند اگر مرد عمل هستید، او را بسوزانید و به خدایگان خود نصرت برسانید.
ما گفتیم ای آتش، بر ابراهیم سرد و امنیت بخش باش...
#ابراهیم_رسول_الله 9
#عید_قربان #حج
#یادداشت_استاد #استاد_شیرمحمدي
💠💠💠پیروی از آیین ابراهیم (ع)، عین عقلانیت
#ابراهیم_رسول_الله 10
#عید_قربان #حج
#یادداشت_استاد #استاد_شیرمحمدي
💠💠💠پیروی از آیین ابراهیم (ع)، عین عقلانیت
💠💠گاهی برخی تدین را در نقطه مقابل عقلانیت قرار می دهند. برخی نیز از آن طرف بام می افتند و خردورزی و عقلانیت را به اسم دینداری و تعبد نفی می کنند.
💠اما در منطق قرآن، انبیاء الهی برای احیای عقل آمده اند. نه تنها نگفته اند که اندیشه نورزید، بلکه در مقابل واضح ترین باورهای تعبدی زمانه با ساده ترین استدلالات ایستاده اند و دعوتشان را بر تعقل بنا کرده اند.
💠ابراهیم (ع) افول و غروب ستاره و ماه و خورشید را دلیلی بر عدم شایستگی پرستیده شدن قرار می دهد و عقول و فطرت های مردم را هدف می گیرد.
💠او حتی در تندترین مبارزات خود علیه بت های مشرکان، تمام جهد خود را بر بیان منطقی حرف توحید بذل می کند. هنگامی که بت ها را می شکند، تبر را بر دوش بت بزرگ می نهد و هنگامی که بازخواست می شود که چرا این کار را کرده است، زیرکانه مسبب این کار را بت بزرگ می شمارد. سپس ...
💠فَرَجَعُواْ إِلىَ أَنفُسِهِمْ فَقَالُواْ إِنَّكُمْ أَنتُمُ الظَّلِمُونَ
ثمّ نُكِسُواْ عَلىَ رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤُلَاءِ يَنطِقُونَ
قَالَ أَ فَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكُمْ شَيْئاً وَ لَا يَضُرُّكُمْ
پس به خود آمدند و گفتند شما خودتان ستمکارید. سپس شرمسارانه سر پایین انداختند و گفتند که تو خود می دانی که آنها سخن نمی گویند. ابراهیم ع فرمود آیا غیر از خدا کسانی را می پرستید که سود و ضرری برایتان ندارند؟
و می فرماید: اف بر شما و آنچه غیر از خدا می پرستید. آیا عقل نمی ورزید؟
💠و خدای متعال هم در قرآن، رویگردانی از راه دینداری را سفاهت می نامد. آنجا که می فرماید “و من یرغب عن ملّة ابراهیم الّا من سفه نفسه”. چه کسی روی برمی گرداند از آیین ابراهیم ع جز کسی که عقلش را سبک کند.
پیروی از ابراهیم ع عاقلانه ترین راه است.
#ابراهیم_رسول_الله 10
#عید_قربان #حج
#یادداشت_استاد #استاد_شیرمحمدي
14.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید : روزگار آن دیکتاتور
#سوم_شهریور
#فرار_رضا_خان
💠💠💠برائت ابراهیم (ع) از مشرکین، الگوی راه ما
💠💠پیشتر گفتیم که ابراهیم ع در دعوت خود عمیقاً دلسوز بود. تا جایی که می شد با مردم همراهی می کرد. دارای اخلاقی کریمانه در برخوردهای خود بود.
اما این را نیز نباید از قلم انداخت، که ابراهیم (ع) پس از طی همه این مراحل، به هیچ وجه با مشرک و کافری که از سر عناد پیام الهی را انکار می نمود کنار نمی آمد.
💠قرآن در سه جا از لفظ اسوه استفاده کرده است. یکی لزوم الگوگیری از رسول اکرم ص که در میان آیات مقاومت مومنین در ماجرای جنگ احزاب آمده است. اما دو جای دیگری که از این لفظ استفاده شده است، هر دو در آیات سوره مبارکه ممتحنه در ماجرای تبری ابراهیم (ع) از مشرکین آمده است.
💠قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ ...
لَقَدْ كانَ لَكُمْ فيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ ...
💠همانا برای شما الگویی نیکوست در ابراهیم و کسانی که با اویند، هنگامی که به قومشان گفتند، ما از شما و آنچه غیر خدا می پرستید بیزاریم، به شما کافریم و بین ما و شما دشمنی و کینه مستقر شده است الی الابد، تا جایی که ایمان بیاورید تنها به خدای متعال...
همانا برای شما در آنها الگویی نیکوست، برای هرکسی که امید لقای خدا و روز قیامت دارد...
و بدانیم، هر کسی که از این آموزه محکم دین سر باز زند، ناچار روزی همین تبری را از دوستان خدا خواهد جست. چون در این رویارویی بالاخره روزی منافع مان به یک طرف این جدال گره خواهد خورد.
💠در این ایام مبارک حج، خدای متعال، ما را به خاطر نیات قلوبمان، شریک در برائت حاجیان از مشرکین قرار دهد.
#ابراهیم_رسول_الله پایانی
#عید_قربان #حج
#یادداشت_استاد #استاد_شيرمحمدي
#سلام
🔷با نظر لطف خداوند پروندهی #ابراهیم_رسول_الله با موضوع بررسی ابعاد زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام به پایان رسید.
🔷از امروز انشاءالله کانال حوزه شریف با پرونده #منطق_اقتصادی که بررسی سیره رهبران انقلاب در مسئله ی اقتصاد است، به روز رسانی خواهد شد .
🔷تیم رسانهی حوزه شریف پذیرای پیشنهادات و نظرات ارزشمند شما همراهان گرامی در خصوص ارتقای پروندههای این مرکز میباشد. جهت ارتباط با مدیر کانال میتوانید به کاربری زیر پیام دهید.
@hdsharif