فقیه و اخلاق و عرفان.mp3
1.81M
استاد حسینی نسب
کلیپ صوتی
گریز اخلاقی
فقاهت و اخلاق و عرفان
همسو شدن بینشی_روشی_گرایشیِ فقیه با معصوم علیه السلام
کانال کفایه
@HOSEYNINASAB
#خلاصهخارجفقه
عروه
تحدید مقدار کر
مساله ۷
جواهر ۳۶ :۱۱۶
۱.آب مشکوک الکرّیت
۱-۱ حالت سابقا اش معلوم است، استصحاب همان میشود (صاحب عروه) به شرط احراز بقاء عرفی موضوع عرفا (جواهر) اگر حوضی خیلی آبش کم شده باشد موضوع عرفا باقی نیست.
۲-۱ حالت سابقه ندارد یا نمیدانیم
۱-۲-۱ تفصیل: طاهر است با مجرد ملاقات و مطهر نیست به مجرد ملاقات (عروه)
۲-۲-۱ مقتضی نجاست (مجرد ملاقات با نجس) موجود و مانع نجاست (کرّیت) مجهول.
۲.بحث قاعده مقتضی و مانع
۱-۲ نحوهی استکشاف مقتضی و مانع
۱-۱-۲ در امضائیات چون غالبا ملاکات در ارتکاز عرف وجود دارد، ملاک میشود مقتضی و مزاحم میشود مانع. مثل خسارت زدن به مال غیر مقتضی ضمان است ولی اگر غیر کافر حربی باشد مزاحم است.
۱-۱-۱-۲ دلیل شرعی موافق مرتکز عرفی را امضاء کرده، دلیل ارشاد به همان مرتکز است
۲-۱-۱-۲ یا دلیل شرعی مخالف مرتکز عرفی است، مساله تاسیسی است مثل اشتراط بلوغ در بیع فی الجمله.
۲-۱-۲ در تاسیسیات ملاک و مقتضی را باید از ادله کشف کرد اگر باشد.
۲-۲ تفاوت قاعدهی مقتضی و مانع با استصحاب: (مصداقا عام و خاص من وجه اند)
۱-۲-۲ متیقن و مشکوک در استصحاب عرفا یک چیزاند و اختلاف زمانی دارند
۲-۲-۲ اما مقتضی و مانع مشکوک، ذاتا دو چیزاند، مقتضی نجاست، ملاقات با نجس است و مانع مشکوک، کرّیت است.
۳-۲ اعتبار قاعده
جواهر مستقیما بحث نکرده
۱-۳-۲ قد استقرّت طریقة الخلف علی الاستدلال بوجود المقتضی علی وجود المقتضا (شیخ هادی تهرانی مکفّر، الاعتبار)
علی عدم الاعتناء بوجود المانع (همان)
۲-۳-۲ مخالفین
۱-۲-۳-۲ نقضی: انداختن تیر مقتضی مرگ هدف، عدم اصابت تیر به هدف مانع مشکوک برای مرگ، نتیجه مرگ هدف. هیچکس ملتزم به این نشده (شیخ انصاری)
۲-۲-۳-۲ نقضی: مقتضی بیماری مهلِک، مانع مشکوک معالجه، نتیجه عدم معالجه و مانع و مرگ بیمار. هیچکس قائل نیست (مرحوم خویی)
@HOSEYNINASAB