eitaa logo
خلاصه‌ی دروس خارج استاد حسینی نسب
413 دنبال‌کننده
4 عکس
4 ویدیو
30 فایل
ادمین @Afzaliii میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، همکف مدرس ۵، ساعت ۹ الی ۱۲ کانال خلاصه‌ی خارج استاد حسینی نسب @HOSEYNINASAB
مشاهده در ایتا
دانلود
فقیه و اخلاق و عرفان.mp3
1.81M
استاد حسینی نسب کلیپ صوتی گریز اخلاقی فقاهت و اخلاق و عرفان همسو شدن بینشی_روشی_گرایشیِ فقیه با معصوم علیه السلام کانال کفایه @HOSEYNINASAB
عروه تحدید مقدار کر مساله ۷ جواهر ۳۶ :۱۱۶ ۱.آب مشکوک الکرّیت ۱-۱ حالت سابقا اش معلوم است، استصحاب همان می‌شود (صاحب عروه) به شرط احراز بقاء عرفی موضوع عرفا (جواهر) اگر حوضی خیلی آبش کم شده باشد موضوع عرفا باقی نیست. ۲-۱ حالت سابقه ندارد یا نمی‌دانیم ۱-۲-۱ تفصیل: طاهر است با مجرد ملاقات و مطهر نیست به مجرد ملاقات (عروه) ۲-۲-۱ مقتضی نجاست (مجرد ملاقات با نجس) موجود و مانع نجاست (کرّیت) مجهول. ۲.بحث قاعده مقتضی و مانع ۱-۲ نحوه‌ی استکشاف مقتضی و مانع ۱-۱-۲ در امضائیات چون غالبا ملاکات در ارتکاز عرف وجود دارد، ملاک می‌شود مقتضی و مزاحم می‌شود مانع. مثل خسارت زدن به مال غیر مقتضی ضمان است ولی اگر غیر کافر حربی باشد مزاحم است. ۱-۱-۱-۲ دلیل شرعی موافق مرتکز عرفی را امضاء کرده، دلیل ارشاد به همان مرتکز است ۲-۱-۱-۲ یا دلیل شرعی مخالف مرتکز عرفی است، مساله تاسیسی است مثل اشتراط بلوغ در بیع فی الجمله. ۲-۱-۲ در تاسیسیات ملاک و مقتضی را باید از ادله کشف کرد اگر باشد. ۲-۲ تفاوت قاعده‌ی مقتضی و مانع با استصحاب: (مصداقا عام و خاص من وجه اند) ۱-۲-۲ متیقن و مشکوک در استصحاب عرفا یک چیزاند و اختلاف زمانی دارند ۲-۲-۲ اما مقتضی و مانع مشکوک، ذاتا دو چیزاند، مقتضی نجاست، ملاقات با نجس است و مانع مشکوک، کرّیت است. ۳-۲ اعتبار قاعده جواهر مستقیما بحث نکرده ۱-۳-۲ قد استقرّت طریقة الخلف علی الاستدلال بوجود المقتضی علی وجود المقتضا (شیخ هادی تهرانی مکفّر، الاعتبار) علی عدم الاعتناء بوجود المانع (همان) ۲-۳-۲ مخالفین ۱-۲-۳-۲ نقضی: انداختن تیر مقتضی مرگ هدف، عدم اصابت تیر به هدف مانع مشکوک برای مرگ، نتیجه مرگ هدف. هیچکس ملتزم به این نشده (شیخ انصاری) ۲-۲-۳-۲ نقضی: مقتضی بیماری مهلِک، مانع مشکوک معالجه، نتیجه عدم معالجه و مانع و مرگ بیمار. هیچکس قائل نیست (مرحوم خویی) @HOSEYNINASAB
خلاصه خارج اصول، ۸ مهر ۱۴۰۲ ۵.معنی و اقسام عباده (کفایه، اجتماع امر و نهی، امر چهارم) ۱-۵ ما أمر به لأجل تعبّد به ۲-۵ ما تتوقف صحته علی النّیة.  فیه: ظهور این دو تعریف (شرح الاسم) در عبادت فعلیة است، زیرا امر و نهی فعلی از عبادت فعلی معلوم الصحت و الفساد است، ولی بحث ما در عبادت شأنیه است و جایی که امر و نهی فعلی محرز نیست.(آخوند، مناهج مرحوم امام) ۳-۵ تفصیل: (آخوند) ۱-۳-۵ عبادت امضایی: عبادیتش متوقف بر امر شارع نیست و همین عدم الردع شارع کافی است در مقربیتش. سجده و تسبیح و سینه زنی و ... ۲-۳-۵ عبادت تاسیسی: عبادیتش متوقف بر امر شارع است و الّا انتسابش به شارع بدعت است. صلات ۴-۵ تفاوت عبادت امضایی با سیره: در سیره مجتهد عنوانی ندارد و می‌خواهید نفس عنوان را با سیره اثبات کند. در عبادت امضایی عنوان را دارد مثل تعظیم شعائر و تسبیح، این عمل سینه زنی مصداق آن می‌شود با وجود عدم ردع (مخصصی هم ندادیم تا با تمسک به عام در شبهه‌ی مصداقیه خلط شود) (قمه زنی از همین قبیل مساله هست ولی به علت پر حاشیه بودن استاد ورود نکردند) @HOSEYNINASAB
اصول ۱۴۰۲/۰۷/۱۰ . صحت و فساد اموری مجعول اند و شرعی تا استصحاب در آن راه پیدا کنند یا اموری قهری و غیر شرعی اند (تکوینی) که استصحاب نمی‌شوند ؟ ۱-۷ مطلقا مجعول اند (علامه بحر العلوم) ۲-۷ مطلقا غیر مجعول اند و آقارشان مجعول اند (اصفهانی و امام) ۳-۷ تفصیل بین واقعی اولی که غیر مجعول است و وقعی ثانوی که مجعول است (آخوند) ۱-۳-۷ صحت و فساد نزد متکلم اموری هیتند تکوینی یعنی مطابقت عمل با آنچه در شریعت آمده که امری است قهری اگر چه خود شریعت مجعول شارع است. ۲-۳-۷ نزد فقیه ۱-۲-۳-۷ در معاملات (به معنی ترتّب اثر متوقع) یا انطباق کلی بر فرد است که قهری است یا کلی بر کلی است که مجعول شارع است، که کلّا امضائی‌ و جعل شارع اند و توسعه و تضییق کرده پس مجعول اند. ۲-۲-۳-۷ در عبادات (به معنی سقوط اعاده و قضاءج ۱-۲-۲-۳-۷ امر واقعی اولی است، صحت تکوینی و امری منتزع است از مطابقت ماتی به با مامور به. ۲-۲-۲-۳-۷ امر واقعی ثانوی مثل اضطرار یا تسویه در ملاک است یعنی از خطاب شارع، عقل میفهمد نماز تقیه‌ای ملاک را تحصیل کرده (من صلّی معهم...) و اینجا هست پس غیر مجعول است و یا تسویه در فراغ است که عمل تام الاجزاء و الشرائط نیست و تشریع شارع است و می‌گوید اعاده و قضا نمی‌خواهد. ۴-۷ تفصیل بین اینکه در عبادات مجعوله‌اند و در معاملات غیر مجعوله‌اند (مرحوم خویی) @HOSEYNINASAB