✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است
🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب.
🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است.
#حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای
✒ارسال یادداشتها و نظرات 👇
@Saleh117
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
☑️روحانیت نباید منفعل شود
🔻 علی صالحی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث:
🔸پایگاه مردمی روحانیت بر خلاف ادعای دشمن پایگاه متزلزلی نیست، بلکه جایگاه روحانیت در میان مردم به برکت انقلاب اسلامی تقویت شده است. توطئه دشمن علیه روحانیت ناشی از همین نگرانی بوده و همچنان درصدد تضعیف این پایگاه مردمی است. و حقیقت اینکه هرچه این پایگاه تقویت شود، نظام جمهوری اسلامی بیشتر بیمه میشود.
🔸مردم پشتوانه روحانیت بوده و به مظلومیت آن واقف هستند، اما از روحانیت انتظار دارند و این انتظار هم منطقی است. مردمی بودن روحانیت، یک انتظار منطقی است. دوری از مظاهر اشرافیگری، یک انتظار منطقی است. حضور در میدانهای جهاد فرهنگی، یک انتظار منطقی است. امروز که سازمان روحانیت به برکت جمهوری اسلامی توانسته کارهای بزرگی انجام دهد، نباید احساس ضعف کند، بلکه به تاسی از رسول خدا (ص) «طبیب دوار بطبه» باشد و یقین داشته باشد که هیچ کاری با ارزشتر از هدایت خلق نیست. از همین رو روحانیت باید حرف حق را بگوید و با افتخار از جمهوری اسلامی ایران دفاع کند.
🔸روحانیت اصیل نمیتواند در این شرایط انفعال و تقیه داشته باشد. حق ندارد حقایق را کتمان کند. حق ندارد عرصه را برای جولان دادن دشمنان دین خدا خالی کند. حفاظت از مرزهای عقیدتی، کارویژه روحانیت است. البته مغفول نماند مسیر نورانی روحانیت دینی در امتداد مسیر انبیای الهی بوده و مسیر بسیار سختی است. امروز بیش از هر زمانی دیگر، اسلام عزیز به روحانیت نیاز دارد، هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که روحانیت برای اسلام عزیز سیلی بخورد و شهید بشود. امام خمینی(قدس سره) می فرماید: «روحانیت نباید از چیزی بترسد، روحانیت نباید از عربدهکشیها، وحشیگریها و غوغای مشتی رجاله و اراذل وحشت کند. علما و روحانیان باید تا آخرین قطره خون خود را در راه اسلام، در راه قرآن و در راه اعلای کلمة الله نثار کنند»
🔸روحانیت دینی هیچ گاه به دنبال تقدسگرایی نبوده و نخواهد بود و مساله عمامهپرانی را با حساسیت دنبال نخواهد کرد اما سعی خواهد کرد ریشه های آن را مورد واکاوی قرار دهد. عمامهپرانی به صورت مطلق ریشه در دینستیزی ندارد بلکه ریشه در تزریق یک تفکر جاهلانه دارد. تفکری که مبتنی بر دوگانه روحانیت و دین خداست. یعنی دشمن القا می کند که دین یک پدیده مقدس است اما روحانیت متفاوت از دین خداست؛ بلکه روحانیت از دین سوء استفاده میکند و به دین ضربه میزند. این در حالی است که روحانیت مبین و مبلغ دین خداست. این به مانند این است که کسی بگوید علم پزشکی خوب است اما نیازی به پزشک نیست. نتیجه طرد پزشک و روحانی، رواج بیماریهای مهلک در جامعه است. مصداق این شبهه افکنی ها یادآور کلام امیر المومنین (ع) یعنی «کلمة حق یراد بها الباطل» است.
🔸البته حساب روحانیت غیر اصیل از روحانیت اصیل و انقلابی جداست. و ضربه ای که این قشر روحانی نما به دین میزند، کمتر از ضربه دشمن نیست. در عین حال دشمن با مغالطه و تولید شبهه میخواهد تریبون را از روحانیت بگیرد تا صدای حق شنیده نشود. به نظر می رسد درباره فرهنگ تکریم اهل علم و دین کم کاری صورت گرفته شده است، احترام به شخصیتهای دینی و علمی، یکی از نشانههای جامعه سالم و مترقی است. امروز که لباس روحانیت، نماد دین است، سنت عمامهبوسی، جلوه زیبایی از عشق و دلدادگی مردم به دین خداست و شايد اگر این حوادث نبود، حقانیت و مظلومیت روحانیت آنطور که باید دیده شود، دیده نمیشد.
@HOWZAVIAN_khorasan
.
📌سوء استفاده از فضای باز جمهوری اسلامی؛
💠 مولویِ کاتولیکتر از پاپ
✍️ مجتبی عباسی در فکرت نوشت:
🔸قتل، ناامنی، فحاشی، انتشار ترس و وحشت در جامعه و در عین حال مظلوم نمایی و تلاش برای ترغیب زنان و دختران به فرهنگ بردگی و بیهویتی، اضلاع متناقضِ اغتشاشات اخیر بود که تشابه عجیبی به استراتژی داعش از شکلگیری تا استقرار داشت...
🔸جایگاه بانوان عفیف و اسطورهای ایرانی به مثابه عناصری نمادساز در شکلگیری استعاره مامِ وطن و سرزمین مادری و نقش و منزلت مادران شهدا در ایجادِ پیوندِ مفهومِ خانواده و ملیت بر کسی پوشیده نیست، به همین جهت خط رسانهای عبری، عربی، غربی سالهاست همگام با پروژه تجزیه ایران، فروپاشی نهاد خانواده را نیز کلید زده است...
🔗 متن کامل در پایگاه تحلیلی فکرت
#اغتشاش
#پروژه_آشوب
#تجزیه_طلبان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
📌نمایی از نخبهنماها
✍️ علی صالحی
دلیل ارتجاع و انفعال برخی نخبگان سیاسی و فرهنگی در حوادث اخیر کشور چیست؟ چرا خود باختگی و خود تحقیری محض در بین این قشر از نخبگان موج می زند؟ چرا القای یاس و شبهه پراکنی به کارویژه این قشر از خواص بی بصیرت تبدیل شده است؟ پاسخ واضح است جریان نفاق در بدنه جامعه نخبگانی کشور نفوذ کرده و تبعیت از هوی و هوس این قشر را دچار تحلیل های بی مغز و مغرضانه کرده است. به نظر می رسد سهم خواهی، عافیت طلبی و حزب بازی باعث شده این قشر، منافع شخصی و حتی منافع دشمنان را بر منافع انقلاب اسلامی ترجیح دهند. مبالغه نیست اگر گفته شود خطر اراذل نخبگان سیاسی از ارذال کوچه و خیابان بیشتر است، زیرا نخبگان غرب گرا با ذهن مخاطبان بازی می کنند و حقایق را وارونه نشان می دهند و مدعی اند که انقلاب دیگر جذابیت های خود را از دست داده است. بنابراین نخبگان خودباخته، تکمیل کننده خطرناک ترین حلقه از پازل دشمن در داخل کشور هستند. از همین رو در جنگ روایت ها نمی توانند منطق انقلاب اسلامی را درک کنند و حاضر نیستند از صحنه گردانان اصلی حوادث اخیر کشور اعلام برائت کنند، بلکه مساله وجود توطئه علیه انقلاب را توهم می خوانند و انگشت اتهام را در حوادث اخیر کشور به سمت نظام نشانه می روند. البته برخی از نخبگان، دچار خطای تحلیلی شده و به جای حمله به دشمن، خودی را مورد هدف قرار می دهند در عین حال سکوت مرموز یا مواضع دشمن شادکن نخبگان، مصداق بازی در میدان دشمن است. همچنین برخی تحت تاثیر رسانه های بیگانه تصور می کنند، جمهوری اسلامی در طول چهل و اندی سال هیچ دستاوردی نداشته است؛ این در حالی است که انکار دستاوردهای انقلاب اسلامی، عین بی انصافی است. صحبت از دستاوردهای انقلاب، صحبت از حقیقتی است که دوست و دشمن به آن اعتراف می کند و کتمان حقایق انقلاب، ضربه به عظمت ایران یکپارچه است. صحبت از دستاوردهای انقلاب صحبت از شکر نعمت های الهی است. صحبت از دستاوردهای انقلاب، صحبت از خود باوری و غرور ملی است. صحبت از دستاوردهای انقلاب، صحبت از عزت و اقتدار جبهه اسلام است. صحبت از دستاوردهای انقلاب، یک وظیفه ملی و دینی است. باید از آن ها پرسید آیا استقلال سیاسی کشور یک دستاورد بزرگ نیست؟ آیا نفوذ منطقه ای و جهانی ایران یک دستاورد مهم نیست؟ آیا حضور فعال ایران در مجامع بین المللی نشانه اقتدار دیپلماسی نیست؟ آیا پیشرفت نظامی ایران در ساخت پهپادها و موشک های مافوق صوت یک دستاورد خیره کننده نیست؟ آیا پیشرفت ایران در صنعت هسته ای علی رغم سنگ اندازی دشمنان یک دستاورد چشمگیر نیست؟آیا حضور پر شکوه مردم ایران در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی نماد مردمی بودن این انقلاب عظیم نیست؟ آیا عدم همراهی مردم با گروهک های تروریستی و اعلام انزجار از رفتارهای خشونت آمیز اغتشاشگران نشانه وفاداری مردم به انقلاب اسلامی نیست؟ آیا این همه حجم از خباثت و توطئه علیه انقلاب اسلامی نماد مظلومیت این انقلاب الهی نیست؟ آیا اقبال گسترده نسل جدید به سرود «سلام فرمانده» نشان دهنده رویش های جدید انقلاب نیست؟ آیا وجود روحیه مطالبه گری و صاحب فکر و تحلیل بودن نوجوان و جوان امروزی نشانه قدرت نرم انقلاب نیست؟ براستی جرم نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست؟ و اگر همه آنچه گفته شد، دستاورد نیست، پس در منطق برخی به ظاهر نخبگان چه چیزی دستاورد تلقی می شود؟! اگر خدا و وطن مهم است؛ چرا در برخی کنشها، نمایی از نخبگی و تعهد و تقوا نیست.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
📌مقایسهای بین زنان ایران و آمریکا؛
🔸«بیپناهی زنان» در وضعیت آزادی مردان؟
✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
به جرأت میتوان گفت که در آمریکا آنچنان مزاحمتی از ناحیۀ آقایان نسبت به زنان وجود ندارد، لیکن نبود مزاحمت به زنان در آمریکا مربوط به جاهایی است که چراغ قانون روشن است و آنجا که چراغ قانون خاموش میشود (وقتی شب میشود، وقتی خلوتی پیش می آید، و وقتی به هر دلیلی ناامنی بوجود می آید) بینظمیها و تعرضها به زنان شروع میشود. حفظ فاصله قانونی در صف (مثلا صف فروشگاه)، ممنوعیت قانونی لمس یکدیگر (don’t touch me)، خوف و هراس زنان از حضور در جاهای خلوت (مثلا زمانی که در اتوبوس شهری با یک مسافر مرد تنها میمانند) و یا واهمه از خروج شبانه از منزل به تنهایی، و همینطور قوانین شدید مجازات برای ارتباطات جنسی اساتید با دانشجویان دختر، همه به موجب تعرضهای گوناگون و مزاحمتهای جورواجور به زنان در وضعیت خلوت آمریکاییها است. همین مزاحمتها موجب شده است که زنان در آمریکا آن نقطههای خطر را درک کنند و آنجا که حفاظ قانونی ندارند ریسک نکرده و حضور پیدا نکنند. به رغم همه این مراقبتها از ناحیه خود زنان، و به رغم مرکزیت و مرجعیت قانون و آسانی وکالت و شکایت در آمریکا (حتی در امور بسیار جزئی)، هنوز «قانون» نتوانسته است نقطههای کور و گاه آشکار اجتماعی در آمریکا را پوشش داده و برای زنان امنیت لازم را ایجاد کند.
نظم اجتماعی در ایران برخلاف آمریکا، نه بر مبنای قانون، بلکه نوعا بر مبنای اخلاق و فرهنگ دینی و معنوی شکل میگیرد و قانون در برقراری نظم اجتماعی از جمله نظم مناسبات انسانی بین زنان و مردان یا اصلا بازدارندگی ندارد و یا بازدارندگیاش حداقلی و در نقطههای نزاع و دعواست. عدم بازدارندگی قانون آشکارا نه فقط در ساحتهای سرباز (کوچه و خیابان) بلکه در فضاهای سربسته ای مثل دانشگاهها، ادارات، و سازمانها نیز هست که موجب بینظمیهای اخلاقی و حقوقی بین مردان (نه فقط پسران) و دختران می شود.
حال آنچه که در ایران امروز و در شرایط پس از مهسا امینی در حال رخ دادن است تعلیق سامانههای نظم اجتماعی درایران است، تضعیف قانون از یک سو (تضعیف پلیس) تضعیف اخلاق و انجام رفتارهای وقیح و مبتذل از سوی دیگر (فحاشی و توهین)، و تضعیف دین از دیگر سو (توهین به روحانیت)، آنهم البته در سکوت و تماشای بسیاری ازعلمای غافل (که نمیدانند چه رخ میدهد) و روشنفکران خائن (که به خوبی می دانند چه رخ می دهد)، به کلی پایۀ نظم اجتماعی و امنیت بانوان را ویران میکند و آنها را از این پس آسیبپذیرتر و برای مردان لیبرال که مصرانه در پی کشف زنان و گاه غصب زنان و حظ از آنها هستند بیپناه می گذارد. امروزه کسانی که به آسانی فحاشی میکنند، به دیگران توهین میکنند، عمامه و چادر و روسری از سر میکشند و گاه به زنان محجوب در خانه نیز تعرض میکنند (مورد مهاباد)، همین جماعت و عقبههای فکری آنها، فردا با همین زنان مکشوفه کارهای دیگری خواهند کرد.
بدین سان اشتباه است که ما دو وضعیت متفاوت غرب و ایران را با هم مقایسه کنیم، و پیامدهای آزادی جنسی و جنسیتی زنان را در این دو بستر متفاوت، یکی تلقی کنیم. آمریکا از قوانین و ضمانتهای اجرایی بسیار صُلبی برخوردار است که در وضعیت بیاخلاقی میتواند حقی از حقوق زنان را تأمین نماید، ولی نظم اجتماعی ایران، نظم فرهنگی، اخلاقی و دینبینان است و در نبود اخلاق و دین، امکان تأمین حقوق از دست رفتۀ زنان و دختران از مسیرهای قانونی نوعا میسر نخواهد بود.
#غرب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔖 بهانه ای برای آشتی با یار مهربان
«...امروز کتابخوانى و علمآموزى نه تنها یک وظیفهى ملى، که یک واجب دینى است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند، اگرچه آنگاه که انس با کتاب رواج یابد، کتابخوانى نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلّلناپذیر و یک وسیله براى آراستن شخصیت خویشتن، تلقى خواهد شد..» رهبر معظم انقلاب
🔹برگزاری نمایشگاه های کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، یکی از اقداماتی است که در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تحقق منویات رهبری در این حوزه، هر ساله انجام می شود و تنها یک دهه بعد از تجربه برگزاری در پایتخت، به منظور تسهیل دسترسی مردم در اقصی نقاط کشور به کتاب و تازه های نشر، برگزاری این نمایشگاه در سطح استان ها نیز شروع شد.
تاکنون بیش از 270 نمایشگاه استانی در سراسر کشور برگزار شده است؛ در این میان، نمایشگاه کتاب مشهد جزو قدیمی ترین نمایشگاه های کتاب استانی است که با طی فرازونشیب های بسیار، امسال به بیست ویکمین دوره خود رسید و همزمان با هفته کتاب، با شعار «کتاب، پیشران مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد آغاز به کار کرد.
🔹از میزان تاثیر برپایی نمایشگاه ها در فرهنگسازی کتاب و کتابخوانی و نیز میزان استقبال مردم از آن ها که بگذریم، یکی از مؤلفه های ضروری که موفقیت نمایشگاه ها در گرو تحقق آن است، جبران ضعف ها و تغییر به اقتضای شرایط و نیازهای روز می باشد؛ چه در سطح محتوایی و چه در سطح فنی و ظاهری.
🔹رهبر معظم انقلاب از تغییر، با عنوان «ارائه کار جدید» یاد میکنند در حالی که شاهد هستیم، نمایشگاه ها هرسال یک بدنه ثابت را با ظاهری متفاوت ارائه می کنند. به عنوان مثال، یکی از ابتدایی ترین تغییرات، پیش بینی بخشی در مبدأ ورودی نمایشگاه برای اطلاع بازدیدکنندگان از بهترین و جدیدترین آثار در هر موضوع است تا از سرگردانی آنان در نمایشگاه و یا گرفتار حواشی شدن، جلوگیری شود و بصورت هدفمند(نه صرفا مانند یک بازار کتاب)، به نمایشگاه توجه داشته باشند.
نمایشگاه های کتاب همچنین برای شعار سالانهای که رهبر انقلاب نامگذاری میکند، برنامهای ندارند، چه رسد به اینکه با جهت دهی نشر، هدفگذاری هم بکند.
🔹از سوی دیگر بارها و بارها شنیده ایم که از نمایشگاه کتاب به عنوان مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور یا استان یاد می شود اما خروجی ودستاوردهای آن معمولا تناسبی با این عنوان ندارد یعنی نه تولید و نشر کتاب رونق می گیرد و نه میزان سرانه مطالعه؛ بلکه به عکس، در نمایشگاه ها به جای کارکردهایی مانند ایجاد خلاقیت، تفکر، نقد و تکثر فرهنگی، جوانب اقتصادی پررنگ تر به نظر می رسد. هر چند توجه به این بعد نیز لازم است اما نه در حدی که اصول و اهداف برپایی نمایشگاه را تحت الشعاع قرار دهد.
شاید به همین دلیل است که مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۱ در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، پس از شنیدن آمارهای گوناگون مسؤولان از روند رو به رشد تعداد بازدیدکنندگان، عناوین کتابها، ناشران شرکت کننده و…، در جملات پرمعنایی به مسؤولان برگزار کننده نمایشگاه فرمودند: «علی رغم این استقبال پرشور چرا نرخهای مطالعه و کتابخوانی تغییر محسوسی را نشان نمیدهد.»
🔹بر این اساس بهتر است در خلال برگزاری نمایشگاه، عرضۀ کتاب با تخفیف، هدف نهایی متولیان فرهنگی نبوده و تدوین برنامههای مناسب و هدفمند به منظور ظهور نوآوری، خلاقیت و استعدادهای بالقوه جوانان، کشف استعدادهای درخشان نویسندگی، تشویق مردم به مطالعه و ... نیز در دستور کار قرار گیرد.
در این زمینه، حوزه علمیه خراسان یکی از نهادهای موثر و موفق نمایشگاه کتاب مشهد محسوب می شود چرا که هرسال(به ویژه پنج سال اخیر) با تغییراتی محسوس و رو به رشد در نمایشگاه حضور می یابد به گونه ای که جدا از آمارها، عموم مخاطبان نیز بر این امر صحه می گذارند.
فضای اختصاص داده شده به این مرکز، به وسعت 300مترمربع، شامل 24غرفه پیرامون مسائل فرهنگی اجتماعی روز و معطوف به هر دو طیف مخاطبان درون و برون حوزوی است که از سنین مهدکودک تا تحصیلات عالی را در بر می گیرد.
در غرفه کودک که به صورتی جذاب و بانشاط، طراحی شده، مفاهیم دینی در قالب قصه، مسابقه، بازی و سرگرمی به کودکان منتقل می شود. مرکز صبیان(مهدکودک های تحول بنیادین) نیز که از مراکز تازه تاسیس حوزه علمیه خراسان به شمار می رود، با ابزارهای تخصصی تولیدشده توسط طلاب از جمله کتاب های گرافیکی، توجه هر خانواده ای را به خود جلب می کند.
بنیاد علمی تربیتی روح الله هم با هدف تقویت نگاه دینی و ولایی و مقابله با سند2030، از پیش دبستانی تا دبیرستان، حضوری فعال دارد. غرفه مشاوره نیز به دو صورت فردی و گروهی خدمات خود را ارائه می دهد که به ویژه مشاوره گروهی پیرامون موضوعات روز و با شیوه های جدید و خلاقانه مورد استقبال مردم قرار گرفته؛
ادامه👇👇
چراکه از این طریق درواقع مخاطب بصورت عینی با منابع مکتوب موردنیاز خود آشنا می شود.
حوزه علمیه خراسان همچنین برای مخاطب خاص خود اعم از حوزوی و دانشگاهی، به معرفی رشته ها و کتاب های تخصصی و تازه های نشر هر گرایش پرداخته و افزون بر این موضوعای چون نقش کتاب در تمدن سازی، اقتصاد مقاومتی، تربیت دینی فرزندان، گفتمان آرایش های نوپدید بانوان با رویکرد فقهی اخلاقی، جایگاه شاعران وادیبان خراسان در شعر آیینی و ادیان؛ گفت و گو یا تقابل را در قالب نشست های علمی تخصصی با حضور اساتید و صاحب نظران مورد بحث قرار می دهد.
🔹در مجموع، می توان گفت حتی اگر ساختارها یا برنامه ریزی های بالادست همراهی نکنند، مراکز، نهادها و سازمان های شرکت کننده در نمایشگاه کتاب، با نوآوری ها و ارتقای خدمات خود متناسب با نیاز جامعه، نقش موثری در تحقق نخستین هدف برپایی نمایشگاه کتاب یعنی ترویج فرهنگ تفکر، مطالعه و کتابخوانی داشته باشند./
🖋زهرا شریعتی
#نمایشگاه_کتاب
#حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ ملبّیاً دعوة الداعی
امام خامنه ای " مد ظله العالی"
◽️ کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، میتواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت.
۱۳۸۱/۰۷/۳۰
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
#تبریکِ نویسندگان حوزوی👇💐💐💐
🔸یوزهای ایرانی
فراموش نکنید؛ بچهروباهها زندگی کوتاهی دارند و عاقبت طعمه عقابها میشوند.
✍️ علی کردانی
...............................................
⚽️ جلز و ولز براندازان در دقیقه ۱۰۰ 😂
✍️مجید پاک نیت
...............................................
امیدوار همه فهمیده باشن که وقتی قوی هستیم که جمهوری اسلامی باشیم، مثل امروز✌️💪
الحمدلله الحمدلله الحمدلله 🤲
✍️ سیدمیلاد حسینی
...............................................
✏️سرودملی=سرورملی!🌺
✍️ محمدجواد محمودی
...............................................
اگر اهل حرم، اهل باشد گل میکارد
تبریک به اهالیِ «حرم ایران»
تبریک به حاج قاسم
✍️ علی اسفندیار
...............................................
طرفداران واقعی ایران ماییم
بیشرف واقعی کسی بود که برای تیم ملی آرزو باخت داشت.
✍️دانیال بصیر
#وطن #فوتبال
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
وقتی با خدا باشید.
وقتی با شهدا باشید.
مدد خدا و شهدا حتی در آخرین دقایق هم به شما می رسد...
تبریک👏👏👏🌹🌹🌹
✏️ولی هر چی از برد تیم عربستان خوشحال شده بودن، از دماغشون در اومد...
❗️#اینترنشنال
❗️#دلارهای_سعودی
✍️#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
🌐 آیا فوتبال صرفا یک ورزش عادی است؟
✍️ ابراهیم شریفی، تحلیلگر رسانه
🔆 بعد از بازی با انگلیس و ولز در جام جهانی 2022، نکته ای را با شما عزیزان به اشتراک میگذارم، درباره سیاسی بودن فوتبال و اینکه آن را باید مهم شمرد و بر آن اهتمام داشت. برای رساندن مقصودم به سخنان رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره میکنم.
🔻ایشان در تاریخ 13 بهمن 1377 در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در پاسخ به سوال عادل فردوسی پور درباره پیام رهبر انقلاب پس از بازی ایران- آمریکا عنوان فرمودند:
💠 متأسّفانه من خیلی فرصت نمیکنم برنامههای ورزشی تلویزیون را تماشا کنم؛ خیلی بهندرت اتّفاق میافتد. در عین حال، آن شبی که بازی ایران و امریکا بود، من آن بازی را نگاه کردم. البته حقیقتش این است که آن شب هم نمیخواستم نگاه کنم؛ چون دیروقت بود و وقت خواب من بود؛ لیکن همینطور که نشسته بودم، تلویزیون را روشن کردم و ناگهان با گل ایشان مواجه شدیم و دیگر خواب از سرم رفت و نشستم تا آخر بازی را تماشا کردم.😊
💯 اما علّت این که من آن پیام را دادم. این آقایان - فوتبالیستها - وقتی که پیش من آمدند، مفصّل با آنها صحبت کردم که البته گزارش آن دیدار پخش نشد و مردم از محتوای آن ملاقاتی که با این جوانان داشتم، مطّلع نشدند؛ اما حالا من چند جملهاش را به شما میگویم.
✔️ قبل از آن دیدار - شاید چند هفته، و یا یک ماه و یا بیشتر - رسانههای وابسته به امپراتوری رسانهای خبری روی این بازی تبلیغ میکردند که این بازی، بازی سیاسی است! با این که همه میگویند فوتبال و ورزش، سیاسی نیست؛ اما در آن موقع همه تبلیغ میکردند که این یک بازی سیاسی است! از این کار، دو هدف مورد نظرشان بود: یکی مسأله تعامل ایرانی، امریکایی در این بازی بود - من نمیدانم شما چقدر مطّلع بودید؛ ولی ما که در جریان خبرهای خارجی و گفتارهای رادیوهای گوناگون دنیا قرار میگیریم، میدیدیم از این مسأله پُر است - دوم این که پیشبینیهای عمده، بخصوص از طرف خودِ امریکاییها - ولو صریحاً هم اظهار نمیکردند - مبیّن این بود که ایران گل خواهد خورد؛ نه این که گل خواهد زد و در یک موقعیت ویژه، رئیسجمهور امریکا هم میآمد و از موضع اقتدار و بزرگمنشی و بزرگواری، یک پیام هم میداد که «بله؛ حالا گل را به شما زدیم، اما بالاخره بیایید دست دوستی هم به هم بدهیم!» بنابود آن شب پیام رئیس جمهور امریکا از تلویزیون سراسریشان هم پخش شود. این گل و بعد دنباله بازیای که بچههای عزیزمان ادامه دادند، قضایا را صد و هشتاد درجه تغییر جهت داد و حقیقتاً مظهری شد از وضعیت ملت ایران در مقابل امریکا.
🔰 البته آنها خیلی عصبانی شدند و بعد هم همان عناصر امپراتوری خبری دنیا گفتند که فلانی فوتبال را سیاسی کرد! نگفتند که ما چند هفته است که خودمان این بازی را سیاسی میکنیم.
✅ فوتبال یک بازی سیاسی است و ابعاد اجتماعی و فرهنگی هم دارد و نمیتوان تحلیلی ساده انگارانه از این پدیده داشت.
🔻 بازی و برد امروز ایران مقابل ولز در شرایط کنونی، آبی بر روی آتش فتنه در شرایط کنونی سیاسی کشور بود و ما هم نیاز مبرم به این شوک و موج امید آفرین داشتیم🔹 و چقدر شرایط امروز، شبیه همان روزهایی است که حضرت آقا در سال ۷۷ و به مناسبت جام جهانی ۹۸ فرمودند...
💢 خداقوت به تیم ملی و بازیکنان و کادر فنی
و خداقوت ویژه هم به گزارشگر این بازی، پیمان یوسفی که لذت بازی را با نحوه گزارشش دو چندان کرد.
#فوتبال
#جام_جهانی
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
💠درباره بسیج، یادگار ماندگار امام خمینی(ره)
❇️امام با آن عظمت که دنیا را تکان داد، تاریخ را تکان داد، میگوید «افتخارم این است که بسیجیام». بعد میگوید: «من دست یکایک شما را میبوسم».
📍بعد از اینکه در سیزدهم آبان، آن حادثه اتّفاق افتاد... آمریکاییها خیلی عصبانی شدند، شروع کردند به تهدید کردن؛ هم تهدید زبانی، هم تهدید عملی.
👌امام به جای اینکه منفعل بشود یا بترسد ملّت را به صورت بسیج عمومی وارد میدان کرد.
♻️یعنی این تهدید را تبدیل کرد به فرصت
🏷درباره فرهنگ بسیجی
↙️بسیج یک فرهنگ، یک گفتمان، یک تفکّر است.
✔️این فرهنگ عبارت است از خدمت بیتظاهر و بیتوقّع به اجتماع و به کشور
⭕️فرهنگ بسیجی یعنی:
🔹تا زانو در گِل فرو رفتن برای پاک کردن گل از اتاقهای خانوادههای سیلزده
🔸خود را در خطر ابتلای به کرونا و در خطر مرگ قرار دادن برای نجات کروناییها
🔹خستگی نشناختن در کمکهای مومنانه
🔸کارآمدی در محیط علم و تحقیق
🔹بیمحابا وارد شدن در میدان جنگ نظامی
🔸وارد شدن در هر کارزار سیاسی و نظامی و علمی و همهی توان خود را به کار گرفتن
🔹مظلوم شدن برای رهایی بخشیدن به مظلوم
🔸راهندادن ناامیدی به خود
🏷درباره ظرفیت کشور در تربیت بسیجی
🔄امروز هم کشور آماده است برای اینکه بسیجی برویاند، نوزایی کند، هم بسیج آماده است که کشور را پیش ببرد.
☝️این ظرفیّت تازه به وجود نیامده، این از قدیم هم بود:
♦️شیخ محمّد خیابانی
♦️محمّدتقی خان پسیان
♦️میرزا کوچکخان جنگلی
♦️آقانجفی و حاجآقا نوراللّه
♦️آسیّدعبدالحسین لاری و شیخ جعفر محلّاتی
♦️رئیسعلی دلواری
🏷چند نمونه از ثمرات بسیج:
✔️نشاندهندهی نوزایی و زنده بودن انقلاب
✔️موجب جهش در کشور [بهواسطه] روحیهی کارِ جهادی بدون توقّع و بدون تظاهر
✔️برجستهکردن عنصر معنویّت در فعّالیّتها
✔️فراموش نکردن آرمانگرایی در کنار عملگرایی
💠درباره جایگاه بسیج
👈من اصرار دارم که بسیجی قدر بسیج را بداند، جایگاه بسیج را بشناسد، فلسفهی حضور بسیج را بداند.
🚨جبههی استعمارِ غرب نسبت به این منطقهی خاصّ ما، منطقهی غرب آسیا، یک رویکردی دارد.
💪انقلاب [اسلامی] یک ضربهی مهلکی به این سیاست استعماری وارد کرد.
🚨بنابراین، باید به فکر علاج میافتادند. چه کار بکنند؟
⭕️حکومت انقلاب را باید ساقط کنند... نگاه میکنند میبینند نمیتوانند.
↙️لذا به فکر این افتادند که قبل از آنکه به ایران بشود حمله کرد، باید رفت کشورهای دُور و بَر را، آنجاهایی که عمق راهبردی ایران است... را بایستی اوّل فلج کرد.
💪توطئهی اینها با نیروی عظیم و کارآمد جمهوری اسلامی خنثی شد که مظهر و پرچم این نیروی عظیم، شخصی بود به نام حاج قاسم سلیمانی.
🔺شما بسیجیان عزیز، شما جوانها، صحنهی کارزار جمهوری اسلامی با دشمنان را تصویر کنید.🔻
👈میدان رزم یک چنین میدانی است؛ میدان چهار نفر اغتشاشگرِ داخلِ خیابان نیست. بسیج نباید فراموش کند که درگیری با استکبار جهانی است، درگیری اصلی آنجا است.
✖️البتّه معنایش این نیست که از این اغتشاشگرها صرف نظر کنیم؛ نه، هر اغتشاشگری، هر تروریستی، باید مجازات بشود.
🏷درباره برخی تحلیهای تأسفآور دربارهی اغتشاشات اخیر:
🔻من این دوتا تعبیر را دیدهام توی نوشتهها:
1️⃣«با آمریکا مشکلتان را حل کنید.»
✅مذاکرهی با آمریکا مشکلی را حل نمیکند. اگر حاضرید باج بدهید، نه یک بار، نه دو بار، پشت سر هم، در همهی مسائل اساسی، و از همهی خطوط قرمزتان عبور کنید، بله، آن وقت آمریکا با شما دیگر کاری ندارد، مثل دوران پهلوی.
2️⃣«صدای ملّت را بشنوید.»
✅صدای رعدآسای ملّت در سیزدهمِ آبانِ امسال، تشییع جنازهی شهید سلیمانی، این صدای ملّت ایران بود. تشییع جنازهی شهدا صدای ملّت ایران است.
⁉️شما چرا صدای ملّت را نمیشنوید؟
💠توصیههایی به بسیجیان
1️⃣از خدا کمک بخواهید برای بسیجی ماندن.
2️⃣قدر خودتان را بدانید.
3️⃣دشمنتان، نقطهضعفهایش و نقشههایش را بشناسید.
4️⃣رشد معنوی خودتان را اندازه بگیرید.
5️⃣مراقب نفوذ دشمن در درون مجموعه بسیج باشید.
6️⃣آخرین توصیه آیهی قرآن است: وَ لا تَهِنوا وَ لا تَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین.
🏷درباره شناخت نقطهضعفها و نقشههای دشمن
📌امروز مهمترین شیوهی دشمن، جعل و دروغپردازی است. «جهاد تبیین» یکی از جاهایش اینجا است.
🔺تسلّط بر مغزها برای دشمن خیلی با ارزشتر از تسلّط بر سرزمینها است.
⭕️مراقب باشید این خطرها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.
❎آمادگی عملی خودتان را هم حفظ کنید، غافلگیر نباید شد.
📌همه باید حواسمان جمع باشد. از این غفلت جهانی در دوران جام جهانی خیلیها استفاده میکنند، یک کارهایی را انجام میدهند.
👏دیروز بچّههای تیم ملّی ما چشم ملّت ما را روشن کردند
@HOWZAVIAN_khorasan
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است
🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب.
🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان خراسان رضوی است.
#حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای
✒ارسال یادداشتها و نظرات 👇
@Saleh117
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
چند نکته درباره جهاد اَلسِنَه
نویسنده: علی صالحی
جهاد تبیین که در بیانات رهبر انقلاب بارها مورد تأکید قرار گرفته شده، ریشه در آموزه های اصیل دینی دارد، امیر المومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: اللهُ اللهُ فی الـجهادِ بأَموالِكُم وَ اَنفُسِكُم وَ اَلسِنَتِكُم فی سبیلِ الله. از خدا بترسید و با مال و جان و زبان خود در راه خدا مجاهدت نمائید. (نهجالبلاغه، وصیت(نامة) ٤٧)
براساس این روایت جهاد تبیین یکی از ابعاد جهاد اَلسِنَه است. این جهاد اَلسِنَه اقسامی دارد:
گاهی مجاهد، در تعظیم حقایق، جهاد می کند، به چنین جهادی، جهاد فریاد گفته می شود. حضرت امام خمینی(ره) در تبیین این جهاد می فرمایند: هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید که همین فریاد همگانى «مرگ بر آمریکا» براى او مرگ مىآورد.( صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۳۷۳) البته دشمن با ساخت شعارهای دروغین، می خواهد شعارهای انقلابی را کم رنگ کند و باطل را بر حق مسلط کند. اما جهاد فریاد، الگو سازی می کند و احساسات انقلابی را برمی انگیزاند و در جان ها می نشیند، چون با فطرت بشری، سنخیت دارد. سرود سلام فرمانده، جلوه ای از جهاد فریادهای انقلابی است.
گاهی مجاهد، در تعلیم حقایق، جهاد می کند، به چنین جهادی، جهاد تعلیم گفته می شود. جهاد تعلیم همان جهاد صادق آل محمد(علیهم السلام) است که توانست ۴۰۰۰ شاگرد زبده در تخصص های گوناگون تربیت کند. به عبارتی دیگر، جهاد تعلیم همان جهاد کادر سازی برای انقلاب اسلامی است.
گاهی مجاهد، در روایت حقایق، جهاد می کند، به چنین جهادی، جهاد روایت گفته می شود. رهبر عزیز انقلاب در تبیین این جهاد فرموده اند: «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» (۱۴۰۰/۰۹/۲۱)
گاهی مجاهد، در تبیین حقایق جهاد می کند. به چنین جهادی، جهاد تبیین گفته می شود. جهاد تبیین همان جهاد کبیر است، همان جهاد زینب کبری (سلام الله علیها) است که با ورود به کاخ یزید بن معاویه، به روشنگری و جهاد تبیین پرداخت و از دل شکست ظاهری در واقعه کربلا، پیروزی بیرون آورد و تلاش دشمن برای تحریف حقایق را نقش برآب کرد خطاب به یزید فرمود: «ای یزید! هر چه نیرنگ داری، به کار بند و نهایت تلاشت را بکن و هر کوششی که داری به کار گیر؛ امّا به خداسوگند [با همه این تلاش ها] یاد ما را [از خاطرهها] محو نخواهی کرد و [چراغ] وحی ما را خاموش نتوانی نمود و به موقعیت و جایگاه ما آسیب نخواهی رساند. هرگز لکّه ننگ این کار، از تو پاک نخواهد شد. رأی و نظرت، سست و زمان دولت تو اندک است و جمعیت تو به پراکندگی خواهد انجامید، در آن روز که منادی ندا دهد: «لعنت خدا بر ظالمان باد».(مقتل الحسين مقرم، ص ۳۵۷ - ۳۵۹)
والبته جهاد زینب کبری( سلام الله علیها) هم جهاد فریاد بود، هم جهاد تعلیم و تربیت بود، هم جهاد روایت بود و هم جهاد تبیین.
بنابراین، تعظیم حقایق که همان تعظیم شعائر الله است و تعلیم حقایق که همان شغل انبیای الهی است و روایت و تبیین حقایق که سخت ترین ماموریت مردان خدا است، در واقع، جهاد اَلسِنَه است.
@HOWZAVIAN_khorasan
#یادداشت
📌جنگ با حاکمیت یا جنگ با خدا؟
در این روزها که بساط شرارتها رو به پایان است ضروری است که آتش هیجانات، جای خودش را به تحلیل واقع بینانهی این گونه ناهنجاریهای اجتماعی بدهد و صاحبان و متولیان فرهنگی جامعه بر تنور #جهاد_تببین بدمند تا زنگارهایی که در این مدت، ذهن و دل جوانان، خصوصاً نوجوانان ما را فرا گرفت زدوده شود.
بعد از گذشت اتقاقات تلخ دو ماهه اخیر و خسارتهای زیانبار آن، براستی رفتارهایی از جنس خونریزی، آتش زدن قرآن و مسجد، کشف حجاب، ایجاد رعب و سلب امنیت مسلمانان، بیش از آن که جنگ با حاکمیت باشد، جنگ با خدا و ارزشهای الهی نیست؟
آیا از میزان قبح و نفرتانگیز بودن آن به بهانه انتقاد و اعتراض به حاکمیت چیزی کم میشود؟
چگونه است که افراد فریبخورده از بهانه فوت یک خانم، احساس تکلیف برای مبارزه با حاکمیت میکنند اما نسبت به خون جوانانی که برای حفظ نظام، امنیت و ناموس مردم، جان بر کف بودهاند و نسبت به خون هزاران شهید انقلاب اسلامی، احساس تکلیف نمیکنند؟
باید پاسخ این پرسش وجدانی را از آنان جویا شد که براستی این نوع رفتارها جنگ با حاکمیت است یا جنگ با خدا؟ به چه قیمت و چه عاقبتی؟
از طرفی نباید غفلت کنیم، افرادی که سلاح به دست گرفتند و به مردم بیحرمتی کردند، شکست خوردهی #جنگ_رسانهای و #جنگ_شناختی دشمن هستند و این، مدیریت افکار رسانههای معاند است که رفتار آنان را صرفاً جنگ با حاکمیت تلقی میکند.
وظیفه ماست که با #جهاد_تببین در این کارزار جنگ رسانهای، نگرش او را اصلاح کرده و تبیین کنیم که این ضدیت با حاکمیت، اگرچه خیرخواهانه باشد، نتیجهای جز به خطر افتادن جان، مال و ناموس مردم ندارد و در نهایت به جنگ با ارزشها و اهداف الهی ختم خواهد شد و عواقب دنیوی و اخروی آن، دامان همه را فرا خواهد گرفت.
✍️ حسن سلامی
(طلبه سطوح عالی حوزه علمیه مشهد)
....................................................
اخبار علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
@mfkh_ir
⭕️ ۲۰ مطالبهی امام خامنهای درباره فضای مجازی
۱. راهاندازی شبکه ملی اطلاعات (مهمترین مطالبه)
۲. قویشدن و اقتدار در فضای مجازی
۳. مدیریت صحیح فضای مجازی
۴. استقلال و عدموابستگی به بیگانگان در فضای مجازی
۵. حضور جریانساز و تأثیرگذار در فضای مجازی
۶. تشکیل جبهه واحد ضدآمریکایی در فضای مجازی
۷. تشکیل هیئت اندیشهورز در فضای مجازی
۸. تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی در فضای مجازی
۹. مبارزه با کفر و الحاد و نفاق در فضای مجازی
۱۰. برنامهریزی برای رفع آسیبهای فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان
۱۱. توجه به امیدآفرینی در تولید محتوا برای فضای مجازی
۱۲. مقابله با آرایشجنگی دشمنان در فضای مجازی
۱۳. تامین امنیت فضای مجازی
۱۴. رصد و مقابله هوشمندانه با تهاجمات فکری-فرهنگی در فضای مجازی
۱۵. تقویت وحدت در فضای مجازی
۱۶. اهتمام به یافتن مخاطب واقعی در فضای مجازی
۱۷. تربیت مبلغهای قلمی، سخنور و مبلغ حوزوی در فضای مجازی
۱۸. پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی
۱۹. تولید و ترویج بازیهای ایرانی در فضای مجازی
۲۰. گسترش شرکتهای دانشبنیان فناوری اطلاعات توسط دولت
#حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_khorasan
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌امشب، بازیکنان می توانند دنیایی از خوشحالی و لذت را برای ایرانی فراهم کنند
شاید هیچ کس فکر نمی کرد ساق پای بازیکنان بتواند بزرگ ترین بهانه برای خوشحالی میلیون ها انسان را خلق کند.
امشب فوتبالی ها هم می توانند برای ایران تاریخ سازی کنند.
ابوقاسم
#هم_نویسان
💐 شما هم درباره حضرت زینب(س) بنویسید حتی یک جمله:
1⃣ زینت حسین را زینب نامیدند!
✍️محمدجوادمحمودی
2⃣ "حضرت صبر"! سالهاست دمشق تو را صبورانه انتظار میکشم.
✍ امیر احمدی
3⃣ چگونه کربلا را تاب آوردی... بگذریم میلادت مبارک
✍ طهورا تقیپور
#حضرت_زینب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 زیبایی در مکتب امَّالمصائب
✍️نجمه صالحی
دید آدمها درباره زیبایی متفاوت است! گاهی یک باغ پر از گل در نظر یکی زیباست و گاهی یک کویر و آسمان پرستاره!
گاهی یک سفره رنگارنگ برای یک نفر بهترین قاب زیباست و برای دیگری سفره ساده!
گاهی یک چهره سفید با چشمان درشت و رنگی برای شخصی ملاک زیبایی است و برای دیگری نه!
زیبایی در نظر ما کاملا سلیقه ایست و هر کس ملاکها و معیارهای خاص خودش را دارد، چه با دلیل چه بی دلیل!
اما در نظر خالق زیباییها، زیبایی دلیل دارد و از علم نشات میگیرد نه سلیقه!
علمی که پشت جادوی رنگها پنهان شده و علمی که به چرایی صورت آرایش کرده و بی آرایش پی می برد.
و همین علم بود که موجب شد تا مولود این روز، مصیبتبارترین رویداد تاریخ بشر را زیبا ببیند که هیچ، «جز زیبایی نبیند.»
علم این بانو، علم به ماهیت دنیا بود، علم به قیام برای حق و حقیقت، علم به وجود خالقی که او را برای هدفی در جهان آفریده، علم به صفات خدا و علم به اسامی او.
علمی که انسان را خلیفه و نایب خود در زمین کرد و برای پذیرش این نیابت به او اختیار داد و همین اختیار موجب شد تا ملائک بر او سجده کنند.
علمی که به انسان آموخت زیبایی را ببیند و زیباییها را انتخاب کند.
خالقی که زیبایی را آفرید، راز یافتن آن را در کلام خود و فرستادگانش جاری کرد.
دیدن این زیباییهای حقیقی با علم امکان پذیر است، علمی که با تلاش و خودسازی حاصل خواهد شد؛ آنگاه میتوانیم همچو عقیله بنی هاشم(سلام الله علیها) در اوج قدرت و در انتهای مصیبت، بانگ برداریم که جز زیبایی نمیبینم؛ «و ما رایت الا جمیلا».
#کربلا
#حضرت_زینب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN