🔰 جایگاه امام حسین(علیهالسلام)
▪️حضرت محمد صلىاللهعليهوآله: بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَيتُم وَ بِالْحَسَنِ اُعْطيتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَينِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَينَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ ريحَ الْجَنَّةِ
▪️ به وسيله من هشدار داده شُديد، و به وسيله على(ع) هدايت میيابيد و به وسيله حسن احسان میشويد و به وسيله حسين خوشبخت میگرديد، و بدون او بدبخت، بدانيد كه حسين درى از درهاى بهشت است؛ هر كس با او دشمنی كند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام میکند.
📚 البرهان فی تفسیرالقرآن، ج ۳، ص ۲۳۲
▪️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه▪️
یک تفکر خطرناک این است که: «بگذارید هر کس هر طور راحت است عزاداری کند؛ مهم آمدن است با هر پوشش و ظاهری، و مهم عزادارشدن است با هر سبکی»؛ تمام توجه امام حسین تا دقایقی قبل از شهادتشان اجتناب از سبک های ذلت آور بود. فلسفه قیام «هیهات منا الذلة» بود ووقتی لباس تنگ برایش آوردند فرمود ضربت علیه الذلة
https://virasty.com/salehiaref/1690268911484758158
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)
سلام و درود خدا بر همه ارادتمندان به وجود نازنین حضرت امام حسین (ع)
امید آنکه بتوانیم جزو محبان و رهروان راه این امام مظلوم باشیم.
به ذهنم خطور کرد که سروده زیبای شیخ احمد جامی در بیان ارادت به خاندان عصمت و طهارت( علیهم السلام) را با خود بنوازم و تقدیم دوستان نمایم؛
من ز مهر حیدرم هر لحظه اندر دل صفا است
از پی حیدر حسن ما را امام و رهنما است
همچو کلب افتاده ام بر آستان بوالحسن
خاک نعلین حسین بر هر دو چشمم توتیا است.
عزیزان ؛ مرا از دعاهای خیرتان در ایام تاسوعا و عاشورا فراموش نفرمائید.
✍ میر وحید الرحمن صدیقی، از برادران اهل سنت خراسان
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)
لبخند خدا بسته به لبخند حسین (ع)است
پس باش پی آنچه خوشایند حسین(ع) است
تعریف من از عشق همان بود که گفتم.
عرض سلام و ادب و احترام
با آرزوی قبولی عزاداری هایتان در این ماه، فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و ایام شهادت سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) را محضر منتقم خون ایشان ، حضرت حجت ابن الحسن (عج)، نائب برحقشان رهبری معظم انقلاب و همه ارادتمندان به سرور و سالار عالم حضرت سید الشهداء تسلیت عرض مینمایم.
التماس دعای فراوان
✍برادرتان: احمدی، از خادمان گروه ارشاد حریم رضوی
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)
از علقمه آمدی بگو یاس کجاست
گلواژه عشق و شور و احساس کجاست
دستت به کمر گرفته ای لب بگشا
بابا تو بگو! عمویم عباس کجاست.
ایام سوگواری سرور عالم حضرت امام حسین(ع) و یارانش تسلیت باد.
التماس دعای فراوان
✍ ارادتمند شما مصطفوی پور، از خادمان گروه ارشاد حریم رضوی
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
چهارشنبه های امام رضایی
خشم
✍ #جواد_رستمی
الغَضَبُ مِفتاحُ کلِّ شَرٍّ.
خشم، کلید هر بدی است.(مشکاة الأنوار، ص383، ح1266)
در زندگی فردی واجتماعی گاهی شرایطی پیش می آید که انسان عصبی وناراحت می شود ونسبت به شخص یا موضوعی رفتار تند وناشی از خشم وغضب از او سر میزند.
در این زمان برای عقل وهدایت و درایت او فرصتی نیست وهر حرکت وسخنی از انسان ممکن است سبب ایجاد مشکل ودرگیری شود.
از سوی دیگر ممکن است خشم وغضب به طرف مقابل هم سرایت کند و او نیز با رفتاری ناشی از خشم و عصبانیت برخورد کند و در نهایت این حرکات نسنجیده در حالتی که عقل را فرصتی برای کنترل و تصمیم و هدایت نیست، اتفاق یا حادثهای دردناک را درپی داشته باشد که توان جبران و برگشت به حالت قبل از خشم برای انسان نباشد و جز پشیمانی و از دست دادن جان یا مال ثمری باشد.
از این رو فرمایش امام که خشم و غضب را منشاء هر بدی می داند مورد اهمیت است که انسان در این حالت بتواند گفتار ورفتار خود را کنترل کند و از شرو بدی دور شود.
راه نجات از این شر که کلیدی برای انحراف و سقوط انسان است جز تسلط بر زبان و افکار لحظه ای نیست تمرین کنیم هنگام عصبانیت و خشم ملزم به سکوت و سکون باشیم برای دقایقی اگر ایستادهایم بنشینیم ویا عکس آن، در هر حالتی هستیم تغییر حال و هوا و کنترل رفتار و گفتار باعث میشود قوه عقل با درایت، هدایت را به دست گرفته و راه و رفتار صحیح را به انسان نشان داده و از سقوط او جلوگیری کند.
شناخت انسان از خود نسبت به احساسات و حالات و رفتارش در غم و شادی، خشم و غضب و غیره کلید کنترل و حرکت بر مدار عقل است.
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
فرق است بین مجازی و واقعیت...
✍ مرتضی قلی زاده، از برادران محترم مجموعه کانون وکلای دادگستری و دانشجوی ارشد حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی
بنده همچون شما در فضای مجازی فعالیت دارم و میبینم که برخی به خیال باطلشان معتقدند که هر لحظه احتمال دارد جمهوری اسلامی سقوط کند، زیرا اعتقاد و ایمان و عقاید سقوط کرده است، انسانیت سقوط کرده است ارزشهای اخلاقی سقوط کرده است. البته راست می گویند اما فقط در فضای مجازی آن هم توسط پروپاگاندای رسانه ای دشمنان اخلاق و تربیت.
دشمنان و زود باوران، دنیای مجازی را دنیای توهمات و خیالات خود ساختهاند در حالی که روز به روز از واقعیتها دور میشوند واقعیت پیوند عمیق حکومت عدل قرن جدید با حکومت عدل علی و آل علی است.
در این شبها که در عزاداریها شرکت میکنم تا چشم میگردانم جوانانی را میبینم که عاشقانه در حال عزاداری و سینه زنی هستند.
جوانانی از جنس روح الله عجمیان که به مانند سید و سالار شهدا امام حسین (ع) زیر پای یزیدیان زمانه لگدمال شدند و آنها حتی از پیکر بیجان او هم دست بر نمیداشتند. و باز هم شکر میکنم که فرق است بین مجازی و واقعیت ...
تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت عرض میکنم.
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
حماسه سرخ نهضت عاشورا
✍ حجتالاسلام غلامرضا #رضایی تربقان
▪️قال رسولالله(ص): اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة
گر نمیبود حسین، نام ز اسلام نبود
زخدا و ز محمد، ز علی نام نبود
گر سرنیزه نمیخواند او آیه کهف
هیچ آثار زقرآن و ز احکام نبود
🔹لازم است جهت درک بهتر واقعه عاشورا قدری تاریخ اسلام را مرور کنیم، خصوصاً از سال۴۰ تا۶۰ هجری که بنیامیه بر جامعه مسلمین مسلط شده بود.
🔻بعد از دوران خلافت علی(ع)، نقشه رهبری مسلمانان بهکلی تغییر کرد و حکومت اسلامی توسط بنیامیه به سلطنت موروثی ضداسلامی تبدیل شد و در یککلام، یک دولت نژادپرست عربی محض تشکیل شده بود، حکومتی ضد دینی که بسیاری از آیینهای جاهلی را زنده کرده بود.
🔻تاریخ اسلام این حقیقت را ثابت کرد که هرگاه با دشمن آشکار درگیر شده، همیشه غالب و پیروز بوده است، ولی هرگاه دشمن در لباس دوست ظاهر شده، اسلام در اوج شکوه و قدرت خود از درون مسخ گردیده، حیاتش را از دست داده و پاکترین و صمیمیترین یاران و رهبرانش را از دست داده است.
🔹روشنترین شاهد این مطلب، ماجرای بنیامیه است. آنها وقتی دشمن آشکار اسلام بودند و بُتهای لات و عزّی را در دست داشتند، در نبرد با اسلام، شکستی مفتضحانه در بدر و خندق خوردند، ولی همین که جامه دروغین توحید پوشیدند و در صفین قرآن بر سرنیزهها کردند، توانستند شکست بدر را در صفین جبران کنند.
🔻شکستهای پیاپی مسلمین و پیروزیهای غیرمنتظره جبهه مخالف که به علت ساده لوحی و ناآگاهی عوام و دنیاپرستی عدهای به دست آمد، تجربهای بزرگ برای جبهه باطل گردید که هرگز در مقابل جبهه حق نباید بدون نقاب ظاهر گردید.
🔻پس از شهادت علی(ع)، زمان هرچه میگذشت پایگاه اسلام راستین ضعیفتر میشد و برعکس پایگاه جاهلیت جدید و دشمنان داخلی قویتر میگردید. امام حسن(ع) در آن دوران وارث حکومتی شده بود که نفاق تا اعماق ضمیر صمیمیترین یاران وی نفوذ کرده بود و بهترین فرماندهان سپاهش پنهانی با معاویه سر و سرّی پیدا کرده بودند و برای یک توطئه و جنایت بزرگ معامله کرده و کار به جایی رسید که امام حسن(ع) بهناچار صلح تحمیلی را پذیرفت. معاویه بخشنامه صادر کرد که نام شیعیان علی(ع) را از دیوان عطایا محو کرده و دوستان او را قتلعام کنند و هرکس متهم به دوستی علی(ع) است او را بکشند. بهقدری بر دوستان علی(ع) سخت گرفت که کسی جرأت نداشت فضائل و مناقب علی(ع) را بیان کند.
🔻بنیامیه دستور داد ۷۰ هزار منبر نصب کرده و بر بالای آن علی(ع) را لعن و مذمت کنند. بنیامیه بدعتها و جنایات زیادی مرتکب شدند تا جایی که اساس دین را که با زحمات پیامبر(ص) و خونهای پاک شهدای بدر و اُحد پایهگذاری شده بود، نابود ساخت. معاویه با اسم دین به جنگ دین آمد و مردم را فریب داد. آنها که در کربلا در برابر امام(ع) ایستادند، میگفتند امام حسین(ع) یاغی بر امام مسلمین یزید است. امام حسین(ع) از نظر آنها کسی بود که از دین جدش خارج و مرتد شده و باید کشته شود. معاویه با ابزار دین به جنگ دین آمد. پسرش یزید با ابزار دین، سر امام حسین(ع) را برید و بر نیزه کرد. این جبهه مستمر ادامه دارد و امروز نیز دشمنان دین، با ابزار دین سر میبُرند.
🔹امام حسین(ع) وارث نهضتی بود که پیامبر(ص) ایجاد کرده بود و امام علی(ع) و امام حسن(ع) آن را تداوم بخشیدند و حال پاسداری از این آئین بر عهده امام حسین(ع) بود. مسلمانان در آن زمان سه گروه شده بودند: گروهی این وضع را تحمل نکرده فریاد کشیدند و کشته شدند. گروهی در کُنج امن خلوت و ریاضت و عبادت خزیدند و از صحنه حق و باطل کنار رفتند و حتی عدهای از آنها مُهر خاموشی بر لب زدند و با اَحدی سخن نگفتند. گروهی هم از عنوان صحابه برای آبادی دنیای خود استفاده کردند و افتخاراتی که کسب کرده بودند در کاخ سبز معاویه در معرض فروش قرار دادند و کارشان به جایی رسید که برای خوشایند معاویه حدیث جعل کردند. در میان این افراد، امام حسین(ع) شرایط خاصی داشت. او نمیتوانست مانند گروه اول باشد زیرا چشم امید امت اسلام به او دوخته شده بود؛ لذا پس از شهادت امام مجتبی(ع) بهرغم اصرار فراوان شیعیان، قیام بر ضد معاویه را نپذیرفت و فرمود تا معاویه زنده است دست به قیام مسلحانه نزنید چون با او معاهده صلح امضاء کردیم.
🔻پس از مرگ معاویه، امام حسین(ع) را تحت فشار گذاشتند تا با یزید بیعت کند. امام توجه داشت اگر بیعت کند، حکومت او جنبه شرعی و قانونی پیدا خواهد کرد. لذا بهقصد مخالفت، مدینه را ترک و در مکه اقامت گزید. این مخالفت علنی امام، سکوت مرگباری را که بر جامعه سایه انداخته بود شکست و مردم جرأت بیشتری پیدا کردند بهطوریکه مرتباً به منزل امام رفتوآمد کرده و با شور و شوق به سخنان او گوش میدادند.
ادامه دارد...👇
#اهل_قلم
🔹امامحسین در آخرین روزهای حضورش در مکه معظمه، از موقعیت کنگره حج استفاده کرد و شخصیتهای علمی که در مکه گردآمده بودند را دعوت کرد تا مسئولیت آنان را در دفاع از اسلام و مبارزه با باطل گوشزد کند و تکلیف آنان را در برابر دستگاه بنیامیه روشن نماید. امام(ع) در این مجلس خطبهای بسیار روشنگر و تکان دهنده ایراد فرمود. در بخشی از خطبه تصریح کرد؛ همهچیز از دست رفته، نهضتی که نیمقرن پیش به وجود آمده همه رهآوردها و موقعیتهایش پایمال شده، همه مسجدها پایگاه شرک و ظلم و فریب مردم شده، شمشیرهای جهاد در دست جلادان قرار گرفته، بیتالمال به کاخ سبز معاویه سرازیر میشود و تریبونهای رسمی که از توحید و پیغمبر و قرآن و وحی سخن میگویند همه در اختیار امویان است. همه ائمهجمعه و جماعات، قضات، محدثین، مفسرین، قاریان قرآن، خطبا و علمای وقت یا کشته شدهاند یا خاموش و ساکت، مشغول ریاضتند و سلامت خویش را در ازای سکوت بر ظلم و رضای بر کفر باز خریدهاند و یا فضیلتهایی را که در دوره ایمان کسب کردهاند، ارزان فروخته و چهبسا با عمارتی مبادله کردند.
🔻اقدامات و سخنان امام(ع) از ابتدا تا انتها نشان میدهد که او هدفی بسیار بالاتر از آن داشت که به خلافت برسد و حرکت او یک قیام سیاسی مسلحانه نبود. او هدفش احیای دین و پاسداری از ارزشهای اسلامی بود، چنانچه در وصیتی که به برادرش محمد حنفیه نوشت چنین یادآوری کرد: انگیزه نهضت من هوی و هوس و تمایلات بشری نیست. هدف من فساد و ستمگری نیست، بلکه من فقط برای اصلاح در امت جدم از وطنم خارج شدم. هدف من امربهمعروف و نهی از منکر است.
🔹امام(ع) در آخرین ساعات جنگ میان او و سپاهیان اموی نیز خطبهای ایراد نمود و ضمن توبیخ شدید به آنان فرمود: خاک بر فرق شما باد ای نوکران فرومایه، ای گروه کجروان که کتاب خدا را به سویی افکندید و فریب شیطان را خوردید در نافرمانی خدا متحد شدید و کتاب خدا را تحریف کردید چراغ الهی را خاموش ساختید؛ فرزندان پیامبر را کشتید. نطفه زنا را به نسب خویش ملحق کردید و بندگان آزاد را کشتید. بدانید که پسر زنازاده مرا مجبور کرد که یا تن به ذلت و خواری بدهم و یا کشته شوم، ولی خواری و ذلت از ما دور است. خدا و پیامبر و بندگان مؤمن هرگز به ذلت ما راضی نمیشود، خاندان ما بالاتر از آنند که تن به پستی و ذلت در دهند.
#اهل_قلم
#یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@ahalieghalam
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
منبع خبر : (صدای خاوران) آوای کاشمر /شماره۵۲۸ / صفحه۵
لینک کوتاه
https://sedayekhavaran.ir/?p=7496
🏴 السلام علیک یا قمر بنی هاشم یا ابا الفضل العباس(ع)
قال الامام السجاد علیهالسلام:"انّ للعبّاس عندالله تبارک و تعالی منزلة یغبطه علیها جمیع الشهدا یوم القیامة"
ابالفضل العباس علیهالسلام شخصیت کاریزماتیک داشت. شخصیتی خاص که دارای صفتهای ویژه، ممتاز و منحصربهفرد بود. او کسی است که در کنار امام زمانش، در تقابل با امویان نقش حیاتی داشت.
تاریخ عاشورا، به نقش محوری حضرت عباس علیهالسلام دوشادوش امام حسین علیهالسلام گواهی میدهد و بی دلیل نیست که تا ابد در ذهن شیعیان زنده و پاینده است. او با بذل جان شیرینش برای حفظ اسلام نمونهای از یک مومن واقعی را در تاریخ ثبت کرد که تا دنیا دنیاست زنده خواهد ماند.
انتشار یادداشت غبطه شهدا در پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه
https://v-o-h.ir/scholars/7041/%d8%ba%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%b4%d9%87%d8%af%d8%a7/
✍ دکتر نجمه صالحی، استاد حوزه و دانشگاه
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan