.
زیارت غدیریه
✍ نجمه صالحی
زیارت غدیریه یا زیارت امیرالمومنین(ع) متنی است استوار و فصیح که از پیشوای دهم(ع) نقل و امر شده است در هر زمان و هر مکان، بهویژه در روز عید غدیر خوانده شود.
این زیارت حاوی تعداد زیادی از آیات قرآن کریم و بیش از 200 فضیلت از فضایل برجسته علی(علیه السلام) است؛ امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، ولی ربّ العالمین، امینالله فی ارضه، سفیرالله فی خلقه، الحجّه البالغه علی عباده، دینالله القویم، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن باللّه، سید المسلمین، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، قائد الغرّ المحجّلین، امام المّتقین، اوّل من صدّق بما انزل الله علی نبیه و... از آن جملهاند.
از رشادتهای تاریخی امام علی(ع) و فداکاریهای آن حضرت در راه دین اسلام، ماجرای فدک، بیزاری از دشمنان ولایت، برائت از قاتلان امام حسین(ع) و شهادت عمّار و... نیز سخنانی به میان آمده است.
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
🛑فضیلتی بی نظیر
برای مولا امیرالمومنین علی علیه سلام
⭕️رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)
به حضرت علی علیه السلام فرمودند :
✅«وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْلَا أَنْ يَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي بِمَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ الْيَوْمَ مَقَالًا لَا تَمُرُّ بِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ إِلَّا أَخَذَ التُّرَابَ مِنْ أَثَرِ قَدَمَيْكَ يَطْلُبُ بِهِ الْبَرَكَةَ» "
🔰قسم به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست! اگر این دلهره را نداشتم که مردم درباره تو غلوّ کنند، همانگونه که درباره عیسی غلوّ کردند، درباره تو سخنی را میگفتم که از کنار هیچ مسلمانی عبور نمیکردی، مگر اینکه خاک زیر پای تو را برمیداشتند و با آن، تبرک میجستند.
📚 منابع اهل سنت
📗مجمع الزوائد للهیثمی، ج 9، ص 131 ، ح 14752 .
📘المعجم الکبیر الطبرانی، ج 1، ص 320 ، حدیث 951 .
📙شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج 9 ، ص 168 .
📖ينابيع الموده، ج 1 ، ص 392 .
🗞المناقب الخوارزمي، ص 129 .
🔹 منابع شیعی :
📚اصول کافی ، ج 8 ، ص 57 ، ح 18 .
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🌺🌸🌷
#چهارشنبه_های-امام_رضایی
نظافت و پاکیزگی
✍ #جواد_رستمی
قالَ الرِّضا عليه السلام: مِنْ اَخـْلاقِ الأَنْبِياءِ التـَّنَظـُّفُ. [تحف العقول، ص 442.]
امام رضا(ع) فرمود: تميـزى و پاكـيزگى از اخـلاق پـيامبران است.
تابستان است و گرمای هوا، که در این شرایط نظافت شخصی و پاکیزگی اهمیت فراوان دارد.
طبیعت بدن انسان چنین است که در گرما تعریق بیشتری دارد و بسته به خصوصیات آن ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد بنابراین حضور در اماکن و وسایل نقلیه عمومی ومحل کار می طلبد برای رعایت حقوق دیگران به این موضوع اهمیت بدهیم همچنان که به فرموده امام رضا (ع)از اخلاق انبیاء توجه به نظافت بوده ودر سبک زندگی آنها نظافت و آراستگی و خوشبو بودن بسیار سفارش شده است.
احساس خوب دیگران نسبت به این اخلاق در اجتماع در برخوردها و تعاملات انسان تأثیر مثبت گذاشته و به روابط بهتر بر پایه احترام و عزت منجر میشود.
احادیث بسیاری از اهلالبیت پیرامون پاکیزگی و نظافت رسیده که دلیل بر اهمیت این موضوع در دین بوده تا جایی که نظافت را از ایمان دانسته اند و به عنوان وظیفه انسانی یک مسلمان در روابط اجتماعی تلقی میشود.
این موضوع نه فقط در اجتماع که در خانواده به خصوص زوجین بسیار مورد توجه بوده و در جذب و طرد یکدیگر موثر است.
#نویسندگان_حوزوی
#یادداشت
#اهل_قلم
@ahalieghalam
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
چرایی تفاوت عجیب میزان قبولی دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی در کنکور؛
رقابت ناعادلانه علم و ثروت
✍زهرا شریعتی
در این روزهای داغ اول تابستان بار دیگر کنکوری ها در تب وتاب رقابت برای ورود به دانشگاه ها هستند اما گذشته از حواشی مختلف کنکور و احوالات کنکوری ها، معمولا این سوال ذهن «از کنکورگذشته ها» را به خود مشغول می کند که این رقابت چقدر عادلانه است و آیا همه دانش آموزان از فرصت برابر برای ورود به دانشگاه خصوصا دانشگاه های تراز اول برخوردار هستند یا فقط عده ای خاص شانس بالایی دارند؟ پاسخی که جدیدترین امارها به ما می دهند، عجیب و غریب اما واقعی است؛ سهم 97ونیم درصدی مدارس نیمه دولتی و غیردولتی در قبولی کنکور با وجود تحصیل 15درصد دانش آموزان در این مدارس، ما را بر آن داشت تا ضمن گفتگو با دو نخبه مشهدی به بررسی چند و چون آن بپردازیم که حاصل آن را در ادامه می خوانید...
https://shahraranews.ir/files/fa/publication/pages/1402/4/14/14152_132473.pdf
ولایتمدار عزیز، سلام!
بار دیگر توفیق یارمان شده و دست تقدیر، ما را در آستانۀ «غدیر» ـ بزرگترین عید عالم هستی ـ قرار داده است.
«غدير» نماد پیوندِ «توحید» و «ولایت» است.
«غدیر» نمود پیوستِ «رسالت» و «امامت» است.
«غدير» نمايشگاهِ «ولایة علی بن ابیطالب حصنی» است.
«غدیر» تجلیگاهِ «علیٌّ منّی و أنا منه» است.
«غدير» صراط مستقيمِ «عرفان» است.
«غدیر» شاهراه وصول به مقامِ «ولایت» است.
«غدير» روزِ «مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلىٌّ مَولاه» است.
«غدير» روز «اللَهُمَّ والِ مَن والاهُ وَ عادِ مَن عاداهُ وَ انصُر مَن نَصَرَهُ وَ اخذُل مَن خَذَلَهُ» است.
«غدير» روز محک است؛ روز تمايز ايمان و كفر؛ روز تقابل خلوص و نفاق؛ روز تعارض صفا و حيله؛ و روز تباین نور و ظلمت.
«غدير» روز درخشش خورشيد عالمتاب حقیقت، از پس ابرهای متراکم غفلت، بر صفحۀ نفس بشریت است.
«غدیر» روز صدور امر الهی به لزوم كشف حجاب از چهرۀ تابناک ولايت است.
«غدير» روز سرآمدن زمان تقيّه و پیروزی جنود عقل بر جنود جهل است.
«غدیر» روز سرسپردگى است.
«غدير» روز بيعت با آزادگی است.
«غدیر» روز معاملۀ نفس با نفیسترین متاع ملک و ملکوت است.
آری! «غدير» روزی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله، با بالابردن دست على بن ابیطالب علیه السلام، پرچم ولایت ازلی او را تا ابد به اهتزاز درآورده و طنین خطبۀ مولویتش را از ناسوت به لاهوت رساند؛ و از همین روست که «غدیر» عيد الله الاكبر است.
اما باید بدانیم که «غدیر» تازه شروع ماجراست؛ شروع ماجرایی که همۀ بلادیدگان عصر غیبت، در انتظار پایان خوش آن، دست به دعا برداشتهاند؛ و چه دعائی بالاتر و مؤثرتر از زمینهسازی برای ظهور وارثِ «غدیر»؟ ظهور وارثِ «ذوالفقار»؛ ظهور وارث جلال و جمال علوی؛ ظهورِ «مهدی موعود» که جز بهدنبال مجاهدت مهدیباوران و مهدییاوران محقق نخواهد شد؛ ظهوری که درمان همۀ دردهای ظاهری و باطنی ماست.
«غدیر» به ما میگوید که اگر كسى همۀ خود را به خدا بدهد، خدا نيز براى اوست.
«غدیر» یعنی: اين راه برای همیشه باز است.
اما آیا ما را نیت و همت رفتن هست؟
اگر هست، بسم الله ... .
🏷 #نوشتار #یادداشت #عید_غدیر #توحید #ولایت #امیرالمؤمنین #امام_زمان
🆔 @Smh_Doaei
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🌺 #بزرگترین_عید
🌸 حضرت آیتالله خامنهای: «در روز عید غدیر،پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد.»
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔰 چند پیشنهاد برای تبدیل #عید_غدیر به #عید_برتر در جامعه اسلامی:
🔸 تعطیلی سهروزۀ عید غدیر
🔹 پرداخت عیدی سالیانه به کارمندان و کارگران در عید غدیر
🔸 زمینهسازی برای برگزاری گستردۀ جشنهای خیابانی عید غدیر در همۀ شهرها
🔹 آزادی گستردۀ زندانیان مستحق عفو در ایام عید غدیر
🔸 پخش ویژهبرنامههای شاد، جذاب و آموزنده از رسانۀ ملی در ایام عید غدیر
🔹 زمینهسازی برای اطعام میلیونی مردم در عید غدیر
🔸 راهاندازی پویشهای ملی برای هدیهدادن به کودکان محروم در ایام عید غدیر
🔹 فرهنگسازی برای عیدیدادن به بچهها در عید غدیر
🔸 زمینهسازی مساجد برای تکریم سادات محل در ایام عید غدیر
🔹 برگزاری کنفرانس بین المللی غدیر با دعوت از نخبگان مسلمان و غیرمسلمان جهان در ایام عید غدیر
🔸 برگزاری مراسم تجدید بیعت با امیرالمؤمنین علیه السلام در عید غدیر
🔹 ورود جدی و جذاب معارف غدیر به کتابهای درسی
🔸 فرهنگسازی برای حُسن معاشرت ویژه با اهل سنت در ایام عید غدیر
🔹 زمینهسازی برای اجراء طرح تخفیفهای گسترده و جذاب توسط مراکز فروشگاهی و خدماتی در ایام عید غدیر
🔸 برگزاری برنامۀ حسینیه معلی در ایام عید غدیر
📣 این فهرست را شما تکمیل کنید ...
#عید_غدیر_عید_برتر
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
امامت و ولایت (واقعه غدیر خم)
✍ غلامرضا #رضایی تربقان
💢 من کنت مولاه فهذا علی مولاه هرکس که من تاکنون مولا و سرپرست و پیشوای او بودم پس این علی مولا و سرپرست اوست؛آنگاه دعا کرد در حق آنان که علی را یاری کنند و نفرین نمود آنان را که او را ترک گویند و بییاور گذارند.
🔹امامت اساسیترین اصول اجتماعی اسلام، روح و جان تمامی قوانین تکامل بشر و مبدأ حرکت جامعه بهسوی تعالی مطلق و رشتهای است که قوانین تکامل انسان را به هم پیوند داده و در جهت فلسفه آفرینش قرار میدهد.
🔻امامت بهعنوان پیشوایی و رهبری جامعه اسلامی بهعنوان خلافت و جانشینی پیامبر اسلام میباشد و همه وظایفی را که پیامبر اسلام بر عهده داشت خلیفه و جانشین او نیز برعهده دارد مگر یک وظیفه که مخصوص پیامبر(ص) میباشد یعنی دریافت و ابلاغ وحی است.
🔻مسئولیت امام: تفسیر قرآن و بیان معانی و مفاهیم واقعی آیات الهی، بیان احکام الهی، تشکیل حکومت و نظارت بر اجرای صحیح احکام الهی، پاسخگویی به هرگونه مسئله فکری و دینی، اهتمام به مسائل اخلاقی و الگو بودن برای جامعه در گفتار و عمل، داوری در اختلافات مردم، حراست و پاسداری از کیان اسلام و مسلمین در برابر توطئهها و تهاجم دشمنان.
⭕️امام را چه کسی تعیین میکند؟
🔹با توجه به شرایط و مسئولیتهای امام روشن میشود که خداوند باید امام را تعیین کند زیرا کسی جز خداوند از وجود صفات امام بهویژه صفت عصمت آگاه نیست، عصمت قدرت روحی است که وجود آن را نمیتوان از طریق حواس شناخت زیرا شعاع معرفت حسی محدود به امور ظاهری است. اگر افراد بخواهند فردی را بهعنوان امام برگزینند احتمال اینکه او عمداً یا سهواً دچار خطا و گناه شود منتفی نخواهد بود و چنین رهبری نمیتواند اهداف عالی و آرمانهای والای امامت را جامعه عمل بپوشاند، بنابراین امام را خدا برمیگزیند و بهوسیله پیامبر(ص) به مردم معرفی میکند چنانکه در تاریخ همه پیامبران آمده است که آنان برای خود جانشینانی تعیین میکردند و پیامبر اسلام(ص) نیز این کار را انجام داده است
⭕️ واقعه غدیر و نصب امام
🔹واقعه غدیر در تاریخ اسلام مسلّم و غیرقابلتردید است. حدیث غدیر از احادیث متواتر اسلامی است تا آنجا که ۱۱۰ نفر از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعین آن را روایت کردهاند. دانشمندانی مانند ابوریحان بیرونی و خواجهنصیرالدین طوسی، فیلسوف معروف فارابی نیز بر همین اساس به تحلیل فلسفه امامت پرداخته است و ابنسینا به موضوع نص(حدیث صریح غدیر) در کتاب شفا اهمیت داده است و آن را بهترین راه برای تعیین جانشین دانسته است. همچنین بسیاری از علمای بزرگ شیعه و سنی آن را نقل کردهاند و در عصر ما یکی از دانشمندان بزرگ علامه امینی(ره) در کتاب عظیمی به نام الغدیر که نوشت این حقیقت را بیش از پیش روشن کرد و برای واقعه غدیر بیش از ۳۶۰ سند از کتابهای معتبر عالمان سنت گرد آورد.
🔻گرچه باید یادآور شویم که سخنان پیامبر(ص) درباره حضرت علی(ع) و امامت و خلافت او و اینکه جانشین پیامبر فقط و فقط اوست منحصر به حدیث و واقعه غدیر نیست، بلکه سخنان پیامبر دراینباره بسیار است که مجال بیان آنها میسر نیست.
🔻پیامبر اکرم در سال دهم هجری بهقصد انجام دادن اعمال حج از مدینه به مکه سفر کرد. سفر پیامبر از قبل به اطلاع مسلمانان نواحی مختلف رسیده بود از اینرو جماعتها و گروههای بسیاری برای اینکه اعمال حج را در حضور پیامبر انجام دهند و آداب و مناسک حج را از خود پیامبر بیاموزند به مکه آمدند و همراه پیامبر(ص) حج گذاردند و این آخرین حج پیامبر بود که معروف شد به حجهالوداع و کمترین تعدادی که برای حاجیان گفته شده ۹۰ هزار نفر است و عدهای از مورخان اهل سنت تا ۱۲۰ هزار نفر نوشتهاند. پس از پایان حج و سخنرانیهایی که پیامبر(ص) در مکه ایراد کرد کاروانها عازم بازگشت به مدینه و سایر شهرها شدند و حجاج حجاز و عراق و یمن از هم جدا نشده بودند که به صحرای کوهستانی جحفه رسیدند در کنار غدیر خم. در این محل جبرئیل فرشته وحی بر پیامبر نازل شد و این آیه را بر او فرو خواند يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ (سوره مائده آیه ۶۷) ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به مردم ابلاغ کن و اگر این کار را نکنی رسالت خود را ابلاغ نکردهای و خدا تو را از خطر مردم حفظ میکند.
🔻با توجه به اینکه آن ایام ماههای آخر عمر پیامبر(ص) بود (زیرا پیامبر در حدود ۷۰ روز پس از واقعه غدیر رحلت کرد) و فرستاده خدا همه احکام الهی را تبلیغ کرده بود، معلوم است که این آیه مربوط به مسئله جانشینی است این بود که پیامبر پس از نزول آیه بالا در صحرای غدیر درنگ کرد و پس از ادای نماز ظهر دستور داد منبری از جهاز (پالان) شتران ساختند. آنگاه فرمود تا همه آن جمعیت انبوه گرد آمدند.
🔹پیامبر(ص) بر آن منبر بالا رفت و پس از حمد و ثنای الهی گرفتن اقرار از حاضران به توحید و نبوت و معاد سفارش در حق قرآن و عترت و یادآوری این مطلب که او نسبت به مؤمنین از خودشان اولی و سزاوارتر است و درباره نزدیک شدن مرگ خود سخن گفت و به مردم یادآوری کرد که او پیامبر خدا بوده است و احکام خدا همه را ابلاغ کرده است و اکنون میخواهد آخرین مسئلهی مهم دینی را بگوید آنگاه علی ابن ابیطالب(ع) را پیش خواند نخست او را کنار خود نگاه داشت. سپس دست او را گرفت و بلند کرد آنگاه سه مرتبه جمله زیر را تکرار کرد.
🔻من کنت مولاه فهذا علی مولاه هرکس که من تاکنون مولا و سرپرست و پیشوای او بودم پس این علی مولا و سرپرست اوست؛آنگاه دعا کرد در حق آنان که علی را یاری کنند و نفرین نمود آنان را که او را ترک گویند و بییاور گذارند.سپس فرمود حاضران به غایبان اطلاع دهند. پس از اینکه مراسم جانشینی و خلافت علی(ع) پایان یابد و دین اسلام از نظر ادامه رهبری نیز کامل شد و چگونگی سرپرستی امت پس از پیامبر روشن گشت این آیه نازل شد لْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً امروز دین شما را کامل و نعمت خدا را بر شما تمام کردیم و اسلام را بهعنوان دین (پایدار) برای شما پسندیدم. پیامبر اکرم خدا را بر اینکه دین را کامل و نعمت خود را بر مسلمانان تمام کرد و از رسالت او و ولایت علی پس از او راضی است سپاس گفت در این هنگام کردن نزد علی(ع) آمده و مقام ولایت را به او تبریک گفتند و پیش از همه ابوبکر و عمر به این کار اقدام کردند و پیامبر سه شبانهروز در سرزمین غدیر بماند تا همه بتوانند با علی(ع) بیعت کنند گرچه این واقعه به شرحی که گذشت موردقبول علمای اهل سنت نیز است ولی آنان ولایت را به محبت و نصرت تفسیر کردند و علمای شیعه به رهبری شواهد و قرائن بسیاری وجود دارد که با توجه به آنها میتوان یقین کرد مقصود از ولایت همان رهبری و زعامت امت اسلامی است.
#نویسندگان_حوزوی
#اهل_قلم
#یادداشت
#غدیر
@ahalieghalam
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
منبع خبر : (صدای خاوران)آوای کاشمر /شماره۵۴۹/صفحه۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🌹نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد
🌹ناشر حکم ولایت به ولی می نازد
🌹گر بنازد به علی، شیعه ندارد عجبی
🌹عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد
🌸 عیدبزرگ غدیر، عید ولایت برهمگان مبارک باد 🌸
در حديثى از پيغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مى خوانيم: «اَخْوَفُ ما اَخافُ عَلَيكُمْ اَلرِّيا وَالشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةُ»؛ (خطرناكترين چيزى كه از آن بر شما مى ترسم رياكارى و شهوت پنهانى است).
المحجة البيضا في تهذيب الاحياء، ملامحسن فيض كاشاني، ج٦ ص ١٤١
https://eitaa.com/HOWZAVIAN_khorasan
🔰دوره آشنایی فقه فضای مجازی (فصل اول)
🔶با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا رستمی
_ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
_ سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه
_دبیر کارگروه حوزه و فضای مجازی پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
_مسئول کمیته رصد قرارگاه کنشگری حوزه و روحانیت
🔶سرفصل های دوره:
مفهوم شناسی فقه فضای مجازی
موضوع شناسی فقه فضای مجازی
منبع شناسی فقه فضای مجازی
ظرفیت شناسی فقه فضای مجازی
روش شناسی فقه فضای مجازی
نظام مسائل فقه فضای مجازی
📅زمان دوره: دوشنبه ها ساعت ۱۸
شروع دوره از دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲
📌همراه گواهی شرکت در دوره در صورت ارائه چکیده جلسات
فرم ثبت نام:
https://formafzar.com/form/1vmvf
📲پخش از طریق آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi
✔️ جهت کسب اطلاعات بیشتر و نحوه صدور گواهی، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا و بله پیام دهید.