روز قدس پس از ۷ اکتبر تفاوت وجودی دارد با روز قدس قبل از آن که صرفا برای حفظ و بقا بود. روز قدس اکنون، روز «یاد» (حضارة الذکر) است، نه فقط یاد تراژدیهای عمیق در امروز غزه، بلکه یاد عمیق الله (اشدّ ذکرا)، یاد حماسه و پیروزی، و یاد رهایی از مرگ ذلتبار و آغاز زندگیِ نو در بدترین شرایط تاریخی است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1712185448857764248
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری مراکز علمی برگزار میکند
هم اندیشی علمی
✅ قدس الامة؛ تأملی بنیادین
با ارائه اساتید:
🎙دکتر سیدکاظم سیدباقری
هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🎙دکتر حبیب الله بابایی
هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙دکتر حسین آجورلو
پژوهشگر ارشد غرب آسیا
🎙دکتر جبار شجاعی
هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
🎙دکتر علیرضا مقدم
رئیس پژوهشکده مطالعات منطقهای المصطفی(ص)
🎙دکتر محمدعلی رنجبر
هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🎙دکتر مختار شیخ حسینی
هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری: پنجشنبه 16 فروردین 1403، ساعت 9:45 تا 12
جلسه به صورت مجازی برگزار میشود
dte.bz/cptconf
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
پناه؛ ادبیات قرآن یا ادبیات مدرن؟.mp3
12.82M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
🎙#پادکست |
موضــوع: پناه؛ ادبیات قرآن یا ادبیات مدرن؟
گفتوگو با
حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#راوی؛صدای مدرسه نگاه
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دیالکتیک «شکّ و شرک» (قسمت پایانی)
بنیان تمدن توحیدی بر پایۀ شکّ نیست بر پایۀ ایمان است، ایمانی بر بنیان معرفت توحیدی. توسعۀ فرهنگ شکّ و تعمیق آن و تردید در باورهای فطری، اخلاقی و دینی، زمینه را نه برای تمدن خواهد گشود و نه برای توحید. تمدن را با نوعی از گسست عمیق فرهنگی مواجه خواهد کرد و توحید را هم به سمت کفر و شرک خواهد کشانید.اساسا با توسعۀ شکّ و تردید در جامعه به جای تمدن توحیدی، جامعهای مشحون از شِرک متراکم و پارهپاره خواهیم داشت.
در نسبت بین «شک» و «شرک» برای نمونه میتوان آیات 21 تا 26 سورۀ قاف را مورد تأمل قرار داد بویژه آنجا که میفرماید: مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ ﴿۲۵﴾ الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ ﴿۲۶﴾ [هر] بازدارنده از خيرى [هر] متجاوز شكاكى (۲۵) كه با خداوند خدايى ديگر قرار داد [اى دو فرشته] او را در عذاب شديد فرو افكنيد (۲۶). اجمالا در این آیات نسبتی وجود دارد بین «شک انکاری» و «شرک».
آنجا که شکورزی موجب دوری انسان از توحید و ارتکاب نوعی از شرک در فکر و فرهنگ خود میشود و آنجا که شرکورزی در رفتار و عقیده، راه را برای تردیدهای بیشتر و بلکه شکّهای غیراخلاقیِ مضاعف هموار میکند. دیدن این دیالکتیک بین «شکّ» و «شِرک» یکی از موضوعات بسیار بنیادین در فهم ماهیت تمدن توحیدی و تفاوت آن با تمدنهای غیرتوحیدی است.
@@ گفتنی است آنچه در این تأملات قرآنی در باب «شکّ» مطرح شد صرفا در آمدی بود برای تفکر در موضوع «شکّ فرهنگی» و «فرهنگ ایمانی» و جایگاه تمدنی آن در دو سویۀ تمدن اسلامی و تمدن سکولار غرب. تفصیل این موضوع را باید جایی دیگر پی گرفت....
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فرازی از صحیفه سجادیه برای رزمندگان و مرزداران اسلام
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مصادیقی از پناه.mp3
13.61M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
🎙#پادکست | قسمت هشتم
موضــوع: مصادیقی از پناه
گفتوگو با
حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#راوی؛صدای مدرسه نگاه
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
صورت پناه در خانواده.mp3
19.73M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن
🎙#پادکست | قسمت نهم
موضــوع: صورت پناه در خانواده
گفتوگو با
حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#راوی؛صدای مدرسه نگاه
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
یادداشتی از دکتر الویری
🇮🇷 ... اللَّهُمَّ وَ أَیُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِکَ، أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِکَ لِیَکُونَ دِینُکَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُکَ الْأَقْوَى وَ حَظُّکَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْیُسْرَ، وَ هَیِّئْ لَهُ الْأَمْرَ، وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ، وَ تَخَیَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ، وَ اسْتَقْوِ لَهُ الظَّهْرَ ...
(گزیدهای از دعای امام سجاد علیهالسلام برای مرزداران)
بارپروردگارا هر جنگاوری از پیروان دین تو که به ستیز با آنان برخاسته است یا هر مجاهدی از دنبالهروان سنتهای تو که به جهاد آنان رفته است تا دین تو برترین و حزب تو توانمندترین و بهره تو بیشترین باشد، خدایا آسانی را به او بنما و کار را برای او آماده ساز و پیروزی را برایش رقم زن و یارانی برایش برگزین و او را با توانمندی پشتگرم قرار بده.
🇮🇷 بیتردید امشب یکی از سرنوشتسازترین رویدادهای تاریخ ایران و تاریخ جبهه مقاومت و تاریخ جهان اسلام و تاریخ جهان رقم خواهد خورد. سیدعلی بن موسی بن طاووس (۶۶۴ ق.) در شمار فضائل امیرالمؤمنین علی علیهالسلام پس از اشاره به غزوه خندق و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست مولی الموحدین علیهالسلام میگوید
"همان گونه که در کتاب الطرائف به نقل از اهل سنت نقل کردهام، پیامبر در باره این رویداد فرمودند: لضربة علي لعمرو بن عبد ودّ أفضل من عمل أمّتي إلى يوم القيامة.
همچنین پیامبر که درود خدا بر او باد وقتی علی علیه السلام رو به سوی سپاه حزب کرد فرمود: برز الإسلام كلّه إلى الكفر كلّه. (الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ۲، ص ۲۶۷)"
شاید این که پیامبر صلی الله علیه و آله چنین فضیلت والایی برای ضربه علی علیهالسلام در نظر گرفتهاند صرف نظر از وجه ملکوتی این ضربه و اخلاص امیر المؤمنین علیهالسلام همین نکته است که این ضربه، رویارویی همه اسلام در برابر همه کفر را به سود اسلام تغییر داد و پس از این پیروزی در غزوه خندق (احزاب) بود که دیگر رفته رفته ضعف جبهه کفر آغاز شد و سرانجام با فتح مکه این پیروزی تثبیت شد و همه دستاوردهای نظامی و سیاسی و فرهنگی و تمدنی مسلمانان در روزها و ماهها و سالها و سدهها و هزارههای پس از آن ریشه در آن ضربه کاری و موفق حضرت بر فرق نماد کفر و تباهی داشت و دارد.
🇮🇷 امشب نیز در مقیاسی خردتر همه اسلام در برابر همه کفر قرار گرفته است و شیربچههای حیدری که دشمن پلید آنها را کمقدر میانگاشت ضربهای بر سر نماد کفر و پسمانده عَفِن تمدن غرب وارد کردهاند که کامیابی این ضربه سرآغاز تحولی بزرگ است که به زودی دستاوردهای آن آشکار خواهد شد، بعونه تعالی.
🇮🇷 ما که محروم از حضور مستقیم در جبهه نبرد هستیم و در آرزوی لبیک گفتن به فراخوانی که روحی تازه در تنهای رخوتزدهمان بدمد، اکنون دست به دعا برمیداریم و با هزاران سوز و امید، دعای زیبای امام سجاد علیهالسلام را برای یاری رزمندگان جبهه مقاومت زمزمه میکنیم.
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
@MohsenAlviri
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
ممکن است برخی خوششان نیاید، ولی باید اذعان کرد که سپاه پاسداران در امر «مقاومت نظامی» بسیار پیشی گرفته است بر حوزههای علمیه و دانشگاهها در امر «مقاومت فرهنگی». نمونه این عقبماندگی فرهنگی خودمان را امروزه میتوان در فقدان پویایی، کارآمدی و عقلانیت در مواجهه با مقولهٔ «حجاب» مشاهده کرد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1713246711332082102
1_10869709994.pdf
262.5K
«تردید و تمدن در قرآن»
در روزنامه فرهیختگان
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4116/15/
.
📌 دومین پیش نشست جشنواره بینالمللی تمدن نوین اسلامی
🔍 *بررسی اندیشههای تمدنی صاحبنظران معاصر جهان اسلام*
🕰 ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲-۹
📍قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
امروز در فرودگاه امام وضعیت حجاب را متفاوت دیدم (وضعیت بهتر بود) نه بخاطر حضور فرهنگی فعالان فرهنگی، بلکه بخاطر بانوان نیرویانتظامی. دمشان گرم!
برای کوتاه مدت شروع خوبی است، ولی استمرار آن نیاز به تامین عقبهٔ فرهنگی از جانب نهادهای دینی و فرهنگی دارد، چیزی که نشانهٔ مهمی از آن امروزه دیده نمیشود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1713858826786916786
نشست غربشناسی انتقادی در اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای
در معهد المعارف بیروت
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
كتيّب مؤتمر تمكين الأسرة(8).pdf
2.86M
برنامه کنفرانس بینالمللی «تمکین الاسرة، التاسیس الاجتماعی للحضارة الانسانیة»
فردا و پس فردا در «جامعة المعارف» بیروت
پخش مستقیم از لینک زیر
Facebook:
https://www.facebook.com/MaarefUni?mibextid=LQQJ4d
YouTube:
https://youtube.com/@AlMaarefUniversity?si=b5jdZRzMH0_TbLel
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
قاعده آن است که مسئله پوشش و حجاب با فرایند فرهنگی حل شود و نه گشت ارشاد و پلیس؛ ولی واقعیت هم این است که اولا بسیاری از صاحبان فرهنگ، لاکپشتی راه میروند، و ثانیا تجربه نشان داده برخی از کشّافانِ یاغی هم نه قدر آزادی میدانند و نه زبان اخلاق میفهمند!
چه باید کرد؟!
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1714050096355799579
پخش مستقیم نشست معهد المعارف
*•الاستغراب النقدي في فكر الإمام السيد علي الخامنئي (حفظه الله)•*
*لسماحة الشيخ الدكتور حبيب الله بابائي*
عبر الرابط:
https://www.facebook.com/share/v/WBTJsPTcQuCXzU8w/?mibextid=oFDknk
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
کتاب «درآمدی بر مسئلهشناسی تمدنی جهان اسلام» چند روز آینده منتشر میشود.
این کتاب تحلیلی است از محتوای گفتگو با پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی در مسائل تمدنی جهان اسلام همچون مسئله آب، ارتباطات، ورزش، سلامت، مهاجرت، و جمعیت و برخی دیگر از مسئلههایی که نظم تمدنی جهان اسلام را به چالش میکشد.
محتوای این کتاب بیانگر ضعفهای عمیق پژوهشی در درک کاستیها، و البته نشان دهندهٔ زمینهها و ظرفیتهای علمی و عملیاتی بسیار در خیز تمدنیِ مسلمانان در دنیای امروز است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مقدمهٔ مطالعات عالی استعمارشناسی ایرانی
این کتاب در ۸۰۸ صفحه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است .
این کتاب نوعی مقدمه برای مجموعه تخصصی استعمار شناسی در ایران محسوب می گردد و مدخل شناخت سی اثر برتر در زمینه موضوعات استعمارشناسی می باشد.
🔴 مجموع این آثار می تواند نگاهی جامع و بین رشته ای و تخصصی در سطح عالی دانشگاهی و پژوهشی برای فهم ماهیت و ادوار و نتایج پدیده استعمار به خواننده ارزانی دارد ۰ فهم این منطق البته ما را به سایر مباحث کلیدی و مهم جامعه رهنمون خواهد کرد .
یکی از این مجلدات، کتاب «استعمار و استعمارزدایی در فرایند
ترجمه» است که با همکاری سرکار خانم دکتر خاتمینیا نوشتهایم. https://eitaa.com/drmousanajafi https://eitaa.com/Habibollah_Babai
همایش بینالمللی «تمکین الاسرة، التاسیس الاجتماعی للحضارة الانسانیة» ۶ و ۷ اردیبهشت در جامعة المعارف بیروت برگزار شد. در اولین روز از این همایش دکتر حبیب اله بابایی به ارایه مقالهٔ «سکولاریسم تکثرگرا و تاثیر آن در گسست نظام خانواده» پرداختند. علاوه بر ایشان آقای دکتر حسن خیری و خانم دکتر علاسوند از ایران و پژوهشگرانی از روسیه، عراق، تونس، الجزائر، اوگاندا، و لبنان به ارایه سخنرانی در باب خانواده و چالشهای جهانی و تمدنی آن پرداختند.
علاوه بر سخنرانی در همایش خانواده، دکتر بابایی در مرکز الحضارة لتنمیة الفکر الاسلامی و نیز در معهد المعارف الحکمیة در بارهٔ «غربشناسی انتقادی از منظر رهبر معظم انقلاب» و «مسئلههای تمدنی جهان اسلام» سخنرانی کردند.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
JIPS_Volume 5_Issue 2_Pages 39-67 (1).pdf
703.1K
مقاله «ضرورت تحوّلِ معانی در فرایند تمدنی» از منظر آیت الله خامنهای
در مجله
Journal of Islamic Political Studies
(JIPS)_Volume 5_Issue 2_Pages 39-67(1)
http://jips.isca.ac.ir/article_75464_99e6f8b67b6f8027e942a6725d402f4e.pdf
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«غرب علمی» را متفاوت از «غرب استعماری»، و آن را متفاوت از «غرب انسانی» میدانم. دوران مدرن و پستمدرن، عصر ظهور توأمان «غرب علمی» و «غرب استعماری» بود.
اکنون اوج توحش در غرب استعماری (بویژه در موضوع غزه)، عاملی شده در جهت بیداری غرب فطری و انسانی.
چیزی که با آن هنوز غربباوران ما بیدار نشدهاند !!
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1714978029510516007
«مست عشق» را امروز دیدم؛ بهنظرم تمرینی است هنرورزانه برای مسئلهٔ مشترک «المجاز قنطرة الحقیقة» در جهان اسلام؛ جهانی که عشقِ مجازی و عفیفش بکلی تفاوت دارد با سفسطهٔ عشق زمینی و غیرعفیف در گفتمان غرب.
بسیاری از مخاطبان امروزی این فیلم با این تفاوت آشنایی ندارند و سرمایهٔ عشق آسمانی را قدر نمیدانند!
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715022100670501410
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزشهای آن ملت دارد (زمان به مثابه امر فرهنگی)؛ تغییر در «اوقات فرهنگی» هر ملت هم در حقیقت تغییر در فرهنگ و ریشههای هویتیِ آن ملت است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715751913169356146
دفتر اول از کتاب «درآمدی بر تفسیر تمدنی» چند روز آینده منتشر میشود.
مجموعه حاضر، حاصل سلسله نشستهایی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی است که بر محور چند پرسش قرآنی ـ تمدنی شکل گرفته است. آنچه از این گفتارها و هماندیشیها به دست آمده، نگاه مشترک، ادبیات مشترک، مبانی مشترک، و گاه روشها، اصول، و قواعد مشترک در ذهنیّت پژوهشگرانِ ممتاز در فهم تمدنیِ قرآن است که در این کتاب توسط خانم دکتر نجم گردآوری و تدوین شده است. بیشک مضامین جدید و رویکردهای متفاوت در تفسیر تمدنی قرآن میتواند افقهای معنایی جدیدی را در نگرش تمدنی و امتپایه به قرآن بگشاید و زمینه را برای تأملات و تحقیقات تمدنیِ قرآنبنیان فراهم سازد.
امید میرود این مجموعه، تا دفتر چهاردهم به صورت ترتیبی و موضوعی ادامه داشته باشد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔰 مخالفت قاطع و صریح آیتالله سبحانی با تعطیلی شنبه
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
🔹 تصدیع میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
🔸از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
🔸از نظر داخلی:
🔹 1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
🔹2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
🔹3. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
🔹4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم ، جعفر سبحانی
28 اردیبهشت1403
@jahaannews
jahannews.com
https://eitaa.com/Habibollah_Babai