درآمدی بر نوع شناسی سیاسی مردم ـ دکتر رضا عیسینیا.mp3
35.15M
درآمدی بر نوع شناسی سیاسی مردم
دکتر رضا عیسینیا
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم و حاکمیت دینی. دکتر اسماعیل آقابابائی.mp3
22.93M
مردم در حاکمیت دینی
دکتر اسماعیل آقا بابایی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
اصالت مردم در تمدن اسلامی ـ دکتر محمدهادی همایون.mp3
20.19M
اصالت مردم در تمدن اسلامی
دکتر محمدهادی همایون
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم در ادبیات فلسطین ـ دکتر فضه خاتمینیا.mp3
6.82M
مردم در ادبیات فلسطین
دکتر فضه خاتمینیا
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم و فلسفه وجودی حکومت و حاکمان ـ دکتر مرتضی یوسفیراد.mp3
18.24M
مردم و فلسفه وجودی حکومت و حاکمان
دکتر مرتضی یوسفیراد
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم؛ گذر از جامعه به اجتماع ـ حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی.mp3
19.93M
مردم؛ گذر از جامعه به اجتماع
حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم و اجتماع در فلسفه سیاسی علامه طباطبائی ـ حجت الاسلام دکتر احمد یزدانی مقدم.mp3
23.97M
مردم و اجتماع در فلسفه سیاسی علامه طباطبائی
حجت الاسلام دکتر احمد یزدانی مقدم
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم در حکمت سیاسی متعالیه ـ دکتر شریف لکزائی.mp3
27.88M
مردم در حکمت سیاسی متعالیه
دکتر شریف لکزائی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم در گستره آیات مکی ـ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری.mp3
29.49M
مردم در گستره آیات مکی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم و فطرت اجتماعی ـ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب اله بابائی.mp3
18.38M
مردم و فطرت اجتماعی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیباله بابائی
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
مردم از منظر اخلاق سیاسی ـ دکتر نجمه کیخا.mp3
14.29M
مردم از منظر اخلاق سیاسی
دکتر نجمه کیخا
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هم اندیشی «فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی» به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری کمیسیون فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز همکاریهای علمی و بینالملل به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود:
🗓 زمان: پنج شنبه مورخ 26 بهمن ماه 1402
⌚️ساعت: 9 الی 12
🌏مکان: قم، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن سردار شهید سلیمانی
🌐 لینک حضور مجازی: dte.bz/scscenter
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️برای خدا، در راه مردم...
باید برگردیم به آرمان های اسلام!
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
kargoroh masihiat (02-11-14).mp3
37.33M
صوت گفتگو با اسقف مالخاز سونگولاشویلی، اسقف اعظم کلیسای بابتیست گرجستان
در پیش نشست همایش بین المللی «مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت»
با موضوع «اخلاق مددکاری و خدمت اسلام و مسیحیت»
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔷کسب اولین جایزه ملی تمدنی در حوزه فضای مجازی توسط دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔹پرتال تمدنی «آمنا» وابسته به دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عنوان «جامعترین پرتال تمدنی کشور» را در دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» کسب کرد.
مشاهده پرتال تمدنی آمنا
مشروح خبر
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
@BouNews
books4arab.com_SP0389 (2).pdf
11.67M
ایده فراموش شده الدولة المستحيلة وائل حلاق
🔹وائل حلاق اندیشمند عرب مسیحی در سال 1955در فلسطین به دنیا آمد و سالها در مک گیل کانادا و امروزه هم در دانشگاه کلمبیا آمریکا استاد مطالعات اسلامی است او در سال 2024 نیز برنده جایزه جهانی مطالعات اسلامی ملک فیصل شده و نقدهای او علیه مستشرقان مشهور است.
🔸مهم ترین اثر حلاق که در ایران معرکه آراء قرار گرفته«الدولة المستحيلة: الإسلام والسياسة ومأزق الحداثة الأخلاقي» است که با عنوان«دولت ممتنع ؛اسلام، سیاست، مخمصه اخلاقی مدرنیته) نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
🔸ایده اصلی حلاق در کتاب این است که قدرت و حکم در اسلام تجربه و پارادایم خاص خود را داشته که ویژگی اصلی آن اخلاقی بودن قدرت بوده است اما دولت مدرن هم پارادایم خاص خود را داشته که امروزه با بحران های مختلفی از جمله بحران اخلاقی مواجه است. ادعای اصلی وائل حلاق این است که بر سازه دولت مدرن نمی توان دولت اسلامی بنا کرد و چنین تلاشی محال است.
#الدولة_المستحيلة
#وائل_حلاق
🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی
@Arabworld2023
هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی به همت پژهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی با حضور اساتید محترم دکتر حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس و دکتر محمد هادی همایون استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این هم اندیشی سه ساعته، ابتدا حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی به عنوان دبیر به ضرورت و مسأله این هم اندیشی اشاره کرد: " بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو فرهنگ پیشرو نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟! اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد."
دکتر محمد هادی همایون به عنوان اولین ارائه دهنده به بیان نظریه خود در باب چگونگی مطالعه تمدن و تأثیر آن بر فرهنگ پرداختند: «در مطالعه تطور تاریخی مفهوم فرهنگ و تمدن نباید در تاریخ غرب بمانیم و اجازه دهیم این واژه ها را آن ها برای ما تعریف کنند. بلکه باید با یک مبنای نظری و قرآنی تمدن را تعریف کنیم. به عبارت دیگر، شاخص های تمدن را نه از تمدن غرب و نه تمدن های اسلامی تاریخی بلکه باید از واقعیت های قرآن و نظری خویش دریافت کنیم. با این توضیح، الگوی تمدنی ما بهشت با تمام توصیفاتی است که در قرآن آمده است»
دکتر حسن بنیانیان دومین ارائه کننده بوده و بحث خود را پیرامون آسیب شناسی وضعیت سیاستگذاری فرهنگی در ایران امروز ارائه کردند: «بزرگترین مشکل، عدم توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در باید ها و نبایدهای فرهنگی است. از دیگر آسیب ها، تسلط رو به رشد تفکرات لیبرالیستی در نظام مدیریت کشور است. با توجه به تمام علل و عواملی که وضعیت فرهنگی فعلی را رقم زده است، سیاستگذاری فرهنگی امری دشوار شده است»
دکتر غلامحسین رحیمی به عنوان آخرین نفر، از تعریف فرهنگ پیشرو شروع کرده و عوامل اصلی تمدن ساز را تبیین کردند. اهمیت توجه به تاریخ تمدن اسلامی در عصر حاضر و شالوده های تمدن ساز از مهم ترین نکات بیان شده توسط دکتر رحیمی بود.
لازم به ذکر است در این هم اندیشی که اساتید و مخاطبان دیگری حاضر بودند پس از هر ارائه، گفتگو پیرامون اهم مسائل مطروحه انجام شد. در این گفتگو ها علیرغم بیان پرسش ها، ایده های فرهنگی و تمدنی نیز طرح گردید و به هم اندیشی گذاشته شد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دکتر بنیانیان.mp3
50.55M
هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی
🎙ارائه کننده:
👤دکتر حسن بنیانیان
(رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی)
🎧 از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/wv7Yd
📆زمان: پنجشنبه 26 بهمن 1402
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دکتر غلامحسین رحیمی.mp3
43.76M
هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی
🎙ارائه کننده:
👤دکتر غلامحسین رحیمی
(استاد دانشگاه تربیت مدرس)
🎧 از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/FnCuj
📆زمان: پنجشنبه 26 بهمن 1402
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
دکتر محمدهادی همایون .mp3
16.27M
هم اندیشی فرهنگ پیشرو در تمدن اسلامی
🎙ارائه کننده:
👤دکتر محمدهادی همایون
(استاد دانشگاه امام صادق علیه السلام)
🎧 از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/yYjj7
📆زمان: پنجشنبه 26 بهمن 1402
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
میزگرد «بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه و تبعات آن برای تل آویو»
میزگرد علمی " بررسی ابتکار آفریقای جنوبی در محاکمه اسرائیل در دادگاه بین المللی لاهه و تبعات ان برای تل آویو "به همت مرکز شرق غرب آسیا (Asia WE) و مؤسسه بینالمللی مطالعات پیشرفته اسلامی (IAIS) و حمایت رایزنی فرهنگی ایران در مالزی در تاریخ سه شنبه 20 فوریه ۲۰۲۴ برابر 1 اسفند ماه ه 1402از ساعت 14:00-17:00 د ر مؤسسه بینالمللی مطالعات پیشرفته اسلامی (IAIS) مالزی برگزار شد . در این نشست دکتر محمدرضا بهمنی معاون توسعه همکاریهای علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران ، دکتر حبیب الله ارزانی رایزن فرهنگی ایران در مالزی ، سفرای افریقای جنوبی و الجزایر در مالزی ،کاردار سفارت پاکستان و افریقای جنوبی و همچنین برخی از جامعه دانشگاهی، سیاستگذاران، فعالان و اعضای جامعه علمی و رسانه ای مالزی حضور داشتند .
سخنرانان این میزگرد دیو مالکومسون، کمیسر عالی (سفیر ) آفریقای جنوبی در مالزی ،دکتر چاندرا مظفر، رئیس جنبش بین المللی برای دنیای عادلانه (JUST)، دکتر شریف ابوشماله – فعال فلسطینی و مدیر بنیاد الاقصی مالزی دکتر سید ازمان احمد نواوی، مدیرعامل مؤسسه بین المللی مطالعات پیشرفته اسلامی (IAIS) مالزی و دکتر حبیب الله بابایی – رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ع ایران به ایراد سخن پرداختند و در ادامه این جلسه به سوالات حاضران پاسخ دادند بود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
👆👆👆
دیو مالکومسون، کمیسر عالی (سفیر ) آفریقای جنوبی در مالزی در ابتدای این میزگرد با اشاره به روند برگزرای دادگاه و نتایج شکایت افریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در عالیترین دادگاه سازمان ملل در لاهه گفت که «اسرائیل نسخه افراطیتری از آپارتاید را در سرزمینهای فلسطینی» اعمال میکند. دیو مالکومسون گفت که او این شکل از آپارتاید را در کشور خود دیده است و حالا در «سرزمینهای فلسطینیها میتوان آن را دید، شنید و احساس کرد.»
کمیسر عالی (سفیر ) آفریقای جنوبی در مالزی در ادامه سخنان خود گفت : طرح دعوی این کشور علیه اسرائیل، فرصتی بود تا یکی از جملات ماندگار نسلون ماندلا رهبر فقید مبارزات ضدآپارتاید را یادآوری کند که گفته بود: «آزادی ما بدون آزادی مردم فلسطین، کامل نخواهد شد.» از طرف دیگر، قطعنامه ۳۰۷۰ مجمع عمومی ملل متحد و نیز پروتکل اول ۱۹۷۷ الحاقی به کنوانسیون¬های ژنو نهضت ¬های مسلّحانه ضد تبعیض نژادی و ضد اشغال را همردیف یکدیگر به مثابه نهضت¬های دفاع از حق تعیین سرنوشت تلقّی کرده اند. این پیشینه اگرچه تصویری از انگیزه¬های آفریقای جنوبی برای اقامه دعوی ایجاد می کند اما فی نفسه نشان دهنده نفع مستقیم حقوقی برای آفریقای جنوبی نیست و آنگونه که مواد راجع به مسئولیت می گویند آفریقای جنوبی را نمی توان دولت زیان دیده از نقض تعهدات اسرائیل تلقی نمود؛ مگر آن که پای ارزش های مهم جامعه بین المللی و تعهدات عام الشمول در میان باشد که نقض آنها توسط هر دولتی و علیه هر دولت یا ملتی، به منزله نقض تعهد در برابر جامعه بین المللی است و از این رو همه اعضای جامعه بین المللی این «حق» را خواهند داشت تا به مسئولیت دولت متخلف استناد نمایند. اما دادخواست آفریقای جنوبی از این موضع نیز عبور کرده و اقامه دعوی را «تعهد» و تکلیف خود تلقی می کند. این تکلیف در درجه اول از ماده یک کنوانسیون ۱۹۴۸ نشأت می گیرد که تصریح می کند طرفهای متعهد تصدیق و تأیید میکنند که نسلکشی اعم از اینکه در موقع صلح صورت گیرد یا جنگ به موجب حقوق بینالمللی جنایت محسوب میشود و تعهد میکنند از آن جلوگیری کرده و مورد مجازات قرار دهند. به زعم دولت آفریقای جنوبی، تعهد به پیشگیری از نسل کشی، تنها دولت ذیربط که این جرم در سرزمین او واقع می شود یا دیگر دولتهای ذیربط درگیر را مکلّف نمی کند بلکه این تعهدی عام الشمول برای همه کشورهاست. از این رو حتی فاصله جغرافیایی زیاد با محل وقوع نسل کشی نیز این تعهد را زائل نمی کند.
دیوید ای مالکومسون، کمیسر عالی آفریقای جنوبی در مالزی، در ادامه در خصوص همکاری مالزی در حمایت از این شکایت گفت که آفریقای جنوبی مالزی را به عنوان یک متحد کلیدی در دفاع از حقوق فلسطینیان و تعیین سرنوشت آنها میداند.از زمانی که آزادی خود را به دست آوردیم، میدانستیم که مالزی همیشه در کنار ما در مورد مسئله فلسطین خواهد بود.میدانم که مالزی در این موضوع ثابت قدم خواهد بود و من به امیدواری خود ادامه خواهم داد.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
👆👆👆
دکتر حبیب الله بابایی - دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و همچنین مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران در ادامه نشست در سخنانی گفت وقتی به تاریخ تمدن غرب نگاه میکنیم، با دگرگونیهای بزرگی روبرو میشویم. این تحولات عظیم در تاریخ غرب، با شکهای بزرگی همراه بوده است. غرب مدرن با نخستین شک بزرگ آغاز شد. شک در اعتبار مسیحیت کاتولیک. سؤال و تردید این بود که آیا میتوان به مسیحیت اعتماد کرد؟ آیا مسیحیت میتواند برای ما رفاه، آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ منفی بود! این پرسشها و پاسخ نه، پس از جنگهای صلیبی، رنسانس و اصلاحات مذهبی بهدست آمد. ماهیت سؤالات لزوماً آکادمیک نبود، بلکه سؤالات سیاسی، اقتصادی و شاید روانشناختی بود. هرچند این شک بزرگ، نظم نوینی (نظم جهانی و سکولار) بر جهان غرب حاکم کرد. دومین شک بزرگ پس از جنگهای جهانی ظهور کرد. این تردید بزرگ در مورد اعتبار خود مدرنیته، اعتبار عقلانیت مدرن، علم مدرن، اومانیسم مدرن و در نهایت سکولاریسم جدید بود. سؤالاتی که در این زمینه مطرح شد از این دست بود که: آیا این بار میتوان به خود سکولاریسم اعتماد کرد؟ آیا عقل سکولار میتواند برای ما آسایش، آرامش و شادی به ارمغان بیاورد؟ پاسخ دوباره منفی بود. این بار این شک، شک سیاسی و اقتصادی نبود، بلکه سؤالی برخاسته از وجدان بشری بود. از عقل سلیم آمده بود. این تردید بزرگ، پسامدرنیسم را پدید آورد که از عقل مدرن، علم مدرن و نظم سیاسی مدرن فاصله گرفته بود. در واقع این شک دوم یک شک وجودی برای جهان غرب بهشمار میرفت. شک در تمام زندگی مدرن از جمله فلسفه، هنر، سیاست، علم و غیره وجود داشت.اما این دومین شک بزرگ در جهان غیرغربی، به ویژه جهان اسلام که عمیقاً به غرب خوشبین بود، تردید واقعی ایجاد نکرد. هنوز افراد و دانشمندان زیادی بودند که بر پیروی و تقلید از غرب اصرار داشتند.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم ایران در ادامه سخنانان خود افزود :پس از مدتی، فاجعه غزه و هولوکاست غزه اینبار (هفتم اکتبر) به ویژه کشتار کودکان و نسلکشی اسرائیل آگاهی جهانی جدیدی را در سراسر جهان اعم از جهان مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد. این آگاهی جهانی و بار دیگر شک بزرگ ناشی از مصائب تاریخی، سؤالات جدیدی را در برابر ارزشهای ریاکارانه دنیای مدرن مطرح کرد. سؤالی از این قبیل: آیا بین مدرنیته غربی و مدرنیتۀ توصیهشده به شرق تفاوتی وجود دارد؟ آیا وقتی از حقوق بشر صحبت میکنیم، انسان غربی با انسان غیرغربی تفاوتی دارد؟ آیا ارزشهای غربی برای جهان غیرغربی و همچنین جهان غربی صلح و رفاه ایجاد خواهد کرد؟
نکته بسیار مهم این است که، این شک فقط یک شک و انکار نیست. در دنیای دیگر این تردید نه تنها مخرب نیست، بلکه سازنده نیز خواهد بود. در واقع، آگاهی بشردوستانه در سراسر جهان، راه را برای فعالیتهای جدید و روند جدیدی از تمدن اخلاقی و بشردوستانه در برابر تمدن وحشیانه هموار میکند. این روند تمدنی جدید برخاسته از مظلومان و مستضعفان (مسلمان و غیرمسلمان) است. در این رابطه بین آفریقا و فلسطین تفاوتی وجود ندارد. آفریقا و فلسطین امروز عقلانیت مشترک، اخلاق مشترک، همدردی مشترک و مقاومت مشترک دارند. همین اشتراک را میتوان در میان ملتهای ایران، ملتهای یمن، ملت لبنان و ملتهای آمریکای جنوبی در زمانیکه با نژادپرستی و تحریمهای مختلف مواجه میشوند، مشاهده کرد.
دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به ابتکار افریقای جنوبی اضافه کرد : جایگاه فعالیتهای آفریقای جنوبی و نقش تعیینکننده آن نه تنها همدردی بشردوستانه است، بلکه نقطه آغاز وحدت و نظم جدید بشردوستانه محسوب میشود. صرفنظر از اینکه مسلمان باشیم، مسیحی یا حتی بیدین باشیم، باید به انسانیت و به فضیلتهای اخلاقی متعهد باشیم. درست است که ما مسلمانان با فلسطینیها همدردی میکنیم، شاید به این دلیل که آنها مسلماناند و ما نیز مسلمانیم. اما رفتار آفریقای جنوبی بیش از آنکه رفتاری مذهبی و مسیحی باشد، یک شورش انسانی علیه یک نظام غیرانسانی به شمار میرود.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai