eitaa logo
حبیب‌اله بابائی
1.4هزار دنبال‌کننده
548 عکس
87 ویدیو
68 فایل
اسلام تمدنی و تمدن اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
شکّ انکاری متراکم (قسمت ۴) یکی از نکته‌ها در صورتبندی «ریب» در مدینه و سپس در وضعیت‌های مشابه‌ در جوامع شهری، موضوع «تنوع» در شک انکاری (ریب) و نیز موضوع «انباشتِ شک» است. در جامعه‌ای که گونه‌های مختلفی از جریانات فرهنگی زندگی می‌کنند، در جایی که انسان‌های متنوعی در آن حضور دارند، و نیز آنجایی که درجات متعددی از بی‌ایمانی وجود دارد، شک غیراخلاقی (یا همان ریب) اشکال رنگارنگی پیدا می‌کند و زمینه‌های روانی را برای انکار و اتهام‌های پیوسته و کِشدار فراهم می‌کند. همین طور در این فضای متنوع، شک‌های فردی به شکل گلوله‌برفی تبدیل به شک‌های انکاری بزرگ و انباشتی از بداخلاقی‌های حاصل از آن می‌شود. توده‌های شک‌ّ انکاری نه تنها زمینه‌ای برای پاسخ علمی و رشد فهم جامعه را فراهم نمی‌کند (چون اساسا فردهای مردد در پی پاسخ نیست) بلکه زمینه‌های انحطاط اخلاقی را در جامعه فراهم خواهد کرد. به بیان دیگر، شک‌های انکاریِ بزرگ آغازی است برای سقوط‌های اخلاقی بزرگ‌تر. با این بیان به جرأت می‌توان گفت شکّ‌های انکاری بزرگ (نه شک‌های علمی) عامل‌های بزرگی هستند برای زوال نظام مناسب انسانی و انحطاط تمدن‌های بشری. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
| پنـــاه | تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن در جهانی که روابط انسانی دچار اختلال‌های فراوانی است، می‌توان رنج‌های ناشی از این اختلالات را به عنوان مجموعه مسائلی تمدنی به قرآن عرضه کرد و در وضعیت بی‌پناهی بشر امروز به قرآن پناه برد و پای سخن او نشست. در چهارمین فصل از راوی؛ ویژه‌ی ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی به استنطاق قرآن در دو موضوع "رحمت" و "پناه" پرداخته است و تلاش می‌کند که به این پرسش پاسخ دهد که در بی‌خانمانی نشأت گرفته از زندگی اجتماعی انسان معاصر، چگونه مفهوم قرآنی «پناه»، پناهگاه امن و آرامش حقیقی انسان است و امر الهیاتی «رحمت»، چگونه می‌تواند در امر اجتماعی انسان و در عرصه‌های زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورت‌بندی تمدن امتداد پیدا بکند و ضمن مصونیت انسان در برابر شرور و بدی‌ها، فزونی رحمت بین انسان‌ها را موجب شود.‌ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
26.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| پنـــاه در عصر بی‌پناهی| تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن راوی: حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی ❓چگونه امر الهیاتی «رحمت» و مفهوم قرآنی «پناه» می‌تواند در امر اجتماعی انسان و در عرصه‌های زمینی و این جهانی و در صیرورت و صورت‌بندی تمدن امتداد پیدا بکند و پناهگاه امن و آرامش حقیقی انسان گردد. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«یأس» عاملی برای «شکّ» (قسمت ۵) کی و چه زمانی آدمی و بلکه جامعۀ مومنان دچار شک و مکث می‌شود؟ برخی از زمینه‌های پیدایش مکث و تأمّل را باید در مشکلاتی دید که آینده‌ای روشن ندارد و یا فاقد نشانی از آنچه که وعده داده شده، می‌باشد. به بیان دیگر، تأمل و تردید همزمان با ناامیدی آغاز می‌شود. آنگاه که مشکلات به غایت می‌رسد و وعده‌های پیش گفته تحقق پیدا نمی‌کند و انسان‌ها و بلکه حتی مومنان دچار نوعی یأس می‌شوند، شک و تردید‌ها آغاز می‌گردد. أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره: 214) (آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است!) همین مضمون در آیه‌ای دیگر صریح‌تر و عجیب‌تر بیان شده است که: حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا (یوسف: 110) (تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد [از ایمان آوردن مردم] شدند [یا اینکه نزدیک بود پیامبران مأیوس بشوند] و [مردم هم‌] پنداشتند كه به آنان واقعاً دروغ گفته شده). از چنین فرازهایی از آیه‌های قرآنی به دست می‌آید که یأس یا حتی استیئاس (نزدیک شدن به آستانۀ یأس و ناامیدی) می‌تواند زمینه‌های شک و تردید را فراهم آورد و اگر ایمان افراد نتواند در برابر این شک و تردید مقاومت بکند و بر آن غالب آید، ایمان به تدریج رو به ضعف گذاشته و شاید از بین می‌رود. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
JPT_Volume 28_Issue 112_Pages 7-31.pdf
994K
مقاله «سکولاریسم گزینه‌ای در ایران» مجله نقد و نظر شماره ۱۱۲ https://eitaa.com/Habibollah_Babai
چرا إلاهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟.mp3
9.9M
پناه؛ تأملات تمدنی پیرامون روابط انسانی در قرآن 🎙 | قسمت اول موضــوع: چرا الهیات اجتماعی را باید از قرآن گرفت؟ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی؛ مدیر پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ؛ صدای مدرسه نـگاه مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«فتنه‌های اجتماعی» زمینه‌ای برای «شکّ ایمانی» (قسمت ۶) شک‌ انسانی همیشه حاصل تفکر نیست، بلکه گاه برخاسته از حوادث و گاه فتنه‌هایی است که آدمی در زندگی‌اش با آن مواجه می‌شود. نوع آدمیان، به تعبیر استیس در کتاب «دین و نگرش نوین»، چون منطقی فکر نمی‌کنند از یک پدیدۀ جزئی مثل علم جدید به یک «شکّ کلی» مثل سکولاریسم یا الحاد می‌رسند. جنس این ابتلائات و فتنه‌ها گاه برآمده از فعل خداوندی است که مصداق آن را می‌توان در آیۀ «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» (و قطعاً شما را به چيزى از [قبيلِ‌] ترس و گرسنگى، و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‌آزماييم؛ و مژده ده شكيبايان را) مشاهده کرد. گاه نیز این فتنه‌ها و ابتلائات برخاسته از رفتار خطای مدعیان مقدس (در مسیحیت و حتی در اسلام) است که با خطاهای هرچند جزئی‌شان، در ایمان جماعت مومن آشوب‌های بزرگی را خلق می‌کنند. به نظر می‌رسد یکی از مصادیق «صبر» در موقعیت فتنه، «مکث» است. منظورم از مکث یک نوع «مکث فطری» و یک توقف و تأمل در لحظه است تا فرد و بلکه جامعه در عین مطالبۀ عقلانیت و عدالت، خود مرتکب خطای جدید نگردد (تقوی در وضعیت فتنه) و بلکه بتواند نقطۀ شک را فریز نموده و از توسعۀ شک جزئی به شک کلی، و تسرّی شک کوچک به شک بزرگ جلوگیری نماید. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
📣 پس از پایان فصل اول درسگفتار عدالت اجتماعی با ارائه استاد احمد واعظی، اکنون صوت های این درسگفتار در دسترس قرار گرفته است؛ جلسه اول؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei01 جلسه دوم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei02 جلسه سوم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei03 جلسه چهارم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei04 جلسه پنجم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei05 جلسه ششم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei06 جلسه هفتم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei07 جلسه هشتم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei08 جلسه نهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei09 جلسه دهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei10 جلسه یازدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei11 جلسه دوازدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei12 جلسه سیزدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei13 جلسه چهاردهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei14 ✍ این درسگفتار در چهارده جلسه به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد. ان‌شاءالله فصل دوم بزودی برگزار خواهد شد. 🟩با تشکر از؛ 🔸مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ 🔸اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 🔸و تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی https://eitaa.com/edalateejtemaei
زیارت‌نامه حضرت خدیجه کبری سلام‌الله علیها السَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. سلام بر تو ای مادر مؤمنان، سلام بر تو ای همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو ای مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو ای نخست بانوی مؤمن، سلام بر تو ای آن که دارائیش را در راه پیروزی اسلام و یاری سرور انبیا هزینه کرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو ای آن که بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خدای بزرگ را به او ابلاغ کرد، این فضل الهی گوارایت باد و سلام و رحمت و برکاتش بر تو باد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai
حضرت خدیجه_8. تفسیر سوره یس 1401.1.12-1.mp3
14.04M
خدیجه‌ مقرب ▪️ حضرت خدیجه به تعبیر روایات، از مقربان درگاه الهی است. ▪️حضرت خدیجه از توحید ناب برخوردار بود. ▪️همراهی حضرت خدیجه با چله‌نشینی رسول الله قبل از بعثت، به علت فهم معنوی ایشان بوده‌ است. ▪️ما مدیون این بزرگ بانو هستیم. ▪️ همان آغاز بعثت پیامبر، حضرت خدیجه و حضرت علی، اسلام حقیقی را در خود پیاده می‌کردند و زمینه گسترش اسلام را پدید آوردند. ▪️تکریم حضرت خدیجه بر همه ما ضروری است. ▪️ برای ابراز ارادت به حضرت زهرا، به حضرت خدیجه هدیه دهیم. 🏷 حضرت استاد یزدان‌پناه | ۱۰ رمضان ۱۴۴۴ _______________ 🕌مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab https://eitaa.com/Habibollah_Babai
«شکّ» پدیده‌ای مذموم در قرآن (قسمت ۷) هرچند پیش ازاین برپایۀ تحلیل لُغوی‌ها گفته شد که «ریب» شکی توأم با تهمت است، در حالی که «شکّ» یک حالت علمی، اخلاقی، و در مسیر کسب آگاهی و یقین است، لیکن با مروری بر آیات قرآن می‌توان پی برد که آیاتی که در مورد «شک» آمده (15 آیه) نیز نوعا دارای سیاق منفی (نه به معنای شک علمی بلکه به معنای شبهۀ غیرعلمی) هستند. نمونه آیات ذیل را که «شکّ» در آن بدون وصف «ریب» آمده، ببینید: • أَأُنْزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنَا ۚ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْ ذِكْرِي ۖ بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذَابِ (سورۀ ص آیۀ 8) • بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ (سورۀ دخان، آیۀ 9) • قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي شَكٍّ مِنْ دِينِي فَلَا أَعْبُدُ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ أَعْبُدُ اللَّهَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْۖ (سورۀ یونس، 104) • وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ ... كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ (سورۀ غافر، 34) گویا قرآن کریم پدیدۀ «شکّ» در میان اقوام پیامبران نوح، هود، صالح، موسی، یوسف، و پیامبر علیهم‌السلام را نوعی پلیدی (رجس) و گاه نشانی برای بیماری قلب تلقی کرده (فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ) (انعام: 125). پس كسى را كه خدا بخواهد هدايت نمايد، دلش را به پذيرش اسلام مى‌گشايد؛ و هر كه را بخواهد گمراه كند، دلش را سخت تنگ مى‌گرداند؛ چنانكه گويى به زحمت در آسمان بالا مى‌رود. اين گونه، خدا پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‌آورند قرار مى‌دهد. مذموم بودن «شکّ» را شاید در مواردی از این دست پی گرفت 1) اینکه شک برخاسته از ندانستن و جهل است؛ 2) اینکه گاهی شک برخاسته از عدم ایمان و یا نوعی از بیماری وسواسی در ذهن و روح آدمی است؛ 3) اینکه شکّ وقتی شک است و به سمت یقین و ایمان حرکت نمی‌کند برای رشد و تربیت آدمی مطلوبیت ندارد (آدمی همواره در وضعیت شک، ممکن است آسیب‌های عمیقی ببیند)؛ 4) اینکه شکّ یک امر مُسری به دیگران در جامعه است و برای عموم و تودۀ مردم مضرّ است؛ 5) اینکه شکّ همواره بهانه‌ای است برای سستی در عمل و اقدام؛ و 6) نهایتا اینکه شکّ با اصل محبت و عشق (چه مجازی و چه حقیقی) در تضاد است؛ و اینکه . . .
گروه حامی یادداشتی از احمد فربهی یکی از گروه‌های اجتماعی، «گروه حامی» است، یعنی کسانی که از یک فرد، یا یک گروه یا یک هنجار حمایت می‌کنند، نقش گروه حامی، حمایت از این افراد و هنجارهاست. در صدر اسلام عده‌ای نقش گروه حامی را ایفاء می‌کردند، علی‌ابن‌ابیطالب، خدیجه کبری، ابوطالب، حمزه سیدالشهداء حامیان پیامبر بودند، از این‌رو سالی که ابوطالب و پس از آن خدیجه رحلت کرد، برای پیامبر «عام‌الحزن» نام گرفت و خدا به پیامبر وحی کرد؛ «از مکه بیرون برو! ناصر تو از دنیا رفت!» و پس از مدتی، پیامبر از مکه بیرون رفت! درباره‌ مالک اشتر نیز این جمله نقل شده که؛ «تا مالک زنده بود امور علی‌ابن‌ابیطالب استحکام داشت وقتی مالک به شهادت رسید، امور علی آشفته گشت!»، و علی تنها ماند! حسین‌بن‌علی نیز وقتی عباس بر زمین افتاد، گفت: «الان کمرم شکست!» امام صادق نیز از دیدن هشام بن حکم شاد می‌شد و درباره او می‌گفت: «ناصرنا بقلبه و لسانه و یده!». حضرت مهدی نیز به فرزند عثمان بن سعید فرمود: «عاش أبوك سعيداً ومات حميداً، فألحقه بأوليائه ومواليه فلم یزل مجتهدا فی امرهم» خدیجه نیز حامی پیامبر بود آن‌هنگامی که همه او را ترک کردند، وقتی خدیجه رحلت کرد پیامبر نیز او را در عبای خود، و جبرئیل نیز به‌دستور خدا، تنها برای خدیجه کفنی از بهشت آورد که همراه با آن‌عبا، او را کفن و دفن کرد. امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فرمود: «هر کس ما را با قلبش دوست بدارد و با زبانش ما را یاری دهد و با دشمنان ما بجنگد، در بهشت همراه با ما، در همان درجاتی است که ما هستیم!» https://eitaa.com/farbehi https://eitaa.com/Habibollah_Babai