eitaa logo
هادیان هدایت
198 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
706 ویدیو
390 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه دوم وبینار آموزشی روش پاسخگویی به شبهات عزاداری با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیزاده موسوی لینک ورود به جلسه آنلاین👇 🌐 https://bbb01.dte.ir/b/qfx-1ph-6wp-ikm
❓❓پرسش آیا روایت ذیل که در ایام محرم داخل فضای مجازی منتشر شده است، معتبر می باشد؟ (قال الإمام الصادق ع: مَنْ علّقَ علماً اسوداً علی بابِ دارِهِ أوْ سطحِ بیتِهِ فی ایّامِ عزاءِ جدّی الحسین ع دَعَتْ لهُ ولأهلهِ أمُّنا فاطمةُ س صباحاً ومساءً : کسی که پرچم سیاهی در ایام عزای جدم حسین(ع) بر در خانه‏‎اش یا بالای آن آویزان کند، مادرمان زهرا(س) صبح و شب برای او و خانواده‏‎اش دعا می‏‎کند.) 🔰🔰پاسخ در پاسخ به پرسش بالا، به نکته هایی باید توجه نمود: 1⃣بدون شک نصب پرچم سیاه، نمادی مهم از عزاداری هست و امری مطلوب بوده و هیچ شخصی، از این کار جلوگیری نمی نماید؛ ولی باید توجه داشت که آیا این روایت خاص، از زبان اهل بیت علیهم السلام صادر شده است یا خیر؟ 2⃣ حقیقت این است که روایت فوق، در هیچ منبع حدیثی معتبری ذکر نشده است و هیچ سندی نیز نداشته و جعلی هست. ❓ چرا باید برای ترغیب مردم به چنین امر پسندیده ای، حدیث جعل کرده و به اهل بیت علیهم السلام ، جمله دروغ نسبت داده شود؟؟؟ ❌دقت شود برخی افراد برای این روایت جعلی و دروغین ، بیان کرده اند که این در کتاب مقتل مبکی العیون،ص111 نقل شده است. 3⃣مقتل مبکی العیون، تالیف محمدحسین بن محمدابراهیم شیرازی گیلانی است 👈این مقتل در صد و بیست مجلس(احتمالا برای منبریان) فراهم شده است. 👈🏻او از واعظان و منبریان گیلانی نسب و ساکن در شیراز بوده است. 👈🏻مولف کتاب، از شاگردان سید شفتی بوده 📖(فهرست نسخه‏‎های خطی کتابخانه آیةالله العظمی گلپایگانی، ج2، ص158) 4⃣قدیمی ترین منبعی که این حدیث در آن نقل شده است، همین کتاب می باشد. و از زمان تالیف این کتاب زمان زیادی نگذشته است؛ 👈این کتاب به هیچ عنوانی، جزء منابع متقدم و معتبر حدیثی نمی باشند و مطالب غیرمعتبر در این کتاب، بسیار دیده می شود. پس این حدیث در منابع معتبر نقل نشده است. 🕐زمان تالیف کتاب 👈🏻مولف، در این کتاب حمله وهابیان به کربلا را در سال 1216ق و نیز حدود سال 1258 را به گزارش چاووش‏‎ها و شاهدان عینی آورده است. ✅طبق قرائن بالا ، مشخص می شود زمان تالیف کتاب مبکی العیون پس از سال 1258ق یعنی حدود ۱۸۶سال پیش، بوده است. 🔰طبق مطالب بیان شده، این مسئله روشن می شود که این کلام، روایت امام صادق علیه السلام نمی باشد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
پرسش: آیا روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده و میگوید روزه گرفتن در اول محرم برای کسانی که بچه دار نمی شوند توصیه شده دارای سند معتبر است؟ پاسخ: 1 - این روایت می گوید روز اول محرم برای استجابت دعایتان روزه بگیرید زیرا زکریا (علیه السلام) در این روز روزه گرفت و آنگاه از خداوند فرزند خواست (و با اینکه همسرش عقیم بود) خدا به آنها بچه داد. 2 - این روایت (دستکم از هزارسال پیش) در کتب معتبر و قدیمی حدیث شیعه نقل شده و سندش در حدی هست که روزه اول محرم به قصد استجابت دعا و به قصد رجاء را بتوان با تکیه بر آن ترویج کرد. 3 - در این روایت، استجابت دعا اختصاص به بچه دار شدن ندارد بلکه برای هر حاجتی می توانیم این روز را روزه بگیریم زیرا امام رضا (علیه السلام) - طبق روایت- فرمودند: روزه گرفتن در این روز موجب استجابت دعاست و نفرمودند این توصیه فقط برای بچه دار شدن است. بنابراین هر دعایی بکنیم امید استجابت آن برای روزه دارانِ این روز، بسیار است. 4 - منابع این روایت: این حدیث را شیخ صدوق (ره) در حدود هزار سال پیش در کتب زیر نقل کرده اند: من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 91 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏1، ص: 299 الأمالي( للصدوق)، ص: 129 5 - متن و سند روایت: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ- فَقَالَ لِي يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا ع‏ ....
با عرض سلام و تحیت. احتراما به استحضار شریف شما مخاطبین گرامی می‌رساند: بر اساس گزارش‌های واصله تا این لحظه، هلال ماه محرم سال ۱۴۴۵ هجری قمری در غروب سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ ، فقط با چشم مسلح در شهرهای سمیرم، درچه، زرین شهر و تیران ( استان اصفهان ) و نیز دهلران ( استان خوزستان ) ، شیراز و بوشهر رؤیت شده؛ أما هیچ گزارش موثقی دال بر رؤیت با چشم عادی به دست نیامده است. إن شاء الله گزارش تفصیلی متعاقبا تقدیم خواهد شد.
🔰بررسی گزارش های ورود امام حسین(ع) به کربلاء (۱): 🔻بنابر گزارش ابومخنف، امام حسین(ع) در مسیر از سمت چپ کوفه حرکت می کردند و در طی راه، سعی در متفرق کردن همراهانشان داشتند که هربار حر و لشکریانش مانع می شدند و به همین ترتیب از پگاه تا نیمروز به همین منوال طی طریق کردند تا به محدوده نینوی رسیدند. ⚫️در اینجا بود که پیکی از جانب ابن زیاد رسید و نامه ابن زیاد را به حر تسلیم کرد که به او دستور داده بود بر امام سخت گیرد و حضرت را بر مکانی بدون پناهگاه و بی آب فرود آورد 📖 (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٨). 🔻در روایت دینوری آمده است که هرگاه امام به سوی بادیه میل می کردند، حر مانع می شد پس اندک مسیری را به سمت راست رفتند (احتمالا با منع حر از حرکت ایشان به سمت چپ و سوی بادیه، حضرت مجبور به حرکت در خلاف جهت قبل گشتند) و همین طور مسیر را پیمودند تا پیک ابن زیاد سر رسید 📖(الأخبار الطوال ص٢٥١). 👌امام و اصحابشان در واکنش به اقدام حر که قصد داشت آنها را در همان مکان مجبور به توقف کند، از وی خواستند که به آنان اجازه دهد در یکی از قریه های اطراف، نینوی، غاضریه یا شفیه فرود آیند 📖(تاريخ الطبري ج٥ ص٤٠٨_٤٠٩، أنساب الأشراف ج٣ ص ١٧٦، الأخبار الطوال ص٢٥٢). 🔺اما حر با اشاره به اینکه ابن زیاد فرستاده اش را به عنوان مرصد بر او گماشته این پیشنهاد را غیر قابل قبول دانست. ⚔در اینجا زهیر بن قین به امام پیشنهاد آغاز پیکار می دهد ❌ اما حضرت نمی پذیرند. 🏖اما زهیر به امام پیشنهاد می دهد که به یکی از قرای حصینه اطراف که در کنار ساحل فرات واقع است بروند و اگر لشکر حر از رفتن به آن مکان منع کردند با آنان کارزار کنند زیرا کارزار با گروه های بعدی که پس از آن خواهند آمد دشوار تر خواهد بود. 📖(تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٩). ✉️در نامه ابن زیاد تأكيد گردیده بود که امام را از فرود در قریة حصینة و نزدیک آب بازدارند. 👌اما زهیر دقیقا پیشنهاد فرود در قریه ای با چنین ویژگی را عنوان می کند. 🔰در روایت طبری از ابومخنف تنها اشاره شده که امام از نام آن قریه می پرسند و چون نام آن عقر بود می فرمایند: اللهم انی اعوذ بک من العقر. و سپس در آن منطقه فرود می آیند 📖 (همان). 👈اما در این گزارش به درگیری و کشمکش امام و سپاه حر در هنگام فرود اشاره نشده است در حالیکه مناسبات دو طرف، این درگیری را اقتضاء می کرده است. 👌اما در گزارش دینوری به جزئیات بیشتری اشاره شده است. در گزارش وی امام از حر می خواهند که اندک مسافت دیگری را بپیمایند و سپس فرود آیند. حر نیز از سر ناچاری موافقت کرده و اندک مسیری را می پیمایند. اما در اثناء مسیر، آنگاه که به نزدیکی فرات می رسند، حر و اصحابش مقابل امام ایستاده و ایشان را از ادامه راه باز می دارند و حر می گوید: در این مکان فرود آی که فرات به شما نزدیک است: انزل بهذا المكان فالفرات منك قريب 📖(الأخبار الطوال ص ٢٥٢). 🔰باید توجه شود که در طول مسافرت امام و اصحابشان با حر و لشکریانش، مختصر درگیری ها و تندی هایی بین دو طرف اتفاق افتاده بوده و هیچ یک از دو طرف موفق به اعمال رأي و نظر خویش به طور کامل نشدند. 👌 در اینجا نیز امام کاملا برخلاف فرمان ابن زیاد قصد توقف در قریه ای حصینه و نزدیک آب داشتند و حر نتوانست از حرکت امام جلوگیری کند. اما با رسیدن حضرت به مکانی نسبتا مطلوب، حر شدت عمل را بیشتر کرد و مانع از ادامه حرکت امام و یارانشان گردید. 👈امام پس از ممانعت حر، از نام آن مکان سوال کردند و در پاسخ به ایشان عرض شد: کربلاء ! حضرت فرمودند: ذات کرب و بلاء ! و سپس خاطره ای از پدرشان هنگام رفتن به سوی صفین را بیان کردند که حضرت امیرالمؤمنين(ع) هنگام عبور از آنجا، از نام آن سرزمین پرسیده و سپس فرمودند: هاهنا محط رکابهم و هاهنا مهراق دمائهم: اینجا محل فرود آمدن رکاب آنها و محل ریخته شدن خونهای آنهاست. ❓❓پس از ماجرا از حضرت سوال گردید و ایشان فرمودند: ثقل لآل بیت محمد(ص) ینزلون هاهنا 📖 (الأخبار الطوال ص ٢٥٣). 👌 و سپس امام حسین(ع) بعد از بازگو کردن کلام پدر بزرگوارشان فرمان داده و بار و بنه خویش را در همانجا فرود آوردند. در یادداشت بعدی به روایت های دیگر از فرود امام به کربلاء اشاره خواهد شد. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
جلسه اول سلسله نشست های عاشورایی با موضوع جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری آیت الله محمدهادی یوسفی غروی.mp3
27.86M
|||| 📒 سلسله نشست های عاشورایی 1402 🗒با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست یکم| جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری 🎙 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی 📅زمان:چهارشنبه 28 تیرماه 1402 📁مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
همسان سازی پاسخ ها (بخش وجوهات دفتر مقام معظم رهبری) 📩 موضوع: امکان مصالحه یا تخفیف یا بخشیدن خمس ❓❓پرسش: آیا پس از محاسبه و تعیین مقدار خمس، مصالحه یا تخفیف یا بخشیدن مقداری از آن ممکن است؟ ⚫️⚫️ پاسخ: 🔰 پس از تعیین مقدار خمس، پرداخت آن واجب است و قابل بخشش یا تخفیف نیست 👈بلکه در صورت توان، حتی با دستگردان نیز قابل تأخیر نیست؛ 🔰 بله اگر مکلف در زمان محاسبه توان پرداخت ندارد، 👈 (نیازی به دستگردان نیست و) در اولین زمان ممکن به مقدار توان، پرداخت کند. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند. 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 🗓 چهارشنبه 28 تیرماه تا دوشنبه 9 مرداد ماه 1402 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ ساعت 15 🔸نشست سوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی صادقی 🔰موضوع: جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی شنبه 31 تیرماه 1402 🔰 لینک مشاهده جلسه https://www.balagh.ir/content/20900
عليه السّلام 📢 نامه‌ای تأمل برانگیز و پر از نکته، از ابن زیاد به ابن سعد لعنهم الله 🔻متاسفانه اینکه سنّت است دهه اوّل محرّم حتما باید هرشب برای یکی از شهدای کربلا مصیبت‌خوانی شود، 👈باعث شده تا شیعیان از بسیاری از مطالب مهمی که در دهه اول رخ داده، غافل شوند. 🔺این سنّت از معصوم علیه السّلام نیست که رعایتش واجب باشد، 👈 بلکه مرثیه‌خوان یا واعظ، می‌تواند بین دو مورد مذکور جمع کند و به بیان مطالب مهم قبل از عاشورا نیز بپردازد. 🔻یکی از وقایع مهم در دهه اول محرّم، نامه توبیخ آمیزِ ابن زیاد به ابن سعد لعنهم الله است، 👈که حاکی از عقیده و تفکّر او و اصحابش می‌باشد. ✉️وقتی خبرِ مذاکرات ابن‌سعد با امام حسین علیه السلام به ابن زیاد رسید، او از تأخیر ابن سعد برای کُشتنِ امام، خشمگین شده و پس از توبیخ نوشت: «... فَازْحَفْ إِلَیْهِمْ حَتَّی تَقْتُلَهُمْ وَ تُمَثِّلَ بِهِمْ فَإِنَّهُمْ لِذَلِکَ مُسْتَحِقُّونَ فَإِنْ قَتَلْتَ حُسَیْناً فَأَوْطِئِ الْخَیْلَ صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ فَإِنَّهُ عَاتٍ ظَلُومٌ وَ لَسْتُ أَرَی أَنَّ هَذَا یَضُرُّ بَعْدَ الْمَوْتِ شَیْئاً وَ لَکِنْ عَلَیَّ قَوْلٌ قَدْ قُلْتُهُ لَوْ قَدْ قَتَلْتُهُ لَفَعَلْتُهُ هَذَا بِهِ...» ✍🏻  بر آنان هجوم ببر تا آن‌ها را کُشته و مُثلِه (قطعه‌قطعه) کنی، زیرا آنان مستحق چنین جزایی هستند❗️اگر حسین را کشتی، سینه و پشت او را زیر سُم اسبان پایمال کن، زیرا حسین شخصی متمرّد و ظالم است‼️ و پس از مرگ، این کار ضرری به او نمی‌رساند، امّا من عهد کرده‌ام و بر خود لازم دانسته‌ام که اگر حسین را کُشتم این کار را با او انجام دهم. 📚 تاریخ طبری، ۵ / ۴١۵ ✅ پی نوشت: الف) همانطور که گذشت، بنی‌أمیّه تمام توان خود را به میدان آورد تا امام حسین علیه السّلام را یک شورشی و بر هم زنندهٔ نظم و وحدت اسلامی معرّفی کند، 👈 و به تبع بگوید که: «امام چون چنین عمل نمود، لذا چاره‌ای جز قتل او و جنگ نبود، هرچند نباید چنین میشد و خداوند از او راضی باشد! امّا خودش چنین بستری مهیّا کرد!» ✉️این نامه چون حالت تشریفاتی داشت، لذا اینجا هم عامدانه به این نکته تصریح شده؛ 🔺أما خواهد آمد که پشت پرده صف آرایی مقابل امام حسین علیه السّلام چیزی جز کینه عثمانی‌ها از امیرالمؤمنین عليه السّلام نبود. ب) ابن زیاد حرامزاده در پی قتل و جنگی طبیعی نبوده و جز به قطعه قطعه کردن بدن مطهّر امام و اصحابش علیهم السلام راضی نشده و آنان را لایقِ مُثله شدن می‌دانسته. (فارغ از اینکه حکم مُثله کردن در اسلام چیست!) ج ) طبق این نامه، او پس از کُشتنِ لشکر امام، با بدن اصحاب و شهدا کاری ندارد، اما تأکید می‌کند که حتما بدن امام حسین علیه السلام را بطور کامل، زیر دست و پای اسبان بگذارند و بدن مطهّر را لگدمال کنند!!!! د) آن ملعون با خود نذر و عهد کرده بوده که چنین عملی را مرتکب شود! یعنی عقیده او چنین بوده، و این اوج حرامزادگی و ناصبی‌گری و کینه او نسبت به اهل بیت علیهم السلام را نشان می‌دهد. ( این ملعون همانی است که برای همدردی با عثمانیان و برای انتقامِ عثمان، دستور بستن آب بر امام حسین علیه السلام را صادر کرد. ) ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
🔸نشست دوم|اعتبار سنجی کتاب های عاشورایی معاصر 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر 👇👇👇👇👇
اعتبارسنجی کتاب های عاشورایی معاصر.mp3
23.62M
|||| 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 1402 ⬅️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست دوم| اعتبار سنجی کتاب های عاشورایی معاصر 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر 📅زمان:پنجشنبه 29 تیرماه 1402 🗒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
◼️ برنامۀ «ماجرا» | فصل قیام ◼️ با حضور اصغر منتظرالقائم ◼️ قسمت دوم | امشب ۱ مرداد | ساعت : ۲۱:۰۰ مجری: حمید سبحانی‌صدر سردبیر: سعید طاووسی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 دوشنبه ☀️ 2 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 6 محرم 1445 هجری قمری 🎄24 جولای 2023 میلادی
🔸نشست سوم|جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی 👇👇👇👇👇
سلسله نشست های عاشورایی جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی.mp3
22.56M
|||| 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 1402 ⬅️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست سوم|جایگاه لهوف در مقاتل عاشورایی 🎙سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی 📅زمان:شنبه 31 تیرماه 1402 🗒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📌 ... 📍اسم دیگر جناب علی اصغر چیست؟ 📍آیا علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟ 📍جناب علی اصغر کی به دنیا آمده است؟ 📍 : ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام یا عبدالله (شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. 🏴عبدالله بن (ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام (ع) به تیر یکی از بنی‌اسد در دستان پدرش شد. تعبیر بلاذری صریح‌تر و دلخراش‌تر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ‏. ◀️طبری شیعی، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند: ، ، و یا شيرخواره اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله (م۲۹۲ق): این طفل در به دنیا آمده است. ◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. 📍جمع بندی: 1️⃣امام (ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. 2️⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو ، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. 3️⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ 📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛ 📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛ 📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛ 📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
در پناه بیت‌الله.mp3
33.8M
🔺 برنامۀ «ماجرا» | ۱ مرداد ۱۴۰۲ 🔺گفتگوی حمید سبحانی‌صدر و اصغر منتظرالقائم 🔸با موضوع: «در پناه بیت‌الله» ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
◼️ برنامۀ «ماجرا» | فصل قیام ◼️ با حضور ابوالفضل هادی‌منش ◼️ قسمت سوم | ۲ مرداد | ساعت : ۲۱:۰۰ ◼تکرار | ۲ بامداد، ۷ صبح و ۱۵ بعد از ظهر مجری: حمید سبحانی‌صدر سردبیر: سعید طاووسی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز 📌 سه‌شنبه ☀️ 3 مرداد ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 7 محرم 1445 هجری قمری 🎄25 جولای 2023 میلادی 📎 📎 علیه السلام
🔸نشست چهارم|نامه های کوفیان؛ آمار و محتوا 🎙سخنران: دکتر حسین قاضی خانی 👇👇👇👇
سلسله نشست های عاشورایی نامه های کوفیان؛ آمار و محتوا.mp3
22.16M
|||| 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 1402 ⬅️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست چهارم|نامه های کوفیان؛ آمار و محتوا 🎙سخنران: دکتر حسین قاضی خانی 📅زمان:یکشنبه 1 مرداد ماه 1402 🗒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
علی اصغر.pdf
321.1K
محرم 1445 مقاله ششم: 🔴 چگونگی شهادت فرزند کوچک امام حسین(ع) دوفصلنامه سیره پژوهی اهل‌بیت شماره9، سال 1398 چکیده: 🗡 تیر خوردن نوزاد امام حسین(ع) در واقعه طف از زبان راویان در مقاتل نخستین به‌‌ شکل‌های گوناگون گزارش شده‌است. 📌 فلسفه حضور این طفل شیرخوار در خط مقدم جنگ، هویت قاتل کودک و چگونگی کشته شدنش همواره مورد توجه شیعیان بوده‌ است. 📌 چگونگی شهادت نوزاد و هویت قاتل در مقاتل نخستین و منابع متأخر متفاوت است. 📗 در مقاتل نخستین، دیدار امام با نوزاد تازه متولد شده، اظهار دلتنگی و وداع با فرزند خردسال ذکر شده‌است؛ اما درخواست آب برای این طفل در قرون بعد به ماجرا افزوده شده‌است. 📋 همچنین در منابع متأخر بدون ذکر سندی نام قاتل حرملة بن کاهل اسدی ذکر شده‌ است. ❌ خبر ماورایی پاشیدن خون کودک به‌ سوی آسمان و برنگشتن آن نیز اولین بار در قرن چهارم از راوی نامشخص ذکر شده و به ‌تدریج در مقاتل قرون بعدی تفصیل یافته است. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
مقتل علي بن الحسين الأكبر عليهماالسلام، تاريخ الطبري ج٥ ص٤٤٦_٤٤٧؛ ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243
هادیان هدایت
مقتل علي بن الحسين الأكبر عليهماالسلام، تاريخ الطبري ج٥ ص٤٤٦_٤٤٧؛
ترجمه: ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا زهیر بن عبدالرحمن بن زهیر خثعمی: نخستین کشته از فرزندان ابوطالب آن روز، علی اکبر فرزند حسین بن علی بود و مادرش لیلی دختر ابو مرة بن عروة بن مسعود ثقفی بود، و این (پیشگامی در کشته شدنش) به این خاطر بود که او بر مردمان می تاخت و می گفت: من علی بن حسین بن علی هستم، به پروردگار بیت سوگند که ما به پیامبر سزاوارتریم. به خدا سوگند که ابن الدعی در ما حکم نراند... گوید: پس این کار را چند مرتبه تکرار کرد تا اینکه مرة بن منقذ عبدی لیثی او را نگریست و گفت: گناهان عرب بر من باشد اگر بر من بگذرد و چنان کند که می کند و من پدرش را به عزایش ننشانم! پس او همین طور با شمشیرش بر مردمان می تاخت و در این میان، مرة بن منقذ بر او یورش برد و او را با نیزه بزد و بیانداخت، پس مردمان او را دوره کردند و با شمشیرهایشان او را پاره پاره کردند! ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا سلیمان بن ابی راشد از حمید بن مسلم ازدی که گفته است: آن روز دو گوشم از حسین(ع) شنید که می گفت: خدا بکشد گروهی که تو را کشتند ای پسرکم! چقدر بر خداوند رحمان و بر شکستن حرمت پیامبر جرات دارند! بعد از تو خاک بر سر دنیا! حمید گوید: و گویا من زنی را می نگرم که مانند خورشید طلوع کننده شتابان بیرون آمده و فریاد می زند: وای برادرم! وای پسر برادرم! پس از او سوال کردم، گفتند این زن، زینب دختر فاطمه دختر رسول خدا(ص) است. پس آمد تا اینکه خود را بر او انداخت. پس حسین(ع) نزد او آمد و دستش را گرفت و به خیمه اش بازگرداند و سپس حسین سوی پسرش آمد و جوانانش سوی او آمدند پس به آنان گفت: برادرتان را حمل کنید. پس او را از محل شهادتش حمل کردند و جلوی خیمه ای که روبروی آن می جنگیدند قرار دادند. ✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) https://eitaa.com/Hadi8243