کاشت ناخن1- حکم تکلیفی و وظیفه برای طهارت.mp3
4.04M
موضوع: کاشت ناخن مصنوعی (یا کاشت مژۀ مصنوعی) بهخودی خود چه حکمی دارد؟ در صورتی که فرد چنین کاری انجام داد برای طهارت (وضو و غسل) و همچنین برای حجاب خود چه وظیفهای دارد؟
🎙استاد کریمی(عضو دفتر استفتائات آیتالله خامنهای )
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📝 آنچه بیان شد، طبق نظر آیتالله خامنهای بود. اما نظر آیتالله سیستانی بدین شرح است:
1⃣از جهت حجاب و پوشش،
مطلب همان است که در پوشۀ صوتی و تصویری بیان شد.
2⃣اگر ناخن یا مژۀ کاشتهشده قابل برداشتن است
🔙و فرد دچار عسر و حرج نمیشود، وظیفۀ فرد برداشتن مانع است
🔺و در این حالت اگر مانع را برطرف نکند وضو و غسل او صحیح نیست.
🔻بنابراین، اگر برداشتن آن مستلزم هزینهای باشد که پرداخت آن حرجی نیست،
👈 فرد باید هزینه کند تا مانعی که ایجاد شده، برطرف گردد؛
🔺همچنین در این حالت ـ که برداشتن مانع ممکن است- ایجاد مانع بهطور موقت (در اینجا کاشت ناخن یا مژۀ مصنوعی) 👈بهخودی خود حرام نیست.
3⃣اگر با کاشت ناخن یا مژه مانعی ایجاد میشود
🔙 که قابل رفع نیست
🔙یا برطرف کردن آن مانع، موجب ضرر قابل توجّه
🔙یا مشقّت فوقالعادهای که معمولاً قابل تحمّل نیست (حرج) باشد،
🔸مانند اینکه پوست صورت یا بدن کنده میشود و عذرش تا آخر وقت باقی است،
🔰چنانچه مانع مذکور در اعضای تیمّم (مانند انگشتان دست) است،
👈 باید هم تیمّم نموده و هم وضو بگیرد 👈و در هنگام وضو بنا بر احتیاط واجب مانند وضوی جبیره بر مانع مسح نماید
🔰 و امّا اگر مانع مذکور در اعضای تیمّم نیست (مانند مژۀ مصنوعی)،
👈تیمّم کافی است.
👌همچنین در این حالت (برداشتن ناخن یا مژه ممکن نباشد)
🔰اگر وقت نماز فرا رسیده
🔙 و فرد وضو یا غسل نداشته باشد
🔙یا اینکه طهارت دارد ولی تا زمان نماز خواندن وضو یا غسلش باطل میشود،
🔻اقدام به کاشت ناخن یا مژه برای فرد بنابر فتویٰ جایز نیست
🔰 و اگر وقت نماز فرا نرسیده
🔙یا (فرا رسیده و فرد با وضو و غسل است،
🔙ولی وضو یا غسل وی برای نمازهایی که بعداً وقت آن فرا میرسد، باطل میشود)،
🔻اقدام به کاشت ناخن یا مژه برای چنین فردی، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
📌توضیح المسائل جامع، ج 1، م 328 و 368 و 398
📌جهت رفاه حال مؤمنین گرامی هم پوشۀ تصویری بارگذاری شد و هم پوشۀ صوتی که حجم کمتری دارد.
🎙استاد کریمی(عضو دفتر استفتائات آیتالله خامنهای )
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
استاد طباطبایی جلسه اول 1-6-1402 فشرده شده.mp3
25.43M
🔰صوت چهارمین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
🎙استاد سید محمود طباطبایینژاد
❇️موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 1⃣
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📆 تقویم روز
📌 شنبه
☀️ ۴ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۹ صفر 1445 هجری قمری
🎄26 آگوست 2023 میلادی
✨ مناسبت روز :
. روز کارمند
. شهادت عمّار بن یاسر
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️احکام حسینی؛ قسمت 4
📌احکام حسینی برنامهای است که حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده در آن به تبیین احکام مرتبط با حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و عزاداری برای ایشان میپردازد.
📌در چهارمین قسمت از این برنامه ایشان در پاسخ به شبهاتی که درباره کاکرد عزاداری مطرح میشود، توضیحی پیرامون فتوای امام خمینی درباره فضیلت عزاداری برای امام حسین(ع) و پیامدهای انسانسازش ارائه میدهند
#احكام_حسينى
#حجت_الاسلام_و_المسلمين_فلاح_زاده
#عزادارى
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
🔰برخی گفتند مطلب احمدالحسن به چه دردی میخوره؟! وقتی یک فرقه انحرافی در مسیر پیاده روی است باید روشنگری کنیم تا مردم در دام این شیاطین نیفتند.
🔻به این عکس دقت کنید یکی از پرچم ها در عکس پرچم این فرقه است، البیعه لله، متاسفانه در دیوارنگاره میدان انقلاب تهران توجه نشده است و خبرگزاری رسمی مثل تسنیم هم دقت نکرده و منتشر کرده است.
🔶 فرقه ای که برخی طلاب را شستشوی مغزی داده است،خطرناک است و باید روشنگری شود تا به اسم دینداری در دام این افراد نیفتند.
✌️عزیزان مسئول هم حتما اطلاع نداشتید لطفا این عکس را ویرایش کنید. یاعلی...
تبارشناسی شعار «البیعه لله» در روایات و منابع اسلامی آموزه مهدویت به عنوان ارزشمندترین باور در فرهنگ سترگ پیشوایان معصوم(عهم)، دارای واژگان، اصطلاحات و ترکیبهای ویژهای است که برخی هماهنگ معارف این باور، معنایی خاص پیدا کرده است.
در این پژوهش تلاش شده تا با پاسخ به این پرسش که شعار «البیعة لله» که این روزها فراوان در مقوله نشانههای ظهور مهدی(عج) بدان توجه میشود، به چه معناست؟ سرآغاز بهکارگیری آن با توجه به منابع در دست، کجا بوده است؟ در چه روایاتی؟ با چه اندازه اعتبار نقل شده است؟
این نوشتار با روش توصیفی _ تحلیلی، انتقادی سامان یافته و بر حسب دستآورد یا نتیجه پژوهش از نوع بنیادین و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع دادههای مورد استناد، پژوهشی کمی _ کیفی به شمار میآید که «تحلیل واژگانی موجود در منظومه آموزههای مهدوی را برای فهم ژرف این آموزهها امری بایسته میداند».
بیترید یافتههای نو در این بررسی که امتیاز این پژوهش است و در کمتر نوشتاری پیش از آن میتوان سراغ داشت، نشان میدهد شعار «البیعة لله» به عنوان نگاشته پرچم امام مهدی(عج) در هیچ سخنی از معصومین(عهم) نقل نشده است و فقط به عنوان ندای جبرئیل در برخی روایات آمده است. والعاقبه للمتقین //// اللهم صل علی محمد و آل محمد 💐
👇👇👇👇👇
البیعه لله pdf.pdf
520.9K
🔰تبارشناسی شعار (البیعة لله ) در روایات و منابع اسلامی
🖊خدامراد سلیمیان(عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
هفتم صفر؛ ولادت یا شهادت؟ (1)
بخش دوم: شهادت امام حسن (ع)
درباره اینکه شهادت امام حسن (ع) در همین هفت صفر بوده یا بیست و هشت صفر دستکم دو دیدگاه مشهور وجود دارد.
🔰 در خصوص روز شهادت امام حسن علیه السلام دو دیدگاه وجود دارد.
🔙 برخی هفت صفر را روز شهادت میدانند
🔙 و برخی بیست و هشتم صفر را.
استاد یدالله مقدسی:
1⃣گزارش شهادت امام حسن (ع) در هفتم صفر در میان منابع متقدم و نخستین گزارشگر آن شهید اول (786 ق) است.
👈در اینکه مأخذ وی در این نقل چه کتاب و گزارشی بوده است مطلب روشنی در دست نیست.
2⃣اما دو دستۀ دیگر گزارش در میان منابع متقدم وجود دارد که «آخر صفر» یا «بیست و هشت» صفر را روز شهادت این بزرگوار دانستهاند.
🔶شیخ مفید، شیخ طوسی در مصباح، ابن شهرآشوب - با منابع فراوانی که در اختیار داشته - اربلی، علامه حلی، شیعی سبزواری، کفعمی در بلد الامین و حائری کرکی بر بیست و هشت صفر به عنوان روز شهادت امام حسن (ع) تأکید کردهاند. تأکید میشود.
🔺 در هیچ یک از این منابع نامی از شهادت آن گرامی در هفتم صفر حتی به صورت «قیل» هم برده نشده است.
🔸هرچند مرحوم مفید
🔙در «ارشاد» و «مقنعه» تنها از ماه صفر نام برده است،
🔙 لیکن در «مسار الشیعه» بر دو شب باقیمانده از ماه صفر تأکید کرده است.
🖊شیخ مفید درباره تاریخهای ثبتشده در کتاب «مسار الشیعه» - که یکی از آنها شهادت امام حسن (ع) در بیست و هشت صفر و نه غیر آن است - میگوید:
👈«این تاریخها همواره در طول روزگاران پیشین مورد توجه صالحان شیعه بوده و آنان روزهای شادی و حزن را پاس میداشتند».
👌این سخن شیخ مفید از این نکته حکایت دارد که شیعیان دوران وی و پیش از او در روز بیست و هشت صفر برای امام حسن (ع) مراسم عزا برگزار میکردند 📖(برگرفته از کتاب بازپژوهشی تاریخ ولادت و شهادت معصومان، ص 263-264)
🖊استاد یوسفی غروی:
👌شیعیان عراق، همچنان در هفتم صفر به عنوان شهادت امام حسن (ع) عزاداری میکردند.
👈مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی که درسخوانده نجف و کربلا بود، 👌بعد از هجرت از نجف به ایران، عزاداری در هفتم صفر را نیز (علاوه بر آخر صفر) از علمای نجف و کربلا به ایران و قم انتقال داد
👌و از آن وقت به بعد، علمای ایران علاوه بر بیست و هشتم صفر، هفتم صفر را نیز برای امام حسن (ع) عزاداری میکنند.
#هفت_صفر #امام_حسن #مقدسی #یوسفی_غروی #حائری
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ افرادی که با خانواده در کربلا حضور داشتند
👤 کارشناس: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📚 روش شناسی تاریخی (۲)
🎓 با حضور جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی
📝 نحوه ثبت نام
✅ ارسال فیش واریزی وجه از طریق شماره پشتیبانی ایتا مندرج در پوستر
✅ ثبت نام از طریق لینک ذیل؛
https://survey.porsline.ir/s/1rkCVMJy
✅ ثبت نام از طریق بارکد مندرج در پوستر
✅ مهلت ثبت نام تا پایان شهریور ماه ( ۳۱ / ۶/ ۱۴۰۲)
📆 تقویم روز
📌 دوشنبه
☀️ ۶ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۱ صفر 1445 هجری قمری
🎄28 آگوست 2023 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️احکام حسینی؛ قسمت 5
📌احکام حسینی برنامهای است که حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده در آن به تبیین احکام مرتبط با حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و عزاداری برای ایشان میپردازد.
📌در پنجمین قسمت از این برنامه ایشان فتوایی از مقام معظم رهبری را درباره لزوم مستند بودن مصائب و مطالب تاریخی بیان شده در روضهخوانیها و مداحیها را شرح میدهند.
#احكام_حسينى
#حجت_الاسلام_و_المسلمين_فلاح_زاده #عزادارى
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
✅[جناب سعید خوری شرتونی] در کتاب «اقرب الموارد» (1) در توضيح واژه «لسان الحال» یا همان «زبان حال» مینويسد:
«ما دلّ علی حالة الشئ أو کیفیة من ظواهر أمره فکأنّه قام مقام کلام یعبر به عن حاله، فلم یفتقر معه الی کلام، یقولون: نطق بلسان حاله»
با توجه به سخن فوق و نیز آنچه در کتابهای لغت از جمله «لغت نامه دهخدا» آمده است، میتوان گفت:
«اگر شاعر و یا نویسندهای حال شخصی را به نحوی توصیف کند که «منسوب الیه»[یعنی همان شخص توصیف شده] خود آن را نگفته باشد، ولی اگر میگفت، این چنین میگفت، از زبان حال استفاده کرده است.»
✍️زبانِحال در مرثیهسرایی به ویژه برای اهل بیت(علیهم السلام) از دیرباز امری رائج بوده و هست و اساس این کار هم امری پسندیده و زیبا و هنری است، اما؛
1️⃣زبانِحال باید بیانگر عزت، کرامت و حریت اهل بیت(علیهم السلام) و نیز مظلومیت آنان باشد، نه نشانگر ضعف، زبونی و ذلّت؛ زیرا که اینها زبان حال خاندان عزت نیست.
2️⃣باید به گونهای بیان شود که مخاطب متوجه شود، این قسمت عین تاریخ نیست، بلکه زبان حال است.(۲)
گاهی دروغهای بزرگی را از «کمپانی صادرات دروغ» میشنویم که وقتی به آنها اعتراض میشود، بهانه می آورند و میگویند این زبان حال است در حالی که فهم مخاطب این است که گوینده تاریخ میگوید نه زبان حال!
هیچ دروغی و هیچ مطلب توهین آمیزی را نمیتوان با برچسب «زبان حال» مجاز دانست.(۳)
📚منابع :
۱)اقرب الموارد شرتونی، ج٢، ص١١٤٢
۲)کتاب «ثارالله» مرحوم حسین عندلیب، ص۳۹۵
🖊استاد عندلیب همدانی
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
☑️حدود شرعی مکانهای تخییر(حرم امام حسین علیه السلام و شهر کربلا)
❓❓ مسافر تا چه محدوده ای در حرم مطهر امام حسین علیه السلام و کربلا ،مخیر است نماز را به صورت کامل یا شکسته بخواند ؟
🔰🔰پاسخ:
1⃣از طرف سر، تا پنجره های متصل به رواق؛ از طرف پا، درب متصل به رواق؛ از طرف پشت، تا مسجد.
🖊حضرت امام
2⃣حکم تخییر در حائر حسینی(علیه السلام) اختصاص به تحت القبّه (زیرگنبد) و جایی که نزد قبر امام حسین علیه السلام صدق می کند (هر چند با فاصله دو، سه متر) دارد و شمول آن نسبت به رواقها و صحن مطهّر محل شبهه است. 🖊آیت الله خامنه ای
3⃣ شعاع 11٫5متر ( 25ذراع) از اطراف قبر مطهر امام حسین علیه السلام.
👈احتیاط واجب است که مسافر در سایر اماکن حرم امام حسین علیه السلام و شهر کربلا نماز را شکسته بخواند.
🖊آیت الله سیستانی
4⃣در حرم مطهر و تمام رواقهای و صحن های سر پوشیده حرم می توان نماز را کامل خواند.
🖊آیت الله مکارم
📚حضرت امام ، تحریر الوسیلة، فصل فی صلاە المسافر، القول فی احکام المسافر، م8؛ آیت الله خامنه ای، احکام سفر، س 154و 155؛ محدودە اماکن تخییر نماز؛ سیدعلی سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج ،1م1893؛ سایت
آیت الله مکارم .جزوه نماز مسافر.و توضیح المسائل مراجع م ۱۳۵۶
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️احکام حسینی؛ قسمت6
📌احکام حسینی برنامهای است که حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده در آن به تبیین احکام مرتبط با حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و عزاداری برای ایشان میپردازد.
📌در ششمین قسمت از این برنامه ایشان فتوایی از امام خمینی(ره) را درباره شرایط تعزیهخوانی صحیح توضیح میدهند.
#احكام_حسينی
#حجت_الاسلام_و_المسلمين_فلاح_زاده
#عزادارى
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
📣📣حدود شرعی مکانهای تخییر(حرم امام حسین علیه السلام و شهر کربلا)
در ادامه مبحث گذشته:👇
❓❓💐حکم قضا شدن نماز مسافر در اماکن تخییر
1⃣ اگر بخواهد درهمان اماکن قضای آن را به جا آورد،
🔙احتیاط واجب آن است که به صورت قصر آن را قضا کند
و اگر بخواهد در غیر اماکن تخییر نماز را قضا کند
🔙 اقوی آن است که به صورت قصر آن را بجا آورد.
🖊 آیت الله خامنه ای
2⃣ تخییر مذکور به نماز ادا اختصاص دارد
🔙و بنابر احتیاط واجب شامل نماز قضایی که در اماکن تخییر فوت شده نمی شود.
🔸بنابراین، اگر در یکی از اماکن مذکور نماز ظهر یا عصر یا عشاء مسافر قضا شود،
🔙 بنابر احتیاط واجب
قضای نمازهای مذکور را شکسته بخواند، هرچند هنوز در آن مکان باقی بوده و خارج نشده باشد.
🖊 آیت الله سیستانی
3⃣اگر در اماکن تخییر قضای آنها را به جا می آورد،
🔙 بنا بر احتیاط شکسته
و در غیراماکن تخییر،
🔙 بنا بر فتوا واجب است شکسته به جا آورد.
🖊 آیت الله مکارم
🌹🌹سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی،العروە الوثقی، فصل فی صلە القضاء، م.11جزوه نماز مسافر، واحد همسان سازی سایت ادمین امام خامنه ای، م 340و .341توضیح المسائل جامع، ج ،1م ۱۸۱۵
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
شروع رواج پیادهروی اربعین
شیخ آقابزرگ تهرانی در شرح زندگانی استاد بزرگ خود، مرحوم حاج میرزا حسین نوری، مینویسد:
«از سنتهایی که شیخ ما در سالهای اقامت خود در عتبات پایهگذاری و رایج کرد، پیادهروی از نجف به کربلا برای زیارت سیدالشهدا بود. پیادهروی به کربلا در دوران شیخ انصاری، شیوه و روش بزرگان و اخیار رایج بود، ولی پس از چندی ترک شد ... استاد ما چون این وضع را بدین منوال دید، بدین شیوۀ خداپسندانه همت گماشت و به آن ملتزم گشت».
در میان مراجع تقلید حضور آیتالله العظمی سید محمود شاهرودی زبانزد همگان بود. معروف است که وی در این مراسم نخست با پای پیاده از نجف خارج میشد و به سوی کربلا حرکت میکرد و سپس سایر آقایان، استادان و طلاب هم به دنبال وی به راه میافتادند و وقتی مراسم زیارت تمام میشد بیشتر زائران از کربلا سوار وسیلۀ نقلیه میشدند و به نجف بازمیگشتند؛ اما آیتالله شاهرودی در بازگشت هم پیاده به نجف بازمیگشت. معروف است که این مرجع بزرگ چهل سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شده است 📖(برگرفته از کتاب فرازها و فرودها، ص 74)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
SH 15 Final WEB.pdf
1.85M
📣دانلود ماهنامه شبهات شماره ۱۵ (ویژه اربعین حسینی) ☝️☝️
🔸شبههشناسی، گفتمانسازی و پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی
🔹 شماره ۱۵- شهریورماه ۱۴۰۲- ویژۀ پویش مطالعاتی دانشجویان و طلاب جوان
📝فهرست مطالب
1️⃣میعاد شیعیان در یک کنگره جهانی
2️⃣من لیاقت پیاده روی اربعین رو ندارم!
3️⃣قدم قدم، سوی حرم...
4️⃣حکایت محبت و شیدایی
5️⃣ظرفیت های بین المللی اربعین
6️⃣سه شبهه پرتکرار اربعینی
7️⃣اربعین، روزنه نوری در جهان تاریک امروز
8️⃣اربعین حسینی
▫️ منتظر پیشنهادها و انتقادهای سازنده شما در تکمیل و ارتقاء این نشریه خواهیم بود.
🖇 برای دانلود فایل پی دی اف و فایل تابلویی روی لینک زیر کلیک کنید:
https://shobahat.pasokh.org
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
🔰فیش های مرتبط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه از منظر امام حسین علیه السلام
👈این فیش ها طبق کتاب شریف کمال الدین شیخ صدوق رحمه الله تهیه شده است و فقط شامل ۵ روایتی است که جناب صدوق در کتاب خودشان نقل کرده اند می شود.
👌به سه دسته کلی تقسیم شده است و قابلیت دارد که دوستان منبرهای خویش را براساس آن طراحی کرده و با رجوع به کتاب های دیگر پرورش دهند.
👈 و باید تذکر دادن فایل های ذیل فقط متن روایات تقسیم بندی شده است.
👇👇👇👇👇
1⃣مباحث کلی در مورد زندگی شخصی حضرت
شامل مباحث
👈ارتباط نسبی امام زمان و امام حسین علیه السلام.
می تواند از بحث در نقد جریان احمد اسماعیل استفاده کرد.
👈کنیه حضرت
در روایات فقط چند کنیه برای حضرت ذکر شده است یکی از مخفی ترین آنها همین کنیه آلمانی بعمه است که منظور ابو جعفر است
👈تقسیم شدن ارث امام زمان در زمان حیاتشان و غصب اموالشان توسط جعفر کذاب
👇👇👇👇👇👇