💠بررسی کتاب اشعثیات
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
✅اقوال فقها درباره این کتاب
🔷 در اعتبار کتاب جعفریات سه قول وجود دارد:
3️⃣ قول سوم: قول به تفصیل
تفصیل بین اعتبار ثلث تلخیص شده توسط شهید اول به خاطر وجود سند به آنها و عدم اعتبار الباقی روایات این کتاب است.
«بنابر فرمایش آیت الله داوری تعدادی که در کتب شهید و توحید و امالی صدوق و نوادر راوندی (به شرط صحیح بودن طریق علامه مجلسی به نوادر) مورد اعتماد است: أصول علم الرجال بین النظریة و التطبیق، ص: :328 »فالمقدار المنقول فی کتب الشهید، و فی التوحید و الأمالی للصدوق، و نوادر الراوندی، محلّ اعتماد إذا کان طریق العلّامة المجلسی إلى کتاب النوادر صحیحا، و إلّا استثنی ما فی النوادر».
📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1397-1395)
#آثار
#رجال
#بررسی_کتاب_اشعثیات
#اقوال_فقها_درباره_این_کتاب
💠بررسی کتاب اشعثیات
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
✅ادلّه قائلین به حجیت کتاب موجود جعفریات
🔶 قائلین به حجیت کتاب موجود جعفریات برای اثبات حجیت این کتاب و این همانی کتاب موجود با کتاب محمد بن الأشعث عن موسی بن اسماعیل بن موسی بن جعفر سلام الله علیهما به قرائن فراوانی تمسک کرده اند و محدّث نوری «رحمه الله» و محقق سید محمد سعید حکیم «دام ظلّه»، نقل علماء سلف شیعه و اهل تسنن از کتاب جعفریات را که عینا در این کتاب موجود است را موجب اطمینان بر این همانی نسخه موجود با نسخه واقعی بیان کرده اند که در ادامه به بعضی از علمایی که روایت از کتاب جعفریات نقل کرده اند اشاره می شود.
🟢 علماء شیعه:
شیخ صدوق در امالی، شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، ابن طاووس در اقبال، ابن قولویه در کامل الزیارا ت، سید فضل الله راوندی در نوادر، شهید اول در البیان و ذکری.
🟠 علماء عامه:
جرجانی در الکامل، ابن الجوزی فی الموضوعات، الجَزَری الشافعی در اربعون حدیث.
🔵 پس قائلین به حجیت کتاب موجود نتیجه گرفته اند این کتاب ساختگی نیست و این نقل ها نشان می دهد که این کتاب جعفریات موجود همان کتاب جعفریات اصلی می باشد و راهی که می توانیم تشخیص بدهیم یک کتاب مشهور در بین مردم همان کتاب اصلی است این است که حرفهایی که آدم های معتَمَد از آن کتاب اصلی نقل می کنند واقعاً در این کتاب موجود وجود دارد و این باعث می شود که ما اطمینان پیدا کنیم این کتاب همان کتاب مولف است.
📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1397-1395)
#آثار
#رجال
#بررسی_کتاب_اشعثیات
#ادلّه_قائلین_به_حجیت_کتاب_موجود_جعفریات
هدایت شده از هادیان هدایت
r61226a7110.pdf
606.6K
🔰پنداره نحوست ماه صفر( مقاله دقیق و علمی درباره روایات نحوست ماه صفر)
🖊عبدالهادی مسعودی(متخصص مباحث حدیث شناسی)
✳️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
https://eitaa.com/Hadi8243
💠بررسی کتاب اشعثیات
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
✅ ادله قائلین به عدم حجیت کتاب موجود جعفریات
🔶قائلین به عدم حجیت کتاب جعفریات موجود، دو اشکال بیان کرده اند:
🔴 اشكال اول:
کتاب جعفریات موجود و کتابی که حاجی نوری «قدّس سرّه» در مستدرک الوسائل از او نقل می کند معتبر نیست زیرا معلوم نیست این همان کتابی است که اسماعیل بن موسی الکاظم «علیه السلام» یا محمد بن محمد الأشعث نگاشته و دخل و تصرفی در آن نشده باشد.
🔵 اشکال دوم:
اگر فرض شود این کتاب موجود همان کتاب جعفریات نگاشته شده توسط اسماعیل بن موسی الکاظم «علیه السلام» یا محمد بن محمد الأشعث است اشکال می شود در سند این کتاب موسی بن اسماعیل واقع شده است و ایشان با وجود اینکه نوه امام کاظم «علیه السلام» می باشند مجهول الحال هستند یعنی در کتب رجالی راجع به ایشان مطلبی ذکر نشده است؛ بنابراین وثاقت و عدم وثاقت ایشان معلوم نیست و همچنین بعضی فرموده اند اگر مولف کتاب اسماعیل باشد ایشان هم که فرزند امام کاظم «علیه السلام» می باشند مجهول الحال هستند و لذا کتاب جعفریات از جهت سند اشکال دارد.
🟢 بنابراین دو اشکال ذکر شده، علی سبیل منع الخلوّ است یعنی ممکن است هر دو اشکال بیان شده وارد باشد و ممکن است یکی از دو اشکال وارد باشد.
📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1397-1395)
#آثار
#رجال
#بررسی_کتاب_اشعثیات
#ادلّه_قائلین_به_عدم_حجیت_کتاب_موجود_جعفریات
💠بررسی کتاب اشعثیات
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
✅ بررسی اشكال اول قائلین به عدم حجیت کتاب موجود جعفریات
🔶 بیان اشکال اول:
معلوم نیست کتاب جعفریات موجود و کتابی که محدث نوری «قدّس سرّه» در مستدرک الوسائل از او نقل می کند همان کتاب نگاشته شده توسط اسماعیل بن موسی الکاظم «علیه السلام» یا محمد بن محمد الأشعث باشد و یا حداقلّ کم و زیاد و دخل و تصرفی در آن منتفی نیست و روشن است که محدث نوری در مستدرک طریقی به این کتاب ندارد و این کتاب از طریق وجاده به ایشان رسیده است ، یعنی این کتاب از هند به دست ایشان رسیده و ایشان اطمینان پیدا کردند که این کتاب همان کتاب جعفریات است و در جای خود ثابت می شود که وجاده ضعیف ترین راه تحمل کتاب است.
🔷 تقريب اول: عدم تطبيق کتاب موجود با کتاب ذکر شده توسط نجاشی و شيخ طوسی برای اسماعيل بن موسی الكاظم «علیه السلام» يا محمد بن محمد الأشعث
مرحوم محقق خوئی «رحمه الله» بر اساس دو احتمال در مولف کتاب جعفریات یعنی محمد بن محمد اشعث و اسماعیل بن موسی، تطبیق کتاب موجود با کتاب جعفریات اصلی را بررسی کرده است :
📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1397-1395)
#آثار
#رجال
#بررسی_کتاب_اشعثیات
#بررسی_اشکال_اول_قائلین_به_عدم_حجیت_کتاب_موجود_جعفریات
#ادامه_دارد ...
46.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نماهنگ مناجات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه
پناهگاه ندارم شما پناهم باش
اسیر شب شده ام پس بیا و ماهم باش
همیشه در به در کوره راه ها هستم
بس است در به دری رهنمای راهم باش
اگر چه بار گناهم سیاه کرده مرا
تو روشنی این چهره ی سیاهم باش
ببخش اگر که نگاهم به غیر افتاد
از این به بعد خودت محافظ نگاهم باش...
🎙حاج منصور ارضی
📎 #امام_زمان
📎 #عفاف_و_حجاب
📎 #سبک_زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌کلیپی در حال انتشار است و آغاز جنگ در ماه صفر را جزو نشانه های ظهور دانسته و آن را به امام حسین علیه السلام منسوب کرده است.
⬅️در متن این خبر آمده است:
مِنْ كِتَابِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بَشَّارٍ رَضِيعِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ أَنْ يُظْهِرَ آلَ مُحَمَّدٍ بَدَأَ اَلْحَرْبُ مِنْ صَفَرٍ إِلَى صَفَرٍ، وَ ذَلِكَ أَوَانُ خُرُوجِ اَلْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
❌همان طور که در سند این متن آمده؛ این سخن از عبدالله بن بشیر که برادر رضاعی امام حسین علیه السلام بود نقل شده است، نه از خود امام حسین علیه السلام.
⬅️ ضمن اینکه در چنین مباحثی، استناد به اخباری که از معصوم علیه السلام نقل نشده است، صحیح نیست.
🌿🥀سلام به آقای مهربانی🥀🌿
▪️ نسیم صبح سعادت، خدا کند که بیایى
▪️رسیده شب به نهایت، خدا کند که بیایى...
▪️ جهان ز دودِ ستم شد سیاه، در برِ چشمم
▪️فروغِ صبحِ سعادت، خدا کند که بیایى...🌿🥀
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
💠بررسی کتاب اشعثیات
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
✅ بررسی اشكال اول قائلین به عدم حجیت کتاب موجود جعفریات
🔷 تقريب اول: عدم تطبيق کتاب موجود با کتاب ذکر شده توسط نجاشی و شيخ طوسی برای اسماعيل بن موسی الكاظم «علیه السلام» يا محمد بن محمد الأشعث
🔶 مرحوم محقق خوئی «رحمه الله» بر اساس دو احتمال در مولف کتاب جعفریات یعنی محمد بن محمد اشعث و اسماعیل بن موسی، تطبیق کتاب موجود با کتاب جعفریات اصلی را بررسی کرده است :
🟢احتمال اول: کتاب از محمد بن محمد الأشعث باشد.
🔸محمد بن محمد بن الأشعث کتابی به نام اشعثیات یا جعفریات دارد و ایشان به واسطه توثیق نجاشی ثقه هست ، اما کتاب موجود تألیف محمد بن محمد بن الأشعث نیست چون در عبارت نجاشی این چنین آمده است: «محمد بن محمد بن الأشعث ابو علیّ الکوفی ثقةٌ من اصحابنا سکن مصر له کتاب الحج ذکر فیه ما روَتهُ العامّة عن جعفر بن محمد علیه السلام فی الحج، أخبرنا الحسین بن عبید الله قال حدّثنا سهلُ بن احمد عنه بالکتاب».
🔹از این عبارت برای کتاب محمد بن محمد بن الأشعث دو خصوصیت استفاده می شود:
1️⃣ کتاب محمد بن محمد بن الأشعث راجع به کتاب الحج است و کتاب موجود دارای کتابهای متعددی است.
2️⃣ تمام آن روایات کتاب محمد بن محمد بن الأشعث را عامه از امام صادق «علیه السلام» راجع به حج نقل کردند و حال آنکه در سند کتاب موجود راوی عامه وجود ندارد بلکه تمام افراد سند شیعه هستند.
🟡 پس کتاب موجود، کتاب محمد بن محمد بن الأشعث که نجاشی از او خبر داده است و طریق صحیح به آن دارد نمی باشد.
📚 برگرفته از دروس خارج فقه حضرت استاد #شبزندهدار (سال 1397-1395)
#آثار
#رجال
#بررسی_کتاب_اشعثیات
#بررسی_اشکال_اول_قائلین_به_عدم_حجیت_کتاب_موجود_جعفریات
#احتمال_اول
#ادامه_دارد ...
❇️الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ:
🔆منْ كَبَّرَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
🕰عنْدَ الْمَسَاءِ مِائَةَ تَكْبِيرَةٍ
✳️كانَ كَمَنْ أَعْتَقَ مِائَةَ نَسَمَةٍ.
❇️امام صادق علیهالسلام نقل كرده كه
🕰 هر كس هنگام غروب آفتاب
🔆صد تكبير (اللهاکبر) بگويد
✳️[ثواب چنین کسی] مانندكسى باشد كه صد بنده آزاد كند
📖پینوشت:
1️⃣ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي (للصدوق)، كتابچى،تهران، چ ششم، 1376ش، ص55 .
2️⃣شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة، مؤسسة آل البيت عليهم السلام - قم، چ اول، 1409 ق، ج7 ؛ ص224 .
3️⃣مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار،دارإحياء التراث العربي ، بيروت، چ دوم، 1403 ق، ؛ ج83 ؛ ص252.
#اذکار_مأثور
#آثار_معنوی
#اذکار_غرول
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
❇️زمینه ساز همه خیرات در زندگی
✳️ذکر در هنگام سخن گفتن
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
🌺🌿سلام امام زمانم🌿🌺
🌹مولاجان ...!!!
تنهایت گذاشتیم و در هیاهوی دنیا، صدایت را گم کردیم.
حالا که به تاوان این غفلت، از زمین و زمان بلا میبارد، به دامان خودت پناه میآوریم.
یاصاحبنا
حضرت پدر!
صدای فرزندان گنهکارت به آسمان نمیرسد؛
پس خودت برایمان استغفار کن...
يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا، إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ 🌿🌺
🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱
❤️ الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج❤️💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
❇️قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع
⏰إِذَا صَلَّيْتَ الْعَصْرَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ
🤲فَقُلِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ بَارِكْ عَلَيْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ وَ السَّلَامُپپ عَلَيْهِمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ. رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ-
👌فَإِنَّ مَنْ قَالَهَا فِي دُبُرِ الْعَصْرِ
1⃣كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ
2⃣وَ مَحَا اللَّهُ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ
3⃣وَ قَضَى لَهُ بِهَا مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ
4⃣وَ رَفَعَ لَهُ بِهَا مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ.
❇️امام محمد باقر عليه السّلام فرمودند:
⏰ چون در روز جمعه، نماز عصر را بجاى آوردى،
🤲اين دعا را بخوان: بار الها! بهترين درودهاى خود را بر محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و آل محمد عليهم السّلام (و) جانشينانش كه از آنان راضى و خشنودى، بفرست، و بهترين بركات خود را بر آنان نازل فرما، و درود و بركت و رحمت خدا بر آنان و ارواح آنان و بدنهاى (مطهّر) آنان باد.
👌پس اگر كسى چنين كند،
1⃣خداوند صد هزار حسنه براى او مىنويسد
2⃣ و صد هزار گناه از (نامه اعمال) او پاك مىكند،
3⃣ و صد هزار حاجت او را برآورده مىسازد
4⃣و صد هزار درجه (مقام) او را بالا مىبرد.
📖پی نوشت:
1⃣ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، دارالشريف الرضي للنشر، قم، چ دوم، 1406 ق، ص38.
2⃣فتال نيشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، انتشارات رضى، قم، چ اول، 1375 ش، ج2 ؛ ص323.
3⃣طوسى، محمد بن الحسن، الأمالي (للطوسي)، دارالثقافة، قم، چ اول، 1414ق، ص440 .
#اذکار_مأثور
#صلوات
#جمعه
#آثار_دنیایی
#آثار_آخرتی
🔰کانال اذکار مأثوره(اذکار وارد شده در روایات)
❇️@Mention110
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم»
در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب:
در این مقاله به #اعتبارسنجی روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: #منبع، #سند و #محتوا پرداخته شده است.
قدیمیترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از #غلات نصیریه در قرن پنجم است و از آنجا در قرن ششم، به منابع #امامیه انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیانگر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف و راویان اصلی آن همگی #مجهولاند.
مهمترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحیگری است.
حاصل، آنکه روایت مزبور به دلایل:
عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با #نص_قرآن کریم و #سنت_معصومان و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذیالحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی میشود.
64b0388ff477c4edc3c07255_-668454645712276223.mp3
12.67M
فلسطین؛ محور ظهور!!!
✍علی محمدی هوشیار
این صوت مملو از اشتباهات است و متاسفانه در فضای مجازی منتشر شده است.
۱. طبق روایات شیعی ۶ ماه پیش از ظهور و توسط سفیانی، آغاز درگیری ها از سوریه خواهد بود و به فلسطین هم خواهد رسید، که در روایات از آن به «کور خمس» یاد شده و مدت تسلط سفیانی بر این پنج منطقه ۹ ماه خواهد بود.
پس اینگونه نیست که آغاز و تمرکز درگیری ها در فلسطین باشد.
ِ
عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ اَلْبَجَلِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اِسْمِ اَلسُّفْيَانِيِّ فَقَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِاسْمِهِ إِذَا مَلَكَ كُوَرَ اَلشَّامِ اَلْخَمْسَ؛ دِمَشْقَ وَ حِمْصَ وَ فِلَسْطِينَ وَ اَلْأُرْدُنَّ وَ قِنَّسْرِينَ فَتَوَقَّعُوا عِنْدَ ذَلِكَ اَلْفَرَجَ...
۲. طبق روایات اهل سنت، درگیری های هنگامه ظهور از فلسطین آغاز می شود و آقای مهدی حمد فتلاوی در نوشتن این کتاب به روایات شیعه بی توجه بوده است و حتی روایات مربوط به درگیری سفیانی در شهر اصطخر یا روایت «یوطئون للمهدی» و... تماماً در منابع اهل سنت بوده و شیعه چنین نقلی ندارد.
تطبیق این حوادث بدون در نظر گرفتن سایر مبانی و مباحث مهدویت، ظلم و خیانت به شیعیان است.
متاسفانه گوینده این صوت نیز بدون توجه به این موارد، از این کتاب نقل میکند!
هدایت شده از پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
🔴 توجه
پس از انتشار اذکار خودساخته بلاگرهای اینستاگرامی و فریب مردم ساده دل، یکی از اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناس مبرز دینی، تصمیم گرفتند اذکار معتبر که در منابع شیعی موثق، بیان شده و با تأیید معصومین منشاء اثر است را معرفی کنند تا ان شاالله دکان این افراد بدعت گذار در انتشار اذکار خودساخته بسته شود.
حتما عضو این کانال شده و دوستان خود را به کانال دعوت کنید.
اذکاری که این بلاگرهای اینستاگرامی برای جذب فالور و به جیب زدن پول از خود بیان می کنند، اعتبار ندارد.
مراقب باشید فریب نخورید.
@antihalghe
کانال اذکار مأثوره:
👇👇👇
هدایت شده از پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
ان شاء الله با امداد از حول و قوه الهی تلاش داریم اذکار مأثوره(بیان شده از جانب حضرات معصومین علیهمالسلام) را از منابع معتبر شیعه در کانال بارگذاری کنیم.
تلاش برای بیان اذکار مأثور، برای رهایی از اذکاری است که بدون پشتوانه در فضای مجازی منتشر شده است.
👇👇👇
هدایت شده از پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
🔰کانال اذکار ماثوره(اذکار وارد شده در روایات)
📲پیام رسان ایتا
🆔https://eitaa.com/Mention110
📲پیام رسان تلگرام
🆔https://t.me/Mention110