eitaa logo
کانال تخصصی حدیث خوانی مرتبط با خانواده و ازدواج
207 دنبال‌کننده
14 عکس
1 ویدیو
12 فایل
بستری برای نشر فعالیتهای تخصصی حدیثی پیرامون ازدواج و خانواده، معرفی کتابهای مرتبط، ارتباط با ادمین محمد ابراهیم دستجردی سطح سه مشاوره اسلامی دانش پژوه سطح ۴ مشاوره ازدواج و خانواده فارغ التحصیل مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام @Dastjerdi_Eb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه عزیزانی علاقمند به مباحث حدیث خوانی ازدواج و خانواده چند صباحی است به جهت اشتغالات فراوانی که بوده است توفیق برگزاری جلسات را نداشتم. امید است که ان شاء الله با شروع سال تحصیلی حوزه (17 شهریور) جلسات حدیث خوانی را به صورت برخط آغاز کنیم. از همراهی و صبر شما سپاسگزارم
⚡️حدیث خوانی سنت فراموش شده 🔻 آیة الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹 علمای بزرگ از قدیم تدریس حدیث داشتند و به شاگردان خود حدیث می آموختند و كتب حدیثی می نوشتند ولی متأسفانه مدتی است که این سنت حسنه تعطیل شده است. 🔸برای نمونه علامه مجلسی تهذیب الأحکام را تدریس می کردند. کتابهای حدیثی متعددی از قرن یازدهم وجود دارد که بر علامه مجلسی قرائت شده است. محدث نوری درباره علامه مجلسی نوشته که وی فردی دعوت پذیر بود. شیوه ایشان اینگونه بود که اگر دعوت میشد، با اصحاب حدیثی خود به آن مجلس می رفتند و آنها کتابهای حدیثی را آماده میکردند و در آن جلسات كه بين يك تا يك و نيم ساعت طول میکشید حدیث می خواندند. گاهی نیز شاگردان حدیث میخواندند و علامه شرح میکرد. در حاشیه بسیاری از کتب حدیثی عبارات بلاغ علامه وجود دارد که نشان دهنده نوعی تأیید و اعتماد است. 🔹 یکی از علما از شخصی به نام شیخ محمد علی سرابی که فردی فاضل و متقی بود، نقل میکرد که نزد آقای میلانی رفتم و عرض کردم: نزد شما آمده ام تا درس بخوانم، میشود شما وسائل الشیعه را برای ما تدریس کنید؟ ایشان فرموده بود: من فقط فقه تدریس میکنم. ولی وقتی با اصرار آقای سرابی مواجه می شود، تدریس وسائل را قبول میکند. ایشان در تدریس وسائل به ترجمه حدیث بسنده نمیکردند و شرح و بسط میدادند. پس از مدتی درس وسائل تعطیل شد. چندی بعد همین آقای سرابی مجدداً نزد آقای میلانی رفت و خواهش کرد که ایشان فقه تدریس کند آقای میلانی نپذیرفت و فرمود فقه تدریس نمیکنم، ولی اگر وسائل الشیعه بخوانید، حاضرم. 🔸 مسأله تدریس حدیث سنتی بوده که متأسفانه ترك و تعطیل شده است. 📚 جرعه ای از دریا، ج۴، ص۳۹۵. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
هدایت شده از گفتار پسندیده
معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان نسخه دوم،پاییز 1403.pdf
1.62M
🔔🔔🔔🔔 نسخه دوم "معرفی آثار روانشناسی اسلامی در ایران و جهان" تقدیم می‌گردد. امید است این تلاش موجب آشنایی بیشتر جامعه علمی کشور به ویژه اساتید، پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی، علوم تربیتی، مشاوره و سایر رشته های مرتبط با "دانش روانشناسی اسلامی" گردد. این فایل در حال تکمیل است و هر شش ماه یکبار به روز رسانی و منتشر می‌گردد. از این رو اطلاعات جدید مرتبط با چیستی، چگونگی، چرایی، یافته‌ها، مراکز فعال و خدمات روانشناسی اسلامی را به آی دی زیر در ایتا ارسال نمایید تا در نسخه‌های بعدی افزوده شود. @houshyari_jafar با تشکر هوشیاری 🌺🌺🌺🌺
در روز میلاد امام حسن عسکری با تفکر در روایتی از ایشان، بهره مند شویم. خوشا بحال کسانی که در راه رفع مشکلات مردم تلاش میکنند. این روایت هدیه ای باشد برای ایشان. 👇👇👇👇👇 قَالَ أَبُو هَاشِمٍ رَحِمَهُ اللَّهُ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَاباً يُقَالُ لَهُ الْمَعْرُوفُ لَا يَدْخُلُهُ إِلَّا أَهْلُ الْمَعْرُوفِ فَحَمِدْتُ اللَّهَ فِي نَفْسِي وَ فَرِحْتُ بِمَا أَتَكَلَّفُ مِنْ حَوَائِجِ النَّاسِ فَنَظَرَ إِلَيَّ وَ قَالَ نَعَمْ فَدُمْ عَلَى مَا أَنْتَ عَلَيْهِ فَإِنَّ أَهْلَ الْمَعْرُوفِ فِي الدُّنْيَا أَهْلُ الْمَعْرُوفِ فِي الْآخِرَةِ جَعَلَكَ اللَّهُ مِنْهُمْ يَا أَبَا هَاشِمٍ وَ رَحِمَك‏ بحارالانوار، ج50، ص258 ابوهاشم گوید خدمت امام عسکری رسیدم و شنیدم که حضرت می فرماید در بهشت دری وجود دارد که به آن باب المعروف گفته میشود، کسی از آن داخل نمیشود مگر اینکه اهل معروف بوده باشد. ابوهاشم میگوید پس خدارا در دل شکر کردم و از سختی هایی که در راه برطرف کردن حوائج مردم تحمل میکردم خوشحال شدم. در همین حال حضرت به من نگاه کرد و فرمود بله، کاری که انجام میدهی را ادامه بده، پس براستی که اهل معروف در دنیا همان اهل معروف در آخرت هستند، خدا تو را از آنها قرار دهد و رحمت کند. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
یکی از امور پسندیده در جاری کردن عقد ازدواج، خواندن خطبه قبل از جاری کردن عقد است. در یکی از خطبه های بیان شده توسط مولی امیرالمومنین علی علیه السلام در کتاب کافی، به مسئله مهریه هم اشاره شده است. 👇👇👇👇 وَ إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ مِمَّنْ قَدْ عَرَفْتُمْ مَنْصِبَهُ فِي الْحَسَبِ وَ مَذْهَبَهُ فِي الْأَدَبِ وَ قَدْ رَغِبَ فِي مُشَارَكَتِكُمْ وَ أَحَبَّ مُصَاهَرَتَكُمْ وَ أَتَاكُمْ خَاطِباً فَتَاتَكُمْ فُلَانَةَ بِنْتَ فُلَانٍ وَ قَدْ بَذَلَ لَهَا مِنَ الصَّدَاقِ كَذَا وَ كَذَا الْعَاجِلُ مِنْهُ كَذَا وَ الْآجِلُ مِنْهُ كَذَا فَشَفِّعُوا شَافِعَنَا وَ أَنْكِحُوا خَاطِبَنَا وَ رُدُّوا رَدّاً جَمِيلًا وَ قُولُوا قَوْلًا حَسَناً وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَ لَكُمْ وَ لِجَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ. الكافي ، ج‏5، ص: 373 در این قسمت خطبه که حضرت نسبت به مهریه صحبت کرده اند، مشخص میکنند که داماد بخشی از مهریه را پیش از عقد پرداخت کرده و برخی را هم در آینده پرداخت میکند. شاید بتوان یکی از راههای حل مهریه سنگین را با تقسیم آن به بخشی که الان پرداخت شود و بخشی که به آینده موکول شود، قرار داد. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
-خوشبختی «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثَلَاثَةٌ مِنَ السَّعَادَةِ الزَّوْجَةُ الْمُؤَاتِيَةُ وَ الْأَوْلَادُ الْبَارُّونَ وَ الرَّجُلُ يُرْزَقُ مَعِيشَتَهُ بِبَلَدِهِ يَغْدُو إِلَى أَهْلِهِ وَ يَرُوحُ‌» کافی، ج5، ص285 امام صادق علیه السلام می فرماید سه چیز نشانه سعادت و خوشبختی است اول: داشتن زنی موافق و فرمانبردار (سازگاری بالای زن و تامین حس اقتدار مردانه) دوم: فرزندان نیکوکار (در فضای خانواده اهل تعامل مثبت باشند) سوم: مردی که در شهر خودش کار میکند و روزی خود را در همان شهر درمی آورد، و صبح و شام نزد خانواده خود رفت و آمد میکند. (تامین حس مهر و عاطفه در زن و ایجاد حس اعتماد و تکیه گاه بودن برای همسر) توضیحات داخل پرانتز از ترجمه نیست. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
پیشنهاد میکنم این پست از کانال استاد حسین سوزنچی و پیامهای بعدی که مرتبط با روایات خانواده است را سر فرصت مطالعه کنید. بنظرم خیلی جالب و مفید بود. 👇👇👇👇👇 شروع بحث: https://eitaa.com/yekaye/6881 توضیح معنای قوام بودن مردان بر زنان https://eitaa.com/yekaye/6905 کانال تخصصی حدیث خوانی مرتبط با ازدواج و خانواده https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
هدایت شده از یک آیه در روز
📜شأن نزول📜 در شأن نزول این آیه، هم در منابع شیعی (بر اساس روایاتی که سندش به امیرالمومنین ع ختم می‌شود؛ ر.ک: الجعفريات (الأشعثيات)، ص107 ؛ دعائم الإسلام، ج‏2، ص217 ؛ النوادر (للراوندي)، ص38 ؛ مجمع البيان، ج‏3، ص68) و هم در منابع اهل سنت (با روایاتی که سند برخی به امیرالمومنین ع و سند برخی به حسن بصری حتم می‌شود؛ ر.ک: اسباب نزول القرآن، ص155-156 ؛ الدر المنثور، ج‏2، ص151 ) نقل شده است: ▪️دختر یکی از بزرگان انصار با مردی ازدواج کرده بود و یکبار که در برابر او نشوز و نافرمانی پیشه کرد، وی سیلی‌ای به او زد. دختر به خانه پدر رفت و به همراه او سراغ پیامبر ص آمدند. پدرش به پیامبر گفت: من دردانه‌ام را به همسری فلانی درآوردم؛ و او سیلی‌ای به دخترم زده است! پیامبر ص فرمود: می‌تواند قصاص کند! دختر به اتفاق پدر به راه افتادند که از شوهرش قصاص کند، که پیامبر ص فرمود: صبر کنید؛ این جبرئیل ع است که نازل می‌شود و آنگاه این آیه نازل شد و رسول الله ص فرمود: ما اراده‌ای کردیم و خداوند اراده‌ای کرد و آنچه خدا اراده کند بهتر است؛ و اجازه قصاص نداد. ❇️تبصره1. برخی افراد این داستان را در سعد بن ربيع بن عمر و زنش حبيبه دختر زيد بن ابى زهير معرفی کرده‌اند. برخی زن وی را خوله دختر محمد بن سلمه دانسته‌اند. برخی هم این داستان را در مورد ثابت بن قیس بن شماس و زنش جميله دختر عبد اللَّه بن ابىّ نقل کرده‌اند. 📚(مجمع البيان، ج‏3، ص68؛ اسباب نزول القرآن، ص155-156) ❇️تبصره2. برخی از مفسران چنین اقدامی از جانب پیامبر ص را (که ابتدا بگوید قصاص کنید و بعد بگوید ما چیزی می‌خواستیم و خدا چیز دیگری می‌خواست) منافی عصمت و مقام پیامبر ص در مقام بیان شریعت الهی دانسته‌اند (الميزان، ج‏4، ص349 )، و از این رو در صحت این شأن نزول تردید کرده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد چنین تردیدی روا نیست. در واقع صدر و ذیل واقعه نشان می‌دهد که اصلا معلوم نیست که پیامبر در پاسخ آنان در مقام بیان شریعت الهی بوده است. با توجه به اینکه زن اهل نشوز بوده و احتمالا با گریه و داستان‌سرایی از کتکی که خورده نزد پدرش رفته است. پدرش هم از بزرگان بوده، برای خود و نزدیکانش شان ویژه قائل بوده و همین که خودش به مجازات دامادش اقدام نکرده و سراغ پیامبر ص آمده، جای شکرش باقی است. کاملا می‌توان حالت اینها را هنگام مراجعه به پیامبر ص تصور کرد؛ و در چنین حالتی طبیعی است که پیامبر ابتدا باید اینها را آرام کند؛ نه اینکه ابتدا به ساکن به آنان بگوید زن ناشزه هیچ حقی ندارد! یعنی درست است که مقام پیامبر ص چنان بوده، که به تعبیر قرآن، آیات را قبل از نزولش می‌دانسته است (چرا که خداوند از او خواسته بود تا قبل از نزول در خواندن آنها عجله نکند؛ طه/114) اما اتفاقا با توجه به همان مقام نبوتش که علی‌القاعده می‌دانسته که این آیه در این موقعیت نازل خواهد شد؛ کاملا طبیعی است که در این وضعیت بحرانی آنها ابتدا سعی کند آنها را آرام کند؛ و به یکی از احکام شرعی دیگر (قصاص) آنها را ارجاع دهد؛ ✅یکی از اموری که احتمال ساختگی بودن را در این نقل کم می‌کند همین است که در بسیاری از نقلها اسم افرادی در این داستان برده شده است و به «مردی» یا «زنی» بسنده نشده است. همه افرادی هم که به عنوان پدر در این داستان مطرح‌اند در زمره افرادی‌اند که چنین تحلیلی که در بالا اشاره شد در موردشان جور درمی‌آید: ▪️عبداله بن أبی، همان کسی که قبل از آمدن پیامبر به مدینه قرار بود حاکم مدینه شود و با آمدن پیامبر برنامه‌اش به هم خورد برای همین ظاهرا مسلمان شد ولی به عنوان سردسته منافقان معروف است. ▪️محمد بن مسلمه را نیز علمای رجال اهل سنت درباره جنگجویی‌اش داستانها گفته‌اند و پیامبر ص هنگام عقد اخوت، او را با ابوعبیده جراح برادر کرد. ابوعبیده جراح، همان کسی است که با عمر و ابوبکر در سقیفه آمد و نقش جدی داشت و عمر هنگام مرگش می‌گفت اگر او زنده بود او را خلیفه می‌کردم و شورا تشکیل نمی‌دادم. با توجه به اینکه پیامبر خود ابوبکر و عمر را با هم برادر کرده بود می توان حدس زد روحیات برادر ابوعبیده را. ▪️در مورد خود «زید بن ابی‌زهیر» مطلبی یافت نشد، اما در کتب رجال و تراجم فرزند او به نام خارجة در زمره صحابه معروف است که در پیمان عقبه اسلام آورده و ‌در جنگ احد کشته شده است. پس علی‌القاعده خود زید باید در هنگام این واقعه فرد مسنّی بوده باشد؛ و همین که از اسلام وی سخنی به میان نیامده احتمال اینکه به لحاظ شخصیتی مانند عبدالله بن أبی باشد، زیاد می‌شود؛ چنانکه فرزند عبدالله بن أبی هم حنظله غسیل الملائکه است که برخلاف پدرش ایمان و شهادت وی شهره است. @yekaye
🔷 پیامد تعامل منفی همسر 🔹«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ مِنْ دُعَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعُوذُ بِكَ مِنِ امْرَأَةٍ تُشَيِّبُنِي قَبْلَ مَشِيبِي‌» «امام صادق علیه السلام: از دعای رسول خدا (ص) این بود: بارالها از زنی که پیش از زمان پیری‌ام (از شدت آزار و اندوه) مویم را سپید کند به تو پناه می‌برم.» 📗کافی، ۵، ص ۳۲۶، ح ۳ 🔹در این روایت داشتن همسری که تعامل منفی برقرار می‌کند و به همین جهت بد بودن بر او اطلاق شده است، یکی از عوامل پیری زودرس و فرسودگی روانی معرفی شده است. بنابراین اهمیت جایگاه تعامل مثبت همسران در رسیدن به سعادت دنیوی و رضایت از زندگی از این‌ روایت برداشت می‌شود. 🗒در این مورد تحقیقات زیادی(خارجی) انجام شده است،مانند: 🔹Negative Marital Interaction, Purpose in Life, And Depressive Symptoms among Middle-Aged and Older Couples: Evidence from the Health and Retirement Study تعامل منفی زناشویی، هدف در زندگی، و علائم افسردگی در میان زوج های میانسال و مسن: شواهدی از مطالعه سلامت و بازنشستگی 🔹https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8742630/ 🔹https://psycnet.apa.org/buy/2013-09831-001 ✅ در حدیث خوانی خانواده، با ما همراه باشید. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
سلام و وقت بخیر خدمت همه عزیزان حاضر در کانال تخصصی حدیث خوانی بنادارم دو دوره حدیث خوانی موضوعی در روایات را پیرامون مباحث برگزار کنم. کارگاه اول: حدیث خوانی تخصصی با موضوع که پایان نامه خودم بوده است و بنظرم بسیار جذاب خواهد بود. کارگاه دوم: حدیث خوانی تخصصی با موضوع که پایان نامه یکی از اساتید عزیز هست و امیدواریم دعوت ما را برای ارائه قبول کنند. ان شاء الله بزودی فرآیند ثبت نام، و نحوه برگزاری کلاس را اطلاع رسانی خواهیم کرد. یک نظر سنجی هم برای زمان برگزاری کلاس بزودی خواهیم داشت. پیشنهاد میکنم کسانی که مایل به شرکت در این دو دوره هستند، در گروه تخصصی حدیث خوانی که قبلا تشکیل شده است عضو شوند تا تعامل بهتری با عزیزان در این زمینه صورت بگیرد. با تشکر محمد ابراهیم دستجردی 1403/10/30 لینک عضویت در گروه https://eitaa.com/joinchat/3768255231C3197e49c9c با ما در کانال حدیث خوانی، همراه باشید. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
هدایت شده از محیا - حیاتی برتر
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا