eitaa logo
کانال تخصصی حدیث خوانی مرتبط با خانواده و ازدواج
206 دنبال‌کننده
16 عکس
1 ویدیو
12 فایل
بستری برای نشر فعالیتهای تخصصی حدیثی پیرامون ازدواج و خانواده، معرفی کتابهای مرتبط، ارتباط با ادمین محمد ابراهیم دستجردی سطح سه مشاوره اسلامی دانش پژوه سطح ۴ مشاوره ازدواج و خانواده فارغ التحصیل مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام @Dastjerdi_Eb
مشاهده در ایتا
دانلود
پیشنهاد میکنم این پست از کانال استاد حسین سوزنچی و پیامهای بعدی که مرتبط با روایات خانواده است را سر فرصت مطالعه کنید. بنظرم خیلی جالب و مفید بود. 👇👇👇👇👇 شروع بحث: https://eitaa.com/yekaye/6881 توضیح معنای قوام بودن مردان بر زنان https://eitaa.com/yekaye/6905 کانال تخصصی حدیث خوانی مرتبط با ازدواج و خانواده https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
هدایت شده از یک آیه در روز
📜شأن نزول📜 در شأن نزول این آیه، هم در منابع شیعی (بر اساس روایاتی که سندش به امیرالمومنین ع ختم می‌شود؛ ر.ک: الجعفريات (الأشعثيات)، ص107 ؛ دعائم الإسلام، ج‏2، ص217 ؛ النوادر (للراوندي)، ص38 ؛ مجمع البيان، ج‏3، ص68) و هم در منابع اهل سنت (با روایاتی که سند برخی به امیرالمومنین ع و سند برخی به حسن بصری حتم می‌شود؛ ر.ک: اسباب نزول القرآن، ص155-156 ؛ الدر المنثور، ج‏2، ص151 ) نقل شده است: ▪️دختر یکی از بزرگان انصار با مردی ازدواج کرده بود و یکبار که در برابر او نشوز و نافرمانی پیشه کرد، وی سیلی‌ای به او زد. دختر به خانه پدر رفت و به همراه او سراغ پیامبر ص آمدند. پدرش به پیامبر گفت: من دردانه‌ام را به همسری فلانی درآوردم؛ و او سیلی‌ای به دخترم زده است! پیامبر ص فرمود: می‌تواند قصاص کند! دختر به اتفاق پدر به راه افتادند که از شوهرش قصاص کند، که پیامبر ص فرمود: صبر کنید؛ این جبرئیل ع است که نازل می‌شود و آنگاه این آیه نازل شد و رسول الله ص فرمود: ما اراده‌ای کردیم و خداوند اراده‌ای کرد و آنچه خدا اراده کند بهتر است؛ و اجازه قصاص نداد. ❇️تبصره1. برخی افراد این داستان را در سعد بن ربيع بن عمر و زنش حبيبه دختر زيد بن ابى زهير معرفی کرده‌اند. برخی زن وی را خوله دختر محمد بن سلمه دانسته‌اند. برخی هم این داستان را در مورد ثابت بن قیس بن شماس و زنش جميله دختر عبد اللَّه بن ابىّ نقل کرده‌اند. 📚(مجمع البيان، ج‏3، ص68؛ اسباب نزول القرآن، ص155-156) ❇️تبصره2. برخی از مفسران چنین اقدامی از جانب پیامبر ص را (که ابتدا بگوید قصاص کنید و بعد بگوید ما چیزی می‌خواستیم و خدا چیز دیگری می‌خواست) منافی عصمت و مقام پیامبر ص در مقام بیان شریعت الهی دانسته‌اند (الميزان، ج‏4، ص349 )، و از این رو در صحت این شأن نزول تردید کرده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد چنین تردیدی روا نیست. در واقع صدر و ذیل واقعه نشان می‌دهد که اصلا معلوم نیست که پیامبر در پاسخ آنان در مقام بیان شریعت الهی بوده است. با توجه به اینکه زن اهل نشوز بوده و احتمالا با گریه و داستان‌سرایی از کتکی که خورده نزد پدرش رفته است. پدرش هم از بزرگان بوده، برای خود و نزدیکانش شان ویژه قائل بوده و همین که خودش به مجازات دامادش اقدام نکرده و سراغ پیامبر ص آمده، جای شکرش باقی است. کاملا می‌توان حالت اینها را هنگام مراجعه به پیامبر ص تصور کرد؛ و در چنین حالتی طبیعی است که پیامبر ابتدا باید اینها را آرام کند؛ نه اینکه ابتدا به ساکن به آنان بگوید زن ناشزه هیچ حقی ندارد! یعنی درست است که مقام پیامبر ص چنان بوده، که به تعبیر قرآن، آیات را قبل از نزولش می‌دانسته است (چرا که خداوند از او خواسته بود تا قبل از نزول در خواندن آنها عجله نکند؛ طه/114) اما اتفاقا با توجه به همان مقام نبوتش که علی‌القاعده می‌دانسته که این آیه در این موقعیت نازل خواهد شد؛ کاملا طبیعی است که در این وضعیت بحرانی آنها ابتدا سعی کند آنها را آرام کند؛ و به یکی از احکام شرعی دیگر (قصاص) آنها را ارجاع دهد؛ ✅یکی از اموری که احتمال ساختگی بودن را در این نقل کم می‌کند همین است که در بسیاری از نقلها اسم افرادی در این داستان برده شده است و به «مردی» یا «زنی» بسنده نشده است. همه افرادی هم که به عنوان پدر در این داستان مطرح‌اند در زمره افرادی‌اند که چنین تحلیلی که در بالا اشاره شد در موردشان جور درمی‌آید: ▪️عبداله بن أبی، همان کسی که قبل از آمدن پیامبر به مدینه قرار بود حاکم مدینه شود و با آمدن پیامبر برنامه‌اش به هم خورد برای همین ظاهرا مسلمان شد ولی به عنوان سردسته منافقان معروف است. ▪️محمد بن مسلمه را نیز علمای رجال اهل سنت درباره جنگجویی‌اش داستانها گفته‌اند و پیامبر ص هنگام عقد اخوت، او را با ابوعبیده جراح برادر کرد. ابوعبیده جراح، همان کسی است که با عمر و ابوبکر در سقیفه آمد و نقش جدی داشت و عمر هنگام مرگش می‌گفت اگر او زنده بود او را خلیفه می‌کردم و شورا تشکیل نمی‌دادم. با توجه به اینکه پیامبر خود ابوبکر و عمر را با هم برادر کرده بود می توان حدس زد روحیات برادر ابوعبیده را. ▪️در مورد خود «زید بن ابی‌زهیر» مطلبی یافت نشد، اما در کتب رجال و تراجم فرزند او به نام خارجة در زمره صحابه معروف است که در پیمان عقبه اسلام آورده و ‌در جنگ احد کشته شده است. پس علی‌القاعده خود زید باید در هنگام این واقعه فرد مسنّی بوده باشد؛ و همین که از اسلام وی سخنی به میان نیامده احتمال اینکه به لحاظ شخصیتی مانند عبدالله بن أبی باشد، زیاد می‌شود؛ چنانکه فرزند عبدالله بن أبی هم حنظله غسیل الملائکه است که برخلاف پدرش ایمان و شهادت وی شهره است. @yekaye
🔷 پیامد تعامل منفی همسر 🔹«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ مِنْ دُعَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعُوذُ بِكَ مِنِ امْرَأَةٍ تُشَيِّبُنِي قَبْلَ مَشِيبِي‌» «امام صادق علیه السلام: از دعای رسول خدا (ص) این بود: بارالها از زنی که پیش از زمان پیری‌ام (از شدت آزار و اندوه) مویم را سپید کند به تو پناه می‌برم.» 📗کافی، ۵، ص ۳۲۶، ح ۳ 🔹در این روایت داشتن همسری که تعامل منفی برقرار می‌کند و به همین جهت بد بودن بر او اطلاق شده است، یکی از عوامل پیری زودرس و فرسودگی روانی معرفی شده است. بنابراین اهمیت جایگاه تعامل مثبت همسران در رسیدن به سعادت دنیوی و رضایت از زندگی از این‌ روایت برداشت می‌شود. 🗒در این مورد تحقیقات زیادی(خارجی) انجام شده است،مانند: 🔹Negative Marital Interaction, Purpose in Life, And Depressive Symptoms among Middle-Aged and Older Couples: Evidence from the Health and Retirement Study تعامل منفی زناشویی، هدف در زندگی، و علائم افسردگی در میان زوج های میانسال و مسن: شواهدی از مطالعه سلامت و بازنشستگی 🔹https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8742630/ 🔹https://psycnet.apa.org/buy/2013-09831-001 ✅ در حدیث خوانی خانواده، با ما همراه باشید. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
سلام و وقت بخیر خدمت همه عزیزان حاضر در کانال تخصصی حدیث خوانی بنادارم دو دوره حدیث خوانی موضوعی در روایات را پیرامون مباحث برگزار کنم. کارگاه اول: حدیث خوانی تخصصی با موضوع که پایان نامه خودم بوده است و بنظرم بسیار جذاب خواهد بود. کارگاه دوم: حدیث خوانی تخصصی با موضوع که پایان نامه یکی از اساتید عزیز هست و امیدواریم دعوت ما را برای ارائه قبول کنند. ان شاء الله بزودی فرآیند ثبت نام، و نحوه برگزاری کلاس را اطلاع رسانی خواهیم کرد. یک نظر سنجی هم برای زمان برگزاری کلاس بزودی خواهیم داشت. پیشنهاد میکنم کسانی که مایل به شرکت در این دو دوره هستند، در گروه تخصصی حدیث خوانی که قبلا تشکیل شده است عضو شوند تا تعامل بهتری با عزیزان در این زمینه صورت بگیرد. با تشکر محمد ابراهیم دستجردی 1403/10/30 لینک عضویت در گروه https://eitaa.com/joinchat/3768255231C3197e49c9c با ما در کانال حدیث خوانی، همراه باشید. https://eitaa.com/Hadithkhani_khanevadeh
هدایت شده از محیا - حیاتی برتر
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاونت پژوهش مرکز تخصصی امام خمینی (ره) برگزار می کند : 👇👇👇👇👇👇👇 🔰 فاز اول کارگاه پژوهش کیفی "روش های جمع آوری داده های کیفی" 📝ارائه توسط: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر 👈 اهداف دوره: 1️⃣ شیوه مصاحبه کیفی 🔸مقایسه مصاحبه کیفی با مصاحبه ساختاریافته 🔸شیوه تدوین پروتکل مصاحبه 🔸نحوه اجرای مصاحبه کیفی 🔸روایی سنجی مصاحبه 2️⃣ گروه های متمرکز 🔸آشنایی با ویژگی های گروه های تمرکز 🔸گام های شش گانه کار با گروه های تمرکز 3️⃣ روش مشاهده مشارکت کننده 🔸آشنایی با ابعاد روش مشاهده 🔸معرفی نقش های مشاهده کننده 🔸مراحل روش مشاهده مشارکت کننده 📅 زمان برگزاری: جمعه ۱۹ بهمن و ۳ اسفند ۱۴۰۳ ⏰ ساعت برگزاری: ساعت: ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰ صبح 🌐🧾 با ارائه گواهی دیجیتال 📩 این کارگاه به صورت حضوری و مجازی (آنلاین) برگزار خواهد شد. ⛔️امکان ضبط کلاس در بستر مجازی وجود ندارد. 🧮 هزینه ثبت نام یک میلیون تومان که با تخفیف مرکز تخصصی امام خمینی(ره) فقط: ۳۰۰ هزار تومان 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔹🖊ثبت نام: https://digiform.ir/c42008dd02 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 📢مهلت ثبت نام: چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ 🏫 مکان برگزاری: متعاقبا اطلاع رسانی می شود. ⚠️ پشتیبانی در پیام رسان مجازی: @P_MTIK ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال مرکز تخصصی امام خمینی رشته مشاوره اسلامی: 👇 https://eitaa.com/KEMTIK_MI
هدایت شده از محیا - حیاتی برتر
به گفته برخی از بزرگان: ماه قمری که با جمعه آغاز شود منتسب به حضرت بقیة الله می باشد. 👌لذا اهل معرفت و معنا بر این مطلب توجهی بسزا دارند که اگر اولین روز هر ماه قمری با روز جمعه تلاقی داشت تمام روزهای آن ماه به نام حضرت بقیه‌الله(عج) است و از آنجا که سال ولادت حضرت مهدی (عج) با عدد ابجدی کلمه "نور" برابر است؛ و لذا دستورالعمل تلاوت "آیه نور" به عدد ۱۴ مرتبه قبل از خواب هر شب (با توجه تام) بسیار بر تعالی و نورانیت نفس تاثیر دارد و حشر با حضرت بقیّه‌الله(عج) در جان شما ایجاد می‌کند. _ ⏰ جمعه ١٢ بهمن، مصادف با اول شعبان این عمل مجرب را از امشب میتوانیم انجام بدیم. https://eitaa.com/Mahya_hayati_bartar