eitaa logo
هم قلم
430 دنبال‌کننده
725 عکس
179 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻توجه نظام دینی به جوانان مدرن ✍🏻علی عسگری | پژوهشگر علوم اجتماعی 🔴یکی از مهمترین اشتباهاتی که کارشناسان سیاسی در تحلیل‌های خود از آن استفاده می‌کنند، مدرن خواندن ایده‌ی غرب در زیست مدنی و اجتماعی انسان و پیشامدرن خواندن زیست حاصل تفکر دینی است. در جامعه‌شناسی، الفاظ بار معنایی خاص خود را دارند و اینگونه نیست که ما صرفا از یک کلمه، بدون توجه به معنا و یا معنای باطنی آن، استفاده بکنیم! 🔴وقتی نظام اسلامی که بر معیار زیست علوی و مدیریت عدالت‌محور شاکله‌ی خود را تشکیل می‌دهد، نباید با لفظ پیشامدرن، برخی از نقاط ضعف حاصل ناخالصی‌های اجرایی در آن را نقد کرد. 🔴مدرن خواندن یک چیزی که بعد از ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال، ناکارآمدی خود را در زمینه‌های تربیتی، اقتصادی و اجتماعی به اثبات رسانده است، چگونه می‌تواند معیار خوبی برای سنجش کارآمدی نظام برخاسته‌از احیای فطرت و زیست توحیدی باشد؟! 🔻آقای بیژن عبدالکریمی در سخنانی از سلسله نشست‌های اسلام ناب، در خصوص آنکه انقلاب به جوانان هیئتی نگاه کرده و از نگاه به جوان مدرن غافل است، ابراز داشته؛ شما نمیتوانید مفهوم مدرنیته را از جهان مدرن بگیری و بیاوری در یک جهان پیشامدرن...! سپس عنوان کرده است که با نگاه قشری، نمی‌توان مدعی مردم سالاری بود! 🔴سخن جناب عبدالکریمی، بر دو ادعا استوار است؛ اولا ادعایی مبنی بر ندیدن بچه‌هایی با هویت مدرن در کشور و پرداخت به بچه‌های سنتی و ثانیا به تبع ادعای اول، عدم درک درست از مردم سالاری توسط حکمرانان! ادامه👇👇👇
🔺️برای آنکه ادعای دوم دفع شود باید بطلان ادعای اول را ثابت کرد؛ یعنی نگاه قشری نظام اسلامی به جوانان! 🔴از آنجا که اصل و بنیان استقرار نظام اسلامی مبتنی بر رشد انسان‌ها بر اساس متعالی شدن هویت آنان است؛ بنابراین نظام اسلامی نمی‌تواند بدون توجه به هویت برساخته از جهان مدرن که ناشی از تربیت افراطی غریزه و پرداخت صرف به کالبد جسمانی اوست، به دنبال تربیت فطری متناسب با زمانه‌ی خود باشد. این توجه عین مردم سالاری است. 🔴با تاکید بر این نکته، می‌توان از جناب آقای بیژن عبدالکریمی پرسید، منظورشان از توجه نکردن به جوانان مدرن شده به معنای شبه مدرن و مقلدانه‌ی خود و مردم سالار نبودن نظام اسلامی چیست؟ بر اساس قرائن موجود در مطالب ایشان و خواستگاه مردم سالاری غربی، تنها زمانی نظام اسلامی مورد رضایت دکتر عبدالکریمی و هم‌قطارانشان خواهد بود، که نسخه‌ای منفعل در برابر خواست نابجای مدرن از سوی نظام تقنینی و اجرایی کشور اتخاذ شود. نسخه‌ای که درصدد است تا زیست معناگرا را به انزوا برده و سطحی نگری در جامعه را گسترش دهد تا جهان از معنای انسانی خودش تهی شده و به سوی نهیلیسم و پوچ‌گرایی حرکت کند. اتفاقی که در اروپا و خواستگاه مدرنیته پدیدآمده است. 🔴بی‌تردید انحراف‌های جنسی و اختلال‌های روانشناسانه‌ی آن، نابودی نهاد خانواده، ابزار شدن علم برای رسیدن به قدرت مطلق، سکوت جهانی نسبت به نسل‌کشی در فلسطین و قبل تر در هیروشیما و ناکازاکی و نمونه‌هایی دیگر از انفعال هویتی، تجسم عینی حکومتی است که دکتر عبدالکریمی و همفکرانش خواستار برقراری آن هستند. به عبارتی مردم سالاری مدنظر از نگاه شبه روشنفکران چیزی جز ضد آن و مقابله با هویت انسانی آنها نخواهد بود و پرداختن به ابزار مدرن برای درمان اختلال‌های هویتی خود سبب افزایش دو چندان این مسائل و مشکلات خواهد شد. 🗒️@HamQalam
🔻هدف دشمن، تضعیف تفکرات و معارف اسلامی است 🎙رهبر معظم انقلاب؛ 🔴یک مجموعه‌ی تهاجم و تاخت و تاز متنوع، از نظامی گرفته تا اقتصادی تا سخت تا نرم همه‌جور الان علیه ایران وجود دارد. امروز هدف دشمن این است که نقاط قوّت فکری و معارفی ما از ما بگیرد؛ ما استقلال میخواهیم، این را تضعیف کند در روحیه‌ی ما، ما میخواهیم استقامت کنیم در مقابل استبداد غربی، روحیه‌ی ما را تضعیف کند، ما را مردّد کند. تفکرات اسلامی و معارف اسلامی را در ما تضعیف کند، عمل اسلامی را تضعیف کند، ‌وحدت ملی را تضعیف کند. (۱۴۰۲/۰۱/۱۶) 🗒️@HamQalam
📌آیا دلیلی بر نحس بودن ماه صفر وجود دارد؟ ✍محمدحسین فاریاب|دکترای کلام اسلامی 1⃣برخی بر این باورند که به دلیل وقایع تلخی که در این ماه رخ داده، این ماه نحس است. 2⃣در پاسخ باید گفت که اگر ما ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۲ امام داشته باشیم، شاید هیچ روزی در سال را نداشته باشیم که پیامبری وفات پیدا نکرده باشد. پس باید تمام ایام سال نحس باشند. 3⃣بنابراین صرف وفات یک پیامبر یا امام یا هر حادثه‌ ی تلخی، موجب نحسی آن روز با ماه برای همیشه نمی‌شود، مگر آنکه خدا یا معصوم خودش آن را اعلام کند. 4⃣حاصل آنکه، نحس بودن یک روز یا ماه، چیزی است که باید از سوی خدا یا معصوم اعلام شود. 5⃣هیچ آیه یا حدیث معتبری که نشان دهد ماه صفر، نحس است، وجود ندارد. 🗒️@HamQalam
هدایت شده از آنتی سکولار
♨️ محمدرضا نکونام از مروجین اسلام رحمانی و سکولاریسم حوزوی در هفدهم مرداد ۱۴۰۳ به دلیل ایست قلبی درگذشت. 🔻نکونام از اساتید دروس فقه و اصول حوزه‌ی علمیه قم محسوب می‌شد که حاشیه‌ی دروسش بیش از متن بود. ❗️نکونام بخاطر سخنان ساختارشکنانه و براندازانه در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۹۳ بازداشت شد و توسط دادگاه ویژه روحانیت به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. ❌ او با نظرات غیرکارشناسی و غیر اصولی هر چند یکبار در فضای علمی حاشیه‌های را ایجاد می‌کرد که سوژه رسانه‌های معاند و اپوزیسیون قرار می‌گرفت. 🔻حجت الاسلام نکونام در سن 76 سالگی در هفدهم مرداد 1403 در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت. اللهم عفوک عفوک عفوک 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir
هم قلم
🔻تبعیض مثبت: پاشنه آشیل عدالت در اسلام ✍🏻دکتر آزاده ابراهیمی فخاری|پژوهشگر دینی 🔴تبعیض مثبت، سیاستی است که به منظور جبران تبعیض‌های تاریخی و ساختاری علیه گروه‌های خاصی از جامعه اجرا می‌شود. این سیاست معمولاً شامل اعطای امتیازات ویژه به این گروه‌ها، مانند اقلیت‌های نژادی، زنان و افراد دارای معلولیت، در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، اشتغال و خدمات اجتماعی است.» با تأمل در این عبارت واژه «تبعیض» هر چند به تنهایی بار منفی دارد اما در نهایت تلاشی برای تحقق عدالت در جامعه است. 🔴لکن تئوری «تبعیض مثبت» در ادامه مسیر، راهش را با اسلام و اهداف متعالی آن جدا می‌سازد و آن موضوع مهم «عدالت اجتماعی» و «مصلحت جمعی» است. در واقع تبعیض مثبت، جایی که قدم فراتر نهاده و تلاش می‌کند تا هر نوع اقلیتی را در هر موقعیتی با هر نوع امتیازی، در شرایط مساوی با بقیه اقشار قرار دهد، به ورطه خطرناکی گرفتار می‌آید. 🔴در اسلام، عدالت اجتماعی و مصلحت جمعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. به این معنا که جامعه اسلامی باید بر اساس اصول عدالت و برابری اداره شود و تصمیمات اتخاذ شده به گونه‌ای باشد که به نفع اکثریت جامعه باشد. با این حال، در برخی موارد، مصلحت جامعه ممکن است ایجاب کند که تصمیماتی گرفته شود که در ظاهر با اصل برابری فردی در تضاد باشد. به عنوان مثال، در شرایط بحرانی مانند جنگ یا قحطی، ممکن است برخی از افراد مجبور شوند محدودیت‌هایی را تحمل کنند تا جامعه در مجموع بتواند به بقاء خود ادامه دهد. این بدان معنا نیست که اصل برابری نادیده گرفته می‌شود، بلکه به این معناست که در شرایط خاص، مصلحت جمعی بر مصلحت فردی ارجحیت پیدا می‌کند. این رویکرد در اسلام با عنوان "مصلحت" شناخته می‌شود و به معنای انتخاب بهترین گزینه برای حفظ منافع جامعه در بلندمدت است. 🔴به عبارت دیگر، اسلام به دنبال ایجاد تعادلی بین حقوق فردی و منافع جمعی است. در شرایط عادی، اصل برابری فردی باید رعایت شود، اما زمانی که ایجاد برابری در افرادی از اجتماع با هدف متعالی اسلام که رساندن جامعه به مدینه فاضله است، مغایرت دارد، مصلحت اجتماعی مقدم است. این رویکرد نشان می‌دهد که اسلام دینی پویا و متناسب با شرایط مختلف است و به دنبال ایجاد جامعه‌ای عادلانه و سعادتمند است و این مهم را در همه ابعاد زندگی به صورت متعادل، لحاظ می‌کند. 🗒️@HamQalam
روضه حضرت رقیه سلام الله علیها ▪️متن اصلی روضه دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین طبری از عالمان شیعه است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است. «در حاويه آمد كه؛ زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى حال مردان كه در كربلا شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده می‌داشتند و هر كودكى را وعده‌ها می‌دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز می‌آيد، تا ايشان را به خانه يزيد آوردند، دختركى بود چهارساله، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من حسين(ع) كجاست؟ اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در گريه افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است. آن لعين در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست: ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسليم كرد.» 📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین طبری این مطلب را از آن نقل کرده است. 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تأملاتی چند در مورد دین انسانیت ✍🏻محمد جعفری|مدیرگروه کلام اسلامی موسسه امام خمینی(ره) 🔴امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالش‌ها در این مورد توجه می دهم‌؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزش‌های وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست : این انسان کیست و ارزش‌های او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟! بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است! 🔴شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟ 🔴تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟ 🔴انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟! 🗒️@HamQalam
شبهای مسافر ▪️دل بر کوه و کمر زدیم. رانندگان تعویض شدند. مسافران بیش از نیمشان خفته اند‌. سکوت نسبی حاکم است مگر نیش ترمزهای ماشین..گاهی نورهایی آن سوها، سوسو می‌زند. گاه تاریکِ تاریک، گاه نیمه تاریک.. ظلمت شب را اینجا تو کوههایِ ایران می شود حس کرد. راه دور است. پستی و بلندی دارد. تابلوها با چشم دیده نمی شوند بطرف مرز مهران پیش می رود.. ▪️ایام اسارت و شهادت دختر سه ساله ی سیدالشهداست. شبی در خرابه رقیه خاتون گریه می کند، یزیدِ پست در کاخ مجلل و دخترِ ماه در کنار خرابه!!! داستان خرابه را شنیده ای؟ محل مخروبه ای که هرآن دیوارهایش فرو می ریخته، بدون سقف، روزها از گرما، شبها از سرما اسرای کربلا رنج می کشیدند. ▪️یک شبی دختر ماه در نیمه شب بهانه ی بابا می گیرد. جای سوال است دختر ماه چطور گریه می کند که از خرابه صدایش به کاخ یزید می رسد؟ یزید از خواب ناز می پرد و می پرسد چه صدایی می آید؟ به او می گویند: دختر حسین است . با کمال وقاحت میگوید خب پدرش را برایش ببرید!!! ▪️شب تاریک و ظلمانی، دختر سه ساله ای که روی ماهش کبود شده و سیلی خورده، ماهش خسوف شده. گاهی از اَسترهای برهنه افتاده و گاهی گمشده.. الان هم سراغ بابا می گیرد. خرابه ی تاریک و ظلمانی با نور ماه، ماهِ کامل می شود. بابا به دیدن دختر می آید... خرابه دیگر خرابه نیست محل ملاقات ماه با دختر ماه است. خرابه دیگر شب نیست، تاریک نیست..فقط رقیه خاتون ساکت شده است، او خوابش برده است. او قمر را بغل کرده است و به آسمان پر کشیده است. ▪️صلی الله علیک یا رقیه بنت الحسین علیه السلام ✍ 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌عوام فریبی در تاریخ 🎙حجت الاسلام راجی ⁉️چگونه صدای حضرت رقیه از خرابه به کاخ یزید رسید؟ 🗒️@HamQalam
🕊 ظلم، دیگر چه باید بر سر عدالت بیاورد تا باور کنید ظلم است؟! ظالم، دیگر چه باید بر سر مظلوم بیاورد تا یقین بیاورید که ظالم است؟! حق چگونه در برابرِ باطل صف‌آرایی کند تا ایمان بیاورید که هر روز عاشوراست؟! غزه چه کم از کربلا دارد وقتی بدن‌ها همه ارباً اربا می‌شود؟! ✍🏻 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 آموزش معارف دینی به بانوان آرایشگر منطقه پردیسان قم به همت مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی و بسیج اصناف برگزار شد. 🔸️کاری ارزشمند از مسئولی دغدغه‌مند(مدیر مدرسه)، این خصلت جهادگران انقلابی است که چون چشمه ای خروشان در تمام مسیرهای زندگی بشری ساری و جاری گردند و روح اسلامی را نفسی تازه بخشد. 🗒️@HamQalam
🔻ولایت فقیه مصداقی اصلح از روات حدیث ✍🏻معصومه پازکی|پژوهشگر 🔴اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ». امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. این روایت را جناب صدوق در کتاب "کمال الدین" و بعد شیخ طوسی در کتاب "الغیبه" نقل نموده اند . 🔴چندی پیش هادی سروش، استاد حوزه در جماران به نقل از امام خمینی(ره) با استناد به کتاب "ولایت فقیه" بدون ذکر سند، این روایت را مورد قبول ندانسته و محل تامل میداند. و علاوه بر آن، تاکید دارند بر اینکه مراد از راویان احادیث، هر فقیهی از فقیهان شیعه است نه اینکه "راویان حدیث" منحصر در یک فرد باشد. هر چه جستجو کردم ادعای این روشنفکر دینی را در کتاب ولایت فقیه نیافتم بلکه آنچه با مطالعه این کتاب محرز گردید، نقض ادعای هادی سروش است که در ادامه می خوانیم. 🔴امام خمینی (ره) در کتاب "ولایت فقیه، حکومت اسلامی" مستند و دقیق به این روایت(توقیع امام زمان در پاسخ به نامه محمد بن عثمان العمری) پرداخته و مفصلا آن را توضیح داده و اتفاقا در عباراتی "رواه حدیث" را ناظر به ولایت فقیه در عرصه های اجتماعی تبیین و تشریح می کند. ادامه👇👇👇
🔴"حجت خدا" یعنی چه؟ شـما ازکلمـۀ "حجه الله" چه می فهمید؟ آیا حجت یعنی همان که می گویم خبر واحد "حجت" است؟ یا زراره روایتی نقل کرد و "حجت" است؟ اینکه می گویند "ولی امر" حجت خداست، آیا در مسائل شرعیه حجت است که برای ما مسئله بگوید؟ اگر رسول اکرم صلوات الله علیه و آله فرموده بود که من میروم، و امیر المؤمنین(ع) حجت من بر شـماست، شـما از این میفهمیدید که حضرت رفتند،کارها همه تعطیل شد فقط مسئله گویی مانده که آن هم به حضرت امیر علیه السلام واگذار شده است؟ یا اینکه "حجه الله" یعنی همانطور که حضرت رسول اکرم(ص) حجت است و مرجع تمام مردم، خدا او را تعیین کرده تا در همه کارها به او رجوع کنند فقها هم مسئول امور و مرجع عام توده های مردم هستند؟ "حجت الّله" کسـی است که خداونـد او را براي انجام اموري قرار داده است، و تمام کارها، افعال و اقوال او حجت بر مسـلمین است. اگرکسـی تخلف کرد، بر او احتجـاج (و اقـامه برهانو دعوي) خواهـدشـد. اگر امر کرد که کاري انجام دهیـد، حـدود را اینطورجاري کنیـد، غنایم، زکات و صـدقات را به چنین مصارفی برسانیـد و شـما تخلف کردیـد،خداونـد در روز قیامت برشـما احتجاج میکند. اگر با وجودحجت براي حل و فصل امور دستگاه ظلم رجوع کردید، خداوند در روز قیامت برشما احتجاج خواهدکرد که من براي شـما حجت قرار دادم،چرا به ظلمه و دسـتگاه قضایی ستمگران مراجعه کردید.(۱) 🔴امام در کتاب کذایی اشاره می کنند که مراد از "حوادث واقعه" فقط احکام شرعی و فتاوا نیست تا هر فقیهی پاسخگوی آن باشد بلکه همه پیشامدهای اجتماعی و گرفتاری های است که برای مردم و مسلمین روی می دهد که حاکم اجتماعی فقیه و عادل و باکفایت در راس اجتماع باید پاسخگویی آن باشد، بر این اساس ولایت فقیه مصداقی اصلح از روات حدیث است. ۱- سید روح الله موسوی خمینی، ولایت فقیه حکومت اسلامی، ص ۸۰- ۸۱ 🗒️@HamQalam
لزوم تحدید قواعد امنیتی اسرائیل، پاسخ معتبر و بازدارنده است نه صبر راهبردی! 🔻ایران و ترسیم خطوط قرمز جدید در چهارچوب انتقام 🔴در شرایطی که ایران در حال طرح‌ریزی عملیات انتقام است، دو خط بین‌المللی و داخلی با هدف فشار سیاسی بر ایران و توقف حمله پیگیری می‌گردد: در ساحت بین‌الملل، بیانیه ناگهانی مشترک آمریکا، مصر و قطر با محوریت آتش‌بس در غزه! کشورهای مصر، قطر و آمریکا به عنوان میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در بیانیه مشترکی خواستار تسریع در امضای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا شدند. در این بیانیه آمده‌است: اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که فوراً به درد و رنج ساکنان نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده‌های آنها پایان دهیم، زمان امضای توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها و بازداشت شدگان فرا رسیده‌است. در این بخش همزمانی بیانیه با وعده انتقام ایران جای سوال بسیار دارد!!! 🔴در داخل نیز برخی با ادعای کذب اختلاف دولت و نیروهای مسلح در پی آن هستند تا حمله ایران را بازی در استراتژی نتانیاهو، ورود به بحران به دلیل ترور یک فرد غیرایرانی و *تله تنش* تعبیر کنند! اما در برابر این پیش‌فرض‌های غلط باید تصریح کرد لزوم این پاسخ تاکتیکی به جهت نقض حاکمیت، تامین و حفظ بازدارندگی قطعی است. تنها راه تحدید قواعد جدید امنیتی اسرائیل نیز پاسخ معتبر و بازدارنده است نه صبر راهبردی! صبر و عدم پاسخ به معنای قبول تکرار جنایات اسرائیل و تشدید جنگ است و تاثیری نیز بر مذاکرات آتش‌بس در ۱۵ آگوست ندارد. چرا که جنایت شب گذشته ارتش اسرائیل در بمباران مدرسه‌ی محله‌الدرج در مرکز شهر غزه که بیش از ۱۰۰ شهید و ده زخمی بر جای گذاشت اثبات می‌کند این رژیم به هیچ قواعد حقوق بشری ملزم نیست و ایجاد خطای شناختی و انصراف از خونخواهی تنها بر گستره جنایات آن می افزاید. 🔴اما در برابر جنگ روانی برخی افراد و رسانه‌ها در داخل کشور نیز باید اذعان داشت، اتخاذ تصمیمات راهبردی کلان نظامی و طرح‌ریزی اینگونه عملیات بالاتر از حدود و اختیارات افراد است و تصمیم با شوراهای بالادستی است! و با توجه به تاکید رهبر انقلاب و رییس جمهور به پاسخ ایران ادعای اختلاف دکتر پزشکیان و قوای نظامی تاکتیک روانی سیاست بازان با هدف مقصرتراشی است تا بتوانند پاسخ ایران را تقلیل دهند. با توجه به موارد فوق می‌توان پاسخ ایران به ترور هنیه را نه تنها در چهارچوب انتقام بلکه ترمیم و ترسیم خطوط جدید قرمز و در راهبرد توازن قدرت و وحشت در منطقه تفسیر کرد که این پاسخ نه تنها منجر به جنگ فراگیر بلکه با هدف ایجاد بازدارندگی طولانی واجب به نظر می‌رسد. ✍️ 🗒️@HamQalam
تلخی 💣زمین دارد تلخترین روزهای عمرش را میگذراند‌.طوری که تنها دلخوشی این روزهایش این امید است که پایان شب سیه، سپید است و این چنین تاریکترین روزها وشبها سپری می شود روزها و شب‌هایی که انگار نه آدم که آدمیت هبوط کرده و شیطان بررکاب انسان و انسانیت! سوار شده و با تمام خود بر علیه تمام خوبی‌ها، قیام کرده‌ و مرگ بر رسانه آن گاه که صدای کودکان قطعه قطعه را به گوش جهانیان نمی‌رساند. مرگ بر اینستاگرام. مرگ بر توییتر. مرگ بر تیک تاک‌. مرگ بر هرکس که دردش نمی آید از این همه ظلم و مرده باد انسانی که این چنین در سکوت و ظلمت،نشسته و خالی از قیام، به اجساد قطعه قطعه و اربا اربای در نماز فرزندان و زنان و بچه‌های فلسطینی! نظاره میکند و دلش به شعله المپیکی روشن است که انگار آمده تا نظرها را به خود جلب کند و لالایی باشد برای به ظاهر انسانهایی که همیشه در خوابند و این روزها بیشتر از همیشه. 💣کاش هرگز موشکی درکار نبود که کودک بکشد‌.کاش هوش مصنوعی دل داشت و دلش نمی آمد زنان و کودکان را بکشد. کاش چشم داشت و معراج نماز مدرسه تا عرش را میدید تا دلش نمی آمد با بمب و موشک، همه را فر‌و بریزد. کاش حس داشت و درد می‌فهمید‌‌. کاش مادر بود و دلش نمی‌آمد با هیچ کودکی چنین کند‌. کاش کسی ما را از کابوس این روزها بیدار کند‌. کاش درد‌، منحصر در این میشد و نه درد بی‌دردی آدمهایی که کودکان فلسطین را هیچ می‌پندارند. این روزها زندگی عجیب کاممان را زهر کرده است. درود بر فلسطین و شکوه مردانگی مردان و زنان و کودکانش و مرگ بر هرکه نام انسان دارد و بی درد است از درد. ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است 🎙رهبر معظم انقلاب 📌مسئله‌ی غزّه، همچنان مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است. آنچه من درباره‌ی مسائل خارجی و فعّالیّت حوزه‌ی دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی از مصادیقش، همین مسئله‌ی غزّه است؛ آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است. الان درست است که با گذشت ماه‌ها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد. 📌یک دستگاه باعظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا، پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت میجنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند؛ چون حماس را نمیتوانند به زانو دربیاورند، چون مقاومت را نمیتوانند به زانو دربیاورند، دقّ دلی‌شان را روی مردم خالی میکنند، بمب‌ها را روی سر مردم، مدرسه، بیمارستان، کودک و زن میریزند؛ نهایت جنایت و سَبُعیّت دارد جلوی چشم مردم دنیا انجام میگیرد؛ مردم دنیا هم در واقع دیگر حالا دارند قضاوت میکنند علیه رژیم غاصب خبیث. مسئله تمام نشده؛ مسئله همچنان ادامه دارد؛ فعّال باشید ان‌شاء‌الله.۱۴۰۳/۰۴/۱۳ 🗒️@HamQalam
بارخدایا؛ ای صاحب عزت، تو خود صاحب کعبه بودی و حافظ آن در برابر سپاه ابرهه و پرندگان ابابیل را مامور نابودی شان قراردادی و عزت پوشالی شان را بر سرشان خراب کردی ای صاحب قدرت، تو خود حاکم اصلی حکومت اسلامی هستی و حافظ آن، این بار پرندگان ابابیل را به دستان غیور مردان ایرانی‌مان بر سر اسرائیل کودک کش خراب کن و برای همیشه جامعه بشری را از وجود نحس و نامیمونش پاک کن. یا انیس القلوب، ای مهربان ترین مهربانان نائب امام زمان‌مان را بیش از پیش یاری فرما و بیش از پیش بر اقتدار رهبریش بر حکومت اسلامی بیافزایی. آمین 🗒️@HamQalam
🔻تحمیل در دینداری ✍🏻طیبه زاهدی| پژوهشگر 🔴هادی سروش در بیانی وظیفه انبیا و اولیا (ع) را تنها ابلاغ، خیرخواهی و وفای به پیمانهای الهی می داند و اذعان می کند که در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هیچ گونه تحمیلی در دینداری نبوده است. 🔴در پاسخ عرض میکنیم که بنابر آموزه های دین مبین اسلام مانند آیه "لا اکراه فی الدین" در انتخاب دین تحمیلی وجود ندارد، البته این عدم تحمیل به این معناست که اجبار و اکراه تکوینی نفی‌ شده است. یعنی خداوند متعال به‌ اجبار مکانیکی کسی را به‌سوی دین نمی‌کشد، اما این به این معنا نیست که از جهت تشریعی نیز کسی را مکلّف به دین‌داری و مسلمان شدن نکند، زیرا هدف از خلقت انسان و جن چیزی جز عبودیت آن‌ها نیست ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ﴾؛ و من جن و انس را نیافریدم مگر براى اینکه عبادتم کنند و این عبودیت تنها با پذیرش دین الهی محقق می‌شود. از طرفی در هر زمان، یک دین حق وجود دارد و معنای «لا اکراه» این نیست که در هر زمان، دین حق، متعدد است و هرکدام را خواستید می‌توانید انتخاب کنید. 🔴اما بعد از پذیرش دین، اسلام عمل به آموزه های دین را از مسلمانان خواسته است. بله ورود در حریم خصوصی افراد و رصد آن ها جایز نیست اما در مواردی هم شرع و هم قانون عمل به آموزه های دینی و الزامات قانونی را لازم می دانند و حتی وجود مقدس حضرات معصومین (ع) هم در آن مدارا و مسامحه را جایز نمی‌دانستند که از آن جمله می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد: ادامه👇👇👇
1️⃣انعطاف ناپذیری در برنامه‌های دینی؛ برنامه‌ها و تعالیم دینی انبیا اعم از عقاید، احکام و اخلاق که با ادله قطعی جزء دین شمرده می‌شوند به‌هیچ‌وجه قابل تسامح نیستند و به این بهانه که مورد پذیرش مردم نمی‌باشند و دردسرساز و مشکل آفرین هستند، نمی‌توان آنها را مورد مسامحه قرار داد. 2️⃣عدم تساهل در حدود الهی؛ از نظر اسلام، اقدام مخالفان اگر منافع شخصی انسان را به‌خطر اندازد و عفو و مدارا، ظلم‌پذیری و ذلّت نباشد، شایسته است انسان شیوه مدارا و تساهل در پیش بگیرد. اما اگر اقدام مخالفان در تعارض با حدود الهی باشد، چون انسانیّت انسان در گرو رعایت حقوق الهی می‌باشد، مسامحه جایی ندارد و باید به اقدام عملی روی آورد. مهم‌ترین اقدام عملی که در اسلام تأکید فراوانی بر آن شده «امر به معروف و نهی از منکر» است که دارای شروط و مراحلی است. اما کمترین ثمره آن نظارت عمومی و حراست از احکام و حدود الهی است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «مسلمانی که شکسته شدن حدود الهی را ببیند، اما واکنشی از خود نشان ندهد، مرده‌ای است بین زندگان.» مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی و فلسفه تأسیس آن اجرای احکام و حدود الهی است. از این‌رو، برخورد قاطع پیامبر به‌عنوان حاکم اسلامی در صدر اسلام با متخلّفان را شاهدیم و در آیات قرآن نیز بر اجرای احکام و حدود الهی تأکید شده‌است؛ 3️⃣عدم تسامح در عدالت اجتماعی و حقوق مردم‌؛ مانند غارتگران اموال بیت المال و اخلالگران امنیت اجتماعی؛ هدف کلی ادیان الهی برقراری موازین عدالت اجتماعی است تا زمینه تکامل اخلاقی و معنوی همه افراد پدید آید. در مواردی که حقوق شخصی مطرح هستند، می‌توان تسامح نمود، اما جایی که عدالت اجتماعی و حقوق افراد دیگر مطرح است، تسامح در کار نیست و باید با قاطعیت برخورد نمود. 🗒️@HamQalam
🔻تأثیرِ وادادگیِ مردم در جنگ شناختی بر معاهده صلح تحمیلیِ دوران امام حسن مجتبی "علیه السلام" ✍مریم اشرفی گودرزی 🔴بیست و ششم ربیع الاول سال ۴۱ هجری قمری، سالروز صلح امام حسن مجتبی "علیه السلام" با معاویة بن ابی سفیان است. صلحی تحمیلی که به عنوان یک راهبرد حفاظتی از سوی امام مجتبی "علیه السلام" برای بقای اسلام و خنثی شدن توطئه معاویه مبنی بر حذف کامل نام و مرام پیامبر اعظم "صلوات الله علیه" رقم خورد و تصمیمی دشوار اما گریز ناپذیر را بر امام معصوم تحمیل نمود. 🔴جامعه مسلمین هنوز از ضربه ی خدعه آل ابی سفیان در صفین به خود نیامده بود و دستگاه یهودیانِ سازمان یافته در پیکره ی سفیانیها، با شدت و جدیت فضای جامعه را درگیر یک جنگ شناختیِ تمام عیار نموده بود و جامعه ی هدف در این منازعه، مردمِ بی ثبات کوفه بودند که سابقه شان گواه این بود که هیچ گاه نتوانسته اند بر تصمیمات درست و تبعیت از امام جامعه، راسخ باشند. کوفه، ملعبه ی دست منافقینی بود مانند ولید بن عقبه و اشعث بن قیس که به خوبی توانسته بودند در عین حال که حافظ منافع معاویه در این شهرِ پر آشوب باشند، پایگاه اجتماعی در میان مردم ایجاد نموده و پرده ای بر فعالیتهای منافقانه شان بپوشانند. 🔴امام حسن مجتبی "علیه السلام" نظر به وجود این از هم گسستگی از سویی باید یاران خویش را که مشتاق جهاد با معاویه بودند اجابت می نمودند و از سویی دیگر استعداد و اشتیاق مسلمین در جنگ جمل و صفین رو به افول نهاده و التهاب بر فضای جامعه مستولی شده بود. سپاهی که پدر بزرگوارشان، امیرالمؤمنین "علیه السلام" در نخیله گرد آورده بودند پس از شهادت ایشان بنای ناسازگاری و عذر تراشی نهادند و متفرق شدند و هنگامی که پس از نهیب امام حسن مجتبی در پی عزیمت معاویه به موصل و استقرار او در روستای مسکن، اندک نفراتی به قصد جهاد و همراهیِ امام گرد هم می آیند، دستگاه شایعه پردازِ معاویه قوی تر از قبل وارد عمل می شود. و از سویی دیگر برق سکه های معاویه کارِ خودش را می کند. 🔴عبیدالله بن عباس، فرمانده سپاه و عمو زاده ی امام، مردی است که فرزندانش به دست معاویه کشته شده اند اما در پی پیغامی از معاویه، وظیفه مسلمانی و شرافت هاشمیِ خود را به باد می دهد. متن پیام این است: "اگر به جانب ما بیایی، یک میلیون درهم به تو می‌دهیم؛ نصف آن نقد و نصف دیگرش در کوفه". و عبیدالله بن عباس، سپاه را وامی گذارد و به سوی دشمن می رود. قیس بن سعد عباده می ماند و لشگری از هم گسسته که شایعه ی کشته شدن قیس توسط نیروهای نفوذی و سازمان یافته معاویه منتشر می گردد و قبل از اینکه صلحی منعقد شده باشد، اخبار کذب صلح امام را گسترش داده اند. 🔴آن قدر معاویه در این جنگِ شناختی می تازد که حتی یارانِ نزدیک امام سردرگم می شوند و غفلت زده و مستأصل، امام را مذل المؤمنین خطاب می کنند! هیهات از اجتهاد به رأیِ علما و فقها و امان از کم بصیرتیِ خواص و زنهار از قدرتِ اغواگریِ شیاطین جن و انس! و محصول همه ی اینها می شود صلحی تحمیلی و نوشیدن جام زهر برای امامی که باید میان بقاء امت مسلمین و استحاله و هدمِ کامل آن یکی را برگزیند و استراتژی صلح، کار آمدترین و مدبرانه ترین، راهبردی است که می تواند فرصتی فراهم آورد که دروغها و خدعه های سفیانیان و مروانیان رخ بنماید و مسلمانان به وفاق بر حق دست یابند و قیامِ بیدارگرِ عاشورا در سال ۶۱ هجری در کربلا بر پا گردد. 🗒️@HamQalam