📌یکی از مراحل تمدن اسلامی شدن؛ دولت اسلامی است که هنوز محقق نشده است.
🔺️در اسلایدها به موانع درونی تحقق دولت اسلامی در بیان رهبر انقلاب پرداخته شده است.
✍🏻#زینب_نجیب
🗒️@HamQalam
📌زیست نامه امام حسن مجتبی(ع)
نام پدر: علی بن ابیطالب.
نام مادر: فاطمه.
متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری.
روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره صدقه دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را حسن نام گذاشت و برای وی گوسفندی عقیقه کرد.
به سن ۶سالگی در مباهله حضور داشت.
كنيه آن حضرت ابومحمّد و شبيه ترين مردم به رسول الله(ص) بود.
▪️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است:
«اين امام، بزرگ منش، زيباروى، عاقل، متين، سخى، نيكوكار، متدين، متقى، با حشمت و از هر كس فاضل تر، پارساتر و فداكارتر بود.
▪️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم کوفه را برای کمک به پدرش در جنگ جمل بسیج کرد. در جهاد علیه معاویه و خوارج نیز حضور داشت.
بعد از شهادت پدر، عموم مردم با وی در کوفه بیعت کردند که خلیفه مسلمانان باشد.
▪️دربرابر تهاجم نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و خدعه معاویه، برای حفظ اسلام و جان شیعیان، صلح اجباری را پذیرفت.بعد از صلح، به مدینه رفت و جهاد علمی را در تربیت شاگردان و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد.
📌قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است.
آن حضرت با مکر معاویه و به دست همسرش جعده در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید.
زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس عزا برپا داشتند.
📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493.
📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253.
📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات.
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️رحلت پیامبر اکرم (ص)
🎙رهبر معظم انقلاب؛
اگر ما قدر تعالیم اسلام را بدانیم و به عمق آن پی ببریم، خواهیم توانست یک دنیای نو منطبق بر خواست های حقیقی و فطری انسان به وجود بیاوریم.
🗒️@HamQalam
🔻تیغ نقد؛ برشی بر پیکر حقیقت
فاضل میبدی در یکی سخنرانی خود به مباحثی اشاره کردند که هرچند حاوی نکات صحیح و تأملبرانگیزی بود، اما برخی از مطالب ایشان نیز جای نقد و بررسی دارد.
✍🏻آزاده ابراهیمی فخاری| پژوهشگر
🔴ایشان به تحریف دین و قرآن اشاره میکنند و این مسئله را یکی از مشکلات اصلی جامعه میداند. هرچند ممکن است در این مورد حق با سخنران باشد؛ لکن در یک عرض قرار دادن تحریف قرآن با مسابقات قرآن و حفظ قرآن و... که مسلما می¬تواند مقدمه¬ی درک مفاهیم و عمل به آن در مراحل بعدی باشد، قابل پذیرش نیست. توصیه¬های پیشوایان دین به حفظ و استمرار در تلاوت قرآن کریم از همین باب است.
پیامبر اسلام در اینباره فرمودهاند: “مَنْ قَرَءَ الْقُرآنَ حَتّی یسْتَظْهِرَهُ وَ یحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ وَ شَفَعَّهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَیتِهِ کلِّهِمْ قَدْ وَجَبَبَتْ لَهُمُ النّارُ.” کسی که قرآن بخواند تا آن را حفظ نماید، خداوند او را به بهشت وارد میکند و شفاعت او را برای ده نفر از خانوادهاش میپذیرد، حتی اگر آتش جهنم برای آنان واجب شده باشد. (مجمع البيان، جلد اول، صفحه ۴۵)
🔴سخنران در بخش دیگری از سخنرانی، انتقادات تندی را به صداوسیما و نحوه ارائه برنامههای مذهبی مطرح میکند و می¬گوید: «اگر این تلویزیون ما میخواست بزرگترین خدمت را به اسلام بکند، کل برنامههای مذهبیاش را حذف میکرد، فقط یک اذان میگذاشت و شب جمعه هم کسی مثل مرحوم راشد را پیدا میکرد یک ساعت برای مردم حرف میزد.»! آیا این نحوه¬ی بیان، نادیده گرفتن تلاش عده¬ای از افراد خدوم و مخلص در این عرصه نیست؟
ادامه👇👇
این¬که آن¬طور که شایسته و بایسته است به ترویج مفاهیم دینی پرداخته نشده و همواره نیاز به کار و دقت بیشتر احساس می¬شود قابل انکار نیست؛ اما رد همه برنامه¬های ارائه شده در صدا و سیما به دور از انصاف است. این تلاشها، هرچند ممکن است به کمال مطلوب نرسیده باشد، اما نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کرده است. باید به این نکته توجه کرد که پیشرفت در این حوزه نیازمند همافزایی و همکاری مستمر میان منتقدان و فعالان مذهبی است تا بتوان به شکل بهتری به ترویج مفاهیم دینی پرداخت و کاستیها را جبران کرد. به جای نادیدهگرفتن تمامی تلاشها، باید با نقد سازنده و پیشنهادات مؤثر در راستای بهبود برنامههای مذهبی گام برداشت.
🔴ایشان در پایان سخنان خود، جامعه را به دو دسته "حقمدار" و "باطلمدار" تقسیم میکند و معیار این تقسیمبندی را پاسخدهی به نیازهای مادی و مدنی جوانان میداند. باید از ایشان پرسید، آیا به نظر شما این دستهبندی به این سادگی قابل انجام است؟ جامعهای ممکن است در برخی زمینهها موفق و در برخی دیگر ناکام باشد. آیا میتوان جامعهای را که به برخی نیازهای جوانان پاسخ نداده، به طور کامل باطلمدار دانست؟ این جمله چنین الغاء می¬نماید که عدم پاسخ به نیازهای جوانان به طور مستقیم، به باطلمداری جامعه مربوط است. درحالی¬که قطعا عوامل اقتصادی، سیاسی، و حتی جهانی بر این مسئله تاثیرگذار است و مشکلات و کمبودها می¬تواند به دلایل پیچیدهای نظیر بحرانهای اقتصادی و عدم کار و تلاش و مسئولیت¬پذیری فردی و اجتماعی و یا فشارها و تحریم¬های خارجی باشد، و نه به دلیل باطلمداری ذاتی جامعه.
🗒️@HamQalam
🔻پرشکوهترین نرمش قهرمانانهی تاریخ
✍🏻آمنه عسکریمنفرد
▪️حادثهی صلح امام حسن (علیه السلام) با معاویه، حماسهای سرنوشتساز و بینظیر در کل روند انقلاب در صدر اسلام بود که حادثهای دیگری نظیر آن وجود نداشت. این حرکت امام حسن (علیه السلام) باعث حفظ اسلام به عنوان یک نهضت ارزشی گشت. اگر امام حسین (علیه السلام) هم بهجای ایشان بود، در جهت حفظ نهضت عظیم انقلابی که پیامبر اکرم به راه انداخت و امام علی (علیه السلام) از آن صیانت کرد، همین کار را میکرد.
▪️این حرکت امام مجتبی صددرصد بر استدلال منطقی غیرقابل تخلف انطباق داشت، زیرا در دوران ایشان جریان مخالف اسلام معاویه بهقدری رشد کرده بود که میتوانست بهعنوان یک مانع ظاهر شود و به دلیل ضعف نیروهای شیعیان حامی امام، بر اسلام غلبه مییافت. بنابراین «حتی اگر خود امیرالمؤمنین (علیهالسلام) هم بهجای امام مجتبی بود، در آن شرایط ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد... امام حسین (علیه السلام) در این صلح با امام حسن شریک بودند، اگر امام حسن صلح نمیکرد تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اسلام باشد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۳ فروردین ۶۹).لذا اگر این صلح تحمیلی از جانب امام مجتبی که خود یک مکر الهی بود «و مکروا مکر الله» (آل عمران/ ۵۴) قبول نمیشد، مکر معاویه قوت میگرفت و به شهادت خاندان پیامبر و اصحاب او منتهی میشد.- به احتمال قوی بهدست اصحاب امام که جاسوسان معاویه آنها را خریده بودند، کشته میشدند-و معاویه به بهانهی خونخواهی عزاداری کرده، تمام اصحاب امیرالمؤمنین را هم ازمیان برمیداشت و دیگر چیزی بهنام تشیع باقی نمیماند، تا عدهای بعد از ۲۰ سال امام حسین را در کوفه دعوت کنند. امام حسن (علیه السلام) شیعه را حفظ کرد تا بعد از ۲۰ الی ۲۵ سال حکومت به اهلبیت برگردد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۳ خرداد ۷۹).
▪️بنا روایتی از امام صادق (علیه السلام) «و قطع هذا الأمر فی سبعین» (اصول کافی، جلد ۱، ص۳۶۸). تقدیرات الهی چنین بود که با فاصلهی سی سال از شهادت حضرت امیر و ده سال بعد از شهادت امام حسین امر حکومت به دست اهلبیت برگردد تا مردم مقدمات حکومت اسلام را با اراده و تصمیم خودشان فراهم کرده باشند. اما چون در قضیه امام حسین خواص -از جمله عبدالله جعفر و عبدالله عباس- وظیفه خود را بهخوبی انجام نداده بودند، حادثهی کربلا نیز آنچنان رقم خورد.
▪️ بر این اساس در ماجرای صلح و بعد از آن امام مجتبی به عنوان مرد جنگی، مرد سیاست و مرد تدبیر، با مباحثات و مجادلات بسیار قوی و قدرتمندانه با کلماتی قاطع و کوبندهتر از کلام مولا علی، برای دفاع از اسلام، استوار ایستاد و با تغییر روش و مانور در انتخاب روشها (قبول صلح ) کاری اساسی و لازم برای حفظ اسلام انجام داد.
🗒️@HamQalam
🔻مطلقگویی دام نقدهای سطحی
✍🏻زهرا ابراهیمی|کارشناس اخلاق و تربیت
🔴یکی از معضلاتی که در نقد مباحث دینی (مخصوصاً مباحثی که ابعاد فلسفی یا اجتماعی و سیاسی دارد) به چشم میخورد معضل مطلقگویی است.
منتقد منصف کسی است که در نقد خود از بهکارگیری واژگانی که شائبهٔ مطلقگویی را یدک میکشد اجتناب نماید.
نقدکردن نیازمند دقت و ظرفت است تا جایی که منتقد باید بهضرورت تفکیک میان بیان ایرادات و انکار خوبیها واقف باشد. برخی از منتقدان ممکن است کمتر به این مهم توجه کنند و باهدف تأکید بر یک موضوع، از قانون تعمیم استفاده نمایند؛ حالآنکه تأکید بر یک نکتهٔ خاص نباید مجوزی برای مطلقگویی شود.
برای نقد باید بسترهای تاریخی و فرهنگی و عرفی یک موضوع را مدنظر قرارداد و بیتوجهی به این بسترها نقد منصفانهای را رقم نخواهد زد.
در کنار تعمیمهای بیجا، استدلالهای ضعیف و توسل به احساسات را میتوان از دیگر آسیبهای نقد منطقی دانست.
🔴حجتالاسلاموالمسلمین عبدالرحیم اباذری پژوهشگر حوزوی در کانال تلگرامی خود مطلبی را با عنوان «قیام حسینی، رهائی از جهالت» منتشر نمودهاند. ایشان در متن خود به خطر غفلت اشاره کرده و با تبیین رفتارهای متعصبانه و افراطی مذهبیون و مقایسهٔ آن با نمونههای تاریخی بهنقد این رفتارها پرداختهاند. اباذری لزوم عقلانیت در دین را نیز از ضرورتهای مهم دینداری برشمرده است. اگرچه متن ایشان دارای نقاط قوتی است؛ اما درعینحال میتوان گفت که ایشان ناخواسته در دام مطلقگویی افتادهاند.
ادامه👇👇👇
🔴در بخشی از متن ایشان آمده است: «در تعلیموتربیت جوانان مذهبی بیشتر به همین ظواهر و پوسته متمرکز شدیم و ملاک و معیار فقط انقلابی بودن و حزباللهی شدن شد، خیال کردیم که شیعه راستین همین است که فقط نماز، روزه به جا بیاورد، در مراسم دعای ندبه، کمیل، زیارت عاشورا، راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس و اخیراً در پیادهروی اربعین حاضر شود کفایت میکند درحالیکه از نشر اخلاق نبوی، ترویج روح اسلامی و فرهنگ شیعی در جامعه غفلت کردیم» و در انتهای متن اینگونه نتیجه گرفتهاند: «(باید) اولاً: در کنار مناسک به اخلاق و معارف نیز توجه کنیم؛ ثانیاً: محافل افراطی و آدمهای تندرو را مهار و تعدیل نمائیم و ثالثاً: وفاق ملی، تفاهم دینی، سعهصدر را در میان جامعه عینیت بخشیم».
اباذری مطلب را بهشکلی بیان نموده گواینکه مصداق افراطیگری و تندروی همان مواردی است که در بالا ذکرکرده؛ یعنی شرکت در راهپیمایی 22 بهمن و شرکت در راهپیمایی اربعین و روز قدس و ... را از مصادیق افراطیگری دانسته و اینجا به نوعی دچار مطلقگویی شده است.
🔴نکته دیگر اینکه اگر بخواهیم موضوع مهمی چون توجه به پوستهٔ دین و بیتوجهی به باطن آن را نقد کنیم باید مطلب را به شکلی عنوان کنیم که پوسته و ظاهر زیر سؤال نرود. یعنی مخاطب با خواندن متن به این نتیجه نرسد که ظواهر مهم نیست و مهم این است که انسان دلش پاک باشد! توجه به باطن نباید عامل بیتوجهی و یا تنزلدادن ظواهر گردد.
🔴اباذری در متن خود رهایی از جهالت را فلسفهٔ قیام عاشور میداند؛ اما تعریفی از جهالت ارائه نمیدهد و تنها به مصداق جهالت یعنی تمسک صرف به مناسک اشاره میکند همین مسئله باعث میشود که در ذهن مخاطب انجام مناسک ظاهری با موضوع جهالت گره بخورد و مخاطب توان تفکیک آن را نداشته باشد.
ایمان به عمل ختم میگردد؛ بنابراین رفتار دینی و سیاسی چون شرکت در راهپیمایی اربعین میتواند برگرفته از ایمان باشد و نه لزوماً توجه به پوسته و ظاهر دین! این نکته نیز از نگاه نویسنده مغفول مانده است.
🗒️@HamQalam
⚫️ در آرامگاه "وادی السلام" نجف، سرداری از تبار شیرمردان لر، با نام رئیسعلی دلواری مأوی گرفته است که مرور تاریخ مبارزاتش علیه استعمارِ انگلیس در جنوب ایران اسلامی، زخمی را تازه نگهداشته که این سرزمین گهرخیز از چپاول و غارتگریِ اجانب بر پیکر دارد و بغض این ملت علیه استعمارگران را یادآوری مینماید.
☑️ اینک که به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت دلیران و شهیدان و رهبری امامین انقلاب، این نظام مقدس در اوج استقلال و عزت میدرخشد، شکر این نعمت و ادامه پرقدرتِ این مسیر تا صعود به قله بر ما واجب است و عذرِ کوتاهی و تقصیر از هیچ کداممان، در هر کسوتی که هستیم، پذیرفته نیست.
▫️به مناسبت شهادت بزرگمرد تنگستانی،رئیس علی دلواری
✍#مریم_اشرفیگودرزی
🗒️@HamQalam
هم قلم
‼️کارشناسان دینی و آنچه به نام دین به خوردِ مردم می دهند... 📌خانم دکتر لطیفه مرادی در یکی از شبکه ه
🔻نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان مسلمان در اجتماع(۲)
🔴اجتماع امروز با اجتماع سنتی صدر اسلام تفاوت های زیادی پیدا کرده است!
در گذشته برخوردهای اجتماعی زنان و مردان غریبه اغلب در حد معابر و بازارها بوده است نه همکلاسی بودن جوانان مجرد در دانشگاه و همکار بودن در ادارات که مرتب افراد با هم در ارتباط هستند!
بدون شک این سطح از برخورد، تقوا و مراقبت بیشتری را می طلبد تا ارتباطات از چارچوب عقل و مسائل عمومی انسانی تنزل نکند!
اینجاست که علاوه بر پوشش و آرایش و لحن گفتار، روی راحتی در رفتار و صمیمیت ها و بروز ویژگی های شخصیتی هم باید دقت شود و این همان رعایت متانت است که از گذشته در فرهنگ ما ارزش تلقی می شده است و متاسفانه امروزه کمرنگ شده است!
🔴آرایش های قدیمی مانند حنا و رنگهای گیاهی مانع از حصول طهارت نبودند. در صورتیکه آرایش های چرب و لاک و ناخن کاری های امروزی همگی مانع از حصول طهارت اعم از غسل و وضو هستند و برای تجدید طهارت نیاز به رفع آرایش و برداشتن جرم اضافه از ناخن است!
لذا در شرایطی که اسلام به منظور پاکیزگی جسم و جان و طهارت قوای خیال و عقل، حفظ طهارت و دائم الوضو بودن را توصیه می کند، تجویز استفاده از آرایش و لاک ملایم برای حفظ آرامش جامعه یا زیبا شدن و روحیه خوب و اینجور حرفها، توصیه های درستی نیستند!
🔴در احکام اجتماعی و آنچه مربوط به ساحت عمومی می شود، نظرات سایر مراجع شرط جواز و عمل نیستند! بلکه باید به نظر ولی فقیه که آگاه به مسائل زمان و جامع نگر هستند مراجعه شود.
ولی فقیه در فتاوای خود کلیه جوانب شرعی، سیاسی و اجتماعی موضوع را مدنظر قرار می دهند و به هیچ وجه نظرات ایشان قابل قیاس با سایر مراجع نیست!
در مساله آرایش بانوان، رهبر انقلاب بین آرایش ملایم و غلیظ در حرمت تفاوتی قائل نمی شوند!
🔻فتوای ایشان به قرار زیر است:
سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
رهبری: به طور کلی آنچه عرفاً زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟
رهبری: فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً میگویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است، حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست.
ادامه دارد...
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
در حریمَش همه را گرمِ دُعا می بینم
سائل و والهء درگاهِ رضا می بینم
کنجِ اِیوانِ طلا، دخترِ اَعمایی گفت:
آمد آقا و به من داد شِفا، می بینم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایران، ایران امام رضاست.
مشهد، قله شکوه معنوی این کشور است.
🗒️@HamQalam