هم قلم
‼️کارشناسان دینی و آنچه به نام دین به خوردِ مردم می دهند... 📌خانم دکتر لطیفه مرادی در یکی از شبکه ه
🔻نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان مسلمان در اجتماع(۲)
🔴اجتماع امروز با اجتماع سنتی صدر اسلام تفاوت های زیادی پیدا کرده است!
در گذشته برخوردهای اجتماعی زنان و مردان غریبه اغلب در حد معابر و بازارها بوده است نه همکلاسی بودن جوانان مجرد در دانشگاه و همکار بودن در ادارات که مرتب افراد با هم در ارتباط هستند!
بدون شک این سطح از برخورد، تقوا و مراقبت بیشتری را می طلبد تا ارتباطات از چارچوب عقل و مسائل عمومی انسانی تنزل نکند!
اینجاست که علاوه بر پوشش و آرایش و لحن گفتار، روی راحتی در رفتار و صمیمیت ها و بروز ویژگی های شخصیتی هم باید دقت شود و این همان رعایت متانت است که از گذشته در فرهنگ ما ارزش تلقی می شده است و متاسفانه امروزه کمرنگ شده است!
🔴آرایش های قدیمی مانند حنا و رنگهای گیاهی مانع از حصول طهارت نبودند. در صورتیکه آرایش های چرب و لاک و ناخن کاری های امروزی همگی مانع از حصول طهارت اعم از غسل و وضو هستند و برای تجدید طهارت نیاز به رفع آرایش و برداشتن جرم اضافه از ناخن است!
لذا در شرایطی که اسلام به منظور پاکیزگی جسم و جان و طهارت قوای خیال و عقل، حفظ طهارت و دائم الوضو بودن را توصیه می کند، تجویز استفاده از آرایش و لاک ملایم برای حفظ آرامش جامعه یا زیبا شدن و روحیه خوب و اینجور حرفها، توصیه های درستی نیستند!
🔴در احکام اجتماعی و آنچه مربوط به ساحت عمومی می شود، نظرات سایر مراجع شرط جواز و عمل نیستند! بلکه باید به نظر ولی فقیه که آگاه به مسائل زمان و جامع نگر هستند مراجعه شود.
ولی فقیه در فتاوای خود کلیه جوانب شرعی، سیاسی و اجتماعی موضوع را مدنظر قرار می دهند و به هیچ وجه نظرات ایشان قابل قیاس با سایر مراجع نیست!
در مساله آرایش بانوان، رهبر انقلاب بین آرایش ملایم و غلیظ در حرمت تفاوتی قائل نمی شوند!
🔻فتوای ایشان به قرار زیر است:
سوال: آرایش مختصر زن با حفظ حجاب و پوشش موی سر، چه حکمی دارد؟ استفاده زن از لنز رنگی که تفاوت زیادی با رنگ چشم ندارد، چه حکمی دارد؟
رهبری: به طور کلی آنچه عرفاً زینت و آرایش محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود.
سؤال: آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟
رهبری: فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً میگویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است، حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست.
ادامه دارد...
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
در حریمَش همه را گرمِ دُعا می بینم
سائل و والهء درگاهِ رضا می بینم
کنجِ اِیوانِ طلا، دخترِ اَعمایی گفت:
آمد آقا و به من داد شِفا، می بینم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایران، ایران امام رضاست.
مشهد، قله شکوه معنوی این کشور است.
🗒️@HamQalam
🔻کاهش و افت دینداری!
✍️دکتر محمد جعفری
🔴زیارت یکی از نمادها و نمودهای بارز دینداری است که هیچ تبیین غیر دینی ندارد. شخصی که به زیارت امام معصوم می رود، رفتار و کنشی مبتنی بر یک عقبه شناختی دارد. بی تردید وی، اعتقادات و باورهایی ویژه نظیر اعتقاد به امامت و ولایت تکوینی امام و به تبع آن محبت قلبی به امام را در دل داشته که رو به سوی امام نهاده و جان و دل خود را متوجه آن مضجع شریف می نماید.
🔴این سالها از جانب بسیاری کسان و خصوصا روشنفکران، مبتنی بر برخی شواهد موردی و جزیره ای، ادعای کاهش دینداری مردم در دوره انقلاب مطرح شده است. حال سوال این جاست که کسانی که مدعی کاهش دینداری مردم در نظام جمهوری اسلامی اند، چه توجیهی برای این کنش دینی دارند؟
اجتماع میلیونی در حرم امام رضا و قبل از آن مقوله زیارت اربعین را باید چگونه تبیین کرد؟
اگر سخن از مقایسه است، باز هم مشکلی نیست بروید واقعیات و فکتهای قبل از انقلاب را در این زمینه بیاورید و با وضعیت الان مقایسه نمایید.
اگر سخن از بی دینی نسل نو و جوان است، کافی است ساعتی در حرم مطهر دوری بزنید و ببینید که بیش از پنجاه درصد این جمعیت، جوانان و نوجوانان اند. آیا وقت تامل و تفکر برای این مدعیان نرسیده است؟
🔴از سویی دیگر، برخی دلسوزان و دین اندیشان از رشد یک نوع معنویت بدون شریعت در سالیان اخیر در بین جوانها سخن می گویند. بدیهی است که شاید التزام به پاره ای از حدود و ثغور مذهبی در سالیان گذشته کم شده باشد اما رشد مقولاتی مانند زیارت و اعتکاف که متضمن مناسک دینی مشخصی است، دلیل روشنی بر گرایش به دینداری شریعت مدارانه می باشد .
🗒️@HamQalam
ملکیان-روحانیون شهوتران ترین قشر جامعه اند---.mp3
10.94M
🔻دعای امام رضا(ع) برای امام زمان، دعای خیلی مهمی است.
ما باید این دعا را عمومی کنیم.
🎙آیتالله میرباقری
🔴دعای خالصانۀ سحر برای امام زمان(عج) لازم است تا ما با آن حضرت گره بخوریم.
ما باید تمام زیارات حضرت و تمام دعاهای مأثور بر حضرت را در هیئتها برگزار کنیم.
دعای اصلی سحرمان باید دعا برای امام زمان(عج) باشد؛ نه با زبان خودمان، بلکه دعاهایی که از ائمه(ع) نقل شده است. یکی از آنها دعای عهد است. یکی دیگر، دعای امام رضا(ع) برای امام زمان است که به نظرم میآید دعای خیلی مهمی است (أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ...).
یونس بن عبدالرحمن میگوید که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) «أَنَّهُ كَانَ يَأْمُرُ بِالدُّعَاءِ لِلْحُجَّة».
🔴ما باید این دعا را عمومی کنیم. اگر اینطوری شد، آرامآرام آرمان جوانها با عصر ظهور گره میخورد؛ بزرگ میشوند و خواستههای بزرگ پیدا میکنند.
در کنارش هم به یک بصیرت، آگاهی و یک نظام فکری روشن و مُتقن، که رابطۀ «ایمان به امام زمان و انتظار» را با «درگیریهای تمدنی امروز» بفهمد و صفهای امروز را بشناسد، مأموریت هایش را بشناسد و پیچیدگیهای دشمن را بفهمد و سادهانگاری نکند، نیاز است.
اگر جوان ما به اینجا رسید، برای ورود به این میدان آمادگی پیدا میکند و آماده میشود تا در راه امام زمان(ع) فداکاری کند. «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّة».
📌اگر این دعا را نخوانید، آرمانهای شما از آرمانهای امام عصر(عج) فاصله میگیرد و نمیتوانید برای آن حضرت کار کنید. این دعا افقها و آرمانهای ما را بزرگ میکند.
🗒️@HamQalam
🔻الگوی مبارزات خستگیناپذیر شیعه
▪️به گواهی تاریخ، دوران امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) دورانی سراسر اختناق و خفقان برای شیعه بود و به قول محمد بن سنان از یاران امام رضا (علیه السلام) «از شمشیرها خون میچکید» (الکافی، ج ۸، ص ۲۵۷)، با این وجود امام هفتم شیعیان در داخل زندان، همچون مشعلی فروزان، روشنگر راه هدایت بود و اجازه نمیداد حرکت فکر و جهاد اسلامی متوقف بماند. خطر وجود امام کاظم(علیه السلام) خطر یک رهبر بزرگ بود که دانشی وسیع و تقوا و عبودیتی بینظیر داشت و با وجود عظمت ظاهری سلطنت هارونی، با قدرت و شجاعتی مثالزدنی، شیعیان را هدایت میکرد.
▪️امام رضا (علیه السلام) نیز همچون پدر بزرگوارشان، در دوران قدرت مقتدرترین خلفای عباسی به امامت رسید و در شرایط خفقان موجود بعد از شهادت امام هفتم، با مأمون خلیفهی وقت عباسی، در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و دائمی شروع کرد. مبارزاتی که به واسطهی دو عامل نفوذ امامت در اندیشهی شیعه، یعنی مظلومیت و قداست، بر تمام تدابیر شیطانی و خصمانهی مأمون پیروز گشت.
▪️زندگی این امام همام الگویی برای مبارزهی همیشگی شیعیان بصیر با دشمنان همیشه بیدار است، چرا که به فرمودهی رهبر انقلاب دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود و مسلمانان باید چشم تیزی داشته باشند و دشمن را بشناسند و راه مبارزهی با دشمن را یاد بگیرند. پیام زندگی پرماجرای علیابنموسیالرضا (علیه السلام) مبارزهی دائمی خستگیناپذیر است.» ( برگرفته از بیانات رهبر انقلاب، ۳ آذر۶۳).
✍🏻#آمنه_عسکریمنفرد
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ز عناوین جهان بندگیات ما را بس
ژنرال سپهبد قاسم سلیمانی؛ سرباز
آیت الله، رئیس جمهور رئیسی؛ خادم الرضا
هر زمان باور کردیم در برابر مقام احدیت جل جلاله، هیچ عنوانی نداریم جز انجام وظیفه و خدمتگزاری برای اعتلای اسلام،
جاودانه خواهیم شد.
🗒️@HamQalam
اولـــــــین شکوفهٔ ربیـــــــ🌷ـــع
🔸️دارالندوه یکپارچه حرص بود و طمع. سرانی که به زحمت و به کمک عصا روی پا ایستاده بودند همه چنگ بر دامن دنیا زده و منافع خود را در خطر میدیدند. هر کس پیشنهادی داد یکی نظرش بر حبس بود و دیگری چاره را در تبعید میدید شور و مشورت بالا گرفته و دست آخر به ریاست شیطان همه متفقالقول به یک نتیجه رسیدند ترور و تمام.
کسوت پیغمبری پیامبر خیلی بیشتر از محمد امین عرصه را بر دنیا طلبی و یکه تازی سران و قبایل زیاده خواه عرب تنگ کرده بود. باید از میان برداشته میشد.
هاتف از غیب در گوش پیامبر پیغام فرستاد که توطئه در راه است.
🔸️کوچه از هیاهوی روز فارغ شده و مهتاب بر دیوارهای خشت و گلی پنجه انداخته بود. سکوت لابهلای نسیم وزیدن گرفته بود و چهل مرد از چهل قبیله گوش به دیوار خانه پیغمبر چسبانده بودند. مردانی از بنى عبد شمس، نوفل، عبد الدار، جمح، سهم، اسد، مخزوم و دیگر خانوادههاى مکه بودند که کینه را فرو داده و غضب را بیرون میدادند.
ساعت از نیمه شب گذشته و شهر یکدست خاموشی بود. بی صدا و در خفا شمشیرها را از نیام درآورده و از دیوار بالا کشیدند.
محمد برد مخصوصش را روی سر کشیده و در خواب بود. دلهای آلوده به زهر قریشیان به تپش افتاده و هر کدام با اشتیاق بیشتری به سمت خوابگاه پیامبر هجوم آوردند. برق شمشیرهای آکنده از بغض درخشیدن گرفته و همه فریاد پیروزی سر دادند و بر سر بالین پیامبر حمله کردند. برد را کناری زده و از شدت تعجب گامی به عقب برداشتند. از آنچه مقابل چشمانشان بود گره به ابرو انداخته و با غیض پرسیدند: محمد را چه کردهای؟
علی بن ابیطالب از بستر پیامبر برخاست و فرمود: مگر او را به من سپرده بودید؟
🔸️علی به یاد دیدارش با پیامبر افتاد، پیامبر نگاهش در نگاه علی علیهالسلام یکی کرد و فرمود: سران قبایل، قصد جان مرا کرده و شب هنگام به خانه من هجوم خواهند آورد آیا تو حاضری که در بستر من بخوابی؟
علی علیهالسلام بی درنگ مرگ را برای خود و حیات را برای پیامبر برگزید و قبول کرد در بستر پیامبر بخوابد، تبسمی از جنس اخلاص بر لبان مبارکش نشست و پرسید: آیا با این کار جان شما در امان است؟
پیامبر تأیید فرموده و راه غار ثور در پیش گرفت.
🔸️پایان واقعه همان است که میدانیم پیامبر در اولین شب از ربیعالاول راهی مدینه شد و هجرت فرمود و هر سال با شکفتن شکوفه ربیع، خاطره مباهات خداوند با علی بن ابیطالب بر هفت ملائکه آسمان گل میکند و به تمام تاریخ یادآور میشود که «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»[۱]
و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مىفروشد، و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است».[۲]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[۱]. سوره بقره، آیه ۲۰۷.
[۲]. الدرالمنثور، ج۳، ص۱۸۰.
✍ایرانپور
مجله افکار بانوان حوزوی
🗒️@HamQalam
هم قلم
🔻نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان مسلمان در اجتماع(۲) 🔴اجتماع امروز با اجتماع سنتی صدر اسلام ت
🔻نکاتی در مورد نحوه پوشش و آرایش زنان مسلمان در اجتماع(۳)
🔴در بحث پوشش و ظواهر، یکی از مواردی که اسلام نسبت به آن حساسیت زیادی به خرج داده، عدم تشبُّه به کفار و عدم دنباله روی از آنهاست!
مطابق آموزه های بزرگان دین، نه تنها اعمال انسان تابع عقاید اوست، بلکه عقاید و خلقیات انسان هم از اعمالش، از آنچه می خورد، می پوشد و به زبان می آورد، تاثیر می پذیرد.
🔴متاسفانه امروزه حس زیبایی شناختی، مدهای پوشش و آرایش و لوازم مصرفی مربوطه، تابع تولیدات فکری و صنعتی غرب است و مصرف این تولیدات، روی سبک زندگی و سبک تفکر، ایمان و اعتقادات مردم تاثیر مستقیم می گذارد!
مع الاسف شاهد هستیم که حکومت اسلامی و نهادهای دینی و مردمی هم نه تنها هیچ فکری برای استقلال مسلمین در این مقوله ها و مقابله در جنگ نرم ندارند، بلکه دستگاههای حاکمیتی نظیر صدا و سیما، خود نیز در تبلیغات و برنامه هایشان مبلغ همان تولیدات و تراوشات هستند!
🔴مقوله حجاب و آرایش امروز به لبه جنگ تمدنی مسلمانان با تمدن غرب و نظام سرمایه داری تبدیل شده است.
این مطلب ارتباط مستقیم به مخالفت ذاتی سرمایه داری(کاپیتالیسم، لیبرالیسم) با نهاد خانواده و خانواده سنتی دارد.
خصوصا که فروپاشی خانواده در کشورهای اسلامی و تخریب جایگاه مادر را هم علنا در دستور کار خود دارند.
🔴یکی از راههای این فروپاشی و بلکه اصلی ترین راه آن هم، تبدیل فضای عمومی جامعه به نمایشگاه جلوه های زنانه است...
بدون شک این فضا بی علاقگی ها و خیانت ها را در خانواده ها به دنبال خود خواهد آورد...
تمدن غرب با سراب لذت جویی و ترویج بی قیدی در مسائل جنسی و جنسیتی، انسان را از چارچوب های سنتی و فطری خارج کرده و بیماریهای روانی و جنسی را با انواع مقاله سازی های شبه علمی و تبلیغات رسانه ای عادی سازی کرده است...
🔴انسان دست پرورده این جریان، دیگر از ساختارهای اصیل خانوادگی لذت نمی برد و به انواع دگرباشی ها و ازدواج های غیر متعارف و تغییر جنسیت رو آورده و تعاریف جدیدی از خانواده ارائه می کند تا شاید عطش لذت و رضایتی که دنبالش می گردد را فرونشاند و هر چه بیشتر می گردد، کمتر می رسد!
نهایتا این آمار بیماران روانی و مصرف قرص های روانگردان و خودکشی است که در جوامع مدرن روز به روز افزایش می یابد.
⚠️خوابی که برای ما هم دیده شده...
چرا که ملت لذت جو و تخدیر شده، نای فکر کردن به کرامت و شرافت و هیهات منّا الذّله را نخواهد داشت!
امروز ما در مقابل چنین هجمه ای قرار داریم و مساله پوشش و آرایش، علاوه بر اهداف شرعی، برای ما تبدیل به یک هدف سیاسی و هویتی شده است.
در چنین فضایی اکتفا به انگشت نما نبودن در جمع، تقلیل ماجرا به نازلترین سطح ممکن است!
چرا که با این حجم از تبلیغات از داخل و خارج و با وجود رذالت ها و خیانت ها، بسیاری از ظواهر غیر شرعی دیگر در سطح جامعه انگشت نما نیستند و نخواهند بود...
📌در چنین شرایطی است که پرچمدار انقلاب کشف حجاب را حرام شرعی و حرام سیاسی معرفی می کنند.
زیرا در دوران جنگ نرم، وظیفه تک تک افراد است که با حفظ پوشش خود از هویت ایرانی_اسلامی و کیان همه ی خانواده های مسلمان در مقابله هجمه ها و خباثت ها پاسداری کنند و در مقابل مکر دشمن خود بایستد!
✍#مهاجرالیالله
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻توصیه به جوانان مومن انقلابی
دور بزنید
🎙رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)
📌توقف نکنید و نگذارید کار متوقف و معلق به همکاری مسئولان رسمی شود.
۱- تصمیم بگیرید کار رو خودتون انجام بدید و میشه، بنده اعتقاد جزمی و قطعی دارم که میشه.
۲- چنانچه مقامات رسمی با شما همکاری نمیکنند، همانطور که ما در مسائل کلان تحریمهای آمریکا را دور میزنیم، شما هم می توانید در دولت خودمون، مسئولین رسمی را دور بزنید.
۳-به دام کشمکش های سیاسی نیافتید.
🗒️@HamQalam
🔻رحمت و قاطعیت؛ توازن اصول پیامبر اکرم (ص) در تعامل با مخالفان و بیگانگان
«وقتی در مورد سیره نبی گرامی سخن میگوییم منظورمان تکگزارهها نیست بلکه تمامیت و کلیت سیره در مواجهه با مخالفان است.»
✍🏻آزاده ابراهیمی فخاری|پژوهشگر
🔴دکتر مسعود آذربایجانی در مقاله¬ای تحت عنوان «سبک زندگی پیامبر رحمت (ص) در ارتباط با مخالفان و بیگانگان» جمله فوق را مرقوم فرموده¬اند که بسیار منطقی است و در ابعاد مختلف الگوگیری از ایشان مؤثر و در پاسخگویی به بسیاری از شبهات در سیره معصومان (علیهم السلام)راه¬گشا است.
برای دستیابی به درکی جامع از سیره نبی اکرم (ص)، لازم است که به کلیت رفتارها و اصول اساسی ایشان توجه شود. در این فرآیند، باید به جای تمرکز بر تکواقعهها یا جزییات خاص، به بررسی کلیت و اصولی که پیامبر در زندگی و تعاملات خود رعایت میکرد، پرداخت؛ لکن به نظر میرسد نویسنده به این نکته کلیدی توجه نکردهاند و در تحلیل سیره پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله وسلم) در مواجهه با مخالفان و بیگانگان، ناخواسته، به یکجانبهنگری دچار شدهاند. سیره ایشان بهویژه در مواجهه با جنگها، صلحها و سازشها، بهعنوان الگویی جامع و متوازن از حکمت و مدیریت اسلامی است.
🔴در این سیره، با بهرهگیری از اصول اخلاقی، حقوقی و انسانی به حل و فصل مسائل مختلف پرداختند:
1.دفاع از حریم جامعه اسلامی؛ در مواجهه با تهدیدات و حملات نظامی، بهویژه در جنگهای بدر، احد و خندق، به دفاع از جامعه اسلامی پرداختند. این جنگها در شرایطی انجام شدند که مسلمانان بهطور جدی تحت فشار و تهدید بودند. ایشان با هدف حفظ امنیت جامعه و جلوگیری از فساد و ظلم، وارد این نبردها شدند.
2.سازش و صلح؛ در بسیاری از مواقع، به دنبال صلح و سازش بودند. معاهدات صلح، نظیر صلح حدیبیه، نشاندهنده تمایل ایشان به حل و فصل اختلافات از طریق مذاکرات و توافقهای مسالمتآمیز بود. این رویکرد بهویژه در مواقعی که شرایط به صلح مساعد بود، مورد استفاده قرار گرفت.
3.مدیریت اختلافات؛ در مواجهه با مخالفان و بیگانگان، به مدیریت هوشمندانه اختلافات پرداختند و با استفاده از دیپلماسی، مذاکره و تعامل سازنده، به حل مسائل و اختلافات پرداخته و در مواقعی که امکان صلح وجود داشت، از آن بهرهبرداری کردند.
🔴به طور کلی، سیره ایشان الگویی از رویکرد متوازن به جنگ و صلح را ارائه میدهد. زمانیکه که فرد یا گروهی تا آنجا معاند و مخالف است که امکان اصلاح و سازش با او وجود ندارد، سیره ایشان مقابله قاطع و منطقی بود. این رویکرد شامل تعیین حدود و خطوط قرمز مشخص برای کسانی بود که در برابر اصول اسلامی و اجتماعی مقاومت میکردند. آیه¬ی107 سوره¬ی مبارکه انبیاء، ایشان را «رحمت برای عالمیان» توصیف نموده است: « وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» لکن این بدان معنا نیست که رویکردشان همیشه ملاطفت و رحمت بوده است؛ بلکه در مواجهه با کفار بسیار با قاطعیت رفتار می¬نمودند. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ ٱللَّهِ ۗ وَٱلَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى ٱلْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» ( فتح – 29) عنوان «رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» به ابعاد مختلف رحمت و مهربانی پیامبر (ص) اشاره دارد و مفهوم گستردهای در خود نهفته دارد. رحمت به معنای شفقت و مهربانی عمیق است که گاه بنا بر ضرورت، شامل غضب نیز میشود. به عبارت دیگر، حتی زمانی که خداوند نسبت به بنده خود غضب میورزد، این غضب نیز از سر رحمت و برای هدایت و اصلاح است، همانطور که غضب یک پدر نسبت به فرزند یا معلم نسبت به شاگرد، برای تربیت و خیر آنهاست.
🔴آیه شریفه «لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (سوره ممتحنه، آیه 8) بر اهمیت رعایت عدالت و نیکی در تعاملات انسانی، حتی با کسانی که اختلاف دینی دارند، تأکید میکند؛ لکن عدالت به معنای یکسان رفتار کردن با همه نیست؛ بلکه به معنای رعایت حقوق و منصفانه رفتار کردن بر اساس وضعیت و نیازهای فردی است. به عبارتی دیگر، عدالت در این آیه به معنای رعایت اصول انسانی و حقوق دیگران است. در شرایطی که انصاف و نیازهای انسانی ایجاب کند، ممکن است نیاز به رفتار سختگیرانه یا تند باشد، اما در هر صورت مواجهه باید بر اساس معیارهای انصاف و عدالت انجام شود.
بنابراین دقت در عبارات و توجه همه جانبه به سیره معصومین (علیهم السلام) و بزرگان دینی، راه برون رفت از یک¬جانبه¬نگری و ارائه یک الگوی کامل رفتاری است.
🗒️@HamQalam
🔻روایت حضرت عبدالعظیم حسنی از امام رضا علیه السلام
دوستانم را از جانب من سلام برسان و به آنان بگو که شیطان را به خود راه ندهند؛ و ایشان را به راستگویى و امانتدارى سفارش کن.
⚠️به آنان توصیه کن که خاموشى گزینند و بحث و جدل هاى بیهوده را رها کنند، به یکدیگر روى آورند و به دیدن هم بروند؛ زیرا که این امور، باعث نزدیک شدن به من مى شوند، خود را سرگرم تکه پاره کردن یکدیگر نکنند؛ زیرا من به جان خودم سوگند یاد کرده ام که هرکس چنین کند و دوستى از دوستان مرا خشمگین سازد، از خدا بخواهم که در دنیا، سخت ترین عذاب را به او بچشاند و در آخرت، از زیانکاران باشد.
⚠️به آنان بگو که خداوند، نیکوکار ایشان را آمرزیده و از بدکارشان گذشت کرده است، مگر کسى که بدو شرک آورد یا دوستى از دوستان مرا آزار دهد و یا نسبت به او قصد بدى داشته باشد زیرا [در این صورت] خداوند او را نمى بخشد تا زمانى که از این کارها [یا از این بداندیشى] دست بردارد و اگر دست برنداشت، روح ایمان از دلش کنده شود و از ولایت و دوستى من خارج گردد و نصیبى در ولایت ما نداشته باشد، پناه مى برم به خدا از این امر.
▫️مستدرک الوسایل: ج ۹، ص ۱۴۰
🗒️@HamQalam
📌ترتیب تاریخی حوادث بعد از رحلت رسول خدا(ص)
1️⃣۲۸ صفر رحلت رسول الله(ص).
2️⃣حضرت زهرا(س) بسیار در فراغ پدر گریه می کرد.
3️⃣بعدازظهر دوشنبه سقیفه شکل گرفت.
4️⃣۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) سراغ اهل بدر رفت.
5️⃣ابوبکر با عجله نظامیان حاضر در شهر و بیرون از شهر را به سمت تبوک فرستاد و عمر و ابوعبیده جراح را کنار خود نگهداشت.
6️⃣امیرمومنان در روز سه شنبه قرآن را که جمع آوری کرده بود بر ابوبکر عرضه کرد.
7️⃣جریان خلفا برای بیعت گیری به در خانه حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان علی(ع) رفتند، اما موفق نشدند و برگشتند. شیعیان نیز حامی امام بودند.
8️⃣۱۰ روز بعد از رحلت، فدک غصب شد و حضرت زهرا(س) با سرعت برای گرفتن حق خود به مسجد رفت و خطبه خواند.
9️⃣۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که سپاه اسامه برگشت، حضرت زهرا(س) سراغ انصار و مهاجران رفت تا حق امیرمومنان علی(ع) و حقوق خود را بگیرد.
🔟با جمع شدن عده ای به حمایت از حضرت زهرا(س)، ابوبکر دستور داد تا عمر و مغیره امام را برای بیعت به مسجد ببرند.
1️⃣1️⃣با حمله به منزل و آتش زدن در، زدن سیلی و کتک به بازو و پهلوی حضرت، وارد خانه شده و جناب محسن که در حمل بود، شهید شد.
2️⃣1️⃣طبق دو روایت صحیح از امام صادق(ع)، ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرص) حضرت زهرا(س) که بیمار و لاغر شده بود، به شهادت رسید.
📚تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری
🗒️@HamQalam
🔻قاعده حرج؛ تسهیل گر یا توجیه گر؟!
✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت
🔴هادی سروش در گفتگویی با عنوان «رفتارهایی که ایجاد دینگریزی میکند» عواملی را به عنوان عوامل موثر در دینگریزی جوانان معرفی مینماید. او یکی از دلایل مهم را دینداری تک بعدی میداند؛ بدین معنا که برخی از افراد بخشی از دین را میفهمند، حتی عمیق هم میفهمند؛ اما فقط در یک جهت!
ایشان برای تکمیل بحث خود به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده و میگویند اگر در یک جامعه صرفاً به امر به معروف و نهی از منکر توجه شود یا مثلاً صرفاً به موضوعی مثل حجاب پرداخته شود و سایر ابعاد مورد غفلت قرار گیرد طبیعتاً این امر موجب دینگریزی جوانان خواهد شد.
🔴اگرچه کلیات سخن ایشان درست است اما بهانه دادن به دست جوانهایی که به راحتی میخواهند از وظایف مهم خویش سر باز زنند کار درستی نیست. امروزه متاسفانه دختران و پسران با بیتوجهی نسبت به آموزههای دین دقتی در نحوه حضور خویش و تاثیرات زیست اجتماعی خود بر زندگی دیگران ندارند و به هر شکل و شمایلی که تمایل دارند در اجتماع حاضر میشوند و به محض اعتراض با بهانههایی چون آزادی برای عملکرد خویش به دنبال توجیه هستند. بهنظر میرسد کسی که عالِم دین است باید مردم را نسبت به وظایفشان آگاه نماید و حتی اگر ضعفی وجود دارد، این کوتاهی و ضعف به گونهای بیان نشودکه منجر به سو استفاده گردد.
🔴نکتهی مهم دیگر این است که پرداختن به موضوع مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر لزوماً به معنی دینداری تک بعدی نیست. امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین فرایض دینی است به گونهای که در نگاه اسلام از آن به عنوان نگهبان سایر احکام دینی یاد شده است و نقش مهمی در ایجاد امنیت اخلاقی و معنوی جامعه ایفا میکند. در روایات این دو فریضه علت بقای دین( بِها تُقامُ الفَرائِض) و دوام سایر احکام الهی معرفی شدهاند تا جایی که اگر این دو فریضه کمرنگ گردد، عمل به سایر احکام الهی نیز کم رنگ خواهد شد. امر به معروف و نهی از منکر نوعی مکانیزم پیشگیرانه است که به کارگیری آن باعث میشود تا جامعه از مشکلات بحرانیتر در امان بماند.
🔴سروش در بخش دیگری از سخنان خود موضوع سختگیری در احتیاطات غیرضروری را یکی دیگر از عوامل دین گریزی جوانان میداند و معتقد است سختگیری نمودن نتیجهای جز خشونت نخواهد داشت. سروش در این بخش از سخنان خود نیز دقت لازم را در تبیین موضوع به کار نگرفته چرا که تنها با اشاره به موضوع قاعده حرج در اسلام سختگیری را مذموم و سهلگیری را توصیه نموده است.
🔴اگر جوان امروزی چنین مطلبی را بخواند طبیعتاً بیتوجه به اینکه اقتضائات قاعده حرج چیست و شرایط آن چگونه است این قانون را به هر نوع سختی و حرجی که متحمل میشود تعمیم میدهد. مثل سختی پوشش و حجاب برای زنان و از این طریق دختران جامعه با بهانهی سهلگیری اسلام در احکام، به راحتی توجیهی برای ترک حجاب میتراشند.
برای امر به معروف و نهی از منکر سه مرتبهی قلبی، لسانی و عملی ذکر شده است؛ که اتفاقا مرتبهی عملی به نوعی بیانگر سختگیری و جدی بودن اسلام در برابر گناه است.
🔴اگر قرار بود هیچ نوع سختگیری در آموزههای اجتماعی اسلام وجود نداشته باشد هرگز یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر مرتبه عملی آن یعنی مقابله جدی با گناه نبود.
نه امر به معروف و نهی از منکر جزء احتیاطات غیر ضروری است و نه موضوع مهمی همچون حجاب از اصولی است که میتوان به بهانهی قاعدهی حرج آن را کنار گذاشت. بنابراین کنار هم قرار دادن این نوع مثالها در کنار موضوع بحث یعنی سختگیری، خشونت و دینداری تک بعدی بدین معناست که سخنان سروش با هدف نقد حکومت، نتیجهای جز تضعیف احکام الهی نخواهد داشت.
🗒️@HamQalam
بانوان شیعه، عنصری تمدنساز در سیرۀ ائمه(ع)
🔺️در گفتوگو با سعیده رحیمی، نویسندۀ کتاب «بانوان شیعه»
🖇️ متن كامل در سايت:
https://gesostu.ir/n023/
🗒️@HamQalam