eitaa logo
هم قلم
535 دنبال‌کننده
979 عکس
240 ویدیو
9 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Ae139365
مشاهده در ایتا
دانلود
این اشک رهایت از دل خاک کند بالت بدهد راهی افلاک کند تو اشک غم حسین را پاک نکن بگذار که این اشک تو را پاک کند 🗒️@HamQalam
ای تمام عیار ▪️نون پدر و شیر مادرت حلال دیروز جایت خالی بود به جای خودت عمامه ی مشکین به رسم سیادتت و روح بزرگ شهادتت حضور داشت. هیئت دولت همه آمده بودند اما تو ای آهوی گمشده در جوار ضامن آهو سر به دامانش نهاده ای. ▪️رهبرم سیدعلی از همه چیزت تعریف کرد. از نماز و تقوایت گرفته تا سیاست خارجی و اخلاق و گفتمانت... از ریزترین رفتار تا کلان اقدام هایت از مردمی بودن، از دولت کار و امید، از خوش بین بودن به آینده، از میتوان ها و میتوانیم‌ها، آینده فروشی نکردنت، خستگی ناپذیری و منش اخلاقی، تواضع و بردباری، مایوس نشدن از زخم زبان ها اهل ذکر و توسل و نیایش .. ▪️ای تمام عیار تو کجایی! رحمت به شیری که خوردی ایران را عزیز و مقتدر و سرافراز در کل دنیا جلوه دادی. اهل تعامل با دنیا بودی ولی خط قرمزها را رد نکردی! خزانه را پر کردی، رنج دیدی و کشیدی اما از خودت دفاع نکردی، همه چیزت مردم و آبادانی ایران و ایرانی بود. خدا عزتت بده، مهمان اباعبدالله الحسین باشی ✍فاطمه وجگانی 🗒️@HamQalam
📌کوفیان، چه نکردند؟ ♨️ مرور تاریخ کربلا و بررسی عوامل و بانیان آن، نشان خواهد‌داد تنها یزید و یزیدیان نبودند که فاجعه‌ی نینوا را رقم زدند، بلکه عامل اصلی این جنایت تلخ، حسینی‌نمایان کوفی بودند. 💢 اگر سران مومنین و بزرگان توابین، بجای پا پس‌کشیدن، به تبیین و توجیه جایگاه امام و افشاگری علیه یزید می‌پرداختند، حداقل آن جماعتِ نامه‌نویس، امامشان را رها نمی‌کردند و تاریخ، طور دیگری رقم می‌خورد. ‼️شعار ما اهل کوفه نیستیم، سخن زیبایی‌ست، اما جهاد تبیین ماست که مانع از تنهایی امامِ زمانمان خواهد‌شد و سرنوشت جامعه را به خیر و نیکی رهنمون خواهد‌کرد. ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻عاشورا در تاریخ(۲) شهادت امام حسین علیه السلام، نتیجۀ حوادثی بود که تا پیش از آن در جهان اسلام رخ داده بود. در واقع، عاشورا اصلی‌ترین تقابل دو جریان علوی و عثمانی بود. حادثۀ عاشورا تقابل امام حسین علیه السلام به‌عنوان رهبر جریان علوی و معتقدان به امامت ایشان از یک سو، با لشکریان یزید، عبید الله بن زیاد و به‌عنوان سردمداران جریان عثمانی، از سوی دیگر بود. فرماندهان لشکر یزید و ابن زیاد، همگی از عثمانیان شناخته شده در کوفه بودند که به دستور معاویه در شهر کوفه ساکن شدند. به دیگر سخن، می‌توان گفت حادثۀ عاشورا انتقام کشته شدن عثمان بود که عثمانیان از علویان گرفتند. علاوه بر عثمانی بودن فرماندهان و لشکریان، در واقعه عاشورا، نمودهای فراوانی از تقابل این دو جریان وجود دارد... 📚برشی از کتاب بر دین حسین علیه‌السلام ✍ @besooyetoo
▪️بانو رقیه خاتون (سلام الله علیها) دردانه سه ساله‌ی امام حسین (علیه السلام) از شهدای قیام حسین است که نقش بسیار تأثیرگذاری در تبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت. در جریان اسارت اهل‌بیت پیامبر بعد از واقعه عاشورا، شهادت جانسوز و مظلومانه‌ی «رقیه خاتون»(سلام الله علیها) جانسوزترین واقعه‌ای بود که در خرابه‌های شام رخ داد. او که خسته‌ی اسارت و ظلم‌های یزیدیان در فراق پدر زانوی غم بغل داشت، در عالم رؤیا پدر را دید و با ناله و گریه، پریشان شده و با بهانه‌جویی‌ پدر را طلب کرد. صدای ناله‌ی او اهل حرم را به شیون انداخت و یزید ملعون برای آرام کردن این‌همه شیون و خاموش کردن صدای عزاداری اهل حرم، رأس بریده‌ی پدر را در طبقی برای رقیه خاتون فرستاد. دردانه‌ی سه ساله در نهایت بهت با مشاهده‌ی رأس مطهر، بر پیشانی، لب‌ها و رگ‌های بریده‌ی پدر بوسه زد و ناله سرداد که (مَنِ الذی أیْتَمَنی علی صِغَر سِنّی.) و آنقدر نوحه خواند و گریست تا خاموش شد. او نیز چون مادرش زهرا شبانه غسل شد و شبانه دفن شد.شهادت مظلومانه‌ی این خاتون سه ساله، باعث افشای عمق جنایت یزید گشت، چرا که دیگر نمی‌توانست از برگزاری مراسم عزای اهل‌بیت اسیر در خرابه‌های شام جلوگیری کند. او شهیده‌‌ای بود که با شهادتش ندای مظلومیت حسین و حقانیت راهش را در گوش تاریخ فریاد زد.(نفس‌المهموم، ص۴۶۵). ✍🏻 🗒️@HamQalam
هم قلم
استعاره و امکان انبساط عقلانیت انقلابی ♨️انتخابات گذشته، با همه‌ی فراز و فرودهایی که داشت، بیش از دیگر انتخابات‌ها، برای من درس آموز بود. چند انتخابات گذشته را به میان مردم می‌رفتم و به این بهانه، با آنان هم‌صحبت می شدم، نه از باب تبلیغ صرفا؛ که هر دفعه، به میزان زیادی برایم درس‌آموز بود و گویی چندواحد جامعه‌شناسی می‌گذراندم. این انتخابات، البته، دامنه‌ی گفت‌وگوها را وسیعتر کرد و طی مکالمات، چیزهایی دستگیرم شد که به‌شرط توفیق، خواهم نگاشت. از روستاییانی که فرسنگها با من فاصله داشتند، تا افرادی در حوالی خود ما؛ آگاهی‌ سیاسی‌شان هم متفاوت بود. 🔴 آنچه اما به طرز شگفت‌آوری در مکالماتم با حامیان آقای دکتر پزشکیان رخ نمایاند، "استعاره‌ی قفس" بود. در اهمیت استعاره برای فهم عمومی، ساعت‌های مدید می‌توان سخن گفت، اما واقعیت آن است که ما، با تاکید زیاد بر عقل و عقلانیت، گویی ذهنمان دچار بلایی‌ خانمان‌سوز می‌شود اگر قدری پایین‌تر بیاییم و با استعاره‌ها با مردم سخن بگوییم. استعاره‌ها، ذهن عامی‌ترین انسان‌ها را با خود همراه می‌کند و البته در تفکر متاخر غرب، جای مفهوم می‌نشیند، برای اینکه علوم اجتماعی را از برج‌‌عاج‌نشینی و رویکرد‌های نخبگانی، به میان مردم بکشاند و از سرکوب‌های عقلانی برهاند. 🔴اما، در نگاه حکمی ما، این دو، یعنی مفاهیم عقلانی و برهان در مقابل استعاره‌ها نیستند و اساسا، استعاره، با بهره‌گیری از چارچوبی عقلانی می‌تواند به ما‌ کمک کند تا در امتداد عقلانیت، با اکثریت جامعه، سخن بگوییم. در نگاه ما، نه عقل و براهین عقلانی، سرکوبگر است و نه استعاره، وادادگی و رهایی اگزیستانسیالیستی از این سرکوب. 🔴فارغ از مباحث نظری حول این مساله، در این انتخابات، به زعم من "استعاره‌ی قفس" بزرگترین برگ برنده‌ی دکتر پزشکیان بود . بارها، حتی از زنانی که به پیروی از همسرانشان رای می‌دادند و بنظرم در حداقل آگاهی بودند، این استعاره یا نگرش حاصل از آن نواخته می‌شد. "قفس" در رتوریک سیاسی دکتر پزشکیان از دو جهت بشدت کارآمد عمل کرد. یکی از آن‌جهت که بر امری فطری دست گذاشت، و آن، حال همیشگی انسان برای رهایی‌است که در ادبیات عرفانی ما نیز نمود داشته است و اساسا، هر انسانی، حداقل در لحظاتی از زندگی خود، تجربه‌ی نیاز به رهاشدگی از زندان(ماده و تنانه) را تجربه کرده است و از سویی، با موج شدیدی که سالهاست در رسانه‌های معاند از ایران تصویرسازی شده‌است، همراه گردید و توانست تیر خلاص را بر زبان‌ها و کاغذ‌های رای بزند. 📌خوب است دوستانی که دغدغه‌ی انقلاب اسلامی دارند، به ظرایف این دست هنرمندی‌ها که اتفاقا در حکمت عملی ما و در ادبیات عرفانی ما به وفور یافت می‌شود، در رتوریک سیاسی و اجتماعی توجه داشته باشند و دست بردارند از رویکردی که فقط بر استدلال‌ها و براهین استوار است و همگان را در منطقی‌ترین حالاتشان می‌خواهد. 📌بارها گفته‌ شد که این "اکثرهم لایعقلون، لایفقهون، لایتفکرون و..."ها در قرآن کریم، حتی اگر ذمی هم داشته باشد، یک بُعد توصیفی دارد که رویکرد نسبتا نخبه‌گرایانه‌ی ما در متافیزیک، راه را بر فهم دقیق این توصیف بسته‌است. ✍🏻مریم منصوری 🗒️@HamQalam
💢 اندکی حلاوت ▪️بعد از سقوط اضطراری بالگرد رئیس جمهور و تیم همراهش که حلاوت زندگی را از ما گرفته بود. بعد از شهادت شهید خدمت که بار اندوه و ملال انگیزی روی قلب‌مان نشسته بود. ▪️بعد از پروسه‌ی امتحان سخت و مشارکت انتخابات اول، که خواب شب و خوراک روز را از ما گرفته بود. بعد از تزریق دوگانه‌ی انتخاباتی دوم که ما را در هاله‌ای از ابهام چه شود و چه خواهد شد!! قرار داده بود. ▪️بعد از ارسال پیام‌های سمی که قدرت تفکر و جهاد تبیین را گرفته و ایجاد وحدت بین جناح‌های اصولگرا و اصلاح طلب را به مخاطره انداخته بود. 💯اینک با دیدن تعویض نام ساختمان مرکزی دانشگاه کاشان به نام شهید خدمت آیت الله دکتر رئیسی، جان‌مان را آسوده، خاطرمان را آرام، حلاوتی همچون حبه‌ی قند، شیر و شِکر، ذائقه‌مان را شیرین کرده است. نان پدر و شیر مادر حلالتان باد، سپاسگزاریم والسابقون السابقون، اولئک المقربون فاطمه وجگانی 🗒️@HamQalam
هم قلم
🔻عاشورا در تاریخ(۲) شهادت امام حسین علیه السلام، نتیجۀ حوادثی بود که تا پیش از آن در جهان اسلام رخ
🔻عاشورا در تاریخ (۳) گزارش‌های تاریخی زیادی در مورد نقش بنی‌امیه در گسترش فضائل روزه‌ی روز عاشورا وجود دارد. ابوریحان بیرونی(م.442ه.ق) می‌نویسد: که بنی‌امیه پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام این روز لباس‌های نو می‌پوشیدند و زینت می‌کردند و سرمه به چشمان می‌کشیدند و آن را عید می‌‌گرفتند و جشن‌ها و مهمانی‌ها به پا می‌داشتند و شیرینی پخش می‌کردند و این رسم در میان اهل‌سنت تا پایان حکومت‌امویان ادامه داشت و پس از آن نیز در میان آن‌ها باقی ماند. مَقریزی(م.845ه.ق) در کتاب خود می‌نویسد: این اقدامات توسط حجاج(م.95ه.ق) رواج پیدا کرد. نقل شده که در قرون اولیه، اهل‌سنت در روز عاشورا لباس‌های نو می‌پوشیدند و غذایی خاص (به نام حبوب) می‌پختند و سرمه به چشمان می‌کشیدند. در بستر تاریخی، روزه عاشورا اهمیت اجتماعی بسیاری داشته و به‌نوعی در تعیین شیعه از غیرشیعه در جامعه مؤثر بوده است. به‌دلیل همین حساسیت و براساس آنچه که در مورد اعتقاد افراد، وضعیت فکری جامعه و محل سکونت راویان، می‌توان گفت که ائمه علیهم‌السلام در بیان حکم روزه در این روز جانب احتیاط و تقیه را رعایت کرده‌اند. روایات روزه عاشورا را با توجه به رویکرد تقیه می‌توان به سه گونه تقسیم‌بندی نمود: گونه اول: روایاتی که در آن‌ها یا فضائلی برای روزه عاشورا بیان شده و یا فرموده‌اند که رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در این روز، روزه می‌گرفتند و تقیه لحاظ شده است. گونه دوم: روایاتی که تنها از روزه در این روز منع کرده و هیچ دلیلی بر این امر نکرده‌اند. گونه سوم: روایاتی که بدون لحاظ تقیه، نه تنها از روزه در این روز منع کرده‌اند، بلکه با تعابیری بسیار شدید اللحن، تشریع روزه در این روز را رد کرده و برای روزه‌گرفتن در این روز عقابی دردناک بیان نموده‌اند. 📚برشی از مقاله‌ی نقش عنصر تقیه در سیر تاریخی بیان احکام توسط معصومان علیهم‌السلام(مطالعه موردی: حکم روزه عاشورا)، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، نویسندگان: نجمه صالحی، محمد حسین افراخته ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان ♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشه‌‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌رونمایی از سند جهانی جنبش تعهد به خانواده؛ ارتقای جایگاه بانوان شاغل در دولت سیزدهم/ انسیه خزعلی 🖇 اینجا بخوانید 📌لزوم آسیب‌شناسی حضور کم‌رنگ زنان در تصمیم‌گیری‌ها توسط دولت چهاردهم/ زهرا داور 🖇 اینجا بخوانید 📌زنان محور تحول در جامعه؛ حوزه زنان برای نامزدها اولویت ندارد / فاطمه محمدی 🖇 اینجا بخوانید 📌توقعات از رئیس‌جمهور آینده در حوزه زنان/ فاطمه حیدری 🖇 اینجا بخوانید 📌فانتزی‌سازی از مشکلات زنان با لفظ «بانوی اول» / نعیمه موحد 🖇 اینجا بخوانید 📌رویکرد انتقادی الهیات فمنیستی به مسیحیت سنتی / زهرا شریف 🖇 اینجا بخوانید 📌واکنش طالبان به خبر بازگشایی برخی مدارس دخترانه مقطع متوسطه 🖇 اینجا بخوانید 📌روایت‌هایی کوتاه از زنان عاشورا/ نرگس ونک 🖇 اینجا بخوانید 📌یافته‌های تازه دانشمندان؛ زنانی که می‌گویند شریک زندگی‌شان درد آن‌ها را نمی‌فهمند حق دارند 🖇 اینجا بخوانید 🗒️@HamQalam
حسینیان، چه کردند؟ 💢 درست است که حسینی‌نمایان کوفی از عوامل اصلی هتک حرمت نسبت به سيدالشهداء( علیه‌السلام)، اهل بیت و یارانشان، شمرده‌می‌شوند، همان‌ها که بجای تبیین جایگاه امام و افشاگری علیه یزید، یا سکوت کردند و یا قافیه را به سکه‌های یزید باختند اما ... ‼️ حماسه آفرینی یاران واقعی حضرت در کربلا، به تبعیت از راه مولایشان، ابتدائا از مسیر جهاد تبیین گذشت. آنان قبل از پیکار با جبهه‌ی طاغوت سعی داشتند وظیفه‌ای را که کوفیان به آن اهتمامی نداشتند، به نحو احسن ادا کنند تا شاید از این رهگذر، یک نفر به جبهه‌ی حسینی بازگردد. ♨️ گرچه تکاپوی‌ ایشان نتوانست از وقوع آن مصیبت عُظمی' ممانعت کند چرا‌ که پیشگیری از آن، متوقف بر تبیینِ بر زمین مانده‌ی کوفیان بود، اما تلاش‌ آنان در جهاد‌ تبیین بی‌ثمر نبود و عده‌ای را هرچند معدود، به آغوش امامشان برگرداند. اقدام آنان دوباره این مهم را گوشزد کرد که در نزد حسینیان حقیقی، عمل به وظیفه، اصل و اساس است و نه حصول نتیجه. ✍🏻 🗒️@HamQalam