#حدیث_روز
حضرت امام کاظم علیه السلام:
اَلْمُؤْمِنُ قَلیلُ الْکَلامِ کَثیرُ الْعَمَلِ، وَ الْمُنافِقُ کَثیرُ الْکَلامِ قَلیلُ الْعَمَلِ
مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار
تحف العقول صفحه۳۹۷
═══✼🍃💖🍃✼══
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
عید فطر ، عید قبولی یک ماه بندگی خدا بر شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می کنم
انشاء الله از برکات و معنویت این ماه در طول سال بهرمند باشید
به برکت
صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام
❤️اللهم عجل لولیک الفرج❤️
🎊عید فطر بر شما مبارک 🎊
═══✼🍃💖🍃✼══
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
🌙 عید سعید فطر مبارک باد 🎊✨✨
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🌟 پرداخت حقوق الهی (مانند خمس و زکات و صدقه)، سبب نموّ مال و تهذیب آن است، و اگر کسی این کار را بکند، مالش ترقّی کرده و زیاد می شود.
📚 جرعه وصال، ص۶٧
═══✼🍃💖🍃✼══
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
🔴معجزه ی ذکر *"ایّاک نعبد و ایّاک نستعین"*
✳️طلحه گفت: با حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله در بعضی از غزوات بودم،
چون کار سخت می شد و جبهه جنگ و کارزار گرم می گشت و مسلمانان با مشرکین در نبرد بودند.
🌸حضرت رسول صلی الله علیه و آله سر بر می داشت و می فرمود:
*یا مالک یوم الدین،ایّاک نعبد وایّاک نستعین*
🔥یک وقت مشاهده کردم،دیدم سرهای کفّار از پیکرهایشان جدا می شد و بر زمین می افتاد
🔴 و من کسی را نمی دیدم که به آنها شمشیر بزند، ولی کافرین یا کشته و یا مجروح می شدند و یا فرار می کردند.
🌼از پیغمبر صلی الله علیه و آله ماجرا را پرسیدم ،حضرت فرمود:
فرشته ها بودند که سرها را از بدن جدا می کردند و شما آنها را نمی دیدید.
💐در روایت است که :
وقتی کار بر مؤمن تنگ شود،مداومت به گفتن مالک یوم الدین ایاک نعبد وایاک نستعین کند؛
کار بر او سهل و آسان شود.
📕قصه های قرآنی
📗زبدة التفاسیر،ص۹۳
______http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace___________________
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5 خاصیت فوق العاده در صدقه دادن!!!
🎙حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا فرحزاد
http://eitaa.com/joinchat/1222639635C424d1b4ace
__________________________
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
❇️ پس از یک ماه روزهداری، از فاطرمان چه بخواهیم؟
🔹فَطَر یعنی: شکافت و گشود. سازمان بسیار منظّمی را تأسیس کرد: فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ (أنعام/۷۹) الَّذي فَطَرَني (هود/۵۱) فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعيدُنا؟ قُلِ: الَّذي فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ (إسراء/۵۱) قالُوا: لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى ... الَّذي فَطَرَنا (طه/۷۲) فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها (روم/۳۰) الَّذي فَطَرَني فَإِنَّهُ سَيَهْدينِ (زخرف/۲۷). فاطر: مؤسّس؛ رَبِّ ... (أنتَ). فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ .... (یوسف/۱۰۱)
🔸پس از اینکه یک ماه «مهمترین مجاری تعلّقات ظاهری» (دهان، چشم، زبان، شهوت، ...) خود را از «خودخواهی» رها کردیم و با تکرار سی بار «صیام = بستن با دستور» و «إفطار = گشودن با اجازه»، «عاقلانه» و «مؤمنانه»، آنها را تحت فرمان الهی در آوردیم و با پرهیز از «مبطلات روزه» در واقع «مجاری نفوذ شیطان» را بستیم و «مجاری تعلّقات باطنی» (و ذهن و صدر و فؤاد و قلب) خود را هم پاکسازی کرده و تحت «ولایت الهی» درآوردیم، یعنی؛ توفیق پیدا کردیم به «اصل فطرت» خود (که پاک بوده)، بازگشته و مجدداً «متولّد» شویم. پس مجازیم این «عید و بازگشت» را «جشن» بگیریم و از خالق و فاطرمان، «پاداش» بخواهیم.
⬅️ اما از خالق و فاطر و مالک و رازق و اربابمان چه بخواهیم؟
🔸باید ۹ بار (در دو رکعت نماز عید)، این ۵ مورد را از خالق متعال ملتمسانه تقاضا و زمینه و لیاقت و قابلیت و استحقاق و «ظرف إجابت» آنها را در خودمان فراهم سازیم:
▫️أن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▫️اَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ،
▫️اَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ،
▫️اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ: خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ،
▫️اَعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ.
🔺خدایا! ما را برای این «تولد مجدد» و فراهم کردن «ظرف إجابت» این موارد، یاریمان کن.
🔴 برکت و مبارک در قرآن
✅ مبارک چیزی است که در آن خیر است (خواه مادی باشد یا معنوی) و برکت یعنی فایدهٔ ثابت و در اصطلاح یعنی استقرار خیر از سوی خداوند و در لغت به معنای مطلق رشد و نمو، زیادت و فزونی، یا فزونی و کثرت در خیر است. گرچه همهی برکات از جانب خداست ولی از یک جهت میتوان آن را به دو قسم تقسیم کرد:
▫️برکات آسمانی یا معنوی که همان توجهات معنوی و رحمتهای الهی است که سبب گشایش و انبساط روح و وسعت قلبی و نورانیت باطنی و استفاضه از فیوضات الهی میشود.
▫️برکات زمینی، مادّی و حسّی که منشاء آنها از زمین است مانند: آب، خاک، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایی، صحرایی و هوایی و همهی آنچه مورد استفاده انسانها قرار میگیرد.
🔻در قرآن امور مختلفی به برکت و مبارک بودن توصیف شدهاست که نمونههایی از این آیات را در اینجا مرور میکنیم:
🔹ذات خداوند متعال؛ ذلکم الله ربکم فتبارک الله رب العالمین (غافر/۶۴)
🔸مکّه معظّمه؛ ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکاً (آلعمران/۹۶)
🔹اطراف مسجد الاقصی؛ سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقضی الذی بارکنا حوله(اسراء/۱)
🔸باران آسمان؛ و نزلنا من السماء ماء مبارکاً(ق/۹)
🔹قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلنا مبارک(انعام/۹۲)
🔸حضرت عیسی(ع)؛ و جعلنی مبارکاً اینما کنت(مریم/۳۱)
🔹درخت؛ کانّها کوکب درّی یوقد من شجرة مبارکه زیتونه(نور/۳۵)
🔸سلام خداوند؛ فسلّموا علی انفسکم تحیّة من عندالله مبارکة طیبة(نور/۶۱)
🔹شب قدر؛ انا انزلنا فی لیلة مبارکة(دخان/۳)
🔸برکت در زمین و آسمان؛ و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض(اعراف/۹۶)
⬅️ البته برخی از این آیات دارای تفسیر و تأویل هست که میتوانید به کتب مربوط مراجعه نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در #قرآن سوره ای به نام مردان نداریم!
ولی سوره به نام زنان (نساء) داریم☺️
مرحوم علامه مصباح چه زیبا بیان میکنن
جایگاه زن در نگاه اسلام رو😍
#اطلاعات_قرآنی
❓واژه «قرآن» از چه ریشه ای و به چه معناست؟
✍ در این خصوص ۵ نظر و قول وجود دارد:
1⃣- قرآن اسمی جامد و عَلَم اِرتجالی است و بدون آن که در زبان عربی پیشینه ای داشته باشد به عنوان اسم خاص برای کتاب مسلمانان وضع شده است.
2⃣- قرآن اسمی مشتق از «قرن» (ضمیمه کردن) است. به این معنا که حروف، آیات و سوره های آن مقرون و ضمیمه شده به یکدیگر است.
3⃣- قرآن هم ریشه «قرائن» جمع «قرینه» است، زیرا آیاتش همانند یکدیگر است و هر آیه قرینه آیات دیگر است.
4⃣- قرآن از ماده «قَرْء» به معنای «جمع» مشتق شده است، زیرا جامع ثمرات کتب آسمانی گذشته است.
5⃣- قرآن کلمه ای است مشتق از «قَرَأَ» به معنای تلاوت و قرائت، یعنی خواندنی یا خوانده شده.
✅ از این میان قول پنجم قوی تر از سایر اقوال است.
# لطیفه های قرآنـــــــــی
👇
مردي قطعه زميني در مجاورت زمين شخص ديگري داشت و هر سال،
بخشي از زمين را ضميمه ي زمين خود مي ساخت. روزي صاحب زمين اولي
به دومي گفت: علت نقصان و کاستي زمين چيست؟ 🤔
دومي: مگر نشنيده اي که خدا مي گويد:
او لم يروا انا نأتي الارض نقصها من اطرافها...:آيا نديديد که ما پيوسته به
سوي زمين مي آييم و از اطراف (وجوانب)آن کم مي کنيم!؟
اولي گفت:پس علت افزوني زمين تو چيست؟
دومي:{...ذلک فضل الله يؤتيه من يشاء...}؛اين فضل خداوند است،به هر
کس(و شايسته ببيند)مي دهد.
اولي:آخر چرا زمين تو هر سال بيشتر مي شود و زمين من کم؟
دومي:{يا ايها الذين آمنوا لا تسالوا عن اشياء إن تبد لکم تسؤکم...}؛اي
کساني که ايمان آورده ايد !
از چيزهايي نپرسيدکه اگر براي شما آشکار گردد،شما را ناراحت مي کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خطبه اول نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیتالله خامنهای
💻 Farsi.Khamenei.ir
35.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خطبه دوم نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیتالله خامنهای
💻 Farsi.Khamenei.ir
(آيه ٤٤) -اين آيه و آيۀ بعد، بحث گذشته را تكميل كرده، و اهميت كتاب آسمانى موسى، يعنى تورات را چنين شرح مىدهد: «ما تورات را نازل كرديم كه در آن هدايت و نور بود»
هدايت به سوى حق و نور و روشنايى براى برطرف ساختن تاريكيهاى جهل و نادانى (إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ) .
«به همين جهت پيامبران الهى كه در برابر فرمان خدا تسليم بودند و بعد از نزول تورات روى كار آمدند همگى بر طبق آن براى يهود، حكم مىكردند» (يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا) .
نه تنها آنها چنين مىكردند بلكه «علماى بزرگ يهود و دانشمندان با ايمان و پاك آنها، بر طبق اين كتاب آسمانى كه به آنها سپرده شده بود، و بر آن گواه بودند داورى مىكردند» (وَ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ) .
در اينجا روى سخن را به آن دسته از دانشمندان اهل كتاب كه در آن عصر مىزيستند كرده، مىگويد: «از مردم نترسيد (و احكام واقعى خدا را بيان كنيد) بلكه از مخالفت من بترسيد» كه اگر حق را كتمان كنيد مجازات خواهيد شد (فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ) .
و همچنين «آيات خدا را به بهاى كمى نفروشيد» (وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً) . در حقيقت سر چشمۀ كتمان حق و احكام خدا يا ترس از مردم و عوامزدگى است و يا جلب منافع شخصى و هر كدام باشد نشانۀ ضعف ايمان و سقوط شخصيت است، و در جملههاى بالا به هر دو اشاره شده است. و در پايان آيه، حكم قاطعى در بارۀ اين گونه افراد كه بر خلاف حكم خدا داورى مىكنند صادر كرده، مىفرمايد: «آنها كه بر طبق احكام خدا داورى نمىكنند، كافرند» (وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 519