6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام انسانیت؛
دوتا فرزند برات بزرگ کردم؛ دو تا دکتر برات تربیت کردم، همونجوری که میخواستی!
#یه_بوس_دیگه_بده_آرام_شم!
#عاشقانههایانقلاب
#هرچهدردداریبرایما
@HekmateFarhang
🔸متربی دیروز ما و مربی امروز بچههای ما!
▫️در میان کودکان حاضر در تصویر، کودکی را بیابید که امروز در قامت جوانی #سختکوش، به #ساختن انسانها به ویژه #کودکان و #نوجوانان مشغول است؛
در بیان اثرگذاری او همین بس که نزدیک به #پنجمیلیون نفر، منتظر انتشار آخرین اثر او هستند که در ساعت هشت شب روز چهارشنبه 13 اسفند رونمایی خواهد شد؛ پیش از این نیز، اثری تاثیرگذار از او بهگونهای شگفتانگیز توسط دانشآموزان و متصدیان مدارس ایران، «خوانده» شده است. در پی این استقبال، او با صرف هزینه شخصی، اثری با کیفیت تولید کرده و به رایگان در اختیار همگان قرار داد.
▫️بله، او آقای «ساسان حیدری یافته» است که به زودی ترانه «تهران توکیو» او با همکاری یک #سیاهچاله جنسی رونمایی میشود، ترانههای قبلی او همچون «جنتلمه» و «دکتر» نیز مورد استقبال نوجوانان #ما قرارگرفته بود.
▫️من هم شبیه بیشتر دغدغهمندان این حوزه! از این رونمایی مطلع نبودم و با خواندن یادداشت محمد سرشار مدیر شبکه پویا، از آن مطلع شدم. یادداشتی که با سوزی #پدرانه و بهحق، از پنج گروه داخلی و خارجی خواسته بود تا جلوی این #فاجعهنسلی را بگیرند؛ فارغ از آن که این #مربی بیمزد که امروز کمر همت به تربیت فرزندان #ما بستهاست، همان #متربی معصوم دیروز است که در مهدکودک #ما عکس انداخت، روبروی تلویزون #ما نشست و در مدرسه #ما بزرگ شد و حالا قد برافراشته و درس پس میدهد؛ لذا ضروریاست بیش و پیش از آنکه از «دیگران» مطالبه داشته باشیم، این «ما»ی همهکاره را بسازیم تا مربیان فردا نیز ساخته شوند.
#واسوخت_تربیتی
@HekmateFarhang
🔸آیا در سیاستگذاری هیئتهای مذهبی اشتباه کردیم؟
رضا هلالی از مداحان #سبکنو دهه هشتاد، میگوید «سمیهها» حاصل بیتوجهی و تضعیف #نوآوریهای جذابیتبخش به #هیئتها بودهاست.
#بهزودی به تحلیل این موضوع میپردازم. ان شاالله.
@HekmateFarhang
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸حکمت هیئت؛ ساخت انسانهای کارآمد و با معنویت.
@HekmateFarhang
🔸 آیا در سیاستگذاری هیئتهای مذهبی اشتباه کردیم؟
▫️رضا هلالی از مداحان #سبکنو دهه هشتاد، میگوید «سمیهها» حاصل بیتوجهی و تضعیف #نوآوریهای جذابیتبخش به #هیئتها بودهاست. او ترویج سبکهای «شور» را آغازگر اشتیاق و هجوم نوجوانان و جوانان به سوی هیئتها دانسته و #سیاست مقابله با چنین شیوههایی را غلط و زمینهسار گرایش جوانان به موسیقیهای مبتذل معرفی میکند.
▫️بیشک هیئتها را باید از موثرترین ابزارها و مجامع #تربیتی دانست؛ هیئت مجموعهای از انسانهاست که تصمیم گرفتهاند، علاوه بر یادآوری هنرمندانه حیات عالیترین انسانها و خصوصیات والایشان، فرصتی را برای تمرین و تحقق این ویژگیها فراهم سازند.
▫️از آنجاکه هیئت حاصل اجتماع انسانی است، لذا پدیدهای درگیر زمان و مکان است و بسته به جغرافیای انسانی متنوع شده و متناسب با تحولات تاریخی، صورتهای مختلفی یافته است. با اینهمه هیچگاه کارکرد اصیل خود را از دست نداده و محفلی برای تمرین و تحقق انسان ذوابعاد بودهاست تا عقل و عشق و عمل را همراه کرده و از گردنههای پرخطر حوادث روزگار عبور کند.
▫️هرچند نمیتوان بهصورتی نهادی، سیاست فرهنگی مدونی برای «هیئات مذهبی» بعد از انقلاب سراغ گرفت، اما کلمات امامین انقلاب، سرشار از گزارههای سیاستساز در این حوزه است. در این گفتارها، بارها بر کارکرد تربیتی هیئت برای تربیت انسان جامع و ذوابعاد تاکید شده و هرگونه تحول و نوآوریای که به این کارکرد وفادار نبوده، امنیت حاکم بر این قرقگاه تربیتی را برهم زند یا وجوهی از هیئت را بر دیگر وجوه اولویت بخشد، مورد نکوهش قرار گرفته است. (برای نمونه اینجا را ببینید)
▫️از این رو نمیتوان با دیدگاه رضا هلالی در #جذابیتسازی مبتنی بر نوآوریهای شکلی غیرمتعارف هیئت همراه بود. جذابیتی که شاید سبب بسط کمی حاضرین هیئات شود، اما کارویژه اصیل آن را نادیده گرفته و به مرور نابود میکند. این جذابیت به یاری بسط و تعالی هیئت نیامده است بلکه با سوءاستفاده از این ظرفیت ریشهدار و سازنده، آن را به کالای بازار مدرن #صنعت_هیئت تنزل داده و برای رقابت در بازار #فرهنگفروشان، چوب حراج بر این بنیاد گرانسنگ زده است.
▫️حاصل آنکه شکوائیه رضا هلالی بیش از آنکه به دفاع از کارکرد هیئت شبیه باشد، به فریاد فروشندهی #اهلغشی میماند که شیر با آب مخلوط کردهاست و توسط صالحان بازار رسوا شده است؛ حالا او در دفاع از رفتار خودش، پوکی استخوان زنان محله را بهانه میکند که «من شیرناخالص از این جهت میفروشم که جمعیت بیشتری از آن بهرهمند شود، لذا صالحان مسبب این بیماری پوکی استخوانند»؛ ناگفته پیداست کوچک و بزرگ بر این استدلال خواهند گریست! هرچند که این گریهها دردی دوا نخواهد کرد و متاسفانه این بازار هر روز پررونقتر میشود.
@HekmateFarhang
دوست فرهیختهام، جناب حجتالاسلام ابوالفضل رهبر، در کانال «حدیثنا» با بیانی شیوا به گزینش، ترجمه و توضیح روایات، در پاسخ به سوالاتی روزآمد میپردازد.
توصیه میکنم از #پاسخهای راهگشای پیشوایان معصوم علیهمالسلام بهرهمند شوید:
@hadithona
🔸برهان «علی» بر «لا میز فیالاعدام من حیث العدم»
▫️امروز بعد از نماز ظهر، با علی، پسر هشتسالهام، «فکر بکر» بازی کردیم؛ تفلسف این روزهایم، آنچه در تصویر میبینید را رقم زد:
علی در ردیف پنجم، به چینش صحیح دستیافته بود، اما من با تمسک به قول «تمایز در اعدام» بازی را تا سه ردیف دیگر ادامه دادم و استدلال کردم گزینههای خالی به درستی جانمایی نشدند، او همه احتمالات مختلف را چید تا راه را بر استدلال ببندد.
▫️بعد کمی در این باب، گفتگو کردیم، او قائل است همه میدانند چیزهایی که نیستند با هم فرقی ندارند و این یک #کلاهبرداری است که بین آنها فرق بگذاریم.
▫️بههرحال، علی همبحث پایهای است در این دست مباحثات، امیدوارم زود از لذت گفتگو گذر کند و به میدان اقدام پا بگذارد.
#فلسفه_برای_کودکان
#فبک
#محاوراتپدرپسری
@HekmateFarhang
🔸 فیلیمو و سیاستگذاری #خانواده ایرانی
▫️#فیلیمو به تازگی گزارش سالیانه مصرف رسانهای کاربران خود در سال ۱۳۹۹ را منتشر کرده و در همین گزارش #چشماندازش را اینگونه بیان میکند «چشمانداز ما: هر خونواده ایرانی، یک اشتراک فیلیمو».
▫️فیلیمو، طی رشد 41 برابری در چهارسال گذشته، توانسته است در سال 1399 با تیمی 300 نفره 35000 اپیزود ویدئو ارائه کند و #یکمیلیونودویستهزار نفر را قانع کند تا برای مشاهده 29 میلیارد دقیقه ویدئو، اشتراک خریداری کنند؛ خریداران وفاداری که تهیهکنندگان را به فکر ساخت 30 سریال جدید برای این ارائهدهنده وادارکردهاند.
▫️در ادامه، به بررسی گزارش آماری فیلیمو با محوریت چشمانداز آن که بر خانواده تمرکز دارد، خواهم پرداخت:
1️⃣ مطالعه قسمت اول: نشانهشناسی چشمانداز فیلیمو
@HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
🔸 فیلیمو و سیاستگذاری #خانواده ایرانی ▫️#فیلیمو به تازگی گزارش سالیانه مصرف رسانهای کاربران خود د
🔸نشانهشناسی چشمانداز فیلیمو
#قسمتاول از مجموعه «فیلیمو و سیاستگذاری خانواده ایرانی»
▫️نمیتوان از تصمیمگیری، برنامهریزی یا سیاستگذاری پدیدهای اجتماعی سخن گفت، بیآنکه از #مفاهیم پایه آن حوزه، تصویری روشن داشت. البته همیشه، این مفاهیم پایه، به صراحت بیان نمیشود بلکه آن را باید در میان رفتارها و گفتارها جستجو کرد. اینک که فیلیمو در چشمانداز خود #خانوادهایرانی را نشانه گرفتهاست، باید از او پرسید «خانواده ایرانی» در نگاه او چگونه است؟
▫️فیلیمو، خانوادهایرانی را در صفحه چشمانداز گزارش خود به تصویر کشیدهاست، من به #نشانهشناسی همین تصویر از خانواده میپردازم؛
▫️خانواده در فیلیمو #مادر ندارد، بلکه لوگوی زرین فیلیمو دقیقا در جای مادر نشستهاست، همان مادری که نماد #پرورش و تعالی کودک است؛ البته میتوان تصور کرد، طراح برای حضور مادر در وزان ایده فیلیمو، با محدودیتهای اخلاقی روبرو بوده است. هرچه هست، خانوادهی نیازمند به اشتراک فیلیمو، فعلا نیازی به مادر ندارد.
▫️همچنین، برخلاف شعار فیلیمو، ما با یک «خانواده ایرانی» روبرو نیستیم، بلکه یک خانواده #مدرن تکوالدی با موهای بور و چشمانی روشن در تصویر جا گرفتهاند که بیشک نمیتوان آن را نماد خانواده در #فرهنگایرانی دانست، هرچند میتوان آن را خانواده مطلوب فیلیمویی دانست که او برای تحققاش تلاش میکند.
▫️با توجه به این نکته که انیمیشنهای کودکانه از پربازدیدترین بخشهای فیلیمو هستند (مثلا بچه رئیس با 270 میلیون دقیقه)، #کودک برای فیلیمو اولویت ویژهای دارد (بخوانید #مشتری پرسودی است)، از همینرو، کودک را در میانه تصویر نشانده و «کنترل» را به او تقدیم کردهاست تا سکاندار کشتی فیلیمو در دریای مواج و پرخطر این رسانه باشد. او #پدر را در حد یک همراه هیجانزده تنزل داده که حتی استطاعت #هدایت رسانه خانواده خود را ندارد.
▫️در تصویر فیلیمو از خانواده، کودکی معصوم و البته #بیمادر، #بیبرادر، #بیخواهر و بدون پدری راهبر، در حضور طلایی فیلیمو به آرامش دست مییابد و بر کرسی سفید سلطنتاش به شادمانی خواهد نشست. در این صورت، تصور توسعه خانواده فیلیمویی از یک میلیون خانواده به بیست میلیون خانواده ایرانی مبتنی بر چشماندازش، بسیار ترسناک خواهد بود چرا که به نظر میرسد فیلیمو تصمیم گرفتهاست یک #یتیمخانهمجازی بزرگ درست کند.
▫️میتوان آنچه را که در این سطور بود، حمل بر نوعی بدبینی یا رقابت فرهنگی-اقتصادی کرد یا میتوان آن را تذکری بر این نکته دانست که نمیتوان برای خانواده ایرانی تصمیمی گرفت، بیآنکه حامل تعریفی از «خانواده ایرانی» بود، چه آنرا در مقالهای بلند تنظیم کنیم یا آنکه در تصویری چشمنواز در میانه گزارشی آماری جانمایی کنیم.
@HekmateFarhang
13920917_7898_64k.mp3
2.28M
🔸 انسان ۲۵۰ ساله | امام کاظم علیهالسلام و مبارزه با زره تقیه
▫️ما امروز نگاه میکنیم موسیبنجعفر، خیال میکنیم یک آقای مظلوم بی سر و صدای سر به زیری در مدینه بود و رفتند مأمورین این را کشیدند آوردند در بغداد، یا در کوفه، در فلان جا، در بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند، از دنیا رفت، همین و بس، قضیه این نبود.
▫️ قضیه یک #مبارزهی طولانی، یک مبارزهی تشکیلاتی، یک مبارزهای با داشتن افراد زیاد در تمام آفاق اسلامی موسیبن جعفر کسانی داشت که به او علاقهمند بودند.
▫️یک چنین شخصیتی #مبارز، #مجاهد، #متصل به خدا، #متوکل به خدا، دارای دوستانی در سراسر جهان اسلام و دارای نقشهای برای اینکه حکومت و نظام اسلامی را پیاده بکند، این بزرگترین خطر برای حکومت هارونی است. لذا هارون تصمیم گرفت که این خطر را از پیش پای خودش بردارد.
(خطبههای نماز جمعه تهران 1364/01/23)
@HekmateFarhang
هدایت شده از خبرگزاری فارس
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در فضای مجازی امیدآفرینی کنند
🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان میدهند. وقتی امیدها و جرأتها کم شد و ارادهها ضعیف شد، قهراً هدفهای عالی و متعالی کمرنگ میشود و به دست فراموشی سپرده میشود که این افسران جنگ نرم یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد.
🔹جوانهای عزیز اینطور از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرتآفرینی و توصیه به تنبلی نکردن.
@Farsna - Link