eitaa logo
حلیة النور💮
266 دنبال‌کننده
209 عکس
32 ویدیو
3 فایل
آموزش حسن تلاوت قرآن کریم (تجوید و وقف و ابتداء و صوت ولحن) به روش خودآموز (متن و فایل صوتی) فهرست آموزشهای کانال در کانال سنجاق شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
menshavi28.mp3
6.75M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze28.mp3
3.99M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi29.mp3
7.76M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze29.mp3
4M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
menshavi30.mp3
7.79M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
Tahdir-(www.DaneshjooIran.ir) joze30.mp3
4.04M
✅پیج اینستاگرام Helyatonnoor ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️مسائل متفرقه در وقف و ابتدا (2) 🔺بخش اول ✅قاعده درباره الذى و الذين الذى و الذین در آغاز آیات قرآن از نظر تركیبى و وقف و ابتدا به سه دسته تقسیم مى شود: 1⃣ در بعضى از موارد ممكن است یكى از نقشهاى زیر را داشته باشد: الف ) وصف براى ماقبل . ب ) خبر براى مبتداى محذوف . ج ) مبتدا. مثال : (ذلك الكتاب لا ریب فیه هدى للمتقین الذین یؤمنون بالغیب ) (الذین ) در این آیه ممكن است صفت براى (متقین ) باشد كه در این صورت وقف بر(للمتقین ) وقف حسن است و نیز مى تواند خبر براى مبتداى محذوف باشد: (هم الذین یؤمنون بالغیب) با این تـركـیب وقف بر (للمتقین) وقف كافى است و نیز مى تواند مبتدا باشد كه در این صورت جمله (اولـئك عـلـى هـدى مـن ربـهم ) خبر آن است با این تركیب وقف بر (للمتقین ) وقف تام است . مثال دیگر: (وما یضل الا الفاسقین الذین ینقضون عهد الله ) (الـذیـن ) در ایـن آیه نیز ممكن است صفت براى (فاسقین ) باشد و ممكن است خبربراى مبتداى مـحـذوف بـاشـد: (هم الذین ) و نیز ممكن است مبتدا باشد كه در این صورت جمله (اولئك هم الخاسرون ) خبرش است . 2⃣ در اكثر موارد یكى از دو نقش زیر براى آن ممكن است : الف ) وصف براى ماقبل . ب ) خبر براى مبتداى محذوف . مـثـال : (یـا ایـها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذین من قبلكم لعلكم تتقون الذى جعل لكم الارض فراشا) (الـذى ) در این آیه هم ممكن است صفت براى (ربكم ) باشد كه در این صورت وقف بر(تتقون) وقـف حسن است و هم ممكن است خبر براى مبتداى محذوف باشد: (هو الذى جعل لكم ) كه در این صورت وقف بر (تتقون ) وقف كافى است . 3⃣ در هـفت مورد فقط نقش مبتدا را دارد و وصل كلمه ماقبل به آن جایز نیست آن هفت مورد عبارتند از: (ولـئن اتـبـعـت اهـوآءهم بعد الذى جاءك من العلم مالك من الله من ولى ولا نصیر الذین اتیناهم الكتاب یتلونه حق تلاوته اولئك یؤمنون به ). و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد باز از هوسهاى آنان پیروى كنى در برابر خدا سرور و یاورى نخواهى داشت كسانى كه كتاب [آسمانى ] به آنان داده ایم [و] آن را چنانكه باید مى خوانند ایشانند كه بدان ایمان دارند(بقره آیه 120و121) (ولـئن اتـبـعـت اهـوآءهم من بعد ما جاءك من العلم انك اذا لمن الظالمین الذین اتیناهم الكتاب یعرفونه كما یعرفون ابناءهم . و پـس از عـلمى كه تو را [حاصل ] آمده اگر از هوسهاى ایشان پیروى كنى درآن صورت جدا از سـتـمـكاران خواهى بود كسانى كه به ایشان كتاب [آسمانى ]داده ایم همانگونه كه پسران خود را مى شناسند او [ محمد] را مى شناسند)(همان , آیه 145و 146) (فـلـهـم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم ولا هم یحزنون الذین یاءكلون الربوا لایقومون الا كما یقوم الذى یتخبطه الشیطان من المس ., پـاداش آنـان نـزد پـروردگـارشـان بـراى آنان خواهد بود و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى شوند كسانى كه ربا مى خورند [ازگور] برنمى خیزند مگر مانندبرخاستن كسى كه شیطان بر اثر تماس آشفته سرش كرده است (همان , آیه 274و275) (قل انما هو اله واحد واننى برى ء مما تشركون الذین اتیناهم الكتاب یعرفونه كما یعرفون ابناءهم .بگو: او تنها معبودى یگانه است و بى تردید من از آنچه شریك [او] قرارمى دهید بیزارم كسانى كه كتاب [آسمانى ] به آنان داده ایم همانگونه كه پسران خود را مى شناسند او [پیامبر] را مى شناسند (انعام آیه 19و20) (و الله لا یهدى القوم الظالمین الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فى سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله. و خدا بیدادگران را هدایت نخواهد كرد كسانى كه ایمان آورده و هجرت كرده ودر راه خدا با مال و جـانشان به جهاد پرداخته اند نزد خدا مقامى هرچه والاتردارند و اینان همان رستگارانند (توبه آیه 19و 20) (ولا یـاءتـونـك بـمـثل الا جئناك بالحق واحسن تفسیرا الذین یحشرون على وجوههم الى جهنم اولئك شر مكانا واضل سبیلا.و بـراى تو مثلى نیاوردند مگر آنكه [ما] حق را با نیكوترین بیان براى توآوردیم كسانى كه ـ به رو درافتاده ـ به سوى جهنم رانده مى شوند آنان بدترین جاى و گم ترین راه را دارند(فرقان آیه 33و34) (وكـذلك حقت كلمت ربك على الذین كفروا انهم اصحاب النار الذین یحملون العرش ومن حوله یسبحون بحمد ربهم ,. و بدین سان فرمان پروردگارت درباره كسانى كه كفر ورزیده بودند به حقیقت پیوست كه ایشان هـمـدمـان آتـش خواهند بود كسانى كه عرش [خدا] را حمل مى كنند و آنها كه پیرامون آنند به سپاس پروردگارشان تسبیح مى گویند)(مؤمن آیه 6و7) ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
✅📖 ♦️مسائل متفرقه در وقف و ابتدا (2) 🔻بخش دوم 📌وقف بر نعم در چهار مورد از قرآن كلمه (نعم ) آمده است و آنها عبارت است از : ونادی اصحاب الجنة اصحاب النار ان قد وجدنا ما وعدنا ربنا حقا فهل وجدتم ما وعد ربكم حقا قالوا نعم فاذن مؤذن بینهم ان لعنة الله على الظالمین ,. و بـهـشـتیان دوزخیان را آواز مى دهند كه : ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود درست یـافـتـیم آیا شما [نیز] آنچه را پروردگارتان وعده كرده بود راست و درست یافتید؟ مى گویند: آرى پس آواز دهنده اى میان آنان آواز در مى دهد كه : لعنت خدا بر ستمكاران باد) (اعراف آیه44) (وجاء السحرة فرعون قالوا ان لنا لاجرا ان كنا نحن الغالبین قال نعم وانكم لمن المقربین ,. و سـاحـران نـزد فـرعـون آمدند [و] گفتند: [آیا] اگر ما پیروز شویم براى ما پاداشى خواهد بود؟ گفت : آرى و مسلما شما از مقربان [دربار من ] خواهید بود) (همان ,آیه 113و114) (فلما جاء السحرة قالوا لفرعون ائن لنا لاجرا ان كنا نحن الغالبین قال نعم وانكم اذا لمن المقربین ) (شعراء آیه 41و42) (ءاذا متنا وكنا ترابا وعظاما ءانا لمبعوثون او اباؤنا الاولون قل نعم وانتم داخرون ,. آیـا چـون مردیم و خاك و استخوانهاى [خرد] گردیدیم آیا راستى برانگیخته مى شویم ؟ و همین طور پدران اولیه ما؟ بگو: آرى در حالى كه شما خوارید)! (صافات آیه 16ـ18) سـیـوطى مـى گـوید: به نظر ما در مورد اول وقف بر نعم جایز است چونكه مابعدش به ماقبلش وابـسـتـه نیست زیرا بقیه گفتار از اهل جهنم نیست در سه مورد دیگر نمى توان وقف كرد زیرا مابعدشان به ماقبلشان وابسته است و مقول قول است. بـه نـظـر ما وقف بر سه مورد دیگر نیز جایز است ولى ابتدا به مابعد جایز نیست یعنى وقف بر سه مورد دیگر وقف حسن است در حالى كه وقف بر مورد اول كافى است . 📌ابتدا به بل چـنـانـچه بل به معناى اضراب باشد ابتداى به آن جایز است بعد از بل به معناى اضراب جمله مى آید. مثالها: (وقالوا اتخذ الرحمن ولدا سبحانه بل عباد مكرمون ., و گـفـتـنـد: [خـداى ] رحـمـان فـرزندى اختیار كرده منزه است او بلكه [فرشتگان ]بندگان ارجمندند) (انبیاء آیه26) (ص والقران ذى الذكر بل الذین كفروا فى عزة وشقاق ., صاد، سوگند به قرآن پراندرز,! آرى آنان كه كفر ورزیدند در سركشى وستیزند) (ص آیه 1و2) (قد افلح من تزكى وذكر اسم ربه فصلى بل تؤثرون الحیوة الدنیا., رستگار آن كس كه خود را پاك گردانید و نام پروردگارش را یاد كرد ونمازگزارد لیكن[شما] زندگى دنیا را برمى گزینید) (اعلى آیه 14-16) شایان ذكر است كه وقف بر كلمه قبل از بل و ابتداى به بل از نوع كافى است . چنانچه بل حرف عطف باشد كه در این صورت پس از آن مفرد مى آید مانند (:قام زید بل عمرو) ابتدا به آن جایز نیست زیرا با ابتداى به آن بین بل ومعطوف علیه فاصله مى افتد. ➖برگرفته از کتاب قواعد وقف و ابتداء در قرائت قرآن کریم از دکتر محمدکاظم شاکر➖ 🔻♦️ ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─
لطفا در ثواب نشر این پست جهت ارتقاء سواد قرآنی دیگران سهیم باشید ✅کانال حلیة النور 🆔https://eitaa.com/Helyatonnoor ─━━━⊱🍃🌺📖🌺🍃⊰━━━─