eitaa logo
رضا حیدری
604 دنبال‌کننده
167 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹شرح سیوطی یا سیوطی؟ 📚 تدریس و مطالعه « » بر الفیه ابن مالک در مدارس دینی بسیار متداول و رایج بوده است تا آنجا که به علت کثرت استعمال نام آن، گاهی مضاف را می اندازند و به آن « » اطلاق می کنند چنانکه گاهی از «کتابُ من لا یحضره الفقیه» کلمه کتاب (مضاف ) را که جزئی از نام این اثرگرانقیمت است می‌اندازند و «من لا یحضره الفقیه» اطلاق می کنند یا حتی گاهی «الفقیه» میگویند همانطور که حذف و اسقاط مضاف الیه نیز گاهی رخ می‌دهد مثلاً «مدینه الرسول» به «مدینه» تعبیر می شود... _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از مقدمه کتاب اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران . 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙۱۶ آذر، ، یادآور مقابله دانشجویان مسلمان ایرانی با استکبار است اما از دهه هفتاد به بعد عده ای تلاش کردند دانشجویان ما را در این روز در مقابل منافع ملی و ارزشهای ایران اسلامی قرار دهند. این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو ( مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا( که این دو حدود چهار ماه پیش با کمک هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بر ضد منافع ملت مظلوم ایران رقم زده بودند) اعتراض کردند، تظاهرات کردند و فریاد کشیدند. لذا ۱۶ آذر یعنی روز فریاد دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. اما کم کاری ما اساتید و دانشجوهای انقلابی و طلبه های مبلغ و رسانه ها و سایر فعالان فرهنگی، زمینه را فراهم کرد تا دشمن، ماهیت این روز را و قلب کند و لذا از دهه هفتاد به بعد، این روز، ظرفی شد برای فریادهای برخی دانشجویان بر ضد مفاهیمی که خار چشم دشمنان اند... جای ظالم و مظلوم، را عوض کردند و کاری کردند که جوان دانشجو بجای اینکه در راستای منافع کشورش و به پشتیبانی از حکومتش بر ضد سلطه گران ظالم فریاد بزند، در راستای منافع ظالمان سلطه گر بر ضد حکومت و منافع ملی خودشان فریاد بکشد... شما دانشجویان انقلابی و حزب اللهی باید با و روشنگری، این روز را به جایگاه اصلی اش برگردانید یعنی روز ضد سلطه و ضد امریکا. 🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری بمناسبت روزدانشجو. آذر ۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🎙شانه های شما برای پذیرش مسئولیتهای بزرگ آماده نمیشود مگر با پذیرش مسئولیتهای کوچک ... روحیه را در خودتان پرورش دهید. تنها، مطالعه کردن و دانش افزایی یا مراقبت کردن و خودسازی کافی نیست، التزام عملی و قبول مسئولیت هم شرط رشد است ... جوانی که ملتزم باشد که صبحها چای دم کند برای اهل خانه، کسی که مقید شود به نماز اول وقت، آنکه خود را ملزم کند بر فلان کار در زمان یا مکان مشخص، او رشد میکند ساخته میشود ... شما باید بروید نزد فرمانده پایگاه تان و بخواهید که کار مشخصی را بر عهده شما بگذارد. نزد مسئول فرهنگی دانشگاه یا امام جماعت مسجدتان بروید و یک مسئولیت هرچند کوچک بپذیرید و مداومت کنید بر آن. کار کم اما مستمر و مسئولیت پذیرانه شما را میدهد، بزرگ میکند و آماده میکند برای پذیرش مسئولیتهای بزرگتر ... تا کار نکنید مثل ماشین ایستاده هستید که عیبهای تان برای خودتان هم معلوم نیست اما تا شروع کردید اشکالات و نقاط ضعف تان بروز میکند و زیر نظر یک مربی برطرف میشوند و استعدادها ونقاط مثبت تان تقویت میشود ساخته میشوید ... اگر امروز بگویی درس دارم دانشگاه دارم و فعلا نمیتوانم کاری انجام بدهم مطمئن باشید سالهای دیگر هم سربازی میروید، شاغل میشوید و بعد ازدواج میکنید و بچه ها و گرفتاریهای زندگی ... پس چه وقت میخواهید کار کنید؟ که امروز اعدام شد گفته بود روزی ۱۸ساعت برضد جمهوری اسلامی کار میکردم اگر هر یک از ما مسجدیها و بسیجیها روزی ۱۸دقیقه برای پیشرفت انقلاب کار میکردیم الآن معارف و ارزشها را در دنیا نشر داده بودیم و دنیا را فتح کرده بودیم. 🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع دانشجویان بسیجی. ۲۲ آذر ۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها3⃣ 📚... اختلاف دوم: به اخباریین نسبت داده شده که در استنباط احکام شرعیه، علم و قطع و یقین را لازم می دانند و در صورت عدم حصول قطع، قائل به توقف هستند و عمل به ظن را مطلقا حرام می دانند. پس اگر علم به حرمت یا وجوب چیزی پیدا نشد نمی توان فتوا داد و باید توقف کرد [الفوائد المدنیه ص ۴۷ و الفوائد الطوسیه ص ۳۲۴و ۳۲۵] _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از صفحه ۹۵ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم، ۱۳۹۲. آنچه در [ ] قرار داده شده ارجاعات مذکور در پاورقی کتاب است. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها4⃣ 📚...اختلاف سوم: علما و فقهای شیعه درباره حجیت ظواهر آیات قرآن اختلاف نظر دارند که آیا بدون اینکه تاییدی از اهل بیت علیهم السلام رسیده باشد می توان تنها برمبنای استدلال به ظواهر آیات، عمل کرد؟ برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند. ایشان اعتقاد دارند که عمل به هیچ آیه ای از قرآن - خواه نص باشد یا ظاهر، درباره احکام نظری باشد یا نباشد - جایز نیست مگر آنکه حدیثی درباره آن وارد شده باشد. بر این اساس؛ منبع احکام، فقط اخبار است و آیات قرآن ظهوری برای ما ندارد... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از صفحه ۹۹و ۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔴پژوهش را بی سر، فربه میخواهند 🔹امشب در حاشیه درس قواعد الفقهیه، یکی از طلبه ها گفت: مراکز و مدارس علمیه اهواز، فعالیتهای هفته پژوهش را به برگزاری مسابقه کتابخوانی و چند نظرسنجی کلیشه ای تنزل داده اند. دیگری گفت: برای رونق پژوهش باید به طلبه ها یاد بدهند که چرا بنویسند؟ چگونه بنویسند؟ درباره چه بنویسند؟ و.... سومی گفت: این کارها بی فایده است. تنها راه تقویت پژوهش این است که راه مدرس شدن، امام جماعت شدن، رئیس فلان اداره شدن از پژوهش بگذرد. چهارمی گفت: تا استادها پژوهشگر نباشند و هنگام تدریس، خون تحقیق را در رگها نجوشانند طلاب پژوهشگر نمیشوند. دومی دوباره گفت: احاله به معدوم میدهی! بعضی از کسانی که کرسی استادی را اشغال کرده اند با ترجمه مسعود عباسی، رسائل را درس میدهند و با ترجمه علی شیروانی، شرح لمعه را. پژوهش پیشکش شان، عبارت کتاب را نمیتوانند معنا کنند. سومی دوباره گفت: بعضی مدارس از ۵۲ هفته سال، ۵۱ هفته در تلاش برای انزوای پژوهشگرانند و یک هفته میخواهند نعل وارونه بزنند لذا دست به دامن کارت هدیه و لوح و عکس و دوربین و امام جمعه و چند طلبه مبتدی میشوند. استاد حیدری با لبخندی تلخ گفت: شب جمعه است صلوات بفرستید و فاتحه ای بخوانید هم برای اموات تان و هم برای مرحوم پژوهش، سالهاست پژوهش را سر بریده اند! و عده ای، پیکر بی جانش را فربه میخواهند. به قلم ادمین ۲۷ آذر ۹۹ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
ولادت زینب س.amr
726.1K
🎙سخنرانی مجازی 🔻موضوع: سالروز س ⏳مدت: ۷ دقیقه 📝محورها: ۱-ولادت و نامگذاری ۲-زینب دختر پیامبر ص در صلب علی ع ۳-اثر مثلث؛ وراثت، تربیت و محیط در شکل گیری شخصیت زینب کبری س ۴-گرامیداشت 🔸تاریخ ضبط و بارگذاری در کانال مسجد امام حسین ع : ۹۹/۹/۳۰ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
💠 فی هامش المغنی 🔻مصاحبه درباره انتشار کتاب در هفته پژوهش سال ۹۸ حجت‌الاسلام رضا حیدری، مدرس حوزه علمیه اهواز درباره کتاب "مغنی‌ اللبیب عن کتب الاعاریب" گفت: با وجود همه توانمندیهای علمی ابن‌هشام و نیکویی‌های اثر ماندگارش، برخی اشکالات و نقائص مانند استشهاد به برخی اشعار دوره جاهلی که مناسب فضای عفت و اخلاق محیط‌های علمی نیست و برخی تفصیلات ملال‌آور و وقت‌گیر باعث شد که گروهی از مدرسین و محققین در حوزه علمیه قم آن را بازبینی و ضمن تلخیص آن تغییراتی ایجاد کنند و کتاب جدید را « » بنامند. 🔹وی درباره کتاب پژوهشی « » و موضوع آن گفت: از جمله نکات ظریف درکتاب مغنی آن است که ابن‌هشام به سبب مبانی اعتقادی، فقهی و تفسیری خود مثال‌هایی را ذکر کرده که با مذهب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و ممکن است طلبه مبتدی در ضمن فراگیری علم نحو، آن مبانی و آراء فقهی عقیدتی و تفسیری را حق، تصور کند. لذا باید به این موارد در پاورقی تذکر داده شود و ما این موارد را در این پژوهش به تفصیل ذکر کرده‌ایم تا عملاً «مغنی‌الادیب» را هامش‌نویسی کرده باشیم و لذا نام آن را «فی هامش المغنی» نهادیم. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ 🔸خبرگزاری قرآنی(ایکنا خوزستان) https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3865264/AF 🔸خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/fa/news/631761/AA 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸چرا نوشته شد؟ «مغنی اللبيب عن كتب الأعاريب» لمؤلّفه ابن هاشم الأنصارى صار منذ زمن تأليفه ( القرن الثامن ) و لم يزل من الكتب الدراسية لعلم النحو فى الحوزات و الجوامع العلمية و هو و إن كان مفيداً جداً لكن فيه نواقص و اشكالات. فقد قام جمعٌ من المدرسين لحذف بعض الأمثلة و الأشعار التى لا تلائم الأخلاق و إضافة الروايات المفيدة و الأشعار العالية مضامينها و سمّوا المغنى فى ثوبه الجديد « مغنى الأديب » لكن بقى فيه بعض الشواهد و الأمثلة المبتنية على ما يعتقد به المصنف، المخالفة لمذهب اهل البيت اعتقاديةً (كلاميةً) او فقهيةً او تفسيريةً.... فيجب على المدرسين التنبيه على هذه الموارد فى هامش الكتاب لكى لا يوجب إغراء الطلبة المبتدئة بالجهل بل يحصل لهم التنبّه بها. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: بخشی از ص ۶ و ۷ کتاب "فی هامش المغنی" اثر رضا حیدری، به زبان عربی که در سال ۱۳۹۸ در ۷۲صفحه رقعی منتشر شد . 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرجام جهان، نیک خواهد شد 🔸 درسهایی از آیه ۱۵۰سوره انبیاء در بیان استاد حجت الاسلام رضا حیدری. مدت: کمتر از ۵ دقیقه 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 1.mp3
2.98M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۶ دقیقه 📝محورها: ۱-درباره مقام حضرت زهرا هیچ کس جز معصوم و کسی که عالم به علومی باشد نمیتواند سخن بگوید ۲- کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. ۳-او صاحب مقام ولایت است هرچند نبی و امام نیست. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙درباره زهرای اطهر سلام الله علیها اگر بخواهیم سخن بگوییم باید بدانیم که میخواهیم راجع به یک کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد و هم وجودی زمینی. زهرای اطهر ولی ای است از اولیای خدا و مقامی نزد پروردگار و در آسمان و نزد قدسیان دارد که آن مقام را جز در میان انبیاء و امامان و اولیای بزرگ خدا نمی توانیم جستجو کنیم. درباب تحلیل شخصیت زهرای اطهر س هیچکس جز معصوم و کسانی که عالم به علومی هستند که پروردگار آن علوم را مستقیما داده باشد، نمیتواند سخن بگوید و ما هرچه میگوییم باید از کلمات آنها بگوییم و از زاویه نگاه آنها نگاه کنیم. کلاه از سر عقل می افتد اگر بخواهد به بلندای قامت فضیلت و شانیت و مقام و منزلت زهرای اطهر س نظر بیفکند. بانویی که نزد پروردگار مقام ولایت، عصمت و علم داشته باشد، در شمار "راسخین فی العلم" باشد مقام کسی که در شمار محدَّث ها باشد - کسانی که فرشتگان با آنها حدیث میگویند و از سوی پروردگار برای آنها پیغام می آورند - این مقام، مقام اولیاء است... وقتی میگوییم ولی، یعنی کسی که صاحب مقام ولایت است، این مقام گاهی ملازم است با مقام نبوت و امامت و گاهی نیست. اینطور نیست که هر که ولی است حتما باید نبی یا امام باشد. مفهوم ولایت به گونه ای است که کسی که نبی یا امام است لزوما ولی هم هست و باید قبل از آن به مقام ولایت رسیده باشد اما ممکن است کسانی به مقام ولایت رسیده باشند اما نبی و امام نشده باشند. 🔺بخشی از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 2.mp3
2.86M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۶ دقیقه 📝محورها: ۱-بار مسئولیتی که بر دوش نهاده شده بار مسئولیت تربیت نسل است ۲- هن لباس لکم و انتم لباس لهن ۳- از دامن زن مرد به معراج میرود 🔺برش دوم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔸...۹دی، یوم الله است
🔸۹ دی، روز تجدید میثاق امت با امام
🔻اربعین و تمدن اسلامی قرآن بنیان ✍ پس از بیان معنای لغوی "تمدن" و ریشه یابی آن در لغت عرب و نیز واژه شناسی آن در زبانهای لاتین، انگلیسی فرانسه و غیره که از آن به civilisation تعبیر می شود و پس از بیان معنای اصطلاحی "تمدن" در علوم جامعه شناسی و علوم سیاسی و بیان دیدگاه دانشمندان اسلامی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی و فارابی و ابن خلدون و دانشمندان غربی نظیر ویل دورانت و هانتینگتون و لوکاس جولیوس گلد و ویلیام کول، به اصطلاح "تمدن اسلامی" پرداخته شده است... گرچه واژه "تمدن" در قرآن به کار نرفته است و در فرهنگ لغات عرب نیز بکار نمیرود بلکه "الحضاره" برای رساندن معنای آن کاربرد دارد اما واژه "مدینه" ۱۴ بار و واژه "مدائن" سه بار به کار رفته است... قرآن کریم هیچگاه از مردم بادیه نشین و یا مردم بی ایمان قبل از آمدن انبیاء ، به مردم "متمدن" یاد نمی کند چنان که هیچگاه از مردم مکه و مدینه به اعرابی یاد نمی کند. در قرآن از بسیار یاد شده است به عنوان نمونه؛ در سوره مائده ( آیه ۲۶ )کشاورزی و دامداری هابیل و قابیل، در سوره هود( آیه ۳۸) کشتی سازی حضرت نوح، در سوره انبیاء ( آیه ۸۰ ) زره سازی حضرت داوود، در سوره قصص (آیه ۲۵-۲۸ ) دامداری حضرت شعیب حضرت موسی، در سوره انبیاء ( آیه ۸۱ )پادشاهی حضرت سلیمان، در سوره کهف ( آیه ۸۶-۹۴ ) کارهای ذوالقرنین یاد شده است که همه از ویژگیهای تمدن و در روایات اسلامی نیز این معنا امتداد یافته است... واژه اربعین نیز در قرآن ۴ بار به کار رفته است ( بقره ۵۱، مائده ۲۶، احقاف ۱۵۵، اعراف ۱۴۲) هرچند هیچ یک از این ۴ مورد مربوط به اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام که موضوع بحث این مقاله و همایش است، نمی باشد اما کار بست این واژه در چهار آیه قرآن و در چهار موضوع متفاوت که در الهی بودن و معنوی بودن مشترک اند نشان از اهمیت این مفهوم در فرایند تکامل و رشد دینی است... در آیات مختلف قرآن تصریحا و تلویحا، با دلالت تطابقی و تلازمی ذکر شده است. در این مقاله ضمن تبیین آن ویژگیها و ارائه آیاتی بعنوان نمونه، تحقق آن ویژگیها در حرکت جهانی زیاره الاربعین بررسی شده است... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌پی نوشت: گزارشی از مقاله حجت الاسلام رضا حیدری برای همایش علمی-پژوهشی بین المللی اربعین حسینی زمینه ساز تمدن اسلامی قرآن بنیان. عنوان مقاله: بررسی ده ویژگی تمدن اسلامی در فرهنگ قرآن و تحقق آن در اربعین حسینی ع. این همایش ۹۹/۱۰/۱۱ بصورت زنده توسط دانشگاه امیرالمومنین ع با همکاری مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها و با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی اجرا شد. http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
🔻اربعین و تمدن اسلامی قرآن بنیان ✍ پس از بیان معنای لغوی "تمدن" و ریشه یابی آن در لغت عرب و نیز وا
🖇تکمیلی: این همایش مجازی بین المللی که با موضوع (اربعین حسینی علیه السلام زمینه ساز تمدن اسلامی) به سه زبان فارسی - عربی - انگلیسی و پخش زنده توسط : تلویزیون اینترنتی عبرات و هیات آنلاین و اربعین آنلاین با حضور نخبگان و پژوهشگران داخلی و خارجی توسط دانشگاه امیرالمومنین ع اهواز در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۱ برگزار شد، به عنوان اولین گفتگوی بین المللی مقدماتی برای تشکیل "همایش بین المللی تمدن اسلامی قرآن بنیان" شمرده میشود که در شهریور ۱۴۰۰ توسط "مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها" اجرا خواهد شد. دکتر ناصر سودانی قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین ع و دبیر علمی با معرفی دانشگاه های برگزار کننده این سلسله نشست های علمی تا شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد: دانشگاه های تهران، آزاد اسلامی، قرآن و حدیث، علامه طباطبایی و دانشگاه شاهد برگزارکنندگان نشست های ماهانه همایش بین المللی هستند.
🔸حکیم مجاهد 🎙شب گذشته که خبر رحلت رضوان الله علیه منتشر شد متاسف شدم و متاثر...در اوایل دهه هفتاد از طریق کتابهای اعتقادی ایشان با نام "استاد محمدتقی مصباح یزدی" آشنا شدم؛ کتاب سه جلدی آموزش عقاید در۶۰ درس را در سال اول دبیرستان خواندم، بجز چند سرفصل مانند ماتریالیسم مکانیکی و دیالکتیکی، سایر مطالبش را فرا گرفتم بطوریکه در ۱۸سالگی بخشهایی از آن را در مسجد موسی بن جعفر برای نوجوانان تدریس میکردم. دلیلش علاوه بر زمینه ذهنی من که از مطالعه کتب شهید مطهری و دیگران حاصل شده بود، روشمند بودن کتاب و نظم منطقی آن بود...در سال ۷۹ کتاب قطور "نظریه سیاسی اسلام" را خواندم که قلمی شده سخنرانیهای او در بحث حکومت اسلامی بود که پیش از خطبه های جمعه تهران در حوالی سال ۷۷ داشتند در دوبخش ؛ قانونگذاری و کشورداری... در همین سالها بین ۷۷ تا ۷۹ بود که سفری به اهواز داشتند و در مسجد اعظم همه طلاب و اساتید را توصیه به جدیت در تحصیل علم کردند و من از معدود منبرهایی که استفاده کردم یکی همان سخنرانی بود. سال ۸۲ و ۸۱ نوارهای فلسفه اش در درس بدایه و نهایه را گوش دادم و همزمان تعلیقه ایشان بر نهایه الحکمه را هم میخواندم و گاهی به توصیه اساتید به شرح الهیات شفا و یا شرح الهیات برهان که تقریرات دروس ایشان در دهه شصت بود مراجعاتی داشتم. سال ۸۲ پژوهشی در مباحث حجیت ظواهر داشتم؛ در بحث زبان دین، هرمنوتیک و فهم متون دینی، مقالات و کتابهایی خواندم از جمله کتابچه "تعدد قرائت ها" را ظرف ۳ ساعت در جاده خواندم و چون در پاورقی، ادامه مباحث به کتاب "نظریه حقوقی اسلام" وعده داده شده بود مترصد چاپ آن بودم و در اوخر ۸۲ آن کتاب دوجلدی قطور را هم به محض خروج از چاپ تهیه کردم و خواندم البته لزوما از تفلسف حقوقی ایشان استفاده نمیکردم بلکه اشراف و احاطه او بر موضوعات روز جامعه برایم مهم و حتی هیجان انگیز بود. این خیلی برای من مهم بود که ایشان نه تنها از بحثهای تئوریک جامعه فرار نمیکرد که دقیقا وارد میدان میشد و دغدغه مندانه در دفاع از اسلام و انقلاب و رهبری میجنگید واقعا خالصانه میجنگید. این را حتی مخالفان او بعدها از اواخر دهه هشتاد اعتراف و اذعان داشتند هرچند در نیمه دوم دهه هفتاد و تمام دهه هشتاد انواع اتهام های ناصواب را بر او وارد میکردند اما ثبات قدم او و زهد او به همگان اثبات کرد که او "فی سبیل الله" میکوشد. سال ۸۳ و ۸۴ در دوره های تابستانه که با عنوانی مانند و طرح اندیشه در دانشگاهها اجرا میشد و کتاب های موسسه ایشان از منابع دوره بود تدریس کردم. در سال ۸۵ برای آزمون مدرسی معارف گرایش مبانی نظری اسلام در دانشگاهها درسهایی از جلد اول کتاب آموزش فلسفه و عمده مباحث کتاب چند جلدی (خداشناسی، کیهان شناسی، انسان شناسی، راه و راهنماشناسی) را بصورت ویژه مرور کردم...در آن زمان بیشتر منابع آزمون از آثار ایشان و یا شاگردانشان در موسسه امام خمینی ره بود. چهار درس اول جلد یک "آموزش فلسفه" در بحث ، برای من الهام بخش بود و هنوز در تدریسهای اندیشه اسلامی من در دانشگاه، آن عبارتهای مختصر و جامع و آموزشی کاربرد دارد حتی وقتی در سال ۸۷ تا ۸۹ کتاب مبسوط چند جلدی فردریک کاپلسون را مطالعه میکردم باز هم ارزش آن چهار درس در نگاهم کاسته نشد. سال ۸۶ تا ۹۰ که طرحهای نخبه پروری با برنامه ریزی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اجرا میشد برخی کتب ایشان نیز در شمار منابع مبنای کار ما مربیان و مبلغان بود... چند سال پیش تحقیقی در خطبه فدکیه حضرت زهرا س داشتم و به شرح ایشان با نام "جامی از زلال کوثر" مراجعه داشتم. شرحی هم بر خطبه قاصعه امیر المومنین ع دارند که با عنوان "زنهار از تکبر" چاپ شده است. اگر شما دانشجویان به بحثهای عرفانی علاقه دارید کتاب "درکوچه های آفتاب" را بخوانید که خلاصه مفیدی است از درسهایشان در این موضوع... خداوند آن حکیم مجاهد را با اولیایش محشور فرماید و ما را قدردان مجاهدتهای آن فقید سعید قرار دهد. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع دانشجویان ۹۹/۱۰/۱۳ اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 3.mp3
1.07M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۲ دقیقه 📝محورها: ۱-مقام حجت، ولایت، عصمت، علم ۲- زهراس نبی نیست اما میزبان ملک مخصوص وحی است ۳-دستگیری کردن، مقام ولایت داران است 🔺برش سوم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
مقدمه القواعد الفقهیه.m4a
24.99M
🎧 فایل صوتی 👆👆👆 القواعد الفقهیه مدت: ۲۵دقیقه موضوع: مقدمه ای بر بحث القواعد الفقهیه باهدف آشنایی مقدماتی فضلا و طلاب با ابعاد بحث. محورها: ۱-ارائه تعریفی از علم "القواعد الفقهیه" و تمییز آن از المسائل الفقهیه، المسائل الاصولیه، القواعد الاصولیه و... ۲-فوائد بحث از القواعدالفقهیه بویژه القواعد المصطاده ۳- جایگاه بحث در نظام علوم مربوط به استنباط ۴-ضرورت بحث از القواعدالفقهیه به مثابه یک علم مستقل از فقه و اصول فقه و... ۵-تقسیم القواعد الفقهیه به اعتبارات مختلف ۶-انحصار یا عدم انحصار القواعدالفقهیه در عدد معین ۷- پیشینه بحث از القواعدالفقهیه 🔴 تاریخ ضبط :۹۸/۱۲/۱۶ کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙حاج قاسم سلیمانی در دوران حیاتش، زیادی برای اسلام و انقلاب داشت و خار چشم دشمنان بود. مصداق بارز؛ اشداء علی الکفار رحماء بینهم... و با شهادتش آن برکات را به اوج رسانید. 🔸در زندگی اش، عامل و اخوت شیعه و سنی در امت اسلام و دغدغه مند وحدت همه سلایق برمحور ولایت فقیه و منافع ملی در ایران اسلامی بود. ، منطقه ای و جهانی بود، شهادتش این قهرمانی را جاودان کرد. شهادتش را نه فقط به ملت ایران که به همه ملل آزادیخواه و استکبار ستیز جهان باید تسلیت گفت. 🔹هیچگاه آن جمله بلند او، در سیل فروردین را از یاد نمیبرم که از گفت، و اینکه هیچ چیز از آن بالاتر نیست. کمک به مردم را دفاع از حرم میدانست و جوانان مشتاق حضور در جبهه های دفاع از حرم را برای کمک به مردم سیل زده خوزستان فراخوان کرد. این نگاه، از مردم دوستی و نوع دوستی بالاتر است، الهی دیدن انسان است. 🔸امروز، اهواز ما یکپارچه شور بود و شعور. خون در رگهای شهر جوشید. حال و هوای دوران دفاع مقدس زنده شد. مردم اهواز نشان دادند همانطور که در ۷ دی ۸۸ پیشتاز بودند حالا در ۱۵دی ۹۸ هم اولین هستند...حضور امروز مردم و آنها از برکات و عوائد خون شهید است این را باید مسئولان قدر بدانند و در حفظ آن بکوشند. 🔹شکوه این تشییع جنازه، بخشی از اثر دنیوی اخلاص و جهاد خستگی ناپذیر آن مرد خداست. این کار خداست، وعده قرآن است. او برای اسلام، عزت آفرید، خدا هم به او عزت داد. هیچ ارگانی نمیتوانست چنین جمعیتی را به میدان بیاورد، مردم ما دشمن را پشیمان کردند از غلطی که کرده است. 🔸اینکه از مسجد ما چهار اتوبوس برای یک مراسم حرکت کند و عده ای هم با ماشینهای شخصی، این کشش را خدا در قلبها نهاده، به همه شما برادران و خواهران که امروز در تشییع حضور داشتید، پیراهن مشکی پوشیدید میگویم. 📌سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🔻هیچگاه آن جمله بلند او، در سیل فروردین را از یاد نمیبرم که از گفت، و اینکه هیچ چیز از آن بالاتر نیست. کمک به مردم را دفاع از حرم میدانست و جوانان مشتاق حضور در جبهه های دفاع از حرم را برای کمک به مردم سیل زده فراخوان کرد. این نگاه، از مردم دوستی و نوع دوستی بالاتر است، الهی دیدن انسان است. سخن حجت الاسلام رضا حیدری در جمع نمازگزاران مسجد امام حسین ع نیوساید اهواز. ۹۸/۱۰/۱۵ http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها5⃣ 📚برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند... از جمله ادله قائلین به عدم حجیت ظواهر آیات این است که از روایات برداشت می شود که فهم قرآن مختص ائمه است و برای اثبات آن به روایاتی استناد می کنند... لکن جوابهایی به این استدلال داده شده است از جمله آنچه شیخ اعظم انصاری در رسائل آورده است¹ و نیز آنچه سید نعمت الله جزائری گفته است که: « انّ القرآن محکم و متشابه و قد انزله اللّٰه سبحانه للاعجاز و التّحدّی فلو لم یکن مفهوم المعنی لطال لسان التشنیع علینا من کفار قریش و لجاز لهم ان یقولوا کیف یصح التّحدّی و الإعجاز بما لا یفهم منه معنی اصلاً² ». _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: ¹ برای اطلاع از جواب های شیخ انصاری بنگرید به؛ فرائد الاصول ج۱ ص ۱۳۹و ۱۴۰ ² بنگرید به؛ نابغه فقه و حدیث ص ۲۲۰ نقل میکند از غایه المرام فی شرح تهذیب الاحکام. در مقدمه کشف الاسرار ج ۱ص۴۰ نیز این عبارت نقل شده است. 📚بخشی از صفحه ۱۰۱ و ۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها6⃣ 📚برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند... از جمله ادله اخباری ها بر منع حجیت ظواهر آیات، ظنی بودن ظواهر است به انضمام اینکه در برخی آیات عمل به ظن مورد نهی واقع شده است. در مقابل پاسخهای متعددی داده شده از جمله آنچه محدث جزائری بیان کرده است که؛ ظاهر این آیات، متروک است زیرا از آیاتی که ما را به تفکر و تدبر در قرآن فرا میخوانند و یا به عرضه کردن روایات بر قرآن دستور میدهند چنین بر می آید که: ظواهر قرآن حجت است و قابل فهم و استظهار است و لازم نیست افاده علم کند بلکه افاده ظن و رجحان کافی است. عبارت الانوار النعمانیه چنین است¹... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ پی نوشت: ¹ الانوار النعمانیه ج ۱ ص ۳۰۹ 📚برشی از صفحه ۱۰۲ و ۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. http://eitaa.com/Heydari_org
فاطميه 4.mp3
2.54M
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: س ⏳مدت: ۵ دقیقه 📝محورها: ۱-بار مسئولیتی که بر دوش زن نهاده شده است ۲-ضرر رقابت زن و مرد در جامعه ۳-صله ارحام، یعنی مادر و زن، حلقه وصل و ارتباط است 🔺برش چهارم از سخنرانی در ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. ۹۸ 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
رضا حیدری
🎧 سخنرانی 🔻موضوع: #حضرت_زهرا س ⏳مدت: ۲ دقیقه 📝محورها: ۱
🎙اما [فاطمه زهرا س] مقامی دارد كه امام عسکری (ع)می فرماید :« نَحنُ حججُ الله على خلقه وجدتُنا فاطمه حجة الله علينا» اگر ما حجت هستیم او حجة الله علی الحجج است. مقام حجت، مقام ولایت، مقام عصمت دارد. عصمة الله الكبرى، فاطمه زهرا سلام الله علیها است. مقام علم دارد که امیرالمومنین کاتب بود وقتی فرشته وحی بر زهرا نازل می شد و آموزه‌ها را می گفت.نبی نیست به معنای مصطلح آن، اما ملهَم است محدَّث است میزبانِ فرشته است میزبانِ ملَکِ مخصوصِ وحی است. این مقام، مقام بزرگی است. دستگیری کردن و کمک کردن، مقام ولایت داران است. اگر یک امامزاده میتواند به ما کمک کند به خاطر این است که مراتبِ نازلِ ولیِّ خدا بودن را دارد هر قدر این بالاتر می رود قوت آن بیشتر می‌شود. امام باقر (ع) فرمود مردم حوایجشان را نزد ما می آورند ما خودمان اگر حاجتی داریم به حضرت زهرا (س) متوسل می شویم. ما واسطه بین مردم و خدا هستیم برای حوائج شان، و واسطه بین ما و خدا، حضرت زهرا سلام الله علیها است... پس زن جلوه ملکوتی می تواند داشته باشد بالاتر از مرد. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. ناحیه مقاومت امام علی ع اهواز. فاطمیه ۹۸ http://eitaa.com/Heydari_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خبر خوب قرآن برای اهل ایمان و عمل صالح؛ بر جهان، حاکم خواهید شد 🔸 درسهایی از آیه ۵۵ سوره نور در بیان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری. مدت: ۸ دقیقه محورها: -بیش از هفتاد آیه بر تطبیق شده است -منتظر واقعی، اهل عمل صالح است و صالحان بر جهان حاکم خواهند شد -دینی که خدا برای صالحان پسندیده است قانون مستقر خواهد شد -در دوران حکومت ولی عصر امنیت پایدار بوجود می آید چون... -هدف نهایی رسیدن بشر به عبودیت و دوری ازشرک است 📺 پخش از شبکه خوزستان: ۲۱ آذر ۹۹ دربرنامه " حدیث آسمانی " http://eitaa.com/Heydari_org
🔹اختلافات اخباری ها با اصولی ها7⃣ 📚برخی اخباری ها منکر حجیت و اعتبار همه آیات هستند و عمل به هریک از آیات را مشروط به تایید اهل بیت ع می دانند... از جمله دلایل اخباری ها، ممنوعیت تفسیر به رای است و استظهار را نوعی تفسیر به رای می دانند. با صرف نظر از جواب های متعددی که داده شده از جمله آنچه شیخ اعظم در رسائل آورده که《استظهار تفسیر به رای نیست》می توان اینگونه پاسخ داد که؛ بر فرض قبول کنیم که حمل لفظ بر ظاهر آن از موارد تفسیر به رای است، این اخبار ناهیه از تفسیر به رای، معارض هستند با روایات بسیاری که دلالت بر جواز تمسک به ظاهر قرآن دارد پس باید بین این دو دسته جمع کرد همانطور که شیخ الطائفه چنین کرده است .... 📚برشی از صفحه ۱۰۴-۱۰۰ کتاب تقریر و تحقیق اثر رضا حیدری، نشر باقیات، قم،۱۳۹۲. http://eitaa.com/Heydari_org