eitaa logo
رضا حیدری
602 دنبال‌کننده
172 عکس
52 ویدیو
36 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تعداد روایات رسیده از و تعداد راویان 🎙... مامون وقتی پایتخت را از مرو به بغداد منتقل کرد امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد فراخواند و مدتی تحت نظر داشت و پس از بازگشت امام به مدینه هم از طریق دختر خود، ام فضل که او را به همسری امام در آورده بود گزارشات رفت و آمد های امام را داشت لذا ارتباط امام با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و به شکل نامه‌نگاری انجام می‌گرفت که علی بن مهزیار اهوازی از جمله آنهاست. شاید به همین دلیل باشد که روایات اندکی از امام به ما رسیده است. بر اساس تحقیقات محققان ظاهرا تنها حدود ۲۵۰ حدیث از خود او مستقیما نقل شده است با صرف نظر از احادیثی که امام واسطه در نقل آنهاست. البته شمار راویان و اصحاب او کم نیستند؛ از صد و چند نفر تا دویست و چند نفر گفته شده است.  بزنطی و برقی و صفوان بن یحیی و عبدالعظیم حسنی و حسین بن سعید اهوازی از جمله آنان هستند. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3983391/ 🌐کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
💠 مناقب زینب در سروده های عمان 🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است: من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت سلام الله علیها را به صورت مجمل تصویرگری کند چه می گوید، این طور سروده است: زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖  پی نوشت: 🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین . محرم سال ۱۳۹۶ش. 🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت. او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینه اسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است. http://eitaa.com/Heydari_org
🔰 گاه عبادت 🎙 گاهی عبادت به رفتن است، گاهی به ماندن است. گاهی به فعل و رفتار و سعی و چرخش و رمی است و هیاهو، گاهی به ترک فعل و تنهایی و گوشه نشینی و نظر در خم ابرو. به قول عرفی شیرازی؛ 《ما معتکف گوشهء تنهایی خویشیم/ آن کعبه روانند که رفتار فروشند》 عبادت گاهی در جلوت است، گاهی در خلوت است. گاهی آشکار است و علنی، گاهی سری است و پنهانی. گاهی جمعی است، گاهی فردی است. گاهی به فریاد است، گاهی به سکوت. مهم این است که این‌ 《گاه》را تشخیص دهیم... . اعتکاف، نوعی گوشه نشینی، خلوت گزینی و انزواطلبی است البته موقتی و محدود، نه دائمی و ماندگار. گوشه نشینی محدود مفید است و مورد توصیه دین ما، اما در اسلام گوشه نشینی و عزلت دائم که رهبانیت نامیده می شود نداریم. هدف از این عزلت و انزوا، خداجویی است همانطور که هدف از آن ذکر و آن آه خداجویی است. او که به کعبه می رود خدا را می جوید و این که در مسجد معتکف است هم خدا را می جوید. به قول شیخ بها:《گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد/ یعنی که تو را می‌طلبم خانه به خانه》. 📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری در جمع معتکفین/ اهواز، مسجد امام حسین ع ۱۴۰۲/۱۱/۰۶ @Heydari_org
🔰 دشمن شناسی 🎙وعده پروردگار خلف نمی شود؛ انجز وعده و نصر عبده. پروردگار، بندگانش را یاری خواهد کرد اگر آنها پروردگار را یاری کنند. اینها سنت های الهی است؛ ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. دورتا دور سرزمین ما درگیری است. دور تا دور میهن بزرگ اسلامی ما جنگ است. این آب و خاک، دشمنان این مکتب دشمنان این مذهب دشمنان این مردم، غارتگران معادن و منابع خدادادی این سرزمین که چشم طمع دوخته اند به اینها، آنها آنچه می خواهند از نا امنی های منطقه، نا امن کردن ایران است اما چون دست در دست کسی نهاده اند که پروردگار به او مکنت بخشیده است و او است و یک عالم دینی است، عالمی که دین را به خوبی می شناسد، مردمش را هم بخوبی میشناسد، دشمنان مردم را هم بخوبی میشناسد، افق آینده را هم خوب می بیند، برای ۲۰ سال دیگر ۱۰۰سال دیگر فکر و اندیشه دارد برنامه دارد نخواهند توانست براین ملت پیروز شوند، بر ملتی که راه را گم نمیکند برملتی که تا امروز دانسته است دشمنش چه کسی است دوستش چه کسی است. دشمنش حتی اگر دستکش مخملین به دست داشته باشد سرانگشت چدنی او را از ورای این دستکش مخملین می بیند، ملتی که می تواند گرگ را حتی در لباس میش تشخیص بدهد، این ملت هیچگاه شکست را تجربه نخواهد کرد... 📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۹۷- شهرستان گتوند. @Heydari_org
القواعد الفقهية استاد حیدری ۲۸.m4a
27.69M
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده 《لو کان لبان》 حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۱) ضرورت بحث از این قاعده ۲) تقریر قاعده: ۲- الف) تقریر اول از مضمون قاعده ۲- ب) بیان چند مثال ۲- ج) تقریردوم قاعده بر مبنای قیاس استثنایی ۲-د) بیان چگونگی ملازمه ۳) تقریر قاعده در کلام اخباری ها ۴) صورت‌بندی موارد مختلف اجرای قاعده: ۴- الف) اجرای قاعده برای نفی یکی از دو استظهار در موردی که دو استظهار از یک نص وجود دارد ۴- ب) اجرای قاعده برای نفی احتمال حکم چیزی در موارد عدم وجود نص ۴-ج) اجرای قاعده برای نفی موضوع بودن چیزی در موارد عدم وجود نص ۴- د) اجرای قاعده برای اثبات حجیت سیره عقلایی جلسه بیست و هشتم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
🔹《عقل گرایی》 یا 《 نص گرایی》؟ 🎙... همانطور که گفتار معصومان یکی از منابع دین و شریعت است و منقولِ آن حجت است، عقل هم از منابع دین و شریعت است و مُدرَک آن حجت است. همانطور که منقول، با شرایطش حجت است معقول هم با شرایطش حجت است. هر دو حجت خدا هستند؛ یکی درونی و یکی بیرونی. چنانکه در روایت هشام از امام کاظم علیه السلام که در اصول کافی است آمده است که: ‌《‌إنَّ لِلّهِ عَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّهً ظاهِرَهًَ وَ حُجَّهً باطِنَهً، فَاَمَّا الظّاهِرَهُ فَالرُّسُلُ وَ الاَنبیاءُ وَ الاَئِمَّهُ، وَ اَمَّا الباطِنَهُ فَالعُقُولُ》پس هر دو سفیر شرع اند، هر دو حاکم شرع اند. هر دو حجت، و هر دومنبع شرع و هر دو معتبرند... البته ما همواره شاهد افراط و تفریط ها بوده ایم برخی با شعار تبعیت از کلام معصوم، عملا نص گرایی می کنند و عقل را به حاشیه رانده اند و آن را به سر حد تشخیص مصادیق حکم فرو کاسته اند و برخی با شعار پاسخگویی به نیازهای روز و مسائل مستحدثه، دایره اجتهاد را موسع کرده اند و به تنقیح مناط و الغاء خصوصیت مورد و مقاصد الشریعه روی آورده اند که برخی از آنها شبیه قیاس و استحسان است و اعتباری ندارد. حقیقت این است که ما در فهم دین و استنباطات شرعی به یک ترکیب نیازمندیم و باید از نقل و عقل، به جا و به اندازه و به موقع بهره برداری کنیم و پذیرش این تازه اول راه است... 🔺بخشی از مباحث درس ، حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. اهواز- مهر ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹مسلمانان هیچگاه قرون وسطی نداشته اند 🎙شش قرن پس از میلاد حضرت مسیح ع جریانهایی در اروپا شکل گرفت و تغییراتی به وجود آمد که تا نه قرن، یعنی قریب هزارسال ادامه پیدا کرد. شاخصه اصلی این دوران که به معروف شد، مبارزه با با شعار دفاع از بود. جریانِ غالب بر پایه برخی آیات تحریف شده کتاب مقدس، علم آموزی را حرام دانستند و دانشگاهها و مراکز علمی را تعطیل کردند و دانشمندان متفرق و آواره شدند. علم کالای قاچاق و ممنوعه شد و طالبان علم مُحارب با خدا... اما در این سوی کره خاکی در اواخر قرن ششم پس از میلاد، مردی متولد می شود و در اوایل قرن هفتم با اسم رمز «بخوان» به پیامبری می رسد. کتاب او ابرِ سیاه تحریفات بوجود آمده در کتاب مقدس را کنار می زند و آفتاب علم و دانش را به شکوفه ها می تاباند تا عطرش در جهان بپیچد... آثار علمی دانشمندان مسلمان چند قرن بعد اروپا را از تاریکی جهلِ قرون وسطایی خارج کند... مسلمانان نه تنها هیچگاه به نام دین، با علم مبارزه نکردند بلکه به نام دین به علم آموزی و نشر دانش همت کردند. با محمد ص، عالمان تکریم می شوند و به قلمِ آنها قسم خورده می شود و بالاتر از خون شهید معرفی می شود. طلب علم، وظیفه و فریضه دانسته می شود. محدوده سنی و زمان هم ندارد؛ « مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ». قُرب و بُعد مکانی ندارد؛ « ولو بالصین». به هر قیمتی؛ « وَ لَوْ بِسَفْكِ اَلْمُهَجِ وَ خَوْضِ اَللُّجَجِ » و نکته جالب توجه این است که ظهور اسلام و آغاز حرکت علمی مسلمانان درست در زمانی است که سالهای اولیه رکود علم در جهان غرب و مسیحیت است و در قرن چهارم هجری که مقارن است با قرن یازدهم میلادی مسلمانان در اوج شکوفایی علمی اند و غرب در چاه تاریک جهل و خرافه. بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. سال ۱۳۸۶ http://eitaa.com/Heydari_org
🔻ما در برابر ظلم چگونه رفتار می کنیم!؟ 🎙...《 و کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً 》ما در مواجهه با سه جور ممکن است رفتار کنیم؛ یکی اینکه بی طرفی اختیار کنیم و بگوییم به من چه!؟ گونه دیگر اینکه یاریگر ظالم شویم هرچند با سکوتمان و به این ترتیب مظلومیت مظلوم را مضاعف کنیم. سوم اینکه یاریگر مظلوم شویم هرچند با یک اخم و یک جمله ساده! پله بالاتر اینکه جلو ظالم بایستیم و او را از کرده اش پشیمان کنیم. 🔺بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد رضا حیدری / اهواز ۱۳۹۵ @Heydari_org
🔰دوران امام سجاد 🎙...آن جمله معروفی که امام صادق ع در ترسیم اوضاع دوره امام ع فرمودند: 《 ارتد الناس بعد الحسین الا ثلاثه》همه مرتد شدند جز سه نفر- که از آن سه نفر، دونفر مشخص شده اند اما نفر سوم آنها در روایات بر افراد مختلف تطبیق شده است - اینها همه نشاندهنده این است که دست امامان از یاران خالص و یاران ویژه و یاران پای کار خالی است. او باید به تربیت شاگرد بپردازد که بالاتر از آن به ایجاد یک سازمان، یک تشکیلات، یک نظام، یک گروه به هم پیوسته منسجم بیاندیشد و فکر کند. 🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری/ ۱۴۴۱ق/ در جمع حوزویان و عموم مردم. متن سخنرانی درکتابی با عنوان چاپ شده است. @Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🔊 القواعد الفقهية 💠 قاعده 《لو کان لبان》۲ حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری 🔻محورهای بحث: ۵) حجیت قاعده ۵- الف) تقریر قیاس استثنایی؛ ملازمه، نفی تالی، نتیجه گیری ۵- ب) قطعی بودن، اطمینانی بودن ، ظنی بودن هریک از اجزای قیاس ۶) مناقشه در قاعده ۶- الف) مناقشه در اصل قاعده؛ مناقشه نقضی و حلی ۶- ب) جواب از مناقشه ۶- ج) ... جلسه بیست و نهم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ @Heydari_org
📣 اطلاعیه تغییر ساعت درس تخصصی استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ 🔷 درس تخصصی 🔸 زمان: یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۰۰ 🔸مکان : دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی/ اهواز 📌شرکت برای عموم طلابی که پایه ۹ را به پایان رسانده اند آزاد است. ثبت نام همزمان با جلسات درس انجام می شود. @Heydari_org