eitaa logo
رضا حیدری
598 دنبال‌کننده
160 عکس
51 ویدیو
26 فایل
https://eitaa.com/H878787 ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻به تو از دور سلام 🎙در این سرزمین چه گلهایی پرپر شدند با سربند « یا اباعبدالله» ، با نوشته های روی کمرشان که « کربلا کربلا ما داریم می آییم» آنها راه را باز کردند، نه فقط برای ملت ایران که برای ملت عراق هم آنها راه را باز کردند در زمان صدام خود عراقیها هم با امن و آسایش به زیارت نمیرفتند...آنها راه را برای جهان باز خواهند کرد. برای کسی که نمیتواند به زیارت برود امام ع فرمودند روی پشت بام خانه ات برو و رو به مزار ما سلام بده به ما می رسد... امسال با مان، همراهی کنیم با آن جانبازانی که روی تخت اند و هر سال به ما التماس دعا میگفتند، با آن مادر شهیدی که پای رفتن ندارد، با رهبرعزیزمان که علاقه دارد به زیارت اربعین برود ولی برای او امکان ندارد... 💠سخنان استاد شیخ رضا حیدری درحسینیه تلویزیونی ۹۹/۷/۱۶شبکه خوزستان http://eitaa.com/Heydari_org
🔵 فقه استنطاقی ۵ 🎙برگردیم به روش استنطاق در علم فقه؛ چنین روشی در کلمات فقهاء مورد تصریح نبوده است و گفتیم که حتی كاربستِ واژه «استنطاق» هم در فقه بسیار معدود بوده است؛ ظاهراً تنها در دو باب قضاء و شهادت ، واژه «استنطاق» به معنی «درخواست سخن گفتن؛ به سخن درآوردن»بکار رفته است. البته گاهی به بزرگانی مانند عبدالحسین لاری (که تبار دزفولی دارد و متولد ۱۲۲۶ش در نجف و متوفای ۱۳۰۳ش در جهرم است) کاربستِ این روش در فقه را نسبت داده اند چنانکه به شهید سید محمد باقر صدر (متولد ۱۳۱۳ش و شهید در سال ۱۳۵۹ش ) کاربستِ آن در تفسیر موضوعی قرآن را نسبت داده اند. اما فراموش نکنیم که هیچگاه روش شناسی آن بحث نشده است و مبانی استنطاقِ نصوص و نیز اصول فقهِ استنطاقی، به مثابه یک ابزار برای بدست آوردن حکم شرعی بحث نشده است. من اجازه میخواهم وارد بحثی که برخی مطرح کرده اند نشوم. اینکه میگویند؛ [[ اصول فقه موجود تنها بیان کننده «وظیفه فهمنده ی نص» است که به تعهدات شارع و مبیّنان معصوم نپرداخته است لذا دفتر دومی میخواهد با موضوع « وظيفه مبیّنان شریعت»]] چون یک بحث اختلافی در «کلام جدید» است. همچنین در این مجال به این بحث نمیپردازم که؛ [[ منهجِ استنطاق، ماهیتاً متفاوت از استنباط است، یا تفاوت آن صرفاً در پیچیدگیِ فرایند است. ]] به نظر میرسد بدون غور در آن دو بحث نیز میتوان به هدف فقهی رسید. آنچه به آن اعتقاد دارم و به نظر میرسد حلاّل مشکل باشد این است که؛ درباره نصوص ادلّه مبیّن کار کنیم. در این زمینه کم کار کرده شده است. به نظر میرسد فهم مقاصد الشریعه و و کنکاش در ، فهم ما را از آیات و روایات به روز میکند و راه حل مسائل مستحدثه را بدست میدهد. مسائلی که ره آورد دنیای مدرن است و هیچگاه در دوره مبیّنان شریعت مطرح نبوده اند تا مورد پرسش بوده باشند و طبعاً بیانی از معصوم در خصوص آن به ما نرسیده لذا در دایره « ما لا نص فیه» طبقه بندی میشوند. اما اینکه مقاصد الشریعه کدامند؟ و راه وصول به آنها چیست؟...(ادامه دارد...) 🔺برشی از تقریرات درس آزاد حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴ http://eitaa.com/Heydari_org
📣 متن های اول تا چهارم از بحث فقه استنطاقی، در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر شد. برای دسترسی به متن ها کافی است فقه استنطاقی را در همین کانال جستجو بفرمایید.
🔹حیاتی که خدا و رسول ص، انسان را به آن فرا می خوانند؛ یک حیات پلکانی و درجه درجه است. همه در این حیات با هم شریک نیستند. آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» هر زن و مردی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، همانا او را زنده نگه داریم و به حیات طیبه می‌رسانیم. پس این حیات با حیات ظاهری انسان‌ها تفاوت دارد. خدا و رسول(ص) انسان‌ها را بهاین حیات دعوت می‌کنند. 🔹ماهیت حیات و ممات در فرهنگ قرآن با نگاهی که در میان عموم مردم از ابتدا تا امروز وجود داشته، متفاوت است. قرآن کریم بی‌آنکه جعل اصطلاح کند و واژگان جدیدی خلق کند، تلاش می‌کند با بیان ابعاد جدیدی از حیات به این مفهوم عمق ببخشد و همچنین با بیان ابعاد دیگری از ممات، این مفهوم را در ذهن انسان‌ها دقیق‌تر از آنچه که هست نشان دهد. 📝مشروح این بحث را در گزارش خبرگزاری ایکنا بخوانید: https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3928781/ 📌کانال استاد رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🔹آمادگی شیعیان برای دوران غیبت 🎙...هرچند امام عسکری ع به هنگام شهادت، کمترین سن را در میان ائمه ندارند اما کمترین دوره زمانیِ امامت یعنی ۶سال از آنِ ایشان است.‌ ایشان در این مدت کوتاه، برای آماده سازی شیعیان در آستانه ورود به دوران غیبت امام زمان اقداماتی داشتند: در طول زمان تماس مستقیم خود را با شیعیان کمتر و کمتر میکرد تا جاییکه با اصحاب خود از پسِ پرده سخن میگفت و گاهی با کسانی که از راه دور یا از خود سامرا برای پرسش و استفاده از محضرشان، می آمدند بصورت مکاتبه ای یا وکیل سخن میگفت بلکه میتوان گفت؛ بیشتر فعالیت‌های مربوط به امام، توسط وکیلان او انجام می‌گرفت. در جهت آمادگی شیعیان برای استنباط و اجتهاد، برنامه آموزش نحوه حل مسائل علمی را در پیش گرفته بودند تا بتوانند در دوران غیبت (عجل الله فرجه الشریف) مسائل خود را حل کنند لذا گاهی پاسخ سؤال‌های فقهی را به شکل کامل بیان نمی‌کرد و یا به بیان قاعده‌ای کلی اکتفا میکرد تا فقها بتوانند به کمک آن، به پاسخ برسند چنانکه گاهی برای یافتن پاسخ به پرسش‌های فقهی، پرسش کننده را به کتاب‌های حدیثی شیعه اِرجاع می‌داد یا به فلان راوی حدیث و فقیهی که در دسترس آن پرسش کننده بود حواله میداد تا مراجعه به فقیهان در میان شیعه مأنوس شود.... 📌بخشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری در ۸ربیع الاول ۱۴۴۳ق - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ http://eitaa.com/Heydari_org
🔘 فقه استنطاقی ۶ 🎙اما اینکه مقاصد الشریعه کدامند؟ و راه وصول به آنها چیست؟ مقاصد اصلى شریعت را با استفاده از آثارِ محققانِ این میدان در سه عنوان خلاصه مى کنیم: ۱. ضروریات حیات (مانند؛ حفظ جان و مال و عقل و دین و نسب و...). ۲. حاجیات (مانند؛ عقود و معاملات). ۳. تحسینیّات (مانند آداب، مستحبات، مکروهات و اخلاقیات). این محققان از فریقین معتقدند تمام احکام ضرورى شرع، ناظر به حفظ یکى از اینهاست و باید در جمیع ابواب فقه از طهارات تا دیات برای استنباط احکام فقهى، مقاصد را مورد لحاظ قرار داد مثلاً شارع، جهاد را براى حفظ دین تشریع شده و قصاص را براى حفظ جان و حدّ شرب خمر را براى حفظ عقل و حد زنا را براى حفظ نسب و حد سرقت براى حفظ اموال. توجه داشته باشید این تلقی عمومی که را منحصر به بحث ضروریات میداند درست نیست؛ بلکه همانطور که گفتیم بخش زیادی از احکام شریعت ناظر به عقود و معاملات است و بخش مهم دیگرى مربوط به تحسینیّات مى باشد مانند بخش عظیم مستحبات و مکروهات و اخلاقیات. و ضروریات نیز منحصر به این پنج مورد نیست و اگر یک استقراء بیشتری بشود شاید حفظ عرض و حیثیّت و آبرو یکى دیگر از مقاصد ضرورى شریعت باشد و همچنین حفظ امنیت اجتماعی و نیز حفظ محیط زیست، شامل حفظ میاه و عدم اسراف در استفاده از منابع طبیعى، هم مقصد دیگرى باشد. بنابراین مقاصد ضرورى شریعت منحصر به پنج نیست. اما اینکه راه وصول به این مقاصد چیست ؟ ظاهراً چهار راه عمده داریم: ۱_ بررسی نصوص قرآنى و روایات معتبر که دربردارنده علل و مناط احکام هستند یا دربردارنده مقصد هستند و استفاده از آن در «قیاس منصوص العلة». توجه کنید که در این مجال، به دنبال تدقیق این بحث که رابطه مقصد با مناط و علت و حکمت حکم چیست نیستیم مفهوماً و مصداقاً. ۲_ بررسی مواردى که علّت یا مقصدى به طور صریح و منصوص در متن نصوص شرعى نیامده؛ ولى عقل به گونه اى یقینى آن را استنباط مى کند و از آن در « قیاس مستنبط العلة قطعی» استفاده میشود. دقت کنید قطعی نه ظنی، چون ظنی اعتبار ندارد. ۳_ استفاده از « قیاس اولویت قطعیه» دقت کنید باید قطعی باشد نه ظنی. ۴_ راهی که آن را با عنوان «الغاى خصوصیت» یا «تنقیح مناط » میشناسیم. اینها همه برمبانی مشهور است که ظن مطلق، اعتبار ندارد لذا باید به ظنون خاصه یا قطع و یقین اکتفا کرد اما ممکن است فقیهی دیگر، بر مبنای دلیل انسداد و حجیت مطلق ظنون بتواند راههای دیگری بگشاید . (پایان درس). 🔺برشی از تقریرات درس آزاد حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری. ۹۹/۱۱/۱۴ http://eitaa.com/Heydari_org
🔸 توجه به مشترکات واحد و ذاتی قطعاً وحدت واقعی و اصیل را در پی خواهد داشت لذا توجه به وحدت اسلامی امری مهم و قابل توجه است. 🔸اگرچه تفاوت‌های دیدگاهی وجود دارد و می‌تواند در قالب گفتگو‌های علمی آن هم در نزد اهل علم و نظریه‌پردازان و نقادان مورد بررسی قرار بگیرد، ولی باید در نظر داشته باشیم که این تفاوت‌ها در دیدگاه‌ها را نباید به کوچه و بازار کشاند. 🔸 بسیاری از اختلافات علمی و ابهاماتی که امروزه بر آن تاکید می‌شود و وجود دارد به خاطر شکل گیری سوءتفاهم‌ها پیش‌فرض‌ها و برداشت‌های اشتباهی است که در طول سالیان دراز شکل گرفته است. 🔸امام خمینی (ره) بنا به پیشنهاداتی که به ایشان شده بود تصمیم گرفتند تا یک هفته فاصله ما بین دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان هفته وحدت نامگذاری کنند. 🔸وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری مسئله‌ای استراتژیک است. 🔹پیام‌ مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟ مصاحبه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه اهواز، پژوهشگر قرآنی با «میزان» خبرگزاری رسمی قوه قضائیه را از لینک زیر بخوانید: https://www.mizan.news/fa/news/766661 این مصاحبه در سایر خبرگزاریها و پایگاههای خبری بازنشر شد: 🔹خبرگزاری دفاع مقدس؛ https://defapress.ir/fa/news/485085 🔹جهان نیوز؛ http://www.jahannews.com/news/779514
🔰 رهبر معظم انقلاب، صبح روز ولادت پیامبراسلام (ص) در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام، بیانات مهمی ایراد فرمودند که بخشی از آن به موضوع وحدت اسلامی اختصاص داشت. 📝 متن کامل بیانات رهبر انقلاب را از اینجا بخوانید👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48891 و میزان تطابق و همسویی محتوای گفتگوی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در موضوع وحدت اسلامی با فرمایشات معظم له را بررسی کنید؛ اشاره به دستور قرآن بر وحدت امت اسلامی، تمسک به دو آیه قرآن، استراتژیک بودن وحدت و نه تاکتیکی بودن وحدت، اشاره به تمرکز دشمن بر ایجاد فاصله بین شیعه و سنی، یادکردن از امام راحل که پایه گذار هفته وحدت بودند...
🔻چهارمین گروه علمی پژوهشی "القواعد الفقهیه" عضو میپذیرد. 🔸شرایط عضویت: ۱-کامل بودن پایه نهم ۲- تعهد یکساعت فعالیت روزانه و حضور در جلسه هفتگی استاد در اهواز ۳- قبولی در مصاحبه علمی 🔸توضیحات تکمیلی: ۱- هیچیک از مشوق ها و امتیازهای متداول در مدارس رسمی از قبیل شهریه، ثبت سوابق تحصیلی و... پیش بینی نشده است و اعضاء صرفا با انگیزه های علمی حضور پیدا می کنند. ۲- تقریر دروس استاد در قواعد فقهیه و تحقیقات اعضاء به صورت یک تألیف مستقل منتشر خواهد شد. ۳- جلسات جنبی؛ تبیین بیانیه گام دوم، پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز در مباحث حوزه دین، مشاوره تحصیلی بویژه تدوين پایان نامه و مقاله و... برای اعضاء برنامه ریزی شده است. 🔰اولین گروه در پاییز ۹۷، دومین گروه در زمستان ۹۸ و سومین گروه در پاییز ۹۹ تشکیل شده و همچنان به کار خود ادامه می دهند. چهارمین گروه از آذر ۱۴۰۰ با حداکثر ۵ عضو آغاز بکار خواهد کرد. 🔴 علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق ایتا به شماره ۰۹۱۶۹۰۸۶۴۷۰ پیام ارسال فرمایند. 📌دبیرخانه گروه های علمی پژوهشی استاد حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔰سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری به مناسبت سالگرد قیام پانزدهم خرداد۴۲ 🔸این نکته را کمتر میگویند که در شمار مراجعی که با ۸۳سال سن "مرجع بودن " امام خمینی ره را (که ۶۲سال سن داشتند) فریاد زدند و خواستار اعمال مصونیت قضایی و سیاسی برای این مرجع تقلید شدند، بود و به این ترتیب با همت سایر مراجع، را به منصه ظهور رساندند. لذا رژیم، از اعدام امام عقب نشینی کرد و تصمیم گرفت امام را تبعید کند و سیزدهم آبان ۴۳ بود که امام به ترکیه تبعید شد. 🔍از اینجا بیشتر بخوانید؛ http://www.khoozna.ir/view-105082-.html
🗓یازده سال پیش در این ایام 💻گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا): حجت‌الاسلام و المسلمين رضا حيدري مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه صنعت نفت اظهارداشت: 🔸 روز ۱۳ آبان روز تسخير لانه جاسوسي آمريكا و مبارزه با استكبار جهاني در تقويم ما يك روز مهم است 🔸 شخصيت‌هاي انقلابي ما اين روز را روزي خاطره‌انگيزه و نقطه عطفي در انقلاب مي‌دانند. 🔸 بزرگداشت روز ۱۳ آبان با تشریح ابعاد اين موضوع براي قشر جوان و نوجوان 🔸استفاده از نمادها و علائم و آنچه كه باعث ايجاد شور و نشاط ميان دانشجويان و جوانان و حس غرور و شکوه میشود 🔍در گزارش آبانماه ۱۳۸۹ ایسنا بیشتر بخوانید؛ https://www.google.com/amp/s/www.isna.ir/amp/khouzestan-5724/
📚معرفی چند کتاب درباره 🔹معرفی "جامع اخبار عبدالعظیم" اثر شیخ صدوق (م ۳۸۱) 🔹معرفی کتابی با نام «مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام» را به زبان فارسی، اثر محقق مرحوم عزیز الله عطاردی و دکتر علیرضا هزار 🔹معرفی کتاب «الشريف المعتمد شاه عبدالعظيم الحسنى حياته و مسنده» که به قلم عبدالزهرا عثمان محمد در بيروت دارالهادى در سال ۱۴۲۲ قمری چاپ شده است... 🔍متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3973771 📌کانال علمی پژوهشی و علمی تبلیغی استاد رضا حیدری را در ایتا دنبال کنید : http://eitaa.com/Heydari_org
🔴معرفی شخصیت و میراث عبدالعظیم حسنی 🔸عبدالعظیم حسنی مشهور به « شاه عبدالعظیم » و « سیدالکریم » از عالمان، مجاهدان و  راویان حدیث است. نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. 🔸ایشان از امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بی واسطه حدیث نقل کرده و ظواهر و قرائن‏، حکایت از وفات او در زمان امام هادی(ع) دارد و در شهر ری که محل فعالیت دینی او بود، به خاک سپرده شد و در برخی روایات، ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است. البته برخی مصاحبت او با امام رضا(ع) را رد کرده‌ و در مقابل، بعضی زندگانی او در دوره امام کاظم(ع) را نیز تقریب و ادعا نموده‌اند. 🔸شهر ری محل فعالیت ایشان بوده است و تبدیل شدن آن شهر به يكى از پايگاه‌هاى مهم و كهن تشيع، مرهون مجاهدت‌های اوست. ری به بستر رویش عالمانى مانند ثقةالاسلام كلينى، شيخ صدوق، ابوالفتوح رازى و دیگران تبدیل شد و این را می‌توان نتیجه حرکت و تلاش حضرت عبدالعظيم حسنى(ع) دانست. 🔍متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید؛ https://khouzestan.iqna.ir/fa/news/3973771 📌کانال علمی پژوهشی و علمی تبلیغی استاد رضا حیدری را در ایتا دنبال کنید : http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔹بازنشر بمناسبت 🎙...به عنوان یک پژوهشگر و یک کسی که دغدغه امور فرهنگی را دارم امروز یک سراغ ندارم با بیان جوان پسند و دلکش و با متن قوی و مستند و متقن که هفتاد درصد، شصت درصد با واقع منطبق باشد...ما باید بتوانیم این مفاهیم بلند را به زبان ساده تر بگوییم بدون کاستن از قوت و متانت... به برکت خون شهیدان، به برکت مجاهدت عالمان و خامه قلم آنها امروز جوانان ما تشنه اند اما کو آب گوارا، آب گوارا به قدر کافی نداریم علیرغم همه این طمطراقها...این کتابهایی که شمردم کتاب قوی در میان شان کم نبود اما به زبان عربی اند، به زبان نجف اند. آنچه را هم که طلبه های قم ترجمه یا تالیف کرده اند به "زبان قم" نوشته اند نه به "زبان قوم"، بلسان قومه نیستند... البته ما تجربه کتابهای پرچاپ خوب هم داشته ایم. کتاب دا ۱۵۰-۱۶۰ نوبت چاپ شد. کتابهای دیگری که در زمینه دفاع مقدس نوشتیم هم محتوا قوی بود هم متن قوی بود اما به هر حال در زمینه معنوی، پاسخگویی به شبهات جوانان، ، کتاب وزین، پرمحتوا، جامع که به درد قشر بخورد، باید بنویسیم، باید پژوهش کنیم، باید کار کنیم، شاگردان امام صادق ع باید کار کنند. 🔻بخشی از سخنرانی استاد شیخ رضا حیدری در ۲۵ شوال ۱۴۴۱ق. متن سخنرانی درکتابی با عنوان چاپ شده است. http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍نقد کتاب ملت عشق؛ پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران 📚...کتابی با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی با محتوای تصوف و در قالب رمان ترجمه میشود و ظرف پنج سال(از سال ۹۴ تا ۹۸)، نود و پنج بار تجدید چاپ میشود... دوباره این جریان شکل می گیرد و می آید و از عطش و بی خبری جوانان و حس معنویت گرایی آنان نهایت استفاده را می کنند... در طول تاریخ همواره در معرض آسیب بوده است چه بسیار بوده‌اند انسانهایی که در پی معنویت بودند اما در پی راه به بیراه رفتند و برای گریز از چاله ها به چاه ها افتادند... تزریق معنویت منهای دین به مخاطب، تصویرسازی ناهوشیار دینداری و عرفان بدون قیود فقه و الزامات عقیدتی فضایی است که جانمایه و درونمایه های داستان این رمان برای ذهن مخاطب نا آشنا با عرفان ناب ایجاد می کند و دور شدن چنین مخاطبین از آموزه های اصیل و مذهبی و دینی نباید دور از انتظار باشد. 📚 کتاب صفحه ۴۰و۴۱ اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران در شش سال اخیر 📚این رمان با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی و موضوع عشق با نقش آفرینی ۱۸ شخصیت نوشته شده است. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت "الا" و "عزیز" به تصویر کشیده می‌شوند... آنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ساییده کردن مرز عرفان و و کمرنگ کردن خط تمایز این دو در کنار بهره گیری سلیقه‌ای از آیات قرآن است که به نوبه خود ذهن مخاطب را از مفاهیم ناب دینی دور می‌کند. چنانکه خلط بحث های حق و غیر حق، یکی دیگر از آسیب‌هایی است که مخاطب ناآشنا با ظرائف علمی در معرض آن است؛ مثلاً هرچند همزیستی مذاهب و ادیان و صلح بین پیروان کیش ها و آیین های مختلف پسندیده است اما نباید با تکثرگرایی دینی ( ) اشتباه گرفته شود. 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍نقدی بر رمان پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران در شش سال اخیر 📚.. رمان دو بخش دارد؛ یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس، هرچند انطباق کامل با تاریخ و واقعیتهای تاریخی ندارد اما به هرحال با مهارت داستان پردازی توانسته با جابجایی وقایع و تقدیم و تاخیر، جذابیت ایجاد کند... بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت "الا" و "عزیز" به تصویر کشیده می‌شوند. "عزیز"مردی است که آفریننده آن داستان ۱۶شخصیتی تاریخ نماست و "الا" زنی است که ویراستار آن داستان است. رفته رفته این دو، مخاطب را به خود جذب می کنند و داستان شمس و مولوی به حاشیه می رود. در مقام بررسی اجمالی کتاب باید گفت: در بخش داستان واقعی با تکثیر شخصیتها اولا؛ذهن مخاطب روی شمس و مولوی متمرکز نمی شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن شخصیت مولوی و شمس از منظرو عینک دیگر شخصیت ها، نقدها و خرده هایی نسبت به این دو به ذهن مخاطب القا میشود و در برخی موارد تحریفاتی به این دو نسبت داده میشود. ولی در بخش داستان تخیلی با تقلیل شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی "عزیز" و "الا" متمرکز می شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن قصه فقط از عینک و نگاه آن دو، بویژه "الا" و نه خانواده او و سایرین، مخاطب را به فضایی می برد که حق را به "الا"می دهد و هیچگونه خرده ای بر او نمی گیرد بلکه گاهی با او همزاد پنداری می کند و این احتمال الگوسازی را بالا می برد . اگر با دقت به تقویت جانب آن دقت شود این اقدام حساب شده نویسنده، بیشتر خود را می نمایاند. وآنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ... 📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب اثر استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
۱۵ 🔹عنوان کتابی تک جلدی به زبان عربی در علم نحو است که به قلم آیت الله العظمی سید علی موسوی نوشته شده و نخستین بار در ۱۳۸۵ق در تهران به چاپ رسیده است. کتاب دربردارنده بحثهای نحوی به روش استدلالی و نقد است. 🔻روش شناسی کتاب از نگاه استاد رضا حیدری به زودی در : http://eitaa.com/Heydari_org
۱۵ 🔴 اساس النحو تألیف این کتاب به زبان عربی، ابتدا بصورت موجز و بلیغ انجام شده است. اختصار و ایجاز زیاد آن، مانع از درک مقاصد آن می شد لذا توسط خود مؤلف مبسوط شد و به اين ترتيب کتاب، تركيبى از متن و شرح است که هر دو از مؤلف است و این با تأسّی از روش پیشینیان است. اولین بار در زمان حیات مؤلف در سال ۱۳۸۵ق در مکتبة الصدوق تهران منتشر شد و اخیراً در سال ۱۴۴۲ق با تعلیق و تحقیق آیت الله محمدحسین احمدی شاهرودی، توسط نشر دارالعلم آیت الله بهبهانی در قم در ۳۴۴صفحه منتشر شد. مؤلف، انگیزه ی تألیف را ارائه کتابی دربردارنده اصول عربیت و متضمن اساس آن معرفی میکند. او معقتد بود نویسندگان برای تأليف کتب مختلف نحوی، درباره اساس نحو تأمل نکرده اند و بدون اصل و اساس بنایی نهاده اند لذا اقوال، مختلف شده و آراء، پراکنده شده و چیزی که بیمار را شفا دهد و تشنه را سیراب کند ارائه نداده اند لذا او کتابی تأليف کرد تا آب را از سراب تشخیص داده شود. ابتکارات و نوآوری های نویسنده از سطور اولیه کتاب، -آنجا که «نحو» را تعریف می کند و تعاریفی که نحاة گفته اند را با استدلال مخدوش میکند - خود را به مخاطب نشان میدهد. و در ادامه کتاب، مهارت و اِشراف نویسنده و ناظر بودن و حاکم بودن کتاب بر سایر کتب هویدا می شود. روش نویسنده در اساس النحو، بیان اساس و اصول، مبانی و امهات است و با شجاعت و دقت، آراء نحاة را نقد و بررسی می کند. قوت و دقت قلم، به خواننده این امکان را می دهد که خود را در عصر ابن هشام انصاری و ابن مالک تصور کند و شجاعت نویسنده در نقد و نظر، به او این امکان را می دهد که بدون وحشت انفراد، مبانی خود را عرضه کند هرچند برخلاف همه علمای ادب باشد مثلاً « فعل» را فاقد دلالت بر زمان بداند و بر آن دلیل اقامه کند. این اثر ماندگار به خامه قلم آیت الله العظمی میرسید علی موسوی از فقها و اصولی های شیعه است. او متولد ۱۳۰۲ق یا ۱۳۰۳ ق در بهبهان و متوفای ۱۳۹۵ق =۱۳۵۴ش است و در خودش در اهواز مدفون شد. تحصیلاتش در بهبهان و نجف نزد صاحب کفایه و صاحب عروه بوده است هرچند بیشترین آموخته هایش از سید محسن کوه کمری بوده است و پنج دهه در نجف، کربلا، اهواز، بهبهان، رامهرمز و اصفهان به تربیت شاگرد پرداخته است . تالیف کتب و رساله های علمی متعدد در علوم مختلف اسلامی؛ فقهی، اصولی، کلامی، ادبی که " مصباح الهدایه فی اثبات الولایه" مشهور ترین آن است و تدریس علوم مختلف اسلامی و تربیت شاگردان و مجتهدان و خدمات اجتماعی گسترده و تأسیس بیش از ده مرکز علمی، عبادی و درمانی بدون حمایت دولتی از برکات عمر نود و چند ساله این مرجع تقلید خوزستانی است. 🔹 مطالعه بلکه مباحثه و تحقیق در مباحث آن را به فضلا و مدرسین توصیه میکنم برای استفاده و تحقیق . ✍رضاحیدری ۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - اهواز http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
انتشار بمناسبت ۵ آذر و 🎙وقتی امام راحل، را مدرسه عشق میدانست پس ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که بسیج، کانون مشق و تمرین باشد و بسیجی بالنده شود و رشد کند در مسیر عشق، عشق به همه خوبیها ... و وقتی رهبر انقلاب مان، علي ‌بن‌ ابيطالب ع را مصداق کامل يک بسيجي میداند که فداکار است و همه‌ي وجودش وقف اسلام و پیامبر ص است پس باید خود را خالص کنیم و جز آنچه خدا و پیامبر را خشنود مي‌کند انجام ندهیم. 🔺سخنان حجت الاسلام رضا حیدری در دیدار بسیجیان پایگاه عاشورا با ایشان در منزل_ سال ۹۷. http://eitaa.com/Heydari_org
🔻انتشار در 🎙بسیجی باید عشقش بر عقلش غلبه کند همانطور که عقلش بر هوای نفسش غلبه میکند...هرجا هست بازدهی داشته باشد، کم خرج باشد اما پرفایده، خفیف المئونه باشد و کثیر المعونه... برای انقلاب و اسلام یار باشد نه بار، سرباز باشد نه سربار. از انقلاب و نظام اسلامی برای خودش خرج نکند بلکه خودش را خرج انقلاب و راه کند. با تلاش و عقلانیت، خودش را سپر رهبر قرار دهد نه رهبر را سپر خود. 🎙سخنان در جمع کارمندان بسیجی - خرداد سال ۹۸ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🔍 پرسش : نظر استاد در بحث" مرجع اصول لفظیه " را چگونه میتوانیم بدانیم؟ ✍ پاسخ استاد : حقیر بحث را به تبع عبارتهای شیخ انصاری، شرح داده ام و درجلد دوم از "شرح نوین رسائل "، در دسترس است هرچند مختار حقیر در آنجا مذکور نیست. شیخ انصاری در رسائل، مرجع همه اصول لفظیه حتی اصاله الظهور را اصاله عدم القرینه معرفی می کند و محقق خراسانی در کفایه، مرجع همه اصول لفظیه حتی اصاله عدم القرینه را اصاله الظهور می داند البته با توضیحات و دقایقی که مستحضرید و ارباب حواشی هم به نقض و ابرام و تقسیم و تجمیع پرداخته اند و گاهی در صدد ترجیح یکی بر دیگری و گاهی توفیق!بر آمده اند .... اما به نظر می رسد توجه به چند نکته ما را به نتیجه می رساند ؛ ۱-آنچه به عنوان اصول وجودیه (الحقیقه، العموم، الاطلاق...) و اصول عدمیه (عدم مجاز، تخصیص، تقیید)مصطلح است، عبارت دیگری از یکدیگر هستند. ۲- میتوان به گونه ای تقریر کرد که همه آن اصول وجودی به اصاله الظهور و همه آن اصول عدمیه حتی عدم تقدیر، عدم نقل، عدم اشتراک....به اصاله عدم القرینه برگردند. ۳- خاستگاه همه این اصول و مدرک اعتبار آنها چیزی جز بناء عقلا در محاورات عرفی نیست. ۴- عقلا بنائشان بر این است که هرگونه احتمال خلاف ظاهر را کنار میگذارند(الغاء کل احتمال ینافی الظهور من احتمال الغفله او الخطا او وجود القرینه او قرینیه الموجود...)حتی اگر آن احتمال خلاف ظاهر ، احتمال اراده معنای حقیقی باشد یا احتمال اراده عموم باشد... اینجا هم بنا میگذارند بر ظاهر که مجاز است یا تخصیص است یا... ۵- غیر از اصاله الظهور، بناء عقلا بر هیچیک از آن اصول اعم از وجودی و عدمی، به صورت مستقل و علیحده، محرز نیست حتی اصاله عدم القرینه چیز مستقلی نیست . ۶- اصاله الظهور در جاهای مختلف اجرا میشود مثلا در جایی که احتمال تخصیص میرود، اجرا میشود و از آن به اصاله العموم یا اصاله عدم التخصیص تعبیر میشود و از اجرای اصاله الظهور در جایی که احتمال غفلت میرود به اصاله عدم الغفله تعبیر میشود.... پس این تعابیر تسامحی و به حسب مورد اجرا هستند. نتیجه: ، یگانه اصل لفظی برای است و سایر اصول وجودیه لفظیه، تجلیات آن است در شکوک مختلف، همانطورکه اصول عدمیه لفظیه که به اصاله العدم برمیگردند تجلیات آنند. نامگذاری های متعدد به حسب مورد، نباید ما را به اشتباه بیندازد و گمان کنیم اصول لفظیه متعددند تا رسد به اینکه بخواهیم مرجع آن اصول متعدد را بجوییم و معرفی کنیم. 📌کانال استاد شیخ رضا حیدری http://eitaa.com/Heydari_org
🎙۱۶ آذر، ، یادآور مقابله دانشجویانِ مسلمانِ ایرانی با استکبار است. اما از دهه هفتاد به بعد عده ای تلاش کردند دانشجویانِ ما را در این روز در مقابل منافع ملی و ارزشهای ایران اسلامی قرار دهند. این روز، درتاریخ ما یادآور به خون غلطیدن سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) است که در دانشگاه تهران، به سفر نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط رژیم طاغوتی ایران با بریتانیا( که این دو حدود چهار ماه پیش با کمک هم کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بر ضد منافع ملت مظلوم ایران رقم زده بودند) اعتراض کردند، تظاهرات کردند و فریاد کشیدند. لذا ۱۶ آذر یعنی روز فریاد دانشجو بر ضد امریکا و سلطه. روز "نه گفتن" به استکبار و کودتا. اما کم کاری ما اساتید و دانشجوهای انقلابی و طلبه های مبلّغ و رسانه ها و سایر فعالان فرهنگی، زمینه را فراهم کرد تا دشمن، ماهیت این روز را و قلب کند و لذا از دهه هفتاد به بعد، این روز، ظرفی شد برای فریادهای برخی دانشجویان بر ضد مفاهیمی که خار چشم دشمنان اند... جای ظالم و مظلوم، را عوض کردند و کاری کردند که جوان دانشجو بجای اینکه در راستای منافع کشورش و به پشتیبانی از حکومتش بر ضد سلطه گران ظالم فریاد بزند، در راستای منافعِ ظالمانِ سلطه گر بر ضد حکومت و منافع ملی خودشان فریاد بکشد... شما دانشجویان انقلابی و حزب اللهی باید با و روشنگری، این روز را به جایگاه اصلی اش برگردانید یعنی روز ضد سلطه و ضد امریکا. 🔺سخنان حجت الاسلام استاد رضا حیدری در جمع دانشجویان بمناسبت روز دانشجو - آذر ۱۳۹۹ http://eitaa.com/Heydari_org
هدایت شده از رضا حیدری
🎙یک جمله معروفی هست که حتما در محاورات شنیده اید: "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" این ضرب المثل در اصل، مصراع دوم این بیت عمان سامانی است: من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل. حالا بینید این شاعر وقتی میخواهد حضرت را بصورت مجمل تصویرگری کند چه میگوید، اینطور سروده است: زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال اخت الوقار زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین حقا که باید حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل؛ زینب را محور حماسه میداند، ظرفیتهای بزرگ روحی او را بیان میکند، او را دست خدا معرفی میکند، او را مربی مردان مرد، مایه توسل اهل راز و نیاز نشان میدهد که عرفان و حماسه را بهم آمیخته...شاعر، جنسیت را کنار زده و نشان داده که در مسیر کمال، آنچه مهم است انسانیت است. این زن را از مردان روزگار، مردتر میداند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖  پی نوشت: 🔸بخشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا حیدری. محرم سال ۱۳۹۶ش. 🔸 میرزا نورﷲ بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب، ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که به سال ۱۲۵۸ قمری در سامان به دنیا آمد و به سال ۱۳۲۲قمری در سن ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت. او صاحب دیوانهایی از جمله مثنوی «گنجینةالاسرار» با موضوع حماسه و عرفان کربلا است و شهرتش به سبب همین مثنوی است. http://eitaa.com/Heydari_org