تحلیلی از زندگانی امام کاظم.pdf
3.8M
🔹عنوان کتاب:
تحلیلی از زندگانی امام کاظم(علیهالسلام)
✍🏻نویسنده:
باقر شریف قرشی
🔹توضیح:
نویسندهی محترم در این کتاب چهرهی واقعی خلفای جور، جنایات و فساد خلفای زمان و درباریان و از طرفی علم و تقوا، اخلاص و طـاعت، ارشـاد و هـدایت امت و فـداکاریهای امام کاظم(علیهالسـلام) را مورد بحث و بررسـی قرار داده است.
لینک دانلود مستقیم
#معرفی_کتاب
#امام_موسی_کاظم_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
هفتمین نور
روز بیست و پنج ماه رجب، مصادف شده است با داغ امامی که حیاتش، تیری بود بر قلب آنهایی که نخل تناور امامت را ایستاده نمیخواستند.
امامی که خشم در برابر مهربانی و گذشت او به زانو درآمده بود و دریای گذشت و مهربانیِ او در دلهای شیعیان جاری بود.
سرو تنومندی که خواب را از چشمان هارون ربوده بود و ستونهای حکومت سراسر ظلم او را به لرزه درآورده بود و هارون از ترس اینکه مبادا وجود او پایههای حکومت جورَش را سست کند، امام را مسموم کرده و به شهادت رساند.
اما دربارهی نحوهی شهادت امام کاظم(علیهالسلام) سه روایت مختلف در منابع نقل شده است:
روایت اول
این روایت میگوید: شهادت آن حضرت در پى مسموم کردن امام صورت گرفته است که در روایتى از امام رضا(علیهالسلام) نیز ذکر شده است.
همچنین در روایت دیگرى که یحیى بن خالد را به قتل امام متهم مىکند نیز این نکته آمده است.
روایت دوم
در این روایت آمده است، که آن حضرت را در فرشى پیچانده و آنچنان فشار دادهاند که حضرت به شهادت رسیده است.
روایت سوم
در این روایت که از مستوفى نقل شده است، آمده، شیعه معتقد است به دستور هارونالرشید سُرب گداخته در حلق ایشان ریختهاند.
اما آن روایتى که بیش از تمام این روایتها شهرت دارد، مسموم کردن امام است.
پس از شهادت امام، پیکر مطهر ایشان را به دو دلیل در معرض دید خواص اهل بغداد و عموم مردم قرار دادند:
۱) بنا بر نقل اربلى، سِندى بن شاهک، فقها و وجوه اهل بغداد را که هیثم بن عدى نیز در میان آنها دیده مىشد، بر بالای پیکر مطهر امام آوردند تا ببینند زخم و جراحت و یا آثار خفگى در بدن آن حضرت وجود ندارد و به مرگ طبیعى از دنیا رفته است.
۲)از آنجایی که عدهای از شیعیان معتقد به مهدویت آن حضرت بودند و یا احتمال داشت اعتقاد به مهدویت او پیدا کنند، پیکر امام را روى پل بغداد بر زمین گذاشتند و یحیى بن خالد دستور داد تا فریاد بزنند، این موسى بن جعفر است که رافضه معتقد هستند او نمرده است.
جسم مطهر امام را در «بابالتین» بغداد در مقبرهی قریشىها دفن کردند.
تاریخ شهادت امام موسی کاظم(علیهالسلام) بنا بر نقل شیخ صدوق، بیست و پنجمین روز از ماه رجبِ سال ۱۸۳ قمری و بنا بر نقل شیخ مفید بیست و چهارمین روز از ماه رجبِ سال ۱۸۳ قمری بوده است.
_الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، شیخ مفید، ترجمه محمدباقر ساعدى خراسانى، انتشارات اسلامیة، ج۲، ص۲۱۵؛
_اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الائمة، تهران، انتشارات اسلامیه، ۱۳۸۲ش، ج۲، ص۲۳۴؛
سلام بر تو یا اباالمعصومه(سلامالله علیها) و سلام بر کاظمین، که چنین گوهری را در آغوش دارد!
✍🏻 زهرا کبیری پور
#امام_موسی_کاظم_علیهالسلام
#یادداشت
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
📜مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی):
«تاریخ نه سیاست است، نه فرهنگ؛ تاریخ، تاریخ است.
تاریخ، یعنی آنچه که از حوادث و وقایع ثبت شده است. البته در این حوادث و وقایع، سیاست هم هست، فرهنگ هم هست، هنر هم هست، عشق هم هست، مصیبت هم هست، درد هم هست، بغض هم هست، کینه هم هست. همهی اینها وقتی با همدیگر ثبت شد، میشود تاریخ»
🔸بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران
#اهمیت_مطالعهی_تاریخ
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
ترجمه غیبت نعمانی.pdf
14.9M
📚کتاب «الغَیبَة»، عنوان یکی از آثار مهم شیعه در موضوع غیبت و ظهور امام دوازدهم شیعیان، نوشتهی ابوعبدالله محمد بن ابراهیم نُعمانی در اوایل دوران غیبت کبری است.
این کتاب ۴۷۸ روایت دارد که در ۲۶ باب مطرح شده و از منابع و مصادر بسیاری از کتابهای عالمان متأخر شیعی است.
◽️غیبت صغریِ حضرت مهدی(عج) تا نیمهی اول قرن چهارم هجری ادامه داشت و پس از درگذشت ابوالحسن صیمری (۳۲۹ق/۹۴۰م)، آخرین نایب خاص امام و پایان دورهی غیبت صغری، آشفتگیِ فکری و اعتقادیِ بسیاری در شیعیان به وجود آمد و بسیاری از شیعیان به شک و دودلی گرفتار شده و برخی به اعتراض و حتی انکار برخاستند.
◽️نُعمانی که در این دوره زندگی میکرد، برای استحکام بخشیدن به بنیادهای فکریِ تشیع و همچنین برای پاسخگویی به نیازهای اعتقادی شیعیان در امر امامت و راز غیبت امام دوازدهم کتاب الغیبة را نوشت.
◽️این کتاب شامل روایتهای نقل شده از پیامبر(ص) و ائمه(ع) در موضوع غیبت و بحثهایی در همین موضوع است.
نعمانی در مقدمهی این کتاب به اوضاع و احوال آن روزگار و انگیزهی خود در تدوین کتاب الغیبه نیز اشاراتی دارد.
◽️مؤلف در مقدمه، علت تألیف کتاب را انحراف گروههایی از شیعیان به خاطر وقوع غیبت امام دوازدهم دانسته و یکی از انگیزههای این انحرافات را ضعف ایمان و بیتوجهی به روایات وارد شده در موضوع غیبت بیان میکند و به همین دلیل به جمعآوری احادیث در این موضوع میپردازد.
#معرفی_کتاب
#امام_زمان_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
إيمان_أبي_طالب_عليه_السلام_الشيخ.pdf
1.43M
📚 ایمان حضرت ابوطالب(علیهالسلام)
نویسنده: مُحمّد بن مُحمّد بن نُعمان ملقب به شیخ مفید
توضیح: کتاب حاضر از قدیمیترین کتابی است که در دفاع از شخصیت حضرت ابوطالب(علیهالسلام) نوشته شده است.
#معرفی_کتاب
#حضرت_ابوطالب_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸تفاوت بعثت با ظهور
◽️بعثت:
«او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد»
◽️ظهور:
«تا آن (دین) را بر همهی آيينها غالب گرداند» (توبه، ۳۳)
◽️سنت خدای حکیم در مورد #بعثت این است که مردم چه بخواهند و چه نخواهند خداوند رسولش را میفرستد «تا بعد از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند، (و بر همه اتمام حجت شود)» (نساء، ۱۶۵)
◽️اما قانون خدا دربارۀ #ظهور این است که باید «مردم قيام به عدالت كنند» (حدید، ۲۵) خواست و تلاش و زمینه سازی مردم، تعیین کننده است؛ اگر آن چه را که در توان دارند به کار گرفتند و مرد میدان عمل بودند، نصرت و امداد الهی شامل حال آنها خواهد شد و حجتِ حق، خاتم اوصیاء، بقیة الله الاعظم اذن ظهور مییابد و عالَم گلستان میشود.
◽️آری! «خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند!» ( رعد، ۱۱)
و این خواستن را باید در میدان عمل نشان داد که ما «اباالفضلی» هستیم نه زبیری و خوارجی.
#مبعث
#عید_مبعث_مبارک
#دانشکده_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلام_و_تشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety