eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
601 دنبال‌کننده
541 عکس
58 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ‌ 🔅اهمیت مطالعه‌ی تاریخ 1⃣ از دیدگاه قرآن کریم حدود ۱۳ بار در قرآن کریم امر به سیر در زمین و بررسی اوضاع و احوال ملت‌ها و اقوام شده است، که بیانگر اهمیت موضوع تاریخ است. قرآن کریم درسوره‌هایی همچون: فاطر و نحل به صراحت به مطالعه‌ی تاریخ تاکید می‌کند: _«اولم سیرو فی الارض فینظروا کیف کان عاقبة الذین من قبلهم و کانو اشد فهم قوة» آیا در زمین سیرنکرده‌اند تا ببینند سرانجامِ کسانی که قبل از آن‌ها بودند چه شد در حالی که آن‌ها نیرومندتر بودند. (سوره‌ی فاطر، آیه‌ی۴۴) _«فسیروا فی الارض فانظر کیف کان عاقبة المکذبین» در زمین سیر و گردش کنید تا ببینید که عاقبت تکذیب گران چگونه بود؟ (سوره‌ی نحل، آیه‌ی ۳۶) 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹 🔘معرفی اساتید دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹دکتر ستار عودی دكتر ستار عودی در سال ۱۳۳۳ش در شهر بغداد متولد شد. ایشان تحصيلات ابتدایی و دبيرستان را در مدارس عراق گذراند و در اواخر سال ۱۳۵٠ش همانند بيش از پانصد هزار ايرانیِ ديگر، توسط حكومت بعثی صدام حسين، به همراه خانواده از عراق اخراج شدند. ایشان در بين سال‌های ۱۳۵۴_۱۳۵۲ش به انجام خدمت نظام وظيفه با درجه گروهبان درلشكر ۷۷ خراسان پرداخت و بعد از انقلاب اسلامی به اشتغال در چند شركت خصوصی و از سال ۱۳۶۴ش در وزارت راه و ترابری مشغول به كار شد. دکتر عودی از فروردين ۱۳۶۷ش تا ۱۳۸۳ش به عنوان مترجم، دبير و سردبير خبر عربی مشغول به كار بود. او دارای مدرک دكترای تاريخ و تمدن اسلامی است. دکتر ستار عودی ديپلم خود را در شهر ری دريافت كرد و از سال ۱۳۶۴ش در رشته‌ی زبان انگليسی وارد دانشگاه تهران شد؛ در سال ۱۳۶۹ش نيز ليسانس ادبيات فارسی را از دانشگاه پيام نور احراز كرد؛ در سال ۱۳۷۴ش فوق‌ليسانس تاريخ و تمدن ملل اسلامی را دریافت نمود؛ در سال ۱۳۸٠ش مدرک دكتری خود را در همان رشته از دانشگاه تهران دريافت كرد. 🔸فعالیت‌های ضمن تحصیل: ▫️سپری کردن دوره خبرنگاری ▫️سپری کردن دوره ديپلم عالی بازرگانی از لندن(از طريق نامه نگاری) ▫️تهیه‌ی مقاله برای بنياد دايرةالمعارف اسلامی بزرگ؛ ▫️فراگيری زبان فرانسه و اسپانيول 🔸فعالیت‌های علمی _ اجرایی: ▫️مدير امور فروش ▫️مديريت امور انبارها ▫️استادی زبان انگليسی درنيروی هوایی ▫️استاد زبان عربی در دانشكده‌ی وزارت امور خارجه ▫️استاد در دانشگاه‌های: تهران و دانشگاه امام صادق(ع) ▫️سردبير خبر بين‌المللی عربی در خبرگذاری جمهوری اسلامی ايران را تجربه نموده است. 🔸فعاليت‌های آموزشی: ▫️استاديار رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامی در دانشگاه امام صادق ▫️استاديار رشته تاريخ و تمدن ملل اسلامی در دانشكده فرهنگ اسلامي و ارتباطات(شاخه‌ی تاريخ تشيع) ▫️استاد مدعو در دانشكده الهيات دانشگاه تهران از ۱۳۷۸ تا كنون ۱۳۸۳ش. ▫️استاد ناظر بر رساله‌های دانشجويان در دانشكده خبر ▫️عضو هيئت علمی بنياد دايرةالمعارف بزرگ اسلامی ▫️كارشناس امور خبری در بخش بين‌المللی خبر گذاری جمهوری اسلامی ايران ▫️سردبيری خبر بين‌المللی بخش عربی 🔸 آثار: 📌دایرةالمعارف‌ها: ▫️ستار عودی بيش از ۵٠ مقاله‌ی علمی به بنياد دايرةالمعارف اسلامی تقديم كرده است كه در جلد ششم دانشنامه جهان اسلام هفت مقاله از آن به چاپ رسيده است . ▫️ایشان تعدادی مقاله نیر برای دايرةالمعارف بزرگ اسلامی نوشته‌اند. ▫️پنج مقاله درباره‌ی شخصيت‌های عرب قديم از جمله بشار بن بردو مجله اول در فرهنگستان زبان و ادب فارسی چاپ شده است. ▫️و... 📌کتاب: ▫️ايران يك شريک تجاری ▫️تاريخ آل مظفر ▫️تاريخ دولت اغلبيان در افريقيه(تونس) درقرن سوم هجری ▫️زندگينامه شاه عباس دوم ▫️سرگرميی‌های رياضی ▫️و... 🔸لینک دسترسی به مقالات استاد ستار عودی در پایگاه مجلات نورمگز👇🏻 🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/11011 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20131211081942-9893-24.pdf
632.2K
🔹عنوان مقاله: نگاهی به سرگذشت ابن علقمی، واپسین وزیر شیعی عباسیان ✍🏻نویسنده:  دکتر ستار عودی  مرتضی بقایی 📌چکیده‌ی مقاله: ابن علقمی واپسین، قدرتمندترین و باکفایت‌ترین وزیر شیعی آل عباس بود که طی چهارده سال وزارتش، با دوراندیشی سعی کرد با سازش و ایجاد روابط دوستانه با مغولان، مانع از یورش آنان شود؛ ولی این تلاش‌ها به دلیل نادانی خلیفه و کینه‌ورزی برخی درباریان و دشمنان ابن علقمی ناکام ماند. در نتیجه سیل عظیم سپاه مغولان به راه افتاد و دولت خلافت را ساقط کرد. این در حالی است که تعدادی از مورخان سعی کردند حقایق را وارونه جلوه دهند و ابن علقمی را خائن و هم‌دست مغولان و مسبب سقوط خلافت عباسی قلمداد کنند. ابن علقمی علاوه بر شایستگی سیاسی، دانشمند و ادیبی توانا و پشتیبان علما و اندیشمندان بود. وی چند ماه پس از سقوط بغداد در همان سال 656ق از دنیا رفت؛ ولی همچنان تا به امروز در مظان اتهام قرار دارد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اطلاع‌رسانی ▫️دانشگاه مک گیل ۱۰۰ عنوان کتاب که به صورت مشترک با دانشگاه تهران منتشر کرده را به صورت رایگان برای دانلود در سایتش قرار داده است؛ عمده کتاب‌ها در زمینه‌های فلسفه، کلام، الهیات، منطق، تاریخ علم ایران و اسلام و ادبیات است که از طریق لینک زیر در دسترس‌ هستند. 👇🏻 🌐http://www.mcgill.ca/islamicstudies/tehran-branch/tehran-branch-publications 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1599628883-9712-46-4.pdf
481.2K
 🔹عنوان مقاله: معیارشناسی نظام کارگزاری خلفای سه‌گانه ✍🏻نویسنده:  دکتر محمدرضا جباری دکتر نبی‌الله عزیزی  📌چکیده‌ی مقاله: شناخت معیارهای گزینش کارگزاران در هر نظام حاکمیتی، سنجه‌ای مهم برای دستیابی به گرایش‌ها، بینش‌ها و رویکردهای صاحبان قدرت و ارزیابی عملکرد آنان است. در سنت نبوی سه شاخص اصلی توانایی، دانایی و امانتداری، از مهمترین معیارهای انتخاب کارگزاران بیان شده است. این نوشتار با توصیف نظام کارگزاری خلفای سه‌گانه و خاستگاه قبیله‌ای آنان و تحلیل داده‌های تاریخی، به پنج معیار اساسی آنان در گزینش کارگزاران دست یافته است که عبارت هستند از: قرشی‌گرایی، همکاری و هم‌پیمانی سیاسی، ترجیح کارآمدی بر تعهد دینی و اخلاقی، اموی‌گرایی، هاشمی نبودن. به نظر می‌رسد، روح حاکم بر عملکرد خلفا در این‌باره سنت‌ها و ارزش‌های قبیله‌ای بود؛ بنابراین قریش، به ویژه اشراف (امویان) و وفاداران سیاسی آنان، مهم‌ترین مناصب را تصاحب کردند؛ ضمن آنکه بی‌توجهی خلفا به صلاحیت‌های اخلاقی، در عدم باور آنان به سیره سیاسی نبوی ریشه داشت. خلفا همچنین به دلیل هراس از به خطر افتادن مقام خلافت، از واگذاری امور به بنی هاشم و حامیان آن‌ها خودداری می‌کردند. برون داد اصلی معیارهای یادشده، حذف اهل بیت پیامبر(ص) و حامیان آنان، بزرگان انصار و بسیاری از مخالفان سیاسی از دایره گزینش و کارگزاری خلفا بود. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا