1574513677-10153-26-1.pdf
324.9K
🔹عنوان مقاله:
جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان
✍🏻نویسنده:
دکتر حمیدرضا مطهری
سعید نجفی نژاد
📌چکیدهی مقاله:
ظهور صفویان و به دنبال آن رسمیسازی مذهب تشیّع در ایران، تحولات فرهنگی زیادی پدید آورد که آثار آن تا به امروز نیز باقی است. پادشاهان صفوی در این راه از ابزارهای متعددی استفاده کردند که توسعه اماکن مذهبی شیعی، یکی از آنها بود. بیگمان مهمترین مکان مذهبی در ایران، حرم مطهر امام رضا(علیهالسلام) بود. بارگاه علی بن موسی الرضا(علیهالسلام) با توجه به اینکه در درون مرزهای قلمروِ صفوی بوده و صفویان نیز خود را از طریق امام موسی کاظم(علیهالسلام) منسوب به آن حضرت میدانستند، نسبت به قبور سایر ائمه(علیهمالسلام) از موقعیت خاصی برخوردار بوده است. از این رو، پادشاهان صفوی توجه ویژهای به این آستانه مقدس داشته و از ظرفیتهای آن مکان برای ترویج تشیع بهرهبرداری کردند. این پژوهش سعی دارد ضمن تبیین جایگاه حرم مطهر رضوی در درون سیاست مذهبی صفویان برای ترویج تشیّع، به صورت موردی نگاهی به کارکردهای این مکان در امر توسعه تشیّع داشته باشد. در این نوشتار برای رسیدن به درک مناسبی از این موضوع، جایگاه این مکان در تاریخنگاری عصر صفوی بررسی خواهد شد. گزارشهای تاریخی حکایت از توجه زیاد پادشاهان صفوی به این بارگاه مطهر دارد و زیارت، توسل، عبادت و اعتکاف و دفن در حرم و... از مواردی هستند که مورد توجه مورخان قرار گرفتهاند.
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
#امام_رضا_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
20160620150523-9484-151.pdf
428.7K
🔹عنوان مقاله:
پژوهشی در جایگاه کلامی بزنطی و منزلت وی نزد امام رضا(ع) و امام جواد(ع)
✍🏻نویسندگان:
دکتر نعمتالله صفری فروشانی
دکتر محمدتقی ذاکری
📌چکیدهی مقاله:
بررسی حیات فرهنگی و اجتماعی اصحاب امامان شیعه، نظر تاریخ پژوهان دهههای اخیر را به خود جلب کرده است. اغلب پژوهشهای جدید، احمد بن محمد بن عمرو بن ابی نصر بزنطی(م221ه .ق) را به عنوان یکی از اصحاب امام رضا(ع) مورد توجه قرار دادهاند اما به همراهی او با امام جواد(ع) و نیز جایگاه کلامی او به صورت بایسته نپرداختهاند. این نوشتار پس از مروری بر زندگینامه بزنطی، آرای کلامی او را موضوع بررسی خود قرار داده است و پس از ارائه تحلیلی درباره جایگاه او در بین جریانهای کلامی آن روزگار، روایات کلامی او را با تکیه بر محتوا و قالب بیان آن، گزارش کرده است؛ در ادامه، میزان و چگونگی ارتباط او با این دو امام را با استناد به شواهد تاریخی، مقایسه کرده و با اثبات این مدعا که پارهای از روایات بزنظی از امام رضا(ع)، در حقیقت منقول از امام جواد(ع) است، به این نتیجه رسیده است که وی، با وجود فاصلهی جغرافیایی که با اصحاب امام رضا(ع) داشت، توانست در عهد امام جواد(ع) هم جایگاه ویژهی خود را در بین آنان حفظ کند.
#معرفی_مقاله
#امام_رضا_علیهالسلام
#امام_جواد_علیهالسلام
#دکتر_صفری_فروشانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅
برخی از آثار اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب با محوریت امام رضا(علیهالسلام) و حضرت معصومه(سلاماللهعلیها)
1⃣ معرفی مقاله:
جایگاه حرم مطهر رضوی در سیاست مذهبی صفویان
✍🏻 دکتر حمیدرضا مطهری
2⃣ معرفی مقاله:
اندیشه و سیرهی سیاسی امام رضا(علیهالسلام)
✍🏻 دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
3⃣ معرفی مقاله:
امام رضا(علیهالسلام) و فرقهی واقفیه
✍🏻 دکتر نعمتالله صفری فروشانی
4⃣ معرفی کتاب:
تاریخ و سیرهی رضوی
✍🏻 دکتر محمدجواد یاوری سرتختی
5⃣ معرفی مقاله:
پژوهشی در جایگاه کلامی بزنطی و منزلت وی نزد امام رضا(ع) و امام جواد(ع)
✍🏻 دکتر نعمتالله صفری فروشانی
6⃣ معرفی مقاله:
اوضاع فرهنگی قم هنگام ورود فاطمه معصوم، انسانشناسی فرهنگی کنشگران فرهنگی قم ۱۸٠_۲۳٠
✍🏻 دکتر محمدرضا شهیدی پاک
#امام_رضا_علیهالسلام
#حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
#دههی_کرامت
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
📣اطلاعرسانی
انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع
با همکاری دانشکدهی تاریخ برگزار میکند:
▫️سلسله نشستهای علمیپژوهشی دانشکدهی تاریخ
📌عنوان نشست:
«تبیین تاریخ اجتماعی با رویکرد تاریخ حقوق»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر حسن زندیه
▫️زمان برگزاری نشست:
روز پنجشنبه یازدهم خرداد ۱۴٠۲
ساعت: ۱۱:٠٠٠
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب( دارالحدیث)، طبقه دوم، سالن شیخ کلینی
🔹برگزاری همزمان جلسه به صورت آنلاین
🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻
🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir
▫️نام کاربری: نام شرکت کننده
▫️رمز عبور: ۲۲
♦️ شرکت به صورت حضوری برای دانشجویانی که در دوره آموزشی خود قرار دارند الزامی است.
#پژوهش
#تاریخ
#دکتر_زندیه
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
📣اطلاعرسانی انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع با همکاری دانشکدهی تاریخ برگزار میکند: ▫️سلسله ن
نشست علمی تا دقایقی دیگر آغاز خواهد شد.
📣 در حال برگزاری
انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع
با همکاری دانشکدهی تاریخ برگزار میکند:
▫️سلسله نشستهای علمیپژوهشی دانشکدهی تاریخ
📌عنوان نشست:
«تبیین تاریخ اجتماعی با رویکرد تاریخ حقوق»
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر حسن زندیه
▫️زمان برگزاری نشست:
روز پنجشنبه یازدهم خرداد ۱۴٠۲
ساعت: ۱۱:٠٠٠
▫️مکان برگزاری نشست:
قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب( دارالحدیث)، طبقه دوم، سالن شیخ کلینی
🔹برگزاری همزمان جلسه به صورت آنلاین
🌐لینک ورود به جلسه: 👇🏻
🌐https://b2n.ir/el.urd.ac.ir
▫️نام کاربری: نام شرکت کننده
▫️رمز عبور: ۲۲
♦️ شرکت به صورت حضوری برای دانشجویانی که در دوره آموزشی خود قرار دارند الزامی است.
#پژوهش
#تاریخ
#دکتر_زندیه
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
HIQ_Volume 12_Issue شماره 1 و 2 - بهار و تابستان 90 - مسلسل 46 - 45_Pages 161-182.pdf
424.1K
🔹عنوان مقاله:
تاریخ اجتماعی
✍🏻نویسنده:
دکتر حسن زندیه
📌چکیدهی مقاله:
تاریخ اجتماعی یکی از گرایشهای تاریخ است که حوزهی وسیعی از جلوههای مختلف زندگی و فرهنگ انسان گذشته را بررسی میکند و به مطالعه ساختار، فرآیند و برآیند کنش آدمی میپردازد. این بخش از مطالعات تاریخی پس از توجه بیش از حد به تاریخ سیاسی که در برگیرنده تاریخ فرادستان و حکومتگران است، به تاریخ فرودستان و نقش اجتماعی آنها توجه نموده است. تاریخ اجتماعی تعریف و تحدید مشخصی ندارد و اختلاف آرای فراوانی بر دایرهی شمول، ماهیّت، مبانی و خاستگاه آن وجود دارد. همچنین، پرسشهای فراوانی درباره ابعاد مختلف تاریخ اجتماعی مطرح شدهاند که عبارتند از: ارتباط تاریخ اجتماعی با سایر حوزههای تاریخ چگونه است؟ مثلاً ارتباط تاریخ اجتماعی با تاریخ سیاسی و اقتصادی چگونه است؟ تاریخ اجتماعی چه تعامل، تمایز و تفاوتی با تاریخ فرهنگی دارد؟ ارتباط و تعامل آن با جامعه شناسی و مفاهیم آن چگونه است؟ تاریخ اجتماعی در میان حوزههای مطالعات تاریخی، از چه جایگاهی برخوردار است؟ و منابع مطالعاتی تاریخ اجتماعی کدامند و چه وجوه اشتراک و افتراقی با منابع گرایشهای دیگر تاریخی دارد؟ این مقاله میکوشد موارد مذکور را بررسی نماید.
#معرفی_مقاله
#دکتر_زندیه
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
tarikh.pdf
1.54M
▫️سلسله نشستهای زنگ پژوهش
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر حسن زندیه
🖋موضوع نشست:
«تبیین تاریخ اجتماعی با رویکرد تاریخ حقوق»
🔅فایل ضمیمهی این نشست جهت استفادهی دانشجویان
#دکتر_زندیه
#زنگ_پژوهش
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
پژوهش، دکتر زندیه.mp3
33.07M
🔊 صوت سلسله نشستهای زنگ پژوهش
🔹استاد مدعو:
استاد محترم دکتر حسن زندیه
🖋موضوع نشست:
«تبیین تاریخ اجتماعی با رویکرد تاریخ حقوق»
▫️تاریخ برگزاری:
پنجشنبه یازدهم خرداد ماه ۱۴٠۲
#دکتر_زندیه
#صوت_پژوهش
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
💠 تقدیم به بانوان فعال و جویای دانش:
🎙مقام رهبری(مدظلهالعالی):
▫️اصلیترین نقش یک زن از نظر اسلام همین نقش خانهداری است اما خانهداری به معنای خانهنشینی نیست. بعضی اینها را باهم اشتباه میکنند وقتی میگوییم خانهداری، خیال میکنند میگوییم در خانه بنشینید هیچ کار نکنید، هیچ وظیفهای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعالیتهای سیاسی نکنید، معنای خانهداری این نیست.
▫️خانهداری یعنی خانه را داشته باشید در کنار داشتن خانه هر کار دیگری که از عهدهی شما برمیآید و میل به آن و شوق به آن را دارید میتوانید انجام بدهید؛ منتهی همه در ذیل خانهداری است.
🔅بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان
۱۴٠۱/۱٠/۱۴
▫️اشتغال بانوان از جملهی چیزهائی است که ما با آن موافقیم. بنده با انواع مشارکتهای اجتماعی موافقم؛ حالا چه از نوع اشتغال اقتصادی باشد، چه از نوع اشتغالات سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای خیرخواهانه و از این قبیل باشد؛ اینها هم خوب است. زنها نصف جامعهاند و خیلی خوب است که اگر ما بتوانیم از این نیمِ جامعه در زمینهی اینگونه مسائل استفاده کنیم؛ منتها دو سه تا اصل را باید ندیده نگرفت. یک اصل این است که این کار اساسی را - که کارِ خانه و خانواده و همسر و کدبانوئی و مادری است - تحتالشعاع قرار ندهد. میشود هم. به نظرم میرسد مواردی داشتیم که خانمهایی اینطور عمل میکردند. البته یک قدری به آنها سخت میگذرد؛ هم درس خواندند، هم درس دادند، هم خانهداری کردند، بچه آوردند، بزرگ کردند، تربیت کردند...
🔅بیانات در سومین نشست اندیشههای راهبردی
۱۳۹٠/۱٠/۱۴
#بانوان_دانشجو
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
🔘معرفی اساتید دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
🔹دکتر مهدی فرمانیان
استاد مهدی فرمانیان در سال ۱۳۵۲ در کاشان به دنیا آمدند.
تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در کاشان گذرانده و در سال ۱۳۶۶ به حوزهی علمیه قمصر کاشان وارد شدند و تا سال ۱۳۷۱ در حوزهی علمیه قمصر کاشان به تحصیل حوزوی پرداختند.
ایشان در سال ۱۳۷۲ به قم آمدند. سطوح عالی حوزه را در قم ادامه داده و در کنار دروس اصلی حوزه، در درس فلسفه اساتید مختلفی شرکت کردند و از سال ۱۳۷۶ در کنار درس خارج فقه و اصول، در مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب در رشتهی مذاهب اسلامی مشغول به تحصیل شدند.
در سال ۱۳۷۸ در کارشناسی ارشد فلسفه و کلام تربیت مدرس دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و در سال ۱۳۸۱ از پایاننامهی خود با عنوان اندیشههای کلامی قاضی سعید قمی دفاع کردند.
استاد فرمانیان در سال ۱۳۸۴ در مقطع دکتری رشته کلام گرایش فلسفه دین دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و در دی ماه ۱۳۸۸ از رسالهی دکتری خود با عنوان مبانی فکری سلفیه دفاع کردند. ایشان از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۷ رئیس دانشکدهی مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب بودند و سال ۱۳۹۷ معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب شدند و سال ۱۴٠٠ درجهی استاد تمامی را کسب کردند.
ایشان هماکنون هم رئیس دانشکدهی مطالعات ملل اسلامی و هم رئیس پژوهشکدهی ادیان و مذاهب هستند.
🔹فعالیتهای آموزشی:
▫️تدریس در مقطع دکتری دانشگاه ادیان؛ جامعه المصطفی؛ موسسه امام خمینی(ره) از سال ۱۳۸۸ تاکنون
▫️تدریس برای اساتید معارف دانشگاههای اهواز، اصفهان، شیراز و...(۳٠دوره)
▫️تدریس در سطح سه و چهار شیعهشناسی در مرکز شیعهشناسی، از سال ۱۳۸۸ تاکنون
▫️تدریس در سطح سه و چهار مرکز تخصصی مهدویت و موسسه آینده روشن از ۱۳۸۴ تاکنون
▫️تدریس در مقطع سطح چهار تاریخ جامعهالزهراء(س)
▫️تدریس در مقطع کارشناسی ارشد جامعهالمصطفی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹٠
▫️تدریس در سطح سوم موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱
▫️تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ادیان ومذاهب از سال ۱۳۸۴ تاکنون
▫️تدریس در مقطع سطح ۳ در معاونت تبلیغ(۴دوره)
▫️تدریس در مقطع سطح ۳ در مرکز تخصصی تاریخ(۶ واحد)
▫️تدریس برای معلمان در دورههای کوتاه مدت آشنایی با مذاهب اسلامی(۲۳ دوره)
🔹عناوین برخی از آثار استاد دکتر مهدی فرمانیان:
📌مقاله:
▫️مقاله «اعجاز قرآن از دیدگاه معتزله»
▫️مقاله «قادیانیه»
▫️مقاله «شهرستانی سنی اشعری یا شیعه باطنی»
▫️مقاله «مونتمگمری وات کشیش پیامبرشناس»
▫️مقاله «گزارشی از اظهار الحق»
▫️مقاله «تاریخ و عقاید خوارج»
▫️مقاله «عثمانیه و اصحاب حدیث قرون نخستین»
▫️ترجمه مقاله «عثمانیه»
▫️مقاله «از تحریم تا تکریم»
▫️مقاله «گزارشی از کتاب محمد در اروپا»
▫️مقدمه کتاب ترجمه «مسائل امامه»
▫️مقاله «گزارش از کتاب عقاید وسبعین فرقه»
▫️مقاله «گزارش از کتاب تاریخ و عقاید اسماعیلیه همراه با نقد آن»
▫️مقاله «خدا و اوصافش از دیدگاه اسماعیلیه»
▫️مقاله «وضعیت علم کلام»
▫️مقاله «عمادالدین طبرسی و اهلبیت در قرآن»
▫️مقاله «خاورشناسان و عصمت امام»
▫️مقاله «مبانی فکری سلفیه»
▫️مقاله «کتابشناسی امام رضا»
▫️مقاله «دیوبندیه»
▫️مقاله «اسماعیلیه»
▫️مقاله «جایگاه منجی در اهل سنت»
▫️مقاله «بازتاب مهدویت در تاریخ سیاسی اسلام»
▫️مقاله «گرایشهای فکری سلفیه»
▫️و...
📌کتابها و درسنامهها:
▫️درسنامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
▫️درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه با همکاری استاد موسوینژاد
▫️فرق تسنن مجموعه مقالات
▫️آشنایی با فرق تسنن، با همکاری اساتید
▫️آشنایی با فرق تشیع، با همکاری اساتید
▫️تاریخ تفکر امامیه تا ظهور صفویه، با همکاری دکتر مصطفی صادقی
▫️گزیده متون کلامی به زبان عربی
▫️عقائد خاصه شیعه
▫️و...
🔹خدمات علمی اجرایی:
▫️عضویت در شورای دانشگاه شورای آموزش شورای طرح و برنامه شورای کتابخانه و شورای انفورماتیک دانشگاه ادیان و مذاهب
▫️مدیر گروه مذاهب اسلامی(کلامی) از سال ۱۴۷۹ تا سال ۱۳۸۴
▫️مدیر گروه فرق تشیع در سال ۱۳۸۶
▫️مدیر گروه مذاهب اسلامی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۹
▫️مدیر گروه معارف، معارف و کلام دانشنامهی پیامبر اعظم از سال ۱۳۸۵ تاکنون
▫️عضو شورای علمی موسسه مذاهب
▫️عضو شورای ادیان و مذاهب معاونت تبلیغ
▫️مدیر پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب (۱۳۸٠ _ ۱۳۸۱)
▫️ریاست دانشکدهی مذاهب اسلامی ۱۳۸۹ تاکنون
▫️سرپرست ستاد ملی ساماندهی پاسخگویی دینی در سال ۱۳۸۹
💠 آدرس وبسایت شخصی استاد مهدی فرمانیان👇🏻
🌐http://drfarmanian.ir/?i=1
💠لینک دسترسی به مقالات استاد مهدی فرمانیان در پایگاه مجلات نورمگز 👇🏻
🌐https://www.noormags.ir/view/fa/creator/236095
#معرفی_استاد
#دکتر_مهدی_فرمانیان
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
🔘اسناد تاریخی
🔹بازجویی یکسطری حاج آقا روحالله
▫️دادگاه نظامی در حال تکمیل پرونده آیتالله خمینی بود. ده صبح ۲۵ خرداد ۱۳۴۲ نمایندگان ساواک و لشکر یک گارد، خود را به پادگان بیسیم رساندند تا سوالاتی از زندانی بکنند، «لیکن مشارالیه از دادن جواب خودداری فرمودند.» این دومین باری بود که «زندانی» بازجویان را دست خالی برمیگرداند. بار اول در برگه بازجویی فقط یک جمله نوشت: «چون استقلال قضایی در ایران نیست و قضات در تحت فشار هستند، نمیتوانم به بازپرسی جواب دهم.»
▫️بار دوم «اظهارات مذکور را مجددا تأیید و اضافه میکند: استنباط نمودهام که شما من را محکوم میکنید، لذا چه لزومی دارد که به سؤالات جواب دهم؛ و چنانچه دادگاهی تشکیل گردد، اگر از قضات دادگستری در دادگاه متشکله حضور نداشته باشند، اینجانب در آنجا نیز از جواب خودداری خواهم نمود.»
▫️نقل دیگری از آیتالله خمینی در دست است که چنین بازگفته شده است: «من در آنجا بازجویی پس نمیدادم. به آنها میگفتم: من شما را قبول ندارم؛ تشکیلات شما را تشکیلات حق و قانون نمیدانم؛ شما هر کاری میخواهید بکنید. فوقش میخواهید اعدامم کنید، اعدام کنید؛ من یک کلمه هم جواب نمیدهم. میگفتند: نخیر باید جواب بدهید. گفتم: خیر من جواب نمیدهم، برای اینکه قانون و عدالتی در کار نیست. گفتند چرا قانون در کار نیست؟ گفتم: آیا وزارت دادگستری این وظیفه را نداشت که در حادثه مدرسه فیضیه لااقل بیاید یک پرونده درست بکند؛ بگوید یک عده آمدند اینجا طلبهها را زدند و آن فجایع را به بار آوردند، چطور شما از کنار این قضیه گذشتید؟ پس معلوم میشود این همه تشکیلات دادگستری شما همهاش تشریفات است؛ هیچ عدالت و قانون در آن نیست. چرا شما جریان مدرسه فیضیه را تعقیب نکردید؛ ولو به قول شما کشاورزان بودند! بالاخره یک مسألهای در این کشور اتفاق افتاده است؛ تا جواب مرا ندهید من به شما جواب نمیدهم. باز هم اصرار کرد، من با تشر گفتم: پاشو برو او هم برخاست و رفت.»
#امام_خمینی
#اسناد_تاریخی
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety