eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
601 دنبال‌کننده
541 عکس
58 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 💠 پوشه‌ی شنیداری سلسله نشست‌های عاشورایی دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹 اولین نشست با موضوع: «تأثیر نهضت حسینی در مقاومت و بیداری یمن» با ارائه‌ی دکتر سیدعلی موسوی نژاد 🔊 لینک صوت اولین نشست 🔹 دومین نشست با موضوع: «الگوی مناسبات حسینی با تأکید بر مقوله‌ی همواگرایی با مخالفان» با ارائه‌ی دکتر محمد زرقانی 🔊 لینک صوت دومین نشست 🔹 سومین نشست با موضوع: «جایگاه آموزه‌های عاشورایی در فلسفه‌ی تاریخ» با ارائه‌ی دکتر حمیدرضا بیگدلی 🔊 لینک صوت سومین نشست 🔹 چهارمین نشست با موضوع: «واکاوی ریشه‌های سیاسی واقعه‌ی عاشورا» با ارائه‌‌ی دکتر محمدعلی موحدی 🔊 لینک صوت چهارمین نشست 📌 فایل ضمیمه‌ی نشست1⃣ 📌 فایل ضمیمه‌ی نشست2⃣ 🔹 پنجمین نشست با موضوع: «زینب‌پژوهی؛ بررسی نقش‌های حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) در تاریخ اسلام» با ارائه‌ی دکتر ناهید طیبی 🔊 لینک صوت پنجمین نشست 🔸 میزگرد عاشورایی با موضوع: «علل و عوامل ماندگاری عاشورا» با ارائه‌ی: دکتر سید محمد حسینی دکتر احمد فلاح‌زاده دکتر محمدتقی ذاکری 🔊 لینک صوت کامل میزگرد ▫️صوت بخش اول میزگرد عاشورایی با ارائه‌ی دکتر سید محمد حسینی با موضوع: «نقش تاریخ‌نگاری عاشورا و تبدیل شدن عاشورا به یک فرهنگ در ماندگاری تاریخی واقعه‌ی عاشورا» 🔊 لینک صوت بخش اول میزگرد ▫️صوت بخش دوم میزگرد عاشورایی با ارائه‌ی دکتر محمدتقی ذاکری با موضوع: «نقش تألیف مزارات (قرن سوم و چهارم) در ماندگاری واقعه‌ی عاشورا» 🔊 لینک صوت بخش دوم میزگرد ▫️صوت بخش سوم میزگرد عاشورایی با ارائه‌ی دکتر احمد فلاح‌زاده با موضوع: «نقش فرهنگ سیاسی در ماندگاری واقعه‌ی عاشورا» 🔊 لینک صوت بخش سوم میزگرد ▫️صوت بخش چهارم میزگرد عاشورایی با ارائه‌ی دکتر سید محمد حسینی با موضوع: «نقش تاریخ‌نگاری عاشورا و تبدیل شدن عاشورا به یک فرهنگ در ماندگاری تاریخی واقعه‌ی عاشورا» 🔊 لینک صوت بخش چهارم میزگرد ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
💥 پیدا کردن یک روش تدریس نوین و مناسب برای کلاس درس می‌تواند مشکل باشد. هر دانشجو، استاد و کلاس درس متفاوت است و توجه به همین تفاوت‌ها از امور شگفت‌انگیز در مورد فرآیند یادگیری است. همانطور که شما به‌عنوان استاد به تدریس خود ادامه می‌دهید، روش‌های آموزشی جدیدی را امتحان می‌کنید و در نهایت خواهید یافت که چه روشی برای دانشجویان شما بهترین کارایی را دارد. 🚀 ما شما را به شرکت در یکی از مهمترین رویداهای آموزشی جهانی دعوت می کنیم تا در کنار یکدیگر به ارتقای شیوه آموزشی و تجهیزات آن، به کشورمان خدمت کنیم 👇👇👇👇👇👇👇 🌍 سفری به مهمترین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی تجهیزات و ارتقای دانش آموزشی جهت ارتقای شیوه آموزش اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه‌های کشور اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام میشود 👈 منتظر خبرهای تکمیلی و آغاز ثبت نام باشید 💠 اداره عربی و آفریقای دانشگاه ادیان و مذاهب👇🏻👇🏻 🌐 https://eitaa.com/AEM2023 ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 معرفی کتاب: 📙تحقیق درباره‌ی اربعین اول سید الشهداء (علیه‌السلام) ✍🏻 نویسنده: آیت‌الله شهید سید محمدعلی قاضی 📌 این کتاب اثر آیت الله شهید سید محمدعلی قاضی (1293ـ1358ش) از علمای تبریز است که توسط گروه فرقان به شهادت رسید. این اثر پژوهشی در بررسی و تحلیل اقوال مختلف نخستین اربعین حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) است که نویسنده در صدد اثبات حضور اهل بیت (علیهم السلام) امام حسین (علیه السلام) در اولین اربعین پس از عاشورا در کربلا است. مؤلف پس از مواجهه با شبهات موجود در این‌باره که آیا کاروان اسرای کربلا و خاندان مطهر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) در بازگشت از شام، در نخستین اربعین شهدای کربلا به کربلا آمده بودند؟ به نقد و بررسی دیدگاه‌های موجود که توسط دو شخصیت علمی شیعه یعنی سید بن طاووس و محدث نوری ارائه شده، پرداخته است.  📌 مؤلف در این اثر مدعی است که اولین اربعین در میان شیعه همان بیستم صفر پس از شهادت است. این ادعا از نظر مؤلف دارای شهرت بسیار بوده و عموماً آن را روز ورود اهل بیت (علیهم السلام) پس از خلاصی از اسارت در شام به کربلا می‌داند. مؤلف معتقد است که در میان عالمان امامی تا قرن هفتم هیچ شبهه و اشکالی در این موضوع (روز ورود اهل بیت به کربلا) دیده نشده است و اولین کسی که این شبهه را مطرح کرده، سیدرضی‌الدین علی بن طاووس در کتاب اقبال بوده است. او سپس به شبهه‌‌ی محدث نوری در لوء لوء و مرجان نسبت به بعید بودن و یا محال بودن حضور اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول می‌پردازد و آن را رد می‌کند. تلاش نویسنده برای اثبات حضور اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول در کربلا با روش نقد حدیثی روایی به شیوه‌ای کاملا تحقیقی بوده و عمدتا از این روش در رد نظریه‌های رقیب سود می‌برد. نویسنده در رد ادعای رقیب همچنین به شواهد تاریخی متوسل شده و در طی مسیر کوفه تا شام شواهد متعددی را نقل کرده که خلاف مدعای رایج در اینکه امکان طی مسافت در ده روز یا کمتر وجود ندارد را رد می‌کند.  مؤلف در اثبات ادعای خویش هفده نمونه از مسافرت‌ها، مسیرها و زمان‌هایی که برای این راه در تاریخ آمده به تفصیل اشاره کرده است. او با اشاره به اینکه در این نمونه‌ها مسیر کوفه تا شام و به عکس از یک هفته تا ده دوازده روز طی می‌شده و در نتیجه ظرف مدت چهل روز مسیری به صورت رفت و برگشت طی شده باشد را ممکن می‌داند.  استدلال مؤلف در امکان سفر، شواهدی است که نقل کرده است و از آن نتیجه می‌گیرد که چنین سفری دور از ذهن نیست، در حالی‌که مستندات تاریخی از قبل از قرن هفتم که از شیخ مفید و طوسی نقل شده است بر ادعای مقابل ایشان تصریح دارد.  یادداشتی از دکتر سید محمد حسینی ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحقیق در باب اول اربعین امام حسین(ع).pdf
4.42M
‌ 📙تحقیق درباره‌ی اربعین اول سیدالشهداء (علیه‌السلام) ✍🏻 نویسنده: آیت‌الله شهید سید محمدعلی قاضی ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌📝 یادداشت علمی عنصر عزت‌طلبی در عاشورا ✍🏻 دکتر سید محمد حسینی رشد برداشت‌های ناصحیح و غلبه‌ی قرائت عاطفی و احساسی و تکیه بر بکاء و اشک در مطالعات عاشورا به تدریج زمینه‌ی گسترش جعلیات و خرافات در مقتل‌نگاری‌ها و به تبع در باورهای جامعه برای بیان مظلومیت بیشتر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و تحریک عواطف، فراهم آورد. بدینگونه که برای رسیدن به رقیق کردن قلوب مردمان و گریاندن آن‌ها مطالبی را نقل کنند که مضمونی جز ارائه‌ی چهره‌ای ذلیلانه از امام حسین (علیه‌السلام) و عاشورا، اسرای کربلا و اهل‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) ندارد. با توجه به این مهم معرفی ملاک‌هایی چون اعتبار سند و اعتبار منبع و همچنین مطابقت با عقل، اصولی است که می‌تواند از چنین تحریفاتی جلوگیری نماید، اما علیرغم وجود چنین ملاک‌هایی گاه به اعتبار جنبه‌های ارزشی و مقدس واقعه‌ی عاشورا، نیازمند معرفی ملاکی دیگر برای حراست از شئون امام و جایگاه عاشورا هستیم. اصل عزت طلبی در مطالعات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌ویژه عاشورا به اندازه‌ای کارآمد است که می‌توان آن را در ردیف اصول کلامی شیعه همانند اصل عصمت پیامبر و امام قرار داده و با مسلم انگاشتن آن به نقد محتوایی روایات و آثار مربوط، علیرغم صحت و اتقان سندی پرداخته و انتساب آن‌ها را به امام رد کرد. عزت طلبی شاخصه‌ی ویژه‌ی قیام امام حسین (علیه‌السلام) است؛ به گونه‌ای که در تمام لحظات از آغاز سفر از مدینه تارسیدن به کربلا یکی از راهبردی‌ترین عامل قیام در مجموعه شعارهای امام و اصحاب بوده است. به گونه‌ای که در عاشورا چنان خود نمایی کرده که گویی همه‌ی فضای عاشورا حول محور این مهم می‌چرخد. نمونه‌ی این شعارها «هیهات منا الذله» و «لا والله اعطيكم بيدى اعطاء الذليل و لا افرّ فرار العبيد» نه به خدا قسم من دست ذلت به دست شما نخواهم داد و مثل بندگان، ذلیلانه فرار نخواهم کرد، است. عدم توجه به این ملاک سبب گسترش جعلیات و خرافه هم در ثبت واقعه و هم در باور مردم شد. خرافه و توهمات به دلیل اینکه مبتنی بر حقیقت یا واقعیت نیست مسیر انحرافی را طی کرده و در نهایت منجر به وهن شخصیت و جایگاه امام (علیه‌السلام) می‌شود. برخی از آثار برجای مانده از دوره‌ی قاجار به دلیل کم‌توجهی به این ملاک دچار آسیب‌هایی شده است که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به تأکید ویژه بر «عطش» و برجسته نمودن آن در عاشورا اشاره کرد. اصل مسئله‌ی تشنگی شدید و عطش در کربلا قابل انکار نبوده اما تتبع در منابع تاریخی این مطلب را که امام برای رفع عطش از دشمن طلب آب کرده باشد را نه تنها تأیید نمی‌کند، بلکه آنچه از اشعار کلمات و رجزها به دست می‌آید سراسر حکایت از عزت حماسه و سربلندی دارد. کم‌توجهی به این ملاک در اندک آثار عاشورانگاری دوره‌ی پهلوی به چشم می‌خورد. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا