eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
601 دنبال‌کننده
541 عکس
58 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹🔅🔹 🔘 معرفی اساتید تاریخ دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی استاد يوسفى غروى متولد سال ۱۳۲۷هـ.ش در شهر نجف اشرف هستند. ایشان استاد، محقق و مورخ معاصر و از عالمان حوزه‌ی علمیه‌ی قم است كه در موضوعات مختلفى همچون: فقه، اصول، تاريخ و حديث، تخصص داشته و آثار متعددى را در حوزه‌ی علوم اسلامى تدوين كرده‌اند. یکی از مهم‌ترين آثار ایشان، بازسازى و ارائه‌ی مقتل ابومخنف با استفاده از تاريخ طبرى و ارشاد شيخ مفيد است كه با عنوان وقعةالطف منتشر شده است. یکی دیگر از آثار مهم ایشان مجلدات متعدد موسوعةالتاريخ الاسلامى است، كه يك دوره‌ی خلاصه و روشمند در تاريخ اسلام و ائمه است. از آثار دیگر ایشان می‌توان به: 🔸اصول العقائد فى الاسلام؛ 🔸الاسلام و الحضارة الغربیه! 🔸الاسلام و ايران عطاء و اسهام(ترجمه)؛ 🔸القضاء و القدر فى القرآن و الحديث؛ 🔸المشكاه فى خلل الصلاة؛ 🔸النجاة فى القيامة فى تحقيق امر الامامة؛ 🔸بهجه الامال فى الرجال؛ 🔸تبصرة المتعلمین فى احكام‌الدين؛ 🔸تحقيق در مسئله جبر و اختيار(ترجمه)؛ 🔸حاجة الانام الى النبى و الامام؛ 🔸و دراسه فى المشاكل الاخلاقيه والنفيسه اشاره کرد. استاد يوسفى غروى هم اكنون ضمن تدريس فقه و اصول، با مراكز علمى مختلفی در موضوع تاريخ اسلام مرتبط است و گاه در نشست‌هاى علمى به ارائه‌ی ديدگاه‌هاى علمى و ابتكارى خود مى‌پردازد. 🔹پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله یوسفی غروی 🌐https://yusufigharawi.com/ 🌐@yusufigharawi 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1566966565-10159-92-1.pdf
724.2K
🔹عنوان مقاله: امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه نخستین ✍🏻نویسنده:  حجت‌الإسلام دکتر محمدتقی سبحانی  دکتر سید اکبر موسوی تنیانی 📌چکیده‌ی مقاله: این پژوهش در پی یافتن سرنخ‌هایی از امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره است و با این پرسش اصلی دنبال می‌شود که خط فکری هشام بن حکم چرا و چگونه در بصره تداوم پیدا کرد. به نظر می‌رسد پس از آنکه هشام بن حکم و شاگردانش در بغداد مورد تعقیب و آزار دستگاه خلافت عباسی قرار گرفتند، برخی از شاگردان هشام همچون علی بن اسماعیل میثمی و حکم بن هشام بن حکم به دلیل رونق داشتن گفتگوهای کلامی در شهر بصره و نیز دوری آن شهر از مرکز خلافت عباسی، برای ادامه فعالیت‌های کلامی خویش به آن سامان مهاجرت کردند. آن‌ها در راستای پیگیری اندیشه‌های کلامی خود، بیشتر با گروه فکری معتزله درگیری علمی داشته‌اند و از سوی دیگر مخالفت برخی از امامیان بصره با آنان نیز در خور توجه است. با توجه به مخالفت‌های برون مذهبی و درون مذهبی، این جریان پس از حضور کوتاه مدت و فعالیت‌های تأثیرگذارش در بصره به محاق رفت. البته هرچند تاکنون تصور روشنی از حضور این جریان در بصره وجود نداشته است، اما در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که خط کلامی پیرو هشام در اواخر سده دوم و نیمه سده سوم هجری در بصره فعال بوده‌اند. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند‌: «من عقیده‌ی راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ این یک نیازی است که ما _چه آدم‌های مقدّس‌مآب و متدینی باشیم؛ چه آدم‌هایی باشیم که خیلی هم مقدّس‌مآب نیستیم، امّا به سرنوشت این کشور و به سرنوشت این مردم علاقه‌مندیم_ هرجور که فکر بکنید، بزرگداشت شهدا برای آینده‌ی این کشور، حیاتی و ضروری است. فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایه‌گذاری از خود برای اهداف بلندمدّت مشترک بین همه‌ی مردم؛ که البتّه در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملّت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است.» ( ۹۳/۱۱/۲۷) 🌷۲۲ اسفند‌روز‌بزرگداشت‌مقام‌شهدا‌گرامی‌باد🌷 🔸لطفاً هدیه به محضر شهدا و امام شهدا صلواتی را قرائت بفرمایید. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1649227079-10531-6-2.pdf
472.1K
🔹عنوان مقاله: بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی ✍🏻 نویسنده:  دکتر منصور داداش نژاد 📌 چکیده‌ی مقاله: بخشی از گزارش‌های مندرج در کتاب‌های سیره رسول الله(ص)، ناظر به آیات قرآنی تکمیل و توسعه یافته‌اند. بدین گونه که راویان هنگام گزارش سیره نبوی، تلاش کرده‌اند آن را مطابق و همسو با قرآن گزارش کنند و توضیحات خود را ذیل اطلاعات قرآنی و برای تکمیل و توسعه آن تدوین نمایند. از این رو منابع تاریخ و سیره دربردارنده‌ی مواردی از استناد به آیات قرآن در حوادث تاریخی است. تعدادی از این موارد حاکی از استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآنی در رویدادهای تاریخی است. نوشته حاضر با بررسی و تحلیل موارد استناد رسول الله(ص) به آیات قرآنی و ریشه‌یابی گزارش‌ها، ضمن به دست دادن الگویی برای توسعه متون مربوط، به این نتیجه رسیده است که گزارش‌های معطوف به استناد رسول خدا(ص) به آیات به مرور تکمیل و توسعه یافته‌اند. هدف از ضمیمه شدن آیات به گزارش‌های تاریخی، توضیح، تقویت و تایید اصل خبر بوده است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔸نکته‌ی ویرایشی 🌀فاصله‌گذاری فاصله‌گذاری بین اجزای کلمات مرکب در چاپ رایانه‌ای بسیار حائز اهمیت است. سه نوع فاصله وجود دارد: عدمِ فاصله، نیم‌فاصله، یک فاصله(یا فاصله‌ی تمام). عدم فاصله در مورد دو جزء کلمات مرکب مورد استفاده بوده است، مانند: باریک‌بین، زبان‌شناس، اشک‌آلود و عباراتی مانند آب‌ازسرگذشته، بی‌چون‌و‌چرا و غیره. از نیم فاصله برای نوشتن ترکیبات متشکل از مضاف‌ومضاف‌الیه و موصوف‌وصفت استفاده شده است. مانند: آبِ‌آلوده، آبِ‌سیاه و غیره. یک فاصله(یا فاصله‌ی تمام) نیز برای گروه‌های کلماتی مانند: ای خدا، این جهان و غیره به کار رفته است. به دلیل اهمیت این فاصله‌گذاری کلماتی مانند: دادرس و کاردان که حرف آخر جزء اول و حرف دوم جزء دوم آن‌ها از حروف منفصل‌اند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در مورد فاصله‌گذاری افعال مرکب: وقتی دو کلمه استقلال معنایی خود را حفظ کرده باشند، مانند: کارکردن، غذاخوردن، سخن‌گفتن، کوشش‌کردن... از نیم فاصله استفاده می‌شود ولی در مواقع دیگری که کل فعل مرکب یک واحد معنایی ساخته است، مانند: نگهداشتن، دربرداشتن، جازدن، برگشتن، آبکشیدن، درافتادن، قلم‌گرفتن، به‌خاطر‌سپردن، به‌دنیاآمدن دو یا سه جزء آن بدون فاصله کنار هم نوشته می‌شوند. منبع: دکتر علی‌اشرف صادقی، زهرا زندی مقدم، فرهنگ املایی خط فارسی، نشر آثار، تهران، ۱۳۹۴، ص۱۳_۱۴. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع 📌قابل توجه دانشجویان و اساتید محترم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، عضو افتخاری می‌پذیرد؛ اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه‌ی تاریخ می‌توانند با تکمیل فرم عضویت، نسبت به عضویت در انجمن اقدام نمایند. 🔘فعالیت‌های انجمن ▫️برگزاری جلسات هم‌اندیشی و نشست‌های علمی‌تخصصی ▫️برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی‌پژوهشی در حوزه‌ی تاریخ اسلام و تشیع ▫️همکاری در انتشار مجلات علمی‌تخصصی دانشکده‌ی تاریخ ▫️همکاری با انجمن‌ها و مراکز علمیِ دانشگاهی در حوزه‌ی تاریخ اسلام و تشیع ▫️همکاری با نهادهای حوزوی در راستای اهداف انجمن ▫️شناسایی و تجلیل از اعضای فعال انجمن در حوزه‌ی فعالیت‌های انجمن تاریخ اسلام و تشیع ▫️برگزاری اردوهای علمی‌تخصصی ▫️بازدید از مراکز علمی‌ 🔘مزایای عضویت در انجمن 🔸اولویت شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی 🔸تخفیف ویژه برای اعضای انجمن جهت شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی به همراه اعطای گواهی پایان دوره‌ی معتبر دانشکده‌ی تاریخ 🔸گواهی عضویت و کسب امتیاز از نهاد رسمی و علمی 🔸اولویت شرکت در اردوهای علمی 🔸اولویت شرکت در برنامه‌ی بازدید از مراکز علمی‌ 🌐 لینک فرم عضویت👇🏻 https://survey.porsline.ir/s/pKHpR6L8 -----------❀❀✿❀❀--------- 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع @HistorySociety ‌ ‌