1566966565-10159-92-1.pdf
724.2K
🔹عنوان مقاله:
امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه نخستین
✍🏻نویسنده:
حجتالإسلام دکتر محمدتقی سبحانی
دکتر سید اکبر موسوی تنیانی
📌چکیدهی مقاله:
این پژوهش در پی یافتن سرنخهایی از امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره است و با این پرسش اصلی دنبال میشود که خط فکری هشام بن حکم چرا و چگونه در بصره تداوم پیدا کرد. به نظر میرسد پس از آنکه هشام بن حکم و شاگردانش در بغداد مورد تعقیب و آزار دستگاه خلافت عباسی قرار گرفتند، برخی از شاگردان هشام همچون علی بن اسماعیل میثمی و حکم بن هشام بن حکم به دلیل رونق داشتن گفتگوهای کلامی در شهر بصره و نیز دوری آن شهر از مرکز خلافت عباسی، برای ادامه فعالیتهای کلامی خویش به آن سامان مهاجرت کردند. آنها در راستای پیگیری اندیشههای کلامی خود، بیشتر با گروه فکری معتزله درگیری علمی داشتهاند و از سوی دیگر مخالفت برخی از امامیان بصره با آنان نیز در خور توجه است. با توجه به مخالفتهای برون مذهبی و درون مذهبی، این جریان پس از حضور کوتاه مدت و فعالیتهای تأثیرگذارش در بصره به محاق رفت. البته هرچند تاکنون تصور روشنی از حضور این جریان در بصره وجود نداشته است، اما در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که خط کلامی پیرو هشام در اواخر سده دوم و نیمه سده سوم هجری در بصره فعال بودهاند.
#هشام_بن_حکم
#جریان_کلامی
#معرفی_مقاله
#نوسوی_تنیانی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
رهبر معظم انقلاب میفرمایند:
«من عقیدهی راسخ دارم بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است؛ این یک نیازی است که ما _چه آدمهای مقدّسمآب و متدینی باشیم؛ چه آدمهایی باشیم که خیلی هم مقدّسمآب نیستیم، امّا به سرنوشت این کشور و به سرنوشت این مردم علاقهمندیم_ هرجور که فکر بکنید، بزرگداشت شهدا برای آیندهی این کشور، حیاتی و ضروری است. فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ تلاش کردن با سرمایهگذاری از خود برای اهداف بلندمدّت مشترک بین همهی مردم؛ که البتّه در مورد ما آن اهداف، مخصوص ملّت ایران هم نیست، برای دنیای اسلام بلکه برای جهان بشریت است.»
( ۹۳/۱۱/۲۷)
🌷۲۲ اسفندروزبزرگداشتمقامشهداگرامیباد🌷
🔸لطفاً هدیه به محضر شهدا و امام شهدا صلواتی را قرائت بفرمایید.
#شهدا
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
1649227079-10531-6-2.pdf
472.1K
🔹عنوان مقاله:
بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی
✍🏻 نویسنده:
دکتر منصور داداش نژاد
📌 چکیدهی مقاله:
بخشی از گزارشهای مندرج در کتابهای سیره رسول الله(ص)، ناظر به آیات قرآنی تکمیل و توسعه یافتهاند. بدین گونه که راویان هنگام گزارش سیره نبوی، تلاش کردهاند آن را مطابق و همسو با قرآن گزارش کنند و توضیحات خود را ذیل اطلاعات قرآنی و برای تکمیل و توسعه آن تدوین نمایند. از این رو منابع تاریخ و سیره دربردارندهی مواردی از استناد به آیات قرآن در حوادث تاریخی است. تعدادی از این موارد حاکی از استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآنی در رویدادهای تاریخی است. نوشته حاضر با بررسی و تحلیل موارد استناد رسول الله(ص) به آیات قرآنی و ریشهیابی گزارشها، ضمن به دست دادن الگویی برای توسعه متون مربوط، به این نتیجه رسیده است که گزارشهای معطوف به استناد رسول خدا(ص) به آیات به مرور تکمیل و توسعه یافتهاند. هدف از ضمیمه شدن آیات به گزارشهای تاریخی، توضیح، تقویت و تایید اصل خبر بوده است.
#پیامبر
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸نکتهی ویرایشی
🌀فاصلهگذاری
فاصلهگذاری بین اجزای کلمات مرکب در چاپ رایانهای بسیار حائز اهمیت است.
سه نوع فاصله وجود دارد: عدمِ فاصله، نیمفاصله، یک فاصله(یا فاصلهی تمام).
عدم فاصله در مورد دو جزء کلمات مرکب مورد استفاده بوده است، مانند: باریکبین، زبانشناس، اشکآلود و عباراتی مانند آبازسرگذشته، بیچونوچرا و غیره.
از نیم فاصله برای نوشتن ترکیبات متشکل از مضافومضافالیه و موصوفوصفت استفاده شده است. مانند: آبِآلوده، آبِسیاه و غیره.
یک فاصله(یا فاصلهی تمام) نیز برای گروههای کلماتی مانند: ای خدا، این جهان و غیره به کار رفته است. به دلیل اهمیت این فاصلهگذاری کلماتی مانند: دادرس و کاردان که حرف آخر جزء اول و حرف دوم جزء دوم آنها از حروف منفصلاند نیز در این دسته قرار میگیرند.
در مورد فاصلهگذاری افعال مرکب:
وقتی دو کلمه استقلال معنایی خود را حفظ کرده باشند، مانند: کارکردن، غذاخوردن، سخنگفتن، کوششکردن... از نیم فاصله استفاده میشود ولی در مواقع دیگری که کل فعل مرکب یک واحد معنایی ساخته است، مانند: نگهداشتن، دربرداشتن، جازدن، برگشتن، آبکشیدن، درافتادن، قلمگرفتن، بهخاطرسپردن، بهدنیاآمدن دو یا سه جزء آن بدون فاصله کنار هم نوشته میشوند.
منبع:
دکتر علیاشرف صادقی، زهرا زندی مقدم، فرهنگ املایی خط فارسی، نشر آثار، تهران، ۱۳۹۴، ص۱۳_۱۴.
#نکات_ویرایشی
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع
📌قابل توجه دانشجویان و اساتید محترم:
انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، عضو افتخاری میپذیرد؛
اساتید، دانشجویان و فعالان حوزهی تاریخ میتوانند با تکمیل فرم عضویت، نسبت به عضویت در انجمن اقدام نمایند.
🔘فعالیتهای انجمن
▫️برگزاری جلسات هماندیشی و نشستهای علمیتخصصی
▫️برگزاری کارگاهها و نشستهای علمیپژوهشی در حوزهی تاریخ اسلام و تشیع
▫️همکاری در انتشار مجلات علمیتخصصی دانشکدهی تاریخ
▫️همکاری با انجمنها و مراکز علمیِ دانشگاهی در حوزهی تاریخ اسلام و تشیع
▫️همکاری با نهادهای حوزوی در راستای اهداف انجمن
▫️شناسایی و تجلیل از اعضای فعال انجمن در حوزهی فعالیتهای انجمن تاریخ اسلام و تشیع
▫️برگزاری اردوهای علمیتخصصی
▫️بازدید از مراکز علمی
🔘مزایای عضویت در انجمن
🔸اولویت شرکت در کارگاههای آموزشی و پژوهشی
🔸تخفیف ویژه برای اعضای انجمن جهت شرکت در کارگاههای آموزشی و پژوهشی به همراه اعطای گواهی پایان دورهی معتبر دانشکدهی تاریخ
🔸گواهی عضویت و کسب امتیاز از نهاد رسمی و علمی
🔸اولویت شرکت در اردوهای علمی
🔸اولویت شرکت در برنامهی بازدید از مراکز علمی
🌐 لینک فرم عضویت👇🏻
https://survey.porsline.ir/s/pKHpR6L8
#فرم_عضویت
#دانشکدهی_تاریخ
-----------❀❀✿❀❀---------
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
@HistorySociety
🔹عنوان سفرنامه:
ایران کلده و شوش
✍🏻 نویسنده:
مادام ژان دیولا فوآ
📝ترجمه:
شادروان علیمحمد فرهوشی(مترجم همایون)
📌معرفی سفرنامه:
سفرنامهی «ایران، کلده و شوش» اثری از ژان دیولا فوا با ترجمهی علیمحمد فرهوشی است.
دانلود کتاب ایران، کلده و شوش به دانشجویان، پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ اجتماعی پیشنهاد میشود.
این کتاب بسیار نایاب و نفیس بوده و در سال ۱۸۸۷ میلادی در پاریس به چاپ رسیده است.
موضوع گزارشهای این سفرنامه، راجع به وقایع و حوادث سال ۱۷۲۲ میلادی مصادف با سال ۱۱۳۵ هجری و تا اول سپتامبر سال بعد است و به این ترتیب حوادث حملهی افغانها بر ایران و نتایج حاصل از آن را در ترکیه و روسیه در برمیگیرد.
از آنجا که مقر گیلاننتز در رشت بوده است، او میتوانسته با بسیاری از افرادی که از منطقهی مورد حملهی افغانها گریخته بودند و به گیلان میآمدند، ارتباط حاصل کند.
این سفرنامه برای همه عبرت آموز است، چون نه تنها واقعهی هائله محاصره اصفهان و کشتار فجیع مردم بیپناه را از یکسو به دست افغانهای ویرانگر و از سویی دیگر پراکندگی اوضاع مملکت را بر اثر قحط و غلا و بیسامانی، نشان میدهد، بلکه آغاز حملات روسهای پرخاشگر و هجوم آنها را به ولایات و پریشانی و ناتوانی دستگاه اداری و نظامی کشور را در مقابله با آنها به خوبی آشکار میسازد.
#معرفی_سفرنامه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
madirakolade.pdf
43.06M
🔹 سفرنامهی ایران کلده و شوش
✍🏻نویسنده: مادام دیولا فوآ
#سفرنامه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
NAHJ_Volume 2_Issue 8_Pages 79-95.pdf
405.5K
🔹عنوان مقاله:
مردم شناسی کوفه از نگاه امام علی(علیهالسلام) با تأکید بر نهجالبلاغه
✍🏻نویسنده:
دکتر محمد حسن نادم
📌چکیدهی مقاله:
ناهمگونی رویدادهای کوفه بیش از آن است که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. شهری که در طول تاریخ پایگاهی مهم برای تشیع بوده، خود صحنهی وارد آمدن سهمگینترین ضربهها بر پیکر تشیع نیز بوده است. جاذبهی رازگشایی از این دو رویهی متضاد، طیفهای مختلفی از پژوهشگران را به بررسی ابعاد گوناگون این موضوع واداشته است. بسیاری از تحلیلها در قضاوتی یک سویه، حوادث غم بار این شهر را به پای تودهی مردم آن نوشته و کوفیان را مردمانی سست عهد و بدعنصر معرفی کردهاند؛ اما واکاوی ستایشها و نکوهشهای علی(ع) دربارهی کوفه و کوفیان، کلیت این قضاوت را رد کرده، تحلیلی واقع بینانه و منصفانه پیش چشم قرار میدهد. توجه به نقش و سهم طبقهی خواص در بافت اجتماعی کوفه، دسیسههای بیرونی و تغییر ارزشهای جامعه و نیز توجه ویژه به سیر زمانی ستایشها و نکوهشهای علی(ع) دربارهی کوفه، از پایههای اصلی این تحلیل است.
#امام_علی_علیهالسلام
#نهجالبلاغه
#کوفه
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) صوت مناظرهی علمی (قسمتاول)
«امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت»
🔈صوت مناظره
۲) صوت مناظرهی علمی (قسمتدوم)
«امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت»
🔈صوت مناظره
۳) معرفی کانال مرتبط با تاریخ:
🌐 گروه پژوهشی آرتا
۴) معرفی مقاله:
علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید
🌐 لینک مقاله
۵) نکتهی ویرایشی:
🌐لینک
۶)معرفی مقاله:
نقش جوینیها در بازیابی علمی و آموزشی در عصر ایلخانان (۷۳۶_۶۵۴ق)
🌐لینک مقاله
۷)معرفی مقاله:
تبیین و کنکاشی پیرامون بنیانگذاران و تفکرات بنیادین اخوان المسلمین در مصر و سوریه
🌐لینک مقاله
۸)معرفی استاد:
🌐لینک معرفی
۹)معرفی مقاله:
امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیهی نخستین
🌐لینک مقاله
۱٠) معرفی مقاله:
بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی
🌐لینک مقاله
۱۱) نکتهی ویرایشی:
🌐لینک
۱۲) فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
💠لینک فراخوان
۱۳) معرفی سفرنامه:
«سفرنامهی ایران کلده و شوش»
🔰لینک معرفی
۱۴)دانلود سفرنامه:
🌐لینک دانلود
۱۵) معرفی مقاله:
مردمشناسی کوفه از نگاه امام علی(ع) با تأکید بر نهجالبلاغه
🌐لینک مقاله
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفه عباسی.pdf
335.9K
🔹عنوان مقاله:
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفه عباسی
✍🏻 نویسنده:
دکتر امداد توران
دکتر علیاصغر مسعودی
📌چکیدهی مقاله:
حملهی مغولان به سرزمینهای اسلامی، بهویژه بغداد، مرکز خلافت اسلامی، پیامدهای عظیمی به دنبال داشت که از جملهی آنها سقوط بغداد و انقراض سلسله بنیعباس و قتل و ویرانیهای گسترده در جغرافیای تهاجم آنان بود. پس از گذشت چند دهه از استقرار قوم مهاجم، ابنتیمیه، بیاعتنا به مستندات تاریخی، اتهاماتی را مبنی بر تبانی و همکاری با هولاکو متوجه شیعیان و نصیرالدین طوسی کرد. شاگردان ابنتیمیه این اتهامات را پیگیری کردند و در کتب اعتقادی و تراجم و تاریخی و حتی اخلاقی راه پیدا کرد. این مقاله در صدد گزارش و ردّ این اتهامات بر اساس قدیمیترین اسناد و دورههای تاریخی بعد تا عصر حاضر، همراه با تحلیل اسناد است. سعی شده است آرای برجستگان در هر دوره، اعم از موافق و مخالف، مد نظر قرار گیرد. در ابتدا به گونهشناسی دیدگاهها نیز التفات شده است.
#نصیرالدین_طوسی
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📣معرفی کانالهای مرتبط با تاریخ
2⃣ کانال تاریخ و سیره اهل بیت (علیهمالسلام)
این کانال، منبعی است برای شناخت تاریخ و سیرهی پیامبر اکرم(ص)، اهلبیت (علیهالسلام) و تاریخ تشیع و همچنین دریافت پاسخِ شبهات و سؤالات تاریخی.
🔹با حضور اساتید متخصص در تاریخ اسلام و تشیع
🔸این کانال توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری، کارشناس تاریخ اسلام، تاریخ تشیع و اهل بیت (علیهمالسلام)،
دارای دکترای تخصصی تاریخ تشیع اداره و مدیریت میشود.
🌐 لینک کانال تاریخ و سیره اهلبیت(ع) 👇🏻
🌐@ahlebait110
#معرفی_کانال
#تاریخ_اهل_بیت_علیهمالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀--------
@HistorySociety
20120426174651-5192-77.pdf
295.3K
🔹عنوان مقاله:
نوروز در فرهنگ شیعه
✍🏻 نویسنده:
دکتر رسول جعفریان
#معرفی_مقاله
#نوروز
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️
📣 یادداشت علمی
🔹چرا این همه رسالهی نوروزیه در دورهی صفویه نوشته شد؟
✍🏻نویسنده:
دکتر رسول جعفریان
📌 مقالهی مستقلی تحت عنوان «نوروز در فرهنگ شیعه» نوشتهام که سالهاست در ایام نوروز در مطبوعات و سایتها منتشر میشود. اصل آن در مقالات تاریخی دفتر دوم منتشر شده بود. در آنجا روایات نوروز را بررسی کرده و پس از آن مطالبی دربارهی نوروز در دوره صفوی نوشته و فهرستی از رسائل نوروزیه را هم آورده و یکی دو نمونه را هم چاپ کردم.
و اما امروز مشغول مطالعه کتاب اختیارات علامه مجلسی بودم، نکته خاصی جلب توجهم کرد. بحث بسیار مختصری در باره منشأ تقویم هجری دارد و این که از ماه محرم آغاز می شود. وی بلافاصله میگوید که اگرچه محرم برای عامه به عنوان مبدأ سال است، اما شیعیان در این باره اعتنایی ندارند، چرا که این ماه برای آنها، ماه عزاست و کربلا در آن واقع شده است: «همه فرقه مسلمانان بغیر از فرقه شیعه اثنی عشریه که [برای آنها هم] مبدأ حساب از اول این ماه است، [اما] سال ایشان نوروز است، و اما این ماه [یعنی محرم] و این روز را [یعنی اول محرم] تعظیم نمی کنند، از برای حکایت کربلا. (اختیارات، ص 31).
بدین ترتیب میتوان دریافت که چرا در دوره صفوی، نوروز اهمیت یافته و این همه رساله درباره آن نوشته شده است. آنان میبایست برای اول سال قمری که مبنای محاسبه تقویم رایج بود، از محرم شروع میکردند و چنین کردند، اما نمیتوانستند در آغاز این سال جشن بگیرند. زیرا اصول اول سال برای جشن است. پس باید نوروز را برجسته میکردند و چنین کردند.
برخی از این رسائل نوروزیه که قبل از پانزده سال، یعنی در حد فهرستهای منتشره تا آن زمان یافته بودم، بشرح زیر است.
1 ـ النوروزيه، مؤلف ناشناخته. تأليف شده به نام شاه طهماسب. ملامحمد جعفر فرزند محقق سبزوارى از آن نقل كرده است. ذريعه 24 / 382، ش
2 ـ النوروز، محمد ابراهيم الحسينى المدرّس الخادم، (رد بر نوروزيه آقا رضى قزوينى) ذريعه، 24 / 379، ش 2040 و نكـ : ش 2049
3 ـ نوروز، همان رساله به فارسى نوروزيه، محمد تقى بن محمد رضا رازى. تأليف شده به اسم شاه صفى (سلطنت از 1038 ـ 1052). نسخهاى از آن در كتابخانه مركزى دانشگاه (فهرست 12 / 2517) و كتابخانه ملك موجود است. ذريعه، 24 / 383، ش 2053
5 ـ نوروز و سى روز، فيض كاشانى (م 1091)، در شرح فارسى حديث معلى بن خنيس. فيض چندين رساله در تقويم دعايى دارد. از جمله تقويم المحسنين و معيار الساعات. رساله نوروز وسى روز را دكتر معين همراه گفتارى تحت عنوان روز شمارى در ايران باستان در سال 1325 شمسى (توسط انجمن ايران شناسى) چاپ كرده است. ذريعه 24 / 380، ش 2048
6 ـ نوروزيه، اسماعيل بن محمد باقر خاتون آبادى (م 1116)، تأليف شده به نام شاه سليمان صفوى در يك مقدمه، دوازده باب و يك خاتمه. ذريعه، 24 / 2051
7ـ نوروزيه، محمد باقر بن اسماعيل خاتون آبادى (م 1127)، تأليف شده به نام شاه سلطان حسين صفوى. نسخه آن در دانشگاه تهران (فهرست 2 / 1266) موجود است. ذريعه 24 / 379، ش 2042
8 ـ نوروزيه، ملاباقر بن اسماعيل كجورى. گفته شده در اين رساله، مؤلف ميرمخدوم شريفى را كه در نواقض الروافض بر ضد غدير و نوروز سخن گفته رد كرده است. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه، 24 / 382، ش 2052
9 ـ نوروزيه، ملامحمد جعفر بن محمد باقر سبزوارى. نسخه اى شخصى از آن را آقابزرگ ديده و عبارت نخست آن را آورده است. ذريعه 14 / 382، ش 2055
10 ـ نوروزيه، مؤلف ؟ نسخه اى از اين رساله به شماره 1015 در كتابخانه آية الله مرعشى موجود است و در آن تاريخ 1084 آمده است.
11 ـ نوروزيه، آقارضى قزوينى. بسيارى بر اين رساله رد نوشته اند. نسخه اى از آن به خط مؤلف در كتابخانه ملى موجود است. ذريعه 24 / 383، ش 2058
12 ـ نوروزيه، ميرمحمد حسين بن محمدصالح خاتون آبادى. نسخه اى از آن در كتابخانه حضرت عبدالعظيم (ع) موجود است. ذريعه 24 / 383، ش
13 ـ نوروزيه، ميرزا محمد حسين بن ميرزا ابوالحسن قائنى. ردى است بر رساله آقارضى قزوينى. ذريعه 24 / 383، ش 2057
14 ـ نورزويه، رضى الدين محمد مستوفى در رد بر آقا رضى. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه 24 / 383، ش 2059
15 ـ نوروزيه، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار ، ج 56، صص 91 ـ 143 . اين مدخل، گرچه رساله مستقلى نيست، اما، به دليل آن كه مرحوم مجلسى مفصل در اين باره سخن گفته، در اينجا معرفى شد.
🔹مطالعهی ادامهی یادداشت👇🏻
🌐https://b2n.ir/a12064
#یادداشت_های_علمی
#نوروز
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety