eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
612 دنبال‌کننده
466 عکس
40 ویدیو
152 فایل
«انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌» 📌مدیرمحتوایی‌کانال و دبیرانجمن‌ @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف: آقایان دکتر حسینی و دکتر موسوی https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔸نکته‌ی ویرایشی 🌀فاصله‌گذاری فاصله‌گذاری بین اجزای کلمات مرکب در چاپ رایانه‌ای بسیار حائز اهمیت است. سه نوع فاصله وجود دارد: عدمِ فاصله، نیم‌فاصله، یک فاصله(یا فاصله‌ی تمام). عدم فاصله در مورد دو جزء کلمات مرکب مورد استفاده بوده است، مانند: باریک‌بین، زبان‌شناس، اشک‌آلود و عباراتی مانند آب‌ازسرگذشته، بی‌چون‌و‌چرا و غیره. از نیم فاصله برای نوشتن ترکیبات متشکل از مضاف‌ومضاف‌الیه و موصوف‌وصفت استفاده شده است. مانند: آبِ‌آلوده، آبِ‌سیاه و غیره. یک فاصله(یا فاصله‌ی تمام) نیز برای گروه‌های کلماتی مانند: ای خدا، این جهان و غیره به کار رفته است. به دلیل اهمیت این فاصله‌گذاری کلماتی مانند: دادرس و کاردان که حرف آخر جزء اول و حرف دوم جزء دوم آن‌ها از حروف منفصل‌اند نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در مورد فاصله‌گذاری افعال مرکب: وقتی دو کلمه استقلال معنایی خود را حفظ کرده باشند، مانند: کارکردن، غذاخوردن، سخن‌گفتن، کوشش‌کردن... از نیم فاصله استفاده می‌شود ولی در مواقع دیگری که کل فعل مرکب یک واحد معنایی ساخته است، مانند: نگهداشتن، دربرداشتن، جازدن، برگشتن، آبکشیدن، درافتادن، قلم‌گرفتن، به‌خاطر‌سپردن، به‌دنیاآمدن دو یا سه جزء آن بدون فاصله کنار هم نوشته می‌شوند. منبع: دکتر علی‌اشرف صادقی، زهرا زندی مقدم، فرهنگ املایی خط فارسی، نشر آثار، تهران، ۱۳۹۴، ص۱۳_۱۴. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع 📌قابل توجه دانشجویان و اساتید محترم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ اسلام و تشیع دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب، عضو افتخاری می‌پذیرد؛ اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه‌ی تاریخ می‌توانند با تکمیل فرم عضویت، نسبت به عضویت در انجمن اقدام نمایند. 🔘فعالیت‌های انجمن ▫️برگزاری جلسات هم‌اندیشی و نشست‌های علمی‌تخصصی ▫️برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی‌پژوهشی در حوزه‌ی تاریخ اسلام و تشیع ▫️همکاری در انتشار مجلات علمی‌تخصصی دانشکده‌ی تاریخ ▫️همکاری با انجمن‌ها و مراکز علمیِ دانشگاهی در حوزه‌ی تاریخ اسلام و تشیع ▫️همکاری با نهادهای حوزوی در راستای اهداف انجمن ▫️شناسایی و تجلیل از اعضای فعال انجمن در حوزه‌ی فعالیت‌های انجمن تاریخ اسلام و تشیع ▫️برگزاری اردوهای علمی‌تخصصی ▫️بازدید از مراکز علمی‌ 🔘مزایای عضویت در انجمن 🔸اولویت شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی 🔸تخفیف ویژه برای اعضای انجمن جهت شرکت در کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی به همراه اعطای گواهی پایان دوره‌ی معتبر دانشکده‌ی تاریخ 🔸گواهی عضویت و کسب امتیاز از نهاد رسمی و علمی 🔸اولویت شرکت در اردوهای علمی 🔸اولویت شرکت در برنامه‌ی بازدید از مراکز علمی‌ 🌐 لینک فرم عضویت👇🏻 https://survey.porsline.ir/s/pKHpR6L8 -----------❀❀✿❀❀--------- 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع @HistorySociety ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ 🔹عنوان سفرنامه: ایران کلده و شوش ✍🏻 نویسنده: مادام ژان دیولا فوآ 📝ترجمه: شادروان علی‌محمد فره‌وشی(مترجم همایون) 📌معرفی سفرنامه: سفرنامه‌ی «ایران، کلده و شوش» اثری از ژان دیولا فوا با ترجمه‌ی علی‌محمد فره‌وشی است.  دانلود کتاب ایران، کلده و شوش به دانشجویان، پژوهش‌گران و علاقمندان به تاریخ اجتماعی پیشنهاد می‌‌شود. این کتاب بسیار نایاب و نفیس بوده و در سال ۱۸۸۷ میلادی در پاریس به چاپ رسیده است. موضوع گزارش‌های این سفرنامه، راجع به وقایع و حوادث سال ۱۷۲۲ میلادی مصادف با سال ۱۱۳۵ هجری و تا اول سپتامبر سال بعد است و به این ترتیب حوادث حمله‌ی افغان‌ها بر ایران و نتایج حاصل از آن را در ترکیه و روسیه در برمی‌گیرد. از آنجا که مقر گیلاننتز در رشت بوده است، او می‌توانسته با بسیاری از افرادی که از منطقه‌ی مورد حمله‌ی افغان‌ها گریخته بودند و به گیلان می‌آمدند، ارتباط حاصل کند. این سفرنامه برای همه عبرت آموز است، چون نه تنها واقعه‌ی هائله محاصره اصفهان و کشتار فجیع مردم بی‌پناه را از یک‌سو به دست افغان‌های ویران‌گر و از سویی دیگر پراکندگی اوضاع مملکت را بر اثر قحط و غلا و بی‌سامانی، نشان می‌دهد، بلکه آغاز حملات روس‌های پرخاشگر و هجوم آن‌ها را به ولایات و پریشانی و ناتوانی دستگاه اداری و نظامی کشور را در مقابله با آن‌ها به خوبی آشکار می‌سازد. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety ‌ ‌
madirakolade.pdf
43.06M
‌ 🔹 سفرنامه‌ی ایران کلده و شوش ✍🏻نویسنده: مادام دیولا فوآ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
NAHJ_Volume 2_Issue 8_Pages 79-95.pdf
405.5K
‌ 🔹عنوان مقاله: ‌مردم شناسی کوفه از نگاه امام علی(علیه‌السلام) با تأکید بر نهج‌البلاغه  ✍🏻نویسنده:   دکتر محمد حسن نادم 📌چکیده‌ی مقاله: ناهمگونی رویدادهای کوفه بیش از آن است که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. شهری که در طول تاریخ پایگاهی مهم برای تشیع بوده، خود صحنه‌ی وارد آمدن سهمگین‌ترین ضربه‌ها بر پیکر تشیع نیز بوده است. جاذبه‌ی رازگشایی از این دو رویه‌ی متضاد، طیف‌های مختلفی از پژوهشگران را به بررسی ابعاد گوناگون این موضوع واداشته است. بسیاری از تحلیل‌ها در قضاوتی یک سویه، حوادث غم بار این شهر را به پای توده‌ی مردم آن نوشته و کوفیان را مردمانی سست عهد و بدعنصر معرفی کرده‌اند؛ اما واکاوی ستایش‌ها و نکوهش‌های علی(ع) درباره‌ی کوفه و کوفیان، کلیت این قضاوت را رد کرده، تحلیلی واقع بینانه و منصفانه پیش چشم قرار می‌دهد. توجه به نقش و سهم طبقه‌ی خواص در بافت اجتماعی کوفه، دسیسه‌های بیرونی و تغییر ارزش‌های جامعه و نیز توجه ویژه به سیر زمانی ستایش‌ها و نکوهش‌های علی(ع) درباره‌ی کوفه، از پایه‌های اصلی این تحلیل است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️ 📢 مروری بر محتوای کانال در هفته‌ای که گذشت... ۱) صوت مناظره‌ی علمی (قسمت‌اول) «امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت» 🔈صوت مناظره ۲) صوت مناظره‌ی علمی (قسمت‌دوم) «امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت» 🔈صوت مناظره ۳) معرفی کانال مرتبط با تاریخ: 🌐 گروه پژوهشی آرتا ۴) معرفی مقاله: علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید 🌐 لینک مقاله ۵) نکته‌ی ویرایشی: 🌐لینک ۶)معرفی مقاله: نقش جوینی‌ها در بازیابی علمی و آموزشی در عصر ایلخانان (۷۳۶_۶۵۴ق) 🌐لینک مقاله ۷)معرفی مقاله: تبیین و کنکاشی پیرامون بنیان‌گذاران و تفکرات بنیادین اخوان المسلمین در مصر و سوریه 🌐لینک مقاله ۸)معرفی استاد: 🌐لینک معرفی ۹)معرفی مقاله: امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیه‌ی نخستین 🌐لینک مقاله ۱٠) معرفی مقاله: بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی 🌐لینک مقاله ۱۱) نکته‌ی ویرایشی: 🌐لینک ۱۲) فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب 💠لینک فراخوان ۱۳) معرفی سفرنامه: «سفرنامه‌ی ایران کلده و شوش» 🔰لینک معرفی ۱۴)دانلود سفرنامه: 🌐لینک دانلود ۱۵) معرفی مقاله: مردم‌شناسی کوفه از نگاه امام علی(ع) با تأکید بر نهج‌البلاغه 🌐لینک مقاله 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفه عباسی.pdf
335.9K
‌ 🔹عنوان مقاله: رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفه عباسی ✍🏻 نویسنده: دکتر امداد توران دکتر علی‌اصغر مسعودی 📌چکیده‌ی مقاله: حمله‌ی مغولان به سرزمین‌های اسلامی، به‌ویژه بغداد، مرکز خلافت اسلامی، پیامدهای عظیمی به دنبال داشت که از جمله‌ی آن‌ها سقوط بغداد و انقراض سلسله بنی‌عباس و قتل و ویرانی‌های گسترده در جغرافیای تهاجم آنان بود. پس از گذشت چند دهه از استقرار قوم مهاجم، ابن‌تیمیه، بی‌اعتنا به مستندات تاریخی، اتهاماتی را مبنی بر تبانی و همکاری با هولاکو متوجه شیعیان و نصیر‌الدین طوسی کرد. شاگردان ابن‌تیمیه این اتهامات را پیگیری کردند و در کتب اعتقادی و تراجم و تاریخی و حتی اخلاقی راه پیدا کرد. این مقاله در صدد گزارش و ردّ این اتهامات بر اساس قدیمی‌ترین اسناد و دوره‌های تاریخی بعد تا عصر حاضر، همراه با تحلیل اسناد است. سعی شده است آرای برجستگان در هر دوره، اعم از موافق و مخالف، مد نظر قرار گیرد. در ابتدا به گونه‌شناسی دیدگاه‌ها نیز التفات شده است. 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️ 📣معرفی کانال‌های مرتبط با تاریخ 2⃣ کانال تاریخ و سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) این کانال، منبعی است برای شناخت تاریخ و سیره‌ی پیامبر اکرم(ص)، اهل‌بیت (علیه‌السلام) و تاریخ تشیع و همچنین دریافت پاسخِ شبهات و سؤالات تاریخی. 🔹با حضور اساتید متخصص در تاریخ اسلام و تشیع 🔸این کانال توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری، کارشناس تاریخ اسلام، تاریخ تشیع و اهل بیت (علیهم‌السلام)، دارای دکترای تخصصی تاریخ تشیع اداره و مدیریت می‌شود. 🌐 لینک کانال تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) 👇🏻 ‌ 🌐@ahlebait110 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀-------- @HistorySociety ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20120426174651-5192-77.pdf
295.3K
‌ ‌🔹عنوان مقاله: نوروز در فرهنگ شیعه ✍🏻 نویسنده: دکتر رسول جعفریان 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️ ‌ 📣 یادداشت علمی 🔹چرا این همه رساله‌ی نوروزیه در دوره‌ی صفویه نوشته شد؟ ✍🏻نویسنده: دکتر رسول جعفریان 📌 مقاله‌ی مستقلی تحت عنوان «نوروز در فرهنگ شیعه» نوشته‌ام که سال‌هاست در ایام نوروز در مطبوعات و سایت‌ها منتشر می‌شود. اصل آن در مقالات تاریخی دفتر دوم منتشر شده بود. در آنجا روایات نوروز را بررسی کرده و پس از آن مطالبی درباره‌ی نوروز در دوره صفوی نوشته و فهرستی از رسائل نوروزیه را هم آورده و یکی دو نمونه را هم چاپ کردم. و اما امروز مشغول مطالعه کتاب اختیارات علامه مجلسی بودم، نکته خاصی جلب توجهم کرد. بحث بسیار مختصری در باره منشأ تقویم هجری دارد و این که از ماه محرم آغاز می شود. وی بلافاصله می‌گوید که اگرچه محرم برای عامه به عنوان مبدأ سال است، اما شیعیان در این باره اعتنایی ندارند، چرا که این ماه برای آن‌ها، ماه عزاست و کربلا در آن واقع شده است: «همه فرقه مسلمانان بغیر از فرقه شیعه اثنی عشریه که [برای آن‌ها هم] مبدأ حساب از اول این ماه است، [اما] سال ایشان نوروز است، و اما این ماه [یعنی محرم] و این روز را  [یعنی اول محرم] تعظیم نمی کنند، از برای حکایت کربلا. (اختیارات، ص 31). بدین ترتیب می‌توان دریافت که چرا در دوره صفوی، نوروز اهمیت یافته و این همه رساله درباره آن نوشته شده است. آنان می‌بایست برای اول سال قمری که مبنای محاسبه تقویم رایج بود، از محرم شروع می‌کردند و چنین کردند، اما نمی‌توانستند در آغاز این سال جشن بگیرند. زیرا اصول اول سال برای جشن است. پس باید نوروز را برجسته می‌کردند و چنین کردند. برخی از این رسائل نوروزیه که قبل از پانزده سال، یعنی در حد فهرست‌های منتشره تا آن زمان یافته بودم، بشرح زیر است. 1 ـ النوروزيه، مؤلف ناشناخته. تأليف شده به نام شاه طهماسب. ملامحمد جعفر فرزند محقق سبزوارى از آن نقل كرده است. ذريعه 24 / 382، ش 2 ـ النوروز، محمد ابراهيم الحسينى المدرّس الخادم، (رد بر نوروزيه آقا رضى قزوينى) ذريعه، 24 / 379، ش 2040 و نكـ : ش 2049 3 ـ نوروز، همان رساله به فارسى نوروزيه، محمد تقى بن محمد رضا رازى. تأليف شده به اسم شاه صفى (سلطنت از 1038 ـ 1052). نسخه‌اى از آن در كتابخانه مركزى دانشگاه (فهرست 12 / 2517) و كتابخانه ملك موجود است. ذريعه، 24 / 383، ش 2053 5 ـ نوروز و سى روز، فيض كاشانى (م 1091)، در شرح فارسى حديث معلى بن خنيس. فيض چندين رساله در تقويم دعايى دارد. از جمله تقويم المحسنين و معيار الساعات. رساله نوروز وسى روز را دكتر معين همراه گفتارى تحت عنوان روز شمارى در ايران باستان در سال 1325 شمسى (توسط انجمن ايران شناسى) چاپ كرده است. ذريعه 24 / 380، ش 2048 6 ـ نوروزيه، اسماعيل بن محمد باقر خاتون آبادى (م 1116)، تأليف شده به نام شاه سليمان صفوى در يك مقدمه، دوازده باب و يك خاتمه. ذريعه، 24 / 2051 نوروزيه، محمد باقر بن اسماعيل خاتون آبادى (م 1127)، تأليف شده به نام شاه سلطان حسين صفوى. نسخه آن در دانشگاه تهران (فهرست 2 / 1266) موجود است. ذريعه 24 / 379، ش 2042 8 ـ نوروزيه، ملاباقر بن اسماعيل كجورى. گفته شده در اين رساله، مؤلف ميرمخدوم شريفى را كه در نواقض الروافض بر ضد غدير و نوروز سخن گفته رد كرده است. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه، 24 / 382، ش 2052 9 ـ نوروزيه، ملامحمد جعفر بن محمد باقر سبزوارى. نسخه اى شخصى از آن را آقابزرگ ديده و عبارت نخست آن را آورده است. ذريعه 14 / 382، ش 2055 10 ـ نوروزيه، مؤلف ؟ نسخه اى از اين رساله به شماره 1015 در كتابخانه آية الله مرعشى موجود است و در آن تاريخ 1084 آمده است. 11 ـ نوروزيه، آقارضى قزوينى. بسيارى بر اين رساله رد نوشته اند. نسخه اى از آن به خط مؤلف در كتابخانه ملى موجود است. ذريعه 24 / 383، ش 2058 12 ـ نوروزيه، ميرمحمد حسين بن محمدصالح خاتون آبادى. نسخه اى از آن در كتابخانه حضرت عبدالعظيم (ع) موجود است. ذريعه 24 / 383، ش 13 ـ نوروزيه، ميرزا محمد حسين بن ميرزا ابوالحسن قائنى. ردى است بر رساله آقارضى قزوينى. ذريعه 24 / 383، ش 2057 14 ـ نورزويه، رضى الدين محمد مستوفى در رد بر آقا رضى. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه 24 / 383، ش 2059 15 ـ نوروزيه، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار ، ج 56، صص 91 ـ 143 . اين مدخل، گرچه رساله مستقلى نيست، اما، به دليل آن كه مرحوم مجلسى مفصل در اين باره سخن گفته، در اينجا معرفى شد. 🔹مطالعه‌ی ادامه‌ی یادداشت👇🏻 🌐https://b2n.ir/a12064 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔸نکته‌ی ویرایشی 🌀املای بعضی از واژه‌ها، پیشوندها و پسوندها ای (حرف ندا) همیشه جدا از منادا نوشته می‌شود: ای خدا، ای که این و آن جدا از جزء و کلمه‌ی پس از خود نوشته می‌شود: استثنا: آنچه، آنکه، اینکه، اینجا، آنجا، وانگهی همین، همان همواره جدا از کلمه‌ی پس از خود نوشته می‌شود: همین خانه، همین جا، همان کتاب، همان جا هیچ همواره جدا از کلمه‌ی پس از خود نوشته می‌شود: هیچ‌ یک، هیچ‌ کدام، هیچ کس چه جدا از کلمه‌ی پس از خود نوشته می‌شود مگر در: چرا، چگونه، چقدر، چطور، چِسان چه همواره به کلمه‌ی پیش از خود می‌چسبد: آنچه، چنانچه، خوانچه، کتابچه، ماهیچه، کمانچه را در همه جا جدا از کلمه‌ی پیش از خود نوشته می‌شود، مگر در مورد زیر: چرا در معنای «برای چه» و در معنای «آری»، در پاسخ به پرسشِ منفی. ابن، حذف یا حفظِ همزه‌ی این کلمه، وقتی که بین دو عَلَم (اسم خاص اشخاص) واقع شود، هر دو صحیح است: حسین بن علی/حسین ابن علی؛ محمد بن زکریای رازی/محمد ابن زکریای رازی حسین بن عبدالله بن سینا/حسین ابن عبدالله ابن سینا به در موارد زیر پیوسته نوشته می‌شود: ۱.هنگامی که بر سر فعل یا مصدر بیاید(همان که اصطلاحا «بای زینت» یا «بای تأکید» خوانده می‌شود): بگفتم، بروم، بنماید، بگفتن(=گفتن) ۲.به صورت بدین، بدان، بدو، بدیشان به کار می‌رود. ۳.هرگاه صفت بسازد: بخرد، بشکوه، بهنجار، بنام ادامه دارد.... منبع: دستور خط فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ص۲۱_۲۳ 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ 📌پیام تبریک سال نو و بهار طبیعت ریاست دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب دکتر سید محمد حسینی 🔰حکایت تحول طبیعت و رابطه آن با تحول درونی و زیست معنوی، مدرسه‌ای است که می‌آموزد و انسان را در مسیر هدایت رهنمون می‌شود. حکایت فروردین و انتخاب آن توسط شیعیان برای بزرگداشت تحول جسم و جان حکایتی به عمق عاشورا و تعظیم شعائر حسینی دارد. ایرانیان به احترام عاشورا و بزرگداشت محرم شروع سال جدید را از محرم به فروردین و تحول طبیعت تغییر دادند تا جشن‌شان با عزای امام‌شان همراه نباشد. فروردین نه تنها نماد آغازی دوباره است، بلکه نماد ولایتمداری شیعیان نیز است. عیدتان سراسر نور و رحمت ... سال نو مبارک ارادتمند. حسینی 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- @HistorySociety