🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📢 مروری بر محتوای کانال در هفتهای که گذشت...
۱) صوت مناظرهی علمی (قسمتاول)
«امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت»
🔈صوت مناظره
۲) صوت مناظرهی علمی (قسمتدوم)
«امکان روئیت امام عصر(عج) در عصر غیبت»
🔈صوت مناظره
۳) معرفی کانال مرتبط با تاریخ:
🌐 گروه پژوهشی آرتا
۴) معرفی مقاله:
علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید
🌐 لینک مقاله
۵) نکتهی ویرایشی:
🌐لینک
۶)معرفی مقاله:
نقش جوینیها در بازیابی علمی و آموزشی در عصر ایلخانان (۷۳۶_۶۵۴ق)
🌐لینک مقاله
۷)معرفی مقاله:
تبیین و کنکاشی پیرامون بنیانگذاران و تفکرات بنیادین اخوان المسلمین در مصر و سوریه
🌐لینک مقاله
۸)معرفی استاد:
🌐لینک معرفی
۹)معرفی مقاله:
امتداد جریان کلامی هشام بن حکم در بصره؛ جریانی نویافته در تاریخ تفکر امامیهی نخستین
🌐لینک مقاله
۱٠) معرفی مقاله:
بررسی و تحلیل موارد استناد رسول خدا(ص) به آیات قرآن در رویدادهای تاریخی
🌐لینک مقاله
۱۱) نکتهی ویرایشی:
🌐لینک
۱۲) فراخوان عضویت در انجمن تاریخ اسلام و تشیع دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
💠لینک فراخوان
۱۳) معرفی سفرنامه:
«سفرنامهی ایران کلده و شوش»
🔰لینک معرفی
۱۴)دانلود سفرنامه:
🌐لینک دانلود
۱۵) معرفی مقاله:
مردمشناسی کوفه از نگاه امام علی(ع) با تأکید بر نهجالبلاغه
🌐لینک مقاله
#رسانه
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفه عباسی.pdf
335.9K
🔹عنوان مقاله:
رفع اتهام از نصیرالدین طوسی در سقوط خلافت عباسی و قتل آخرین خلیفه عباسی
✍🏻 نویسنده:
دکتر امداد توران
دکتر علیاصغر مسعودی
📌چکیدهی مقاله:
حملهی مغولان به سرزمینهای اسلامی، بهویژه بغداد، مرکز خلافت اسلامی، پیامدهای عظیمی به دنبال داشت که از جملهی آنها سقوط بغداد و انقراض سلسله بنیعباس و قتل و ویرانیهای گسترده در جغرافیای تهاجم آنان بود. پس از گذشت چند دهه از استقرار قوم مهاجم، ابنتیمیه، بیاعتنا به مستندات تاریخی، اتهاماتی را مبنی بر تبانی و همکاری با هولاکو متوجه شیعیان و نصیرالدین طوسی کرد. شاگردان ابنتیمیه این اتهامات را پیگیری کردند و در کتب اعتقادی و تراجم و تاریخی و حتی اخلاقی راه پیدا کرد. این مقاله در صدد گزارش و ردّ این اتهامات بر اساس قدیمیترین اسناد و دورههای تاریخی بعد تا عصر حاضر، همراه با تحلیل اسناد است. سعی شده است آرای برجستگان در هر دوره، اعم از موافق و مخالف، مد نظر قرار گیرد. در ابتدا به گونهشناسی دیدگاهها نیز التفات شده است.
#نصیرالدین_طوسی
#معرفی_مقاله
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️
📣معرفی کانالهای مرتبط با تاریخ
2⃣ کانال تاریخ و سیره اهل بیت (علیهمالسلام)
این کانال، منبعی است برای شناخت تاریخ و سیرهی پیامبر اکرم(ص)، اهلبیت (علیهالسلام) و تاریخ تشیع و همچنین دریافت پاسخِ شبهات و سؤالات تاریخی.
🔹با حضور اساتید متخصص در تاریخ اسلام و تشیع
🔸این کانال توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری، کارشناس تاریخ اسلام، تاریخ تشیع و اهل بیت (علیهمالسلام)،
دارای دکترای تخصصی تاریخ تشیع اداره و مدیریت میشود.
🌐 لینک کانال تاریخ و سیره اهلبیت(ع) 👇🏻
🌐@ahlebait110
#معرفی_کانال
#تاریخ_اهل_بیت_علیهمالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀--------
@HistorySociety
20120426174651-5192-77.pdf
295.3K
🔹عنوان مقاله:
نوروز در فرهنگ شیعه
✍🏻 نویسنده:
دکتر رسول جعفریان
#معرفی_مقاله
#نوروز
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️🔺▫️
📣 یادداشت علمی
🔹چرا این همه رسالهی نوروزیه در دورهی صفویه نوشته شد؟
✍🏻نویسنده:
دکتر رسول جعفریان
📌 مقالهی مستقلی تحت عنوان «نوروز در فرهنگ شیعه» نوشتهام که سالهاست در ایام نوروز در مطبوعات و سایتها منتشر میشود. اصل آن در مقالات تاریخی دفتر دوم منتشر شده بود. در آنجا روایات نوروز را بررسی کرده و پس از آن مطالبی دربارهی نوروز در دوره صفوی نوشته و فهرستی از رسائل نوروزیه را هم آورده و یکی دو نمونه را هم چاپ کردم.
و اما امروز مشغول مطالعه کتاب اختیارات علامه مجلسی بودم، نکته خاصی جلب توجهم کرد. بحث بسیار مختصری در باره منشأ تقویم هجری دارد و این که از ماه محرم آغاز می شود. وی بلافاصله میگوید که اگرچه محرم برای عامه به عنوان مبدأ سال است، اما شیعیان در این باره اعتنایی ندارند، چرا که این ماه برای آنها، ماه عزاست و کربلا در آن واقع شده است: «همه فرقه مسلمانان بغیر از فرقه شیعه اثنی عشریه که [برای آنها هم] مبدأ حساب از اول این ماه است، [اما] سال ایشان نوروز است، و اما این ماه [یعنی محرم] و این روز را [یعنی اول محرم] تعظیم نمی کنند، از برای حکایت کربلا. (اختیارات، ص 31).
بدین ترتیب میتوان دریافت که چرا در دوره صفوی، نوروز اهمیت یافته و این همه رساله درباره آن نوشته شده است. آنان میبایست برای اول سال قمری که مبنای محاسبه تقویم رایج بود، از محرم شروع میکردند و چنین کردند، اما نمیتوانستند در آغاز این سال جشن بگیرند. زیرا اصول اول سال برای جشن است. پس باید نوروز را برجسته میکردند و چنین کردند.
برخی از این رسائل نوروزیه که قبل از پانزده سال، یعنی در حد فهرستهای منتشره تا آن زمان یافته بودم، بشرح زیر است.
1 ـ النوروزيه، مؤلف ناشناخته. تأليف شده به نام شاه طهماسب. ملامحمد جعفر فرزند محقق سبزوارى از آن نقل كرده است. ذريعه 24 / 382، ش
2 ـ النوروز، محمد ابراهيم الحسينى المدرّس الخادم، (رد بر نوروزيه آقا رضى قزوينى) ذريعه، 24 / 379، ش 2040 و نكـ : ش 2049
3 ـ نوروز، همان رساله به فارسى نوروزيه، محمد تقى بن محمد رضا رازى. تأليف شده به اسم شاه صفى (سلطنت از 1038 ـ 1052). نسخهاى از آن در كتابخانه مركزى دانشگاه (فهرست 12 / 2517) و كتابخانه ملك موجود است. ذريعه، 24 / 383، ش 2053
5 ـ نوروز و سى روز، فيض كاشانى (م 1091)، در شرح فارسى حديث معلى بن خنيس. فيض چندين رساله در تقويم دعايى دارد. از جمله تقويم المحسنين و معيار الساعات. رساله نوروز وسى روز را دكتر معين همراه گفتارى تحت عنوان روز شمارى در ايران باستان در سال 1325 شمسى (توسط انجمن ايران شناسى) چاپ كرده است. ذريعه 24 / 380، ش 2048
6 ـ نوروزيه، اسماعيل بن محمد باقر خاتون آبادى (م 1116)، تأليف شده به نام شاه سليمان صفوى در يك مقدمه، دوازده باب و يك خاتمه. ذريعه، 24 / 2051
7ـ نوروزيه، محمد باقر بن اسماعيل خاتون آبادى (م 1127)، تأليف شده به نام شاه سلطان حسين صفوى. نسخه آن در دانشگاه تهران (فهرست 2 / 1266) موجود است. ذريعه 24 / 379، ش 2042
8 ـ نوروزيه، ملاباقر بن اسماعيل كجورى. گفته شده در اين رساله، مؤلف ميرمخدوم شريفى را كه در نواقض الروافض بر ضد غدير و نوروز سخن گفته رد كرده است. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه، 24 / 382، ش 2052
9 ـ نوروزيه، ملامحمد جعفر بن محمد باقر سبزوارى. نسخه اى شخصى از آن را آقابزرگ ديده و عبارت نخست آن را آورده است. ذريعه 14 / 382، ش 2055
10 ـ نوروزيه، مؤلف ؟ نسخه اى از اين رساله به شماره 1015 در كتابخانه آية الله مرعشى موجود است و در آن تاريخ 1084 آمده است.
11 ـ نوروزيه، آقارضى قزوينى. بسيارى بر اين رساله رد نوشته اند. نسخه اى از آن به خط مؤلف در كتابخانه ملى موجود است. ذريعه 24 / 383، ش 2058
12 ـ نوروزيه، ميرمحمد حسين بن محمدصالح خاتون آبادى. نسخه اى از آن در كتابخانه حضرت عبدالعظيم (ع) موجود است. ذريعه 24 / 383، ش
13 ـ نوروزيه، ميرزا محمد حسين بن ميرزا ابوالحسن قائنى. ردى است بر رساله آقارضى قزوينى. ذريعه 24 / 383، ش 2057
14 ـ نورزويه، رضى الدين محمد مستوفى در رد بر آقا رضى. آقابزرگ نسخه اى از آن نشناسانده است. ذريعه 24 / 383، ش 2059
15 ـ نوروزيه، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار ، ج 56، صص 91 ـ 143 . اين مدخل، گرچه رساله مستقلى نيست، اما، به دليل آن كه مرحوم مجلسى مفصل در اين باره سخن گفته، در اينجا معرفى شد.
🔹مطالعهی ادامهی یادداشت👇🏻
🌐https://b2n.ir/a12064
#یادداشت_های_علمی
#نوروز
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety