eitaa logo
انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع
613 دنبال‌کننده
443 عکس
39 ویدیو
151 فایل
«انجمن‌دانشجویی‌تاریخ‌‌اسلام‌و تشیع‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌» 📌مدیرمحتوایی‌کانال و دبیرانجمن‌ @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف: آقایان دکتر حسینی و دکتر موسوی https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
📣اطلاع‌رسانی 🔹پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند. 🔹سلسله نشست‌های عاشورایی ▫️از چهارشنبه ۲۸ تیرماه تا دوشنبه ۹ مرداد ماه ۱۴٠۲، ساعت ۱۵ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه 🔸نشست دوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن رنجبر ▫️پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه ۱۴٠۲ 💠لینک مجازی شرکت در جلسه👇🏻 🌐https://www.balagh.ir/content/20900 ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️🔅▫️ 💠 معرفی مجلات علمی‌پژوهشی 3⃣ فصلنامه‌ی علمی‌پژوهشی مطالعات تاریخی جهان اسلام ▫️این نشریه از تاریخ 1393/03/21 دارای رتبه علمی-پژوهشی(وزارت علوم) است. ▫️این فصلنامه دارای دسترسی آزاد است. فایل PDF متن تمام مقالات منتشر شده در سایت نشریه موجود است و متقاضیان مقالات تاریخی می‌توانند به صورت رایگان آن را دانلود نمایند. ▫️متوسط بررسی اولیه: حداکثر ۱٠ روز ▫️میانگین بازه زمانی فرایند داوری در این نشریه حداکثر یک ماه و میانگین زمان فرایند داوری تا پذیرش چهارماه الی شش ماه است. ▫️نوع داوری: حداقل دو داور، دوسویه ناشناس ▫️حقوق معنوی: کلیه حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده است. 🔹اهداف فصلنامه: ▫️ارتقاء جایگاه و تعمیق مطالعات تاریخ اسلام به‌ویژه در خصوص مسائل بنیادین  کشورهای مسلمان ▫️بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های ویژه فراملیتی جامعةالمصطفی(ص) در گسترش مطالعات تاریخی در سرتاسر جهان ▫️نهادینه‌سازی مطالعات بین‌المللی تاریخی  ▫️دستیابی به مرجعیت تاریخی به‌ویژه در عرصه‌های مطالعات تاریخی بین‌المللی ▫️ارتقای دانش تاریخ به عنوان یک دانش روشمند ▫️هدفمند و قدرتمند به ویژه در عرصه مطالعات تاریخی فراملیتی ▫️تقویت مطالعات تاریخی فرامرکزی (مرکزجهان اسلام) ▫️تقویت مطالعات تاریخی معاصر به ویژه در عرصه‌های تاریخ تشیع، تاریخ اهلبیت(ع)، تاریخ تمدن اسلامی و تاریخ اسلام  ▫️حوزه موضوعی: تاریخ جهان اسلام 🔹ویژگی‌های فصلنامه:     ▫️فصلنامه علمی مطالعات تاریخی جهان اسلام مطابق آیین‌نامه جدید وزارت علوم است. ▫️تفاهم نامه با انجمن علمی تاریخ پژوهان؛ به منظور ایجاد و گسترش همفکری و همکاری‌های پژوهشی ▫️تفاهم‌نامه همکاری مابین مجله علمی  مطالعات تاریخی جهان اسلام و انجمن تاریخ پژوهان ▫️این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید. ▫️سرقت علمی: تمامی مقالات قبل از ارزیابی در http://www.samimnoor.ir بررسی می‌شود و در صورت کپی بودن از مرحله ارزیابی خارج می‌گردد. ▫️مجله در پایگاه نمایه شده در پایگاه‌های  magiran,  noormags,  SID,  ISC،  google scholar نمایه شده است. ▫️لطفاً قبل از ارسال مقاله به قسمت راهنمای نویسندگان مراجعه و دستورالعمل نرخ‌نامه چاپ مقالات، فرم تعهدنامه و فرم تعارض منافع را ملاحظه و تکمیل فرمائید. 🔹سردبیر فصلنامه‌ی مطالعات تاریخی جهان اسلام ▫️استاد محترم جناب دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه 🌐لینک معرفی دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی 🔹مراحل ارزیابی و پذیرش مقالات: ▫️ارسال مقاله توسط نویسنده ازطریق سامانه ▫️اعلام نظر سردبیر؛ حداکثر یک هفته ▫️در صورتی که نظر سردبیر در خصوص موارد یاد شده، مثبت باشد، مقاله از طریق سامانه سمیم نور http://www.samimnoor.ir مشابه‌یابی می‌شود.  ▫️در صورتی که نظر ایشان منفی باشد، مقاله عدم پذیرش و به نویسنده اعلام می‌شود. ▫️کنترل مقاله از نظر رعایت موارد یادشده در شیوه ‌نامه و فرمت نشریه؛ ▫️ارسال مقاله  به داور؛ (میانگین زمان داوری بین ۱٠ الی ۳٠ روز است در صورت عدم ارزیابی توسط داور در مهلت مقرر، مقاله مجددا توسط سردبیر تعیین داور می‌گردد. ▫️دریافت نتایج داوری و ارسال به نویسندگاه جهت انجام اصلاحات؛ ▫️مقالاتی که جمع امتیازات دو داور آن ۱۲٠ باشد، امکان ویرایش برای نویسنده ایجاد می‌شود تا اصلاحات مورد نظر داوران را انجام دهد. ▫️مقالاتی که جمع امتیازات آن بین ۱٠٠ الی ۱۲٠ باشد، جهت انجام اصلاحات به نویسنده بازگشت داده می‌شود و بعد از انجام اصلاحات مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ▫️دریافت اصلاحات و ارسال مقاله برای داور نهایی؛ ▫️دریافت نظرات داور نهایی و مطرح شدن مقاله در جلسه تحریریه جهت اعلام نظر نهایی؛ ▫️در صورتی که اصلاحات نویسنده به‌طور کامل مورد تایید داور نهایی باشد، مقاله جهت صدور پذیرش در جلسه تحریریه مطرح می‌شود در غیر این‌صورت مجدد به نویسنده باز گردانده می‌شود. ▫️انتشار مقاله. ▫️نکته: تمامی مکاتبات با نویسنده مسؤول انجام می‌شود و تنها مراحل به صورت مختصر به اطلاع سایر نویسندگان می‌رسد. پیگیری تمام امور مربوط به مراحل و نتایج داوری، زمان ویرایش، پذیرش و چاپ مقاله تنها توسط نویسنده مسؤول مقاله انجام می‌شود. 🔹لینک دسترسی به فصلنامه👇🏻 🌐http://mte.journals.miu.ac.ir/ 🔹لینک ارسال مقاله👇🏻 🌐http://mte.journals.miu.ac.ir/contacts?_action=loginForm ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه اول سلسله نشست های عاشورایی با موضوع جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری آیت الله محمدهادی یوسفی غروی.mp3
27.86M
🔹صوت سلسله نشست‌های عاشورایی ۱۴٠۲ 🔹نشست یکم جایگاه ابومخنف در مقتل نگاری 🎙 آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی ▫️چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴٠۲ پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی 💠https://takl.ink/Isca.ac.ir ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
TAB_Volume 1_Issue 1_Page 31-52.pdf
8.43M
🔹عنوان مقاله: بررسی و تحلیل منابع تاریخی درباره‌ی رقیه بنت الحسین(س)؛ از آغاز تا قرن هفتم هجری قمری ✍🏻نویسندگان: دکتر حسین عبدالمحمدی ینچناری؛  اسدالله رحیمی 📌چکیده: اسارت اهل بیت امام حسین(ع) و واقعه جانسوز شهادت رقیه بنت الحسین(س) در خرابه شام از مصائب بزرگ کربلاست. این واقعه به آن‌‌ دلیل‌‌ که در دوره‌‌های اخیر توسط برخی از نویسندگان، شکل ادبیات داستانی و افسانه به‌‌ خود گرفته و مطالبی به آن افزوده شده است، مورد شک و تردید قرار دارد تاجایی‌‌که برخی از افراد، با استناد به همین داستان‌‌ها، اصل وجود دختری به‌‌نام رقیه را برای امام حسین(ع) انکار و یا مورد تشکیک قرار داده‌‌اند. پژوهش حاضر منابع کهن در این مورد را تا قرن هفتم هجری قمری مورد بررسی قرار داده و با کاربست روش تاریخی به تجمیع گزاره‌‌ها، شواهد و قرائن مرتبط با این موضوع پرداخته و براساس معیارها و ضوابط روش تحقیق در تاریخ، آن‌ها را تحلیل نموده است. پژوهش حاضر، اسناد قابل توجهی را مبنی بر وجود رقیه بنت الحسین(ع) و شهادت ایشان در ایام اسارت خاندان امام حسین(ع) در شام ارائه داده است. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اطلاع‌رسانی ▫️کانون‌های علمی تاریخ، کلام و حدیث موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(رضوان‌الله تعالی علیه) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار می‌کند. 📌سلسله دروس درس گفتارهای عاشورا (شماره ۳) با حضور حداکثری عاشوراپژوهان برجسته‌ی کشور 🔹همراه با اعطای گواهی پس از قبولی در آزمون پایان دوره 🗓تاریخ شروع برگزار‌ی: از سه شنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۲ 💠لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان: 🌐https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 💠لینک مختصر ورود به کلاس در اسکای روم: 🌐http://yun.ir/pasokhgoo ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب 📙عاشورا شناسی پژوهشی درباره‌ی هدف امام حسین(ع) ✍🏻محمد اسفندیاری ▫️از میان موضوعات متعدّدی که درباره‌ی امام حسین(ع) وجود دارد، بحث درباره‌ی هدف آن حضرت از قیام، مهمترین موضوع است و سخت مورد اختلاف. ▫️با وجود اهمّیت این موضوع، گذشتگان به آن نپرداختند و بسیاری از معاصران ما نیز در تحریر محلّ نزاع توفیق نیافتند. عدّه‌ای اساسا درنیافتند که نقطه اختلاف چیست و عده‌ای دیگر میان اهداف و برنامه‌های آن حضرت، یا اهداف و آثار قیام، خلط کردند. ▫️در جهان عرب، بحث درباره‌ی اهداف امام رایج نشده است؛ امّا در ایران، بحث در این‌باره، به صورت جدّی، با کتاب شهید جاوید(۱۳۴۹ش)، متداول شد. ▫️در این کتاب، نظر مشهور درباره‌ی هدف امام (شهادت)، رد و گفته شده است که آن حضرت در پی برپایی حکومت بود و هرگز قصد شهادت و علم به زمان آن نداشت. پس از انتشار کتاب مزبور، آثاری متعدد در رد آن نوشته شد و در میان این اثبات و ردها، بحث درباره‌ی هدف امام بالا گرفت. ▫️گام نخست برای درک هدف امام و اختلافات درباره‌ی آن، روشن شدن صورت مسئله است و تحریر محل نزاع. ▫️بسیاری از کسانی که در این موضوع قلم زده‌اند، نقطه اختلاف را درنیافته‌اند و گاه چیزی را نفی کرده‌اند که طرف مقابل اثبات نمی‌کند و یا چیزی را اثبات کرده‌اند که دیگری نفی نمی‌کند. ▫️سعی نخست نویسنده این است که موضوع مورد اختلاف را روشن سازد و نظریاتی را که وجود دارد، از هم تفکیک کند و تقریر روشنی از هر یک به دست دهد و به صاحبان هر نظریه نشان دهد که چه نظریه‌ای دارند. نویسنده پیش از اینکه در پی اثبات یک نظریه باشد، طالب روشن ساختن نظریات است. این کاری است مهم و تاکنون کسی این نظریات را استقصا و تبیین نکرده است. مهمتر اینکه با تحریر محل نزاع، تیر در تاریکی افکنده نمی‌شود و طرفین نزاع خواهند دانست که موضوع مورد اختلاف چیست و لوازم و توابع آن چیست. ولی آیا طرفین منازعه، موضوع نزاع را نمی‌دانند؟ 🔹محورهای مطرح شده در این کتاب: ▫️فصل اول: هدف‌شناسی قیام ▫️فصل دوم: کوفه، انتخاب درست امام ▫️فصل سوم: دیدگاه گذشتگان ▫️همان‌طور که در نوشته پشت جلد هم آمده فصل اول کتاب در پی تبیین و سنجش این نظریات و تحریر محل نزاع است. ▫️در فصل دوم، نویسنده عهده‌دار اثبات این موضوع شده است که رفتن امام حسین به طرف کوفه، اگرچه به قصد تشکیل حکومت، انتخابی درست بود. ▫️فصل سوم کتاب به دیدگاه اعلام شیعه درباره‌‌ی هدف امام حسین(ع)، که تأیید نظر مختار نویسنده است، اختصاص دارد. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اطلاعیه 🌐روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام کرد؛ 🔹تجمع اعتراضی اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب درمحکومیت هتک حرمت به قرآن 🔹سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری 🔹زمان تجمع: یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ بعد از نماز جماعت ظهر و عصر 🔹مکان تجمع: دانشگاه ادیان و مذاهب 💠@adyanuni ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 📢 رئیس دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب جناب آقای دکتر سید محمد حسینی در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در سوئد بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کردند: بسم الله الرحمن الرحيم «يُريدون لِيُطفِئوا نورَ اللهِ بِاَفواهِهم و اللهُ متمُّ نورهِ و لو کرِهَ الکافرون» (صف/۸)  قرآن کریم در طول تاریخ بشریت همواره راه روشنی را برای هم‌زیستی پیروان ادیان در زیر سایه‌ی رحمت الهی به نمایش گذاشته است: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» به اهل کتاب بگو: «بیایید بر سر اصول و ارزش‌هایی که بین ما و شما مشترک است، تمرکز کنیم؛ فقط خدا را عبادت کنیم و به او شرک نورزیم و افرادی از خودمان را به جای خدا ارباب‌های خود ندانیم». اگر با این پیشنهاد، مخالفت کردند، بگویید: «شاهد باشید که ما تسلیم حق هستیم و مسلمانیم» (آل‌عمران/۶۴) هتک حرمت به ساحت نورانی قرآن کریم که در کشور سوئد رخ داد، لکه ننگ دیگری بود که به تلاش‌های نافرجام برای لطمه زدن به مقدسات اسلام و مسلمانان جهان در طول تاریخ اضافه شد. ما دستاویز قرار دادن آزادی بیان را به منظور اهانت به قرآن کریم تقبیح و آن را مصداق بارز توهین به ارزش‌های مقدس دینی و نقض حقوق بشر مسلمانان قلمداد می‌کنیم. بسیار جای تاسف و ناراحتی دارد که چنین اقداماتی در زمانی به وقوع می‌پیوندد که جامعه‌ی جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد بر ترویج فضای لازم برای احترام به اعتقادات و مناسک دینی دیگران در جهت ایجاد همدلی بین مردم و ملت‌ها تأکید می‌کند. اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن محکوم کردن این عمل شنیع و نفرت‌انگیز اعلام می‌کنند که در دفاع از ارزش‌ها، شعائر و مبانی اسلامی تا پای جان ایستاده و از منویات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای حمایت می‌کنند و در پایان از دولت جمهوری اسلامی به‌ویژه وزارت امور خارجه می‌خواهیم پیگیر این اهانت بوده و اقدامات لازم در این زمینه را بدون اغماض انجام دهند. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety