eitaa logo
انجمن‌علمی‌دانشجویی‌تاریخ‌تشیع
603 دنبال‌کننده
529 عکس
49 ویدیو
153 فایل
«این‌کانال‌وابسته‌به‌دانشکده‌ی‌تاریخ‌‌ دانشگاه‌ادیان‌ومذاهب‌‌است» 📌مدیرمحتوایی‌کانال @z_kabiri (زهراکبیری‌پور) تحت اشراف و نظارت: آقایان دکتر حسینی (رئیس‌دانشکده) و دکتر موسوی(معاون‌آموزش‌دانشکده) https://instagram.com/society_history_shiism
مشاهده در ایتا
دانلود
📣اطلاعیه 🌐روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام کرد؛ 🔹تجمع اعتراضی اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب درمحکومیت هتک حرمت به قرآن 🔹سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جعفرطیاری 🔹زمان تجمع: یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ بعد از نماز جماعت ظهر و عصر 🔹مکان تجمع: دانشگاه ادیان و مذاهب 💠@adyanuni ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 📢 رئیس دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب جناب آقای دکتر سید محمد حسینی در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در سوئد بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کردند: بسم الله الرحمن الرحيم «يُريدون لِيُطفِئوا نورَ اللهِ بِاَفواهِهم و اللهُ متمُّ نورهِ و لو کرِهَ الکافرون» (صف/۸)  قرآن کریم در طول تاریخ بشریت همواره راه روشنی را برای هم‌زیستی پیروان ادیان در زیر سایه‌ی رحمت الهی به نمایش گذاشته است: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» به اهل کتاب بگو: «بیایید بر سر اصول و ارزش‌هایی که بین ما و شما مشترک است، تمرکز کنیم؛ فقط خدا را عبادت کنیم و به او شرک نورزیم و افرادی از خودمان را به جای خدا ارباب‌های خود ندانیم». اگر با این پیشنهاد، مخالفت کردند، بگویید: «شاهد باشید که ما تسلیم حق هستیم و مسلمانیم» (آل‌عمران/۶۴) هتک حرمت به ساحت نورانی قرآن کریم که در کشور سوئد رخ داد، لکه ننگ دیگری بود که به تلاش‌های نافرجام برای لطمه زدن به مقدسات اسلام و مسلمانان جهان در طول تاریخ اضافه شد. ما دستاویز قرار دادن آزادی بیان را به منظور اهانت به قرآن کریم تقبیح و آن را مصداق بارز توهین به ارزش‌های مقدس دینی و نقض حقوق بشر مسلمانان قلمداد می‌کنیم. بسیار جای تاسف و ناراحتی دارد که چنین اقداماتی در زمانی به وقوع می‌پیوندد که جامعه‌ی جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد بر ترویج فضای لازم برای احترام به اعتقادات و مناسک دینی دیگران در جهت ایجاد همدلی بین مردم و ملت‌ها تأکید می‌کند. اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشکده‌ی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن محکوم کردن این عمل شنیع و نفرت‌انگیز اعلام می‌کنند که در دفاع از ارزش‌ها، شعائر و مبانی اسلامی تا پای جان ایستاده و از منویات ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای حمایت می‌کنند و در پایان از دولت جمهوری اسلامی به‌ویژه وزارت امور خارجه می‌خواهیم پیگیر این اهانت بوده و اقدامات لازم در این زمینه را بدون اغماض انجام دهند. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتبارسنجی کتاب های عاشورایی معاصر.mp3
23.62M
🔹صوت سلسله نشست‌های عاشورایی ۱۴٠۲ 🔹نشست دوم اعتبار سنجی کتاب‌های عاشورایی معاصر 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن رنجبر ▫️پنجشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴٠۲ ▫️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی 💠https://takl.ink/Isca.ac.ir ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝یادداشت علمی عاشورا، گفتمانی شیعی یا رخدادی تاریخی؟ ✍🏻دکتر سید محمد حسینی گاه فکر می‌کنم که سخن گفتن و یا نوشتن از عاشورای امام حسین(علیه‌السلام) به آسانی که دیگران می‌گویند و یا می‌نویسند نیست. چرا که نه عاشورا را می‌توان به همان سادگی تعریف کرد و نه وجود مقدسی چون حسین بن علی بن ابیطالب(علیهم‌السلام) را. نه توان بسط عاشورا به مثابه گفتمان شیعه را دارد نه توان انعکاس واقعیت تاریخی عاشورا را... تاریخ عاشورا خود محوری در هم پیچیده و سنگین است که آثار برجای مانده را یارای انعکاس آن نیست. تاریخ نویسانی چون عروة، هشام کلبی، ابن اسحاق، ابومخنف، طبری، دینوری و ابن سعد و بلاذری و... نه می‌توانند فهمی صحیح از حقیقت امام و امامت داشته باشند و نه توانستند آنگونه که باید عمق فاجعه عاشورا را به آیندگان برسانند. تحلیل عاشورا نه عنوان یک رخداد تک بعدی تاریخی همچون دیگر رخدادهای سیاسی و نظامی، بلکه به عنوان یک واقعه با ویژگی‌های انحصاری مثل رهبری، اهداف، چگونگی رخداد و پیامدها و‌ بسامدها باید انجام گیرد. بی‌تردید پرداختن به عاشورا بدون توجه به جنبه‌های وحیانی وجود مقدس حسین بن علی بن ابیطالب(علیهم‌السلام) اشتباهی عمیق است. همانگونه که بی‌توجهی به این بعد صدها سال است تاریخ نویسان را به ورطه گمراهی کشانده و علی‌رغم زحمات فراوان اما مسیر را به خطا پیمودند. تاریخ عاشورا با حسین(علیه‌السلام) مقدس شد و از این رو هم سنجه‌های بررسی و تحلیلش و هم معلومات تاریخی‌اش باید با مقتضای موضوع و محور اصلی این رخداد هماهنگ باشد. چرا که در غیر اینصورت تحلیل‌ها به همان نتایجی منتهی خواهد شد که از حسین بن علی(علیه‌السلام) یک قیام کننده علیه حاکم مشروع و اختلاف او با یزید ملعون را نزاع بر سر یک زن دانسته‌اند. وجود این ابعاد است که سبب این نکته مهم می شود که بگوییم عاشورا یک رخداد در بستر معین نیست. چرا که اگر چنین بود حتما همانند هزاران نبرد و قیام نظامی و سیاسی که در تاریخ اثری از آن نماند، رنگ می‌باخت. شاید گفتن از این مطلب که عاشورا قبل از جنبه تاریخی‌اش، در لایه‌های کلامی و اندیشه‌ای پیچیده شده، بحث برانگیز باشد اما ناچاریم بپذیریم که شخصیت و جایگاه امامت امام حسین بن علی(علیه‌السلام) است که بر پایه آن عاشورا حقیقتی ماندگار و قوه محرکه‌ای برای تاریخ شیعه شده است. تاریخی که کوشید از روزهای پس از وقوع عاشورا تاکنون به گونه‌های مختلف در قالب آیین‌ها، مراسمات و آداب مذهبی خود را در تمدن شیعی و در سطحی عمیق‌تر در فرهنگ شیعه ماندگار کند و بسامد آن در طول تاریخ عامل تداوم و استمرار باشد. پس باید با قاطعیت گفت که بی‌تردید عاشورا در چنین فضای، کلامی و اندیشه‌ای، تاریخی و اجتماعی و آیینی و سیاسی، قابل فهم است. در واقع به تعبیری واضح‌تر باید گفت عاشورا گفتمان فعال شیعه در مواجهه با جریان‌های رقیب بود و هست و خواهد بود که بر مفهوم امامت و هدایت‌گری و جایگاه ویژه امامت به عنوان دال مرکزی آن و مهمترین و اساسی‌ترین مبنای مذهبی در شیعه تاکید کرده است. در این میان همه عناصر مؤثر بر تحلیل عاشورا همچون ایثار، شهادت، رشادت و حماسه، عزا و ماتم، عطش و ... مفاهیمی وابسته به تبیین عاشورا و برای فهم بهتر دال مرکزی بوده و خواهد بود‌. بنابراین بزرگداشت عاشورا در حقیقت بزرگداشت اندیشه امامت و مسائل وابسته به آن در قامت رشادت، شهادت، مظلومیت و ایثار است. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا